Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2908
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Okei, jeg så dette bildet, og begynte å tenke, men det er jo mer generelle guidelines på hva man burde gjøre. Denne tråden handler mer om hva ville du gjort om du, av en eller annen grunn var det aller første mennesket som aliensene tok kontakt med etter å ha landet på Jorden.

Jeg har aldri viet tanken mye oppmerksomhet før, men jeg tror jeg ville holdt meg til "retningslinjene" i bildet, tegnet (på hva enn jeg hadde tilgjengelig) tall for å vise tallsystemet vårt, tegnet opp en rettvinklet trekant og vist dem litt enkel matte for at de skal forstå hvor langt vi er kommet (gitt at jeg får dem til å forstå tallene og operatorene våre). Så ville jeg tegnet opp solsystemet for å vise dem at vi vet hvor vi er i solsystemet (markert Jorden på en eller annen måte).

Men dette er jo det aller mest generelle, som jeg regner med de fleste ville gjort, så nå kan vi gå over på hva jeg ville gjort etter det.

Jeg tror jeg ville tegnet opp alfabetet, og lagt lydene som hører til for at de skal vite sånn nogenlunde hvordan vi kommuniserer. Noe annet jeg ser på som viktig, er å lære dem enkelte av de "små ritualene" våre (hvordan vi hilser og sånt).

Deretter, hvis jeg hadde tilgang, hadde jeg wippa opp Internett og søkt opp diverse fysikkfenomen og illustrert dem så bra jeg kunne, da jeg ikke har dyptgående kunnskap i det feltet (kanskje ta fram Scale of the Universe, så de forstår at vi har en viss kunnskap om dette temaet).

Jeg tror også jeg ville latt dem undersøke meg, om de ville det, så lenge jeg ikke fikk varige skader eller noe. Jeg tror også jeg ville gitt dem noe de kan bruke for å se på vårt kunnskapsnivå, en PC eller et leksikon om jeg hadde det tilgjengelig.

Om de ville vise meg deres teknologi, ville jeg selvfølgelig prøvd å følge med så bra jeg kunne, men ville prøvd å få poengtert at det finnes mennesker som er mye smartere enn meg, som ville hatt mer glede av det (jeg ville selvfølgelig syntes det var spennende, men jeg ville ikke fått mye glede over en "warp speed generator" (for eksempel) uten kunnskapen til å bygge skipet som hører til).

Før de dro, ville jeg sørget for å få et stk. for avansert teknologi for menneskeheten, slik at jeg har bevis, så når de dro, ville jeg kontaktet media slik at alle fikk vite det, i stedet for at myndighetene skal covere det opp.


Og slik at ikke alle kommer å sier at aliensene har sannsynligvis studert oss, og kan kommunisere med oss, kan vi si at de tilfeldigvis var på tur gjennom melkeveien, og kom over vår planet eller noe. Sånn.

Så hva ville du gjort?
Tatt noe sinnsykt med bilder og videoer og prøvd og fått de med ned og treffe andre mennesker.
Er ikke vits og anta at de ikke er keen på ett lite te selskap på jorden.
Hadde rom forskere eller hva det nå skulle være funnet liv på en eller annen planet hadde de ikke akkurat sprunge for harde livet uten og vende tilbake slik som det alltid blir antatt med aliens.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Tatt noe sinnsykt med bilder og videoer og prøvd og fått de med ned og treffe andre mennesker.
Er ikke vits og anta at de ikke er keen på ett lite te selskap på jorden.
Hadde rom forskere eller hva det nå skulle være funnet liv på en eller annen planet hadde de ikke akkurat sprunge for harde livet uten og vende tilbake slik som det alltid blir antatt med aliens.
Vis hele sitatet...
Joda, bilder og videoer er jo en idè, og også det å få dem til å møte andre, men jeg ville ikke tatt dem med på byen i første omgang for å si det sånn...

I teksten min antar jeg at de kommer tilbake, men jeg vil likevel ha bevis (for avansert teknologi) å vise fram når jeg forteller folket om det.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bodegaman Vis innlegg
Mens du står å forklarer basalkunnskap for aliens, (alienen har tross alt kunnskap om interstellar forflytting) tenker han bare på om du smaker godt eller blir en nyttig slave i dilithium gruven på månen..
Vis hele sitatet...
Kan være, men jeg ville antatt de var fredelige om de først landet.

Og det er ikke for at de skal lære matten jeg ville visst dem det, det er for at de skal vite hvor mye vi kan.
Ja, du møter romvesner å skal gi dem tall systemer. Mhm riktig.

Jeg tror 95% av verdensbefolkning hadde pissa i buksa. Siste 5% hadde snappa fullstendig.

Innledningsvis vil jeg kun poengtere 2 ting.

1. Dersom romvesner hadde funnet jorden ville 1 av 2 ting skjedd.
1. Vi hadde blitt studert nøye, kanskje en form for forsøks kanin.
2. De hadde reist rett forbi oss og sett ned på oss som mindre intelligente vesner og kjørt videre.

2. Naturressursene vi har her på jorden er så vanlig i universet at det å hente ferdig råstoffer som vi har her på jorden når de har muligheten til å reise mellom stjernene gjør det ikke verdt det. For OSS er vann unikt, utenfor vårt solsystem (også i vårt solsystem (TITAN, månen til jupiter) er det spekulert at det finnes vann.

Også vil jeg avslutte med 1 poeng.

Hvor ofte stopper du ved en maurtue for å prøve lære dem kvantemekanikk?
Hva annet kan du gjøre med en maurtue? Ødelegge den bare på ren faenskap.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Ja, du møter romvesner å skal gi dem tall systemer. Mhm riktig.

Jeg tror 95% av verdensbefolkning hadde pissa i buksa. Siste 5% hadde snappa fullstendig.

Innledningsvis vil jeg kun poengtere 2 ting.

1. Dersom romvesner hadde funnet jorden ville 1 av 2 ting skjedd.
1. Vi hadde blitt studert nøye, kanskje en form for forsøks kanin.
2. De hadde reist rett forbi oss og sett ned på oss som mindre intelligente vesner og kjørt videre.

2. Naturressursene vi har her på jorden er så vanlig i universet at det å hente ferdig råstoffer som vi har her på jorden når de har muligheten til å reise mellom stjernene gjør det ikke verdt det. For OSS er vann unikt, utenfor vårt solsystem (også i vårt solsystem (TITAN, månen til jupiter) er det spekulert at det finnes vann.

Også vil jeg avslutte med 1 poeng.

Hvor ofte stopper du ved en maurtue for å prøve lære dem kvantemekanikk?
Hva annet kan du gjøre med en maurtue? Ødelegge den bare på ren faenskap.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke noen mennesker på jorden kunne møtt aliens?

Følgende scenario: Vi er en superintelligent rase som har mulighet til å reise mellom galakser på kort tid, vi kommer over en rase med annet liv ved en tilfeldighet, vi lander. På denne planeten kommer vi over en rase som er primitiv, men som tydelig besitter en viss kunnskap om matematikk, fysikk og verdensrommet. Vi har løst alle disse gåtene.

Du er kaptein på skipet som lander på planeten, en av disse primitive aliensene prøver helt tydelig å kommunisere, hva ville du gjort?

(Vi har sannsynligvis ganske avansert våpenteknologi på dette tidspunktet, men jeg ville ikke utryddet dem eller slavebundet dem, ville du?)
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Ja, du møter romvesner å skal gi dem tall systemer. Mhm riktig.

Jeg tror 95% av verdensbefolkning hadde pissa i buksa. Siste 5% hadde snappa fullstendig.

Innledningsvis vil jeg kun poengtere 2 ting.

1. Dersom romvesner hadde funnet jorden ville 1 av 2 ting skjedd.
1. Vi hadde blitt studert nøye, kanskje en form for forsøks kanin.
2. De hadde reist rett forbi oss og sett ned på oss som mindre intelligente vesner og kjørt videre.

2. Naturressursene vi har her på jorden er så vanlig i universet at det å hente ferdig råstoffer som vi har her på jorden når de har muligheten til å reise mellom stjernene gjør det ikke verdt det. For OSS er vann unikt, utenfor vårt solsystem (også i vårt solsystem (TITAN, månen til jupiter) er det spekulert at det finnes vann.

Også vil jeg avslutte med 1 poeng.

Hvor ofte stopper du ved en maurtue for å prøve lære dem kvantemekanikk?
Hva annet kan du gjøre med en maurtue? Ødelegge den bare på ren faenskap.
Vis hele sitatet...

Det finnes faktisk folk som verken hadde snappa eller pisset på seg. :P
Det er mulig de hadde studert oss, men deretter kunne de gått mange veier så ditt alternativ 1 er alt for simpelt. Eks: de kunne valgt og tilintetgjøre oss fordi vi er noen ubrukelige slusker. De kunne prøvd og gjøre oss mer som dem
Osv osv. Mange muligheter her.

Og ditt siste poeng er litt rart. Det er en viss forskjell på mennesker og maur. Hvis maur kunne kommunisere med oss og forstå oss tror jeg nok at mange av oss ikke hadde hatt så lett for og velte maurtua.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Så du tror ikke noen mennesker på jorden kunne møtt aliens?

Følgende scenario: Vi er en superintelligent rase som har mulighet til å reise mellom galakser på kort tid, vi kommer over en rase med annet liv ved en tilfeldighet, vi lander. På denne planeten kommer vi over en rase som er primitiv, men som tydelig besitter en viss kunnskap om matematikk, fysikk og verdensrommet. Vi har løst alle disse gåtene.

Du er kaptein på skipet som lander på planeten, en av disse primitive aliensene prøver helt tydelig å kommunisere, hva ville du gjort?

(Vi har sannsynligvis ganske avansert våpenteknologi på dette tidspunktet, men jeg ville ikke utryddet dem eller slavebundet dem, ville du?)
Vis hele sitatet...



Hva om Aliensene var rasister, eller hadde en fortid hvor de utrydder og slavebinder dem de møter på sin vei. Jeg tenker du er naiv som tror at alle avanserte og høyerestående vesen har sluttet å krige eller utnytte andre. Assumption is the mother of all fuckups! Du kan ha rett i din antagelse, men jeg ville vel først og fremst forsikret meg om at deres hensikter var gode og at de ikke kom til å ta noe fra oss i fremtiden før jeg viste dem akkurat hvor kunnskapsrik vår rase var. Vår egen historie lærer oss jo hvorfor!

Selv om resurser osv kan være plentifulle i verdensrommet, tror jeg planeten vår i seg selv er verdien her. Jordlignende planeter som kan opprettholde liv er nok mer en mangelvare i den interstellare økonomien..
Vel, hvis det skulle komme "aliens" så er det bare å håpe på at de ikke har et fnugg av menneskelighet i seg i det hele tatt. Bare se hva vi mennesker gjorde, og da spesielt oss europeere gjorde når vi møtte andre mennesker so vi ikke så på som like verdige på grunn av deres teknologi hang etter.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bodegaman Vis innlegg
Hva om Aliensene var rasister, eller hadde en fortid hvor de utrydder og slavebinder dem de møter på sin vei. Jeg tenker du er naiv som tror at alle avanserte og høyerestående vesen har sluttet å krige eller utnytte andre. Assumption is the mother of all fuckups! Du kan ha rett i din antagelse, men jeg ville vel først og fremst forsikret meg om at deres hensikter var gode og at de ikke kom til å ta noe fra oss i fremtiden før jeg viste dem akkurat hvor kunnskapsrik vår rase var. Vår egen historie lærer oss jo hvorfor!

Selv om resurser osv kan være plentifulle i verdensrommet, tror jeg planeten vår i seg selv er verdien her. Jordlignende planeter som kan opprettholde liv er nok mer en mangelvare i den interstellare økonomien..
Vis hele sitatet...
Hvis de kom for å krige, tror jeg de driter i om du finner ut om hensiktene deres, de har sannsynligvis teknologien til å blåse oss i lufta om de vil uansett.

Jeg tok i mitt eksempel utgangspunkt i at det ikke var en krigsflåte, eller erobrere, men "utforskere", men selvsagt, de kan være krigslystne.

Og ta planeten vår fra oss ville blitt et helvete om de ikke har noe de kan forpeste luften med, vi er vel en 6-7 milliarder folk nå(?) + dyr og insekter.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Hvis de kom for å krige, tror jeg de driter i om du finner ut om hensiktene deres, de har sannsynligvis teknologien til å blåse oss i lufta om de vil uansett.

Jeg tok i mitt eksempel utgangspunkt i at det ikke var en krigsflåte, eller erobrere, men "utforskere", men selvsagt, de kan være krigslystne.

Og ta planeten vår fra oss ville blitt et helvete om de ikke har noe de kan forpeste luften med, vi er vel en 6-7 milliarder folk nå(?) + dyr og insekter.
Vis hele sitatet...
Ja ok, om det var en snill profesor alien fra et interstelart universitet med master i sosoiologi, historie osv osv,, så hadde jeg vel kanskje spørt om han kunne tatt meg med på oppdagerferd i romet (om jeg ikke hadde tisset i buksa og tatt en Sigourny Weaver på ham.) Det var et seriøst svar til ditt innledende spørsmål.


Men om det var en galaktisk Hitler som var så teknologisk avansert som vi ser for oss, tror jeg ikke vårt antall i seg selv hadde vert nok for å sloss tilbake. Look what happen to the indians! Jeg tror å holde tilbake info hadde vert en taktisk fordel uansett, selv om det nok ikke hadde hjulpet oss no særlig uansett. Atomkrig neste!
Hvem har sagt at "Aliens" har en så mye bedre teknologi enn oss?
Er det selvsagt ettersom det er vi som får "besøk" av aliens?
Sannsynligheten heller vel egentlig mer i mot at førstekontakten vil gå i noe a´la Curiosity og at det er vi som ligger flere lysår foran deres "teknologi".

MEN om en skal baserer dette ut i fra alt av sci fi filmer en har sett oppover årene så skal de vel spise hjernene våres, sprenge jorda, forplante seg med mennenskene, flytte til jorda eller bare ha tilgang til de unike råstoffene vi har her på jorda.
Så uansett om de hadde tatt direkte kontakt med meg ville eg ikke stolt på vedkommende i det hele tatt..
De vil ha noe! Det blir det samme som om vi skulle ha letet etter en ny planet å bosette oss på fordi (av en eller annen merkelig grunn holder jorda på å gå til helvete, eller at vi trenger noe der av en vesentlig verdi) og tilfeldigvis finner en unik planet lik jorden, men som allerede er bebodd.
Hva ville vert mest etisk rett av å gå i full krig med "Aliens" for denne planeten pga vår egen egoisme, eller poke alienen på skulderen og spørre om hele jordas befolkning kan flytte over?

Og ville det vert lettere å gå i krig om "aliens" faktisk så ut som aliens enn de bare var mennesker som ikke hadde kommet lengre enn steinalderen!?
Sist endret av BarBeats; 21. januar 2013 kl. 13:53.
Altså, dersom aliens kom hit, så hadde de vel ikke akkurat kunnet unngå å legge merke til radiostøy, lyss fra store byer, satelitter osv. lenge før de faktisk landa? Så, dersom aliens kommer, så vet de veldig godt hva vårt tech-level er.

Nå, hvis aliens tok kontakt med akkurat meg, så vålle jeg anta at jeg var nøye utvalgt for jobben og at de hadde en god grunn til det. Siden jeg ikke jobber for SETI eller noe slikt (som ville være et ganske naturlig sted å ta kontakt for en alien), så ville jeg stil følgende spørsmål:
- hvem er dere?
- hvor kommer dere fra?
- hvorfor er dere her?
- hva ønsker dere å oppnå?
- hva vil dere med meg?
Hva jegh hadde gjort videre ville avhenge av svarene, men uansett utfall ville jeg bedt om haik.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Altså, dersom aliens kom hit, så hadde de vel ikke akkurat kunnet unngå å legge merke til radiostøy, lyss fra store byer, satelitter osv. lenge før de faktisk landa? Så, dersom aliens kommer, så vet de veldig godt hva vårt tech-level er.

Nå, hvis aliens tok kontakt med akkurat meg, så vålle jeg anta at jeg var nøye utvalgt for jobben og at de hadde en god grunn til det. Siden jeg ikke jobber for SETI eller noe slikt (som ville være et ganske naturlig sted å ta kontakt for en alien), så ville jeg stil følgende spørsmål:
- hvem er dere?
- hvor kommer dere fra?
- hvorfor er dere her?
- hva ønsker dere å oppnå?
- hva vil dere med meg?
Hva jegh hadde gjort videre ville avhenge av svarene, men uansett utfall ville jeg bedt om haik.
Vis hele sitatet...
Du ville antatt at du var utvalgt for jobben. Store tanker om deg selv eller?
Du kunne jo også antatt at det var tilfeldig. Hehe.
Sist endret av Malanthor; 21. januar 2013 kl. 14:51.
Jeg hadde tatt utgangs punkt i at de er uvennlige vesener og lagt opp informasjons løpet der etter. Tegnet jorden inn i ett solsystem etter egen fantasi som kunne tenkes å ligne på ett som eksisterer mange 1000 lysår unna jorden. Informert om at vi er steinalder mennesker uten særlig intelligent oppførsel og generelt gjort jorden så uinteressant som mulig for dem så de hadde holdt seg til helsikke unna.
Sitat av Malanthor Vis innlegg
Du ville antatt at du var utvalgt for jobben. Store tanker om deg selv eller?
Du kunne jo også antatt at det var tilfeldig. Hehe.
Vis hele sitatet...
Vel, snu på flisa, da - hvis *jeg* skulle lede en ekspidisjon til fremmede galakser, og ta kontakt med lokalbefolkningen, så hadde jeg definitivt ikke plukka ut en tilfeldig kødd jeg traff rekende gatelangs. Det sier seg selv; man tar ikke sikte på å opprette diplomatiske forbindelser med den første (og neppe beste!) man treffer. Sannsynligvis hadde de vel observert oss uten å gi seg til kjenne i en lengre periode, og så sendt en radiomelding til den instansen de anså som mest relevant og avtalt et møtepunkt. Kanskje de endog hadde valgt å la møtet foregå ved ISS eller på månen eller noe for å unngå at tilfeldige idioter spolerte opplegget. Jeg synes ikke det er urimelig å tro at aliens ville tenke på slike ting, og kan ærlig talt ikke helt se for meg at de skulle lande, tja, si lørdag kveld utenfor ei kebabsjappe i Drammen og spørre en småfull syttenåring om å vise ham veien til planetens ledere...

Hvis vi antar at det finnes aliens og at det vil og kan ta kontakt med oss, så er det helt utelukket at de skulle kontakte meg. Premisset for tråden var likevel at de gjorde akkurat det likevel, og i såfall må man anta at de hadde en veldig god grunn til det.

Eneste tilfeldige årsaken jeg kan tenke på i farta til at de skulle gå etter første og beste må være "hei, romskipet vårt kræsja, kan du hjelpe oss?"-sceanriet. Og i såfall ville jeg fortsatt ha spurt dem om hvem du var, hva de ville og om jeg kunne få bli med, så det endrer egentlig ingenting.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. januar 2013 kl. 15:36. Grunn: skriveleif!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Vel, snu på flisa, da - hvis *jeg* skulle lede en ekspidisjon til fremmede galakser, og ta kontakt med lokalbefolkningen, så hadde jeg definitivt ikke plukka ut en tilfeldig kødd jeg traff rekende gatelangs. Det sier seg selv; man tar ikke sikte på å opprette diplomatiske forbindelser med den første (og neppe beste!) man treffer. Sannsynligvis hadde de vel observert oss uten å gi seg til kjenne i en lengre periode, og så sendt en radiomelding til den instansen de anså som mest relevant og avtalt et møtepunkt. Kanskje de endog hadde valgt å la møtet foregå ved ISS eller på månen eller noe for å unngå at tilfeldige idioter spolerte opplegget. Jeg synes ikke det er urimelig å tro at aliens ville tenke på slike ting, og kan ærlig talt ikke helt se for meg at de skulle lande, tja, si lørdag kveld utenfor ei kebabsjappe i Drammen og spørre en småfull syttenåring om å vise ham veien til planetens ledere...

Hvis vi antar at det finnes aliens og at det vil og kan ta kontakt med oss, så er det helt utelukket at de skulle kontakte meg. Premisset for tråden var likevel at de gjorde akkurat det likevel, og i såfall må man anta at de hadde en veldig god grunn til det.

Eneste tilfeldige årsaken jeg kan tenke på i farta til at de skulle gå etter første og beste må være "hei, romskipet vårt kræsja, kan du hjelpe oss?"-sceanriet. Og i såfall ville jeg fortsatt ha spurt dem om hvem du var, hva de ville og om jeg kunne få bli med, så det endrer egentlig ingenting.
Vis hele sitatet...
Du glemmer litt at vi er forskjellige raser, hva vet de om kulturen vår?
Med mindre de har studert oss inngående vil de neppe ha noen forutsetning til og si noe som helst om oss, i så tilfelle vil de muligens bare plukke opp en random specimen for og få svar på noen grunnleggende sprm ELLER de vil kontakte lederne for rasen, type de idiotiske korrupte politikerne som sannsyneligvis vil gi dem lyst til og utrydde oss istedefor og hjelpe oss. Hihi.

Jeg finner det svært lite sannsynelig at de kommer til og studere atferdsmønstrene til potensielle kandidater over lang tid før de grabber deg opp. Det måtte i såfall vært for en helt spesiellt grunn.

Og ja hvis din første tanke etter å ha blitt plukket opp ville vært "This is happening for a reason i have been chosen!" så tror jeg du har sett for mye på diverse filmer. Du er nok neppe the chosen one. <knis knis>

Men for all del, kanskje du er en super-duper person som burde bli plukket opp av aliensene for og representere oss, hva vet vel jeg. Uansett ha en god dag!
Sist endret av Malanthor; 21. januar 2013 kl. 21:53.
Sitat av Choobe Vis innlegg
men som tydelig besitter en viss kunnskap om matematikk, fysikk og verdensrommet. Vi har løst alle disse gåtene.
Vis hele sitatet...
http://www.sciencedaily.com/releases...0909004112.htm

Dette er en veldig god artikkel om fysikk og vårt solsystem. Les dersom du er intressert.

Edit: Dvs at ting vi vet er langt ifra skrevet i stein, dagens vitenskap kan være basert på en simpelforståelse av kjemi. (feks hvordan solen brenner) kan like så godt være en simpel forståelse eller en missforståelse. Hadde vi VISST så mye som vanlig folk tror vi vet så hadde vi kolonisert vårt solsystem allerede.
Sist endret av Onibawan; 22. januar 2013 kl. 00:00. Grunn: Info
Hadde nok posta det på facebook.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Onibawan Vis innlegg
http://www.sciencedaily.com/releases...0909004112.htm

Dette er en veldig god artikkel om fysikk og vårt solsystem. Les dersom du er intressert.

Edit: Dvs at ting vi vet er langt ifra skrevet i stein, dagens vitenskap kan være basert på en simpelforståelse av kjemi. (feks hvordan solen brenner) kan like så godt være en simpel forståelse eller en missforståelse. Hadde vi VISST så mye som vanlig folk tror vi vet så hadde vi kolonisert vårt solsystem allerede.
Vis hele sitatet...
Det var en del av et hypotetisk scenario.
Vi mennesker har eksistert innenfor en meget kort tidsperiode, sett i forhold til universets alder. Vi er fremdeles på et prøve og feile stadie hva angår samfunnsstruktur, oss selv og mye annet. Vi vet ikke helt hvem vi er, og vi kjenner ikke vår plass i universet. Skulle vi fått besøk av en annen art, er det nok berettiget å tro at de ikke vil oss noe vondt. Jeg ser for meg at de ville anerkjent oss som intelligente, og visst å verdsette oss for nettopp det. Gjennom en intergalaktisk reise tror jeg ikke intelligent liv ville vært noe de hadde møtt på ofte, og med tanke på hvor langt frem deres sivilisasjon måtte ha vært utviklingsmessig, blir det søkt å tro at de ønsker noe annet enn å etablere kontakt og utveksle kunnskap.

Jeg er ganske enig med trådstarter i forhold til hvordan det ville vært ønskelig å representere arten vår. Vi må vise at vi forstår matematikk og fysikk, at vi har en bevissthet og at vi er selvbevisste, og at vi vil lære. Jeg håper vi oppnår kontakt i løpet av vår levetid, det hadde snudd hele vår eksistens på hodet og sannsynligvis dyttet utviklingen vår i retning av et bærekraftig samfunn. Vi har alt å lære, vi er fremdeles som et lite barn som prøver å navigere seg frem i den store verden.
Sist endret av Lusekofte; 22. januar 2013 kl. 01:33.
Jeg vil ikke si at det er berettiget å tro at de ikke vil oss noe vondt. jeg mener se på oss. Se på hva vi gjør med oss selv, planeten vi lever på og de andre skapningene som lever på den. Poenget i et slikt scenario er jo at vi ikke kan ta utganspunkt i noe som helst for vi har intet grunnlag for og si noe som helst om hvodan er slik rase ville være. Selv om vi skulle gå utifra at de ikke i utganspunktet er noen onde slimklatter som synes vi smaker godt, så er det fortsatt veldig mye med oss som ikke akkorat innviterer til fred og fordragelighet.
Men for all del, trådstarters premiss var vel at de var nokså fredelige, og da er jeg forsåvidt enig med han i hvordan man skulle gått frem.

Helt ærlig hvis jeg hadde reist hit med romskipet mitt og sett arten homo sapiens utfolde seg så tror jeg ikke at jeg ville hatt noe spesielt lyst til og ta kontakt. Og hvis jeg tok kontakt så ville nok muligens den kontakten blitt type "fra nå av skal dere gjøre som jeg sier så skal dere alle få det bedre" Akkorat som mennsker behandler dyr.
Sitat av Malanthor Vis innlegg
Du glemmer litt at vi er forskjellige raser, hva vet de om kulturen vår?
Med mindre de har studert oss inngående vil de neppe ha noen forutsetning til og si noe som helst om oss, i så tilfelle vil de muligens bare plukke opp en random specimen for og få svar på noen grunnleggende sprm ELLER de vil kontakte lederne for rasen, type de idiotiske korrupte politikerne som sannsyneligvis vil gi dem lyst til og utrydde oss istedefor og hjelpe oss. Hihi.

Jeg finner det svært lite sannsynelig at de kommer til og studere atferdsmønstrene til potensielle kandidater over lang tid før de grabber deg opp. Det måtte i såfall vært for en helt spesiellt grunn.

Og ja hvis din første tanke etter å ha blitt plukket opp ville vært "This is happening for a reason i have been chosen!" så tror jeg du har sett for mye på diverse filmer. Du er nok neppe the chosen one. <knis knis>

Men for all del, kanskje du er en super-duper person som burde bli plukket opp av aliensene for og representere oss, hva vet vel jeg. Uansett ha en god dag!
Vis hele sitatet...
Jaha. Jeg velger å tro at noen som bevisst velger å besøke vår planet også bevisst velger å gjøre et minimum av etterretning på forhånd. De kommer derfor til å ta kontakt med den instansen de finner mest hensiktsmessig. Jeg tror ikke det nødvendigvis er våre politiske ledere. Jeg vet ikke hvem eller hva det er. Jeg vet at det ikke kommer til å være meg. Hvis de likevel velger å gjøre akkurat det, så er det en grunn til det, og jeg ville gjerne vite hva den er. Det er ikke urimelig. Nå, den eneste som har lallet i vei om høye tanker om seg selv er deg. Skjønner du nå? Eller tror du oppriktig at enhver som spør fremmede om begrunnelse for sine handlinger er en psykotisk narcissist?
Jeg klarer ikke å se for meg at aliens vil klare å finne oss med mindre de er en meget avansert rase, og da har de nok kunnskap til å kunne forske og interessere seg i vårt temmelige spennende samfunn og historie. Jeg tror ikke de ville automatisk tatt oss til slaver eller utryddet oss.
Når de skjønner at en rase har "erobre" hele planeten og formet byer og struktur sånn som vi vil, vil de nok se andre muligheter i oss enn minearbeidere ^^
Sitat av Znusken Vis innlegg
Jeg klarer ikke å se for meg at aliens vil klare å finne oss med mindre de er en meget avansert rase, og da har de nok kunnskap til å kunne forske og interessere seg i vårt temmelige spennende samfunn og historie. Jeg tror ikke de ville automatisk tatt oss til slaver eller utryddet oss.
Når de skjønner at en rase har "erobre" hele planeten og formet byer og struktur sånn som vi vil, vil de nok se andre muligheter i oss enn minearbeidere ^^
Vis hele sitatet...
Uansett planet med liv vil det jo alltid være et økosystem, så det ville nok neppe kommet som et sjokk på et intelligent vesen.
Sitat av Malanthor Vis innlegg
Jeg vil ikke si at det er berettiget å tro at de ikke vil oss noe vondt. jeg mener se på oss. Se på hva vi gjør med oss selv, planeten vi lever på og de andre skapningene som lever på den. Poenget i et slikt scenario er jo at vi ikke kan ta utganspunkt i noe som helst for vi har intet grunnlag for og si noe som helst om hvodan er slik rase ville være. Selv om vi skulle gå utifra at de ikke i utganspunktet er noen onde slimklatter som synes vi smaker godt, så er det fortsatt veldig mye med oss som ikke akkorat innviterer til fred og fordragelighet.
Men for all del, trådstarters premiss var vel at de var nokså fredelige, og da er jeg forsåvidt enig med han i hvordan man skulle gått frem.

Helt ærlig hvis jeg hadde reist hit med romskipet mitt og sett arten homo sapiens utfolde seg så tror jeg ikke at jeg ville hatt noe spesielt lyst til og ta kontakt. Og hvis jeg tok kontakt så ville nok muligens den kontakten blitt type "fra nå av skal dere gjøre som jeg sier så skal dere alle få det bedre" Akkorat som mennsker behandler dyr.
Vis hele sitatet...
Jeg tror en av forutsetningene for at en art skal overleve såppas lenge at den utvikler teknologien nødvendig for å foreta den type reiser, er nettopp at de er fredelige. De har nok innsett hva som er viktig i deres eksistens, og de klarer å leve i harmoni med naturen og hverandre. De hadde nok forstått at vi er en art tidlig i utviklingen, og at vi er unge. Som vi vet så gjør barn dumme ting. Alt i alt tror jeg de ville sett på oss med like stor beundring og fascinasjon, som vi ville sett dem. Husk at liv, for ikke å nevne intelligent liv, sannsynligvis er svært sjeldent der ute.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jaha. Jeg velger å tro at noen som bevisst velger å besøke vår planet også bevisst velger å gjøre et minimum av etterretning på forhånd. De kommer derfor til å ta kontakt med den instansen de finner mest hensiktsmessig. Jeg tror ikke det nødvendigvis er våre politiske ledere. Jeg vet ikke hvem eller hva det er. Jeg vet at det ikke kommer til å være meg. Hvis de likevel velger å gjøre akkurat det, så er det en grunn til det, og jeg ville gjerne vite hva den er. Det er ikke urimelig. Nå, den eneste som har lallet i vei om høye tanker om seg selv er deg. Skjønner du nå? Eller tror du oppriktig at enhver som spør fremmede om begrunnelse for sine handlinger er en psykotisk narcissist?
Vis hele sitatet...
Det kan være et utall av grunner til at de er her. Du anntar for mye.

"Nå, hvis aliens tok kontakt med akkurat meg, så vålle jeg anta at jeg var nøye utvalgt for jobben og at de hadde en god grunn til det"

Det var bare denne her jeg synes var litt morsom. Det er faktisk ingen grunn til at du skulle annta noe som helst. "nøye utvalgt for jobben" høres nesten litt ut som en dårlig sci-fi film synes du ikke? Vår helt plukkes opp for og redde universet!

Jeg har ikke på noen måte sagt at du er en psykotisk narcissist, det mener jeg ærlig talt ikke. Med all sannsynelighet utrykkte du deg bare litt upresist.
Men jeg hadde det også bare litt moro med deg. IKke noe og reagere på.