Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3004
Sitter og leser litt om denne hendelsen med en meteoritt i Russland. Har alltid ventet på en slik type overskrift på nettavisene siden jeg så Armageddon i 1998. Men det får en til å tenke, i kveld kommer en over 50 meter stor asteroide til å passere i en avstand av ca 27000 km fra jorden. Den skal i følge ekspertene komme over himmelen fra sør og det skal være mulig å følge den med en kikkert. Ekspertene sier og denne ikke er i fare for å treffe oss. Samtidig må en jo si at det er en ganske slående at en meteoritt av en viss størrelse treffer oss samme dagen som dette naturfenomenet skal skje. De fleste ekspertene sier til media at de ikke tror de to har noen sammenheng da den i Russland kom inn i atmosfæren fra øst, men de er enige i at det er en slående tilfeldighet. Noen mener større asteroider har selskap av mindre objekter rundt seg og at det kan ha vert noe sånt som skjedde i dag. Om så kan vi kanskje forvente at det kommer ytterligere nedslag rundt om i verden de neste timer/døgn. Jeg tenkte og på hvor tilfeldig det var det skjedde mitt i Russland, dette har vel med jordens omløp og gjøre?! Hva og hvor hadde skjedd om det hadde skjedd timer før eller etter. Europa, Norge, osv. Hva tror dere om dette?

http://www.guardian.co.uk/science/20...tes?intcmp=122

http://www.vgtv.no/#!/video/61340/he...unike-videoene
Den kometen som slo ned i russland i morges skulle kommet 21 des 2012, da skulle folk fått panikk da

EDIT: Kanskje litt Off-Topic men men
Sist endret av heihallohade; 15. februar 2013 kl. 12:52.
http://www.liveleak.com/view?i=7ed_1360924143

Første stedet jeg besøker når det skjer noe spennende på nyhetene. Liveleak har alltid masse godsaker, hvertfall i forhold til det som slippes i Norske aviser.

Det jeg tror om saken: Spennende!! Blir gøy å se hva som kommer fremover.
Sist endret av dinosauren; 15. februar 2013 kl. 14:23.
Er nok litt forskjell mellom en meteoritt og en asteroide folkens.

TS snakker om asteroide da14.
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Om 2012 DA14 hadde truffet jorda ville den mest sannsynlig truffet hav, siden mesteparten av jordas overflate er dekket av vann, konsekvensene da ville nok vært en tsunami, men ikke noe som ville utslettet menneskeheten, hehe.

I 1908 eksploderte jo en asteroide på samme størrelse i Sibir, noe som tok flere år før det ble oppdaget, den la 2000 kvm skog flat etter å ha eksplodert et par kilometer over bakken, så tror ikke du skal bekymre deg. Sjansen for at det hadde skjedd over et bebodd område er så enormt liten.

I 2036(?) er det en asteroide som kan treffe jorden, den er på kurs mot oss nå slik jeg har forstått det. Armageddon anyone?
Lurer på om noen av russerne tenkte at nå kommer amerikanerne


Utrolig fascinerende ivertfall!
Sitat av dinosauren Vis innlegg
http://www.liveleak.com/view?i=7ed_1360924143

Første stedet jeg besøker når det skjer noe spennende på nyhetene. Liveleak har alltid masse godsaker, hvertfall i forhold til det som slippes i Norske aviser.

Det jeg tror om saken: Spennende!! Blir gøy å se hva som kommer fremover.
Vis hele sitatet...
Merkelig med hvor mangen som kjører rundt med dash-cam i Russland.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Merkelig med hvor mangen som kjører rundt med dash-cam i Russland.
Vis hele sitatet...
Mtp. på hvor mye tullete kjøring det er i Russland så kan jeg egentlig forstå det. Veien til en youtube-hit er kort.

Se hva jeg her fant om dagen. Videoen er fra Georgia, men de er like tullete i Russland.

16 minutters video fra meteoritten.
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 15. februar 2013 kl. 16:42.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Vis hele sitatet...
I helvette så det smalt
Den må jo ha vært bra langt oppe mtp. hvor lang tid det tar før lyden kommer.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Mtp. på hvor mye tullete kjøring det er i Russland så kan jeg egentlig forstå det. Veien til en youtube-hit er kort.
[/url]
Vis hele sitatet...
Nå er vel egentlig grunnen til dash-camsene at det har vært så mange forsikrings svindler med folk som kaster seg forran biler at folk heller har et kamera gående en å rissikere å betale flere tusen/hundre tusener av kroner til en tummsing i pengenød.
Jæven sprette, selv om det "bare" var en meteoritt, kunne det fått ganske så fatale konsekvenser...Meteoritt falt i atomanlegg-område ...Tenk om den hadde truffet Mayak...
Sist endret av MortenYeaH; 15. februar 2013 kl. 18:20.
Sitat av Broiler Vis innlegg
Om 2012 DA14 hadde truffet jorda ville den mest sannsynlig truffet hav, siden mesteparten av jordas overflate er dekket av vann, konsekvensene da ville nok vært en tsunami, men ikke noe som ville utslettet menneskeheten, hehe.

I 1908 eksploderte jo en asteroide på samme størrelse i Sibir, noe som tok flere år før det ble oppdaget, den la 2000 kvm skog flat etter å ha eksplodert et par kilometer over bakken, så tror ikke du skal bekymre deg. Sjansen for at det hadde skjedd over et bebodd område er så enormt liten.

I 2036(?) er det en asteroide som kan treffe jorden, den er på kurs mot oss nå slik jeg har forstått det. Armageddon anyone?
Vis hele sitatet...
Er vel heller snakk om en større lokal katastrofe om en mindre asteroide hadde truffet et populert område. Tunguska meteoritten fra 1908 er vel den største dokumenterte nedslaget i moderne tid. Har lest en plass om vist den hadde truffet 6 timer før eller senere hadde den truffet London. Det er vel dette som gjør det litt skummelt med kometer. En kan vel beregne når og hvor langt, men ikke hvor den eventuelt vil treffe.
Sitat av Broiler Vis innlegg
I 1908 eksploderte jo en asteroide på samme størrelse i Sibir, noe som tok flere år før det ble oppdaget, den la 2000 kvm skog flat etter å ha eksplodert et par kilometer over bakken
Vis hele sitatet...
Regner med at du bare har skrevet feil her, men det var faktisk utrolige 2150 kvadratkilometer!
Innenfor en diameter på 52 kilometer antas det at så mye som 80 millioner trær ble felt som følge av sjokkbølgen fra meteoritten.

Sitat av mr_james Vis innlegg
Utrolig fascinerende ivertfall!
Vis hele sitatet...
Så fascinerende at jeg lett hadde betalt et par hundre tusen for å se det.
Sitat av Bodegaman Vis innlegg
En kan vel beregne når og hvor langt, men ikke hvor den eventuelt vil treffe.
Vis hele sitatet...
Joda, det er fult mulig. Det er bare litt vanskligere.
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Joda, det er fult mulig. Det er bare litt vanskligere.
Vis hele sitatet...
Kan ikke beregne hvor, men hvilken bane den vil treffe, som du ser på bildet nedenfor.

http://gfx.dagbladet.no/labrador/971/971739/9717396/jpg/active/503x.jpg