Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du vegetarianer?
Ja 47 4,79%
nei 934 95,21%
Stemmegivere: 981. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  213 31909
Sitat av trengende.. Vis innlegg
Har ikke smakt, og vil heller ikke smake. Jeg er utrolig kresen, og spiser ikke hva som helst
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan du vell heller ikke si at vegetarisk mat er vond, når du ikke har smakt noe og heller ikke vil (:
Sitat av sali Vis innlegg
Nei, men du kan du vell heller ikke si at vegetarisk mat er vond, når du ikke har smakt noe og heller ikke vil (:
Vis hele sitatet...
Sa jeg da heller ikke. Sa den ikke var god for meg...
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Hei!

Kom i diskusjon med søskenbarne mitt om vegetarianere kontra ikke-vegetarer.

Jeg siterer det hun sier:


Ja, jeg har også merket det.
- Hvorfor blir vi alt-etende sett ned på av vegetarianere?
- Hvorfor blir vi stemplet som dårlig/urent menneske bare fordi vi spiser kjøtt?


Jeg mener, naturen må få gå sin gang.
Er det galt av andre rovdyr som rev og gaupe å drepe og spise andre levende dyr?

Og jeg er fullstendig enig med mitt søskenbarn.
Jeg har en kompis som er veggis, og han rakker ned på meg hver gang han ser at jeg spiser noe kjøtt.
Jeg får stadig høre hvor uren jeg er, og at jeg er et dårlig menneske fordi jeg spiser noe som har levd, hatt et ansikt og har følt følelser.


Mitt søskenbarn sier noe om at grønnsakene ikke er like sunne som før.
- Det fant jeg ikke noen kilder på, og jeg kan innrømme at jeg ikke brukte alt for lang tid på det heller.
Men vist jeg tenker meg om så kan jeg lett tro på at det er sant mtp. på all forurensingen som pågår i dag.

Men jeg vil at dere skal vite at jeg ikke har noe imot vegetarianere, jeg er bare lei av å bli sett på som et dårlig menneske bare fordi jeg spiser kjøtt.



Men hva er deres meninger på dette emnet?
Vegetarianere og ikke-vegetarianere, diskuter!
Kom med synspunkter fra alle kanter.
Vis hele sitatet...
For det første er ikke veggis kompisen din representativ for noe annet enn seg selv og hans person. Baserer du et argument om at vegetarianere ser ned på kjøttetere basert på din kusines erfaring og fordi du har en kompis som er overdrevet misjonerende?

I så fall er det vel relevant for meg å si at jeg aldri har opplevd det selv. Ikke en gang har jeg følt at en vegetarianer har rakka ned på mine vaner og har aldri hørt at noen av mine venner har opplevd noe sånt. Dette betyr selvfølgelig ikke at det ikke finns vegetarianere som gjør dette, men jeg tviler på at de som gjør det er representative for 25% av verdens befolkning.

Forøvrig kan jeg opplyse om at jeg har møtt folk som har rakka ned på meg fordi jeg valgte å ikke spise kjøtt. Hva så? Jeg vet jo godt at disse personene ikke er representative for alle som spiser kjøtt (slik som de fleste jeg møter og kjenner).

"Jeg mener, naturen må få gå sin gang"
Javel, hvordan er dette relevant? Går naturen sin gang? Syns du måten vi lever på er naturlig? Hva mener du egentlig?

"Er det galt av andre rovdyr som rev og gaupe å drepe og spise andre levende dyr?"
Er det galt av mennesker å drepe og spise hverandre? Dreper du ofte dyr selv forresten? Det er uansett ikke en debatt om å hvorvidt det er galt eller ikke at mennesker dreper dyr. Problemet er ikke at folk jakter og fisker men at det er skapt en industri for å produsere mest mulig kjøtt.

Din kusines argument om at vegetarianere spiser grønnsaker som har reist hele verden rundt og forårsaket forurensing pga utslipp fra biler, båter og fly funker ikke. For det første er det jo ikke sånn at det bare er vegetarianere som spiser grønnsaker. Når man kutter ut kjøtt så trenger man mer proteiner og det innebærer at man f.eks øker inntak av nøtter og spiser bønner, ikke mer agurk og paprika. Nå er jo også bønner langreist, og spesielt soya gikk veldig ofte på bekostning av regnskog tidligere, men det gjør kraftfor til dyr også. Og det brukes mye mer energi på å framstille kjøtt en hva kjøtt gir. Altså er det bedre å spise soya direkte enn å spise kjøtt som uansett er produsert ved å fore med masse soya.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av trengende.. Vis innlegg
Sa jeg da heller ikke. Sa den ikke var god for meg...
Vis hele sitatet...
Nå er det jo strengt tatt du som går glipp av mye god mat. Greit, søsteren din går glipp av diverse kjøttretter, men de fleste kjøttretter er utrolig kjedelig sammensatt. Kjøtt, litt salat, brød og ost er det det de flest kjøttretter inneholder. Som vegetarianer blir man litt mer tvunget til å være kreativ og legge mer sjel i å bruke krydder, eksotiske grønnsaker/frukt og spennende sauser.

Selv har jeg aldri vært veggis, men har nytt utrolig godt av å ha en familie med mye vegetarianere, da det alltid diskes opp med de meste spennende retter på familiesammenkomster..
Sitat av trengende.. Vis innlegg
Har ikke smakt, og vil heller ikke smake. Jeg er utrolig kresen, og spiser ikke hva som helst
Vis hele sitatet...
Det er faktisk veldig godt!
Jeg har vært vegetarianer i noe som begynner å nerme seg 3 år nå.

I starten så følte seg at jeg trengte en grunn til å bli det, og ble en del av min lille ungdomsfase under ungdomsskolen, jeg fikk for meg at jeg bare skulle spise mat som jeg kunne drepe selv, og siden jeg har fisket fisk siden jeg var bitteliten så tenkte jeg det var logiskt å spise fisk og grønt.

I disse 3 årene som jeg har vært vegetarianer så har jeg ikke vært så veldig flink på å spise alle de riktige tingene, men jeg har lært meg til at bønner er godt, hvis man tilbereder dem riktig, at vegetarburgere smaker faktisk meget godt hvis man finner den riktige typen og at det er spennende å marinere tofu og steke det dagen etter. Jeg er forsåvidt veldig glad i å lage mat også.

Det jeg føler er at jeg tror jeg har mye mer dårlig konsentrasjon og vansker med å holde meg oppegående en hel dag, så dette vil jeg anta av jeg ikke får i meg de riktige stoffene, i starten av vegetarfasen min så stappet jeg meg av vitamintabletter og jerntabletter, men dette orket jeg ikke så lenge og lot heller være (ikke så veldig smart). Jeg skulle til ernæringsekspert med hjelp fra mamma og pappa, men endte opp med en psykolog og masse annet tull (veldig artig).

Over tiden som vegetarianer så ble det mer og mer en livsstil enn å ha alltid ha en grunn til å ikke spise kjøtt, jeg bare sluttet med det, dermed basta. Hvis folk spør meg hvorfor jeg ikke spiser kjøtt så sier jeg at jeg bare ikke spiser det, det er min greie og det har ingen andre noe med. Men jeg har ALDRI aldri aldri opplevd at jeg selv eller noen andre har klaget på andre kjøttetere eller hvor dumme dem er.

Etter en stund så begynte alt av mine meninger å falle sammen og nå følte jeg at det var nok, jeg bestemte meg for å begynne sakte å spise kjøtt igjen, så i går endte jeg opp med å spise en kyllingbaguett for å få en strak og fin linje for å endre min livsstil tilbake.

Hilsen en vegetariner på ?rehab? haha
Sitat av fisk23 Vis innlegg
En får mange viktige næringsstoff og abinosyrer (eller hva det heter) gjennom kjøtt som man ikke får gjennom grønnsaker / frukt.
Også, hva ville pizza vært uten kjøtt?

Siterer SeanBanan her; kjott fiffaen.
Vis hele sitatet...

Er ikke veggis selv, men pizza uten kjøtt kan være skammelig godt. Bare så det er sagt. Ellers forstår jeg ikke hvorfor veggiser og kjøttspisere skal ligge i krig med hverandre, og forsøke å omvende hverandre hele tiden. Egne valg, folkens.

Forøvrig har jeg blitt forsøkt omvendt av veggiser med argument som: "Æsj, spiser du kjøtt, det er ikke godt for deg." OSV. Jeg tror dog ikke det er flertallet av veggisene som er sånn, og med tanke på argumentene til enkelte kjøttspisere stiller de omtrent i samme klasse.
Ja for svarte!
Jeg spiste en helt herlig vegetarpizza som jeg og dama satt sammen selv, med skalldyr, men fortsatt fantastisk godt!
er halveis veggis, lever lav karbo, så det som går ned om dagen er som oftes

frokost: empty

lunch: salat

middag: salat

kvelds: empty / kansje noe jeg klarer og rote fram

er fattig student så har ikke råd til mat :P
Sitat av Abomination Vis innlegg
er halveis veggis, lever lav karbo, så det som går ned om dagen er som oftes

frokost: empty

lunch: salat

middag: salat

kvelds: empty / kansje noe jeg klarer og rote fram

er fattig student så har ikke råd til mat :P
Vis hele sitatet...
Hva består disse salatene av? Du høres mer ut som en anorektiker enn noe annet...
Sitat av Jäger Vis innlegg
Ja for svarte!
Jeg spiste en helt herlig vegetarpizza som jeg og dama satt sammen selv, med skalldyr, men fortsatt fantastisk godt!
Vis hele sitatet...
Vegetarpizza kan faktisk være overraskende godt. Er selv ganske anti mot alt som er grønt, men en gang når jeg gikk på ungdomskolen så lagde vi gulrotpizza(Ja, helt seriøst) og denne var utrolig nok veldig god
Så man burde ikke bare slenge ut meninger, uten å ha grunnlag for de.
Må vel kanskje nevne at selv hvor god den pizzaen var så har det holdt seg det. Alt annet grønt skyr jeg framdeles
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Jäger Vis innlegg
Ja for svarte!
Jeg spiste en helt herlig vegetarpizza som jeg og dama satt sammen selv, med skalldyr, men fortsatt fantastisk godt!
Vis hele sitatet...
Det er med stor sorg jeg føler meg nødt til å måtte meddele at skalldyr ikke kan klassifiseres som vegetariske.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Det er med stor sorg jeg føler meg nødt til å måtte meddele at skalldyr ikke kan klassifiseres som vegetariske.
Vis hele sitatet...
I prinsipp er jeg selvølgelig enig, men i praksis kan man i dag kalle seg vegetarianer så lenge man ikke spiser kjøtt (pattedyr). Mange spiser fisk, skalldyr, egg, melkeprodukter og fugl, men kaller seg allikevel vegetrienere. Betegnelsen veganer har antakelig oppstått som en konsekvens av denne utvanningen av begrepet.
Sist endret av felix_poker; 17. januar 2011 kl. 15:23.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
I prinsipp er jeg selvølgelig enig, men i praksis kan man i dag kalle seg vegetarianer så lenge man ikke spiser kjøtt (pattedyr). Mange spiser fisk, skalldyr, egg, melkeprodukter og fugl, men kaller seg allikevel vegetrienere. Betegnelsen veganer har antakelig oppstått som en konsekvens av denne utvanningen av begrepet.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at mange spiser for eksempel fisk eller fugl og kaller seg vegetarianere, men dette er jo egentlig ikke riktig. De er da semi-vegetarianere. De som spiser fugl, men ellers er vegetarianere kalles pollotarianere, mens de som spiser fisk og/eller skalldyr, men ellers er vegetarianere, (noe det virker som at er noe vanligere) kalles pescetarianere.

De som er veganere styrer helst unna all bruk av dyr til mat og klær – mer spesifikt er de i mot enhver form for utnyttelse av dyr så langt det er mulig og praktisk gjennomførbart. Det vil si at de ikke bruker f.eks. skinn og ull i klesveien, og heller ikke ting som egg og melkeprodukter i matveien. Ordet veganer ble konstruert av Donald Watson i 1944 ut fra de første og siste bokstavene i vegetarianer, og er i følge han selv ment som "the beginning and end of vegetarian".
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er enig i at mange spiser for eksempel fisk eller fugl og kaller seg vegetarianere, men dette er jo egentlig ikke riktig. De er da semi-vegetarianere. De som spiser fugl, men ellers er vegetarianere kalles pollotarianere, mens de som spiser fisk og/eller skalldyr, men ellers er vegetarianere, (noe det virker som at er noe vanligere) kalles pescetarianere.

De som er veganere styrer helst unna all bruk av dyr til mat og klær – mer spesifikt er de i mot enhver form for utnyttelse av dyr så langt det er mulig og praktisk gjennomførbart. Det vil si at de ikke bruker f.eks. skinn og ull i klesveien, og heller ikke ting som egg og melkeprodukter i matveien. Ordet veganer ble konstruert av Donald Watson i 1944 ut fra de første og siste bokstavene i vegetarianer, og er i følge han selv ment som "the beginning and end of vegetarian".
Vis hele sitatet...
Kult, jeg har aldri undersøkt ordets opprinnelse, bare antatt at det oppstod som en reaksjon på at ovo, lakto, pollo og pescetarianere kalte seg vegetarianere. Puristene likte ikke dette, og fant opp veganismen. Det ser ut til at denne antakelsen var i alle fall til dels riktig
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hva består disse salatene av? Du høres mer ut som en anorektiker enn noe annet...
Vis hele sitatet...
langt ifra anorektiker, spiser lav karbo, og har ikke penger, men maten på kantinaen er innlagt ilag med hybel leie, og er ikke noe annet en salat jeg kan ete der, siden jeg lever lav karbo vil det si: ingen mel, ikke potet, ingen erter, gulrøtter, kålrot etc.. ingen snop osv, lever på tobakk/salat/pepsi max

salaten er det kål, paprika, ost , agurk og litt skinke på toppen, spises helst uten dressing, og kansje litt soya sauce på toppen, (høres sært ut med soya) på salaten men alle har sin smak, HATER dietten min av HELE mitt hjærte men det funker såpass bra at jeg klarer ikke og ikke gjøre det.

sålangt 15 kg på nesten 2 mnder uten nesten noen trening, veier 98 kg nå så har fortsatt litt å gå på

er btw 172 høy :P


forsåvit kan det nevens at jeg eter f.eks taco uten shell, lefse etc og hvis jeg har penger tar jeg meg råd til og kjøpe kjøttdeig som jeg steker med krydder og MASSE ost i panna som er jævlig digg
Jeg har opplevd mer pes fra veganere enn vegetarianere. Har aldri fått med meg forskjellen selv, så for å få klarning i sakene:
Vegetarianer: Spiser ikke kjøtt/Fugl/fisk
Veganer: spiser bare dyrkede grønnsaker, avstår fra egg ol.
Korrekt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Abomination Vis innlegg
langt ifra anorektiker, spiser lav karbo, og har ikke penger, men maten på kantinaen er innlagt ilag med hybel leie, og er ikke noe annet en salat jeg kan ete der, siden jeg lever lav karbo vil det si: ingen mel, ikke potet, ingen erter, gulrøtter, kålrot etc.. ingen snop osv, lever på tobakk/salat/pepsi max

salaten er det kål, paprika, ost , agurk og litt skinke på toppen, spises helst uten dressing, og kansje litt soya sauce på toppen, (høres sært ut med soya) på salaten men alle har sin smak, HATER dietten min av HELE mitt hjærte men det funker såpass bra at jeg klarer ikke og ikke gjøre det.

sålangt 15 kg på nesten 2 mnder uten nesten noen trening, veier 98 kg nå så har fortsatt litt å gå på

er btw 172 høy :P


forsåvit kan det nevens at jeg eter f.eks taco uten shell, lefse etc og hvis jeg har penger tar jeg meg råd til og kjøpe kjøttdeig som jeg steker med krydder og MASSE ost i panna som er jævlig digg
Vis hele sitatet...
Du spiser ikke noe som har nevneverdig næring, selvfølgelig mister du vekt: du spiser ikke
Sitat av VikingOnABoat Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så det viktigste er definisjonsspørsmålet rundt hvorvidt det er mulig å kalle seg veganer eller ikke? Hva med å holde seg til diskusjonen?
Jeg la nylig om til et vegansk kosthold, med planer om å omlegge hele livsstilen min etterhvert slik at jeg så langt det lar seg gjøre unngår dyreprodukter. Dette er først og fremst av etiske hensyn både til dyr, som det rammer direkte, og miljøet. For meg er det et skritt på veien mot å bli en mer bevisst forbruker.
Jeg tror nettopp det også kan være svaret på hvorfor noen vegetarianere, ikke alle, ser ned på andre mennesker som spiser kjøtt. Vegetarianere har ofte tatt et nøye gjennomtenkt valg etter å ha tilegnet seg kunnskap om hvor maten de spiser kommer fra. De synes at kjøttetere også har et ansvar for å vite noe om industrien de støtter ved å spise dyr. I stedet for saklig diskusjon blir vegetarianere ofte møtt med uttalelser som "skjønner ikke at du gidder ass, pga kjøtt er jo så sinnsykt godt".

Jeg har aldri selv startet en slik diskusjon for å få andre til å "konvertere" til veganismen, men opplever stadig å bli spurt om hvorfor jeg er veganer, og får alltid lignende svar. Verre er det når jeg etter noen argumenter for hvorfor jeg har tatt dette valget blir stoppet av "æsj, nå vil jeg ikke vite mer, la meg nyte hamburgeren min i fred og slippe å tenke på det der".

Jeg har full forståelse og respekt for at andre kan være like opplyst om hvor maten deres kommer fra og ta et motsatt valg av hva jeg har selv har gjort. Jeg har derimot mindre respekt for den typen ansvarsfraskrivelse jeg opplever hos de som hittil har kritisert meg for det valget jeg har tatt. Spis hva dere vil, men ikke kritiser meg for å være veganer når dere selv ikke har tenkt lenger enn smak.

Det vanligste argumentet for å spise kjøtt må vel være "det er godt og så tror jeg kanskje ikke det går an å få i seg nok proteiner fra salat". Jeg ser ikke at noen har kommet med noen bedre i denne tråden heller. Vi mennesker trenger ikke lenger utnytte dyr for å overleve.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
- Han forsøker han å latterliggjøre folk som tror kolesterol er et vikrig næringsstoff. Det virker som om han ikke vet, eller velger å se bort fra, at kolesterol er en forutsettning for endogen produksjon av vitamin D. At kolesterol også er en viktig bestandel i flere hormoner og vev i kroppen ser også ut til å ha gått ham hus forbi.
Vis hele sitatet...
Ang. kolesterol, er ikke dette noe kroppen selv er i stand til å produsere tilstrekkelige mengder av uten at vi får det gjennom kosten?
Sist endret av mary jane; 30. januar 2011 kl. 05:29. Grunn: quote
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av VikingOnABoat Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Beklager, men premisset er galt. Veganere skal så langt det er mulig og praktisk gjennomførbart ikke benytte seg av produkter som involverer utnyttelse av dyr. I tillegg er tegningen misvisende – de fleste produktene som nevnes produseres også fra "veganervennlige" ikke-animalske råvarer.

Fra The Vegan Society:
Veganism is a way of living that seeks to exclude, as far as possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing and any other purpose.
Vis hele sitatet...
Fra American Vegan Society:
Vegans usually make efforts to avoid the less-than-obvious animal oils, secretions, etc., in many products such as soaps, cosmetics, toiletries, household goods and other common commodities.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Provo; 6. februar 2011 kl. 14:00.
Veldig mange av de store kjente var vegetarianere. For eksempel Benjamin Franklin, Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Isaak Newton osv... Det jeg mener er at mange av de største og smarteste registrerte folk i historien var vegetarianere. Meningen med å være vegetar, er å vise at man bryr seg om verden. Jeg er ikke vegetarianer selv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skarstad Vis innlegg
Veldig mange av de store kjente var vegetarianere. For eksempel Benjamin Franklin, Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Isaak Newton osv... Det jeg mener er at mange av de største og smarteste registrerte folk i historien var vegetarianere. Meningen med å være vegetar, er å vise at man bryr seg om verden. Jeg er ikke vegetarianer selv
Vis hele sitatet...
Har du kjelder på påstandane?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
http://www.google.no/search?hl=no&so...&aqi=&aql=&oq=
så får du mange kilder, hitler var også vegetarianer.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegetarians

Den eneste det ser ut til å være usikkerhet rundt var Isaac Newton.
Sist endret av Mullah; 6. februar 2011 kl. 17:06.
Kom over et youtube klikk med african hebrew israelites.
En sekt med afro-amerikanere som flyttet til Israel på 60 tallet.
De følger et vegans kosthold med fantastiske resultater hva anngår helseeffekt.

For den interreserte:

http://www.youtube.com/watch?v=iMXtlQmKT3w

Wikipedia artikkel:

http://en.wikipedia.org/wiki/African...em#Way_of_Life
Jeg er vegetarianer av miljømessige hensyn, og ser ikke ned på "ikke-vegetarianere," det som derimot irriterer meg er folk som bare gir faen i hvor kjøttet i burgeren deres kommer fra og flirer når jeg never ting som miljøet og måten mange kjøttprodusenter behandler dyr på. Jeg har erfart at vegetarianere blir like mye rakket ned på av ikke-vegetarianere som motsatt, får selv mange nedlatende kommentarer som "kaninfor" og lignende.

Ser at det er veldig mange feilinformerte folk her som tror at vi vegetarianere kun spiser grønnsaker, og at vi dermed ikke får i oss nok protein. Dette er feil! Det fins masse proteinholdig vi kan spise, f.eks. bønner, linser, nøtter, soya, og melk og egg for de som spiser det. Grunnen til at mange vegetarianere får mangelsykdommer o.l. er at de ikke spiser variert nok - hvis du ikke gidder å sette deg noe som helst inn i ernæring, ikke bli vegetarianer...Det er fullt mulig å få i seg det man trenger gjennom vegetarisk kosthold.

Dessuten er jo vegetarianisme en flott unnskyldning hvis man ikke liker kjøtt, noe jeg erfarte som kresen elleveåring...:P
Sitat av Mullah Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegetarians

Den eneste det ser ut til å være usikkerhet rundt var Isaac Newton.
Vis hele sitatet...
Norsklæreren sa det, men det kan hende han bare prøvde å være morsom, for han kåm med "Det sies at han fant ut at han ville spise bare frukt da han satt under et epletre, og et eple falt i hodet på han" like etter. Ikke pålitelig kilde egentlig, men vitsen var morsom
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Mullah Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegetarians

Den eneste det ser ut til å være usikkerhet rundt var Isaac Newton.
Vis hele sitatet...
trykk ctrl + g og skriv disputed så ser du at veldig mange veldig kjente mennesker var det en ''dispute'' om.
Må si at selv ser jeg ned på vegetarianere.
Noen vegetarianere jeg skjenner gjør det åpenbart bare for oppmerksomheten.
Mange vegetarianere gjør det pga uvitenhet.
Andre vegetarianere tror det gjør dem til helter å ikke spise kjøtt.

Det blir litt for naivt..

Får legge til
at jeg ikke sjenner hver eneste person i verden og grunnen til at du er vegetarianer må ikke nødvemigvis ha noe med det jeg sa å gjøre.
Sist endret av PerPerPerPer; 9. desember 2011 kl. 08:32.
Jeg har selv flere ganger nesten gått over til å bli veganer etter at jeg leste en bok som heter the china study;
http://www.thechinastudy.com/
Dette er en undersøkelse som ble gjort på bønder i Kina, og er også verdens største undersøkelse på kosthold. Den viser hvordan mennesker som lever på et kosthold som kun består av vegetabilske produkter, og lite fett, har mange ganger mindre sjanse til å få alle de store livstids-sykdommene en de en som lever på det som regnes som en anbefalt sunn vestlig diet. En annen grunn til at jeg ser på vegetarisme som et bedre kostholds-alternativ/diett er av de etiske grunnene. En er hvordan dyr som brukes til kjøtt-produksjon blir behandlet forferdelig. To er det faktumet at vis alle på jorda hadde vært veganere hadde det vert mere en nok mat til alle menneskene på jorda.
selv spiser jeg fortsatt kjøtt, og digger bacon
Fryktelig lite gjennomtenkt å skulle plage folk på grunn av dietten.
Har vel selv vært en av de som heiv seg over en vegetarianer en gang i lunsjen på skolen, pressa på for å få svar. Blei aldri fornøyd med svaret vi fikk...
Tror jeg tenkte at vegetarianere føler seg litt overlegne fordi de har "brutt med kjøttavhengigheten" og ikke lengre bidrar til en til en kjip kjøttindustri. At vi som spiser kjøtt fortsatt er en del av problemet og hindrer fred, balanse og lykkelige dyr.

Har kanskje noe å gjøre med at jeg har vokst opp på en gård med dyr, men jeg har en tendens til å rykke til, og tenke at nå blir bønda demonisert og urettferdig fremstilt såfort dyrevelferd-argumentet kommer. "så kommer dissa byfolka å trur'em kan mer om kuer enn oss" OSS! det er OSS eller DEM!

Vi vil ikke bli fremstilt som monstre, folk flest vet at vi egentlig ikke trenger kjøtt og at dyr lider unødvendig. Det er ubehagelig noen ganger å bli påmint hvor kjipe og utnyttende vi er bare for å beholde tradisjon, smak og latskap. Et forsøk på begrunnelse av hvorfor kjøttetere kan være så aggressive mot vegetarianere.
Sist endret av Bothrops; 9. desember 2011 kl. 12:27.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Sånn seriøst, jeg skjønner ikke hvorfor vegetarianere ikke liker/synes kjøtt er godt

Må være psykisk, altså tanker på hva kjøtt egentlig er(?) Men, da igjen.. hvem bryr seg om tanken, når det smaker godt?

legger til at jeg ikke har noe imot vegetarianere, og jeg er åpen for svar.
Vis hele sitatet...
Det er en utbredt misforståelse blant mange at veggiser ikke liker smaken av kjøtt. Nesten alle mine venner og bekjente med et vegetarisk kosthold sluttet ikke å spise kjøtt av smakshensyn, men heller at dyrenes rett til verdige og naturlige liv er viktigere enn saftige biffer og koteletter på tallerkenen.

Mange i denne tråden har tydeligvis ikke lest en vegetarisk kokebok eller en veganblogg før. Vegetarianere spiser utrolig mye mer spennende mat enn kun tilbehøret til en vanlig kjøttrett! Selv lagte jeg en helt pizza helt uten animalske ingredisenser i går. Jeg må si at den overgikk alle forventninger.

http://i41.tinypic.com/2m43n1z.jpg

«Men hva i alle dager er det som ligner på kjøtt, da?» tenker du sikkert. Det som ligner på kjøttdeig kommer ikke fra en rautende ku. Det er TVP, også kjent som soyaprotein. Det inneholder hele 50% protein i tørket tilstand; når TVP-en er lagt i bløt faller selvsagt proteininnholdet, men ikke mer enn at det inneholder like mye eller litt mer protein enn kjøtt. Dette mystiske pulveret er svært nøytralt på smak, har flott konsistens, og kan brukes som vanlig kjøttdeig til pizza, taco, kjøttboller, bacon, også kjent som facon (Utrolig digg!), burgere og mye, mye mer. En mer allsidig kjøtterstatter skal en lete lenge etter!

De som tror at veganere spiser for lite protein tar feil. Soyaprotein er bare én av mange vegetabilske proteinkilder. Bønner, linser, kikerter, quinoa, tofu, tempeh, seitan, nøtter... and the list goes on.
Sist endret av Flatulence; 20. juni 2013 kl. 06:21.
Har ikke giddet å lese alle inleggene, men jeg mener da at hvis man er på toppen av næringskjeden, og har tillgang på kjøtt... så spiser man kjøtt!

Ser ikke ned på veggiser. de får gjøre som de vil, men at noen ser ned på meg for at jeg spiser kjøtt..... det er forkastelig!
Spiser kjøtt mesteparten av tiden, men tar noen ganger en uke eller to med bare vegetarretter for variasjonen sin skyld. Å se ned på andre pga. hvordan de spiser er ganske lavmål spør du meg, det går begge veier.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Nei, ikke du direkte.

Men vist du får øynene opp, og ser deg rundt om kring.
Så mener de fleste vegetarer at det er dårlig og spise kjøtt.
Og noen vegetarer mener at du er et dårlig og kanskje også et ondt menneske som spiser noe som har hatt et ansikt.
Vis hele sitatet...
Du tok ordene ut av munnen min...

Det beste er litt av hvert. Ikke bare kjøtt. Ikke bare gress, men litt av hvert.
En Scan-Fact-undersøkelse foretatt for Dyade (Acems kulturtidsskrift) med 1000 spurte, viser at ca. 60 000 nordmenn er vegetarianere

Da har vi 60 000 gresspisende mot 4 952 000 (ca) kjøttetende barbariske mennesker som fortærer kjøtt daglig.

Vel da kan de få lov å se ned på meg.
Sist endret av Onibawan; 20. juni 2013 kl. 12:53.
Barn av vegetarianere er nok den mest sårbare gruppen i Norge når det kommer til underernæring, og kun en liten fraksjon av dem som ikke spiser kjøtt har den nødvendige ernæringskunnskapen til å legge opp et bærekraftig kosthold. For veganere er det selvsagt enda verre.

Vegetarianere er stort sett vegetarianere for sitt eget ego sin del, de vil kunne sitte rundt et bord og høylytt proklamere at de er oss andre overlegne hva moral og etikk angår. Det er så uendelig mange andre ting en kan gjøre for dyrene, alt fra å undersøke hvor trærne i møblene kommer fra til hvor man investerer aksjer.

Hvorfor velger da folk å gjøre det absolutt mest tungvinte? Jo, fordi de kan mase om det hele jævla tiden. Beste eksempelet var en venninnegjeng jeg så på en bensinstasjon der den ene betalte 140 kr for en hamburgermeny.. Uten kjøtt.. Flaks jeg var der og kunne fortelle henne hvor patetisk det var.
Det er fakta at de fleste dyr som blir skapt for å bli mat ikke lever et godt liv. Er ikke dette noe som plager dere når dere spiser kjøtt? Har dere sett hvordan dyrene har det? Ser dette hyggelig ut?

«Mennesket kan leve godt uten å drepe for mat, derfor; hvis han spiser kjøtt, tar han liv for smakens skyld. Å gjøre dette er umoralsk.»
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Ponyo Vis innlegg
Det er fakta at de fleste dyr som blir skapt for å bli mat ikke lever et godt liv. Er ikke dette noe som plager dere når dere spiser kjøtt? Har dere sett hvordan dyrene har det? Ser dette hyggelig ut?

«Mennesket kan leve godt uten å drepe for mat, derfor; hvis han spiser kjøtt, tar han liv for smakens skyld. Å gjøre dette er umoralsk.»
Vis hele sitatet...
Det går an å drive med dyr på en human måte. Slik som vi gjør det i Norge. Mange kyr får gå ute på enga hele sommeren og bevege seg relativt fritt inne.
At vi må drepe dyra er vel en selvfølge, kan jo ikke grille levende koteletter.
Det går ann å gjøre det humant, et skudd i hodet så blir alt svart. Må ikke drive halal-slakting og blodtapping mens dyret snubler rundt halvveis i svime.

Blod kan være ekkelt, slakteri er ikke en jobb for alle, men jeg ser ikke noe dyreplageri på den siden du linka, hva er egentlig problemet? I norge bruker de slaktemaske, en dings de setter på hodet til dyret som skyter en bolt rett inn i skallen og det blir natta på under et sekund. De går ikke rundt og jager dyra, den siden du linka er så skeiv at den kunne vært affiliert med nyhetsspeilet.

Mener ikke at all dyrehold er nødvendig, jeg er motstander av pelsdyrdrift, men ikke fordi de må drepe dyr og det er så ille. Mer fordi det er rovdyr som ikke fikser liv i fangenskap og vi bare bruker pelsen til å lage luksusprodukter som ingen egentlig trenger.
Sist endret av Bothrops; 20. juni 2013 kl. 13:45.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Barn av vegetarianere er nok den mest sårbare gruppen i Norge når det kommer til underernæring, og kun en liten fraksjon av dem som ikke spiser kjøtt har den nødvendige ernæringskunnskapen til å legge opp et bærekraftig kosthold. For veganere er det selvsagt enda verre.

Vegetarianere er stort sett vegetarianere for sitt eget ego sin del, de vil kunne sitte rundt et bord og høylytt proklamere at de er oss andre overlegne hva moral og etikk angår. Det er så uendelig mange andre ting en kan gjøre for dyrene, alt fra å undersøke hvor trærne i møblene kommer fra til hvor man investerer aksjer.

Hvorfor velger da folk å gjøre det absolutt mest tungvinte? Jo, fordi de kan mase om det hele jævla tiden. Beste eksempelet var en venninnegjeng jeg så på en bensinstasjon der den ene betalte 140 kr for en hamburgermeny.. Uten kjøtt.. Flaks jeg var der og kunne fortelle henne hvor patetisk det var.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva slags vegetarianere du har møtt, men de hørtes veldig dumme og kjipe ut. Å gjøre noe kun for å kunne skryte av det er ikke spesielt kult. De fleste vegetarianere jeg kjenner er mer av den typen som ikke vil snakke om det, fordi da får de så mange kjedelige spørsmål og idiotiske kommentarer. De gjør det rett og slett fordi dem blir kvalm av og hater kjøttindustrien.
Sist endret av Manualah; 20. juni 2013 kl. 13:48.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det går an å drive med dyr på en human måte. Slik som vi gjør det i Norge. Mange kyr får gå ute på enga hele sommeren og bevege seg relativt fritt inne.
At vi må drepe dyra er vel en selvfølge, kan jo ikke grille levende koteletter.
Det går ann å gjøre det humant, et skudd i hodet så blir alt svart. Må ikke drive halal-slakting og blodtapping mens dyret snubler rundt halvveis i svime.

Blod kan være ekkelt, slakteri er ikke en jobb for alle, men jeg ser ikke noe dyreplageri på den siden du linka, hva er egentlig problemet? I norge bruker de slaktemaske, en dings de setter på hodet til dyret som skyter en bolt rett inn i skallen og det blir natta på under et sekund. De går ikke rundt og jager dyra, den siden du linka er så skeiv at den kunne vært affiliert med nyhetsspeilet.

Mener ikke at all dyrehold er nødvendig, jeg er motstander av pelsdyrdrift, men ikke fordi de må drepe dyr og det er så ille. Mer fordi det er rovdyr som ikke fikser liv i fangenskap og vi bare bruker pelsen til å lage luksusprodukter som ingen egentlig trenger.
Vis hele sitatet...
Det mange ikke vet om pelsdyrdrift er at faktisk mink (hele) blir brukt i deodorant produkter og parfymer, pelsen blir til luksusprodukter, ja, på samme måte som ull blir til ulltøy... og kjøtt/ben blir kvernet og trukket saften ut av, som blir brukt i deodoranter og parfymer. Hvorfor? Fordi lukten er sterk fra disse dyrene og ved å tilsette kjemikalier, kan man få denne sterke lukten til å lukte godt, men ha samme sterk lukt.
Så, det er nok mer en bare luksusprodukter i pelsdrift...
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Det mange ikke vet om pelsdyrdrift er at faktisk mink (hele) blir brukt i deodorant produkter og parfymer, pelsen blir til luksusprodukter, ja, på samme måte som ull blir til ulltøy... og kjøtt/ben blir kvernet og trukket saften ut av, som blir brukt i deodoranter og parfymer. Hvorfor? Fordi lukten er sterk fra disse dyrene og ved å tilsette kjemikalier, kan man få denne sterke lukten til å lukte godt, men ha samme sterk lukt.
Så, det er nok mer en bare luksusprodukter i pelsdrift...
Vis hele sitatet...
Vil påstå at deodorant og parfyme igrunn er luksusprodukter også.
Kjøtt derimot. Det er mat, det må vi ha. Klær må vi ha.
Må ikke ha parfyme

Men det fjerner imo ikke det at rev mink og andre rovdyr ikke har noe i små bur å gjøre. De skal løpe rundt i skogen, kuer og sauer og griser er liksom mer domestisert og hadde ikke fungert særlig bra ute i naturen uansett.
Hadde de derimot hatt en annen måte å drive det på. Typ 2kvadratkilometer inngjerda med x antall rev\mink\whatever løpende rundt inni der og bonden måtte ut og jakte på de. Da kunne jeg støtta det.
Sist endret av Bothrops; 20. juni 2013 kl. 13:59.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Vil påstå at deodorant og parfyme igrunn er luksusprodukter også.
Kjøtt derimot. Det er mat, det må vi ha. Klær må vi ha.
Må ikke ha parfyme
Vis hele sitatet...
Å det er opp til hvem og bestemme?
Tror nok 20% +++++ av befolkningen gjerne vil ha tilgang til godlukt for å unngå å drepe naboer med svettelukt :P
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Å det er opp til hvem og bestemme?
Tror nok 20% +++++ av befolkningen gjerne vil ha tilgang til godlukt for å unngå å drepe naboer med svettelukt :P
Vis hele sitatet...
Det går vel an å lage godlukt av andre ting også. Skulle like å vist hvilke deodoranter som inneholder sånt, er det alle eller bare de eksklusive?
Sitat av Ponyo Vis innlegg
Det er fakta at de fleste dyr som blir skapt for å bli mat ikke lever et godt liv. Er ikke dette noe som plager dere når dere spiser kjøtt? Har dere sett hvordan dyrene har det? Ser dette hyggelig ut?

«Mennesket kan leve godt uten å drepe for mat, derfor; hvis han spiser kjøtt, tar han liv for smakens skyld. Å gjøre dette er umoralsk.»
Vis hele sitatet...
Det meste jeg spiser av kjøtt har jeg egenhendig drept. Jeg kan således attestere på at maten min har levd et fullverdig liv i skogen. Så kan du begynne å jabbe i vei om at jeg ikke . Nei, det er fint lite her i livet jeg gjøre. Det er dog mer til et liv en å tilfredsstille basalbehovene. Det er hovedsaklig elg jeg jakter på, så jeg bruker den som eksempel. Hvis vi utelukker jakt, så er dette de vanligste dødsårsakene til elg i Norge:
* Påkjørsel av bil eller tog (tar ofte noen timer før viltnemda er på plass for å avlive dem)
* Sykdom (langsom og smertefull død)
* Nedslitte tenner. Når elgen blir gammel blir til slutt tenna helt borte. Da klarer den seg fint om sommeren når det er mye løv, men om vinteren sliter den med å skaffe mat (det er vanskelig å tygge bark uten tenner). Da sulter den ihjel, hvilket tar en stund for et dyr på den størrelsen.
* Predasjon. Bjørn og ulv går av og til etter elg, spesielt kalver. Det er neppe særlig behagelig å bli revet i stykker av skarpe tenner.

Vi kan være enige om at en .30-06 er langt mer human en noen av de overnevnte dødsårsakene. Så, det finnes elg i overflod fordi vi har en fornuftig forvaltningspolitikk av bestanden her i landet. Hvis bestanden ikke holdes i sjakk, så vil den vokse ut av kontroll og skape en masse problemer - det blire ikke færre påkjørsler langs E6 med dobbelt så mye elg, i tillegg får man epidemier som kan spre seg rask og legge halve skauen øde. Ikke bra i det hele tatt. En selvoppholdende balanse er ikke kompatibel med menneskelig tilstedeværelse i landet.

Med dette i bakhodet - på hvilken måte er det galt å drive jakt?

Jeg er helt enig i at den industrialiserte matproduksjonen (ikke bare på kjøttfronten!) er en skam, og vi kunne som art med fordel ha spist mindre kjøtt. Vi kunne i grunn ha spist mindre mat generelt, men det er en annen sak. Poenget mitt er at å avskrive alt inntak av kjøtt som unødvendig og umoralsk er totalt urimelig.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
My two cents, jeg har kun to små ting å tilføye i diskusjonen - lavkarbo/grovkarbo og hvordan jeg spiste/spiser; 1)først av alt vil jeg braute ut - leve lenge lavkarbo og grovkarbo!


Til jul så spiste jeg utelukkende grønnsaker, henholdsvis rødt og hvitt kjøtt, fisk og diverse andre matprodukter med mye proteiner, større/moderat mengde fett, og forholdsvis lite karbohydrater. Resultatet var gjennomgående bra, kune 3,5-4 uker på den type kosthold. I midten av januar igjen sklei jeg tilbake til mitt 'normale' 'studentkosthold', bestående enkelte ganger av litt for mye pizza og nudler.

2) Dernest, poenget mitt er dette; jeg kan godt skjønne vegetarianerne, men jeg kan ikke helt forstå veganerne, og jeg mener vegetar-mat alt i alt er forbeholdt et mindretall av befolkningen som klarer å opprettholde en tildels aktiv og stressende hverdag utelukkende på vegetarmat, ..og vegetarmat aldri er variert nok eller har nok næringstoffer for de som trenger _mye_ av det. For min del hadde jeg ikke klart å få den energien jeg trenger ved vegetarmat, og aldri noensinne på vegan-kosthold, man _må_ ha kjøtt og fisk i kostholdet sitt for å si det sånn! Nå skal jeg nevne at jeg har gått over til å spise mer og mer (fet) fisk og andre ikke-aninmaliske proteinkilder istedet for kjøtt, og det funker bra som bare det.
Idrettsutøvere burde neppe bli vegetarinere, hvertfall ikke veganere, ei heller de som i forskjellige yrker/studier bruker hjernen
ganske hardt, hjernen _trenger_ animalisk fett og stoffer fra fet fisk!


Nb: er ikke helt stø på begrepene (vegan f.eks), men tror jeg har truffet riktig.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. juni 2013 kl. 14:07.