Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3437
Hei,
Etter de nye reglene tredde i kraft fra 2020 har jeg fått et problem ifbm med å bestille "næringsmidler" til Norge.

Tidligere bestilte jeg 2-3 pakker på under 350 kroner i måneden fra iHerb uten problemer. Jeg gjorde tilsvarende nå i januar, og pakken ankom med et fortollingsgegbyr på 299 kroner i tillegg til momsen som var på 25% av varens verdi.

Nå virker det som at de eneste rimlige alternativene er å bestille større pakker, da med DHL som leverandør. Problemet er at de tar relativt store summer for å fortolle varer. 434 kr i kun gebyrer for pakker mellom 1000-5000, og 765 kr for pakker over 5000. I tillegg er det gebyrer for antall varelinjer, som jeg ikke helt vet hvordan fungerer - men som jeg har fått et lite sjokk om før.

Med det lurer jeg på: hvordan er det å fortolle ting selv? Så vidt jeg vet så må man si ifra til DHL (før de har mottatt pakken i Norge) at man ønsker å fortolle pakker selv. Men hva gjør man så?
Jeg som trodde de nye reglene alt i alt var positive? Det der er jo ekstremt...
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk! Ser på det nå. Om noen har erfaring med det (bruk av Tolletatens "TVINN") så hører jeg gjerne

Sitat av hippitus Vis innlegg
Jeg som trodde de nye reglene alt i alt var positive? Det der er jo ekstremt...
Vis hele sitatet...
Muligens noe positivt dersom man bestiller klær o.l, men det varer vel bare frem til 1. april? De som bestiller næringsmidler, kosttilskudd, mat, eller godteri fra utlandet er de største taperne av denne lovendringen.

I mitt tilfelle er det ting som ikke selges i Norge, og hvis det selges i Norge så selges det kun hos en aktør for 4x prisen av det jeg kan bestille utenlands fra.
Oppsan. 300 kr i brus ender opp som 1300? Wow! (rota litt rundt på den linken)
Sitat av MBTI Vis innlegg
Muligens noe positivt dersom man bestiller klær o.l, men det varer vel bare frem til 1. april? De som bestiller næringsmidler, kosttilskudd, mat, eller godteri fra utlandet er de største taperne av denne lovendringen.

I mitt tilfelle er det ting som ikke selges i Norge, og hvis det selges i Norge så selges det kun hos en aktør for 4x prisen av det jeg kan bestille utenlands fra.
Vis hele sitatet...
Dumt at det skal bli sånn. Jeg ser jo poenget med at det blir tungt for norske aktører hvis man bare kan bestille ting fra utlandet til en brøkdel av prisen, men sånn som i ditt tilfelle der samme vare gjerne ikke selges i Norge er det jo helt hull i huet...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av hippitus Vis innlegg
Jeg som trodde de nye reglene alt i alt var positive? Det der er jo ekstremt...
Vis hele sitatet...
Jeg sier dette med genuin nysgjerrighet: hvordan fikk du den idéen?