Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  424 110542
Sitat av griped Vis innlegg
Hva var det som gikk galt? var det under håndtering av AP'n eller var det under avfyring av bomba?

Har også just vært idiot å lagd 1kg AP, selvfølgelig skulle nitrofis fortelle meg om dette da AP'n akkurat var ferdig tørket. Herregud jeg hadde nerver når jeg blandet sammen AP'n til APAN :O

Så jeg joiner Nitrofis og mitt store nyttårforsett er at jeg heller aldri mer skal lage noen organiske peroksider. Så lenge jeg overlever dette prosjektet da...
Vis hele sitatet...
Hvorfor lage så svære mengder AP(AN)? Finnes da andre stoffer som er mye tryggere å bruke hvis du skal ha et svært smell.

Ammonal med en booster av ETN er jo feks en fin å litt mindre risikofylt ting
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvorfor lage så svære mengder AP(AN)? Finnes da andre stoffer som er mye tryggere å bruke hvis du skal ha et svært smell.

Ammonal med en booster av ETN er jo feks en fin å litt mindre risikofylt ting
Vis hele sitatet...
For det er billig og tomsinger synes det er gøy med en "sjæmpe bombe".
Legalize_it sitt spørsmål var vel en smule retorisk om jeg har forstått der riktig.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Jeg trenger 10kg++ booster, og da er det kjapt og enkelt og ikke minst billig å bruke APAN, Men må på se å få tak i aluminium og guarkjernemel så kan jeg bruke peroxide watergel som booster? evt. få tak i no nitrometan og lage noe Annmal
Ville heller gått for ANNMAl.
Termobariske mikser fungerer prinsipielt annerledes enn det en booster burde gjøre, men som jeg sa til deg på msn, det fungerer sikkert.
Griped: Kan jeg spørre hva du har planer om å sette av?
Med 10 kg booster tipper jeg det må være noe AN-basert, i såfall kan det kanskje lønne seg å sensitivisere hovedladningen en smule også?
Uansett, 10 kg booster fikk meg litt insteressert her
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hadde du sånn 100 kg ANFO du trengte så mye booster til?
Jeg kan anbefale en oksygenbalansert ANNMAL booster med lav Al-prosent.
Du kan regne frem selv, eller så kan jeg se om jeg finner forholdene på en brukbar en som er testet i praksis
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av exxo Vis innlegg
Griped: Kan jeg spørre hva du har planer om å sette av?
Med 10 kg booster tipper jeg det må være noe AN-basert, i såfall kan det kanskje lønne seg å sensitivisere hovedladningen en smule også?
Uansett, 10 kg booster fikk meg litt insteressert her
Vis hele sitatet...
Sensitivisere den med glas baloons eller alu?

Anyways boosteren er jo på plass nå, vi for se åssen det går, et par kompiser av meg skulle stå for å få tørket nok AN til hovedladningen fordi hele storsekken vi hadde var blitt våt. Men ser for meg at de ikke gjør en grundig nok jobb, fordi da jeg skulle tørke AN-et jeg trengte til APAN'n så han det i mange timer i et putetrekk over en vedovn jeg fyrte i. Og da var det fortsatt fuktig, så jeg måtte hive batcher på 1-2kg inn i stekeovnen og steke det på ca 125 grader i noen i et par timer før det hjalp.

for se hvordan det går. vet ikke hvor sensitiv AN er for litt vann....

Sitat av Up Vis innlegg
Hadde du sånn 100 kg ANFO du trengte så mye booster til?
Jeg kan anbefale en oksygenbalansert ANNMAL booster med lav Al-prosent.
Du kan regne frem selv, eller så kan jeg se om jeg finner forholdene på en brukbar en som er testet i praksis
Vis hele sitatet...
Ja godt mulig det Har prøvd å fått tak i NM men får ikke tak i mindre kvanta enn 200L. Men hvis en lager en ANNMAl booster, burde man ha den litt større enn 10% av hovedladningen? Eller sparker den like godt i fra seg som APAN? Hadde vært genialt å få tak i noe NM og brukt dette som booster

Vi tenkte vi skulle lage et lite hull i isen på et av vannene langt oppe i heia.. Men begynner å bli mildt nå såe.. vi for se
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av griped Vis innlegg
Men hvis en lager en ANNMAl booster, burde man ha den litt større enn 10% av hovedladningen? Eller sparker den like godt i fra seg som APAN?
Vis hele sitatet...
Tuller du? Svaret burde du finne i denne videoen
http://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ

Blir som å sammenligne AP og PLX.
ANNMAL sparker noe vanvittig, er nok ikke så veldig langt fra brisansen til TNT. Men NM blir fort dyrt å oppdrive.
Har sett atomisert aluminium i 25kg-sekker til en ganske billig penge.
Hva med hovedbooster av ammonal(om du klarer oppdrive aluminium), og en mindre til å sette av denne med? En halv kilo NM/HNO3 eller ANNMAL burde klare dette med god margin.
På denne måten slipper du unna med minimal bruk av primærer, en enkelt booster ved slike kvanta vil trenge farlig mye primærsprengstoff.
NM trenger ikke å bli spesielt dyrt å oppdrive.
For 1 liter må man punge ut med ca. 200 kroner.

Med en liter NM kan man lage rimelig mye ANNM(Al)!

La oss si man blander opp 10kg ANNM(al) og booster dette med en dynamittkubbe (noe jeg vet at griped har) så trenger ikke en så stor ladning å bli spesielt dyr eller farlig.
Dessuten blir produksjonen mye mindre tidkrevende!

Som griped selv sier så er ikke det opplegget han driver med nå helt bra, for å si det slik!
Jeg har lagt produksjonen av peroksider på hylla som sagt, og jeg vil oppfordre andre til å vurdere å gjøre det samme.
Kan eg spør Up og Nitrofis om hva som er deres yndlings primær sprengstoff?

Eller det dere bruker mest :P

Liker ikke AP så godt selv, så skal sjekke ut hva andre lager og teste de ut selv for å få en favoritt
Nja.. Blyazid er det primære sprengstoffet jeg kommer til å satse på fremover.
Først og fremst pga. den voldsomt høye densiteten,noe som er meget ønskelig for primære sprengstoffer.

DTD-fenghetter av ETN er heller ikke å forakte, men dette kan strengt tatt ikke kalles et primært sprengstoff.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg bruker ikke primærsprengstoffer, eller andre sprengstoffer, men jeg har ikke prøvd så mye da jeg holdt på,
men jeg brukte AP og HMTD for det meste da det var kjapt trygt og billig.

Sitat av exxo Vis innlegg
ANNMAL sparker noe vanvittig, er nok ikke så veldig langt fra brisansen til TNT.
Vis hele sitatet...
ANNM har en VoD på 6300 m/s og tetthet på 1,2 g/cm3, og dette er optimale forhold. TNT har en VoD på 7028 m/s og en tetthet på 1,6 g/cm3, om jeg husker rett.
Min kilde er meglomania.

I allefall, som vi alle vet, senker vi VoD og tetthet når vi tilsetter Al-pulver, noe som gjør brisansen lavere,
men det blir mere varme. Og brisansen på ANNM er selv et stykke ifra TNT, så jeg vil ikke si at det er nært samme brisansen, men vist pokker sparker det bra fordet

En liten kilde til ANNM infoen. Har noe PDF'er liggende på en annen PC også.
http://www.havoc.com.au/kinepak.html
Du har selvfølgelig helt rett Up, tenkte på "boosterkapasitet" som ikke er helt det samme som brisans. Men man er nok uansett et stykke fra TNT ja. Hvorvidt den termobariske effekten aluminiumet skaper i ANNMAL gir en positiv virkning som booster(i forhold til ANNM) skal jeg ikke uttale meg om.

For ikke å spore helt av så lønner det seg i alle fall ofte å finne alternative stoffer å sensitivisere AN på, for å slippe skumle mengder AP
Angående fenghetter er blyazid og castet ETN en kjekk kombinasjon jeg selv sikler litt på.

Edit:
Kikket på ulike krystaller i mikroskopet i dag, her acetonperoksid:

http://tinypic.com/view.php?pic=1rx0t0&s=7
Sist endret av BomberMan; 10. januar 2011 kl. 21:57. Grunn: fiksa bilde
Sitat av exxo Vis innlegg
Edit:
Kikket på ulike krystaller i mikroskopet i dag, her acetonperoksid:

http://tinypic.com/view.php?pic=1rx0t0&s=7
Vis hele sitatet...
Veldig fascinerende bilde!
Har du tatt det sjøl?
Jepp, bilde tatt med mobilen.
Var ganske stilig å studere ulike krystaller i mikroskop. Dette skal være tilnærmet ren TCAP, kunne vært interessant å lage litt dimer for å sammenligne.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nåja... Tilnærmet rent TCAP skal godt gjøres om du får laget.
At den større andel er TCAP er normalt, om man bruker en god prosedyre.
Men om du lager en liten mengde over 10 grader kan det jo være spennende å se hvordan det ser ut
Sitat av Up Vis innlegg
Nåja... Tilnærmet rent TCAP skal godt gjøres om du får laget.
At den større andel er TCAP er normalt, om man bruker en god prosedyre.
Men om du lager en liten mengde over 10 grader kan det jo være spennende å se hvordan det ser ut
Vis hele sitatet...
Når man skal studere noe under linsa på et mikroskop så blir krystallene presset sammen mellom to glass, sant?

Dette er jo et risikofylt prosjekt? :O
Trenger ikke mange krystallene for å se, dessuten legger jeg dem bare løst oppå et glass. Ikke noen fare involvert her.
Hadde litt ETN liggende, og disse krystallene var større og litt forskjellige fra AP-en. Ved dårlig prosedyre har jeg fått dannet større AP-krystaller(veldig store), kan godt tenke meg at brorparten av peroksidet her besto av dimer.
Det kunne vært interessant å sett forskjellen på krystallstrukturen ved prosedyrer med forskjellige temperaturforhold...

Just sayin'...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har nå vært på apoteket og handla hydrogenperoksid. De hadde ikke 30%, men derimot et par flasker 100ml 10%.
Disse inneholder også noe annet, skriver ned hele innholdet her.

100g inneholder:
Hydrogenperoksidoppløsning 30% 33,3g
fenacetin 20mg og renset vann.
Stabilisert med 0,02% fenacetin.

Kan dette brukes?
Istedet for 30ml hydrogenperoksid pr 50ml aceton, tar jeg 90ml hydrogenperoksid pr 50ml aceton?
HøyRisiko Psykopat
Sitat av enanthate Vis innlegg
Har nå vært på apoteket og handla hydrogenperoksid. De hadde ikke 30%, men derimot et par flasker 100ml 10%.
Disse inneholder også noe annet, skriver ned hele innholdet her.

100g inneholder:
Hydrogenperoksidoppløsning 30% 33,3g

fenacetin 20mg og renset vann.
Stabilisert med 0,02% fenacetin.

Kan dette brukes?
Istedet for 30ml hydrogenperoksid pr 50ml aceton, tar jeg 90ml hydrogenperoksid pr 50ml aceton?
Vis hele sitatet...
Hvordan får du 30% Hydrogenperoksidoppløsning ut av 10% ?
Noe eg ikke har fått med meg?

mente du de ikke hadde 1L flasker med 30% ?
Måtte du vise legg?
Måtte ikke vise leg.
Det er 10%. Det er 70g rent vann blandet med 30g 30% hydrogenperoksid. Altså ikke rent vann, men du skjønner..

Det er i helheten 10% hydrogenperoksid, og 20mg fenacetin pr 100g. Kan det brukes?

Ingen som har svar på dette?
Eller evt kan utregne mol for meg, sitter og sliter noe sinnsykt her..

Sorry for bump.
Les gjennom de to første sidene i denne posten og du vil finne svaret. Ang fenacetin, så vet jeg ikke om det har noen innvirkning på reaksjonen. Tror det brukes noen slike stabiliseringsmiddeler i nesten alle h2o2 løsninger man får kjøpt.

Jeg får forresten ikke det du skriver til å stemme helt jeg heller? 33.3g 30% h2o2 blandet med 70ml vann blir vel heller 3%.Kjøpt noe munndesinfiserende greier eller så? Uansett, les de første sidene i tråden om igjen, å du vil finne svaret .
Har fått oppskrift, og fyret av 0.1g pulver eller noe. Hydrogenperoksiden funker fint, men skulle gjerne hatt 30% da min koster mer enn 1kr pr ml!
Hvor kjøper dere 30%? Har vært på flere apoteker igår og idag, men ingen har eller kan skaffe. Har fått beskjed flere steder om at produsenten har "leveringsproblemer", hva enn det betyr.
Har du prøvd ebay?
Det skal sjekkes ut

Det blir ikke stoppet i tollen altså?
Sitat av enanthate Vis innlegg
Det skal sjekkes ut

Det blir ikke stoppet i tollen altså?
Vis hele sitatet...
Kan ikke garanteres, men min ble i hvertfall ikke det... Og den ble sendt sammen med en liter metanol (Som jeg forøvrig angrer på at jeg kjøpte), så de hadde all grunn til å reagere!
Sitat av enanthate Vis innlegg
Det skal sjekkes ut

Det blir ikke stoppet i tollen altså?
Vis hele sitatet...
Gikk helt grit for meg også, inge tullproblemer.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Har fått oppskrift, og fyret av 0.1g pulver eller noe. Hydrogenperoksiden funker fint, men skulle gjerne hatt 30% da min koster mer enn 1kr pr ml!
Hvor kjøper dere 30%? Har vært på flere apoteker igår og idag, men ingen har eller kan skaffe. Har fått beskjed flere steder om at produsenten har "leveringsproblemer", hva enn det betyr.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk kjøpt en flaske 30% på apoteket for omlag ett år siden. Er godt mulig de har blitt strengere nå etter de som skulle sprenge den amerikanske ambasaden med AP. Ellers kan du titte rundt i diverse små byggvareforretninger å se om de har noe faxe blekelut igjen. Ikke så alt for lenge sia jeg var på en coop byggmix som hadde 3-4 dunker igjen til halvpris. Skal dog sies at de hadde gått ut for lenge sia, så spørs jo hvor mange %er det er igjen. Det var ihvertfall nok til å svi greit på fingra når jeg klarte å miste en gammel å sprø dunk midt i butikken
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg fikk kjøpt en flaske 30% på apoteket for omlag ett år siden. Er godt mulig de har blitt strengere nå etter de som skulle sprenge den amerikanske ambasaden med AP. Ellers kan du titte rundt i diverse små byggvareforretninger å se om de har noe faxe blekelut igjen. Ikke så alt for lenge sia jeg var på en coop byggmix som hadde 3-4 dunker igjen til halvpris. Skal dog sies at de hadde gått ut for lenge sia, så spørs jo hvor mange %er det er igjen. Det var ihvertfall nok til å svi greit på fingra når jeg klarte å miste en gammel å sprø dunk midt i butikken
Vis hele sitatet...
Hehe!

Har sjekket med ebay, koster 200kr for 1L 30% inkl. frakt.
Har spurt dem ang norske tollere, men bestiller allikevel ettersom flere på forumet har gjort et vellykket forsøk.
Har latt en mix stå i 2 døgn i rundt 4-5 minusgrader på det kaldeste.
Det var fortsatt litt væske igjen nå. Den var litt tykk og skummete, og bobler litt rart. Var tydeligvis en svakere form for reaksjon oppi der. Er dette normalt?

Igjen, sorry for at jeg maser og er pysete her. Bedre å mase litt enn å drite seg ut..
HøyRisiko Psykopat
Sitat av enanthate Vis innlegg
Hehe!

Har sjekket med ebay, koster 200kr for 1L 30% inkl. frakt.
Har spurt dem ang norske tollere, men bestiller allikevel ettersom flere på forumet har gjort et vellykket forsøk.
Vis hele sitatet...
spørte alle som eg fant på ebay om dei sender til norge, men har bare fått nei, venter på svar fra 1 siste
Hvem bestilte du fra ?
pm ?
▼ ... noen uker senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
hvilket stoff er det som fordamper når det står i kjøleskapet?
Tenkte liksom at maten skal være spiselig etterpå.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
spørte alle som eg fant på ebay om dei sender til norge, men har bare fått nei, venter på svar fra 1 siste
Hvem bestilte du fra ?
pm ?
Vis hele sitatet...
Finner ikke igjen selgeren, han solgte aceton, sterilt vann osv.
Har kanskje måtte slutte pga transport restriksjoner.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
spørte alle som eg fant på ebay om dei sender til norge, men har bare fått nei, venter på svar fra 1 siste
Hvem bestilte du fra ?
pm ?
Vis hele sitatet...
http://myworld.ebay.com/biostain-on-e-bay

Jeg bestilte fra denne fyren.
Sitat av kulii11 Vis innlegg
http://myworld.ebay.com/biostain-on-e-bay

Jeg bestilte fra denne fyren.
Vis hele sitatet...
Samme her. God kvalitet og rask frakt!
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
hvilket stoff er det som fordamper når det står i kjøleskapet?
Tenkte liksom at maten skal være spiselig etterpå.
Vis hele sitatet...
Jeg tetter toppen med plast folie :P

Er vell ingenting som skal dampe av, det skal bare krystallisere seg.

Og saltsyra er igjen etter prosessen...

Er vell for kalt til at acetonen forsvinner inn i kjøleskapet?
Selvfølgelig forsvinner pittelitt ut i rommet sann som all væske, men du skal no tette toppa så trur ikke det er noe problem?
kjedelig streiting
http://www.lepoint.fr/societe/deux-a...1297501_23.php

Vær forsiktig folkens! Høres lite godt ut å få revet av begge henda :/
Hvor lang tid skal det normalt ta før man får en del krystaller? Setter batchen min i vann-bad, og tar toppen en halvtime før bunnen er dekket med krystaller. Normalt? Nå har det stått i 14-15 timer, og batchen er 99% tørr. Etter filtrering får jeg rundt 10% dimer.

Hvordan tørker dere batchen? Selv drar jeg det ut på en nypolert glasspult med bankkort, har dog lest at dette er dumt. Men så har jeg testet meg litt frem med stoffet, med slag/friksjon. Friksjon får jeg ikke til å detonere, verken trimer eller dimer. Med slag fikk jeg dimeren til å detonere, men krevde riktignok litt kraft. Har mengden noe å si? Trimeren har jeg ikke testet med slag enda.

Fint å høre litt kommentarer og erfaringer

Slenger med oppskriften jeg har brukt også, med 49,5% hydrogenperoksid:
Aceton 50ml
H2O2 18,2ml
HCl 7,5ml
Reinert med beine !
griped's Avatar
hmm, kanskje du burde tilsette litt vann, slik at du ikke ender opp med ei blokk av AP som man får når du bruker 50% h202. Som i de forholdene du har skrevet opp.
Noen som har tenkt på hvordan man får mindre krystaller.

Ikke yield men størrelsene på hver og enkelte :P
Hakke de opp med bankkort.

Nei jeg veit ikke, er dette mulig i det hele tatt? Leste et sted her at en kar fikk noen digre krystaller av dimer, men selv har jeg ikke merket noe forskjell på størrelsen i mine batcher.

BTW, er det normalt med mye klumper? Hvordan løser vi dette?
▼ ... noen uker senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
Hvordan se hva som er hva av, dimer og trimer
Overstiger den 10 grader under reaksjonen, ender du opp med dimer og ikke trimer acetonperoksid. Dimer er en mer ustabil og svakere isomer.
Vis hele sitatet...
har en misstanke om at eg har fått dimer, men eg lagde så lite at det er ikke verdt noe for meg,
Putt batchen i en bøtte med rent vann etter skylling. Det som flyter er dimer. Husk også å knuse de eventuelle klumpene, da dette gjør at du får renere utskilling.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Man får både trimer og dimer, og du kan ikke si "Jeg testet trimer og dimer vær for seg".
Når det overstiger 10 grader blir det mer dimer enn trimer, men ikke 1000000000% rent dimer.
Små krystaller? Lav temperatur. Kjør fryseboks før og etter syretilsettning. Etter tilsettninga, så kan du la det stå i en 30-60 minutter i fryseboks før du legger det i et KALDT kjøleskap.
▼ ... over en måned senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
bare for å ha noe å gjøre på så søkte eg nettopp på How to make acetone peroxide på google da var første treffet denne siden her
så leste eg gjennom oppskrifta og tenkte at den siden må være en av grunnene til at det har vært så mange uhell med AP
Sitat
5. Now get your glass jar, preferably with some kind of cap on it, then get your muriatic acid, measure out 500mL, then pour into your glass jar with a cap
Vis hele sitatet...
uansett om det har stått i fryseren så må det nesten bli veldig høye temperatur av å tømme nedi nokså store mengder med syre nedi, står heller ikkje at du skal røre for å få bladet det ut fort så det ikkje blir Hot spot midt i blandingen.
Så er det dette her som eg reagerer mest på.

3.After you
place in a filter or two, hold the shirt with one hand around the jar, and use
the other to pour the Acetone peroxide Jar through the filter very slowly.
You will have to let the liquid drain through before you continue to pour.
4. After the jar is empty, wash it out with water, swish it around, and
pour through the filter to get out all the crystals that stuck to the side of the jar.

5. Now you should be done filtering, and the filter should be filled with all
the acetone peroxide you have made. The next step is optional, but
recommended for safety and quality.


6. Gather 4 tablespoons of baking soda, mixed with 1 liter of water and pour over your crystals in the fiilter, slowly, it will foam. After you used the entire liter of the soultion, wash the crystas down with half a liter of cold water. ( This step will stabilize the explosive, and make it safer to store and use, it will not weaken the explosive ) .
Vis hele sitatet...
Når eg leste litt mer nøye over det så ser eg at det er egentlig ikkje så veldig gale men det bør stå at du MÅ rense det med Natron/Bakepulver for å nøytralisere syra.
Eg trur at folk som regel velger å ikkje gjøre ting som er Optional.
Og når det er så store mengder AP som blir lagd på en gang, da er det stor sjanse for at for kommer til å oppbevare det over lengre tid.
2. First grab your Acetone, and carefully measure out 650mL.
3. Secondly Get your Hydrogen peroxide and measure 1000mL
5. Then get your muriatic acid, measure out 500mL
Vis hele sitatet...
sikkert noen som er uenige med meg at den oppskrifta ikkje er trygg, men det er min mening om den
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei Er det nødvendig med gassmaske under produksjon av AP, hvis man har bra med lufting?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Gassmaske er ikke nødvendig. Syntesa lager ingen skadelige avdamper, og små mengder HCl og aceton er ikke et problem.