Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 6327
18-årsdagen min nærmer seg med stormskritt. Og med tanke på det, så lurer jeg på hva reglene er for å handle øl på selve dagen?
Jeg vet at et par av vennene mine som har fylt har blitt nektet, og jeg lurer på om dette er riktig. Er det slik at du må vente til dagen etter at man er 18?
Feks at du kan handle den 20/10 når du har bursdag 19/10?

Beklager hvis den er lagt feil, og håper på svar
Gikk greit med meg, å handle på "selve dagen".
Du er jo selvsagt ikke 17, når du er 18, jeg ser ikke problemet.
Sist endret av Rolsen Royce; 25. mars 2010 kl. 18:56.
kommer kanskje litt ann på butikken. en venn av meg kjøpte alcohol på dagen.
Gikk helt fint for meg å kjøpe både sigar og alkohol dagen jeg fylte 18. Fikk til og med mange gratulasjoner av de butikkansatte, trivelig
Sist endret av Elemental; 25. mars 2010 kl. 18:57.
Jobbet selv i butikk i mange år og hadde ikke hatt noen problem med å selge til deg. Hadde nok fått en gratulasjon i tillegg =)
Har venner som har opplevd det samme på Polet. Hun ble til og med tatt av vaktene for falsk legg, hadde jeg vært deg ville jeg tatt med bankkort og kanskje skoleid el.
Du er atten den dagen du fyller atten. Dagen begynner kl 00:00 og slutter kl 23:59. Du er gammel nok til å kjøpe ØL etter kl 00:00 den datoen du er født.

Hva er problemet?
Har selv venner som har blitt nekta på dagen, men igjen, de fleste har det gått fint for. og hvis det ikke går, bare gå til neste butikk?

er det langt får du stå på saken din, 18'års grense betyr du skal være 18 år eller mer, du er 18 år!
Sitat av CriminalMind Vis innlegg
Har venner som har opplevd det samme på Polet. Hun ble til og med tatt av vaktene for falsk legg, hadde jeg vært deg ville jeg tatt med bankkort og kanskje skoleid el.
Vis hele sitatet...
HAHA Leit å få påstått at man ikke er 18 når man er 18 og få vaktene på seg...
hadde gått rett opp igjen og krevd en unnskyldning!!
Det burde gå greit å kjøpe på dagen - kan ikke forstå noe annet.

Det som du må ha dog er gyldig legitimasjon med bilde. Å si at du fyller dag er ikke i seg selv gyldig legitimasjon.
Sist endret av Kinseek; 25. mars 2010 kl. 19:13.
P4 (Tromsø): Prix-butikken på Sjøvegan driver med egen tidsregning. Noe Jacqueline Müller ble offer for på sin 18-årsdag.

Da hun skulle kjøpe øl i butikken ble hun bedt om å vise legitimasjon. Men Müller fikk seg litt av en overraskelse da de fortalte at hun måtte være 18 år og en dag for å kjøpe øl.

Butikksjef Agnar Fossbakk bekrefter praksisen og sier til Troms Folkeblad at det er slik de tolker regelverket.
Vis hele sitatet...
Hva egentlig regelverket tilsier vet jeg ikke.
Skal ikke være noe problem dette, Jeg kom inn på utested i oslo 5 minutter etter jeg fylte 18, klokka var 00:05 ca og dørvakta smilte, gratulerte å ba meg ikke finne på noe tull og ønska meg en flott ''første'' kveld på byen^^
var i butikken sammen datoen og fikk kjøpt både ØL og snus av damen i kassen som gratulerte hun også

Det skal gå fint, er du 18 så er du 18! stå på saken din om du blir nekta.. vis fram flere typer legg om de tviler^^
Bare prøv flere butikker?
Kan ikkje butikker sette eigne aldersgrenser på ting då? Så lenge dei ikkje strider imot gjeldande lovverk?
litt off topic, men er det ulovlig å kjøpe vørterøl når man er under 18 år?
ble nekta å kjøpe det når jeg var 14, de i kassa sa det var 18 års grense.
pappa måte kjøpe til meg, da ringte hun i kasse til en ellerannen fyr å sa noen mindreårige hadde prøvd å kjøpe vørterøl.
Vørterøl er jo uten alkohol så det er ikke underlagt lover om alkoholssalg - ergo mindreårige kan kjøpe det.
Sitat av www2 Vis innlegg
litt off topic, men er det ulovlig å kjøpe vørterøl når man er under 18 år?
ble nekta å kjøpe det når jeg var 14, de i kassa sa det var 18 års grense.
pappa måte kjøpe til meg, da ringte hun i kasse til en ellerannen fyr å sa noen mindreårige hadde prøvd å kjøpe vørterøl.
Vis hele sitatet...
Nei. Alt under 0.7% er ingen aldersgrense på. Vørterøl er alkoholfritt.

Kilde:
http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-001.html#1-5
http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%B8rter%C3%B8l


EDIT:
Det skjedde med meg ein gong, skulle handle ein 6-pakk Munkholm, men vart nekta av kassadama på Kiwi. Prøvde å forklare at det står "Alkoholfritt" på flaska, men ho sa at "All øl er 18års grense på uansett". Fekk dama mi til å betale for meg, då eg hadde dårleg tid.
Sist endret av FuzzT; 25. mars 2010 kl. 19:27.
På kiwi har vi egentlig bare lov til å selge alkohol til de som er født FØR dagens dato. Det vil si at vi egentlig ikke har lov til å selge alkohol til en person som fyller 18 år samme dag.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Nei. Alt under 0.7% er ingen aldersgrense på. Vørterøl er alkoholfritt.

Kilde:
http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-001.html#1-5
http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%B8rter%C3%B8l


EDIT:
Det skjedde med meg ein gong, skulle handle ein 6-pakk Munkholm, men vart nekta av kassadama på Kiwi. Prøvde å forklare at det står "Alkoholfritt" på flaska, men ho sa at "All øl er 18års grense på uansett". Fekk dama mi til å betale for meg, då eg hadde dårleg tid.
Vis hele sitatet...
Haha, ser for meg en bitter, sliten kassadame som nekter plent å selge "øl" til folk under 18.
Men anyway, hun kan faktisk velge å selge/ikke selge hva hun vil, selv om dette selvfølgelig vil føre til at hun mister jobben tilslutt.
Altså, jeg skjønner ikke helt problemet her. Er du 18 år, så er du 18 år. Ferdig med sak
Dersom en butikk skulle nekte noen som er 18 år å kjøpe alkohol når en person faktisk er 18 år så er det jo de som har misforstått noe alvorligt. Det går tross alt på dato, ikke på klokkeslett.
Sist endret av booboo; 25. mars 2010 kl. 19:38. Grunn: omformulering
Man må være over 18 år for å kunne kjøpe øl.
Om man tolker det som 18 år og 1 sec eller 18 år og 1 dag vil nok være litt forskjellig ifra butikk til butikk.
Sitat av mannamanna Vis innlegg
Haha, ser for meg en bitter, sliten kassadame som nekter plent å selge "øl" til folk under 18.
Men anyway, hun kan faktisk velge å selge/ikke selge hva hun vil, selv om dette selvfølgelig vil føre til at hun mister jobben tilslutt.
Vis hele sitatet...
Ho solgte det ikkje fordi ho trudde all øl var 18 års grense på.
Og ho var ung blondine, rundt 20åra trur eg.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Ho solgte det ikkje fordi ho trudde all øl var 18 års grense på.
Og ho var ung blondine, rundt 20åra trur eg.
Vis hele sitatet...
Stokk dum da med andre ord?
Sitat av mannamanna Vis innlegg
Stokk dum da med andre ord?
Vis hele sitatet...
Eller bare litt uviten over lovverket på det området, og vil heller være sikker på den siden med å selge "øl" til noen under 18. Bedre å nekte på noe man er usikker på enn å selge det og oppdage etterpå at man ikke hadde lov til slikt.
Sitat av mannamanna Vis innlegg
Stokk dum da med andre ord?
Vis hele sitatet...
Kanskje hun var ny? Er ikke bare bare å huske på alt når man jobber i butikk.

Anyways, hadde jeg blitt nekta på 18-årsdagen, noe jeg ikke ble, hadde jeg bedt om å få snakke med sjefen. Hadde han kommet med samme svar ville jeg gått videre til neste butikk. Verre er det ikke.
Loven tilsier at fra midnatt den dagen du fyller 18 år.
Eksempel:
Jeg er født 06. juni. Lørdag 5. juni kan jeg holde meg edru helt til midnatt, og fra midnatt av har jeg rett på å komme inn på utesteder med 18 år aldersgrense. I følge loven er du 18 år fra det sekundet klokka slår midnatt og bursdagen din begynner. Punktum.
Sist endret av c#mn; 25. mars 2010 kl. 19:57.
men jeg skjønner egentlig ikke problemet til trådstarter.
når du har venta i 18 år på øl, er det vel ikke farlig å vente 1 dag til?
ja, vet det nesten blir samme problem som jeg hadde, men det var ikke aldersgrense på.
Trådstarter
16 1
Kan vel ikke påstå at det er et problem for meg, heller en ting jeg har lurt på, men ikk fått svar på
Har bursdag på en onsdag og, så tviler litt på at jeg i det hele tatt kommer til å kjøpe øl på dagen.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Nei. Alt under 0.7% er ingen aldersgrense på. Vørterøl er alkoholfritt.

Kilde:
http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-001.html#1-5
http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%B8rter%C3%B8l


EDIT:
Det skjedde med meg ein gong, skulle handle ein 6-pakk Munkholm, men vart nekta av kassadama på Kiwi. Prøvde å forklare at det står "Alkoholfritt" på flaska, men ho sa at "All øl er 18års grense på uansett". Fekk dama mi til å betale for meg, då eg hadde dårleg tid.
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som er trøtt eller? Er ikke all alkohol 18års-grense på? Så det du sier er at ALLE kan kjøpe drikkevarer som er under 0.7%?
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Er det bare jeg som er trøtt eller? Er ikke all alkohol 18års-grense på? Så det du sier er at ALLE kan kjøpe drikkevarer som er under 0.7%?
Vis hele sitatet...

0,7% er så lite at det ikke regnes som alkoholholdig vare. Hvis ikke måtte man hvert 18 år for å kjøpe enkelte typer eplemost som faktisk inneholder minimale mengder alkohol.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Er det bare jeg som er trøtt eller? Er ikke all alkohol 18års-grense på? Så det du sier er at ALLE kan kjøpe drikkevarer som er under 0.7%?
Vis hele sitatet...
Las du loven i det heile tatt?

Sitat av Lovdata
I denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol.
Vis hele sitatet...

EDIT: Sjølv om eg i ettertid ser eg henviste til feil paragraf.
Sjå § 1-3. Definisjon av alkoholholdig drikk
Sist endret av FuzzT; 25. mars 2010 kl. 20:47.
Syntes det er merkelig at statens vegvesen lar deg ta oppkjøring den DAGEN du fyller 18, mens kiwi nekter deg en boks med øl.. Det blir litt for dumt
Loven sier at man må være 18 for å kjøpe slikt, og det er du blitt (den dagen du fyller 18, altså ). Hvis de nekter deg får du bare dra fram lovene og si at du er 18 og at ifølge loven kan du kjøpe alkohol. Flere jeg kjenner har gjort det, har ikke hørt om noen problemer.
Hadde jeg møtt på en butikkansatt som ikke solgte meg øl på 18-årsdagen min så hadde jeg lurt på hva slags idiot jeg hadde møtt på. Hvem bryr seg bengen om hva sjefen sier? Han får aldri vite det uansett, og 18 år er 18 år, ingen kan gi deg stress på jobb fordi du solgte øl til en person som er 18 år og viste legg.
Sist endret av emphi; 26. mars 2010 kl. 01:04.
du har ingen rett til å få kjøpt alkohol, men de har lov å selge det til deg på dagen. Om de ønsker å la vær, så er det helt opp til de - og et tapt salg. De kan og helt fint nekte en på 30 å kjøpe eplemos om de mener de har grunn til det.
så jeg kan få meg jobb i butikk, sitte i kassa å nekte alle som kommer å få kjøpe noenting.?
å forsvare meg med at ingen har rett på å handle mat?
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
så jeg kan få meg jobb i butikk, sitte i kassa å nekte alle som kommer å få kjøpe noenting.?
å forsvare meg med at ingen har rett på å handle mat?
Vis hele sitatet...
Du kan sikkert det, men jeg vil tro at du får sparken rimelig kjapt. Men jeg tror at du kan nekte folk uten legg å kjøpe alkohol og tobakk.
Grunnen til at butikkene spør etter legitimasjon er pga de blir testet hyppigt (varierer for hver kommune hvor ofte). Stryker de flere ganger(dvs selger til mindreårige) kan de miste bevilgningen for å selge alkohol og tape stoooore mengder av inntektene. Men som eg skrev tidligere skjønner eg ikke at det skal være noe problem da du er 18. Har du eventuelt tatt moped lappen ta med sertifikatet i tillegg =)
Sist endret av Wolfenheart; 26. mars 2010 kl. 09:26.
Sitat av c#mn Vis innlegg
Loven tilsier at fra midnatt den dagen du fyller 18 år.
Eksempel:
Jeg er født 06. juni. Lørdag 5. juni kan jeg holde meg edru helt til midnatt, og fra midnatt av har jeg rett på å komme inn på utesteder med 18 år aldersgrense. I følge loven er du 18 år fra det sekundet klokka slår midnatt og bursdagen din begynner. Punktum.
Vis hele sitatet...
Du har ikke rett til å komme inn på noe utested, uavhengig av hvor gammel du er. Et privat utested kan selv velge klientell og dersom de ikke vil ha deg der kan de nekte deg å komme inn selv om du er 18 år på dagen, 35 eller 70 år.

Hva lovverket gjelder er det avklart lenger opp i tråden. Du er atten den dagen du fyller år, ikke dagen etter.
Sitat av www2 Vis innlegg
men jeg skjønner egentlig ikke problemet til trådstarter.
når du har venta i 18 år på øl, er det vel ikke farlig å vente 1 dag til?
ja, vet det nesten blir samme problem som jeg hadde, men det var ikke aldersgrense på.
Vis hele sitatet...
Det handler om prinnsipper.
Jeg ble sur da han ikke bedde meg om å vise ID den dagen jeg fylte 18 og skulle handle øl. Så ja, du kan handle øl dagen du fyller 18.
jeg hadde bedt om å snakke med sjefen, hvis han hadde sagt noe imot hadde jeg gått til avisen, ingen burde ødelegge 18 års dagen din og nekte deg og kjøpe øl da!!!
Dagen jeg fylte 18 ble jeg nektet å kjøpe øl. Jeg ble fortalt at butikken hadde fått et skriv hvor det stod at personer skal være "fylte 18 år" for å kjøpe, som blir gjeldene dagen etter man fyller.
Jeg gikk hjem tomhendt.
Da gjorde du en suveren innsats, dexi.
litt offtopic, men jeg ble nektet å kjøpe Winnertip altså tomme sigaretthylser uten tobakk da jeg var mindreårig. Er det aldersgrense på dette eller var det kassedama som ikke visste noe bedre?
Sitat av LordMaffe Vis innlegg
litt offtopic, men jeg ble nektet å kjøpe Winnertip altså tomme sigaretthylser uten tobakk da jeg var mindreårig. Er det aldersgrense på dette eller var det kassedama som ikke visste noe bedre?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke noen øvrig aldersgrense, men butikken kan i prinsippet nekte deg å kjøpe hva som helst.
Man blir som regel nektet å kjøpe tobakksrelaterte artikler når man er mindreårig
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Hva egentlig regelverket tilsier vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
regelverket sier:

Den som skal kjøpe øl eller tobakk må være født på denne dag i 1992 eller før. Ingen slingringmon der.

Har heller ikke noe å si når på dagen du er født.

Skal legge inn link til regelverket så snart jeg finner.

"Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år."

her er lovteksten og jeg vil understreke siste del som sier at man ikke kan være UNDER 18 år. det vil si at du kan kjøpe på 18 års dagen

Her er link til loven!
Husker på 18års dagen min så gikk jeg inn på Rema og fylte opp handlevogna med øl, men når jeg kom bort til kassa så så ifølge dem så var jeg ikke 18 ennå... så det jeg gjorde var å riste på hue å gikk, jeg lot bare vogna stå der full av øl... såklart så kom hu som satt i kassa løpene etter meg å sa jeg skulle sette det tilbake, men jeg var såppas irritert at jeg sa "nei desverre jeg er ikke 18 så jeg har ikke lov til å håndtere alkohol, gliste å gikk til neste butikk"
Sitat av FeiteJ Vis innlegg
Husker på 18års dagen min så gikk jeg inn på Rema og fylte opp handlevogna med øl, men når jeg kom bort til kassa så så ifølge dem så var jeg ikke 18 ennå... så det jeg gjorde var å riste på hue å gikk, jeg lot bare vogna stå der full av øl... såklart så kom hu som satt i kassa løpene etter meg å sa jeg skulle sette det tilbake, men jeg var såppas irritert at jeg sa "nei desverre jeg er ikke 18 så jeg har ikke lov til å håndtere alkohol, gliste å gikk til neste butikk"
Vis hele sitatet...
Konge! Herregud, slike folk må være noen jævla sadister og glade i og kverulere. Fikk selv kjøpt drikke på POLET den dagen jeg fylte 18, fikk tilogmed en gratulasjon fra dama i kassa