Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 7048
Hei, i dag satt vi å snakket rundt middagen, og på en rar måte ble vi snakkene om "gale" folk, feks Vidkun Kvisling... Da sa mormoren min at han hadde hatt et av byens beste eksamener, med ess etter ess. Det jeg tenker på er hvordan en SÅ smart mann kunne bli så gal, og gjøre så mye galt?!?!

Jeg leste også en bok som hadde dette som det samme temaet, hvor relevant det er vet jeg ikke...

På en annen side er jo de aller fleste som utfører terror ganske smarte i og med at de faktisk får det til, til tross for alt av terror sikkerhet...

Er det noen som kan forklare dette eller???

(Sorry for dårlig staving)
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Hei, i dag satt vi å snakket rundt middagen, og på en rar måte ble vi snakkene om "gale" folk, feks Vidkun Kvisling... Da sa mormoren min at han hadde hatt et av byens beste eksamener, med ess etter ess. Det jeg tenker på er hvordan en SÅ smart mann kunne bli så gal, og gjøre så mye galt?!?!

Jeg leste også en bok som hadde dette som det samme temaet, hvor relevant det er vet jeg ikke...

På en annen side er jo de aller fleste som utfører terror ganske smarte i og med at de faktisk får det til, til tross for alt av terror sikkerhet...

Er det noen som kan forklare dette eller???

(Sorry for dårlig staving)
Vis hele sitatet...
Et nært familiemedlems besteforeldre bodde i samme område som Vidkun i barndommen hans, og sier at det var noe vold/rart i hjemmet bla. Sikkert rykter da.
Sitat av Sandertn Vis innlegg
På en annen side er jo de aller fleste som utfører terror ganske smarte i og med at de faktisk får det til, til tross for alt av terror sikkerhet...

Er det noen som kan forklare dette eller???

(Sorry for dårlig staving)
Vis hele sitatet...
Det blir som å si at alle ønsker å studere noe vanskelig på universitetet er smarte, for de fleste som studerer det er smarte.
Det er jo selvfølgelig en sammenheng mellom sadisme/psykopatiske handlinger og ekstrem IQ. Bill hicks forklarer dette på en veldig fin måte.
Hvor ofte er ikke slemmingene i filmer "evil-genius" ikke "evil-retard."
Like ofte som Hollywood er på bærtur.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det er vel helt tilfeldig hvem som blir psykisk syke og hvem som ikke blir det. Er nok mange flere "dumme" som er gal enn smarte.
Hvis du sliter med å knyte skoa dine eller lage forkost blanding om morningen så kan du vel ikke engang forstille deg å ta over verden.

En med høy IQ vil klare å komme over de fleste problem stillinger i livet med elegans å få en ide om at de kan ta over verden etablere seg en mer ego tankegang ev. bli evil genius.
Sist endret av costanza; 3. august 2013 kl. 22:17.
Det er vel ofte en tynn linje mellom geni og galskap. Det stemmer at Vidkun Quisling hadde utelukkende toppkarakterer, og da han gikk ut fra Den Militære Høyskole hadde han tidenes beste karakterer noensinne, og fikk en audiens hos Kong Haakon. Han jobbet også i flere år med nødhjelp i Russland sammen med Fridtjof Nansen, og han var forsvarsminister i tre år. Han må absolutt ha vært ressurssterk.

Men de fleste biografier om Quisling er også enige om at både han og broren Jørgen var "livsfjerne og rare". En megetsigende kommentar om broren fra Dagbladet Magasinet:

Familien var enig om at Jørgen var begavet, men noe usikkerhet knyttet seg til hva han var begavet i.
Vis hele sitatet...
I 1931 ga Jørgen Quisling ut en 1300 sider lang filosofibok, "Det antropokosmiske system", som egentlig ingen forstod noe av. Vidkun skrev også en kjempelang filosofiavhandling, som ikke ble utgitt. Det er også artig at Vidkun i 1929 gav ut en bok om UFOer.

Som forsvarsminister skapte han rabalder da han påsto at noen hadde brutt seg inn på hans kontor på Stortinget og kastet pepper i fjeset hans. Den dag i dag er det ingen som vet om dette faktisk skjedde, om det var løgn for å oppnå ett eller annet, eller om det var ren innbilning. Det hører også med til historien at selv om Quisling må ha vært handlekraftig og intelligent på ett eller annet nivå, så stolte tyskerne aldri helt på ham. I praksis var han politisk "kastrert" av Rikskommisar Terboven, som ikke lot ham ta viktige avgjørelser på egen hånd.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det blir som å si at alle ønsker å studere noe vanskelig på universitetet er smarte, for de fleste som studerer det er smarte.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte ikke helt den sammenligningen der. Kan du utdype litt?

Jeg synes det TS sier er ganske interessant. Tar vi Breivik som eksempel er det en enorm planlegging som ligger bak hans angrep, som både krever kløkt og arbeidsvilje. Flere personer, som er hjerner bak sinnsyke ran og tyverier blir omtalt som genier.

Jeg tror heller at det som former en galning er traumatiserende opplevelser i ung alder. Faglige evner og intelligens tror jeg heller kommer av biologisk arv.
Sitat av costanza Vis innlegg
Det er jo selvfølgelig en sammenheng mellom sadisme/psykopatiske handlinger og ekstrem IQ. Bill hicks forklarer dette på en veldig fin måte.
Hvor ofte er ikke slemmingene i filmer "evil-genius" ikke "evil-retard."
Vis hele sitatet...
Det er fordi "evil retards" sjeldent har kapasiteten til å komme seg så langt at man blir en superskurk. Det krever jo litt kløkt å sette opp et heist likt The Joker sitt i starten av The Dark Knight uten å bli tatt, for eksempel.
Sist endret av Deadlock Radium; 3. august 2013 kl. 22:24.
Kanskje det har noe med at de smarte galningene i større grad får til de jævlige planene sine, i motsetning til de dumme? Feks. så hadde en jo før andre verdenskrig nok av partier som lente seg mot nazismen i de fleste land, men lederne av disse hadde kanskje ikke den samme kapasiteten, og forble derfor i skyggen.
Learning by doing
Undef's Avatar
Vår smarte galing der jeg bor er kjent for å være katte-mannen... han mater og tar vare på en million katter han går nok i snitt 5 mil hver dag og er utdannet advokat, han nekter støtte fra NAV og panter flasker for å redde kattene... hele året bor han i telt, som ingen vet hvor befinner seg.
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Hei, i dag satt vi å snakket rundt middagen, og på en rar måte ble vi snakkene om "gale" folk, feks Vidkun Kvisling... Da sa mormoren min at han hadde hatt et av byens beste eksamener, med ess etter ess.
Vis hele sitatet...
Ess? Hun mente nok S, for Særdeles.

Han kom i maktposisjon fordi han var smart. Det fantes sikkert nok av dumme folk som sympatiserte med tyskerne også, men vi hører skjelden om dem, fordi de ikke var i maktposisjoner.

Smart ≠ medfølende.
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Hei, i dag satt vi å snakket rundt middagen, og på en rar måte ble vi snakkene om "gale" folk, feks Vidkun Kvisling... Da sa mormoren min at han hadde hatt et av byens beste eksamener, med ess etter ess. Det jeg tenker på er hvordan en SÅ smart mann kunne bli så gal, og gjøre så mye galt?!?!

Jeg leste også en bok som hadde dette som det samme temaet, hvor relevant det er vet jeg ikke...

På en annen side er jo de aller fleste som utfører terror ganske smarte i og med at de faktisk får det til, til tross for alt av terror sikkerhet...

Er det noen som kan forklare dette eller???

(Sorry for dårlig staving)
Vis hele sitatet...
Var Quisling egentlig gal? Han havna på feil side under krigen og gjorde mye drit. På grunn av sine evner kom han til topps i NS, og ble således leder. Men det var mange NS-medlemmer som ville gjort mye av det samme hvis det tilfeldigvis var de som havnet på toppen i steden. De fleste nazistene var mest innbitte anti.kommunister, og gjorde noen ekstremt dumme valg på bakrgrunn av dette. Jeg mener imidlertid at det skal langt mer til for å bli stempla som gal.

Terrorister er forøvrig et dårlig eksempel - det er veldig, veldig mange terrorister som mislykkes. Vi har få her, men hvis du ser i land som Pakistan hvor terrorister faktisk er et problem, så er det forstemmende mange som ikke får det til. Suksessraten ville uansett være et dårlig mål på intelligens, da de fleste antiterrortiltakene er meningsløse - DLD og "sikkerhetskontrollen" på flyplassen er rett og slett ikke effektive tiltak for å stanse terrorister.

Sitat av costanza Vis innlegg
Det er jo selvfølgelig en sammenheng mellom sadisme/psykopatiske handlinger og ekstrem IQ. Bill hicks forklarer dette på en veldig fin måte.
Hvor ofte er ikke slemmingene i filmer "evil-genius" ikke "evil-retard."
Vis hele sitatet...
Dill.
Det er veldig mange dumme mennesker som gjør ekstremt onde ting. Hvis du har sett noe til han Castro-fyren fra USA om dagen, vil du si at mannen virker spesielt lur?

Sitat av costanza Vis innlegg
Hvis du sliter med å knyte skoa dine eller lage forkost blanding om morningen så kan du vel ikke engang forstille deg å ta over verden.

En med høy IQ vil klare å komme over de fleste problem stillinger i livet med elegans å få en ide om at de kan ta over verden etablere seg en mer ego tankegang ev. bli evil genius.
Vis hele sitatet...
Ja, for å bli et ondt geni må du åpenbart være et geni i utgangspunktet. Onde folk med ressurser kan lage mer faenskap enn onde folk uten ressurser. Det er sant. Men det betyr ikke at ressursfattige folk er mindre onde.

Sitat av Undef Vis innlegg
Vår smarte galing der jeg bor er kjent for å være katte-mannen... han mater og tar vare på en million katter han går nok i snitt 5 mil hver dag og er utdannet advokat, han nekter støtte fra NAV og panter flasker for å redde kattene... hele året bor han i telt, som ingen vet hvor befinner seg.
Vis hele sitatet...
Så... Han har utdannelse, liker å gå, panter flasker og samler på katter. Jeg kan ikke lese ut av dette at mannen er ekstremt intelligent. Kan godt være han er det, men det kommer ikke frem av sammenhengen.
(Man er forresten utdannet jurist, ikke advokat - advokat er en stilling som krever advokatbevilgning, og det får man ved å være advokatfullemktig i noen år. Alle advokater er jurister, men ikke alle jurister er advokater.)
Det er en statistisk sammenheng mellom seriemordere og høy IQ.

Mange muslimske terrorister, ihvertfall i vesten, har også hatt gode utdannelser og gode jobber i sitt vertssamfunn.

Breivk må sies å være en intelligent person da han klarte å gjennomføre aksjonen sin, bla å lage en bombe som gjorde massive skader, og han skrev også et langt manifest som beskriver politikken hans.

Om disse folkene er gale i en medisinsk forstand vet jeg ikke. De har nok en avvikende psykologisk profil sammenlignet med snittet i befolkningen, men det i seg selv betyr ikke at de er syke.

Quisling var antageligvis heller ikke syk i medisinsk fortstand. Han hadde nok bare en sterk tro på nazismen og et stort politisk engasjement.

Hvis man virkelig er psykisk syk, så må man spørre seg selv om vedkommende vil klare å gjennomføre en større aksjon, eller gjennomføre et større politisk prosjekt, uten at han blir stoppet på en eller annen måte.
[quote=Myoxocephalus;2963290]Var Quisling egentlig gal? Han havna på feil side under krigen og gjorde mye drit. På grunn av sine evner kom han til topps i NS, og ble således leder. Men det var mange NS-medlemmer som ville gjort mye av det samme hvis det tilfeldigvis var de som havnet på toppen i steden. De fleste nazistene var mest innbitte anti.kommunister, og gjorde noen ekstremt dumme valg på bakrgrunn av dette. Jeg mener imidlertid at det skal langt mer til for å bli stempla som gal.

Han var jo mer enn ond, og dum blir et dårlig begrep hva mer vil du si at han var hvis ikke gal?
Sist endret av Sandertn; 3. august 2013 kl. 23:41.
Gal og gal..

En smart person har større sannsynlighet for å se verden på en forskjellig måte enn gjennomsnittet. Og dermed oppføre seg ulikt gjennomsnittet.
Er det noe galt med deg hvis du ikke lever et helt A4 liv?

En større irritasjon i dagens samfunn er at folk flest hele tiden ser etter avvik i andre, så hvis noen oppfører seg ulikt gjennomsnittet så skal det liksom være noe "galt med de".
Mulig det er en konsekvens av at vi lever i et "steinaldersamfunn" mentalt, samtidig som vi har "gudelik" teknologi.
Man kan se mye rart som Hitler gjorde som var ille mot menneskeheten, den gode siden av Hitler skapte infrastrukturen i Tyskland, og ga alle jobber (hint; derfor han kom til makt). Så ja, Hitler hadde mange goder ved å komme til makt, men var det verdt det?

EDIT; Var en sjakkspiller som hadde en av verdens høyeste IQ, som det turna helt for, og hatet negre siden. Du har også Einstein, som hadde høy IQ, han levde sine siste år alene, på rommet sitt. Du har i dag noen av tidenes høyest målte IQ, uten at det "feiler" de noe.

Skal sies at det er tabu å kalle Hitler smart, da du med en gang blir kalt en tilhenger av Hitler.
Sist endret av kjerstin; 4. august 2013 kl. 04:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Man kan se mye rart som Hitler gjorde som var ille mot menneskeheten, den gode siden av Hitler skapte infrastrukturen i Tyskland, og ga alle jobber (hint; derfor han kom til makt). Så ja, Hitler hadde mange goder ved å komme til makt, men var det verdt det?
Vis hele sitatet...
Det er til dels ei myte. Mykje av det låg nok i tida, og andre begynte infrastrukturprosjektet før Hitler kom til makta - samt at det er lett å utføre mirakler når du slepp å forholde deg til ting som budsjett, og kan pøse på med billeg arbeidskraft.

Og at han ga alle jobber? Joda, det er jo del av total war-doktrina; heile samfunnet får ein krigsøkonomi, og ikkje ein reell økonomi. Han kunne neppe gjennomført det å gi alle jobber uten ein krigsøkonomi der alt var målretta mot krig. I tillegg vart plyndring nytta som finansiering - heller ikkje spesielt komplisert.

I tillegg gjorde Hitler ein god del direkte idiotiske val, mellom anna gjekk han til åtak på både vestmaktene og Sovjet, og japanarane greide å hisse på seg USA, slik at dei kom med på vestmaktene si side i krigen, og ikkje berre bidrog med materiell til UK...

http://german.about.com/library/blgermyth08.htm
Å være smart betyr jo ikke nødvendigvis at du er snill. Det er jo to helt forskjellige ting og jeg ser egentlig ingen sammenheng mellom de. Det eksisterer jo mange dumme mennesker som er veldig snille.

Jeg føler at hvor smart du er er noe som du kan læres/trenes opp til mens hvordan du behandler dine medmennesker har litt mer med oppveksten å miljøet ditt å gjøre.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Det er en statistisk sammenheng mellom seriemordere og høy IQ.

Mange muslimske terrorister, ihvertfall i vesten, har også hatt gode utdannelser og gode jobber i sitt vertssamfunn.

Breivk må sies å være en intelligent person da han klarte å gjennomføre aksjonen sin, bla å lage en bombe som gjorde massive skader, og han skrev også et langt manifest som beskriver politikken hans.

Om disse folkene er gale i en medisinsk forstand vet jeg ikke. De har nok en avvikende psykologisk profil sammenlignet med snittet i befolkningen, men det i seg selv betyr ikke at de er syke.

Quisling var antageligvis heller ikke syk i medisinsk fortstand. Han hadde nok bare en sterk tro på nazismen og et stort politisk engasjement.

Hvis man virkelig er psykisk syk, så må man spørre seg selv om vedkommende vil klare å gjennomføre en større aksjon, eller gjennomføre et større politisk prosjekt, uten at han blir stoppet på en eller annen måte.
Vis hele sitatet...
Sammenhengen mellom seriemordere og IQ er at de dumme blir tatt etter offer nummer 1. Denne 'statistiske sammenhengen' du viser til bør uansett underbygges av, nettopp, statistikk. Høy utdannelse er muligens et tegn på at du ikke er evneveik, men du kan fint ha vært på et universitet uten å være eksepsjonell på noen måte.
Mitt inntrykk av Breivik er ikke at han var særlig lur. Kynisk, ond og fantasifull nok til å tenke på noe som var så sprøtt at det faktisk funka - ja. Intelligent? Nei. Mannen greier jo ikke engang å fremlegge et sammenhengende argument! Han formulerer seg klossete, usammenhengende og gjentakende. Ikke nødvendigvis ekvivalent med dumskap, men så avgjort ikke noe som taler i favør av noe eksepsjonelt sinn.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. august 2013 kl. 18:04.
Jeg tror att smarte mennesker har ett stort ego,og gjør gjerne kyniske ting for og få bekreftet dette egoet.Kan kalle det psykisk amart:P
Av de smarte menneskene jeg kjenner så har flesteparten er relativt lite ego...
Nå ville jeg ikke kalt Breivik et geni eller spesielt smart på grunnlag av det han gjorde.

Det han hadde var pågangsmot og disiplin. Man er ikke et geni fordi man klarer å bygge en bombe det finnes hundrevis av oppskrifter på internett. Han gjorde jo ingenting rent teknisk sett som var unormalt smart.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Av de smarte menneskene jeg kjenner så har flesteparten er relativt lite ego...
Vis hele sitatet...
Støtter denne.
Sist endret av Bombasa; 4. august 2013 kl. 18:21.
Psykopater?? usikker om det er rett skrevet, pleier ivertfall og være veldig smarte så
Sitat av Benjy Vis innlegg
Psykopater?? usikker om det er rett skrevet, pleier ivertfall og være veldig smarte så
Vis hele sitatet...
Nei.
Det er de normalt ikke. Men psykopater er veldig flinke til å fremstå som intelligente; de har en veldig spesiell sosial fremtoning og selvsikkerhet som gjør at det er lett å tro de er veldig glupe. I tillegg benytter de alt sitt mentale overskudd på å manipulere, og de oppnår derfor ganske mye. Men det betyr ikke at normale folk ikke kan, de bare bruker ikke like mye tid og krefter på det som en psykopat, ei heller er de villig til å ta de samme metodene i bruk.
Dette er en myte som Hollywood bruker veldig mye tid og krefter på å holde i live. Den er like feilaktig som forestillingen om at alle autister er mattegenier med fotografisk hukommelse.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
I tillegg benytter de alt sitt mentale overskudd på å manipulere, og de oppnår derfor ganske mye. .
Vis hele sitatet...
Dette er vel bullshit fra A til Å?

Såvidt jeg har fått med meg så ser ikke psykopater hva som er uetisk og galt med å manipulere andre til egen fordel, men dette er ikke noe de absolutt må gjøre hele tiden.

De fleste psykopater er normale menesker med jobb, bikkje, dame og whatnot.
[quote=Ramaskrik;2963239

Som forsvarsminister skapte han rabalder da han påsto at noen hadde brutt seg inn på hans kontor på Stortinget og kastet pepper i fjeset hans. Den dag i dag er det ingen som vet om dette faktisk skjedde, om det var løgn for å oppnå ett eller annet, eller om det var ren innbilning. Det hører også med til historien at selv om Quisling må ha vært handlekraftig og intelligent på ett eller annet nivå, så stolte tyskerne aldri helt på ham. I praksis var han politisk "kastrert" av Rikskommisar Terboven, som ikke lot ham ta viktige avgjørelser på egen hånd.[/QUOTE]


Du snakker om det som ofte kalles "Pepper Attentatet". Hva det nå enn var så hadde trolig Quisling noe med det å gjøre, ihvertfall er det det man regner med i dag. Hovedgrunnen bak dette har nok en del med at han ville skape noe rundt seg, som ikke eksisterte. Det er som du sier, i Norge var det Josef Terboven som fungerte som sjef, Quisling var en slags gallionsfigur.

Det sies at under Quisling's siste møte med Adolf Hitler i Berlin så skal Terboven ha klaget på Aksjoner Utført av Nordmenn mot tyskerne, han skal ha sett seg lei av det. Han spurte derfor Hitler om ikke de kunne sette ned foten en gang for alle, henrette en god del Nordmenn. Adolf Hitler skal ha svart at det var helt greit, så lenge Vidkun Quisling sa seg enig. Quisling sa nei.

At Quisling utgav en bok om UFOer er ingenting i forhold til hva Heinrich Himmler gjorde. Himmler med sin jakt etter den hellige gral, kontakte de døde, reise tilbake i tid etc. Det gikk faktisk så langt med Himmler og hans "okkulte forskning" at man måtte etterhvert sette en stopper for det, Hermann Göring feks som var en kristen mann kunne ikke på noen måte fordra at Himmler holdt på med dette tullet. Man måtte legge "lokk" på dette her, selv om det fortsatt holdt på. SS Brigadeführer Karl Maria Wiligut som var en av de tidlige innenfor denne Okkulte Kretsen til Himmler ble avskjediget når man fant ut at han hadde vært innlagt på Psykiatrisk Sykehus, dette ble flaut for SS. Himmler hadde betalte jo en 10-15 Munker for at de skulle sitte å be for at Tyskland skulle lykkes på fronten.

Selv om Hitler ikke var glad i dette her, så hadde han også det man kan kalle en "trollmann" som skulle kunne forutse alt mulig rart for han som fulgte etter han i starten av det Tredje Riket. Vedkommende hvis navn jeg ikke husker var jødisk, skaffet seg en enorm formue etterhvert før han ble henrettet.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Selv om Hitler ikke var glad i dette her, så hadde han også det man kan kalle en "trollmann" som skulle kunne forutse alt mulig rart for han som fulgte etter han i starten av det Tredje Riket. Vedkommende hvis navn jeg ikke husker var jødisk, skaffet seg en enorm formue etterhvert før han ble henrettet.
Vis hele sitatet...
Dette syns jeg var interessant. Er det snakk om Erik Jan Hanussen?
Så en dokumentar for 5-6 måneder siden om matematikere som var forut sin tid. Disse regnet blant annet på evigheten og andre ting.
Georg Cantor, Ludwig Boltzmann, Kurt Gödel og Alan Turing. Disse har vel påvirket oss i en rimelig stor grad.

En ting alle disse har tilfelles er vel at de til slutt ble gale, og tok selvmord på grunn av dette de holdt på med.

Dangerous Knowledge heter den. Verdt å sjekke ut

http://topdocumentaryfilms.com/dangerous-knowledge/
Sitat av fth Vis innlegg
Så en dokumentar for 5-6 måneder siden om matematikere som var forut sin tid. Disse regnet blant annet på evigheten og andre ting.
Georg Cantor, Ludwig Boltzmann, Kurt Gödel og Alan Turing. Disse har vel påvirket oss i en rimelig stor grad.

En ting alle disse har tilfelles er vel at de til slutt ble gale, og tok selvmord på grunn av dette de holdt på med.

Dangerous Knowledge heter den. Verdt å sjekke ut

http://topdocumentaryfilms.com/dangerous-knowledge/
Vis hele sitatet...
Sett den, og jeg synes de trakk slutninger det ikke var belegg for: Boltzmann ble drevet til selvmord fordi han ble utstøtt og latterliggjort, og Turing var definitivt ikke gal. Han var homofil og ble ydmyket på det groveste for dette, men gal? Neppe. Han tok selvmord fordi han ikke orket mer dritt, og det kan jeg godt skjønne. De andre to var imidlertid ganske sprø.
Sist endret av Myoxocephalus; 9. mars 2019 kl. 10:40.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sett den, og jeg synes de trakk slutninger det ikke var belegg for: Boltzmann ble drevet til selvmord fordi han ble utstøtt og latterliggjort, og Turing var definitivt ikke gal. Han var homofil og ble ydmyket på det groveste for dette, men gal? Neppe. Han tok selvmord fordi han ikke orket mer dritt, og det kan jeg godt skjønne. De andre to var imidlertid ganske sprø.
Vis hele sitatet...
Det er sant.
Forklarte det ganske dårlig muligens. Men prøvde med å skrive at de var forut sin tid som matematikere, de nevner det i dokumentaren også.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Turing var definitivt ikke gal. Han var homofil og ble ydmyket på det groveste for dette, men gal? Neppe. Han tok selvmord fordi han ikke orket mer dritt, og det kan jeg godt skjønne.
Vis hele sitatet...
Han ble ikke bare ydmyket, han mistet jobben, sikkerhetsklareringen og retten til innreise i USA. I tillegg ble han dømt (av en domstol!) til å motta hormonsprøyter som gjorde at han ble impotent og fikk kvinnebryster. Dette var en kjemisk kur som man ikke egentlig visste så mye om. Det er intet mindre enn tortur, og ikke det minste rart at han tok livet av seg etter mindre enn ett år...
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Har nok veldig mye med omstendigheter fra barndommen og gjøre.. Du vet smarte folk kommer i alle former og fasonger holdtepåsi... Du har jo Einstein og alle de smarte oppfinnerne på den ''gode'' siden, også har du Hitler, Quisling, Gadaffi, Saddam ++ alle terror kjemikerne osv osv.. Ikke at jeg sammeligner IQ'n til Einstein med de terror tullingene, men poenget mitt er at er man smart så har det nok veldig mye med oppvekst og hendelser i livet som former personen og om den kommer til og bruke hjernen til godt eller vondt.
Er du dum er du ofte simpleminded. Du er fornøyd med ditt, og aksepter verden som den er.
Er du smart, ser du ofte stort, blir narssistisk, krever mye av livet, prøver å endre ting.
Jeg har en kompis som er så smart at det bikker over for han. Han har problemer med å snakke, snakker svært merkelig, og går rart.. Han klarer seg ikke i sosiale samenhenger, men han er supergenial! Alltid hatt toppkarakterer, og han har kommet opp med en egen teori om verdensrommets skapelse, noe som virker veldig plausibel da du har lest den. Stephen hawking er jo og helt paralysert.. Kan jo ha en sammenheng?
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Ja er en nedi gata her jeg bor også som også er sånn supersmart, og har bikka over. Så nå går han bare rundt fra huset sitt og inn til byn hverdag faste tider og ruter med mindre han bare sitter inne..
Det med Hawking er jeg ikke sikker på. Han lider jo av motonevronsykdom som gjør at han ikk er i stand til og kommunisere eller bevege seg uten stolen sin og den datamaskin greia. Men hvem veit, kanskje det er derfor. Han er vel en av værdens smarteste person som lever hvis ikke jeg tar helt feil?
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Ja er en nedi gata her jeg bor også som også er sånn supersmart, og har bikka over. Så nå går han bare rundt fra huset sitt og inn til byn hverdag faste tider og ruter med mindre han bare sitter inne..
Det med Hawking er jeg ikke sikker på. Han lider jo av motonevronsykdom som gjør at han ikk er i stand til og kommunisere eller bevege seg uten stolen sin og den datamaskin greia. Men hvem veit, kanskje det er derfor. Han er vel en av værdens smarteste person som lever hvis ikke jeg tar helt feil?
Vis hele sitatet...
Jepp, han er den smarteste som vi vet om.. Kan jo hende det sitter et supergeni nede i afghanistan i et lite labratorium men vet ikke jeg.. Men det som er er jo det at den stereotype ''nerden'' Har jo alltid hatt dårlige fysiske egenskaper samt briller for dårlig syn osv? Tror det er en form for sammenheng.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Jepp, han er den smarteste som vi vet om.. Kan jo hende det sitter et supergeni nede i afghanistan i et lite labratorium men vet ikke jeg.. Men det som er er jo det at den stereotype ''nerden'' Har jo alltid hatt dårlige fysiske egenskaper samt briller for dårlig syn osv? Tror det er en form for sammenheng.
Vis hele sitatet...
Ja det forundrer meg virkelig ikke. At hjernen eller altså IQ''n hans da er så høy at fysikken ikke klarer og holde seg vedlike. Er det foresten påvist hvor høy IQ han har?
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Ja det forundrer meg virkelig ikke. At hjernen eller altså IQ''n hans da er så høy at fysikken ikke klarer og holde seg vedlike. Er det foresten påvist hvor høy IQ han har?
Vis hele sitatet...
Aner ikke Men du kan prøve å google det. Sitter her med den skittene snusen som jeg fortalte om i tidligere post.. Huff.. Men det finnes jo noe som heter EQ som går mere på fysisk motorikk og sosiale egenskaper. Kanskje da du har høyere EQ synker IQ'en?
Sist endret av BongRips; 9. august 2013 kl. 03:54.
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Ja det forundrer meg virkelig ikke. At hjernen eller altså IQ''n hans da er så høy at fysikken ikke klarer og holde seg vedlike. Er det foresten påvist hvor høy IQ han har?
Vis hele sitatet...
Jeg så en slags dokumentar på nrk for et par år siden, der han sa selv at siden han ikke kan gjøre annet enn å tenke, så tenker han veldig mye, og at det kanskje var noe av grunnen til at han var "smart".

Nå kan det jo være at han mente det med en humoristisk undertone da :P
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av Klorofyll Vis innlegg
Jeg så en slags dokumentar på nrk for et par år siden, der han sa selv at siden han ikke kan gjøre annet enn å tenke, så tenker han veldig mye, og at det kanskje var noe av grunnen til at han var "smart".

Nå kan det jo være at han mente det med en humoristisk undertone da :P
Vis hele sitatet...
Åja jøss haha. Ja han har visst en god sans for humor har jeg hørt ett sted, mener det var av de som lager The Big Bang Theory. Når han var på settet der og med i en episode, så hadde han visst veldig selvironi og god humor. hehe

Du husker ikke navnet på den dokumnetaren? Kan jo se om jeg finner den. Hadde vært kult og sjekka ut.

Edit: Finner den sikkert på NRK nett Tv.
Sist endret av lilpsych; 9. august 2013 kl. 09:28.
Sitat av lilpsych Vis innlegg
What the fuck? Hvem er dette snakk om?
Vis hele sitatet...
Alan Turing. En av historiens store genier. Han la grunnlaget for informatikk som fagfelt, og lagde rammeverket for all forskning omrking kunstig intelligens. Dette gjorde han mens 'datamaskinene' ennå var mekaniske treskeverk...

Han led en tragisk skjebne fordi han var homofil. Read it and weep.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Turing
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Hei, i dag satt vi å snakket rundt middagen, og på en rar måte ble vi snakkene om "gale" folk, feks Vidkun Kvisling... Da sa mormoren min at han hadde hatt et av byens beste eksamener, med ess etter ess. Det jeg tenker på er hvordan en SÅ smart mann kunne bli så gal, og gjøre så mye galt?!?!
Vis hele sitatet...
Quisling var faktisk ikke gal.
Han hadde en annen politisk oppfatning enn sittende regjering og sympatiserte med Nazistene.

Det politiske klima før krigsutbruddet, bestod av steile fronter mellom kommunister og fascister, men moderate i mellom. Det politiske debattklima involverte ofte både køller, slag og spark, tomater og råtne egg.

Det vi i dag betegner som rasistisk, var på den tiden dagligtale (hottentott, muhammedaner, sigøyner, tater osv).

Jøder ble hverken likt av venstresiden eller høyresiden, de moderate i midten var ikke spesielt vennligsinnet heller. Historien vil ha oss til å tro at det kun var nazistene som herjet med jødene, sannheten er at stort sett alle land og de aller fleste politiske miljø, ikke var spesielt glade i dem.

Forsøk å finne litt nøytrale kilder ang. Quisling og du vil kjapt skjønne, at hva som ble sagt og gjort av hvem før, under og etter krigen, farges av hvem som forteller historien.

Visste du forresten at kongen ikke turte å komme til Norge umiddelbart etter krigen?
Kronprinsen kom først, deretter Kongen, noen dager senere.

Flere måneder senere, kom "stormennene" i eksilregjeringen hjem, med anonym båt på en tilfeldig ukedag, ingen fanfarer eller oppstuss.

Grunnen var at de var redde for å bli tatt av dage av nordmenn, det er nemlig noe som heter faneflukt her til lands.
Regjeringen Nygaarsvold var forøvrig inne på akkurat de samme tankene som Quisling hadde, nemlig å forhandle med Tyskerne og bli enige om et bufferstyre med Tyskerne på toppen.

Ja, Quisling ble dømt og drept (mange historikere mener han ikke fortjente å få dødsdom og at rettsaken var en farse).
Statskupp var det neppe, alle som styrte landet hadde jo flyktet! (til og med forsvarets overkommando var tømt for folk og de som ringte inn for å få instrukser ang. mobilisering fikk aldri svar).
Hans utgangspunkt, var forøvrig å fungere som buffer mellom folk og Tyskermakten (samme idè som Nygaarsvoldregjeringen). Dessverre for han, ble han automatisk også delaktig i de forbrytelsene som ble begått av Tyske og Norske NS-folk, mot sivile og jøder.

Men Quisling selv, løp jo ikke rundt å trakk kniven over strupen på folk, han var først og fremst politiker (tidligere major i det Norske forsvaret).

Utrolig mye grums man finner om man leter.

"Det utrolige døgnet" er en flott bok, som tar for seg mye av det man ikke lærer så mye om på skolen ang. 2. verdenskrig i Norge.
Har lest den, kjente det kokte flere ganger; Bergen tatt med 300 Tyske soldater, Trondheim tatt med 200-300 Tyske soldater.
Selv Rinnan (storsadisten, nazisympatisøren og landssviker nr 1 etter quisling), møtte faktisk opp den 9. April for å kjempe mot Tyskerne, han ble sendt hjem fordi sluttstykkene til geværene lå nedlåst hos lensmannen og han nektet å låse opp fordi han ikke hadde fått mob. ordre 3
http://www.liberaleren.no/2012/04/09...ede-historien/

Men det er et sidespor.

Mange "gærninger" har ofte veldig høy IQ, aner ikke hvorfor, mulig de er lodda litt rart i topplokket i utgangspunktet, slik at flere nevroner aktiveres og at kontakten mellom høyre og venstre hjernehalvdel er større enn hos "normale" ?

Interessant: http://dead-silence.org/?p=260
Sist endret av znapper; 9. august 2013 kl. 13:58.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Men det finnes jo noe som heter EQ som går mere på fysisk motorikk og sosiale egenskaper. Kanskje da du har høyere EQ synker IQ'en?
Vis hele sitatet...
Ang. det med EQ tror jeg det er en liten myte at mennesker med høy IQ ikke kan ha høy EQ osv. Hvem sier at mennesker med høy IQ ikke kan ha høy emosjonell intelligens? EQ er noe alle kan få, og jeg tror det er lettere for mennesker med høy IQ å skjønne puslespillet for å også kunne opperere med høy EQ. Et eksempel vil jo kunne være Einstein, som var en utrolig sympatisk mann som hadde dyp innsikt i mennesker.

"[Goleman] exemplifies more clearly than most the fundamental absurdity of the tendency to class almost any type of behaviour as an 'intelligence'... If these five 'abilities' define 'emotional intelligence', we would expect some evidence that they are highly correlated; Goleman admits that they might be quite uncorrelated, and in any case if we cannot measure them, how do we know they are related? So the whole theory is built on quicksand: there is no sound scientific basis."
Vis hele sitatet...
EQ er nok et populærkulturelt fenomen for å fortelle de som ikke har høy IQ at der også er muligheter å ha en form for høy intelligens, selv om det ikke strekker til på IQ-delen. Alle kan ha høy EQ, ikke alle kan ha like høy IQ som Einstein.