Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2571
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bestemte meg for å spise fleinsopp igår. 2020 har vært et helt jævlig år for meg, hvor jeg har slitt med relasjonsproblemer, depresjon og mye annen drit. Jeg bestemte meg for å spise litt i underkant av to gram flein, selv om jeg var fyllesyk, hadde tatt kokain, amfetamin, en xanax for søvn og til og med røyka pot, kvelden før. Pot og hasj er noe jeg stort sett holder meg unna, da jeg stort sett har litt for mange dårlige assosiasjoner til stoffene.

Jeg var ute når trippen begynte å ta form. Satt på en benk og så på trærne. Dette var jo fint, men det begynte å bli litt mye. Jeg var ikke langt hjemmefra, så jeg bestemte meg for å dra hjem. Jeg kjente at skrittene mine var raske. Jeg ville komme meg hjem fort, da følelsene var intense og ukontrollerbare. Når jeg kom hjem spiste jeg en xanax, og ringte en kompis for å be han om å komme bort og passe litt på meg. Spiste så 6 kvetiapin 25 mg. Dette ville jeg ikke være med på lenger. Hadde ringt ambulanse og bedt de om assistanse også. Ble kjørt på legevakten, uten at jeg husker noe særlig av bilturen.

Sov en god stund på legevakten.


Har tidligere lest eldre artikler om at Stanislav Grof mente det farligste og dummeste en kunne gjøre under en trip var å avslutte den med medisiner, da dette vil være en uforløst knute som potensielt kan følge deg resten av ditt liv, under psykedeliske opplevelser.


Jeg har erfaring med fleinsopp fra før, og kjenner på et nederlag og en skam for at jeg avsluttet trippen med medisin, og faktisk gikk til det punktet hvor jeg ringte 113.


I retrospekt ser jeg jo at jeg kunne ha gjort en rekke forberedelser for å trippe mer ansvarlig og potensielt mye finere.


Jeg føler meg som en uansvarlig drittunge.


Hva tenker dere om meningene til Grof og å avslutte en trip medisinsk?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har tidligere lest eldre artikler om at Stanislav Grof mente det farligste og dummeste en kunne gjøre under en trip var å avslutte den med medisiner, da dette vil være en uforløst knute som potensielt kan følge deg resten av ditt liv, under psykedeliske opplevelser.
Vis hele sitatet...
Hvem er Stanislav Grof. Hva er Stanislav Grof.

Seriøst. Trust but verify. Det synes jeg er bra å leve med.
Jeg har hørt veldig mye rart om sopp og lsd osv opp gjennom årene. Men det å avslutte en badtrip med benzo er noe jeg har sett kan være veldig nyttig.
Det er mange "magiske" og rituelle tanker rundt det med psykoaktive stoffer.
Helt greit det du gjorde. Du tar ikke skade av å ta litt benzo på en badtrip.
Jeg trodde at sopp og psykoaktiva kunne "utvide bevisstheten". Fordi folk sa de kunne gjøre det. Har aldri sett noe sånn. Det er bare et stoff som får deg til å hallusinere.
Men, hey. Du er klokere i dag enn du var i går, ikke sant?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du vet vel dette like godt som meg men: Når man selv velger å drite i reglene for bruk av psykedelika så får man det kjipt.
I dette tilfellet dreit du i set, altså dagsformen din. Bakrus etter en sånn kule er aldri et godt utgangspunkt for å trippe og det visstte du vel godt selv.

Dette med å avbryte en tripp med antipsykotika eller sedativer er noe som sees på som en siste utvei, som Grof, er den "gamle skolen" av psykedeliske utforskere ganske streng på dette. En grunn som ofte oppgis er at om man avslutter en tripp på slikt vis "blir man hengende igjen" i den delen av trippen. Det naturlige forløpet av en tripp er det som må til for å kunne "bearbeide og akseptere" de potensielt skremmende tingene man opplevde på tripp. En bad trip er da noe man bør jobbe seg igjennom for man kan få mye personlig innsikt av de.

Med det sagt, har jeg aldri hørt/lest om tilfeller som bygger opp under denne påstanden, en skikkelig bad trip har alltid satt noe preg på en person,uansett om de har avbrutt den eller valgt å "ri ut stormen". Jeg har heller ikke sett noe data på om man kommer seg mentalt sett, raskere etter en bad trip om man avbryter den eller ikke.

Det er kanskje smør på flesk å peke med fingeren her, du sier jo selv at du føler skam over hendelsen: Men siden helsepersonell ble involvert har man da enda et punkt i statistikken som taler mot å lovliggjøre psykedeliske stoffer, avisene selger jo bra med "Gutt kjørt til legevakta etter å ha spist "narkosopp"".

Ellers håper jeg alt går bra med deg!

Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hvem er Stanislav Grof. Hva er Stanislav Grof.

Seriøst. Trust but verify. Det synes jeg er bra å leve med.
Jeg har hørt veldig mye rart om sopp og lsd osv opp gjennom årene. Men det å avslutte en badtrip med benzo er noe jeg har sett kan være veldig nyttig.
Det er mange "magiske" og rituelle tanker rundt det med psykoaktive stoffer.
Helt greit det du gjorde. Du tar ikke skade av å ta litt benzo på en badtrip.
Jeg trodde at sopp og psykoaktiva kunne "utvide bevisstheten". Fordi folk sa de kunne gjøre det. Har aldri sett noe sånn. Det er bare et stoff som får deg til å hallusinere.
Men, hey. Du er klokere i dag enn du var i går, ikke sant?
Vis hele sitatet...

Du kunne googlet det og raskt funnet ut at han er en tjekkiskfødt psykolog som har jobbet i USA siden 60-tallet, og har forsket på psykedeliske stoffer i sammenheng med terapi.


Psykedelika er ikke noe "Magisk stoff som fikser alt", jobben må man gjøre selv. Det er fullt mulig å trippe hardt og ikke ta til seg noe lærdom fra det, man må være åpen for å la opplevelsen påvirke deg, og noen har bare ikke den intensjonen. Om man vil, kan man fint utvide horisonten sin og la psykedeliske opplevelser fargelegge livet, eller man kan behandle det som noe triviellt og merkelig som man ellers ikke legger mye mening i.
I de glade 60-tallets dager trodde man at en LSD tripp kunne "vende folk" fra egoistiske tankesett og gli over mer til kommunale ideer om samhold, fred etc, man vet mye mer i dag enn da og vet at folk er forskjellige, og noen er bare hardbarka egoister som selv psykedelika ikke biter på.
Sist endret av Dodecha; 18. januar 2021 kl. 11:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du vet vel dette like godt som meg men: Når man selv velger å drite i reglene for bruk av psykedelika så får man det kjipt.
I dette tilfellet dreit du i set, altså dagsformen din. Bakrus etter en sånn kule er aldri et godt utgangspunkt for å trippe og det visstte du vel godt selv.
Vis hele sitatet...
Sist jeg spiste flein, rundt høsten 2019, så var jeg også fyllesyk. Men da levde jeg vel i praksis som en alkoholiker. Hadde drukket så og si hver dag i flere måneder.

Da gjorde jeg det også alene. Hva tenker dere om å trippe alene mot det å trippe med andre mennesker?


Jeg har sett for meg at de trippene jeg vil lære mest av er de jeg vil ha alene.
Andre mennesker kan være en distraksjon, men de kan også være til god hjelp. Det kommer an på hvordan type folk det er.

Ts: synd du følte behov for å avslutte trippen slik. Du hadde kanskje på forhånd tenkt at det skulle bli sånn og sånn?

Også ble det mer enn bestilt.

Tør faktisk påstå benzoen du avslutta trippen med er farligere enn sopp, selv om det ikke opplevdes slik der og da.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sist jeg spiste flein, rundt høsten 2019, så var jeg også fyllesyk. Men da levde jeg vel i praksis som en alkoholiker. Hadde drukket så og si hver dag i flere måneder.

Da gjorde jeg det også alene. Hva tenker dere om å trippe alene mot det å trippe med andre mennesker?


Jeg har sett for meg at de trippene jeg vil lære mest av er de jeg vil ha alene.
Vis hele sitatet...
Huff, det høres ikke bra ut nei, håper det går bedre med deg nå og at alkoholforbruket kuttes i fremtiden?

Det er litt hva man selv føler for: Jeg har helst likt å trippe med andre, men har trippet alene også. Alene blir man jo ikke distrahert av andre, og man kan få mye dypere tripper med mer innsikt. Med andre føler jeg ofte man bli litt fjasete av seg i starten og så kan man ende opp med disse "løse alle verdensproblem" samtalene som kan være underholdende til en viss grad.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Huff, det høres ikke bra ut nei, håper det går bedre med deg nå og at alkoholforbruket kuttes i fremtiden?
Vis hele sitatet...
Det var en kjempefin trip. Følte jeg fikk en dypere kontakt med selve ur-treet i en lokal park.

På tross av at det var en periode med mye rus, så hadde jeg det på mange måter veldig bra den perioden.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du kunne googlet det og ...
Vis hele sitatet...
... og skal vi gå utenfor å sloss du og jeg?
Hø hø. Nei, da.
Ok. Seriøs mode:
Hadde ikke hørt om han der Grof men forsto ut av sammenhengen at han måtte være en type alà Timothy Lerer.
Det jeg mente med "Hvem er Grof, hva er Grof" var at jeg har ikke mye til overs for hva denne Grof sier. Fordi, det eneste jeg har hørt han si virket som tull.
Jo det går kanskje an å bruke slike substanser til å oppnå noe. Har hørt om PTSD lidere ha nytte av slike ting. Foreksempel.
Men jeg tror da det hele må arrangeres av folk med solid utdanning.
Learer høres ut som en som tok lsd, likte det og misforsto kraftig hva dette var. Hva det kunne gjøre.
Okei. Konklusjon. Da er vi vel mer eller mindre enig, da.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå har ikke jeg mye erfaring, men hvis man vet man ikke er sterk nok til å tåle en trip må man holde seg unna

Jeg har bare prøvd flein en gang, og da ble det også litt skummelt. Men jeg var sterk nok til å si til meg selv at det er bare en illusjon, og jeg får ikke gjort noe med det. Bare å lene seg bak og gjøre det beste ut av det. Så var alt greit.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du skal ikke skamme deg! Du gjorde det som var rett for deg og for sikkert jævlig mange andre også! En for heftig tripp kan ødelegge en resten av livet og det der han Stanislav fyren sier som du sier han sier høres ut som noe en litt storhetsgal ego fyr som måler ballene sine med andre har sagt.. Joa noen får psykisk utbytte av tripp, noen få får til og med traumatisk behandling av det, men mange blir også schizo og lander aldri igjen, eller får så angst i etterkant av trippen (som kan være traumatisk i seg selv) at de blir inneslutta vrak i etterkant. Uforløst knute blabla jeg har aldri hørt om noen som har fått uforløste knuter av å drepe en tripp, da har de knutene vært der fra før og målet med trippen var å løse de - noe man ikke kan forvente som en vidunderkur for noen.
Jeg hadde vært glad hadde jeg vært deg, for at du hadde seroquel og kom deg ut av marerittet som kunne skada hjernen din for alltid.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå har ikke jeg mye erfaring, men hvis man vet man ikke er sterk nok til å tåle en trip må man holde seg unna

Jeg har bare prøvd flein en gang, og da ble det også litt skummelt. Men jeg var sterk nok til å si til meg selv at det er bare en illusjon, og jeg får ikke gjort noe med det. Bare å lene seg bak og gjøre det beste ut av det. Så var alt greit.
Vis hele sitatet...
Og hvordan vet man om man ikke er sterk nok til å ta psykedelika og ikke? Blodprøve?

Neida. Man starter forsiktig med doseringen.
Sist endret av Superspurv; 19. januar 2021 kl. 17:55.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå har ikke jeg mye erfaring, men hvis man vet man ikke er sterk nok til å tåle en trip må man holde seg unna

Jeg har bare prøvd flein en gang, og da ble det også litt skummelt. Men jeg var sterk nok til å si til meg selv at det er bare en illusjon, og jeg får ikke gjort noe med det. Bare å lene seg bak og gjøre det beste ut av det. Så var alt greit.
Vis hele sitatet...
Det blir jo litt som å si at hvis sjansen for å bli påkjørt finnes så skal man holde seg hjemme? Enig hvis man har psykiske lidelser som schizofreni eller bipolar, eller tidligere har opplevd rus utløst psykose for eksempel at man skal holde seg helt unna og ikke forsøke. Men de fleste som får dårlig tripp gjør seg den erfaringen først etter å ha trippet, og kanskje etter å ha trippet flere ganger med bare gode erfaringer bak seg. Det er ikke sånn at man kan vite det på forhånd og en brukerdose som er svak for en person kan bli sterk for en annen. Men såklart bedre å heller ta for svak dose og heller prøve igjen en måned senere om man ikke var fornøyd, enn å bøtte nedpå heltedoser bare fordi kompisen gjorde det.
Jeg er nok en av dem som har frontet at å stoppe tripper ikke er av det gode, og advart mot dette med tanke på Grofs filosofi. (ofte virker der også som folk tenker at det er helt uproblematisk å bare knaske en valium el.l hvis ting blir ubehagelig under en trip, noe jeg tenker er et usunt og feil utgangspunkt for meningsfulle tripper)

Stanislav Grof er vel den i verden med mest erfaring i psykedelisk terapi etter å ha vitnet flere tusen seanser. Sånn sett en autoritet som jeg tenker det for alle er vel verdt å ta seriøst.

Grof tenker at det under en psykedelisk opplevelse har en tendens til å komme uforløst knuter (fra underbevisstheten) til overflaten. Disse kan manifestere seg som ubehag, paranoia, dødsangst etc. Selv relaterer ofte stanislav Grof dette til fødselstraume dypest sett. Han har noen eksempler på at mennesker fikk problemer i etterkant av "fryste" uforløst knuter som ble aktualisert (men slettes ikke alltid). Derav hans advarsler.

Poenget er at noe fra underbevisstheten blir aktualisert i en dypere psykedelisk mindset. Man avbryter trippen (kjemisk) og knuten fra underbevisstheten vanskeligere blir forløst i hverdagsbevisthet. Det kan tvert imot være forvirrende og føre til mer langvarige problemer. Grof mente at å la trippen utspille seg naturlig ca alltid gav et mer fordelaktig resultat. Men det sagt så var du jo helt alene uten terapeutisk støtte så hvem vet. (det skal sies at Grof tross denne overbevisning enkelte ganger valgte å avbryte tripper).

Nå virker det som et særdeles dårlig set i utgangspunktet for en tripp slik du beskriver det og langt unna en terapeutisk setting. Hadde noe lignende skjedd i terapeutisk setting kunne Grof ha koblet det til tidlige stadier av fødselstraume der man får følelse av paranoia, undergang, dødsangst etc (samme forstadier som det som også er kjent som egodød).

Hvorvidt noen "skade" er skjedd er jo spekulativt. Godt mulig dette bare var overfladiske knuter grunnet ditt dårlige set, og sånn sett noe du kan legge forholdsvis raskt bak deg.

Uansett er gjort gjort og du har forhåpentligvis en nyfunnet respekt for sopp
Sist endret av Bearass; 19. januar 2021 kl. 19:47.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for svar og støtte.

Kom på at jeg hadde spist litt sopp et par ganger i 2020, men det var små doser i sosiale settinger. Bare litt blafring i sidespeilet. Lite nevneverdig effekt og dypere innsikt.


Planen var jo å hjelpe meg selv, men jeg begynte åpenbart i feil ende. Må ta tak andre steder først.


Er det noen her som har avsluttet en trip, for så å trippe igjen ved en senere anledning når en har det bedre? Var det mye "grums" som kom opp til overflaten?
Ja på en måte, men ikke helt.
Jeg fikk ikke avsluttet turen før jeg hadde tura rundt i helvete i mer enn 10 timer, først da var jeg i stand til å finne og bruke telefonen min å få tak i no benzo, turen var egentlig over, men angsten og redselen som var resultatet av de 10timene, det tok jeg knekken på med et par valium.

Av mangel på ord så bæda jeg no helt grønnjævlig under en tur på 500ug lsd, var typen som spiste lsd til frokost og sopp til kvelds, trodde det var jeg som styrte showet og var godt kjent med høye doser. Hvorfor skulle denne turen bli annerledes?
På denne tiden drev jeg med mye rart og hadde flere stressfaktorer rundt meg, det ble endring i siste sekund på hvor det skulle tures så setting var ukjent (ikke dårlig, bare ukjent), burde nok ha justert dosen siden jeg ikke var på en kjent plass, men neida.
Når jeg ser tilbake så var denne perioden den laveste iløpet av min tid, jeg var på bunn uten å se det selv.
Heldigvis for meg så skulle denne turen vise meg hvor jævla naiv jeg var, og forsåvidt sikkert enda er.

Etter jeg avsluttet turen så gikk jeg med en guffen følelse og angst av en annen planet i veldig lang tid, og det det tok enda lenger tid å stable seg på beina igjen, det å se meg selv i speilet og være tilfreds med den som så tilbake på meg, det var ingen smal sak for å si det slik.
Jeg prøver ikke å skremme noen her, men jeg tuller ikke når jeg sier at det må ha tatt rundt to år før jeg var tilbake til meg selv igjen.

Jeg prøvde å ture kort tid i etterkant av denne hendelsen, noe som fungerte som en kanne bensin over bålet jeg hadde tent noen uker tidligere.
Tok hinted å la drugs på hylla for en god stund.

Siden den gang har jeg fått en del flere turer under belte og de har alle gått helt etter plan, men jeg er blitt passe nazi på at mindsett skal være riktig, og livssituasjonen skal være chill. Ingen stress i hode og ingenting å ta ansvar til i livet den kommende uken, oppfyller jeg disse to så føler jeg det går greit å ture, og det har gått uten grums.