Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 11490
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Selv er jeg sørlandsmester i spydkast og vet en god del om kulestøt.
Det er riktig at spydkast ikke er spesielt utmattende under selve konkurransene, men man må trene beinhardt for å ha en mulighet til å vinne.

Her er det mange styrkeøvelser som er meget viktige i tillegg til smidighet og hurtighet.
Derfor vil jeg påstå at dette er idrett på lik linje med andre idretter.
Vis hele sitatet...

Har jeg personlig sagt meg uenig med dette?
Poenget er at dette blir veldig individuell synsing i forhold til hva som skal betegnes som sport, spiller du dart må du jo være veldig smidig i håndledded og drive intensiv trening for å nå opp til verdens elitens nivå f.eks..
Sitat av wolty Vis innlegg
Har jeg personlig sagt meg uenig med dette?
Poenget er at dette blir veldig individuell synsing i forhold til hva som skal betegnes som sport, spiller du dart må du jo være veldig smidig i håndledded og drive intensiv trening for å nå opp til verdens elitens nivå f.eks..
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at du var uenig med dette?
Mitt poeng forklarte jeg tydelig i posten ovenfor så jeg føler ikke at jeg trenger å gjenta dette bare for at DU skal forstår det.
Skillet mellom idrett og sport blir stadig mindre og i daglig språk brukes begrepene om hverandre.
Vis hele sitatet...
Det var denne biten her jeg ville fram til, xtapol, når jeg ba Hangaround om vennligst å begrunne forskjellen mellom sport og idrett på engelsk. Du og jeg er mest sannsynlig enige ut i fra de uthevelsene jeg leste i sitatene dine, og egentlig sier vi det samme. Forskjellen var at jeg var litt kvass i posten min, mens din var utfyllende. Når Hangaround kommer med denne påstanden:

Sport kan være det meste for tiden, men for at noe skal kalle seg en idrett må det nesten inneholde fysisk aktivitet i høy grad.
Vis hele sitatet...
.. må han forklare meg dette:

Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet. På norsk brukes begrepet sport nær synonymt med idrett. Begge ordene omhandler fysisk utøvelse, ofte i form av konkurranser under fastsatte regler.
Vis hele sitatet...
Og da må du også huske på at kampsport, det være seg alt fra judo til boksing, defineres som sport - og der er det definitivt fysisk aktivitet i høy grad! Tenkte kanskje Hangaround ville se hvor liten det skillet er i dag hvis han så problematikken på engelsk. Der er som du sier, xtapol, dette ikke noe problem i det hele tatt. Begrepet er dekkende. Når du trekker frem eksemplene med athletics i posten din, kan vi til og med postulere at idrett er et begrep under sport på engelsk. Akkurat som martial arts..
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
ja, sjakk er sport
Sitat av paranoy Vis innlegg
Det var denne biten her jeg ville fram til, xtapol, når jeg ba Hangaround om vennligst å begrunne forskjellen mellom sport og idrett på engelsk. Du og jeg er mest sannsynlig enige ut i fra de uthevelsene jeg leste i sitatene dine, og egentlig sier vi det samme. Forskjellen var at jeg var litt kvass i posten min, mens din var utfyllende. Når Hangaround kommer med denne påstanden:



.. må han forklare meg dette:



Og da må du også huske på at kampsport, det være seg alt fra judo til boksing, defineres som sport - og der er det definitivt fysisk aktivitet i høy grad! Tenkte kanskje Hangaround ville se hvor liten det skillet er i dag hvis han så problematikken på engelsk. Der er som du sier, xtapol, dette ikke noe problem i det hele tatt. Begrepet er dekkende. Når du trekker frem eksemplene med athletics i posten din, kan vi til og med postulere at idrett er et begrep under sport på engelsk. Akkurat som martial arts..
Vis hele sitatet...
Må si jeg ikke forstod at du sikta til meg når det ikke var noen quote.

men men, paranoy. Sikta nå mer til hva idrettsforbundet definerer som idrett. Ikke hvor dekkende begrepene er eller at sport og idrett er nesten det samme.

Om det tirra deg, paranoy, når jeg valgte å si at idretter må inneholde en høy grad av fysisk aktivitet, men en sport kan være alt fra cs til sjakk beklager jeg ikke dette.
Du har intet å beklage. Ikke jeg heller. Jeg var kvass fordi tonen i din forrige post var bastant. Det betyr fortsatt ikke at du ikke burde tenke på hvordan sport eller idrett defineres i andre språk, i første omgang engelsk. Når du innser at begrepet sport er dekkende også for idrett sin del, kan du tenke på problematikken vi diskuterer her som kulturelt betinget.

For øvrig tror jeg Magnus Carlsen studerer ved idrettshøgskolen. Om han er tilsluttet idrettsforbundet vet jeg ikke. Jeg forsøkte å utvide horisonten din til å forstå at sport også kan handle om fysisk aktivitet i høy grad. I min forrige post nevnte jeg opp et par eksempler, som judo og boksing. Din definisjon er ikke tilstrekkelig til å kunne være så bastant.
Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet. På norsk brukes begrepet sport nær synonymt med idrett. Begge ordene omhandler fysisk utøvelse, ofte i form av konkurranser under fastsatte regler.

Idrett (fra norrøn opprinnelse der «id» betyr virksomhet eller aktivitet, og «drott» betyr kraft, styrke eller utholdenhet) viste opprinnelig til all form for høyt ansett dyktighet, herunder musikk, dikting og kunnskap om runeskrift, i tillegg til kroppslige prestasjoner. Senere tok den kroppslig utfoldelsen og de fysiske prestasjoner over begrepet.

Sport er et mer omfattende begrep enn idrett. Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp, som for eksempel friidrett, skiidrett, skøyteidrett, boksing, tennis, håndball og fotball. Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning. Eksempler er seilsport, motorsport og hestesport. Skillet mellom idrett og sport blir stadig mindre og i daglig språk brukes begrepene om hverandre
Vis hele sitatet...
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Sport



http://en.wikipedia.org/wiki/World_Cyber_Games

Sjakk - Dataspilling er Sport.

Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet. På norsk brukes begrepet sport nær synonymt med idrett. Begge ordene omhandler fysisk utøvelse, ofte i form av konkurranser under fastsatte regler.
Vis hele sitatet...
Sjakk er ein Konkurranse med Faster regler? Ja, da er det Sport.
CS er ein konkurranse med Faste regler? Ja, E-Sport som det er kalt.

Mer?

Sport er et mer omfattende begrep enn idrett. Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp, som for eksempel friidrett, skiidrett, skøyteidrett, boksing, tennis, håndball og fotball. Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning. Eksempler er seilsport, motorsport og hestesport. Skillet mellom idrett og sport blir stadig mindre og i daglig språk brukes begrepene om hverandre.
Vis hele sitatet...
Dere får besteme selv hva som er Idrett eller ikkje, men, Alt der du bruker Kunskapene du vett for og vinne ( Under ein konkurranse selfølgligt ) er ein Sport / Idrett. Som CSS, Sjakk.

Noen klageR? Nei Tenkte meg da
Sjakk er sport, sjakk er ikke idrett?
Sitat av Demolith Vis innlegg
Sjakk er sport, sjakk er ikke idrett?
Vis hele sitatet...
Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp

Du tenker ikkje på at brikken skal gå fram? Du bruker Fysisk kraft med hjelp av neven ? og det er ein Egeninnsats Sjakkspiller gjer?
Sitat av paranoy Vis innlegg
Du har intet å beklage. Ikke jeg heller. Jeg var kvass fordi tonen i din forrige post var bastant. Det betyr fortsatt ikke at du ikke burde tenke på hvordan sport eller idrett defineres i andre språk, i første omgang engelsk. Når du innser at begrepet sport er dekkende også for idrett sin del, kan du tenke på problematikken vi diskuterer her som kulturelt betinget.

For øvrig tror jeg Magnus Carlsen studerer ved idrettshøgskolen. Om han er tilsluttet idrettsforbundet vet jeg ikke. Jeg forsøkte å utvide horisonten din til å forstå at sport også kan handle om fysisk aktivitet i høy grad. I min forrige post nevnte jeg opp et par eksempler, som judo og boksing. Din definisjon er ikke tilstrekkelig til å kunne være så bastant.
Vis hele sitatet...
men da sier vi det slik at jeg beklager en litt uheldig bastant tone.

Vil forøvrig legge til at kulturen min som jeg har fått fra det norske samfunnet tilsier at sport er mer omfattende enn idrett. Hvorav sport kan være det meste som inneholder krevende konkuranser(også de som i tilleg defineres som idrett) har idretter mer fysisk aktivitet, men det bryr meg egentlig ikke. Jeg liker bare ikke at noen klager over sporter/idretter de mener er voldelig som feks boksing og paintball.
@ hangaround

Istedet for å beklage noe du ikke behøver å beklage for, synes jeg heller du bør ta i mot råd når de er velment tilsiktet for deg. Jeg beklager ikke den kvasse tonen i den posten der jeg ber deg begrunne det på engelsk av den enkle årsak at det var en grunn for å henvise deg til engelsk sport. Dette handler om diskursanalyse i sin helhet, og derfor mener jeg at du var litt for bastant. Det er derimot ingen grunn for beklagelse, for i en diskurs har du rett på å være bastant. Man må derimot kunne tåle en kvass motdebetant hvis denne skulle vise seg å være dels til helt uenig, alt ettersom hvilke vinkling som forekommer i diskursen.

Kan hende skulle jeg utdypet meg bedre allerede i opprinnelig post, men dette temaet er langt å drøfte, og selv føler jeg meg ikke stødig nok til å kunne argumentere godt nok for tilfellet - derfor den noe kvasse tonen, i det jeg håpet du ville ta til deg rådet og se at problematikken er et særnorsk fenomen. Den er allikevel gyldig. Det er vanlig i en diskurs, eller drøftelse om du vil, å se problematikken fra ulike vinklinger. Men målet mitt var langt fra å tvinge frem en beklagelse, men å utvide horisonten din for hva begrepet egentlig dekker eller gjelder.

Nå skal ikke jeg begynne å belære noen i begrepet diskurs, for lingvistikk er ikke min sterkeste side. Dette deler jeg heldigvis med - tilsynelatende - en hel skokk (majoritet?) av videregående elever som for eksempel synes norsk morsmål eller nynorsk er bortkastet. Jeg personlig synes ikke lingvistikk er bortkastet, bare vanskelig å forstå. Men i eksempler blir de straks lettere å skjønne. Derfor vil jeg heller bare trekke frem norsk idrettsdiskurs som relevant eksempel, uten å gå dypere inn i områdene som omhandler en diskursanalyse, eller diskurser generelt. Kanskje dette vil opplyse deg noe bedre enn min noe arrogante "sjekk opp mot engelsk"-argumentet i opprinnelig post. Beklager du din bastanthet på så måte, er det i såfall bare god debattskikk for min del å beklage min kvasse tone tilbake, selv om jeg personlig ikke synes noen av oss har noe å beklage, og dermed fremstår beklagelsene våre som noe unødvendig. Men nok om det. Får heller bedre utdype min begrunnelse.

Når drøftelsen vår, eller diskursen om du vil, omhandler Norges Idrettsforbund, kan jeg opplyse at rent historisk var det Norges Landsforbund for Idrett, som var en fortsettelse av Centralforeningen for Udbredelse af legemsøvelser og Vaabenbrug, opprettet i 1861 av embetsmannseliten (Rune Slagstad (1998: 212-213)), som bragte idrettsuttrykket for alvor inn i det norske samfunnet.
Rent departementsmessig sorterte idretten til forsvarssiden. I forbindelse med tilnærmingen mellom de tradisjonelle idrettsforeningene og arbeiderbevegelsens idrettsforeninger på 1930-tallet, foregikk det en forskyvning bort fra forsvar i retning helse (sakset fra side 10, 1. avsnitt, kilde).
Vis hele sitatet...
Idretten skulle ’tjene som et middel til å fremme et sundt, livskraftig og sosialt våkent folk’ (Slagstad 1999: 215). Departementstilknytningen skiftet til sosial og helse. I forbindelse med det utvidede kulturbegreps inntreden og veksten i idrettens underholdningspotensial gjennom nye massemedier, skiftet idretten igjen ramme. Departementstilknytningen ble kultur og idrett. Her er det altså en hel diskurs som innrammes institusjonelt (sakset fra side 10, 1. avsnitt, kilde).
Vis hele sitatet...
Deretter følger det i kilden et eksempel med skiløping som idrett. Det anbefales å lese side 10, 2.-3. avsnitt og side 11, 1. avsnitt (kilde) for å forstå helheten i diskurseksemplet litt mer utfyllende enn den jeg fremlegger her.

Skiløping kan imidlertid ikke bare studeres diskursivt fra et slikt individuelt utgangspunkt. Man kan også se på hvorledes idrett som sådan er blitt konstituert i Norge, ved å se på hva slags relasjoner den hadde til andre tilstøtende aktiviteter, og hvilke andre diskurser den er koblet til. Ifølge idrettshistorikeren Goksøyr er det spesielt viktig at idrett er koblet til helse, og krig, og historisk ble kontrastert med sport, som ble sett som unyttig tidtrøyte (sakset fra side 10, siste del av siste avsnitt, høyre spalte, kilde)|(sakset fra side 11, 1. avsnitt, kilde).
Vis hele sitatet...
Den nasjonale idretts-identiteten ble altså, ikke uvanlig for nasjonale identiteter, utviklet og konsolidert i konfrontasjon med det fremmede, her: den britiske sporten. For å bygge en enhetlig idrettskultur tok en i bruk impulser både fra tysk turn og svensk gymnastikk. Årsaken var den selvfølgelige: at disse inspirasjonskildene var blitt introdusert for så lang tid siden at de ble oppfattet som en del av den hjemlige tradisjonen (eller kulturen om du vil, paranoy anm.). Det samme skulle etter hvert skje med den engelske sporten (sakset fra side 11, venstre spalte, kilde).
Vis hele sitatet...
For å skjønne dette avsnittet bedre, anbefales det å lese Laurentius Uhrdals uttalelse på side 11, venstre spalte, kilde (saksingen er fra teksten etter Uhrdals uttalelser).

Den nasjonale idrettsideologien hadde et organisatorisk fotfeste i Centralforeningen for udbredelse af legemsøvelser og vaabenbrug (foreningen var dannet i 1861, men skiftet i 1893 navn til Centralforeningen For udbredelse af Idræt). Denne foreningens hovedtanke var at idrett skulle være mer enn et tidsfordriv. Idrett skulle tjene og styrke fedrelandet gjennom å fremskaffe bedre soldater og forbedre folkets helse (sakset fra side 11, siste del, venstre spalte, kilde).
Vis hele sitatet...
I motsetning til disse edle formål ble den engelske sporten anklaget for kun å fremme ‘sport for sportens skyld’. Dette var en noe ensidig framstilling, men like fullt nyttig i en ideologisk kamp. Det norske begrepet idrett hadde nemlig en ideologisk komponent (sakset fra side 11, første del, høyre spalte, kilde).
Vis hele sitatet...
I den norske idrettsidelogien lå det altså et behov for å legitimere det som kunne kalles unyttig fysisk aktivitet - det vil si bruk av kroppen til formål som ikke hadde med arbeid å gjøre - med et ytre, edlere formål, som f.eks. helse og forsvar (Goksøyr 1998: 164-165) | (sakset fra side 11, første del, høyre spalte, kilde).
Vis hele sitatet...
Goksøyrs lesning av hvorledes skillet mellom sport og idrett ble brutt ned, henger også på idrettens/sportens karakter som nasjonal markør: “I tråd med at idretten ble mer internasjonal begynte også andre å drive samme idretter som nordmenn, til og med skiløping - uten at det nødvendigvis gjorde dem til norske. En var ikke lenger alene om selve aktiviteten og redskapet. Som identitetsskaping var ikke dette lenger nok; det måtte suppleres med utvist dyktighet. Det konkurransemessige ble dermed viktigere.” Konkurranse dreier seg i denne sammenheng ikke om å måle krefter med seg selv eller med naturen som sådan, men med representanter for andre “nasjoner” eller “land” som det heter innen denne diskursen. Denne type konkurranse er typisk for det britisk sportslige, og skillet idrett/sport bryter dermed sammen (sakset fra siste del, siste avsnitt, side 11, kilde).
Vis hele sitatet...
Kilde Diskursens materialitet av Iver B. Neumann

Ideologi = her, politisk og sosial (diskurs)

Kort oppsummert kan en si at forskjellen mellom idrett og sport stammer fra en kulturmessig ideologisk oppfatning, og i grunnen et særnorsk fenomen. Men med internasjonaliseringen ser man også eksempler på, som xtapol var inne på, diskurser vedrørende forskjellen mellom 'sports og athletics', dog dette har en annen bakgrunnshistorie igjen i diskursanalysen. Siden vi lever i 2009 og ikke på 1800-tallet, så er det vanskelig, om ikke umulig, å dra et sikkert skille mellom sport og idrett i dag.

Eksempelvis nevner wikipedia boksesporten som en idrett, hvilke jeg synes er merkelig pga navnet boksesport. Men her kan jeg ha tatt feil dog. Jeg står likevel fast på at boksing regnes som en sport og ikke en idrett, men bøyer meg først når en annen kilde enn en wikipedia-artikkel legges til grunn. Premissene er selvsagt at kilden er troverdig eller pålitelig. Det er uansett flisespikkeri bagatellmessig detalj - fysisk aktivitet i høyere grad er ikke en tilstrekkelig definisjon av forskjellen mellom sport og idrett, hvis en tar en diskursanalyse av tilfellet.

Jeg understreket utvist dyktighet i en av sitatene over, sakset fra kilden, som en mer tilstrekkelig definisjon - men da ville for eksempel diskursen fokusert på spørsmålet om hva sjakk skal defineres som. Og nettopp der er vi i denne tråden. Siden sjakk definitivt handler om utvist dyktighet, mener jeg det vil gå under idrettsbegrepet, selv om det offisielt regnes som sport (eller hva det nå regnes som). Diskursen fortsetter i det man kan argumentere med at dyktighet er tellende for alle slags sport, men der mener jeg konkurransepreget må få lov til å avgjøre bestemmelsen.

Dette gjelder i turneringsform, poengdeling, lagsammensetning, individuelle prestasjoner, osv. Derfor synes jeg, ut i fra denne diskursanalysen presentert i form av eksempler i denne posten her, der bl.a. utvist dyktighet kommer frem som en avgjørende referanse til idrett, at sjakk er en idrett på lik linje med skiløping - selv om den mangler det tradisjonelle fysiske aktivitetsstemplet som kom senere i den ideologiske idrettsdefinisjonen. Så diskursen for min del ender med at sjakk er:

a) Sport: Ja,
b) Idrett: Ja.

Jeg regner med du nå ser hvor du og jeg er uenige?

Når det gjelder det du nevnte med klage av boksing og paintball som voldelig sport/idrett, stiller jeg meg uforstående til dette, siden det må ha vært en diskusjon du hadde med en annen forumbruker enn meg. Jeg har ikke påstått noe sånt, og det har du heller aldri beskyldt meg for - så det for en annen svare for..
Vil bare nevne at jeg valgte å beklage iom at jeg egentlig ikke hadde lyst å diskutere dette(ikke mitt emne om du forstår)

Men ja, jeg vet hvor vi er uenige. Jeg ser nå at det egentlig er umulig å trekke et skille mellom sport og idrett. Selv om min kultur alltid har sagt meg at idretter inneholder mye/mer fysisk aktivitet enn en sport som kan være aktiviteter og konkurranser som går på andre dyktigheter. Dette har jeg sikkert ment fordi Idrettsforbundet består mye av de typene sport(tror jeg, har aldri sjekket)

Men takk for lærdommen

Det med at paintball og boksing kan ha vanskelig med å bli akkseptert som idretter var ikke siktet mot noen her, men Ola Nordmann som i alle fall jeg opplever er imot disse sport/idrettene pga relasjonene med krig og vold(spesielt paintball som jeg selv driver med). Jeg mener man burde være istand til å skille dem og alvoret de kan relateres med.
Sist endret av Kithshok; 1. januar 2010 kl. 23:54.
Sjakk er sport akkurat som Grandis er mat.
Sikkert riktig ved definisjon, men gud bedre hvor mange som bestrider det.
Sjakk er sport. Og til dere som sier det ikke er fysiskt krevende... etter en 5 timers eksamen, føler du deg ikke sliten? Hjernen forbruker faktisk energi den også og når en er under stress i en ekstrem setting (lynsjakk for eksempel), så jobber kroppen. Men det er ikke dermed sagt at sjakk er en idrett så lengt skal jeg ikke dra den da det er null grunnlag i det.
Jeg føler meg egentlig ferdig med "sjakk vs. sport vs. idrett", men jeg har nå landet på og slått meg til ro med følgende syn på det hele (og håper at dette blir siste sjakk/sports/idrettspost på en lang stund):

De fleste ferdighetsbaserte konkurransegrener kan tas til et slikt nivå at toppspillerne må kunne klassifiseres som idrettsutøvere. Når nivået er så høyt at en må trene (og trenes) i timesvis hver dag for å holde tritt, har man tatt steget godt forbi hverdagslig sport og spill, syns jeg.

Snowboard var i sin tid kjent for bedagelig anlagte, freaka, ofte cannabisrøykende utøvere. Deler av sporten har kanskje fremdeles et etterslep av "laxe" holdninger, men nå har man hatt egne OL-grener en stund, og topputøverne har forlengst lagt vekk jointen og tatt trening og seriøsitet til nye høyder. Jeg tror helt sikkert at verdenseliten i nær fremtid består av toppidrettsutøvere som har trent seriøst og målrettet siden ungdomsskolen. De som har "bare for gøy"-greia som utgangspunkt vil i fremtiden ikke klare å nå opp i konkurranser. Snowboard har slik jeg ser det tatt stegene fra sportslig fritidsaktivitet, via halvseriøs konkurransesport, til en stadig mer seriøs idrett.

Sånn sett lander jeg på at det er utøvelsen, nivået og innsatsen som avgjør hvorvidt en gitt aktivitet kan kalles idrettsutøvelse eller ikke. Så får folk krangle til de blir blå om hvorvidt aktiviteten generelt er å anse som idrett, sport eller bare spill. Fotball er de fleste enige om at er en idrett, men de færreste som sparker ball jevnlig er idrettsutøvere. Sjakk er kanskje i utgangspunktet kun et brettspill, men ikke fortell meg at verdenseliten ikke bedriver idrett.
Som en over her sier; sikkert riktig ved definisjon. Men for meg kommer sjakk aldri til å bli en sport.
greit nok det at fyren blir sliten når han spiller sjakk, men det blir jeg også når jeg gjør lekser og lekser er ikke en sport!
Hvor ligger konkurransen ved å gjøre lekser? Du konkurrerer jo ikke med noen andre for å vinne på noen som helst slags måte, som man gjør i f.eks. sjakk.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av eRixn Vis innlegg
Poker går under sport også.
Vis hele sitatet...
Gjør det? Et av kravene for at noe skal være en sport, er at det ikke er tilfeldigheter involvert i spillet. Sjakk tilfredstiller kravene for sport, og er internasjonalt ansett som en sport. Det er mange som misforstår når de tror at et krav for sport er at det må være fysisk krevende.
Sitat av Assios Vis innlegg
Gjør det? Et av kravene for at noe skal være en sport, er at det ikke er tilfeldigheter involvert i spillet. Sjakk tilfredstiller kravene for sport, og er internasjonalt ansett som en sport. Det er mange som misforstår når de tror at et krav for sport er at det må være fysisk krevende.
Vis hele sitatet...
International Mind Sports Association (IMSA) har iallefall kommet frem til at poker er en sport på lik linje med sjakk og bridge:)
Sist endret av caperno; 24. mars 2013 kl. 23:08.
nei sjakk, poker, golf osv er ikke sport det er et spill spill SPILL er SPILL
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nei sjakk, poker, golf osv er ikke sport det er et spill spill SPILL er SPILL
Vis hele sitatet...
Golf ville jeg sagt er sport. Krever godt med styrke, koordinasjon og trening. Biljard, dartkasting og bowling derimot er i mine øyne spill.
Chris Crawford definerer leker og spill på følgende måte: http://en.wikipedia.org/wiki/Game#Chris_Crawford . sjakk er i følge han en konkuranse. Personelig er det hva jeg ser på sjakk som, men hvordan man definerer sport er jeg usikker på.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nei sjakk, poker, golf osv er ikke sport det er et spill spill SPILL er SPILL
Vis hele sitatet...
Fotball er da vel også et spill...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nei sjakk, poker, golf osv er ikke sport det er et spill spill SPILL er SPILL
Vis hele sitatet...
Hva du mener er spill/sport er irrelevant. Et spill kan være sport dersom det oppfyller visse krav, og det gjør disse spillene.
Learning by doing
Undef's Avatar
Sjakk blir visst nok rangert som en idrett, ikke så lett å forklare det i disse dager...
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er jo tross alt folk som mener at f.eks Counter Strike er en sport, så hvorfor ikke ?
Vis hele sitatet...
Tror ikke de kalte det sport, men rettersagt E-Sport. Spill er da på ingen måte sport. Slik jeg har forstått det så er jo sport noe som har med fysisk bevegelse, trening osv, ikke å sitte foran en PC.
Sitat av TheMightyUnknow Vis innlegg
Tror ikke de kalte det sport, men rettersagt E-Sport. Spill er da på ingen måte sport. Slik jeg har forstått det så er jo sport noe som har med fysisk bevegelse, trening osv, ikke å sitte foran en PC.
Vis hele sitatet...
Dette er en vanlig misforståelse. Noe kan være en sport dersom det kan konkurreres i, og at det ikke er noen form for tilfeldigheter (flaks) som reglene i spillet åpner for. Trenger ikke ha noe med fysisk bevegelse å gjøre.
Cheerleading, skyting, alle de forskjellige hundegrene, alt med billøp, alle mulige skotske highland konkuranser, dans etc etc

det finnes utallige både fysisk og ikke-fysisk krevende konkuranser som ikke blir regnet som "sport".

men hva bryr jeg meg, er ikke medlem i noe som helst form for norske orginisasjoner som kan gjøre noe som helst for at sjakk skal bli regnet som en sport. direkte demokrati blir jo aldri brukt her i landet så sjakk folka må nok stå i lobbyen og overtale^^