Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2542
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/11/419961.html
Kiepers dødsfall har vakt en del oppsikt i USA, fordi studenten var en uttalt motstander av loven om bruk av bilbelte. 21-åringen hadde en kronikk på trykk i avisa Daily Nebraskan i september, hvor han tok svært sterkt til orde mot tvungen bilbeltebruk.
Vis hele sitatet...
Både føreren og passasjeren foran i bilen overlevde ulykken,
Vis hele sitatet...
Disse brukte bilbelte :P
Den var litt komisk, tenker det er mange som hører på hva han sa nå! "Ikke bruk bilbelte fordi staten sier det, du har selv rett til å bestemme hvilke sikkerhetstiltak du vil ta. Gjør som meg... Ops, jeg døde gitt..."
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Skjebnens ironi
Fortjener faen meg ikke bedre...

Minnes noe lignende skjedde for en del år siden i Norge. En kar fra veivesenet som hadde kjempet for å få gangbro over veien ble kjørt ned og drept rett ved broen han hadde kjempet for. Surt det.
Det er jo en hendelse fra Norge på siden også.

The Worm Has Turned
2002 Darwin Award Nominee
Unconfirmed by Darwin
(October 2002, Norway) It's a well-known fishing trick. Put 12V electrodes into the ground if you want worms come to the surface. One 23-year-old Laagendalsposten man withdrew his genes form the pool when he tried to speed up the process. He figured that 220V, 50Hz, would bring more worms out faster, and he decided to test his theory. Alas, he did so squatting on a steel bucket, holding an electrode in one hand with the other in the ground a few feet. He seemed determined to enter the eternal fishing grounds. Quicker than spit, that wish was granted. Our Darwin winner leaves only parents -- and no offspring -- back by the earthly creek.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
hahaha, nais
www.big-boys.com , søk på darwin, og se på videofilmen der det står warning: stupidity.

overgår det meste
Latterlig

Eneste jeg synest var litt "intresankt" var dette:

Bruk av bilbelte reduserer sannsynligheten for å bli drept i en bilulykke med 40-50 prosent.
Bruk av bilbelte reduserer de alvorlige skadene med 50 prosent av de om lag 1.350 hardest skadde årlig.
En person på 75 kilo uten bilbelte som frontkolliderer i 50 km/t, vil treffe rattet, frontruta eller personen i forsetet med en kraft som tilsvarer 3,7 tonn.
Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 10 meter.
Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 19 meter.
Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 32 meter.
1300 liv ville sannsynligvis vært berget hvis alle hadde brukt bilbelte fra påbudet ble innført i 1975.
Vis hele sitatet...
Dette var bare sykt: En person på 75 kilo uten bilbelte som frontkolliderer i 50 km/t, vil treffe rattet, frontruta eller personen i forsetet med en kraft som tilsvarer 3,7 tonn.

Da er det faen meg krefter ut og går .. Kanskje jeg skal revurdere bilbelte jeg også da
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Trådstarter Donor
Meh, samme kalkuleringen kan man gjøre med f.eks. løse gjenstander på hattehyllen bak i bilen. Ved bråbrems fra 80km/t kan et kamera på 400gram komme med mange kilos vekt framover, og muligens drepe folk.

Mange som ikke bruker belte har en illusjon om å kunne ta seg for mot dashboardet eller stolen foran, men det er dårlig plan.
Teorien tilsier at en front-til-front vil i 30km/t være samme påkjennelsen som å stå oppreist, for å slippe seg framover og ta seg for. De fleste har sikkert prøvd dette og vet det er litt hardt mot håndleddene. I 50km/t er påkjennelsen som å stå på en stol og gjøre dette. Ved 80km/t er det som å hoppe fra et hustak. 100km/t blir som å gjøre det samme fra en blokk. Lykke til med å ta seg for [...]
Derfor skal man ikke ha et kamera i hatthylla Devine, der skal det være fult av høytalere og stajs som sitter fast og ikke løsner
Opprinnelig postet av Devine
Meh, samme kalkuleringen kan man gjøre med f.eks. løse gjenstander på hattehyllen bak i bilen. Ved bråbrems fra 80km/t kan et kamera på 400gram komme med mange kilos vekt framover, og muligens drepe folk.
Vis hele sitatet...

Jepp. For et par år siden var det en ulykke ikke så langt ifra der jeg bor, der en Volvo 240 (jepp, råner..) kjørte av veien i stor fart. Baksetet løsnet, og ut av bagasjeromveggen kom en stor sub-kasse. Denne traff passasjeren (som hadde bilbelte på) i bakhodet og effektivt rev hodet av vedkommende..

Dette var selvsagt ikke nevnt i avisen, men bekjente som kom til ulykkestedet like etterpå hadde ikke en pen historie og fortelle..
Opprinnelig postet av Znyp
Jepp. For et par år siden var det en ulykke ikke så langt ifra der jeg bor, der en Volvo 240 (jepp, råner..) kjørte av veien i stor fart. Baksetet løsnet, og ut av bagasjeromveggen kom en stor sub-kasse. Denne traff passasjeren (som hadde bilbelte på) i bakhodet og effektivt rev hodet av vedkommende..

Dette var selvsagt ikke nevnt i avisen, men bekjente som kom til ulykkestedet like etterpå hadde ikke en pen historie og fortelle..
Vis hele sitatet...
Hm.

Skummelt hva lette ting kan bli i en kræsj.
Så er vel ikke en subkasse så lett når den står still heller...
De kjørte en kul reklame i england basert på dette, med en familie som går ut i en bil, og skummel musikk. På skjermen står det: "om 30 sekunder vil bilføreren bli drept av en hun kjenner". Så kjører de forbi masse folk som det ser ut til at bilføreren kjenner... med skummel musikk hver gang, og så kommer det en fotball ut i veien, med en unge rett etter, og bilen bråbremser, og gutten som sitter baki, uten sikkerhetsbelte på fyker gjennom luften og skaller hodet sitt i bakhodet på bilføreren og dreper henne på stedet. (faktisk godt mulig)

edit: en halvliter cola flaske vil i 40 km/t veie noe slikt som 50 kilo. pass på hva du legger i hattehyllen. og for de som drar på lan, sikre kabinetter og skjermer, de kan ha en effektiv vekt i et bilkrasj på flere tonn, og en datamaskin liggende i setet bak deg kan godt knekke ryggraden din bare på pur faenskap.

mm
Det har nettopp vært yrkesmesse her i Kristiansand og i den anledning stilte selvfølgelig veivesenet opp for å tale et par moralske ord til ungdommen angående beltebruk og slikt...

De hadde en innretning de kalte "bråstoppen" hvor man satt seg i et bilsete og tok på seg sikkerhetssele. Setet rant ned langs en skinne og bråstoppet i 12 km/t. Prøvde dette og det gjorde vondt i brystkassa. Det var bare 12 km/t. Kan tenke dere hvordan det blir i 30 km/t. Eller for den saks skyld i 80 km/t.

Nå vil jo bilen trekke seg sammen ved et krasj og absorbere noe av energien, men dere skjønner tegninga.
har testet nedbremsing fra 90 til 0 på 50 meter etter at en veps kom inn vinduet, traff meg i anskitet og datt ned på genseren... og deg gjorde seff VONDT. nedbremsing altså.
Opprinnelig postet av meitemark
har testet nedbremsing fra 90 til 0 på 50 meter etter at en veps kom inn vinduet, traff meg i anskitet og datt ned på genseren... og deg gjorde seff VONDT. nedbremsing altså.
Vis hele sitatet...
Kommer sterkt an på i hvilken bil da...

I min bil (1987 Mercedes 230E Uten ABS) er full nedbremsing riktig så behagelig. Du sklir liksom bare fremover

Nei. Verre er det da med min onkel sin bil. BMW 320i med M-tech bremser og 245-17" hjul. DET gjorde vondt det...

Men ser hvor du vil hen. BRUK BILBELTE!
Opprinnelig postet av snoopg
www.big-boys.com , søk på darwin, og se på videofilmen der det står warning: stupidity.

overgår det meste
Vis hele sitatet...

Slike folk fortjener ikke bedre
Har aldrig vært ute for noen ulykke eller lign. Men etter det jeg har hørt flere steder, filmer jeg har sett og sammenligninger tar jeg mine forholdsregler. Jeg kjører aldri uten belte, tørr liksom ikke kjøre uten heller.
litt drøyt å sitte å le av folk som dør?
Jeg skjønner ikke hva som er problemet med å ta på seg bilbelte, det tar ikke selig mye lineger tid en 10 sek, det er veldig, _veldig_ lite ubehagelig å ha på seg, og man får det lett av seg. Er dere claustrofobiske eller noe?
Opprinnelig postet av Znyp
Jepp. For et par år siden var det en ulykke ikke så langt ifra der jeg bor, der en Volvo 240 (jepp, råner..) kjørte av veien i stor fart. Baksetet løsnet, og ut av bagasjeromveggen kom en stor sub-kasse. Denne traff passasjeren (som hadde bilbelte på) i bakhodet og effektivt rev hodet av vedkommende..

Dette var selvsagt ikke nevnt i avisen, men bekjente som kom til ulykkestedet like etterpå hadde ikke en pen historie og fortelle..
Vis hele sitatet...
Da må i såfall den veggen være rustet løs eller være fjernet, den sitter meget godt fast på min 240 (som forøvrig er 15% sikrere enn gjennomsnittsbilen.. )
Opprinnelig postet av Scoody
Da må i såfall den veggen være rustet løs eller være fjernet, den sitter meget godt fast på min 240 (som forøvrig er 15% sikrere enn gjennomsnittsbilen.. )
Vis hele sitatet...
Grunnen til at en Volvo 240 er "15%" sikrere er at det er i bunn og grunn en panservogn, og vil tåle å bli truffet av noe langt større enn en pinglete liten golf (som jeg kjører) eller en micra. Eller, om den treffer noe, er det større sjanse for at den og de som sitter inni Volvoen vil komme bra fra det enn de som sitter i en annen bil.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Scoody
Da må i såfall den veggen være rustet løs eller være fjernet, den sitter meget godt fast på min 240 (som forøvrig er 15% sikrere enn gjennomsnittsbilen.. )
Vis hele sitatet...
Tja si ikke det. Jeg er usikker på om den var fjernet eller ikke på ulykkesbilen, det kan godt hende.
En tulling som bare må protestere på alt, fordi han kan det. Han burde ha skjønt at det var lurt å ha på seg bilbelte.
Men så må dere huske på at når dere plutselig "veier" over 3 tonn, må dere huske at sikkerhetsbeltet ikke tåler mer en san ca. 2.5 tonn...
vi mennesker er det eneste unntaket fra teorien. eller? det ender jo med at vi dreper oss selv om alle andre her på jorda?
Vis dere vil ha en formel på hvordan dere regner ut vekta deres(ved bråstopp), kan jeg komme me den.
Jeg må bare leite litt i notatene...
Men tenk dere en trailersjåfør person(en som veier "litt" mer enn 100kg). Det kan fort bli veldig mange tonn!!
Vi rengnet ut masse slike ting i klassen en gang, og det var helt overraskende, kjekt!
denne posten må jeg nesten vise til gamlingen i huset, som har fått utallige bøter pga ikke å ha brukt bilbelte. da blir det nok andre boller i hjemmet ja.
Har selv opplevd å sitte i en jordebil som traff en klynge trær. var kanskje i 40 (på vei ut av sving, bilen hadde sleng (seff) og fikk plutselig tak, og bilen hadde ikke bremser(måtte bruke brekket)) og jeg satt i passasjersetet med beltet. Fem sekunder etter impact kjente jeg ingenting. Adrenalinet sørga for at jeg var rimelig hyper, men jeg kjente ingenting. Selvfølgelig er det en annen ting hvis du treffer en annen bil (som øker smellet drastisk) og da veit du ikke at alt er bra med en gang. Jeg og brodern var begge uskadde, brodern kjørte uten beltet (ødelagt på førersida) og fikk et arr i panna bare. Han hadde skalla ned speilet.(han er litt over to meter)

Bilen var en eldgammal Volvo 360 eller 340 (husker ikke helt nøyaktig)