Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1555
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Før jeg starter med spørsmålet/problemstillingen, vil jeg nevne at jeg skal prøve å holde spørsmålet/problemstillingen kortfattet, men når jeg er i godform (ruset) as I speak, blir jeg kanskje å skrive rotete og lengre enn nødvendig, at det blir en diffus masseproblemstilling

Jeg startet rundt 8-10. februar med bruk av heroin, uten å ha brukt det før - annet enn ved to anledninger tidligere, to kvelder på rad i april 2019 - før jeg dro i behandling.
Men har tidligere knasket langt mildere opiater, eller morfinderivater som paralgin forte eller tramadol - utviklet et avhengighetsforhold til dette, derav behandling. Jeg avsluttet behandling på nyåret, og på daværende tidspunkt hadde jeg det tilsynelatende ganske bra med meg selv, trente aktivt og fikk mye ut av dette, hadde blitt tilbudt mye forskjellig ved flere anledninger inne på behnadling, og sagt nei uten problem. Jeg avsluttet behandling og flyttet inn i kollektiv med bestevenn (som er politistudent og således helt streit), og var hele januar mye av alene i ukedagene da han hadde leiropphold i 3 uker (var hjemme i helgene). Jeg har rimelig ustrukturerte og frie tøyler hva gjelder hverdagsmessig, på mest vondt - jeg er en person som liker rutiner. Jeg mottar AAP, og aktivitetsplanen min er å fullføre en muntlig eksamen 30.03, samt levere bacheloroppgave i starten av juni, hvor oppstarten av bacheloremnet er 1.april. Jeg er ett år på etterskudd hva gjelder disse emnene, men har ingen forelesninger jeg må møte på, og kan ikke starte på bachelorskrivingen før i april, om jeg ønsker å få veiledning og møte til seminarer. Dette ble mye digresjon, poenget er 0 struktur.

Til poenget; jeg eksperimenterte med heroin 8-10.februar, og tanken om å skulle gjøre dette 1 gang i uka, gikk ikke som planlagt. Administrasjonsmåte var snorting første 8-10 dagene, før jeg gikk over til å skyte. Pr nå har jeg høy toleranse, og bruker ca 1-1,4 g når jeg starter å ruse meg på kveldstid, og justerer gradvis oppover (skyter hvert 45.min til jeg er tom, og er kanskje ruset i 12 timer).

Jeg har hatt ca 50 timer der pause på disse 18 dagene, og seneste var fra torsdag denne uken kl 14-15 (ca da jeg tror heroinen var ute av kroppen), og hadde pause til kl 22 i går (fredag). Av hva jeg har hatt av abstinenser, er det ganske nedstemthet, og mye følsomhet, og ett sug såklart. Jeg kjøpte 5g på rappen på mandag, og var tom allerede torsdag, og blakk. Grunnet ensomhet og deppethetsfølelsen dro jeg på besøk til min far, og jeg fikk 1000kr uten å tigge om dette. Disse pengene gikk til dop. Jeg har hele tiden tidligere trent aktivt styrke, med kardio før/etter styrkeøkten, men dette har jeg ikke gjort disse ukene i opiattåka. Så til spørsmål da; hvor lang tid vil jeg kjenne på et betydelig underskudd av endorfiner etter den bruken jeg har hatt disse snart tre ukene, og jeg tenker å starte opp styrketrening og begynne å dra på skolen for å lese. Siden jeg faktisk kun har psykiske abstinenser (og må si meg veldig heldig sånn sett, men er vel ved et veiskille rimelig snart om jeg ikke kutter tvert, og jeg ønsker ikke havne der), vil jeg føle meg allerede nesten som før med tanke på humør om 1 uke, 2 uker, om jeg trener, og snur døgnrytmen tilbake til normalen? Jeg er såpass ydmyk at jeg vil si jeg er avhengig, men i og med jeg ikke går til desperate handlinger for å skaffe, tror jeg at jeg kan komme meg ut av dette. En reell risikofaktor er rundt 5-10. mars, da jeg får etterbetalt fra lånekassen for hhv januar og februar (30 000). Står på søknaden at den er estimert ferdigbehandlet den 05.03.

Dette ble rotete, men ja, håper noen har noen formening. Jeg har sammenligningsgrunnlag fra da jeg var ferdig i avrusning og starten av behandling, men med et kollektivt fellesskap og profesjonelle, samt mennesker rundt meg hele tiden, ble det garantert lettere å komme ovenpå, og over den konstant kampen i hodet om rus - siden jeg var en plass det ville få konsekvenser. Nå er jeg på egne bein, og veien til en ny 5er er ekstremt kort når det plutselig er masse penger på konto. Om jeg manipulerer meg selv til å tenke en siste 5er er ok", vet jeg alle de 30' ryker på dop... så har noen tanker og vet at trening er ett effektivt tiltak, samt rutiner. men ja, hvor lang tid før humøret er som før?
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du er hekta, men du har ikke fått føle på virkelige abstinensene enda. Disse er så til de grader fysiske, les denne tråden https://freak.no/forum/showthread.php?t=267834 Burde være motivasjon nok i seg selv til å slutte.
Trening og ha noe å fylle hverdagen med er viktig for å holde seg på matta.

Du nevner ting som nedstemthet, sug og "underskudd av endorfiner". Dette er avhengigheten som snakker, og du er vant til å føle deg bedre enn normal. Derfor føler du deg nedenfor. Hvor lang tid det tar kan jeg ikke si med sikkerhet, burde ikke ta så veldig lenge ettersom du ikke har fått abstinenser enda.

Slutt mens leken er god, for med 18 dager straight begynner du å nærme deg.
Tar tid før de ordentlige abstinensene kommer. Hilsen en som har brukt Heroin i over 8 år
IKKE gå videre nå, du er som du sa ved et veiskille, og det går bare nedover herfra. Fysiske abstinenser er som følger, du spyr, driter på deg nesten, har diare, skjelver, svetter fryser osv. Det er menn som tar og horer seg til gamle griser for heroin, så du skjønner hvor desperat folk blir når du driter i buksa uten heroin. Jeg går på metadon, vet ikke om jeg er glad for det eller lei meg for det lenger, og vile aldri rørt en paralgin forte om jeg viste hva dette livet innebar.

Selv om jeg har vært veldig heldig og hatt relativt god økonomi og hjelp hele avhengigheten min bortsett fra en stund jeg gikk på sossen og bodde på hospits. Der solgte naboen speed og heroin, og hver gang han tok en smell med begge stoffene i lagde han en lik til meg, og skrev det opp på en gjeldsliste. Jeg husker ikke total sum men det nærmet seg hundre tusen kr tror jeg.

Jeg måtte rømme fra hele plassen og gjelden og alt, for hadde aldri klart å betale noen gang. Legg alle kortene på bordet, søk hjelp, du tar jævlige store doser til å ha brut så kort tid, det fører bare raskere nedover, for du kan ikke venne deg til en 0,1g dose nå liksom. Hør på folka her, det er et helvete å ikke få i seg heroin pga du ikke finner en blodåre lenger og blodet i sprøyten koagulerer så du må kaste det eller sprute det opp i ræva i desperasjon. Har vener som fyller pumpe etter pumpe med blod uten å få dopet i seg.

Det er ikke noe kult å ha dt sånn, lover jeg deg. Nå har jeg gode årer igjen etter 'bare' snill bruk av litt speed med sprøyte bare på nålefronten, men jeg er ikke engang frisk om natten på metadon som skal 'gå rundt' som det heter. Jeg går på 130mg og får neppe mer, håpet er morfin sulfat tre ganger daglig eller heroin behandlign dersom det prøveprosjektet går rette veien i lar. Så langt er jeg kommet at håpet er å gå tilbake til statlig heroin....trist tanke, og det skremmer vannet av meg å gå våken fem døgn uten å røre speed. Blir jo klin gal.

Jeg ville gidd alt for å ikke ha prøvd noe annet en hasj, sopp og lsd, det er fine ting i moderasjon, og kan til og med være helsebringende i visse tilfeller. Men selv hasjen gir litt abstinens uten inntak lenge, som tørken som har vart en stund nå. Jeg har brukt så mye annet stoff på si etter hasjen forsvant.


s