Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 417
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hei, jeg har en Aopen 1559AS laptop som jeg kjøpte for litt over to år siden.

Dritten hadde hatt et par blå skjermer på slutten sin funksjonelle tid med referanse til skjermdriveren: nv4_ettellerannet (er noen måneder siden nå), dette skjedde 3-4 ganger med omtrent et par dagers jevne mellomrom inntil en dag når jeg rebootet etter nevnte BSOD så noen rare striper over skjermbildet.

Jeg booter opp, får intel pentium mobile logo med noen striper over (litt forskjellige farger) for å så få en masse "à" tegn vilkårlig plassert rundt på skjermen. Rett etterpå får jeg beskjed om at det er korrupte systemfiler.

Mistenker at skjermkortet har tatt kveld, så jeg skrudde opp alt (dette er en selvbygger lappis), og så ingen tydelige skader/tegn på overoppheting på hverken skjermkort eller ram, skrudde alt sammen igjen og prøvde å boote med en ubuntu cd:
Loadingen kommer, ser noen få grafiske artifacts, også kommer 'desktopen':


Jeg hopper ut til terminal:


Og hopper så tilbake til X.org: grafikken er nesten normal.. legg merke til feltet med grafiske artifacts rundt musepekeren (grid av kvadrater):


So, jeg føler at jeg har tryna litt av lasset når det gjelder hardware, noen tips hva som er feil, og hvor mye evt det vil koste å få reparert hos noen som infocare etc? evt er det ikke noe problem for meg selv å skifte skjermkort om jeg får plass til et MXM type II kort inn i den slot'en (er NVIDIA Geforce 6600 go MXM Type I fra før).
De to første bildene kan minne om brent kjerne på skjermkortet.