Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7684
hei var på ferie i Hellas og tenkte dette var en strålende god mulighet for og leke litt med metalldektoren min det tok ikke mange minuttene før jeg fant noen godsaker

mynten jeg fant ser det ut som det står noe forsjellig på er ikke sikker vanskelig og tyde (skulle gjerne lastet opp bildet men jeg er NY på forumet ny og ny jaja men jeg vet ihvertfall ikke hvordan jeg gjør det )


(tror jeg fant ut )

så det jeg egentlig lurer på da.... er det noen som kan si noe om denne mynten ? verdi opphavsett osv.
Sist endret av okkla; 8. november 2012 kl. 01:00.
Kan du få tak i et bedre bilde eller skrive hva som står på den? gjerne begge sider.

Er det 1771 det står der?
Ser ut som en dansk skilling fra 1771, står jo ganske tydelig på den. Morsomt funn.
ja det står 1771 veldig vanskelig og tyde resten har nedsatt syn :/
Selv om den er gammel har den sannsynligvis liten verdi så lenge den ikke er i god stand. Men stilig funn uansett!

http://www.ebay.com/itm/DENMARK-1-Sk...-/290661355093
Sist endret av ThePackMan; 8. november 2012 kl. 01:04.
ok takker for svar men det var da et morsomt funn da
Sitat av okkla Vis innlegg
ok takker for svar men det var da et morsomt funn da
Vis hele sitatet...
Etter litt googling ser det ut som den er verdt et par hundrelapper i god kvalitet, så du sitter vel kanskje på 100 spenn ca.

Den er trykt opp i 60 millioner eksemplarer, så er ikke akkurat kjempesjelden.
ja det var ikke akkurat million gevinsten jeg håpet på o.O
Morsomt funn uansett verdi !
ja enig der får bestandig et lite kick Hver gang jeg finner noe nytt og spenende
The Merciful One
mr5050's Avatar
Fant du en dansk skillig fra 1771 i hellas ? hvor fant du den ? på en plen et jorde eller i skogen ?

Lurer også på åssen metallsøker du har ?
Kult. Har du funnet noe annet også opp i gjennom?
Tar metallsøkeren din stor plass siden du har den med deg på ferie?
The Merciful One
mr5050's Avatar
Syns hele denne greia virker ganske svidd
Sitat av mr5050 Vis innlegg
Syns hele denne greia virker ganske svidd
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Hvem finner på at de fant en mynt som er verdt noen få hundrelapper.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hvorfor? Hvem finner på at de fant en mynt som er verdt noen få hundrelapper.
Vis hele sitatet...
tror ikke det var det han mente..
Sitat av okkla Vis innlegg
hei var på ferie i Hellas og tenkte dette var en strålende god mulighet for og leke litt med metalldektoren min det tok ikke mange minuttene før jeg fant noen godsaker

mynten jeg fant ser det ut som det står noe forsjellig på er ikke sikker vanskelig og tyde (skulle gjerne lastet opp bildet men jeg er NY på forumet ny og ny jaja men jeg vet ihvertfall ikke hvordan jeg gjør det )


(tror jeg fant ut )

så det jeg egentlig lurer på da.... er det noen som kan si noe om denne mynten ? verdi opphavsett osv.
Vis hele sitatet...
Jeg eier selv en tilsvarende mynt. Ser helt lik ut, men er hamret ut i 1812. Hvis du ser nøye på begge sider, vil du trolig se at den er hamret ut for hånd - man tager en hammer med utetset skrift, en tilsvarende ambolt, en kobberbit og dæljer til. Derfor er ofte for og bakside litt vridd i forhold til hverandre, og myntens bilde er neppe 100% i senter osv. Det er forøvrig trolig grunnen til at skrifta fortsatt er så tydelig; støpte mynter har mye mindre tydelig mønster og tidens tann farer hardere med dem.

Hva verdi angår: jeg har ikke takstert min egen, men skal en mynt være vert noe, så må den være sjelden. Gamle mynter er selvsagt oftere sjeldne enn andre, men det skal mer enn to århundrer til før det begynner å bli penger av det alene.

Vet ikke helt hva du mener med opphavsrett, men her er vel tommelfingerregelen at staten har krav på mer eller mindre alt man finner. Ingen kommer imidlertid til å bry seg om denne og ingenting hindrer deg i å si den har vært i familien siden tidenes morgen eller lignende.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 18:36.
The Merciful One
mr5050's Avatar
det er bare innleveringsplikt på mynter fra før 1650
Sitat av mr5050 Vis innlegg
det er bare innleveringsplikt på mynter fra før 1650
Vis hele sitatet...
Interessant! Men, hva er egentlig reglene her - gjelder det bare mynter, eller andre ting også? Og, det gjelder bare ting du finner, ja? Og i såfall, har det noe å si om det er på egen eller andres tomt?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 18:36.
The Merciful One
mr5050's Avatar
det er innleveringsplikt på gjenstander fra før 1537 og mynter fra før 1650
har du mistanke om at du har funnet noe som er eldre enn det så må du kontakte fylkesarkologen når det gjelder gjenstander og myntkabinettet når det gjelder mynter.



finner du noe av verdi så blir det vurdert om du får finnerlønn eller om du finner en mynt så kan du være så heldig at de lar deg beholde den hvis de har den i samlingen fra før.
så all skatt som man kanskje finner på privat eiendom som er før 1537 er det staten som eier?
syns det er en sær regel med tanke på at de også vuderer fiinerlønn. Hvordan er det med de som finner skatter i havet feks gammle skips skatter da er vel egne regler der siden de får beholde skatten?
Mynten ligger på en 1- sånn omtrent. Er slitt og viser tegn på sirkulasjon, men forsatt fullt mulig å identifisere den. Mynten ble produsert både i Tyskland, Danmark og Norge. På vestlandet var det faktisk en del forfalskninger som ble produsert mellom 1775/1776. Så vær på vakt.
Veldig interessant! Man kan jo bære begynne å undres over historien til noe slikt, kan jo være alt fra en Dansk handelsmann som mistet den der på 1700-tallet, til en samler som mistet den mer nylig... Like spennende uansett!
The Merciful One
mr5050's Avatar
alt av gjenstander fra før 1537 som du finner i utmark er det fylkesarkologen som skal ha! og hvis du ikke leverer dem inn og blir tatt for det så risikerer du besøk fra økokrim.

når det gjelder skipsvrak så aner jeg ikke hvilket regelverk som gjelder.

Men det jeg syntes er litt rart er at trådstarter har funnet en norsk/dansk skilling fra 1771 i hellas !
Har drevet ganske aktivt med metallsøking i 4 år og jeg har en av de beste søkerne på markedet og jeg har aldri funnet en slik mynt andre steder enn på pløyd mark der folk har sliti i alle år.

hvis en kar har mista den mynten på slutten av 1700 tallet så ligger den for dypt nede i jorden til at en metallsøker får signal på den uten at plassen har vært pløyd opp
vet ikke hvordan det fungerer med funn av "skatter" på land, men jeg vet at vis du finner noe i sjøen fra før 1600 tallet (vet ikke nøyaktigt år) feks. i et skipsvrak så er du også pliktet til å levere "skatten" inn! men du har rett på å få ca "skattens" verdi utbetalt på konto!
Sitat av luiigii Vis innlegg
vet ikke hvordan det fungerer med funn av "skatter" på land, men jeg vet at vis du finner noe i sjøen fra før 1600 tallet (vet ikke nøyaktigt år) feks. i et skipsvrak så er du også pliktet til å levere "skatten" inn! men du har rett på å få ca "skattens" verdi utbetalt på konto!
Vis hele sitatet...
Skip, deler av slike og alt som har vært ombord eldre enn 100 år er i utgangspunktet statens eiendom og strengt forbudt å pelle i henhold til Lov om kulturminner § 14.
Kulturminneloven er en av de sterkeste lovene her i landet, og et brudd på denne kan risikere mer en bare en bot (ut i fra omfang så klart.)

mvh kommende arkeolog.
Sitat av alzamon91 Vis innlegg
Kulturminneloven er en av de sterkeste lovene her i landet, og et brudd på denne kan risikere mer en bare en bot (ut i fra omfang så klart.)

mvh kommende arkeolog.
Vis hele sitatet...
Heh, ja sikkert hvis du som privatperson bryter den. Hvis du derimot er utbygger er det noe annet - da er det bare å kjøre på med gravemaskiner og føre opp de hundre tusen du får i bot under posten "statlige avgifter" på regnskapet...

Men, hva regnes som "funn"? Finner du noe på statens grunn, så sikkert. Men, hva om du finner noe i hagen? I egen utmark? På loftet etter avdød slektning?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:05.
Har hatt en sånn i 30-40 år...
Mener den er ganske utbredt.
Året 1771 er vanlig på disse.

http://www.steppeulvene.com/index.1771_skilling.html
▼ ... flere år senere ... ▼
Dansk mynt fra 1771 funnt i Hellas? Jøss, gratulerer.

Les regler om alder og innlevering her: http://www.ostfold-f.kommune.no/modu...I=23288&m=1399
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Disse 1771-skillingene er litt spesielle av flere grunner..

De færreste av disse ble faktisk preget i 1771, men i årene etter helt frem til midten av 1800-tallet. De ble også preget både i Kjøbenhavn, Altona og på Kongbserg. De fra Kjøbenhavn og Altona ble det laget mange av (nærmere 70 millioner) og disse er som oftest verdt lite, men de fra Kongsberg står kun for rundt 4 prosent av totalopplaget og er derfor fort verdt hundrelapper selv i griseslitt kvalitet og mangfoldige tusenlapper i god kvalitet.

Siden disse ble preget gjennom en så lang periode og på flere plasser så oppstod det mange forskjellige varianter og forkskjeller på myntene. Idag kjennes det til flere hundre og flere varianter oppdages enda.
Det finnes myntsamlere der ute som utelukket samler på varianter av 1771-skillingen så det er absolutt en spennende mynt.

EDIT

Gammel tråd, hurra,
Sist endret av Bombasa; 21. mars 2016 kl. 01:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.