Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3164
Jeg studerer for tiden, og grunnet noe depresjon, så eier jeg ikke konsentrasjon eller energi til å studere hardt nok. Vet noen her om det finnes smartdugs som gjør deg mere konsentrert og som gjør at du husker det du har lest?
Igjen må jeg nevne at jeg har søkt, men jeg er ikke tilfredsstillt med svarene jeg fant. Jeg var borti en side en gang som solgte pre-hormoner av et slag som skulle gjøre deg smartere, meeeen, de ble stoppet i tollen, og jeg valgte da at tollerne skulle destruere dette fremfor at de ringte politiet.

Noen som vet om noe?
Sørg for å få nok søvn om natten, nok dagslys om dagen, spis sunt og vær litt fysisk aktiv, så skal du se at konsentrasjonen og hukommelsen blir bedre (samt at du blir mindre deprimert). Enkelte studier indikerer at noen næringsstoffer/matvarer kan ha en gunstig effekt på læringsevne (samt på depresjon). Noen av disse er tran/omega 3, egg og gulrøtter.

Hvis du virkelig sliter kan du oppsøke lege. Det man har av såkalte "smartdrugs" er veldig mye tull, noe potensielt farlig, og alt sammen regnet som legemidler og dermed trøblete å importere uten resept.

En annen viktig ting er jo om man er interessert i det man studerer og hva slags leseteknikk man bruker.
Sist endret av felix_poker; 18. november 2010 kl. 12:40.
Altså, tror du skal se langt etter en "get-smart fast" pille. Hadde dette eksistert ville det vært et medisinsk gjennombrudd av dimensjoner. Jeg skulle gjerne sett noen av disse stoffene bli empirisk testet etter de krav som stilles til alle medikamenter som blir brukt i helsevesenet. Og jeg vil tørre å påstå at utslaget ikke ville blitt mye å skryte av.

Det er dessverre i mange tilfeller ingen mirakel medikamenter eller snarvei til ting her i livet, som f. eks økt hukommelse. Det finnes mange forskjellige metoder for å forbedre hukommelsen, men disse tar tid. Og når det gjelder konsentrasjonen er det nok den gode gamle "tren, spise riktig, sove nok" regla som teller.

Hvis du lider av "noe depresjon", hva enn du nå legger i det, og det er grunnen til at du ikke klarer konsentrere deg, vil det jo kanskje være et alternativ å ta en pause i utdannelsen og heller ta tak i disse problemene først?

Kan også legge til at i mange tilfeller fører bedre prestasjon i utdannelse/skole til bedre selvbilde, som igjen kan hjelpe mot depresjon.

Edit: Jeg må lære meg å være raskere på avtrekkeren når felix_poker er i høgget!
Sist endret av dvs; 18. november 2010 kl. 12:54.
Har hørt at Ritalin skal gi deg god konsentrasjon iallefall.
Nå er vel ritalin sånn at de som har ADHD blir roligere og mer konsentrerte mens de som IKKE har ADHD blir hypre (vet ikke hvordan konsentrasjonen blir)

Vet mange bruker Ritalin i skolesammenheng og på dataparty.
Sitat av Kal87 Vis innlegg
Har hørt at Ritalin skal gi deg god konsentrasjon iallefall.
Nå er vel ritalin sånn at de som har ADHD blir roligere og mer konsentrerte mens de som IKKE har ADHD blir hypre (vet ikke hvordan konsentrasjonen blir)

Vet mange bruker Ritalin i skolesammenheng og på dataparty.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv ADHD og finner det utrolig rart at folk kan skrive at ritalin har motsatt effekt på mennesker uten ADHD. ADHD er en DIAGNOSE, ikke en fysisk lidelse eller noe i den duren. Folk vil reagere likt på stoffet. Det kommer helt ann på mengden man tar. Med andre ord, ritalin kan være til hjelp i mindre doser
Sitat av LADYGAGA Vis innlegg
Jeg studerer for tiden, og grunnet noe depresjon, så eier jeg ikke konsentrasjon eller energi til å studere hardt nok. Vet noen her om det finnes smartdugs som gjør deg mere konsentrert og som gjør at du husker det du har lest?
Igjen må jeg nevne at jeg har søkt, men jeg er ikke tilfredsstillt med svarene jeg fant. Jeg var borti en side en gang som solgte pre-hormoner av et slag som skulle gjøre deg smartere, meeeen, de ble stoppet i tollen, og jeg valgte da at tollerne skulle destruere dette fremfor at de ringte politiet.

Noen som vet om noe?
Vis hele sitatet...
Ta tran om morgen og kveld, vær fysisk aktiv, prøv å få 8 timer søvn, spis sundt og vær sossial!

Det skal funke!
Jeg kjenner at konsitrasjonen min øker bare av å drikke tran å det mener jeg!
http://freak.no/forum/showthread.php...ght=smartdrugs
Tatt opp tidligere ser jeg Står kanskje noe nyttig der.
Jeg vill anbefale deg 5-HTP. SQk det opp
Sitat av Martinsh Vis innlegg
Jeg har selv ADHD og finner det utrolig rart at folk kan skrive at ritalin har motsatt effekt på mennesker uten ADHD. ADHD er en DIAGNOSE, ikke en fysisk lidelse eller noe i den duren. Folk vil reagere likt på stoffet. Det kommer helt ann på mengden man tar. Med andre ord, ritalin kan være til hjelp i mindre doser
Vis hele sitatet...

Helt siden jeg gikk i 6-7. klasse på barneskolen har det blitt sakt at ADHD piller gitt til personer uten ADHD har motsatt effekt, derfor gikk mange rundt "speeda" på Ritalin når han med ADHD solgte pillene sine.
Placebo? who knows.

I senere tid vet jeg av folk som har brukt Ritalin før byen, skole å dataparty, dette for å bli gira og mer konsentrert, og det funker.
Test det med en av dine kompiser^^
Sitat av Martinsh Vis innlegg
ADHD er en DIAGNOSE, ikke en fysisk lidelse eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...
ADHD sees ofte på som en mental lidelse, men både lidelsen i seg selv og ikke minst årsakene, er omdiskutert. Flere studier har funnet fysiske/biologiske forskjeller mellom personer med ADHD og personer uten. Dermed er det alt for tidlig å si at ADHD ikke er en "fysisk" lidelse, da det er mulig at biologiske forskjeller forårsaker symptomene som man i dag tar utgangspunkt i når man stiller diagnosen.

Wikipediaartikkelen om temaet er fin: http://en.wikipedia.org/wiki/ADHD
Ginseng - http://www.lommelegen.no/321623/ginseng

Men svært lite kan konkurrere med riktig kosthold, spis frukt,tren eller gjør noe fysisk osv.
ginko biloba?

men jeg stemmer vel egentlig mer for felix sitt forslag ang. søvn og matvaner...
Ginkgo er et legemiddel, så om du vil prøve, så imporèr fra et EØS land.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Ginkgo er et legemiddel, så om du vil prøve, så imporèr fra et EØS land.
Vis hele sitatet...
du får det på helsekostbutikken
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
piracetam, aniracetam, oxiracetam..
Som folk allerede har sagt, det beste du kan ta etter min mening, er:
5-HTP og Ginseng. få nok søvn i tillegg så skal du nok se en forandring!!
Sitat av LADYGAGA Vis innlegg
Jeg studerer for tiden, og grunnet noe depresjon, så eier jeg ikke konsentrasjon eller energi til å studere hardt nok. Vet noen her om det finnes smartdugs som gjør deg mere konsentrert og som gjør at du husker det du har lest?
Igjen må jeg nevne at jeg har søkt, men jeg er ikke tilfredsstillt med svarene jeg fant. Jeg var borti en side en gang som solgte pre-hormoner av et slag som skulle gjøre deg smartere, meeeen, de ble stoppet i tollen, og jeg valgte da at tollerne skulle destruere dette fremfor at de ringte politiet.

Noen som vet om noe?
Vis hele sitatet...
joda det finnes vettu, "ADDeRaLL"(the study drug)spol til 9.15 på denne linken,en steroide dokumentar får du info av tilstående studenter

http://www.youtube.com/watch?v=cau_k...eature=related
Sist endret av PowerDrift; 18. november 2010 kl. 17:33.
Sitat av PowerDrift Vis innlegg
joda det finnes vettu, "ADDeRaLL"(the study drug)spol til 9.15 på denne linken,en steroide dokumentar får du info av tilstående studenter

http://www.youtube.com/watch?v=cau_k...eature=related
Vis hele sitatet...
Adderall er (såvidt meg bekjent) den amerikanske "utgaven" av Ritalin, og gies til personer med ADHD.
Er for så vidt amfetamin lignende stoffer som kan være "vidunder". Ikke at det er vidunder, men som f.eks. ritalin gir meg bedre konsentrasjon selv om jeg ikke har ADHD. Men tror koffein gir omtrent samme virkning.
var i amster for noen år sia å tokk med meg noen sopp av typen (p cubensis) å tokk disse når jeg komm hjem. fikk den beste følesen av velvære å fikk sett en god del merkelige ting;P når jeg vokna opp neste dag så var jeg full av energi som jeg ikke pleier å ha. var som om hode hadde fått tørka vekk alt støv og dritt. så min mening er at sopp kan funke som smartdrug. har tengt mye klarere etter den tia. forskning på sopp sier også at det skal funke veldig bra for angst, depresjon og at mange med kronisk migrene har blitt kurert. så må jo være noe i det
http://no.wikipedia.org/wiki/Khat

Når jeg var i Etiopia var det Khat å få overalt, dem satt å tygde det som kuer. Jeg ble jo med av respekt og jeg fikk ikke sove neste natt. Effekten var som kaffe bare mere at man ble mere fokusert og ekstremt våken.

NB, ikke bruk mye, det øker bare depresjon. Så bare chillen med litt om morran :')
Sist endret av Oransje; 18. november 2010 kl. 23:16.
Prøv en ritalin/concerta som skrevet. Gir masser av energi, økt konstentrasjon og gjør deg glad som rakkern
Gidder ikke skrive at det ikke er sunt osv, det regner jeg med du vet.
Ser at en annen har nevn det tidligere. Adderall Ta en titt i denne bloggen. http://www.britannica.com/blogs/2009/01/smart-pills/

http://www.youtube.com/watch?v=E0ihO1KFxkQ
Sitat av minigolf Vis innlegg
Adderall er (såvidt meg bekjent) den amerikanske "utgaven" av Ritalin, og gies til personer med ADHD.
Vis hele sitatet...
Adderall er amfetamin. Ikke noe særlig smart å gjøre det til en vane, spesielt ikke om man sliter med depresjon og/eller andre mentale problemer. Det er også upraktisk fordi det er ulovlig, hvilket resulterer i risiko for å bli tatt, samt at stoffet ikke er rent og i faste doser, som når du får skrevet ut f. eks. Adderall.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Kanskje du skulle sjekket ut tråden Vinterdepresjon her på forumet også. Der var det forskjellige råd som kan være relevante for deg, LADYGAGA. Om det er en tyngre depresjon bør du søke hjelp hos profesjonelle, for det er en sykdom og det er ingenting du skulle behøve å være alene om å mestre.
Sist endret av Mullah; 19. november 2010 kl. 10:30.
Det beste trikset for meg er å ikke ha noe distraherende foran meg PC, mobil, folk man kjenner etc. Musikk bruker jeg derimot til å stenge ute støy. Musikken varierer, men liker best instrumentaler, slik at jeg ikke blir sittende å høre på teksten (liker klassisk musikk, men artister som Malmsteen, Buckethead og Paul Gilbert er også digg). Radio er utprøvd, men er ikke å anbefale. Blir for opptatt å høre på hva som sagt.

Det er også viktig med pauser. Men ta da pauser for å spise/trekke frisk luft/konversere med andre. Gjør noe annet enn å tenke på hva du har lest. Ikke ta pauser for ofte. En grei regel er en time lesing, 5 minutter pause.

I tillegg er jeg enig med det andre som blir sagt. Nok søvn og bra næring.
Sist endret av raze; 19. november 2010 kl. 14:55.