Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  160 15327
Bruker du programmer du har stjålet, og i så fall hvordan rettferdiggjør du dette for deg selv?
En bruker kalt theoneandonly presterer å skrive at ett stort programmeringsselskap ikke taper penger på at folk stjeler programmer fra dem istedet for å kjøpe programmet.., hvordan er det MULIG å si noe sånt, og er det flere som bare synes dette er helt greitt?

Personlig mener jeg folk skal betale for ting som koster penger, om det er spill, film, serier, musikk, programmer og operativsystemer.

Forstår dere ikke at ved å stjele innhold, så taper innholdsprodusentene?
Jeg har egentlig ikke noe valg da jeg ikke har penger til programvaren og kan ikke kjøpe ting på nett, så personlig så bryr jeg meg ganske lite.
Mkvarner, du har ett valg, du kan skaffe deg en jobb og tjene penger istedet for å stjele...

så kan du kjøpe programmene etterpå, legit, og de som har laget programmene kan lage bedre programmer, win win?

den der "jeg var så blakk, så jeg stjal" logikken funker dårlig for meg.
Jeg kjøper os, spill, filmer, musikk, etc. men en ting jeg IKKE kjøper er redigeringspeogrammer til 3k. (Jeg bruker det så vidt). Jeg er enig i at man egentlig bør kjøpe all programvare og sånt
Stakkar Microsoft. Hva skulle de gjort uten mine 800 kr ?.

Nei jeg trur ikke de store produsentene går konkurs fordi jeg velger å skaffe det på en annen måte.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Mkvarner, du har ett valg, du kan skaffe deg en jobb og tjene penger istedet for å stjele...

så kan du kjøpe programmene etterpå, legit, og de som har laget programmene kan lage bedre programmer, win win?
Vis hele sitatet...
Slapp av nå moralpolitiet. Jeg har ikke råd til å kjøpe CS6 pakka, men trenger endel av programmene til skole oppgaver, skolepcen vi har pakken på er utrolig treig og svak i forhold til den jeg har hjemme. Dårlig samvitighet? Nei. Og Microsoft går på overskudd som faen med alle OEM linsenser OL. Så nei, ikke for Windows heller. Om jeg liker et spill/musikk/serier OL så hender det jeg kjøper de.
Når det kommer til filmer så har jeg Netflix og vurderer HBO sin streaming tjeneste. Det selskapene må gjøre er istede for å kjempe mot pirater, så må de komme opp med noe som er lettere og bedre, så gir jeg og mange andre faen i om det koster penger litt penger
Sist endret av iSatan; 26. januar 2013 kl. 17:18.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Mkvarner, du har ett valg, du kan skaffe deg en jobb og tjene penger istedet for å stjele...

så kan du kjøpe programmene etterpå, legit, og de som har laget programmene kan lage bedre programmer, win win?

den der "jeg var så blakk, så jeg stjal" logikken funker dårlig for meg.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper fra produsentene jeg liker godt. I spillindustrien idag spesielt er det mange utviklere som ikke fortjener at folk kjøper spill fra dem, utgivere som EA spesielt fortjener ikke ei krone. Synes forøvrig flere av innleggene dine her ikke bidrar til noe positivt - Du bare klager og klager hver gang du får muligheten på at noen enten ikke har kjøpt windows eller hva det måtte være.
Jeg forstår det, absolutt. Pleier å kjøpe det jeg trenger av programmer, spill, lydbøker, musikk osv.

Men - når det gjelder serier og filmer, så har jeg rett og slett ikke tålmodighet til å vente til de kan kjøpes.
Interessante holdninger som kommer fram her, jeg skjønner at både Iluwu og iSatan ikke overskuer konsekvensene av sine handlinger. For så være, men jeg slapper ikke av på om jeg betaler for noe eller stjeler det. Hva du velger å gjøre iSatan er din buisniss, men ikke bli sint om noen stjeler fra deg da. Noen stjeler fra deg og jeg vil be deg slappe av moralpoliti, dem som stjal hadde sikkert en god grunn lol...
Sist endret av lydmannen; 26. januar 2013 kl. 17:21.
Min mening er at du ikke stjeler noe før du fysisk tar det ned fra butikkhylla. Piratvirksomhet har kommet for å bli, å har vært her like lenge som maskinene selv. I mine øyne, vil det aldri være stjeling. Svinn kalles det, å det er noe de store selskapene er meget klare over. Det er fortsatt verdt det for dem, til tross for piratvirksomhet.

Jeg bruker windows, men dersom jeg hadde måttet betale for det hadde jeg aldri kjøpt det. Ting jeg virkelig er fornøyd med, programmer/spill/musikk betaler jeg for, men for basic søppel - Aldri i livet.

Måten du formulerer deg på i hele tråden her syns jeg er direkte kokobananas.
Sist endret av A-haja; 26. januar 2013 kl. 17:22.
Jeg tester som regel programvaren først. Er det noe jeg faktisk liker og vet jeg kommer til å bruke ofte fremover pleier jeg å kjøpe dette. Det gjør det også lettere for meg med tanke på oppdateringer og support.

Like konsekvens er jeg ikke ovenfor programvare jeg sjeldent bruker likevel, men bare for å løse en oppgave der og da en gang i mellom.

Utover det, så bryr jeg meg ikke så mye om hva andre gjør. Du kaller deg for lydmannen, så jeg går ut i fra at du kanskje produserer musikk eller annet som du deretter selger? Og derfor er litt mer agresstiv ovenfor folk som "stjeler" programvare/musikk?
stemmer Fuzzybossen, jeg er en såkalt "innholdsprodusent" og det irriterer meg grenseløst at folk stjeler fra andre. Er derfor interessert i å høre hvordan de tenker rundt dette.

Sitat av A-haja Vis innlegg
Min mening er at du ikke stjeler noe før du fysisk tar det ned fra butikkhylla. Piratvirksomhet har kommet for å bli, å har vært her like lenge som maskinene selv. I mine øyne, vil det aldri være stjeling. Svinn kalles det, å det er noe de store selskapene er meget klare over. Det er fortsatt verdt det for dem, til tross for piratvirksomhet.

Jeg bruker windows, men dersom jeg hadde måttet betale for det hadde jeg aldri kjøpt det. Ting jeg virkelig er fornøyd med, programmer/spill/musikk betaler jeg for, men for basic søppel - Aldri i livet.

Måten du formulerer deg på i hele tråden her syns jeg er direkte kokobananas.
Vis hele sitatet...
Så du mener at tyveri bare gjelder den "fysiske" verden?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
You wouldn't steal a car,
you wouldn't steal a handbag,
you wouldn't steal a television,
you wouldn't steal a movie.

Downloading pirated films is not stealing, piracy is a human right.
PIRACY IS NOT A CRIME
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Mkvarner, du har ett valg, du kan skaffe deg en jobb og tjene penger istedet for å stjele...
Vis hele sitatet...
Du spurte hva jeg mente og jeg svarte. Jeg er ikke ute etter noen moralpreken.

Kan vel legge til at jeg ikke piratkopierer musikk da jeg betaler for Wimp.
@Lima,
Skjønner jo at du driter i dem som jobber for at du skal bli underholdt.... men du ser det nok ikke selv.

Mkvarner, supert at du betaler for musikk, for det er jo det jeg lager,
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Så du mener at tyveri bare gjelder den "fysiske" verden?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det er tyveri dersom du går inn i butikken å putter windowspakken ned i veska å går ut - Det er noe jeg aldri kunne gjort.

Laste ned derimot, fritt fram!

Greit at du er på innholdsprodusent å hele pakka, men hva hadde du forventet når du kom til freak for å diskutere dette? Ett forum utelukkende bestående av 98% pirater?

Jeg betaler ikke for windows, men dersom det er musikk jeg virkelig liker - så betaler jeg faktisk for det. I de fleste tilfeller laster jeg ned, finner musikk jeg liker - å kjøper enten den ene sangen, eller hele plata fysisk i butikken. Plata blir aldri brukt, men jeg har betalt for sangene. Samme når det kommer til spill, er det ett spill jeg virkelig liker - så har jeg ingen problemer med å betale for det, men jeg tar meg friheten til å faktisk sjekke at dette er noe som er verdt støtte fra min konto..
Sist endret av A-haja; 26. januar 2013 kl. 17:29.
Man lever kun èn gang så og hive penger ut av vinduet for noe som ligger ute gratis er for meg helt høl i huet.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av lydmannen Vis innlegg
@Lima,
Skjønner jo at du driter i dem som jobber for at du skal bli underholdt.... men du ser det nok ikke selv.

Mkvarner, supert at du betaler for musikk, for det er jo det jeg lager,
Vis hele sitatet...
Filmskaperne har Kino og musikkerne har konserter. Det er der de tjener penger.

De som lager programmer tjener pengene sine på bedrifter.

En annen ting er at mange av tjenestene og programmene er overpriset til de grader
Er enig med Grandiz, overlever heller som er hjerteløs grådig jævel som ikke sløser penger.. De store firmaene, Microsoft,adobe og alle de andre lider ikke akuratt pengenød.


Kan legge til at jeg heller støtter de "små", tenker ikke da på programvar.
Selvom jeg hadde hele albumet til Gatas Parlament lastet ned, så kjøpte jeg det likevell legit på konsert. Kan iallefall gjøre det lille for å støtte hiphop norge
Sist endret av KjemikalieX; 26. januar 2013 kl. 17:31.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Interessante holdninger som kommer fram her, jeg skjønner at både Iluwu og iSatan ikke overskuer konsekvensene av sine handlinger. For så være, men jeg slapper ikke av på om jeg betaler for noe eller stjeler det. Hva du velger å gjøre iSatan er din buisniss, men ikke bli sint om noen stjeler fra deg da. Noen stjeler fra deg og jeg vil be deg slappe av moralpoliti, dem som stjal hadde sikkert en god grunn lol...
Vis hele sitatet...
Du stiller et spørsmål for så å komme med en moralpreken til alle som svarer mot din mening.

Jeg betaler ALLTID for indiegames, og lignende. Jeg ser ann hvor fornøyd jeg er med ting som er fra store firmaer som Microsoft, og slike ting. De går med utrolig høye overskudd og vil tjene inn pengene uansett. "Hva om alle tenkte sånn?" Ja, men det er ikke realistisk. Små utviklere og produsenter betaler jeg fordi jeg vet de er helt avhengig av det. Jeg betaler gjerne for ting jeg er fornøyd med.

Men inne på temaet, du bør da slutte å kjøpe klær på billige kjeder, arbeiderene jobber kjempe hardt og lenge for lite lønn og dårlige kår. Samme problemstilling. Mennesker jobber hardt for at du får det kjempebillig, med lite avkastning til de som faktisk lagde det
Sist endret av iSatan; 26. januar 2013 kl. 17:33.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Bruker du programmer du har stjålet, og i så fall hvordan rettferdiggjør du dette for deg selv?
En bruker kalt theoneandonly presterer å skrive at ett stort programmeringsselskap ikke taper penger på at folk stjeler programmer fra dem istedet for å kjøpe programmet.., hvordan er det MULIG å si noe sånt, og er det flere som bare synes dette er helt greitt?

Personlig mener jeg folk skal betale for ting som koster penger, om det er spill, film, serier, musikk, programmer og operativsystemer.

Forstår dere ikke at ved å stjele innhold, så taper innholdsprodusentene?
Vis hele sitatet...

Selv bruker jeg ikke programvare som er stjålet - men det kommer mest av at jeg foretrekker åpen kildekode og primært bruker gratis software.

Når det er sagt er det ikke nødvendigvis slik at Adobe taper penger om mange velger å bruke piratversjoner. Det kommer litt an på hvordan man velger å se saken. At mange velger å bruke photoshop og indesign uten lisens er ikke nødvendigvis et tap - en kan se på det som ren markedsføring.
Når disse menneskene senere kommer i jobb og trenger editing software så kjenner de allerede programmene til Adobe. Mest sannsynlig vil det bli rimeligst for bedriften å kjøpe inn lisenser til det eller de programmene de ansatte behersker.

I Norge er piratprogramvare fortrinnsvis noe som skjer privat. De fleste bedrifter av litt størrelse betaler lisenser.

Ja piratprogramvare bryter med loven. Det er galt men det er ikke nødvendigvis et tap for bedriftene. Feks unge mennesker i en studiesituasjon har kanskje ikke midler til lisens, så det å kjøpe feks photoshop er ikke et reelt alternativ. Om de ikke stjal photoshop så ville de blitt tvunget over på gratis programvare - noe som på lang sikt kan bli et større tap for Adobe.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jeg kjøper fra produsentene jeg liker godt. I spillindustrien idag spesielt er det mange utviklere som ikke fortjener at folk kjøper spill fra dem, utgivere som EA spesielt fortjener ikke ei krone.
Vis hele sitatet...
Men hvis EA ikke hadde gitt penger til utviklere, ville mange gode spill ikke eksistert. Tenkt på det?
Sist endret av stick dude; 26. januar 2013 kl. 17:35.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Så du mener at tyveri bare gjelder den "fysiske" verden?
Vis hele sitatet...
Sammenlikne kopiering og stjeling blir feil i denne sammenhengen. Stjeler du noe i butikken, taper butikken på tyveriet. Har du derimot muligheten til å kopiere en vare fra butikken og tar med deg den ut, har ikke butikken tapt penger på "tyveriet", siden produktet deres ikke ble borte.

Men så skal det sies at jeg personlig er i mot piratkopiering, noe som gjør meg en hykler siden jeg driver med det selv, men kun på noen type medier, og jeg prøver å rettferdiggjøre det ovenfor meg selv ved å tro at musikk og filmindustrien er gammeldagse og jobber mot utvikling.

Jeg piratkopierer ikke musikk på grunn av Spotify, jeg piratkopierer heller ikke spill på grunn av Steam. Jeg piratkopierer dog film og serier siden det ikke eksisterer en eneste tjeneste som kan tilby halvparten av brukervennligheten og effektiviteten bukta klarer. (Netflix er ikke godt nok, det gjelder forsovet alle andre streaming-tjenester der ute også).

Så med andre ord, jeg piratkopierer ikke fordi jeg er gjerrig, men fordi jeg er for lat og for kravstor. Jeg vil/skal ha min underholdning digitalt, for det er den verden vi lever i, og de tjenestene som tilbyr dette til en rimelig penge betaler jeg mer enn gjerne for å bruke.

Skal også sies at jeg tror piratkopiering er nødvendig for å dytte utviklingen fremover. Plate- og filmindustrier blir til slutt å se seg nødt til å tilpasse seg, noe som gir oss bedre tjenester. Se på det som sunn konkurranse.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sånn jeg ser det, så gjør det ikke noe om den standar hjemmebrukeren, laster ned litt piratprogramvare, det hadde vært værre hvis store firmaer som omsetter for en del hadde brukt piratvarer..
Sitat av Kugie Vis innlegg
Sammenlikne kopiering og stjeling blir feil i denne sammenhengen. Stjeler du noe i butikken, taper butikken på tyveriet. Har du derimot muligheten til å kopiere en vare fra butikken og tar med deg den ut, har ikke butikken tapt penger på "tyveriet", siden produktet deres ikke ble borte.

Men så skal det sies at jeg personlig er i mot piratkopiering, noe som gjør meg en hykler siden jeg driver med det selv, men kun på noen type medier, og jeg prøver å rettferdiggjøre det ovenfor meg selv ved å tro at musikk og filmindustrien er gammeldagse og jobber mot utvikling.

Jeg piratkopierer ikke musikk på grunn av Spotify, jeg piratkopierer heller ikke spill på grunn av Steam. Jeg piratkopierer dog film og serier siden det ikke eksisterer en eneste tjeneste som kan tilby halvparten av brukervennligheten og effektiviteten bukta klarer. (Netflix er ikke godt nok, det gjelder forsovet alle andre streaming-tjenester der ute også).

Så med andre ord, jeg piratkopierer ikke fordi jeg er gjerrig, men fordi jeg er for lat og for kravstor. Jeg vil/skal ha min underholdning digitalt, for det er den verden vi lever i, og de tjenestene som tilbyr dette til en rimelig penge betaler jeg mer enn gjerne for å bruke.

Skal også sies at jeg tror piratkopiering er nødvendig for å dytte utviklingen fremover. Plate- og filmindustrier blir til slutt å se seg nødt til å tilpasse seg, noe som gir oss bedre tjenester. Se på det som sunn konkurranse.
Vis hele sitatet...
Er helt enig med deg her. Film bransjen spesielt er nødt til å følge med mer og lære. Piratkopiering forsvinner ikke og med mindre de greier å prioritere streamingtjenester eller komme opp med et skikkelig alternativ kommer de til å fortsette å tape penger. Om de heller hadde invistert de pengene de bruker på å jakte og saksøke på å lage et skikkelig alternativ hadde de vært i en helt annen situasjon
Sist endret av iSatan; 26. januar 2013 kl. 17:41.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
@Lima,
Skjønner jo at du driter i dem som jobber for at du skal bli underholdt.... men du ser det nok ikke selv.

Mkvarner, supert at du betaler for musikk, for det er jo det jeg lager,
Vis hele sitatet...
Er dette din motivasjon i musikk bransjen, burde du kanskje revurdere yrke ditt.
Operativsystem og programvare jeg har bruk for, får jeg stort sett dekt av skolen.
Filmer og TV-serier derimot laster jeg ned. Jeg har absolutt ikke tålmodighet til å vente på at dette er tilgjengelig i Norge.

Hadde store forhåpninger til f.eks. Netflix, men det dekket ikke mine krav, så jeg falt kjapt tilbake på nedlasting igjen.
Sist endret av s1gh; 26. januar 2013 kl. 17:51.
Hadde jeg vert så heldig at jeg kunne levd av og produsere musikk hadde jeg gitt en laaaaaaang faen i pengene.

Hadde nok betalt for ting hadde jeg hatt penger til det, er ikke så gøy og bruke opp halve månedslønnen på noe når du har en del andre utgifter.

En annen grunn til at jeg laster ned f.eks filmer er fordi det er 1000 ganger lettere og bare laste ned isteden for og stikke på butikken og satse på at du finner filmen du leter etter.

Men, jeg bruker også Netflix så jeg betaler jo egentlig for filmer, bare ikke alle.
Jeg betaler særiøst for ingenting som er tilgjengelig for nedlastning. Grunnen er ganske enkel.
Ting er latterlig overprisa. Det produsentene tjener på det er nesten ingenting i forhold til hva du betaler.
Om lil'wayne får 9 gulltenner isteden for 10 på grunn av meg, får jeg ikke dårlig samvittighet av den grunn.
Sist endret av Spelevinken; 26. januar 2013 kl. 17:55.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av stick dude Vis innlegg
Men hvis EA ikke hadde gitt penger til utviklere, ville mange gode spill ikke eksistert. Tenkt på det?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker da på de siste årene om spill som EA har ødelagt.
lol. betale for software? Nei, det gjør jeg ikke i stor grad. Det finnes gratis alternativer til det aller meste der ute og det holder lenge til mitt bruk. Det eneste jeg bruker penger på er vel stort sett spill til familien, selv klarer jeg meg med en eldgammel steam account og free to play-greier. Jeg tror vel jobben pusher ut et par lisenser for min del, men siden de velger dødfødte løsninger så synes jeg ikke synd på dem.
get with the times..

er ikke penger i salg i musikkbransjen lenger, med unntak fra top20 lista..

konserter er der penga er, og det er fortsatt gode penger.

driver selv å produserer musikk btw, om folk piratkopierer greiene mine blir jeg bare glad, for det betyr at de liker det og sprer det videre. mere fans til meg = profit

som nevnt tidligere her finnes det ikke gode nok tjenester for film/tv serier, netflix suger balle. så jeg piratkopierer filmer og serier. syntes ikke spotify er no bra heller, for lite utvalg som passer min smak. så blir noe piratkopiering på musikk, men har kjøpt en del tunes på beatport.

har kjøpt noe av software dog, som windows, dette er fordi jeg var lei av å stadig vekk stuke med genuine greine. har også kjøpt noen vster pga de crackede bugga max
Jeg betaler for Netflix, og jeg kjøper spill. Serier og filmer som ikke er på Netflix, lastes ned. Når noe er gratis, hvorfor vil man betale? Spill er jo nesten ikke noe poeng i laste ned gratis, får jo ikke multiplayer noe som omtrent alle spill er. Eneste spill jeg kunne ha cracka er Farcry, hitman osv
TS: Ville du ha kjøpt et maleri uten å sett hvordan det ser ut, når du kan gå til nabon å se maleriet gratis?

Akkurat slik fungerer pirat kopiering også. Noen ganger har man lyst å "spare" 500kr for å se hvordan det ser ut, før man kjøper det.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Stakkar Microsoft. Hva skulle de gjort uten mine 800 kr ?.

Nei jeg trur ikke de store produsentene går konkurs fordi jeg velger å skaffe det på en annen måte.
Vis hele sitatet...
Tåpelig argument.

Det er mange som ikke går konkurs selv om du stjeler fra de, like fullt bryter du loven.

Dersom du stjeler sykkelen til naboen din går han neppe personlig konkurs, men det er åpenbart for et hvert intelligent menneske at han har lidd et økonomisk tap.
Kan også legge til at jeg laster ned spill fordi multiplayer har null verdi for meg.
Laster ned spillet hos en kompis, tar med hjem og spiller offline på mitt 0.05mb nett...
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
TS: Ville du ha kjøpt et maleri uten å sett hvordan det ser ut, når du kan gå til nabon å se maleriet gratis?

Akkurat slik fungerer pirat kopiering også. Noen ganger har man lyst å "spare" 500kr for å se hvordan det ser ut, før man kjøper det.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke så veldig vanskelig å se hvordan et program fungerer før du kjøper det. Det finnes demoversjoner, du kan se demo youtube.com, lese reviews osv.

Det er ytterst få som kjøper et program når de først har fått det gratis.

Jeg synes folk må slutte å komme med alle mulige unnskyldninger for hvorfor de laster ned spill, programmer osv ulovlig. Folk gjør det for å spare penger.
Sitat av Lima Vis innlegg
You wouldn't steal a car,
you wouldn't steal a handbag,
you wouldn't steal a television,
you wouldn't steal a movie.

Downloading pirated films is not stealing, piracy is a human right.
PIRACY IS NOT A CRIME
Vis hele sitatet...
Så du mener at om jeg f.eks. bruker flere år på å lage et spill - så er det ikke noe galt om alle piratkopierer spillet? - Jeg kjøper ikke helt den der.

Selv om man ikke fysisk tar noe, så skaper man et indirekte tap. For meg blir det egentlig mer som å snike på trikken eller inn snike seg inn på kinoen - og ikke helt det samme som å stjele. Selv om det ikke er et direkte tap at man sneik seg inn er det helt klart moralsk feil.

Enkelte har brukt gjerne både tid og penger på å skape et produkt (i form av f.eks. film, musikk eller spill). Selv om dette er et digitalt produkt så eier det selvfølgelig av skaperne. Om du ønsker å bruke dette produktet er det rett og rimelig at man må betale for dette.

Ser og mange sier "men de store selskapene har så masse penger, de savner ikke de 800 fra meg". Her er problemet, det er ikke bare 800 kroner. Dere er med på å skape en holdning om at "piratkopiering" er greit - og da blir plutselig enda flere mennesker som laster ned programvaren, og tapt fortjeneste blir enda større.

Den eneste måten å bekjempe pratkopiering på er å skape en holdningsendring. I dag er det sosialt akseptert (og nesten forventet) at man piratkopierer ulike produkter. Om man fikk en holdningsendring i samfunnet hvor folk så ned på det å piratkopiere ville problemet helt klart blitt betydelig mindre (selv om det ikke ville forsvunnet helt).

Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
TS: Ville du ha kjøpt et maleri uten å sett hvordan det ser ut, når du kan gå til nabon å se maleriet gratis?

Akkurat slik fungerer pirat kopiering også. Noen ganger har man lyst å "spare" 500kr for å se hvordan det ser ut, før man kjøper det.
Vis hele sitatet...
Er det et produkt til 500 kroner, men du er usikker på om du vil ha det. Så må du enten se deg rundt etter prøveversjoner, reviews og lignende. Om de ikke klarer å tilby dette til deg har du en meget god løsning: La være å bruke produktet og kjøp deg noe annet i stede. Laste det ned ulovlig blir fortsatt feil.
Sist endret av etse; 26. januar 2013 kl. 18:24.
Altså hvorfor skal jeg betale for noe så dårlig i mine øyne som windows? Jeg kunne godt betalt for win XP men Vista eller 7 er ikke noe jeg ville betalt for fordi det er svært liten utvikling i mine øyne. Men ubuntu som er gratis endres godt hver gang det kommer noe nytt.
Et lite tillegg til mitt forrige innlegg: Hvis enkelte leverandører lanserer dårlige spill - eller f.eks. legger til DRM (eller andre ting du som du som forbruker ikke liker), så er min anbefaling å faktisk boikotte produktet. Ikke piratkopier det, Dette er og til ditt eget beste.

Om mange personer piratkopierer et psill, vil ofte bransjen rope "Tapte intekter, alle bare piratkopierte - piratene har skylde", mens om folk boikotter produktet (ikke en gang piratkopierer det), må faktisk leverandørene se etter andre svar på hvorfor produktet ble en flopp og ikke skapte de intektene de ønsket. Kanskje klarer de da å inse at de leverer produkter vi som kunder ikke ønsker.

Det finnes og mange gratisalternativer der ute.
Er ikke photoshop verd prisen? Last ned GIMP.
Er ikke windows verd pengene? last ned f.eks. linux.
Sist endret av etse; 26. januar 2013 kl. 18:30.
Sitat av etse Vis innlegg
Er det et produkt til 500 kroner, men du er usikker på om du vil ha det. Så må du enten se deg rundt etter prøveversjoner, reviews og lignende. Om de ikke klarer å tilby dette til deg har du en meget god løsning: La være å bruke produktet og kjøp deg noe annet i stede. Laste det ned ulovlig blir fortsatt feil.
Vis hele sitatet...
Du har ingenting "ulovlig" nedlasta på pcn?
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Personlig mener jeg folk skal betale for ting som koster penger, om det er spill, film, serier, musikk, programmer og operativsystemer.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, men hva med tilfeller hvor ingen vil selge meg innholdet sitt?

Når det kommer til spill,programvare og operativsystemer er ikke dette noe problem. Det er stort sett tilgjengelig i hele verden fra samme tidspunkt og jeg kan velge å betale for det, eller finne et opensource-alternativ som gjør det jeg trenger.

For filmer/serier og musikk er det derimot kjipere. Et vanvittig sammensurium av rettigheter gjør at jeg som forbruker ikke kan kjøpe alt jeg ønsker meg bare fordi jeg bor i feil land, eller fordi tv/film-selskapet har solgt eksklusivitet til en tv-kanal som ikke finnes utenfor USA. Jeg betaler for både Netflix og Spotify og dekker mye av underholdningsbehovet gjennom de to tjenestene, men ingen er perfekte. Innholdet er mangelfullt, og for filmer og serier har jeg ikke muligheten til å lagre innholdet lokalt slik at jeg kan se det selv om jeg er offline.

Når ingen faktisk vil selge meg en kopi av filmen eller tv-serien jeg vil ha, som jeg kan lagre på laptopen min slik at jeg slipper streame den på et dyrt,utenlandsk mobilnett har jeg få kvaler med å piratkopiere innholdet deres.

Kim dotcom er kanskje en dust, men av og til kommer tilogmed apekatter med gode utsagn: https://twitter.com/KimDotcom/status/236726882463256576

Lag bra innhold, gjør det enkelt å kjøpe, gjør innholdet tilgjengelig overalt, til en rettferdig pris, på alle enheter.

Sitat av Lima Vis innlegg
Downloading pirated films is not stealing, piracy is a human right.
Vis hele sitatet...
en menneskerett å laste ned filmer uten å betale for det? oh please... Dette er menneskerettigheter: http://en.wikipedia.org/wiki/Univers...f_Human_Rights , å spise ostepop og laste ned en film fra en eller annen nettside har ingenting men menneskerettigheter å gjøre. Å komme med så dumme utsagn er bare tåpelig, og ødelegger seriøse debatter

Sitat av moret Vis innlegg
lol. betale for software? Nei, det gjør jeg ikke i stor grad. Det finnes gratis alternativer til det aller meste der ute og det holder lenge til mitt bruk.
Vis hele sitatet...
Enig. I de aller fleste tilfeller finnes det opensource-alternativer som gjør jobben helt fint. Bloggfitter trenger ikke photoshop for å redigere bilder til bloggen sin, de kan gjøre jobben like fint med Gimp. Vil man ikke betale for Windows finnes det haugevis av Linux-varianter som fint lar deg gjøre mye av det samme og om du skal skrive et brev trenger du ikke kjøpe MS Word, skrivefeilene dine vil bli akkurat like om du knoter det sammen i Openoffice
Sist endret av liasis; 26. januar 2013 kl. 18:31.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av stick dude Vis innlegg
Men hvis EA ikke hadde gitt penger til utviklere, ville mange gode spill ikke eksistert. Tenkt på det?
Vis hele sitatet...
Nevn ett. FIFA teller ikke.
Jeg tenker en må kunne spørre seg hva det du laster ned i utgangspunktet er verd!? En datafil er ikke et fysisk produkt, så det som koster noe er utvikling og distribusjon. Kanskje en kan sammenligne det litt med hjemmebrenning og polsprit: Du kan lage god sprit selv hjemme, men da taper staten og samfunnet penger.
Når det kommer til det moralen så har jeg ingen skrupler med å laste ned, for det er så enkelt! Jeg ganske enkelt driter i om noen store eller mindre firma taper noen millioner i året på meg og andre som meg. Men jeg ser at økt lovlig tilgjengelighet forandrer mine vaner også. Etter jeg fikk spotify sluttet jeg nesten totalt å laste ned mp3, og slettet mitt etter hvert store "musikk bibliotek". Nå ser jeg samme trenden etter jeg fikk netflix og hbo, selv om jeg laster ned nye filmer og en del annet. Det samme med steam selv om spillene er relativt dyre.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Du har ingenting "ulovlig" nedlasta på pcn?
Vis hele sitatet...
Et par serier som jeg ikke får tak i andre plasser enn via ulovelig nedlasting, ellers er alt lovlig. Det vil si enten betalt for det, eller så har jeg tatt i bruk OpenSource alternativer. (jeg bruker f.eks. GIMP til enkel bildebehandling).
Alle dere som snakker så heftig høyt om at programvare stjeling er så ille;
Hva med alle delene dere har i deres PC? eller de meste annet i samfunnet som er laget av folk med minstelønn i Asia i utrolige dårlige kår. De har det utallige ganger værre enn de som lager musikk/program/filmer osv i vesten. Er det greit da eller? Det er egentlig litt hyklerisk å være totalt imot alt av piracy med argumenter som at de ikke tjener noe på det de sliter med å få laget. Store bedrifter vil tjene anyway, små vil blir truffet hardere. Jeg betaler for indie stuff, men ikke kom å si "buhu stakkars Microsoft" når dere går med tskjorter, bukser, sko osv laget av asiatiske unger som jobber lange dager bare for å få middag
Sist endret av iSatan; 26. januar 2013 kl. 18:39.
Sitat av iSatan Vis innlegg
Alle dere som snakker så heftig høyt om at programvare stjeling er så ille;
Hva med alle delene dere har i deres PC? eller de meste annet i samfunnet som er laget av folk med minstelønn i Asia i utrolige dårlige kår. De har det utallige ganger værre enn de som lager musikk/program/filmer osv i vesten. Er det greit da eller? Det er egentlig litt hyklerisk å være totalt imot alt av piracy med argumenter som at de ikke tjener noe på det de sliter med å få laget. Store bedrifter vil tjene anyway, små vil blir truffet hardere. Jeg betaler for indie stuff, men ikke kom å si "buhu stakkars Microsoft" når dere går med tskjorter, bukser, sko osv laget av asiatiske unger som jobber lange dager bare for å få middag
Vis hele sitatet...
litt merkelig tankegang. Skal vi tenke sånn burde håndverkere i Norge jobbe for en bolle ris om dagen. Ellers er man hykler. Helt feil tankegang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lydmannen Vis innlegg
En bruker kalt theoneandonly presterer å skrive at ett stort programmeringsselskap ikke taper penger på at folk stjeler programmer fra dem istedet for å kjøpe programmet.., hvordan er det MULIG å si noe sånt, og er det flere som bare synes dette er helt greitt?
Vis hele sitatet...
Sammensatt spørsmål - men svaret er at dei taper ikkje nødvendigvis på det. Piratkopierer du microsoft office, så har du kunnskap om det, som vil vere fordel for Microsoft når arbeidsgjevar skal kjøpe inn programvare. Antakeleg hadde du nytta openoffice privat om piratkopi ikkje var eit val. Er det da eit tap? Netto kostnad for microsoft er 0,- men dei får ein brukar som kjenner programvara si.

Er det eit tap for Siemens om en hobbybruker installerer Simatic for å leike med PLSer? Neppe, vedkommande hadde antakeleg brukt eit anna PLS-miljø som er gratis eller billegare, men siemens får verdi tilbake i form av at brukaren kan Simatic.
Sitat av etse Vis innlegg
litt merkelig tankegang. Skal vi tenke sånn burde håndverkere i Norge jobbe for en bolle ris om dagen. Ellers er man hykler. Helt feil tankegang.
Vis hele sitatet...
Vi lever i kapitalismens verden, det er praktisk talt umulig å leve normalt uten å bidra til at folk jobber under dårlige kår for det du bruker i hverdagen. Det jeg mente er at de som taper litt inntekt på at folk pirater har det ikke på langt nært like ille som de som lager andre ting her i verden. Indie developers syntes jeg dog bør bli mindre pirated enn store
Sist endret av iSatan; 26. januar 2013 kl. 18:51.
Denne tråden må være den største samlingen av årets verste argumenter.