Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  425 39731
Du missforstår mine ord, jeg er ikke mot alle verdens vitenskapelige teorier og tekniker vet du.
Tyngdekraft for eksempel, du kan ikke fly fordi vi har tyngdekraft, men Gud er noe så stort at ingen forsker kan studere han. Hans fysiske lover er hinsidiges våre.
Sist endret av Maur-spy; 8. mai 2008 kl. 19:19.
Sitat av Maur-spy
Okay, hvordan kan du tenke deg at universet ble skapt? Hvorfor er planetene runde av alle verdens former?
Vis hele sitatet...
Fordi det er den optimale formen for å pakke ting gitt en enkel lov om at masse tiltrekker masse. Egentlig er de ellipsoider, strengt tatt, men det er ganske så enkelt å se hvorfor det er sånn.

Sitat av Maur-spy
Hvorfor er det bare en innteligent art på jorda?
Vis hele sitatet...
Det finnes glidende skalaer av intelligens hele veien oppover fra et insekt til et menneske. Det at du stiller spørsmålet på et menneskekonstruert nettforum har en tilfeldig korrelasjon med at arten din er på toppen av næringskjeden.

Sitat av Maur-spy
Tror du ikke på fler innteligente arter?
Vis hele sitatet...
Det er mange arter som har flere av de trekkene vi ser på som intelligens - bruk av verktøy, dannelse av hierarki, sosial gjenkjennelse, leking osv...
Sitat av Maur-spy
Gud har skapt dette med en mening, kanskje runde planeter for han er som et bilde på veggen for deg?
Vis hele sitatet...
Kanskje Gud hater deg? Det er lett å slenge ut påstander om ting man ikke aner noe som helst om, og så anta at de er riktige fordi de klinger bra.


Tyngdekraft for eksempel, du kan ikke fly fordi vi har tyngdekraft, men Gud er noe så stort at ingen forsker kan studere han. Hans fysiske lover er hinsidiges våre.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du dette? Er dette noe du har funnet på? Hvorfor skal ditt sinn være i stand til å finne ut universelle sannheter når de fleste andres ikke gjør det? Hva gjør deg så spesiell at du kan diktere dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Maur-spy
Du missforstår mine ord, jeg er ikke mot alle verdens vitenskapelige teorier og tekniker vet du.
Tyngdekraft for eksempel, du kan ikke fly fordi vi har tyngdekraft, men Gud er noe så stort at ingen forsker kan studere han. Hans fysiske lover er hinsidiges våre.
Vis hele sitatet...
Uhm, no spiller du idiot. Poenget mitt var at det er usannsynlig at eg kan fly ved å flakse med hendene, men du kan *ALDRI* motbevise det. Eg kan derimot framsette positivt bevis på at eg kan fly om eg skaffer meg nok vitner på det, eller lar deg sjå det.

Det er der falsifikasjon kjem inn: ein god teori skal kunne falsifiserast. Dersom du set fram påstanden om at eg ikkje kan fly, så kan eg falsifisere den _VED Å FLY_. Du kan imidlertid aldri bevise at eg ikkje kan fly, uansett kor hardt du prøver.

Samme gjelder religion; korleis skal eg kunne bevise at den guden din ikkje finst? Er det ikkje heller du, som kjem med rimelig bastante påstander, som bør overbevise meg om at guden din finst?
Sitat av Maur-spy
men Gud er noe så stort at ingen forsker kan studere han. Hans fysiske lover er hinsidiges våre.
Vis hele sitatet...
Dette er en tom påstand fra dine side som overhodet ikke trenger ha relevans til faktiske forhold.

Klarer du ikke å se at tomme lovord som "så stort at du ikke kan forstå/fatte" er komplett ubrukelig for en nyttig diskusjon? Jeg blir delvis skremt av religiøse som blir så forelsket i sine egne begreper at de ikke ser at de ikke nødvendigvis er overførbare til andre mennesker.
Sist endret av Kinseek; 8. mai 2008 kl. 19:26.
Sitat av ivioyner
Kanskje Gud hater deg? Det er lett å slenge ut påstander om ting man ikke aner noe som helst om, og så anta at de er riktige fordi de klinger bra.



Hvordan vet du dette? Er dette noe du har funnet på? Hvorfor skal ditt sinn være i stand til å finne ut universelle sannheter når de fleste andres ikke gjør det? Hva gjør deg så spesiell at du kan diktere dette?
Vis hele sitatet...
Man kan ikke mene noe om Gud, man kan bare vite at det er noen.
Det går ikke ann å komme med en påstand om Gud, for vi vet ingenting om han, bare at det er noe der ute som er mektigere enn oss. Det er lett å forstå.
Beklager, men nå har du forlatt enhver felles arena for diskusjon og du har gått inn i en prekemodus der felles forståelse og kommunikasjon ikke er et mål. Du ber oss godta et konsept som du har i hodet men samtidig hevder du det ikke går ann å vite noe om dette konseptet.

Hva med å begynne å vurdere om din virkelighetsoppfattelse kanskje er feilaktig og vurdere argumentene som vi andre trekker frem?
Sist endret av Kinseek; 8. mai 2008 kl. 19:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Maur-spy
Man kan ikke mene noe om Gud, man kan bare vite at det er noen.
Det går ikke ann å komme med en påstand om Gud, for vi vet ingenting om han, bare at det er noe der ute som er mektigere enn oss. Det er lett å forstå.
Vis hele sitatet...
Skal eg le eller gråte?

Du hevder altså at ein ikkje kan meine noko om gud? Du har jo for faen ei meining. Du har ei krystallklar meining, nemlig at han finst. Det er ei meining all den tid du ikkje er i nærheten av å produsere anna enn svada som taler for det.

Du kjem også med masse påstander om gud, la meg sitere:
"men Gud er noe så stort at ingen forsker kan studere han. Hans fysiske lover er hinsidiges våre."
"Gud har skapt dette med en mening, kanskje runde planeter for han er som et bilde på veggen for deg?"
"Dessuten stammer alle religion fra den samme Gud, vi mennesker har bare andre måter å tolke han på. Ingen av oss har nok akkurat rett, men grunnstenen er den samme; Det finnes noen som er mer mektig enn oss mennesker."

Du bryter rimelig greit med dine egne påstander, og tilpasser argumenta for motargumenta du får, uten at du er istand til å komme med nye innspel.
Okay, jeg skjønner nå at jeg har tatt feil, Gud kan umulig eksistere, liksom.. Hvor er bevisa? Det blir som spøkelser, folk kan i en evighet gå rundt å hevde at de eksisterer og si at de er usynlige, men det holder ikke. Jeg trenger ordentlige bevis for å tro på noe, og når har en kristen gjort noe for å prøve å bevise Gud? Aldri, nettopp fordi han ikke finnes.
Jeg går utifra du snakker med ironi nå.

Sitat av Maur-spy
Gud kan umulig eksistere, liksom
Vis hele sitatet...
Det er en påstand som vi aldri har framsatt.

Hva med å se på hva vi tvilere argumenterer med istedet for å bare hjemme deg bak forlegenhet og feilaktig argumentasjon for gud. Er ikke intelektuell redelighet i seg selv et nyttig mål?
Jeg er dønn alvorlig.
Dere har avkristna meg, jag har jo skjønt lenge at Gud ikke finnes innerst inne, men har vært for hardnakka til å innrømme det.
Leser nå en hel bok om akkurat dette.
Richard Dawkins - The God Delusion anbefales.
Godt med smør
Sitat av nso
Vær snill å sette deg inn i forskjellen på en teori og en vitenskaplig teori.
Vitenskaplig teori er ikke ren gjetting. http://en.wikipedia.org/wiki/Theory#Science
Vis hele sitatet...
sier ikke att det er ren gjetting.

in short: det jeg MENTE, selvom det ble mistolket, var att, det høyeste du kommer innen vitenskap er en teori, og det er IDIOTISK, å tvile på noe, bare fordi det heter teorien om (sett vitenskapelig teori her)

Jeg sier bare til folk som TVILER på big bang teorien og sier gjerne "det er bare en idiotisk teori" da svarer jeg med att det høyeste du noensinne kommer med vitenskap er teori, det er sjeldent att noe blir 100% bevist (vertfall i dette tilfelle) , med tanke på hvor vrange en del folk er, finner de alltid noe lite å tvile på, og bruker det som argument på "da kan det ikke være vitenskapelig bevist" da svarer jeg gjerne med att, all vitenskap kan du komme lengre med.



Jeg sa ALDRI att en vitenskapelig teori er REN gjetting. Værsåsnill aldri anta att jeg er så dum igjen.

Og å tro att en kristen gud styrer alt mener jeg er litt rart, for meg vertfall- Jeg mener, vist vi skal tro på alt som er i bibelen, kom menneskene før dinosaurene, og jorda er tydeligvis FLAT.

Vist gud ikke kan be menneskene som skal skrive denne heilage boken over alle bøker att jorda ikke er flat, er det noe muffins vertfall

Copernicus anyone? hvordan døde han, skyt meg om jeg tar feil, men ble ikke han drept fordi han var en fare for bibelen?.

Er også litt rart att alle religioner med alle desse hullene i sin religion, ble skapt under en tid når de ikke visste hva som skapte jordskjelv, død, Lammelse, Torden, Nordlys, eller urettferdighet generelt. Og en haug med andre ting.


Edit: Ser også att hele min post er på et nivå godt under den diskusjonen som pågår nå, jeg ville bare bekrefte att jeg vet forskjellen på en teori og en vitenskapelig teori.

Jeg blir lett revet med, og er ikke den rette for å være advokat for logikken her
Sist endret av Apeloff; 8. mai 2008 kl. 20:33.
gud er en eldre verson av noen av delene oppe i hjernen, gud er den delen av hjernen din som dømmer handlingene dine om de er rette eller gale, gud er den delen av hjernen din som motiverer deg til å ha troen på deg selv, gud er ingen brennende busk som snakker. det er kun sinnsyke folk som tror at brennende busker kan snakke!
Sitat av -steff1-
gud er en eldre verson av noen av delene oppe i hjernen, gud er den delen av hjernen din som dømmer handlingene dine om de er rette eller gale, gud er den delen av hjernen din som motiverer deg til å ha troen på deg selv, gud er ingen brennende busk som snakker. det er kun sinnsyke folk som tror at brennende busker kan snakke!
Vis hele sitatet...
Du glemte å skrive at det er det du tror Og btw...Det var ikke den brennende busken som snakket! Men Gud satte fyr på busken som et bilde, og snakket til hvem nå enn det var som jeg ikke husker, som var ved busken...

Jeg på min side er kristen og tror på en god Gud! Jeg er ikke noe flink til å forklare andre hvorfor jeg er kristen eller hvorfor jeg er så sikker på at det er en Gud, det for andre ta for seg! Mange spør også hvorfor det skjer så mye galt i verden, mange lider og lignende. Det har jeg heller ikke noe bra svar på, men jeg tror at Gud har gitt meg/oss muligheten for egne valg og at vi må gjøre det beste ut ifra det!
Sist endret av Butchern; 9. mai 2008 kl. 17:20.
Sitat av Skyfex

Hva ville du tolket som et bevis på Gud?
Vis hele sitatet...
STANDARDMODELLEN:

BB = Big Bang

1. Plancltiden
Fra BB til 10^-43S
Vi trenger kombinasjon av
gravitasjonsteorien og kvanteteorien
for å beskrive de fysiske egenskapene.
---
2. Inflasjonsfasen Fra 10^-43 - 10^-33
Universet utvikler seg med en faktor
på 10^43. Etter inflasjonsfasen
fortsetter ekspansjonen i roligere
tempo som vi kjenner til i dag.
---
3. Før det går et sek.
Universet består av kvarker,gluoner
leptoner, fotoner, elektrosvvake
kraftpartikler oa. Partikler og
antipartikler kjemper om overtaket.
---
4. Et sek etter BB T=10^10K
Lav temp => elektroner, protoner
og nøytroner blir stabile, og det
blir dannet deuteriumkjerner. Temp og
tetthett er så lav at universet blir
gjennomsiktig for nøytrinoer. Nøytrioner
beveger seg altså fritt.
---
5. 3Min etter BB T=10^9
Fusjonsprossesene kan lage større
atomkjerner enn deuterium. Det blir
dannet helium og litt beryllium og
lutium.
---
6. 30min etter BB T010^8
"Kosmisk omlett" med 75% Hydrogen
24%helium og en krydderdyss av litium
og beryllium. Temp er så lav at fusjonen
av protoner og nøytrinoer stopper opp.
Ugjennomsiktig plasma.
---
7. 380 000år etter BB T=3000K
Temp var lav nok til at elektronene
bandt seg til atomkjernene og fikk
nøytrale atomer. Antall frie
elektroner sank, dermed kunne fotonene
slippe uhindret gjennom.
---
8. 200 millioner år etter BB
De første stjerner blir dannet.
Småe tetthetsvariasjonene som er
observert i Bakgrunnstaalingen
har nå bygget seg opp vha gravitasjonskreftene.
De første stjerne og galakser dannes.

Lang setning, hold pusten:
At alt dette pluss den evolusjonen jorda har vært gjennom kunne skje så perfekt er et godt nok bevis på at det finnes en makt ute der, som har planlagt all dette til siste punkt, slik at evolusjonen har resultert i oss, og den teknologien vi utnytter i dag.

-Dette gikk sykt fort, jeg har sikkert mange småe skrivefeil, orker ikke rette nå
Sist endret av ...|...; 11. mai 2008 kl. 21:16.
Sitat av ...|...
At alt dette pluss den evolusjonen jorda har vært gjennom kunne skje så perfekt er et godt nok bevis på at det finnes en makt ute der, som har planlagt all dette til siste punkt, slik at evolusjonen har resultert i oss, og den teknologien vi utnytter i dag.
Vis hele sitatet...
Renspikka tøv.

For at du skal kunne definere noe som "perfekt" så må du ha noe å sammenligne det med. Du har ikke sett alternative univers, fungerende som ikke fungerende, å sammenligne med, ergo så blir din påstand om "perfekt" en meningsløs en.

Jeg kan trille en terning 1000 ganger og får en bestemt sekvens, men jeg begynner ikke da å tilbe den sekvensen som gudommelig bare fordi det var ekstremt usannsynlig at jeg fikk akkurat *den* sekvensen.

Om vi uansett så kunne tilegne en særdeles sterk beundring for usannsynlige hendelser så er det fremdeles intelektuelt uredelig å begynne å tilegne det til bestemte begreper vi ønsker å tillegge det, i dette tilfelle en gud. Hvorfor skal vi dytte inn begreper istedet for å bare si "jeg vet ikke"?
Sitat av Kinseek
Renspikka tøv.

For at du skal kunne definere noe som "perfekt" så må du ha noe å sammenligne det med. Du har ikke sett alternative univers, fungerende som ikke fungerende, å sammenligne med, ergo så blir din påstand om "perfekt" en meningsløs en.

Jeg kan trille en terning 1000 ganger og får en bestemt sekvens, men jeg begynner ikke da å tilbe den sekvensen som gudommelig bare fordi det var ekstremt usannsynlig at jeg fikk akkurat *den* sekvensen.

Om vi uansett så kunne tilegne en særdeles sterk beundring for usannsynlige hendelser så er det fremdeles intelektuelt uredelig å begynne å tilegne det til bestemte begreper vi ønsker å tillegge det, i dette tilfelle en gud. Hvorfor skal vi dytte inn begreper istedet for å bare si "jeg vet ikke"?
Vis hele sitatet...

Sannsynligheten for at Jorda skulle bli som den er, var på promiller. Alt det som ble lagt sammen i begynnelsen kunne UMULIG være en tilfeldighet. Jeg vedder livet mitt på at du aldri klarer å få 1000 seksere på 1000 kast av en terning. Hvis det hadde skjedd i så fall, da MÅTTE det være noen krefter bak det. Det kan være Energi, eller tenkende organisme med makt, jeg vet ikke. Men NOE har planlagt dette, og jeg liker å kalle det Gud.

Jeg tror på Gud.
Sist endret av ...|...; 11. mai 2008 kl. 21:31.
Forresten: Jeg har en source, til at sjansen for at det ble som det ble var på 0,001 prosent.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/23/533444.html
Sitat av ...|...
Forresten: Jeg har en source, til at sjansen for at det ble som det ble var på 0,001 prosent.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/23/533444.html
Vis hele sitatet...

Vi snakker om gud ikke romvesen!
Sitat av FaLcOn
Vi snakker om gud ikke romvesen!
Vis hele sitatet...
Ikke legg in søppelpost, din fo#% =(& . Les den forrige posten min og se sammenhengen. Ta en IQ test. Godt for magen din.
Sist endret av ...|...; 11. mai 2008 kl. 21:39.
Jeg ser at det er noen som hakker ned på de som tror på gud, kan ikke dere bare la vær, vi velger å tro, så tror ikke det hjelper å motbevise engang!
Sitat av ...|...
Sannsynligheten for at Jorda skulle bli som den er, var på promiller.
Vis hele sitatet...
Og så? Med litt andre variabler så hadde kanskje jorda vært mars og mars vært jorda, men da ville vel du vært på mars og hevdet det samme? Det er ubegripelig mange planeter svevende rundt i universet og hvis vi her snakker om promiller som sjangse for at en planet blir beboelig så snakker vi om tilsvarenede ufattelig mange beboelig planeter.

Sitat av ...|...
Alt det som ble lagt sammen i begynnelsen kunne UMULIG være en tilfeldighet.
Vis hele sitatet...
Her bruker du ordet tilfeldighet som om det skulle ha en betydning. Nøyaktig hva beskriver en "tilfeldighet", i denne sammenhengen? Hvordan kan du se forskjell på en ting som er tilfeldig og en ting som ikke er tilfeldig?

Sitat av ...|...
Jeg vedder livet mitt på at du aldri klarer å få 1000 seksere på 1000 kast av en terning. Hvis det hadde skjedd i så fall, da MÅTTE det være noen krefter bak det.
Vis hele sitatet...
Så jeg skal gjøre en spådom før jeg gjør handlingen for å bevise et poeng mens for deg holder det å konstantere at handlingen er skjedd og at det var en spådom at det skulle bli akkurat slik? Er ikke det litt dobbeltmoral?

Sitat av ...|...
Det kan være Energi, eller tenkende organisme med makt, jeg vet ikke. Men NOE har planlagt dette, og jeg liker å kalle det Gud.
Vis hele sitatet...
Hvem planla planleggeren?

Men essensen i alt dette er jo at du bare flytter de essensielle spørsmålene. Er gud en tilfeldighet? Hvorfor skal religiøse alltid nøye seg med å stille banale retoriske spørsmål som "hva var før big bang? gud!" istedet for ikke å selv da spørre hva var før gud?

Å tilegne dette "noe" (ja "noe" var det nok før BB et begrep som gud er å tilegne det mer kvaliteter enn du har grunnlag for etter min mening.

Sitat av FaLcOn
Jeg ser at det er noen som hakker ned på de som tror på gud, kan ikke dere bare la vær, vi velger å tro, så tror ikke det hjelper å motbevise engang!
Vis hele sitatet...
Så ikke bare skal det ikke hjelpe at vi stiller spørsmål med det som dere mener er bevis for gud, men om vi så etter ditt utsagn skulle slenge frem bevis som motbeviser at det kan finnes en gud så vil du fortsatt tro?

Hva slags intelektuell standard følger dere egentlig?

Liker du ikke diskusjoner som setter spørsmålstegn ved troen din så må du bare holde for øyne og ører og ikke kreve at andre skal holde for munnen.

Sitat av ...|...
Forresten: Jeg har en source, til at sjansen for at det ble som det ble var på 0,001 prosent.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/23/533444.html
Vis hele sitatet...
For det første er journalister, spesielt VG og Dagbladet, ubrukelig til å formidle vitenskapelig arbeid.

Hvis sjansen for noe er 0,001 prosent og vi har tilnærmet uendelig antall forsøk så sier det seg jo selv at noe vil skje.

Du bruker dessuten denne prosensjansen som om at det var den eneste måten ting kunne skje på. Vi har altså tilnærmet uendelig mange plasser og måter å få frem tenkende vesener men allikvel så insisterer du på å være som han som triller en vilkårlig terning og hopper i taket av at han fikk *akkurat* det tallet, ikke fordi han satset på det på forhånd men fordi han regnet ut sannsynligheten da han fikk det.
Sist endret av Kinseek; 11. mai 2008 kl. 21:56.
@ Kinseek

Vær så snill, Gud finnes. Hvodan forklarer du Bibelen? Hvordan forklarer du Koranen? Den ble skrevet for 1400 år siden, men der står det alt om planetene: At de beveger seg i elipser, at de er runde som kuler og at sola er i sentrum. Hvordan forklarer du at en for 1400 år siden skulle vite dette? Du snakker hele tiden om å "bevise" osv, men hvordan kan du i det hele tatt bevise at det finnes ufattelig mange planeter i universet, slik at den 0.001% har sikkert inntruffet i andre tilfeller ? Vi kjenner ikke til mer enn 9 planeter. Hvem planla planleggeren? ... vel, la meg snu på det: Hvordan kom første mennesket på jorda ? ... Hvordan forklarer du gravitasjon ? ... nei, jeg tror gud finnes, fordi nettopp.
Sitat av ...|...
@ Kinseek

Vær så snill, Gud finnes. Hvodan forklarer du Bibelen? Hvordan forklarer du Koranen? Den ble skrevet for 1400 år siden, men der står det alt om planetene: At de beveger seg i elipser, at de er runde som kuler og at sola er i sentrum. Hvordan forklarer du at en for 1400 år siden skulle vite dette? Du snakker hele tiden om å "bevise" osv, men hvordan kan du i det hele tatt bevise at det finnes ufattelig mange planeter i universet, slik at den 0.001% har sikkert inntruffet i andre tilfeller ? Vi kjenner ikke til mer enn 9 planeter. Hvem planla planleggeren? ... vel, la meg snu på det: Hvordan kom første mennesket på jorda ? ... Hvordan forklarer du gravitasjon ? ... nei, jeg tror gud finnes, fordi nettopp.
Vis hele sitatet...
Slik kom det første mennesket til jorda.

Edit: skriveleif
Sist endret av Feeling; 11. mai 2008 kl. 22:02.
Sitat av ...|...
@ Kinseek

Vær så snill, Gud finnes. Hvodan forklarer du Bibelen? Hvordan forklarer du Koranen? Den ble skrevet for 1400 år siden, men der står det alt om planetene: At de beveger seg i elipser, at de er runde som kuler og at sola er i sentrum.
Vis hele sitatet...
Hvor står det?
Sitat av ...|...
Vær så snill, Gud finnes. Hvodan forklarer du Bibelen? Hvordan forklarer du Koranen? Den ble skrevet for 1400 år siden, men der står det alt om planetene: At de beveger seg i elipser, at de er runde som kuler og at sola er i sentrum. Hvordan forklarer du at en for 1400 år siden skulle vite dette? .
Vis hele sitatet...
I all verden? Kristne med hånda på boken hevdet jo at jorden var flat og universets midpunkt. Jeg kan ikke detaljer om Koranen, men hva er egentlig argumentet ditt? At religiøse bøker kan være i konflikt? Selvfølgelig er de det, da de ikke er skrevet av noen gud.

At planetene er runde ser man jo med det blotte øyet, trenger ingen bok for det.

Solas posisjon og planetbaner går jo ann å regne seg ut til, evt. lucky guess. Du må gjerne komme med litt kilder dog istedet for løse korrelasjoner.

Sitat av ...|...
Du snakker hele tiden om å "bevise" osv, men hvordan kan du i det hele tatt bevise at det finnes ufattelig mange planeter i universet, slik at den 0.001% har sikkert inntruffet i andre tilfeller ? Vi kjenner ikke til mer enn 9 planeter..
Vis hele sitatet...
Vi vet om mange fler en bare 9, også utenfor vårt solsystem. At det finnes ufattelig mange planeter i universet er jo opplagt. Se på antall stjerner og hvor mange planeter vi allerede vet om.

Om det faktiskt finnes liv på andre planeter vet da ikke jeg. Sannsynlighetsregning er ikke et løfte om at ting faktiskt er slik.

Sitat av ...|...
Hvem planla planleggeren? ... vel, la meg snu på det:
Hvordan kom første mennesket på jorda ? ... Hvordan forklarer du gravitasjon ? ... nei, jeg tror gud finnes, fordi nettopp.
Vis hele sitatet...
Med andre ord du har ingen argumenter men vil nøye deg med et "fordi nettopp" fordi det er godt nok for deg?

Et av mine hovedpoeng var at dere religiøse bare flytter spørsmålene istedet for å svare på dem, og det er symptomatisk at du i replikken til nettopp det poenget bare gjentar deg selv.
Sist endret av Kinseek; 11. mai 2008 kl. 22:10.
Sitat av ...|...
Du snakker hele tiden om å "bevise" osv, men hvordan kan du i det hele tatt bevise at det finnes ufattelig mange planeter i universet, slik at den 0.001% har sikkert inntruffet i andre tilfeller ? Vi kjenner ikke til mer enn 9 planeter.
Vis hele sitatet...
La meg sitere wikipedia: "Since 1992, through the discovery of hundreds of extrasolar planets (planets around other stars), scientists are beginning to observe similar features throughout the Milky Way Galaxy."

Vet du om liv kun kan oppstå på det vi klassifiserer som planeter?
edit: Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Planet
Sist endret av nitrous; 11. mai 2008 kl. 22:10.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Uhm, nå spør du jo spørsmål som tilogmed wikipedia kan svare riktig på. Du starter posten din med å si at gud finnes - kan du bevise det? Ah, det var jo det som var poenget med tråden, så posten din er ubrukelig. Bibelen kan forklares på samme måte som se og hør eller boka du leser før du legger deg; en eller annen person har skrevet det.
Kan du vise meg hvor det står i bibelen det der om planetene? Har ikke en bibel for hånda og er egentlig ganske spent på hva bibelen sier om jorda og greier, fordi jeg har hørt at bibelen trodde jorda var flat.
Og det med å bevise at det finnes flere planeter. Kan du bevise at det finnes flere planeter enn jorda? Hvis ikke betyr det at 100% av alle kjente planeter er bebodd med intelligent liv, altså ganske stor mulighet for at det skal kunne skje igjen.

EDIT: oi, her var jeg seint ute. Jeg svarte på post 173.
Sist endret av Mr. Meow; 11. mai 2008 kl. 22:25.
Sitat av ...|...
Hvodan forklarer du Bibelen? Hvordan forklarer du Koranen? Den ble skrevet for 1400 år siden, men der står det alt om planetene: At de beveger seg i elipser, at de er runde som kuler og at sola er i sentrum. Hvordan forklarer du at en for 1400 år siden skulle vite dette?
Vis hele sitatet...
Folk er ikke dumme for 1400 år siden. Det var en gresk matematiker som levde for over 2000 år siden, som klarte å regne jordens omkrets på 38400 km ved hjelp av kun sol/skygge (ja, 38400 er ikke korrekt, men det var veldig nær nok). Jeg skulle ha likt å høre hvordan du klarer å beregne det uten hjelp av satelitt eller google.

Det fantes fordømte smarte folk i fortiden. De fant planeter ved hjelp av øyne. De kunne se at enkelte stjener flyttet seg annerledes enn de andre stjernene. Det visste til og med folk i steinalderen. Og forresten Pluto ble ikke oppdaget før 1930, og den er nå bare en dvergplanet. Men universet har mange flere enn 9 planeter. Seriøst. Mange mange flere.
Sist endret av marsboer; 11. mai 2008 kl. 22:29.
Sitat av ...|...
Forresten: Jeg har en source, til at sjansen for at det ble som det ble var på 0,001 prosent.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/23/533444.html
Vis hele sitatet...
I denne artikkelen står det: "- Til nå har vi funnet 273 eller 274 planeter utenfor vårt solsystem."

Sitat av ...|...
Vi kjenner ikke til mer enn 9 planeter.
Vis hele sitatet...
Putter du fingrene i ørene og roper LALALA?
Sitat av Skyfex
Så langt har jeg ikke sett en eneste ting som har overbevist meg at det finnes en Gud, eller en "intelligent designer". Jeg har heller null tro på at en eventuell Gud ville blandet seg i menneskelige afærer direkte slik det sies i bibelen eller koranen. Men jeg har av og til stilt meg spørsmålet, hva slags bevis ville overbevist meg om at det finnes en Gud? Og hvis jeg var Gud, hva ville jeg gjort som kunne røpet min eksistens?

En idé jeg har hatt er at hvis menneskeheten finner en måte å skape energi på ut av ingenting kunne det vært et ganske godt bevis for at det finnes en form for gud. Altså en måte for oss å bryte termodynamikkens første lov. Det er et par kriterier: mekanikken for å gjøre dette må være relativt obskur, slik at det aldri vil skje spontant. Det må være en metode som kun er mulig for høyt utvilklet intelligent liv. Helst såpass vanskelig at det fortsatt er mange hundre år til vi eventuelt hadde funnet ut av det. Tror denne Guden ville vært ganske sikker på at menneskeheten var blitt en fredelig skapning før vi fikk tilgang på noe slikt.

En annen idé jeg har hatt var om vi fant en måte å åpne portaler eller reise raskere enn lyset. Det er ganske slemt av Gud å skape et slikt enormt univers og ikke la oss utforske det, i tillegg til å dømme oss til uungåelig utryddelse. Se, men ikke ta på! Det måtte vært de samme kriteriene som over, etter som jeg vet at noe slikt ville brutt en hel del energilover. Men jeg er litt usikker på om det er en god idé i det hele tiden, siden en slik teknologi, om jeg har forstått relativitetsteorien, ville skapt en del tidsparadokser. Dessuten, om den forrige idéen var virkelig kunne vi komme oss til andre planeter uten store problemer.. det ville bare tatt veldig, veldig lang tid. Dessuten: Om universet ikke var skapt kun for menneskene ville en slik teknologi vært ganske destruktiv. Effektivt sett ville den første rasen som fikk teknologien tatt over hele galaksen (evt. universet)

Hva ville du tolket som et bevis på Gud?
Vis hele sitatet...
Energi fra ingenting, det er faktisk mulig, for alle atomer i universet kunne umulig ha alltid ha vert her. En gang for flere milliarder av år siden var det ingenting. Lik:0 energi. Men idag har vi +1 energi. Da må det da være lik underskudds energi, altså -1 energi. For hvert atom det finnes, er det lik vakum. Og det er svarte hull.

Gud kann umulig finnes, ivertfall ikke som det står skrevet i våre bøker. At universet første atomer og elektroner skulle ha blitt til en intelligent bevisshet, som da skall være vår gud, er alt for godt til å være sant.

Derimot er det flere teorier om det. Da vår hjærne består av masse elektroner, som er lagret på våre hjærne celler. Da disse cellene råtner etter vår død, skall energien konvertere til en ny form, eller bli næring til mark og trær ved graven?
Sitat av ertsaas
Energi fra ingenting, det er faktisk mulig, for alle atomer i universet kunne umulig ha alltid ha vert her. En gang for flere milliarder av år siden var det ingenting. Lik:0 energi. Men idag har vi +1 energi. Da må det da være lik underskudds energi, altså -1 energi. For hvert atom det finnes, er det lik vakum. Og det er svarte hull.

Gud kann umulig finnes, ivertfall ikke som det står skrevet i våre bøker. At universet første atomer og elektroner skulle ha blitt til en intelligent bevisshet, som da skall være vår gud, er alt for godt til å være sant.

Derimot er det flere teorier om det. Da vår hjærne består av masse elektroner, som er lagret på våre hjærne celler. Da disse cellene råtner etter vår død, skall energien konvertere til en ny form, eller bli næring til mark og trær ved graven?
Vis hele sitatet...
Forutsettningen for at energien må ha oppstått er at tiden er lineær, at vi har et tid=0. Relativitetsteorien viser oss dog at tiden ikke er så enkel å ha med å gjøre som vi først trodde, og vi har ingen bevis på at ting må "komme fra et sted". Energien kan jo rett og slett "alltid" ha vært der.

Og elektroner lagret på hjerneceller? Hva i alle dager preiker du om? Elektronene sirkulerer atomkjernen, og cellene er bygd opp av forskjellige atomer. Uansett ser jeg ikke hva det har med noe her å gjøre.

Energien konverterer ikke til en ny form *eller* blir til næring, energien som f.eks er lagret i bindingene i et kadaver endrer form, og kan f.eks bli til varme gjennom forbrenning eller næring for bakterier.
Sist endret av Elefanten; 12. mai 2008 kl. 17:02.
Og elektroner lagret på hjerneceller? Hva i alle dager preiker du om? Elektronene sirkulerer atomkjernen, og cellene er bygd opp av forskjellige atomer. Uansett ser jeg ikke hva det har med noe her å gjøre.

Energien konverterer ikke til en ny form *eller* blir til næring, energien som f.eks er lagret i bindingene i et kadaver endrer form, og kan f.eks bli til varme gjennom forbrenning eller næring for bakterier.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, om det jeg sa om elektroner.

Når det gjelder tid, så må man først forstå hva tid er.
Jeg tror at univærset er endeløst, og tid er noe vi mennesker har funnetpå.
Sist endret av ertsaas; 14. mai 2008 kl. 23:35.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av zpn*
Leser nå en hel bok om akkurat dette.
Richard Dawkins - The God Delusion anbefales.
Vis hele sitatet...
Takk for at du introduserte meg for Dawkins! Fantastisk bok
Sitat av ertsaas
Du har helt rett, om det jeg sa om elektroner.

Når det gjelder tid, så må man først forstå hva tid er.
Jeg tror at univærset er endeløst, og tid er noe vi mennesker har funnetpå.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har helt rett i din påstand at tid er noe vi mennesket har funnet på. Til begrunnelse anser jeg vi fant på begrepet for å være i stand til å beregne et syklus, som tid per definisjon kan anses å være av vital forståelse.

Til det vil i såfall tidsbegrepet endre seg dersom vi beveger oss i avstand fra der vi opprinnelig startet definisjonen fra, la oss si Tellus (jorden) og havner på en annen planet. Om planeten vi havner på har en annen orbit eller bane enn det jorden har, vil i mine teorier tidsbegrepet forandre seg en smule enn hvis vi befant oss på vår hjemplanet.

I så fall er bevegelse også et tidsbegrep, siden det er vanskelig å bevege seg uten å ha et start-punkt å støtte seg til. Beveger du deg fra A - B gjøres dette enklest ved å tenke seg at en benytter føttene til hjelp. I så tilfelle har du flere måter å bevege deg på vi kan definere som hastighet.

Begrepet hastighet er også vanligvis tilknyttet tid på et eller annet vis, muligens den farten vi bruker på å tilbakelegge en viss avstand fra A - B i løpet av et viss syklus.

Ergo anser jeg denne noe ikke vitenskapelig korrekte beskrivelsen som jeg fremhever i min begrunnelse som at tid er menneskeskapt, og brukes i bestemmelsesavhengige situasjoner, forklaringer eller definisjoner.

Forøvrig når det gjelder bevis for Guds eksistens, tror jeg det bunner seg i grunnen av et tolkningsspørsmål som må bestemmes utfra individets egne intuisjoner eller lignende.

Til begrunnelse for intuisjons-teorien min, kan en se et gitt situasjon, derav en ateist som gjennom hele livet har vært respektert og akseptert for sitt livssyn, møter sine siste dager i eksistensens syklus.

Ved sengekanten står hans nærmeste familie og merkelig nok står jeg der ved ateistens siste øyeblikk, bevitner disse siste ordene: "Åh helvete..."

I så tilfelle skulle jeg fått en vag anelse eller intuisjon av Guds eksistens..
Sitat av Skyfex
Så langt har jeg ikke sett en eneste ting som har overbevist meg at det finnes en Gud, eller en "intelligent designer". Jeg har heller null tro på at en eventuell Gud ville blandet seg i menneskelige afærer direkte slik det sies i bibelen eller koranen. Men jeg har av og til stilt meg spørsmålet, hva slags bevis ville overbevist meg om at det finnes en Gud? Og hvis jeg var Gud, hva ville jeg gjort som kunne røpet min eksistens?
Vis hele sitatet...
Om da "Gud" brått en dag hadde vist seg på himmelen, trukket kaniner opp av hatten sin og vist frem umulige triks (se.. mac ER bedre enn pc) og generellt gjort det helt 100% sikkert at hun eksisterer.... ville du da foldet hendene og begynt å be?

Selv om det skulle vise seg at Ateister faktisk tar feil, så ville det uansett ikke rettferdiggjort religiøse menneskers handlinger og levemåte for meg. Kun en evt. gud som faktisk ikke krevde religiøse handlinger, og som ikke lot uskyldige lide (supermann anyone?) ville for meg vært verdig å nevne i en takk for maten tale.

"Det ondes problem" og andre teologiske kveruleringer er bare, for meg, en dårlig måte å forklare seg ut av de store hullene man har i religiøs tro. Og religion er igjen, (atter en gang) for meg, en redningsplanke mindre intelligente vesener klamrer seg fast til i mangel av kunnskap og forståelse. I mange tilfeller har jeg t.o.m følelsen av at man tyr til religion fordi man ikke klarer å godta at vi ikke har kommet langt nok i vitenskapen til å ha kunnskap om ting. Og hvis de da ikke kunne klamret seg til tanken om at "joda, det er Gud det.." så hadde de faktisk blitt sinnsyke.

Sitat av Skyfex
Det er ganske slemt av Gud å skape et slikt enormt univers og ikke la oss utforske det, i tillegg til å dømme oss til uungåelig utryddelse. Se, men ikke ta på!
Vis hele sitatet...
Hva om det enorme universet bare er adam og eva's nakenhet, dommen om uungåelig utryddelse er hagen og kunnskapen om hvordan vi kan temme tid og distanse slik at vi unngår det uungåelige er eplet. Da vil enhvert forsøk og kunnskap om verdensrommet, uendeligheten og veien til andre levelige planeter være vår vei ut av paradis og inn i synd og fordervelse.

Kanskje vi burde bare leve etter "don't worry, be happy" prinsippet for å opprettholde evig liv og frelse? Eller kanskje vi fysisk bare holdes i live av maskiner mens mentalt så lever vi i en digital verden som holder psyken vår i sjakk? Kanskje folk burde legge mindre vekt på religion og ikke se matrix for mange ganger?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Men hvorfor er det viktig å vite at Gud eksisterer? Si at vi med 100% sikkert kunne slå fast at Gud fantes, hva ville det forandret? Fordi om vi kunne det, kommer til å gjøre det eller har gjort det betyr jo det at numero 1 alltid har eksistert, og historien tilsier vel at uansett hva du gjør, gjør han som han vil.

Man kan vel alltid safe og følge kardemommeloven...?
Det kommer ann på hva man legger i en eventuell gud?
Men du refererer vel til "The Shit". Vel, jeg personelig trur kun på materien, så gud og slike ting er høyest usansynelig i mitt hode. Når man tenker over bibelen, koranen osv. så syntes jeg personelig dette er veldig, la meg understreke veldig, dårlig skrøner historier! De er jo så oppfinnsomme at Asbjørnsen og Moe kun er fisler i eventyrskaperenes verden.

Det finnes laaaaang ifra tilstrekkelig bevis på at en gud finnes. Det vil aldri bli bevist heller.
Tenk over hvor "utrolig" det hele er? Det er jo for godt til å være sant.

Jeg vil trekke inn scienetologien som et eksempel med dette om religion og guder.
Dette er en religion som er skapt i nyere tid, og først nå ser man hvor agressiv og "farlig" religion kan være.
Skulle kanskje utdypt meg bedre, men orker ikke

Selv trur jeg all religion er bygget på kapitalisme, og ja, det er en god buisnessidè!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
TechD/CaptainP: Husk at jeg selv prøver å holde diskusjonen unna den guden som er nevnt i f.eks. Bibelen.. dvs. en gud som ser og bedømmer alt du gjør, og som er allmektig og kan styre/forandre alt. I mine øyne blir en slik gud for naivt å vurdere. Jeg er i utgangspunktet interessert i å diskutere en skaper, en intelligent entitet som er ansvarlig for at universet eksisterer.. og/eller en livskraft eller noe lignende diffust.

Om vi fant en slik gud ville ikke forandret så mye om den guden bare var en skaper. Men det hadde jo vært interessant å vite om universet ble skapt av noe intelligent.. selv om jeg tviler på at det er tilfellet.

Hvis vi finner en natur-/livskraftgud eller noe annet new age opplegg, så ville vi kanskje kunne blitt flinkere til å søke denne kraften.. eller noe sånt tull. Til hvilket foremål vet jeg ikke.. leve bedre liv? Kanskje indianerne var inne på noe.. hva vet jeg.
Mener du mer som Budister, Krishna osv?
Dette gir dem jo en langt bedre livstil, eller?
Hvis vi finner ut at universet ble skapt av en "gud", hvem skapte da den "guden"? Hvorfor må det egentlig være en "gud" som har skapt oss? Hvorfor skal den "guden" være unntaket?

En annen tanke er at universet er en organisme, hvor hvert selvbevisste individ er en gren ut fra den hovedorganismen - og sammen skaper vi den "Gud" som mennesket har lengtet etter i årtusener. Vi er alle skapt av det samme: Universet.

Og akkurat som jeg tenker om liv og død, så har nok universetet også en slutt en dag. Og kanskje starter alt på nytt i akkurat samme rekkefølge, eller kanskje alt bare tar slutt.

Men jeg vet ikke. Så jeg gir egentlig faen.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Jeg siktet ikke til en spesifikk "Gud". Grunnen til at jeg bruker den påvirkende guden i innlegget er fordi kjennskap til en annen form for "Gud" er da enda mer meningsløst iforhold til konsekvenser.

Interessant ja, men selv om det påvirket vår oppfattelse av ting tror jeg ikke det hadde vært til stor i nytte i det lange løp. Vi hadde vel ikke hatt så mye vi skulle sagt i hendhold til planen, så om f.eks. vår uungåelige og meget smertefulle utslettelse skulle inngå i denne perfekt planen, hadde vel den forløpet slik den var planlagt uansett.
Sist endret av CaptainP; 22. juni 2008 kl. 03:12.
Svaret på hvordan troen på gud oppsto, er jo enkel. Resultat av uvitenhet, og kreative menneskers tankegang. Fordi man ikke visste nok om verden og dens opprinnelse, måtte fantasien tas i bruk, og litt etter litt klarte de å samle sammen noe som kunne virke som en sannsynlig historie. Og den ble så "kjent" at alle trodde på den.

Om du hadde vært totalt uvitende i en ukjent verden, om hvordan og hvorfor den ble til, og stadig søkt etter svar uten å få en eneste pekepinn. Hva hadde du gjort da? Jo, du hadde begynt å tenke deg fram til muligheter på egenhånd.. Prøv å lag en kreativ historie med fine navn på skapninger som skapte trær, dyr, mennesker, blomster, verden. Det kan bli ganske gøye historier, akkurat som Den om gud! :-)
Sitat av susperia
Svaret på hvordan troen på gud oppsto, er jo enkel. Resultat av uvitenhet, og kreative menneskers tankegang. Fordi man ikke visste nok om verden og dens opprinnelse, måtte fantasien tas i bruk, og litt etter litt klarte de å samle sammen noe som kunne virke som en sannsynlig historie. Og den ble så "kjent" at alle trodde på den.

Om du hadde vært totalt uvitende i en ukjent verden, om hvordan og hvorfor den ble til, og stadig søkt etter svar uten å få en eneste pekepinn. Hva hadde du gjort da? Jo, du hadde begynt å tenke deg fram til muligheter på egenhånd.. Prøv å lag en kreativ historie med fine navn på skapninger som skapte trær, dyr, mennesker, blomster, verden. Det kan bli ganske gøye historier, akkurat som Den om gud! :-)
Vis hele sitatet...
Det finnes et ordtak for det:

"Gud skapte ikke mennesket, mennesket skapte Gud."
Jeg fant denne videoen på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=cksKWREnDiw

Se hele
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Oh shit! Blir nesten redd når jeg leser hva mosquito skreiv.. det finnes en gud... bla bla bla..
Hvorfor tenker ikke mer enn nja, 10% av menneskene på jorda selv?(beklager, jeg bare finner på tall og prosenter) Men det jeg mener er at "alle!" religiøse som tror på Kristendommen, Koranen, Islam, Budha osv osv. Tar feil! Wow jeg sa det, hvordan kan jeg bevise dette?

Det kan jeg ikke, men jeg klarer å tenke selv! Og følge med på fakta utenom dagbladet, vg og usa propaganda.. Jeg blir også redd når jeg vet vi har et "stort" politisk parti i Norge(KRF) som faktsik er overbevist om at gud finnes.. Og at resten av flertallet med makta på stortingen også er kristne og lager regler ut fra en gammel bok som handler om en person som ble født for 2000 år siden og fikk mange tilhengere(som faktisk hadde veldig mye å si de neste 2000 åra og kansje 1000 til? Før det kommer en "ny" religion")(vann til vin, hmm hvorfor står det ikke at han laga gress til weed=/?

Det blir "laget nye religioner" hele tiden.. sånn som med de bananene, temple420, flying spaghetti monster, scientologi osv osv... Dette har blitt lovlige religioner som folk får lov til å praktisere idag... Psycho..

Kristendommen er ikke en ny fortelling som ble funnet opp for 2000 år siden.. hvis vi går sånn ca. 10 000Bc(eller noe) så er det vel sånn 7-8 ganger eller noe, "kristendommen" har eksistert. Bare med nytt navn på han som har hovedrollen(Jesus)(bytter mellom 1dag på fødselsdato 24.12-25.12...Noe ganger levde den troen bare 700år en annen gang levde den i 3000år eller noe.. Det er ikke bullshit heller.. søk på youtube, google.. de har det meste.. Discovery, national geographic...

Skjønner ikke helt hvorfor jeg skriver det her engang, kommer ingen vei med det...
MEN dere som er religiøse og tror på boka "deres" bibelen osv...
Er 99% sikker på at det er dere som har en hjerneskade og ikke meg.... ( no offense)
Jeg sier ikke det er dårlig med religion, for det er det ikke før man blir ekstremister(selvmordsbombere, jehovas vitne, scientologi, ja +++ sikkert 100 sekter til)
Men at menneskene lever etter en god tro, gjør at samfunnet og alt blir bedre.. Får folk til å bli redd for helvette, slik at de oppfører seg bra osv... de gjør en god ting, men når alt kommer til alt.. slik dette startet: penger, makt og ønske om å "overta" VERDEN...Da er det sykt.. Og det har "de" jammen meg klart også..

Frihet, er et fint ord det. Har vi det i Norge? Har hørt så...

Tipper jeg kommer til å bli kasta ut av forumet på grunn av at jeg skriver dette(ville jeg blitt i Kina hvertfall..sikkert Norge også)
Hva med å komme med gode argumenter istedet for å tåke dem inn i din egen forfengelighet over hvor fantastisk du er som åpenbart har en "unik" evne til å tenke selv? Hva enn posten din skulle hatt av argumenter synker i en suppe av forfengelighet, arroganse og selvgodhet. Hva med å stige ned fra din høye hest og ta en real prat med andre folk istedet for å forkaste alle andre som ikke-tenkende ekstremister som ikke kan eller vil forstå din åpenbaring?
Hvem er det du sikter til Kinseek? Prøvde og titte oppover men fant det ikke med en gang.
Innlegget hans er blitt slettet tydligvis. Det var det som stod før Kinseek sitt egentlig.