Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4197
Hei!

Nå har det seg slik at min arbeidsgiver pålegger alle ansatte å skru av mobile nettverk som tar i bruk 3G, Wifi og Bluetooth. Mobildata gjennom "gammelt" nett (GSM) er heller ikke tillatt. Grunnen er at en eller flere ansatte lider av såkalt "el-overfølsomhet". Dette går ut på at en person føler ubehag ved utsettelse for enkelte typer stråling som f.eks. "mobilstråling". I praksis betyr dette at vi ansatte kun får benytte oss av ringing og SMS på jobb (uten bruk av 3G, selvsagt). Jeg tolker dette som et kompromiss; jeg tror ikke det er slik at de lidende ikke reagerer på stråling ved SMS og ringing, men arbeidsgiver har vel prøvd å begrense strålingen med forbudet.

Nå er det jo slik at "el-overfølsomhet" ikke er en ekte diagnose da det ikke har blitt påvist at plagene kan knyttes entydig til verken mobilstråling eller noen annen form for stråling. Mange mener plagene skyldes en nocebo-effekt der man har knyttet ubehagelige symptomer som kan skyldes andre ting, f.eks. stress, til mobilstråling. Man mener da at vissheten om at man eksponeres for mobilstråling kan "trigge" disse negative symptomene (hodepine, svimmelhet, irritert hud, m.m.). Kanskje er det noen på forumet som selv opplever å lide av dette?

Det jeg lurer på er om arbeidsgiver virkelig kan pålegge oss dette med denne begrunnelsen (som i mine øyne er noe latterlig)? Nå skjønner jeg at noen vil innvende at man ikke skal sitte og tukle med mobilen på jobb uansett, men forbudet gjelder hele bygget, også i pauser.

Ironisk nok jobber jeg på et callsenter. Dette er for et statseid konsern, uten at jeg skal gå nærmere innpå hvilket
LOL.

Burde nesten tipse mediene uansett, de kan jo finne på å ville grave mer, samt få en forklaring fra ledelsen om hvorfor de mener det faktisk vil hjelpe.

Arbeidsgiver er pålagt å legge til rette for tilrettelagt arbeidsplass for personer som er syke/skadet, eller som bare trenger hjelp i arbeidsdagen. Men jeg ville tro at det da måtte dokumenteres, og det er jo litt vanskelig med en ikke-eksisterende sykdom. Kansje noen har blandet inn fagforbundet, de liker jo å vise makt..
Har de ikke nettopp avkreftet dette?
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11033625
Og hvordan sjekker sjefen at dere har slått av datatrafikk på telefonen?
Hva hvis du har en iphone5 og har siste oppdatering sånn at du ikke får slått av 3G?

Nå vet ikke om du bor i en stor by, men hvordan klarer disse overfølsome folkene å gå ute med mobilstasjoner på hvert hustak, trådløse nett over alt. Folk snakker og surfer på mobil på tog, busser, utesteder osv?
Høres ut som tull, klarer de å overleve utenfor kontoret overlever de også at dere surfer på mobilen. Er mere stråling fra lysarmatrene dere har i taket enn mobilstråling.
Du er på jobb, du trenger ikke 3g for å gjøre jobben din.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
sånn forutenom at det høres helt latterlig ut, er det likevel noe sjefen din kan pålegge dere.

han er sjef, dere er ansatte. han bestemmer, så lenge det ikke bryter med arbeidsmiljøloven.
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Du er på jobb, du trenger ikke 3g for å gjøre jobben din.
Vis hele sitatet...
Han er på jobb, han spiser lunsj, han har antageligvis ikke betalt lunsj og dermed så har han plutselig minimum 30 minutter der han kan gjøre hva faen han vil, ja til og med surfe på telefonen.
Sitat av Oprah Vis innlegg
Han er på jobb, han spiser lunsj, han har antageligvis ikke betalt lunsj og dermed så har han plutselig minimum 30 minutter der han kan gjøre hva faen han vil, ja til og med surfe på telefonen.
Vis hele sitatet...
Da kan han jo bare gå utenfor området da?
Sitat av Oprah Vis innlegg
Han er på jobb, han spiser lunsj, han har antageligvis ikke betalt lunsj og dermed så har han plutselig minimum 30 minutter der han kan gjøre hva faen han vil, ja til og med surfe på telefonen.
Vis hele sitatet...
jo, du kan gjøre hva faen du vil. Du kan gå vekk fra stedet du er og surfe og være usosial med folka du jobber med.
Sitat av Putas Vis innlegg
Hva hvis du har en iphone5 og har siste oppdatering sånn at du ikke får slått av 3g
Vis hele sitatet...
Man går inn på innstillinger og slår av mobildata. Når mobildata er slått av vil heller ikke 3g virke.
Nå er du ansatt for å jobbe, ikke henge i mobilen.

Så selv om grunnen ikke er særlig godt forankra i den virkeligheten vi alle kan være enig i (eller i alle fall de fleste av oss som har tatt seg bryet med å undersøke den), så er det ikke akkurat et horribelt overgrep å forby mobildata i arbeidstida.

Og se det fra arbeidsgivers side: Han har noen som han holder i arbeid gjennom dette. Selv vi legger til grunn at det er ren nocebo vil de faktisk føle seg bedre om de tror at det ikke farer så mye skummel stråling gjennom lufta. Og det er liten sjanse for at noe du sier vil endre hva de synes.

Så i bunn og grunn har du valget mellom å finne deg i det, finne deg en ny jobb eller lekke anonymt navnet til arbeidsgiveren din så vi kan peke og le. Jeg foretrekker at du gjør det siste såklart.
Dette må jo være en perfekt mulighet til å teste om dette er ekte eller ei?! Gå med en tlf med aktivert 3g enkelte dager, og andre ikke. Noter hvilke dager du får klager og sammenlign over litt tid. Og post resultat på freak såklart!
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Nå er du ansatt for å jobbe, ikke henge i mobilen.
Vis hele sitatet...
Jeg er så dritlei sånne ignorante påstander..
Du er tydeligvis ikke klar over hvor enormt mange jobber som har legitim downtime hvor det ikke finnes noe som helst arbeidsrelatert å gjøre. Når jeg jobber helg så jobber jeg 24 timer iløpet av lørdag og søndag , og hvis alt fungerer slik det skal fungere, så kan jeg gå to 12 timer skift uten å løfte en finger (etter å ha logget på diverse systemer). Skal jeg da sitte og se ut i løse luften, eller skal jeg ta med laptop og spille minecraft imens jeg venter på eventuelle akustiske alarmer som jeg må reagere på?
Heldigvis bryr min arbeidsgiver (også et konsern eid 100% av staten) såpass seg om oss at vi har treningsapparat (fordi vi ikke kan forlate rommet med unntak av å gå på toalettet og kjøkkenet i naborommet), diger 50" LED TV med alle kanaler (og DVD-spiller og Netflix etc) og dobble vinduer så helikopterstøyen utenfor ikke en gang er merkbar selv om 4+ helikoptere av og til tar av samtidig.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
I smell total bullshit.
Er det slik at denne personen virkelig blir uvell av slik stråling, så burde han jo havne på akuttmotaket hver gang han besøker en storby.

Forøvrig kan sjefen nekte dere surfing i arbeidstiden, men å nekte dere mobilbruk i lunchen tviler jeg på er helt lovlig.
Er ikke sikker, så ikke stol på meg 100%.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
I smell total bullshit.
Er det slik at denne personen virkelig blir uvell av slik stråling, så burde han jo havne på akuttmotaket hver gang han besøker en storby.

Forøvrig kan sjefen nekte dere surfing i arbeidstiden, men å nekte dere mobilbruk i lunchen tviler jeg på er helt lovlig.
Er ikke sikker, så ikke stol på meg 100%.
Vis hele sitatet...
Det er vel lov å nekte 3G bruk o.l. på jobben sitt område? Høres logisk ut i hodet mitt ihvertfall
Dette høres jo nesten ut som et skalkeskjul for å øke produktiviteten på arbeidsplassen. Arbeidsgiveren din sitter sikkert hjemme og skratter og ler av denne lidelsen, men elsker seg selv for å ha økt månedlig arbeidsmengde med 420% (*).

(*Før det kreves bevis og kilder fra våre kjære høyesterettsmedlemmer; ja jeg dro prosentsatsen ut av min egen bakdel.)
Sist endret av Patrick; 3. juli 2013 kl. 22:15.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Forøvrig kan sjefen nekte dere surfing i arbeidstiden, men å nekte dere mobilbruk i lunchen tviler jeg på er helt lovlig.
Er ikke sikker, så ikke stol på meg 100%.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver kan mer eller mindre bestemme alt på jobb i arbeidstida.
Hvis det er ubetalt lunch , men i arbeidsgivers lokalerer det litt mer tvilsomt. Så lenge det er en halvsaklig grunn, med begrunnelse i arbeidsmiljø for enkelte ville jeg hata å prosedert saken fra trådstarters side.

Er lunchen betalt er det helt klart at arbeidsgiver kan bestemme ting.
Sitat av toolate Vis innlegg
Har de ikke nettopp avkreftet dette?
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11033625
Vis hele sitatet...
Langt ifra.

Regjeringen har blitt kritisert for å ha nedsatt ei gruppe dominert av eksperter som i årevis har konkludert at stråling er ufarlig og at el-overfølsomhet ikke finnes.
Vis hele sitatet...
En propaganda artikkel som beskytter næringsinteresser beviser ingenting.
Trådstarter
Takker for svar! Lunchen (halvtime) er ikke betalt.

Jeg forstår godt at mange peker på at forbudet kanskje også kommer fra et ønske om å øke produktiviteten fra arbeidsgivers side. Nå har det seg slik at vi som jobber på callsenteret sitter foran PC hele dagen, og har tilgang til nett, så vi kan unnasluntre og surfe dersom det er dette vi ønsker. Tviler sterkt på at arbeidsgiver har funnet på dette da tiltaket stadig påminnes (normalt 1-2 ganger i uka) både muntlig og på mail, og det siktes stadig til at minst én ansatt blir dårlig og må gå hjem dersom bare én person har skrudd på mobilt nettverk.

Jeg synes bare forbudet er rart da det ikke bygger på noe saklig grunnlag (om man da ikke ser på overtro som saklig). Å ta det videre med sjefer der er nok ikke noe jeg vil gjøre, da jeg kan bli oppfattet som å være bevisst vanskelig eller lite hensynsfull. Er svært fornøyd med å ha jobb der

Ville høre meninger om dette, og om noen andre har opplevd rare påbud/forbud fra arbeidsgivere.
Det er trådløse nett og 3G OVERALT. Jeg forstår ikke hvordan denne personen kan overleve på vei fram og tilbake til jobb! Hva med strålingen fra skjermene og andre ting? Vedkommede burde vel også krepere hvis det kommer elektromagnetisk stråling og ladde partikler fra verdensrommet (nordlys) ?
Sist endret av JohnGalt; 3. juli 2013 kl. 23:02.
Sitat av mdk Vis innlegg
Langt ifra.

En propaganda artikkel som beskytter næringsinteresser beviser ingenting.
Vis hele sitatet...
Nåja, det finnes store mengder seriøs forskning som ikke har funnet noen sammenheng mellom stråling fra mobiltelefoner og sykdommer.

Du kan f.eks lese om det her: http://tjomlid.com/2013/01/08/nei-mo...t-ikke-farlig/

Om du bastant mener mobilstråling er så farlig får du nesten hoste opp noen seriøse kilder som bygger oppunder påstanden din, ikke avskrive forskning som viser det motsatte som propaganda. Den slags retorikk hører hjemme hos konspirasjonsteorisøpla på nyhetsspeilet.
Sist endret av liasis; 3. juli 2013 kl. 23:08.
Sitat av mdk Vis innlegg
Langt ifra.

En propaganda artikkel som beskytter næringsinteresser beviser ingenting.
Vis hele sitatet...
Men da er det kanskje viktig at du også nevner at det er FELO, eller "Foreningen for eloverfølsomme", som har stått bak den påstanden. Det er vanskelig å ta en gruppe seriøst som avviser all seriøs forskning, på bakgrunn av at folk er fysikere.
Sist endret av Deezire; 3. juli 2013 kl. 23:17.
Har tidligere bodd i samme hus med ei som var "el-overfølsom". Det endte opp med at det gikk nettverkskabler overalt i huset (fint å se på...) og selv om at eg tok på den trådløse for så å "glemme" det så tok det flere dager før den ble skrudd av igjen. Samme personen fikk en "ekspert" til å komme innom huset, og det endte opp med at det ble markert på alle støpsel hvilken vei strømkontakten skulle i - for det har jo så mye å si i Norge hvor vi har vekselsstrøm...
Jeg tipper at denne personen kan tjene seg rik på denne evnen til å oppfatte mikroskopiske mengder stråling.

http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html

Det har vært folk som har prøvd å høre forskjell på høyttalerkabler (uten å klare det), så jeg er ganske sikker på at dette er innenfor.

Hvis noen klarer å "vite" om en telefon står på 3g eller GSM bare ved å "føle", tror jeg $ 1.000.000 er innen rekkevidde.

Har noen foreslått å lage en hatt av aluminiumsfolie eller lignende? Det fjerner stråling har jeg hørt...

http://www.damninteresting.com/wp-content/uploads/2005/11/tinfoil_hat.jpg

Et slags bittelite faraday-bur

Sitat av Wolfenheart Vis innlegg
Har tidligere bodd i samme hus med ei som var "el-overfølsom". Det endte opp med at det gikk nettverkskabler overalt i huset (fint å se på...) og selv om at eg tok på den trådløse for så å "glemme" det så tok det flere dager før den ble skrudd av igjen. Samme personen fikk en "ekspert" til å komme innom huset, og det endte opp med at det ble markert på alle støpsel hvilken vei strømkontakten skulle i - for det har jo så mye å si i Norge hvor vi har vekselsstrøm...
Vis hele sitatet...
Haha, galskap!

Det er ikke uvanlig for f.eks (grisedyre) signalkabler til hi-fi å ha påført en retning. En annen snedig variant av snake-oil er Denon Link, som visstnok skal gjøre underverker for digital lyd.

http://www.denon.jp/Assets/images/Products/AK-DL1/L_AKDL1_D.png

5.000,- for en 1m cat5e med en fin strømpe, og en ekstra fin plugg...det er utrolig hva man kan få folk til å tro!
Sitat av moridin Vis innlegg
Nåja, det finnes store mengder seriøs forskning som ikke har funnet noen sammenheng mellom stråling fra mobiltelefoner og sykdommer.

Du kan f.eks lese om det her: http://tjomlid.com/2013/01/08/nei-mo...t-ikke-farlig/

Om du bastant mener mobilstråling er så farlig får du nesten hoste opp noen seriøse kilder som bygger oppunder påstanden din, ikke avskrive forskning som viser det motsatte som propaganda. Den slags retorikk hører hjemme hos konspirasjonsteorisøpla på nyhetsspeilet.
Vis hele sitatet...
gro harlem Brundtland sier det er farlig og hun vet nok hva hun prater om i motsetning til "forskere " som er kjøpt og betalt
Denne burde fikse biffen

http://www.srl.org/shows/austin/preshow/fsuit.jpg

Faraday heldrakt!
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
gro harlem Brundtland sier det er farlig og hun vet nok hva hun prater om i motsetning til "forskere " som er kjøpt og betalt
Vis hele sitatet...
Jeg har helt ærlige problem med å skjønne om dette innlegget er sarkastisk eller ikke.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Jeg har helt ærlige problem med å skjønne om dette innlegget er sarkastisk eller ikke.
Vis hele sitatet...
nei det er ikke sarkastisk.. jeg tror at hun vet mye mere enn oss "vanlige" og når hun sier at mobil strålingbikke er bra så trur jeg på det
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
nei det er ikke sarkastisk.. jeg tror at hun vet mye mere enn oss "vanlige" og når hun sier at mobil strålingbikke er bra så trur jeg på det
Vis hele sitatet...
Dette blir feil på så mange nivå at jeg knapt har ord.

Ryktene skal forøvrig ha det til at dama har begynt å bruke mobil.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Skru på 3G nettet hver dag, og ha det på hele dagen. Blir personen ikke syk og dårlig hver eneste dag så vet du at det er bullshit. Gjerne gjør det i en lengre periode, da de eventuelt blir å ha en "bra" dag og da vet du at det ikke er strålingen.

Du kan også prøve at alle i lokalet har 3G og lignende skrudd av, men at dere lurer personen til å tro at mange har det på. Blir personen DA dårlig, så vet dere definitivt at det er noceboeffekt.

Det hadde jeg gjort ihvertfall, hadde nok informert arbeidsgiver om det også i ettertid så han hadde skjønt at det var noceboeffekt og sluttet med tullet sitt.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
nei det er ikke sarkastisk.. jeg tror at hun vet mye mere enn oss "vanlige" og når hun sier at mobil strålingbikke er bra så trur jeg på det
Vis hele sitatet...
Så hva Gro sier går over alt av seriøs forskning som finnes innen feltet?

Det er ingenting tvil om at personer med "el-overfølsomhet" føler ubehag og andre symptomer, men hva som er årsaken til dette er omdiskutert. Forsøk, utført etter vitenskaplig metode og med blindtester, konkluderer med at såkalte el-overfølsomme ikke kan svare på hvorvidt det er EM-stråling i rommet, som tyder på at dette er intet annet enn noceboeffekt (motsatt av placebo).
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Jeg er så dritlei sånne ignorante påstander..
Du er tydeligvis ikke klar over hvor enormt mange jobber som har legitim downtime hvor det ikke finnes noe som helst arbeidsrelatert å gjøre.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Verste jeg vet er folk som går forbi en byggeplass og skal begynne å mase høyt om hvor elendig arbeidsmoral folk har, fordi de ikke ser noen som klatrer i stillaset eller spar et hull i bakken.

For øvrig så er det vel så enkelt som at arbeidsgiver har vurdert hvem det lønner seg å ta hensyn til. Hvis de vurderer at den ene som blir syk er mer verdifull enn det dere kan produsere/oppnå ved hjelp av 3G (kanskje ingenting) så velger han å prioritere HMS i dette tilfellet. Det regner jeg med at han har lov til. Hvis det, rent hypotetisk, i fremtiden blir slik at dere får en arbeidsmessig fordel ved å bruke 3G, så blir den ene el-overfølsomme ansatte nedprioritert.

Men jeg er enig i at det høres ut som et kompromiss. Det er vel trådløst nett der uansett?
Bah, finn den el-overfølsomme og plasser en monsterelektromagnet i taket over plassen hennes en sen kveld. Den må være såpass sterk at du kan henge skiftenøkler i taket. Sett opp videokamera, og la det stå en stund. Så en dag, hvor hun føler seg frisk, gå og snakk med henne og få henne til å legge ut om hvor bra hun føler seg inne i sitt el-frie miljø på jobben. Så setter du en hjelm på hodet hennes, skrur av strømmen og lar hele verktøykassa falle ned utover pulten hennes. Sørg for å få ansiktsuttrykket hennes på film, som så legges ut på nettet.

Du vil selvsagt garantert miste jobben, trolig bli anmeldt og definitivt hengt ut i riksdekkende media og på alternativblogger. Men litt må man jo ofre for lulz?
Det er innenfor arbeidsgivers styringsrett å pålegge deg å skru av datatrafikk, han kan faktisk nekte deg å ha telefonen påslått i det hele tatt utenom i lunsjen. Og han trenger ikke noen grunn i det hele tatt. Dette skjer ikke så ofte, men det er ikke ukjent.
Begrensninger innenfor lokalene vil kunne kreve noe mer grunnlag, hvorvidt el-overfølsomhet er nok er usikkert, men kan igjen forsvares hvis du har reell mulighet til å gå ut av lokalene.
Sitat av doseren Vis innlegg
Det er innenfor arbeidsgivers styringsrett å pålegge deg å skru av datatrafikk, han kan faktisk nekte deg å ha telefonen påslått i det hele tatt utenom i lunsjen. Og han trenger ikke noen grunn i det hele tatt. Dette skjer ikke så ofte, men det er ikke ukjent.
Begrensninger innenfor lokalene vil kunne kreve noe mer grunnlag, hvorvidt el-overfølsomhet er nok er usikkert, men kan igjen forsvares hvis du har reell mulighet til å gå ut av lokalene.
Vis hele sitatet...
Har han ingen reell mulighet til å gå ut skal vel lunchen være betalt, sånn fritt fra hofta og et vagt minne av arbeidsmiljøloven.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Dere må skru av 3G og pakkedata på mobiltelefonene, men kan bruke GSM for telefoni og SMS?

Og til de som ikke er helt bevandret innenfor mobilteknologien, 3G er ikke bare pakkedata/mobildata. Du kan også føre samtaler over UMTS.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Har han ingen reell mulighet til å gå ut skal vel lunchen være betalt, sånn fritt fra hofta og et vagt minne av arbeidsmiljøloven.
Vis hele sitatet...
Tror nok det stemmer, så med ubetalt lunsj er det ikke krav til at du befinner deg i lokalene, og dermed har man også mulighet til å sjekke facebook i lunsjen selv om man ikke får bruke datatrafikk.

Så vidt jeg så nå så har muligens TS anledning til å sjekke mail og facebook via PC på jobb, og det vil da ikke fremstå som urimelig at h*n ikke kan gjøre det pr telefon.
Sitat av Magisk Vis innlegg
Og til de som ikke er helt bevandret innenfor mobilteknologien, 3G er ikke bare pakkedata/mobildata. Du kan også føre samtaler over UMTS.
Vis hele sitatet...
kanskje kjerringa bare er allergisk mot trafikk i 2100MHz-båndet ...
Eneste måten jeg kan se at de nekter deg dette er med en jobbtelefon og du ikke får bruke 3G nettet på jobb.

Jeg nekter å se hvordan det er noe verre å ta en titt innom sosiale medier, sjekke privat mail etc. Enn det er å f.eks gå ut å ta seg en røyk.
Personlig ville jeg latt mobilen ha 3g og wifi på, oppført meg som normalt og sett etter reaksjoner.
Sitat av simena1 Vis innlegg
Takker for svar! Lunchen (halvtime) er ikke betalt.

Jeg forstår godt at mange peker på at forbudet kanskje også kommer fra et ønske om å øke produktiviteten fra arbeidsgivers side. Nå har det seg slik at vi som jobber på callsenteret sitter foran PC hele dagen, og har tilgang til nett, så vi kan unnasluntre og surfe dersom det er dette vi ønsker. Tviler sterkt på at arbeidsgiver har funnet på dette da tiltaket stadig påminnes (normalt 1-2 ganger i uka) både muntlig og på mail, og det siktes stadig til at minst én ansatt blir dårlig og må gå hjem dersom bare én person har skrudd på mobilt nettverk.

Jeg synes bare forbudet er rart da det ikke bygger på noe saklig grunnlag (om man da ikke ser på overtro som saklig). Å ta det videre med sjefer der er nok ikke noe jeg vil gjøre, da jeg kan bli oppfattet som å være bevisst vanskelig eller lite hensynsfull. Er svært fornøyd med å ha jobb der

Ville høre meninger om dette, og om noen andre har opplevd rare påbud/forbud fra arbeidsgivere.
Vis hele sitatet...
Hvis det er så ille da har personen valgt feil yrke..

prøv og slå på 3g og finn ut hvem som forsvinner når dette er på, deretter finn ut om han\hun bruker mobildata selv \ eller utsetter seg for dette selv ved og befinne seg i områder med mye stråling, dokumenter og konfronter bruker med dette
Dette høres ut som noe bullshit. Først og fremst fordi at om en er el-overfølsom, hvorfor i alle dager tar man da arbeid på et callsenter? Stråling ligger liksom litt i jobbeskrivelsen.

Det hele høres latterlig ut. Støtter andres forslag i å få litt "lulz" ut av det
Særiøst: Enten tar du det opp med arbeidsgiver, da med henvisning til forskning som viser usikkerheten rundt el-overfølsomhet og hvor mye stråling det er i hverdagen, ellers får du finne deg i reglene.

Arbeidsgiver har som sagt styringsrett på dette, ansatte med el-overfølsomhet eller ei. Det betyr også at du kan sies opp hvis du ikke innretter deg etter reglene (rett nok etter en skriftlig advarsel, men likevel). Å skaffe seg "lulz" er ikke en spesielt god ide. Med litt uflaks ender du opp uten jobb og med en sak på deg for trakassering.