Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1634
Jeg var på visning av en kjempefin leilighet som utleier bestemte at jeg skulle få, noe jeg er veldig glad for. Men så allerede før jeg har flyttet inn oppstår det problemer.

I samtale på tlf spurte jeg om det var greit med en liten hund, noe utleier sa at gikk helt fint. Under visningen nevnte jeg det igjen for å forsikre meg om at det var greit, og det var ingen problem.

Men så dagen etter vi hadde signert kontrakten ringte han og sa at han hadde hørt mye rykter om at jeg er en heftig rusmisbruker og at han derfor ville ha pengene rett fra nav, ikke fra meg selv om jeg fast mottar aap hver mnd. Det fikset jeg ned nav og tenkte at nå skulle alt være bra, men nå begynner han plutselig å si at jeg ikke skal få lov å ha hund der. Han mente det ble for trangt og at det bare ble dumt å ha hund der.

Da sa jeg at vi har jo signert kontrakt, da svarer han at han ikke var helt våken da vi signerte. så det jeg lurer på er om jeg har rett til å flytte inn, og om han i det hele tatt kan hive meg ut om jeg bor der med en hund?
Sist endret av Wonderland; 21. mars 2014 kl. 15:44.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
At han ikke var helt våken er totalt ubrukelig argument juridisk. Det er langt sterkere lut som må til som fks: ikke selvpåført rus som nedsatte hans bevissthet, mental sykdom osv som må til for ugyldiggjøre hans kompetanse til å inngå avtalen.

Står det i kontrakten uttrykkelig at dyrehold ikke er tillatt?

Høres ut som du bare må flytte inn, ha hunden, og sørge for at leia blir betalt.

Dere har en kontrakt og denne må han følge med de begrensningene som er i husleieloven og annen lovgivning.

Jeg studerer jus (er mer enn halvferdig) og kan godt ta meg tid til å lese en PM om du vil sende en, ellers vil jeg vel anbefale deg å få kontakt med rettshjelp slik at du slipper å stå alene mot utleier, fordi det kan fort bli en belastning.
Les kontrakten din. Står det i den at hundehold ikke er tillatt har du et problem dersom du MÅ ha m bikkja. Vanskelig å bevise hva som har blitt sagt muntlig. I motsetning til hva wannabe advokater mener er nok det beste tipset du kan få å finne deg et annet sted å bo. Uansett om du har retten på din side vil dette bare by på masse problemer og unødvendig tidsbruk (som selvfølgelig advokater elsker).
Sist endret av Freakaholic; 21. mars 2014 kl. 16:09.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
At han ikke var helt våken er totalt ubrukelig argument juridisk. Det er langt sterkere lut som må til som fks: ikke selvpåført rus som nedsatte hans bevissthet, mental sykdom osv som må til for ugyldiggjøre hans kompetanse til å inngå avtalen.

Står det i kontrakten uttrykkelig at dyrehold ikke er tillatt?

Høres ut som du bare må flytte inn, ha hunden, og sørge for at leia blir betalt.

Dere har en kontrakt og denne må han følge med de begrensningene som er i husleieloven og annen lovgivning.

Jeg studerer jus (er mer enn halvferdig) og kan godt ta meg tid til å lese en PM om du vil sende en, ellers vil jeg vel anbefale deg å få kontakt med rettshjelp slik at du slipper å stå alene mot utleier, fordi det kan fort bli en belastning.
Vis hele sitatet...
Ja i kontrakten står det at det er lov med en liten hund. Det virker jo som han prøver på alt mulig for at jeg ikke skal flytte inn, han gir meg jo ikke en sjangs en gang.

Jeg har advokat men har ikke fått tak i hun enda...
I motsetning til, Freakaholic anbefaler jeg heller at du står på ditt. Det står i kontrakten du har skrevet under på at du kan ha hund i leiligheten. Du har ordnet det slik at NAV betaler husleie direkte på huseiers konto. Jeg vil tør påstå at du har ditt på det rene.

Det at han ikke vil ha deg der nå er hans egen feil. Det burde han ha tenkt på før han leide ut til akkurat deg. Du har en kontrakt du forholder deg til. Skal du starte lete etter leilighet igjen, kan det ta tid. Det er ikke mange som godtar at personer som får penger hos NAV skal leie hos de. Det er et fåtall huseier som godtar dyrehold i leiligheten. Det kan ta lang tid før du finner deg noe annet.

Hils på huseier når du ser han. Noe annet trenger du strengt tatt ikke gjøre.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
I motsetning til, Freakaholic anbefaler jeg heller at du står på ditt. Det står i kontrakten du har skrevet under på at du kan ha hund i leiligheten. Du har ordnet det slik at NAV betaler husleie direkte på huseiers konto. Jeg vil tør påstå at du har ditt på det rene.

Det at han ikke vil ha deg der nå er hans egen feil. Det burde han ha tenkt på før han leide ut til akkurat deg. Du har en kontrakt du forholder deg til. Skal du starte lete etter leilighet igjen, kan det ta tid. Det er ikke mange som godtar at personer som får penger hos NAV skal leie hos de. Det er et fåtall huseier som godtar dyrehold i leiligheten. Det kan ta lang tid før du finner deg noe annet.

Hils på huseier når du ser han. Noe annet trenger du strengt tatt ikke gjøre.
Vis hele sitatet...
Ja,jeg har ordnet og gitt han alt han har bedt om, så plutselig ringer han å sier at han ikke vil ha meg der pgr rykter han har hørt..

Nei jeg står på mitt og forholder meg til kontrakten, i stikk motsetning til utleier. Vanligvis pleier det jo å være omvendt..
Flytt inn, og bevis han tar feil på alle punkter. Går nok ikke lang tid før han innser at han har overreagert, hvis du oppfører deg som folk og ikke er en hasjsprøytenarkoman med mannevond pittbull.
Jeg er en ganske ryddig og nøyaktig jente skal jeg si deg, og det som har skjedd før har vært når jeg og samboeren min kranglet. Kjenner jeg blir så sint og såret når man blir dømt ut i fra rykter.

Fikk akkurat mld fra han : blir sikkert kjekt dette.

Ordtaket: Det ordner seg for snille jenter passer bra i tråden her. Blir sikkert bra det her. Ordner seg for deg og bikkja. Lykke til.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Les kontrakten din. Står det i den at hundehold ikke er tillatt har du et problem dersom du MÅ ha m bikkja. Vanskelig å bevise hva som har blitt sagt muntlig. I motsetning til hva wannabe advokater mener er nok det beste tipset du kan få å finne deg et annet sted å bo. Uansett om du har retten på din side vil dette bare by på masse problemer og unødvendig tidsbruk (som selvfølgelig advokater elsker).
Vis hele sitatet...
Fint for utleiere når leietager slår full retrett fra at et problem oppstår og oppgir alle sine rettigheter.

Problemer og unødvendig tidsbruk er viktig som motpol til hvor mye man ønsker den leiligheten man mener man har krav på.

En annen ting er jo at man kan prøve å være menneske med den man står i konflikt med, selv om man påstår at man har en større rett enn motparten vil si seg enig i.

Ellers kan det jo hende her at utleier skjønte hvilken vei det bar, det er jo typisk at folk ombestemmer seg kjapt når de skjønner at de ikke har retten på sin side.
Sist endret av meaculpaUIO; 21. mars 2014 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan vil dere (dere som beskytter TS) forklare det med heftig rusmisbruk? Hva om fyren anmelder leietakeren for narkotika så han må på pisseprøver osv eller noe? Eller at det er narkotika i leiligheten
Hun har vel selv kalt det for rykter. Rusmisbruket vil hun vel ha uansett hvor hun bor. Det er nesten opp til henne selv, driver hun med misbruk.
Utleiere har generelt ikke lov å nekte noen å ha dyr.

Spesielt ikke når det ikke står noe om dette i kontrakten.


Så kjør på, han har ingenting han skulle ha sagt =)
det stod at det var lov med dyr i kontrakten som vi begge signerte på, men jeg valgte å "gi den i fra meg" , da det bare hadde vært et stress å bo der.... Tusen konflikter før man flytter inn er ikke en bra start.

Men ja, jeg holder og har holdt på med tunge stoffer så på en måte skjønner jeg han, men nå i skrivende stund er jeg innlagt på en stabiliseringspost, og jeg har hatt det tøft i det siste siden jeg gjorde det slutt og flyttet fra han jeg var sammen med.

Så kjedlig å hele tiden måtte kjempe for ting, men man må bare holde hode hevet!
Sist endret av Wonderland; 21. mars 2014 kl. 20:51.
Sitat av Wonderland Vis innlegg
det stod at det var lov med dyr i kontrakten som vi begge signerte på, men jeg valgte å "gi den i fra meg" , da det bare hadde vært et stress å bo der.... Tusen konflikter før man flytter inn er ikke en bra start.

Men ja, jeg holder og har holdt på med tunge stoffer så på en måte skjønner jeg han, men nå i skrivende stund er jeg innlagt på en stabiliseringspost, og jeg har hatt det tøft i det siste siden jeg gjorde det slutt og flyttet fra han jeg var sammen med.

Så kjedlig å hele tiden måtte kjempe for ting, men man må bare holde hode hevet!
Vis hele sitatet...
Synd at onde tunger skal ødelegge for deg.. stå på og ikke la deg knekke