Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 12508
Hei alle.
Har en bekjent som har koblet seg på strømnettet ved hovedintak til huset, før måleren, altså mellom der strømmen kommer inn til bygget og måler.

Han er overbevist om at ingen kan merke det uten å ta fysisk kontroll hjemme hos han. Er litt bekymret på hans vegne, nå med de nye digitale målerene, jeg tenker at de sikkert har målere i "trafoboksene" som deler strømen videre, slik at de kan oppdage svinn.

Noen som har peiling på slikt, vil nødig at han skal få en svær bot og kanskje fengsel bare fordi han skal spare noen tusenlapper.

Har anbefalt at han skal koble seg av igjen men han tror han vet alt, så håper noen her kan komme med oppklarende informasjon slik at jeg har noe å vise til før jeg tar det opp med han igjen.
Vet om en i min bekjentskapskrets som gjorde noe lignende til sitt hus for en haug år siden, lenge før de digitale strømmålerne. Med hjelp av en elektriker. Han ble på en eller annen måte oppdaget og fikk seg en real bot.
Så sant han ikke har koblet seg før måleren for å dekke et forbruk som h*n tidligere ikke har hatt, men koblet slik at alt forbruket nå går utenom måler, vil selvfølgelig kraftselskapet bli veldig mistenksomme om forbruket plutselig faller i null. Om det derimot er førstnevnte, vil det nok ta noe lenger tid før de finner ut av det, men det er nok flere ting som spiller inn, som f.eks. hvor mange abonnenter som befinner seg på strekket og hvor stort forbruk det er snakk om. Og når det blir oppdaget, vil kraftselskapet stipulere hvor mye strøm som ikke er betalt for, og da vil de neppe være særlig nådige, i tillegg vil det helt sikkert også ilegges et straffegebyr, så det kommer til å svi godt.
Vet 100 prosent sikkert at noen netteiere har målere i trafoboksene, så de kan sammenlikne forbruket med det som er avlest på hvert enkelt målepunkt. Om BKK har dette, vet jeg ikke sikkert, men vil tro det.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så sant han ikke har koblet seg før måleren for å dekke et forbruk som h*n tidligere ikke har hatt, men koblet slik at alt forbruket nå går utenom måler, vil selvfølgelig kraftselskapet bli veldig mistenksomme om forbruket plutselig faller i null. Om det derimot er førstnevnte, vil det nok ta noe lenger tid før de finner ut av det, men det er nok flere ting som spiller inn, som f.eks. hvor mange abonnenter som befinner seg på strekket og hvor stort forbruk det er snakk om. Og når det blir oppdaget, vil kraftselskapet stipulere hvor mye strøm som ikke er betalt for, og da vil de neppe være særlig nådige, i tillegg vil det helt sikkert også ilegges et straffegebyr, så det kommer til å svi godt.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet blir det for å dekke oppvarming så forbruket på boet vil syke noe fra normalen.

EDIT:
Ca 1kw 24t/d

Men ja, tusen takk for svar dere. Her er bør det allerede være nokk til at han får enke seg om litt.
Sist endret av utepaanordnes; 6. april 2020 kl. 17:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har hatt 0,- i strøm i 2 perioder, den ene ca 5 mnd. Hørte ingenting fra Hafslund. Men så bor jeg i blokk da, kanskje vanskeligere her.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så sant han ikke har koblet seg før måleren for å dekke et forbruk som h*n tidligere ikke har hatt, men koblet slik at alt forbruket nå går utenom måler, vil selvfølgelig kraftselskapet bli veldig mistenksomme om forbruket plutselig faller i null. Om det derimot er førstnevnte, vil det nok ta noe lenger tid før de finner ut av det, men det er nok flere ting som spiller inn, som f.eks. hvor mange abonnenter som befinner seg på strekket og hvor stort forbruk det er snakk om. Og når det blir oppdaget, vil kraftselskapet stipulere hvor mye strøm som ikke er betalt for, og da vil de neppe være særlig nådige, i tillegg vil det helt sikkert også ilegges et straffegebyr, så det kommer til å svi godt.
Vis hele sitatet...
Hva om han sier opp strømavtalen, da? Det er jo ikke ulovlig, og det er jo de som går off-grid med solceller og whatnot. Det er kanskje uvanlig å ikke ha strøm, men veldig mistenkelig kan det da neppe være? Samarbeider forresten kraftselskapene i noen grad om akkurat det der, eller vil den ene leverandøren bare anta at du har en annen hvis du sier opp avtalen med de?


En annen løsning jeg antar vil fungere er er å bare parallellkoble hver fase forbi måleren. Eller bare noen av de, for den saks skyld. Da skulle man etter Kirchhoffs første lov fått noe strøm gjennom måleren og noe strøm i lederen som unngår den. Hvor mye strøm det er snakk om vil avhenge av tversnittet på kabelene og motstanden i måleren, men det er enkelt å finne ut av. Dermed kan man redusere strømregninga med en vilkårlig valgt prosentsats, og står sånn sett litt friere til å velge hvor mye man vil jukse. I teorien i alle fall; dette er et typisk eksempel på en sånn ting jeg ikke ville forsøkt i mitt eget hus.
Netteiere har flere seriemålere ute i nettet sitt hvor de måler totalforbruk på linjefordelingen. På alle om ikke de aller fleste trafobokser idag vil du se en liten antenne som sender denne målerinfoen til sentralsystemet til eieren.

Det vil ikke oppdages umiddelbart, og når de merker at det er avvik mellom trafomåleren og hustands målerene på den aktuelle fordelinga vil dem sende ut en mann eller to for å kontrollere alle hustander som forsynes fra den aktuelle trafostasjonen.

Så, om han ser noen e-verksbiler i strøket sitt så bør han få vekk kabelen sin fort å uten å bli sett. Hvordan bevisføringen her foregår det vet jeg ikke, men risikoen er no engang der.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva om han sier opp strømavtalen, da? Det er jo ikke ulovlig, og det er jo de som går off-grid med solceller og whatnot. Det er kanskje uvanlig å ikke ha strøm, men veldig mistenkelig kan det da neppe være? Samarbeider forresten kraftselskapene i noen grad om akkurat det der, eller vil den ene leverandøren bare anta at du har en annen hvis du sier opp avtalen med de?
Vis hele sitatet...
Finner det ikke igjen, men er ganske sikker på å både ha hørt og lest at det er et krav om at man skal være tilkoblet strømnettet for at det skal kunne kalles en helårsbolig. Det har nok uansett skjedd en endring nå, men det å gå offgrid er ikke bare bare og man må nok også kunne dokumenters at man har alternativ strømkilde.

Sitat av Myoxocephalus
En annen løsning jeg antar vil fungere er er å bare parallellkoble hver fase forbi måleren. Eller bare noen av de, for den saks skyld. Da skulle man etter Kirchhoffs første lov fått noe strøm gjennom måleren og noe strøm i lederen som unngår den. Hvor mye strøm det er snakk om vil avhenge av tversnittet på kabelene og motstanden i måleren, men det er enkelt å finne ut av. Dermed kan man redusere strømregninga med en vilkårlig valgt prosentsats, og står sånn sett litt friere til å velge hvor mye man vil jukse. I teorien i alle fall; dette er et typisk eksempel på en sånn ting jeg ikke ville forsøkt i mitt eget hus.
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig ikke umulig å finne "smarte" løsninger, men jeg tror ikke kraftleverandører og strømselskaper er helt ukjent med at folk prøver seg på en spansk en i ny og ned, og et plutselig fall i forbruket vil nok føre til spørsmål, på lik linje som en plutselig øking vil gjøre det. Dyrkere av cannabis har blant annet blitt tatt p.g.a. økt strømforbruk.
Det er bare et tidsspørsmål. Og når de beregner hvor mye du skylder så tar de gjerne i litt ekstra.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
I dette tilfellet blir det for å dekke oppvarming så forbruket på boet vil syke noe fra normalen.

EDIT:
Ca 1kw 24t/d

Men ja, tusen takk for svar dere. Her er bør det allerede være nokk til at han får enke seg om litt.
Vis hele sitatet...

Forstår jeg deg rett nå, han stjeler 1kw strøm per time? Om jeg forstår deg rett må jeg bare spørre, er det verdt det?

spotpris er under 10 kw/t. Så mindre enn 2 kroner og 40 øre døgnet. Om kompisen kobler fra kan jeg vippse ham 70 kr per måned så slipper han stjele strømmen.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Forstår jeg deg rett nå, han stjeler 1kw strøm per time? Om jeg forstår deg rett må jeg bare spørre, er det verdt det?

spotpris er under 10 kw/t. Så mindre enn 2 kroner og 40 øre døgnet. Om kompisen kobler fra kan jeg vippse ham 70 kr per måned så slipper han stjele strømmen.
Vis hele sitatet...
Nå har du glemt nettleie som han også stjeler pr Kwh, bbk: 41,91 øre/kWh + 2050kr i årlig nettleie eller 5,62kr dagen i fasteledd. Idag er ikke strømprisen som koster, men nettleie.

Er ikke verdt å stjele strøm på denne måten, å ja kan netteier finne dette ut og de kan komme på uanmeldt kontroll. da svir det ektra.

Netteier vil merke etterhvert om man har hatt ett forbruk på så mye kwh pr mnd, men så synker det brått. da går varsellampene. de har også målepunkt ut i nett for dobbeltsjekket at trafo til gitte boenheter måler rett effekt.

Husker bare selv for typ 15 år siden, da jeg ikke hadde bodd så lenge der jeg bodde. Da trappa netteier opp på døra og skulle bytte måler hos meg uten forvarsel, jeg viste jeg hadde rent mel i posen og ikke jukset. Brukte bare lite strøm på den tiden. men skjønte fort at de skulle bare se om jeg hadde jukset med strømmen, han titta inn i skapet for å se om jeg hadde koblet meg utenom måler og sa bare de skulle bytte måler for å dekke opp besøket.
Vel nettleien kommer han jo ikke unna. Sålenge han har måler må han betale nettleie. Men når folk skal gjøre noe kriminelt så må de vel ta en kost/nytte analyse i forkant? Ja om alt går bra så sparer han maks X antall kroner per år. Blir han tatt så får han Y straff, bøter, tilleggsregning. Er det virkelig verdt risikoen å stjele strøm idag?

Har hørt "vandre"historier eller gamle historier om folk som sier de levde nesten gratis typ tilbake til 80 tallet hvor de stjal telefon fra nærmeste telefonkiosk, og strøm fra e-verket evt. naboen. Og som senere fikk seg mobiltelefon av NMT typen som var "hacket" slik at de kunne ringe gratis. Ja det er jo gode historier men det er lite trolig at det vil være mulig å slippe unna med slikt idag over særlig tid.
Min bestefar koblet seg direkte på strømledningen for å bruke elektrisk vedkløyver. Han ble aldri tatt men det er mange år siden, på den tiden det var blanke linjer så han hektet bare noen kroker på linjen.
Jeg hadde også sagt til din bekjente at han burde være forsiktig med hvordan han tar hull på inntakskabelen. Det vil garantert komme spørsmål ved neste tilsyn om hvorfor ledningen er punktert, eller enda mer mistenkelig, avisolert. Enda værre er det å skjule hvis han ender med å kappe ledningene for å så skjøte inn den umålte kretsen. På et eller annet sted må han ta hull på kabelisolasjonen. Jo mer skjult, desto værre er det å "kjapt demontere" ved varslet el-tilsyn.

Og ja, med mindre forbruket på den umålte kretsen er veldig lav (ikke verdt risikoen) må dette være i det tilfellet at den umålte kretsen er til et nytt anlegg (f.eks nyinstallert varmekabel på gårdsplassen etc.)

Konklusjon: Ikke verdt risikoen. Går han likevel for det, så planlegg godt i forkant.
Skjønner ikke hvorfor mennesker henger seg så veldig opp i de tekniske systemene og løsningene når de prøver å "lure systemet"?
Det er jo vanligvis regnskapsfolk eller andre "bean counters" som finner ut av feilen likevel.