Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2659
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen ganger hvis jeg røyker weed, kan jeg få litt noia og til og med føle en slags "skam" over at jeg er en såkalt "stoner". Jeg tenker at det er helt krise å møte venner eller kollegaer som ikke skal vite at jeg røyker, og føler meg nesten dårligere enn dem fordi jeg bruker "narko".

Jeg vet at noia kan være en bivirkning, og for min del går det som regel over. Og jeg liker å være fjern av og til (røyker ikke daglig), så tenker mer at det er en del av pakka når man bruker cannabis.

Men i høst bodde jeg hos broren min i Los Angeles noen måneder, og der ble det selvsagt en del røyking siden det er helt lovlig der. Og det jeg merket etter noen dager var at den angsten/noiaen jeg får i Norge, ikke dukket opp der. For selv om du møter folk som ikke røyker, dømmer de deg ikke om du fyrer opp en joint foran dem, siden det har vært en del av kulturen i flere år nå. Og selv om det ikke er "lov" å røyke på utesteder, restauranter osv., er det null problem å bare gå litt bort å gjøre det like vel. På et par av barene kunne vi også røyke i baren dersom vi spurte først og det ikke satt folk rett ved siden av oss.

Jeg merket det var mye mer avslappende å være fjern i Los Angeles, og man luktet som regel weed hvert 2. kvartal man passerte. Og når vi kjøpte weed på "dispensaries" møtte man alle typer folk, ikke bare sterotypiske røykere som man ser i film osv.

Nå som jeg er tilbake merker at jeg har fått mindre noia av å røyke, for jeg gidder ikke lenger å dømme meg selv ut ifra øynene til ignorante mennesker som tror cannabis er nesten djevelen, mens de uten problemer kan drikke seg sørpefulle på sprit selv. Heldigvis har folk også blitt mer liberale mtp. cannabis i Norge de siste årene også, jeg kunne bare ønske prosessen gikk litt fortere

Så jeg lurer litt på om flere som har vært i USA eller andre steder det er lovlig/avkriminalisert har følt litt av det samme?

PS! Når jeg snakker om å røyke, mener å ha et sunt forhold til det på samme måte som alkohol. Alle rusmidler kan potensielt vare skadelige, også cannabis dersom det misbrukes.
Følte/føler AKKURAT det samme som deg
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Personlig for meg, da jeg pleide å røyke muligens litt for mye, var noe av noiaen min grunnet politivesenet. Men det meste av noia for meg skyldes nettopp cannabis. Dette er én av grunnene til hvorfor jeg ikke røyker lenger, og altså ikke pga politifrykt.
Følte akkurat det samme når jeg var i Amsterdam.
Det kunne vært interessant å sett noe undersøkelser på dette. Hvordan noia blant røykere er i forskjellige land med forskjellige lover.
Jeg tviler ikke på at deres opplevelser ovenfor her er riktig, men likevel tror jeg det kan være annerledes på sikt. Weed er psykoaktivt, og er det ikke det ene man har noia for, så blir det noe annet. F.eks konspirasjonsteorier.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Det kunne vært interessant å sett noe undersøkelser på dette. Hvordan noia blant røykere er i forskjellige land med forskjellige lover.
Jeg tviler ikke på at deres opplevelser ovenfor her er riktig, men likevel tror jeg det kan være annerledes på sikt. Weed er psykoaktivt, og er det ikke det ene man har noia for, så blir det noe annet. F.eks konspirasjonsteorier.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, og det var derfor jeg ville påpeke at jeg mente et fornuftig bruk av cannabis. For før da jeg røyket oftere fikk jeg mye mer tankekjør, gjerne i negativ retning.

Jeg kan fortsatt få litt noia når jeg røyker i Norge av og til, men da er det mer irrasjonelle ting (som f.eks. konspirasjonsteorier) som jeg vet vil gå over når jeg kommer mer til meg selv igjen. Så det er mer den angsten/skammen over at jeg gjør noe ulovlig og er en dårligere samfunnsborger pga. dette som har forsvunnet helt.

Men folk er forskjellige, og cannabis er ikke for alle. Og jeg tror vi må slutte å både rose- og svartmale bruken av det. For mange forkjempere mener det ikke finnes noen negative sider ved det, mens de som er i mot ofte mener at alle som røyker er narkiser. Og men er nyansert syn på det vil det nok være lettere for folk å godta at noen liker å røyke, mens andre ikke gjør det

TS
All noia jeg føler under påvirkning av rusmidler er knyttet til politi, enten direkte eller indirekte, samt omdømme i lokalsamfunnet til en viss grad, som også til slutt har en forbindelse med politi og frykt for å bli tatt fordi noen tystet. Men er det egentlig paranoia når sjansen for at noe slikt kan skje er reelt? Sunn bekymring vil jeg kanskje kalle det for.
helt enig i overskriften. jeg startet min cannabis-karriere i spania, der det er andre lover og regler på det. Der nede hadde jeg aldri noe problem med noia eller den type ting, men med en gang jeg flytta hjem til Norge og fortsatte karrieren så føltes rusen nesten litt annerledes. Føler på den skammen knyttet til det å være stoner, samt en viss skyldfølelse ovenfor mine nærmeste, som hater alt av narkotika
Anonym bruker
"Tykk Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde det helt likt selv lenge, men så skjønte eg att mesteparten satt inne i hodet mitt og att eg overtenkte ting for mye.
Folk bryr seg sjeldent om noen røyker litt, det som plager andre folk mest er når en skal være veldig pro cannabis og gjerne fyrer opp Jonasen foran alle, spesielt i fylla. Hev hode, fyr deg en feit, og hold kjeft! Det er ikke alle som vil høre om det.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ofte tenkt det samme som ts og tror most def det er noe i det. Enda en negativ side med forbudet.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde det helt likt selv lenge, men så skjønte eg att mesteparten satt inne i hodet mitt og att eg overtenkte ting for mye.
Folk bryr seg sjeldent om noen røyker litt, det som plager andre folk mest er når en skal være veldig pro cannabis og gjerne fyrer opp Jonasen foran alle, spesielt i fylla. Hev hode, fyr deg en feit, og hold kjeft! Det er ikke alle som vil høre om det.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at man fort kan overtenke, og jeg tror det spesielt skjer når man vet man gjør noe ulovlig. Og i tillegg kan man begynne å tenke på alle man kjenner som ville blitt skuffet over deg fordi man bruker "narkotika". Men tidene forandrer seg heldigvis, og stadig flere aksepterer cannabis som et sosialt rusmiddel.

Og jeg er enig i at man ikke trenger å fyre opp en joint foran mange folk, for det handler om gjensidig respekt. Da bør man heller gå litt bort mens man røyker
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Enig... «vet de at jeg er høy? Kan de se det?»
Anonym bruker
"Takknemlig Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får akkurat samme tanker når jeg er høy. Har en mor som generelt hater narkotika/hasj så ligger vel noe der at jeg har vokst opp i et hjem der hasj er farlig å ikke bra. Jeg har selv et liberalt forhold til det..
For min del så har loven ingenting med at jeg ikke liker rusen. Familien min har ikke noe problem med det om jeg røyker, og jeg kjenner ikke på noe nervøsitet angående det å bli mistenkt eller få en bot pga det. Jeg vet akkurat hvordan jeg hadde oppført meg. Jeg hadde sitti bak i politibilen og vært hyggelig, sagt at jeg skjønner at de gjør jobben sin, selv om jeg synes loven ikke har den effekten vi ønsker. Jeg får ikke ubehagelige effekter av LSD, sopp eller 2C-X heller. Jeg og noen kompiser på syre gikk en gang inn på en bar i Drammen bare fordi vi så politiet akkurat hadde gått inn så det må jo være noe interessant som skjer der.

Det er rett og slett det at cannabis gir meg en dårlig feeling, men i og med at andre "sterkere" psykedeliske ikke gjør det samme så er det for min egen del ikke der problemet ligger.

Og som jeg har sagt før, selv Alexander Shulgin og kona likte ikke cannabisrusen. Det er langt i fra alle som gjør det, og noen ganger betyr det ikke mer enn akkurat det.

Jeg har venner som digger den og skulle gjerne ønske jeg gjorde det også, men for oss resten så er det faktisk mye mer normalt en man skulle tro.

Tror alle som har vært i partymiljøet før har sett hvordan en joint kan ødelegge kvelden, bare fordi en gjeng som tror de liker det røyker og så blir hent innadvendte.

Men som sagt, bortsett fra de som ønsker å tro at de liker det, så har jeg et par kompiser og venninner, som hver eneste gang uten unntak, blir lykkelige som faen. Heldige folk de der fordi om det funker så er det et ganske mildt rusmiddel (men alt i måte!) :-)

Jeg bor forøvrig ikke i Norge og loven er ikke noe som bekymrer hverken av oss.
Jeg mener også at mye av problemer nordmenn opplever på cannabis skyldes Norsk lov. Jeg tror faktisk nordmenn er spesielt utsatt da vi er et lite land. Se for deg at du bor i ei lita norsk bygd, der alle er "skikkelige" mennesker, og cannabis er noe som kriminelle bruker. Når du tar et trekk av jointen vil disse normene ligge i bakgrunnen, de er sosiale kontrollmekanismer.

Og hvilket miljø er det som suppelerer deg med cannabis? med mindre du bruker Darknet er det mest sannsynlige ikke de beste menneskene du får varene fra. Det er outsidere, gjerne med masse personlige problemer osv, og ofte er de relativt dyktige sosiopater som manipulerer deg, avhengig av hvor mottakelig du er for vissvass.

Dette er helt klart en mye farligere situasjon enn hvis du er i en stat i USA der cannabis er lovlig. Der går du inn i et lovlig "apotek" og kjøper cannabisen din fra vanlige, sikkert hyggelige folk. Og du vil lett finne helt vanlige folk som røyker cannabis, som ellers er helt vanlige mennesker.

Og når du ser helt vanlige mennesker røyke dette, så går du ikke like lett på skremselspropaganda om paranoia og psykose osv.
Anonym bruker
"Tykk Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
[quote=Hans Høyhet;3558669]Jeg mener også at mye av problemer nordmenn opplever på cannabis skyldes Norsk lov. Jeg tror faktisk nordmenn er spesielt utsatt da vi er et lite land. Se for deg at du bor i ei lita norsk bygd, der alle er "skikkelige" mennesker, og cannabis er noe som kriminelle bruker. Når du tar et trekk av jointen vil disse normene ligge i bakgrunnen, de er sosiale kontrollmekanismer.

Og hvilket miljø er det som suppelerer deg med cannabis? med mindre du bruker Darknet er det mest sannsynlige ikke de beste menneskene du får varene fra. Det er outsidere, gjerne med masse personlige problemer osv, og ofte er de relativt dyktige sosiopater som manipulerer deg, avhengig av hvor mottakelig du er for vissvass.

Dette er helt klart en mye farligere situasjon enn hvis du er i en stat i USA der cannabis er lovlig. Der går du inn i et lovlig "apotek" og kjøper cannabisen din fra vanlige, sikkert hyggelige folk. Og du vil lett finne helt vanlige folk som røyker cannabis, som ellers er helt vanlige mennesker.

Og når du ser helt vanlige mennesker røyke dette, så går du ikke like lett på skremselspropaganda om paranoia og psykose osv.[/QUOT
Når det kommer til hasj noia så sitter den mellom ørene på folk, og er ett tegn på att hasj ikke er noe for ditt hode.
Om du tror andre ser på deg att du har røykt så har du altfor store tanker om deg selv, svært få bryr seg eller ser det, men når du blir nervøs og oppfører deg merkelig og i tillegg må nevne 10grunner for å forsvare att du røyker, ja da begynner folk å dømme både deg og dem som klarer bruke hasj uten å få noia, slutt og røyk æ, du ødelegger for alle som klarer bruke stoffet rett.
[quote=Anonym bruker;3558673]
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg mener også at mye av problemer nordmenn opplever på cannabis skyldes Norsk lov. Jeg tror faktisk nordmenn er spesielt utsatt da vi er et lite land. Se for deg at du bor i ei lita norsk bygd, der alle er "skikkelige" mennesker, og cannabis er noe som kriminelle bruker. Når du tar et trekk av jointen vil disse normene ligge i bakgrunnen, de er sosiale kontrollmekanismer.

Og hvilket miljø er det som suppelerer deg med cannabis? med mindre du bruker Darknet er det mest sannsynlige ikke de beste menneskene du får varene fra. Det er outsidere, gjerne med masse personlige problemer osv, og ofte er de relativt dyktige sosiopater som manipulerer deg, avhengig av hvor mottakelig du er for vissvass.

Dette er helt klart en mye farligere situasjon enn hvis du er i en stat i USA der cannabis er lovlig. Der går du inn i et lovlig "apotek" og kjøper cannabisen din fra vanlige, sikkert hyggelige folk. Og du vil lett finne helt vanlige folk som røyker cannabis, som ellers er helt vanlige mennesker.

Og når du ser helt vanlige mennesker røyke dette, så går du ikke like lett på skremselspropaganda om paranoia og psykose osv.[/QUOT
Når det kommer til hasj noia så sitter den mellom ørene på folk, og er ett tegn på att hasj ikke er noe for ditt hode.
Om du tror andre ser på deg att du har røykt så har du altfor store tanker om deg selv, svært få bryr seg eller ser det, men når du blir nervøs og oppfører deg merkelig og i tillegg må nevne 10grunner for å forsvare att du røyker, ja da begynner folk å dømme både deg og dem som klarer bruke hasj uten å få noia, slutt og røyk æ, du ødelegger for alle som klarer bruke stoffet rett.
Vis hele sitatet...
Lær deg å quote før du kritiserer meg. Uansett ...

Hvis du er en av de som får effekt av cannabis, og her snakker vi ikke om noia, men at det synlig påvirker deg, f.eks røde øyne, store pupiller, og du møter på politi, skal du ikke se bort fra at du blir hanket inn.

Du skal heller ikke se bort fra at folk hvisker bak ryggen din.

Jeg beveger meg aldri utenfor dørene hvis jeg er synlig høy. Hvorfor skulle jeg gidde det? Selv i Nederland er det sett ned på å gå å røyke en joint offentlig (untatt i Amsterdam da). I Amsterdam kan du gjøre som du vil.
Sist endret av Hans Høyhet; 20. januar 2020 kl. 03:28.
Anonym bruker
"Tykk Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
[quote=Hans Høyhet;3558674]
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Lær deg å quote før du kritiserer meg. Uansett ...

Hvis du er en av de som får effekt av cannabis, og her snakker vi ikke om noia, men at det synlig påvirker deg, f.eks røde øyne, store pupiller, og du møter på politi, skal du ikke se bort fra at du blir hanket inn.

Du skal heller ikke se bort fra at folk hvisker bak ryggen din.

Jeg beveger meg aldri utenfor dørene hvis jeg er synlig høy. Hvorfor skulle jeg gidde det? Selv i Nederland er det sett ned på å gå å røyke en joint offentlig (untatt i Amsterdam da). I Amsterdam kan du gjøre som du vil.
Vis hele sitatet...
Så du oppfatter kun poenget om noen quoter rett? Satans grammatikk nazi.
Hva andre sier bak min rygg bryr meg ikke.
Det er bare å la være å kjøre bil så slipper en stress med onkel blå.
Og jo det sitter mellom ørene.
[quote=Anonym bruker;3558675]
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hva andre sier bak min rygg bryr meg ikke.
Vis hele sitatet...
Og hva hvis det er sjefen din som ser deg, og skal ha deg på pisseprøve dagen etter for at du skal kunne beholde jobben?

Det blir fort en masse tull hvis en gjør en offentlig uglesett ting til noe offentlig i Nore.
Anonym bruker
"Tykk Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
[quote=Hans Høyhet;3558676]
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Og hva hvis det er sjefen din som ser deg, og skal ha deg på pisseprøve dagen etter for at du skal kunne beholde jobben?

Det blir fort en masse tull hvis en gjør en offentlig uglesett ting til noe offentlig i Nore.
Vis hele sitatet...
Om eg er så dum så fortjener eg å miste jobben.
[quote=Anonym bruker;3558677]
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg

Om eg er så dum så fortjener eg å miste jobben.
Vis hele sitatet...
Ja, så du må uansett forholde deg til norske normer.

Bor du i en stat i USA der det er lovlig, trenger du i langt mindre grad bry deg om "de andre", de ny-religiøse som misliker hva du gjør og som skal bestemme hva du gjør: Slutt å rus deg, og tro på Gud.

Det er et mindre irritasjonsmoment. Hvor mye en lar det påvirke en selv bestemmer en selv, som du sier "det sitter i hodet", men realiteten er fortsatt at politiet vil ta deg hvis du gir de nok bevis. Og for mange er dette nok til å begynne å noie.

Om de burde røyke hvis de får noia så lett, er en annen diskusjon.
Sist endret av Hans Høyhet; 20. januar 2020 kl. 03:48.
Anonym bruker
"Tykk Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
[quote=Hans Høyhet;3558678]
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Ja, så du må uansett forholde deg til norske normer.

Bor du i en stat i USA der det er lovlig, trenger du i langt mindre grad bry deg om "de andre", de ny-religiøse som misliker hva du gjør og som skal bestemme hva du gjør: Slutt å rus deg, og tro på Gud.

Det er et mindre irritasjonsmoment. Hvor mye en lar det påvirke en selv bestemmer en selv, som du sier "det sitter i hodet", men realiteten er fortsatt at politiet vil ta deg hvis du gir de nok bevis. Og for mange er dette nok til å begynne å noie.

Om de burde røyke hvis de får noia så lett, er en annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Vi er nok enig. For øvrig så har mine 2 siste arbeidsgivere siste 10årene vist om att jeg røyka. Eneste krav har vært att eg kom nykter på jobb, og det klarer eg holde. Og det er mer en fair enogh for meg.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Feil. THC er et psykoaktivt stoff, samtidig som at Cannabis berører dopamin i en liten grad. Det er bare så enkelt som 1+1 for å forstå hvorfor Cannabis kan gjøre en paranoid.
En stor fordel i California er at de kan velge mer selv hva slags strains som passer best til deres egen person, og eget personlige bruk.

Veldig hissige sativa strains som ofte betegnes som den "beste" tjallen kan være altfor hissig for daglig bruk etc..
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei det er weeden som gir noia, ikke lovene. En som får noia i kåken i Norge hadde fått noia på en øde øy uten myndigheter og lover også, men istedet for for politiet og naboer så heller for lyder i treet, helikopterlys og skygger i mørket.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Feil. THC er et psykoaktivt stoff, samtidig som at Cannabis berører dopamin i en liten grad. Det er bare så enkelt som 1+1 for å forstå hvorfor Cannabis kan gjøre en paranoid.
Vis hele sitatet...
«‘Stigma’, as per Erving Goffman’s influential and important analysis (albeit with some limitations to his discussion),4 refers to a process of ‘social spoiling’, whereby an individual’s status comes
to be seen as tarnished and spoilt . Stigma is often based on assumption, preconception, and generalisation . In terms of drug use, stigma and criminalisation operate together: stigma (i .e . the social spoiling of people who use drugs) is used to discourage drug use, and criminalisation is justified by stigmatising drugs and people who use them .5
Stigmatisation drives frequent prejudiced and biased treatment of people who use drugs . This discrimination has corresponding impacts on health and welfare . Stigma, and the discrimination it results in, are what drive the gross violations of the human rights of people who use drugs, and also result in these violations going for the most part unchallenged»

https://www.unodc.org/documents/unga..._Drugs-Web.pdf

Det er fler og fler artikler som argumenterer godt for det faktum at stigmatiseringen i seg selv er skadelig. Joda, thc er psykoaktivt, men det er ikke synonymt med paranoia. Det er en spesifikk artikkel jeg har lett etter, som jeg ikke finner atm, (så ikke ta dette for god fisk, skal fortsette å lete litt) men den hevder at i land der cannabis er ulovlig ser man også fler psykologiske problemer som følge av dette, som kan tyde på det at «å være kriminell» er mer skadelig enn det å faktisk bruke stoffer.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du vet at noen ganger så har vi en samvittighet også..
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen ganger hvis jeg røyker weed, kan jeg få litt noia og til og med føle en slags "skam" over at jeg er en såkalt "stoner". Jeg tenker at det er helt krise å møte venner eller kollegaer som ikke skal vite at jeg røyker, og føler meg nesten dårligere enn dem fordi jeg bruker "narko".

Jeg vet at noia kan være en bivirkning, og for min del går det som regel over. Og jeg liker å være fjern av og til (røyker ikke daglig), så tenker mer at det er en del av pakka når man bruker cannabis.

Men i høst bodde jeg hos broren min i Los Angeles noen måneder, og der ble det selvsagt en del røyking siden det er helt lovlig der. Og det jeg merket etter noen dager var at den angsten/noiaen jeg får i Norge, ikke dukket opp der. For selv om du møter folk som ikke røyker, dømmer de deg ikke om du fyrer opp en joint foran dem, siden det har vært en del av kulturen i flere år nå. Og selv om det ikke er "lov" å røyke på utesteder, restauranter osv., er det null problem å bare gå litt bort å gjøre det like vel. På et par av barene kunne vi også røyke i baren dersom vi spurte først og det ikke satt folk rett ved siden av oss.

Jeg merket det var mye mer avslappende å være fjern i Los Angeles, og man luktet som regel weed hvert 2. kvartal man passerte. Og når vi kjøpte weed på "dispensaries" møtte man alle typer folk, ikke bare sterotypiske røykere som man ser i film osv.

Nå som jeg er tilbake merker at jeg har fått mindre noia av å røyke, for jeg gidder ikke lenger å dømme meg selv ut ifra øynene til ignorante mennesker som tror cannabis er nesten djevelen, mens de uten problemer kan drikke seg sørpefulle på sprit selv. Heldigvis har folk også blitt mer liberale mtp. cannabis i Norge de siste årene også, jeg kunne bare ønske prosessen gikk litt fortere

Så jeg lurer litt på om flere som har vært i USA eller andre steder det er lovlig/avkriminalisert har følt litt av det samme?

PS! Når jeg snakker om å røyke, mener å ha et sunt forhold til det på samme måte som alkohol. Alle rusmidler kan potensielt vare skadelige, også cannabis dersom det misbrukes.
Vis hele sitatet...
Hadde de samme tankene når jeg begynte å røyke. Etterhvert gled det over i noia for politiet, gjerne i ledd med at kjentfolk skulle nevne at jeg røyka.

Dette er svært mange år siden. Den dag i dag gir jeg blanke. Det jeg gjør på fritida mi kan andre bare hoppe og drite i. Jeg betaler skatt og har alt på stell. Hadde sjefen sett meg høy på fritida, så hadde han bare ledd.

Tror kanskje det ligger noe i alder oppi alt dette også. Vesentlige forskjeller i erfaring fra 15 til 35 år.
Bor i et land hvor jeg røyker lovlig. Kan fortsatt føle at jeg gjør noe ulovlig og bekymrer naboer som ser eller lukter skal ringe politiet.

Vet ikke om det er weeden eller irrasjonell frykt som henger igjen fra Norge.
Sitat av Door145 Vis innlegg
«‘Stigma’, as per Erving Goffman’s influential and important analysis (albeit with some limitations to his discussion),4 refers to a process of ‘social spoiling’, whereby an individual’s status comes
to be seen as tarnished and spoilt . Stigma is often based on assumption, preconception, and generalisation . In terms of drug use, stigma and criminalisation operate together: stigma (i .e . the social spoiling of people who use drugs) is used to discourage drug use, and criminalisation is justified by stigmatising drugs and people who use them .5
Stigmatisation drives frequent prejudiced and biased treatment of people who use drugs . This discrimination has corresponding impacts on health and welfare . Stigma, and the discrimination it results in, are what drive the gross violations of the human rights of people who use drugs, and also result in these violations going for the most part unchallenged»

https://www.unodc.org/documents/unga..._Drugs-Web.pdf

Det er fler og fler artikler som argumenterer godt for det faktum at stigmatiseringen i seg selv er skadelig. Joda, thc er psykoaktivt, men det er ikke synonymt med paranoia. Det er en spesifikk artikkel jeg har lett etter, som jeg ikke finner atm, (så ikke ta dette for god fisk, skal fortsette å lete litt) men den hevder at i land der cannabis er ulovlig ser man også fler psykologiske problemer som følge av dette, som kan tyde på det at «å være kriminell» er mer skadelig enn det å faktisk bruke stoffer.
Vis hele sitatet...
I tillegg bidrar stigmatiseringen til at brukere får høre fra alle kanter at dem er skitne tapere som vil ende opp på et vondt sted. Dette kan føre til en forvrengt bilde av seg selv hos enkelte brukere, og få dem til å oppfylle profetien, delvis ubevisst.

Fordi man må gjemme bruken fra stortsett alle bortsett fra likesinnede og evt nærmeste, så oppstår det en brist mellom individet og samfunnet. Alle er potensielle tystere, straighte folk er en trussel, dem har et så annerledes bilde av verden enn deg. Utenforskap rett og slett.
Jeg pleide i mine yngre dager å dyrke til mitt eget forbruk, og kanskje litt til, hadde en rotasjon på en kilo hver andre måned. Jeg var ung og bekymringsfri. En bot eller noe på rullebladet betyr lite for en som er uføre.

Hadde mindre noia når jeg dyrket enn når jeg handlet fra en eller anna shady speedfreaker som finansierte bruken sin med å selge hasj.

I Amsterdam hadde jeg aldri noia, det vil si, ikke fordi jeg var stein, men kanskje for å bli ranet når jeg gikk meg bort på natta.

Traff en fantastisk dame, vi giftet oss, nå har vi en kid på 2, jeg har ikke røyket på 2+ år. Den nye foreslåtte rusreformen er ikke verdt noe for en som meg, barnevernet kommer bankende på døra og lappen ryker. Er det forbudet som som gir meg noia? Så absolutt, men jeg er flink til å tilpasse meg. Så nå brygger jeg øl og er en pliktoppfyllende borger, bra for meg
Sitat av Door145 Vis innlegg
men den hevder at i land der cannabis er ulovlig ser man også fler psykologiske problemer som følge av dette, som kan tyde på det at «å være kriminell» er mer skadelig enn det å faktisk bruke stoffer.
Vis hele sitatet...
Dette er min mening også, se f.eks. på cannabisrøykere i USA, du har flere unge jenter (dvs- 20-30 år) som deler sitt bruk på youtube, og de er ellers absolutt helt normal.

Tenk deg nå at en norsk jente skulle gjort dette. For det første så er det ingen som gjør det pga. frykt for politi, for det andre pga. frykt for foreldre, skole, jobb, kanskje venner osv.

Det er med andre ord nærmest umulig å forholde seg helt normal til cannabisbruken hvis en er i Norge, det er ikke en akseptert livsstil. Og dette er stigma. Hvis man er utsatt for stigma, og spesielt hvis man er ung og lett påvirkelig, vil man fort søke aksept i de sirkler som aksepterer en, og i Norge er dette ofte i rusmiljøer, da røyking er noe som foregår bak lukkede dører.

De som begynner å røyke i ung (og lett påvirkelig) alder i Norge, vil mye lettere falle ut av normale sosiale sirkler, jobb osv. Ikke nødvendigvis pga. cannabisen, men pga. det sosiale spillet rundt cannabisen. Det er ikke noe problem å røyke cannabis forsvarlig (moderat) og ellers delta helt normalt i samfunnet.

jeg tror at linken med cannabis og det og falle utfor, ikke er pga. cannabisen (med mindre det er snakk om misbruk, der å røyker er alt en gjør, her er cannabis likt alkohol, dog mindre skadelig), men pga. normene rundt bruken. Så når f.eks. leger snakker om disse negative effektene av cannabis, er de samtidig med på å skape de.

Det hadde vært mye lettere for meg å bo i et land der det var lovlig, jeg ville verken røykt mer eller mindre, har funnet den rette mengden hvor jeg ikke har noen negative bivirkninger, likeledes med kaffe, for mye kaffe har også negative effekter.

I stedet for å måtte gjøre det i det skjulte kunne jeg enkelt bare gått på nærmeste apotek og kjøpt den varianten jeg likte. Og det ville vært null stress rundt dette. Jeg ville også vist at jeg fikk skikkelige saker.

Norge har mange gode ting med seg, men for helvete! det er kaldt og nordmenn er relativt kjedelige. Jeg tenker det hadde vært mye mer interessant å vokst opp på 60-tallet i USA med alle de ville hippiene.

For mye "ansvarlighet" og du får et grått og kjedelig samfunn, Norge er et kjedelig samfunn. Bare se på fargevalget når vi maler huset og stua, det er hvitt og grått.

Norge er en nasjon for og av regnskapsførere. Og oljebarna, la oss være ærlige, de er en ekkel gjeng med hedonister som bare bidrar til mijøkrisa.
Sist endret av Hans Høyhet; 21. januar 2020 kl. 06:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når jeg var ung hadde vi noia for at noen skulle se at vi røykte fordi da ble det masse rykter og det ble kjipt for foreldrene våres. Snuten var vi ikke bekymret for, de lot oss være i fred.
Etter at jeg flytta for meg selv et helt annet sted har jeg bare opplevd noia en gang. Kan bli introvert og urolig av for mye gorillaglue men det går aldri så langt at jeg får noia.
Sist endret av KnutAnkhAton; 21. januar 2020 kl. 15:47.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Det hadde vært mye lettere for meg å bo i et land der det var lovlig, jeg ville verken røykt mer eller mindre, har funnet den rette mengden hvor jeg ikke har noen negative bivirkninger, likeledes med kaffe, for mye kaffe har også negative effekter.

I stedet for å måtte gjøre det i det skjulte kunne jeg enkelt bare gått på nærmeste apotek og kjøpt den varianten jeg likte. Og det ville vært null stress rundt dette. Jeg ville også vist at jeg fikk skikkelige saker
Vis hele sitatet...
Helt enig. Og her til lands skremmer politikerne med at cannabisen blir sterkere og sterkere, noe som for øvrig stemmer, men det er ikke dermed sagt at man konsumere det sterkeste. Men når man kjøper av en dealer på gata aner man jo ikke hvor sterkt det er.

Selv likte jeg å kjøpe cannabis med middels styrke. Og dersom jeg kjøpte noe heftig greier som jeg ble helt mongo av, tok jeg heller færre trekk neste gang. Det blir jo som å kjøpe 60% på polet og klage over at man blir for drita. Da får man heller drikke mindre eller evt. kjøpe noe mildere.

Voksne mennesker klarer å styre dette selv, det skal ikke være nødvendig for en stat å bestemme hva innbyggerne putter i seg. Staten eier deg ikke, selv om det dessverre er slik nå.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Helt sant. Selv om de har 60% på polet så kjøper ikke majoriteten den flaska.
Jeg tenker det er ganske logisk, selv om cannabis er er psykoaktivt stoff og ikke psykedelisk. Så har settingen rundt bruken ekstremt mye å gjøre for psyken i opplevelsen. Når man er i en form for omgivelse hvor man må gjømme bruken for omverden, er det ikke rart at paranoia dukker som en vanlig bivirkning.