Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1234
Jeg har som mange andre en BSU konto på si hvor jeg putter inn 20000 i året for og spare samtidlig få igjenn penger på skatten til jeg fyller 33 år..

Men jeg finner ikke noe spesifikk svar på spørsmålene mine som er:
spm1: får man renter av opptjente rentebeløp på bsu året etterpå?
spm2: eller er det bare det årlige innskuddet man får renter av?

eks spm1:
20000 inn første år med 4.4% så får man 880 kr i renter.
så hvis man sparer 20000 iløpet av det neste året så vil det stå 40880 på kontoen. får man da 1798,72 i renter dette året? osv osv til man har nådd sparebeløpet på 150.000 som er maks. Og vil det stoppe når rentene + oppsparte penger når 150k eller når man har spart 20000 i 7.5 år?

takk for svar
Sist endret av Kvenild; 26. januar 2013 kl. 16:11.
Sikkerhetsklarert
Du får renter av saldo per 31/12

Maks sparebeløp er 150.000 der holdes renter utenom. Jeg nådde maks sparebeløp nå i fjor. Dvs 150.000 men saldo inn renter for alle årene er på 180.000
Sist endret av Pjukern; 26. januar 2013 kl. 16:23.
Trådstarter
31 0
Da fikk jeg det svaret jeg håpet på!
Da gjenstår det bare å "Save like a BOSS"!
Vil bare anbefale deg med å ikke sette inn om du ikke har inntekt over frigrensen. Det er skattefradraget som er lukrativt. Renten er grei, men spar heller skattefradraget til senere om du ikke har inntekt
Jeg hvet man bare kan bruke BSU én gang, men MÅ det brukes til bolig? Hva om jeg ikke skal kjøpe bolig, må jeg betale ut rentene eller er regelen at man bare har en sjangse og thats it?

Og, kan jeg bruke bsu for å kjøpe bolig i utlandet?
Sitat av dagrun3 Vis innlegg
Jeg hvet man bare kan bruke BSU én gang, men MÅ det brukes til bolig? Hva om jeg ikke skal kjøpe bolig, må jeg betale ut rentene eller er regelen at man bare har en sjangse og thats it?

Og, kan jeg bruke bsu for å kjøpe bolig i utlandet?
Vis hele sitatet...
Veldig ofte når jeg lurer på noen så søker jeg på google.com. Feks ved å søke etter "hva kan bsu brukes til" får jeg opp en rekke linker som besvarer dine spørsmål.

Det enkle er ofte det beste.
Sitat av dagrun3 Vis innlegg
Jeg hvet man bare kan bruke BSU én gang, men MÅ det brukes til bolig? Hva om jeg ikke skal kjøpe bolig, må jeg betale ut rentene eller er regelen at man bare har en sjangse og thats it?

Og, kan jeg bruke bsu for å kjøpe bolig i utlandet?
Vis hele sitatet...
Du kan slette BSU-kontoen din og dermed bruke pengene på noe annet, men da mister du muligheten til en fremtidig konto. Hvorvidt du må betale tilbake renter/skatt er jeg usikker på.
Trådstarter
31 0
Sitat av Wolfenheart Vis innlegg
Vil bare anbefale deg med å ikke sette inn om du ikke har inntekt over frigrensen. Det er skattefradraget som er lukrativt. Renten er grei, men spar heller skattefradraget til senere om du ikke har inntekt
Vis hele sitatet...
Jeg er har nok ikke noe problem med å nå frigrensen nei. så de 4 tusene kommer godt med.

Dagrun.
Så vidt jeg forstod det på saksbehandleren min i banken når jeg opprettet kontoen så kunne vi bruke pengene på bolig; dvs, oppussing, reperasjon, vedlikehold, oppgradering, osv så lenge det gikk inn til boligen. Og hvis man tok ut pengene og brukte det på noe annet så må man vell betale tilbake skattelettelsen.

Freakaholic:
Var det det eneste inspillet du hadde å komme til i tråden? Det hadde vert enklere om du ikke hadde skrevet noe faktisk
Ja, du må tilbakebetale den skatten du slapp å betale grunnet BSU-sparing. De fleste kjøper seg en bolig, vel?