Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 7780
Jeg har alltid brukt bilbelte. Jeg har aldri vurdert å ikke bruke bilbelte.
Jeg lurer derfor på hvorfor enkeltevelger å ikke bruke bilbelte.

Så, Freaker som ikke bruker bilbelte. Hvorfor har du tatt det valget?
Det finnes vel egentlig ingen god grunn til å ikke bruke det... Det eneste er vel latskap, men da fortjener man ikke bedre om man dauer.
Er vel for å være kul vil jeg anta.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Er vel for å være kul vil jeg anta.
Vis hele sitatet...
lol.
Brukte svært lite setebelte når jeg var yngre, fordi belte skar så inderlig i halsen. Når man blir eldre er det vel rett og slett bare dårlig rutine. Viss man er vant med å ikke bruke belte fra man er liten av, så er det mye lettere å glemme det når man blir eldre også.
Tror selv de fleste dropper bilbeltet fordi de enten glemmer det eller ikke gidder (spesiellt på kortere kjøreturer)
Mye det jeg mener og. Latskap og rutiner.

Husker for noen år siden var det mye skriverier om enkelte som fikk legeerklæring på at de skulle få slippe å bruke bilbelte.
Bruker selv bilbelte på alle bilturer over 1 minutt. Men hvis jeg skal kjøre rundt å levere noe i f.eks. postkassene til mange folk så gidder jeg rett og slett ikke å ta på meg beltet hele tiden. Med dog, jeg bor jo på landet så det kjører nesten ingen biler her.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Tror selv de fleste dropper bilbeltet fordi de enten glemmer det eller ikke gidder (spesiellt på kortere kjøreturer)
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt tankegangen om at man ikke gidder. Det tar vel i underkant av 4sek å ta det på. Bunner vel mer ut i idioti.

Sitat av AndreasOa Vis innlegg
Bruker selv bilbelte på alle bilturer over 1 minutt. Men hvis jeg skal kjøre rundt å levere noe i f.eks. postkassene til mange folk så gidder jeg rett og slett ikke å ta på meg beltet hele tiden. Med dog, jeg bor jo på landet så det kjører nesten ingen biler her.
Vis hele sitatet...
Man kan jo bli like skadet eller drept om man krasjer i ett tre. Dog går det da bare ut over deg selv når man kommer flygende ut frontruten.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Er vel for å være kul vil jeg anta.
Vis hele sitatet...
Har samme følelsen hver gang jeg møter på noen som ikke bruker det. Alltid den "kule" typen.
Hadde tro på at jeg skulle få noen ikke brukere til å svare, men de er vel ute å råner på lørdagskvelden.
Min mening er at det ikke finnes noen god grunn for å ikke bruke bilbelte.
Før jeg fikk lappen droppet jeg noen ganger bilbeltet, mest fordi jeg ikke gadd. Men nå etter å ha hatt lappen i noen år kunne jeg aldri gjort det. Jeg føler meg veldig utilpass hvis jeg kjører og ikke har bilbelte på. Sikkert fordi det ble terpet så mye på av kjørelæreren
I følge en artikkel til Aftenposten så bruker 97,9% av alle bilbelte, så det kan ikke akkurat kalles et stort problem i Norge. Men mer urovekkende er at 35% av de som mister livet i bilulykke brukte ikke bilbelte.
Samme med bussen. Hvorfor skal det være greit å ikke bruke belte på bussen når de fleste busser har det i dag. De henger ikke der til pynt. Jeg bruker belte på bussen daglig på vei til jobb. Dumskap å ikke bruke belte. Spesielt rett bak midtgangen der man får ett kast ned til gulvet. Der har de også fleste busser 3 punkt seler.
Vil ikke kalle det urovekkende.
Er man for lat/kul til å ikke bruke belte, så er det gjerne mer som er galt med oppførselen til personen. At det da skjer ulykker med slike personer må jeg kunne påstå er fult forståelig. At ikke tallet er høyere, er urovekkende.
Som kid så hadde jeg alltid konkuranse med meg selv om å få på beltet før han far startet bilen. Den vanen har hengt igjen. Tar idag alltid på meg beltet før jeg starter bilen.

Skjønner ikke hvorfor folk kjører uten belte. Kan noen gi meg en god logisk grunn til ikke å bruke belte?
Sist endret av Bombasa; 27. september 2014 kl. 19:35.
Når jeg kjører midt i byen (noe jeg som regel gjør) så bruker jeg nesten aldri bilbelte. Aner ikke hvorfor.

Men så fort jeg skal ut på lengre turer, eller ut på større veier tar jeg den på med en gang.

Tror det kommer av at jeg har kjørt alt for mye og mange år midt i byen med korte stopp, avstander og kø.
Sist endret av Source; 27. september 2014 kl. 19:45.
Bare det å flytte bilen 50 meter uten å bruke belte føles feil, det er noe som mangler. Av ren refleks tar jeg på beltet om jeg så bare skal snu bilen.
Bruker alltid belte i bil. Der føles det ganske ubehaglig dersom eg ikkje har det på mens eg kjører. Har dog merka at eg har begynt å vente med å ta på belte til eg har snudd bilen, dette er jo meir av praktiske grunnar.

Når det kjem til buss har eg sjeldent på meg belte. Her er det nokk snakk om ein vanesak. Pleier også å ligge over begge setene når eg tar buss.
Har bil som varsler med en irriterende høy pipelyd hvis jeg ikke har hatt på meg beltet og hastigheten går over 20 km/t. Med dette utstyret så slipper man å tenke, beltet kommer på plass hver gang. Dette har forøvrig vært standard på 6-7 av mine siste biler, trodde dette var vanlig nå for tiden jeg!
Sist endret av woff; 27. september 2014 kl. 20:33.
Mange som sliter med klaustrofobi fikser ikke å bruke bilbelter. Også noen folk som er svært overvektige lar være å bruke bilbelte enten fordi beltene ikke er tilstrekkelig lange eller fordi beltene går på med så liten margin at de er vanskelig eller nærmest umulig å få løst ut.

Det er mulig å få legeattest på å ikke bruke beltet. Så jeg antar det kan være både fysiske og psykiske årsaker til at noen ikke fikser bilbeltet.
Jeg bruker - som de fleste andre her - også stort sett alltid belte. Unntaket er når jeg skal kjøre en veldig kort distanse, og når jeg nærmer meg der jeg skal parkere. Men jeg kan veldig godt skjønne hvorfor noen velger å ikke bruke belte.
  • Stress å ta på seg belte. Er man f.eks. taxisjåfør eller annen yrkessjåfør som er mye inn og ut av bilen så er det forståelig at dette blir en ekstra liten gjøreting før man kan kjøre av gårde og fortsette arbeider. Det beste er jo å sette seg inn og begynne å kjøre med en gang!
  • Lave personer kan oppfatte et setebelte som irriternde, da det treffer høyere opp på kroppen, og kan skjære på halsen. Mange biler har justerbare setebelter. Hadde en prosenandel av de som ikke bruker setebelte begynt hvis man kunne justere høyden på belte på alle biler?
  • Beltet stopper deg! Dette er jo så klart poenget med et belte, men noen ganger stopper det deg når det ikke skal. Jeg opplever ofte at jeg må kaste meg fram for å titte til siden eller sjekke blindsone, og blir stoppet av setebeltet pga. for brå bevegelse. Dette har skapt trafikkfarlige situasjoner for meg, da jeg f.eks må bytte fil pga veiarbeid, men ikke får sjekket blindsone. Jeg kan umulig være den eneste her som har opplevd å bli stoppet av setebelte på et ubekvemt tidspunkt.
  • Også har du de "kule" folka selvfølgelig. Disse personene hadde mest sannsynlig ikke brukt hjelm på en motorsykkel heller. Apropos, bruker du sykkelhjelm? Utrolig få voksne mennesker som bruker dette, selv om det er like stor grunn til å bruke det som setebelte.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er mulig å få legeattest på å ikke bruke beltet. Så jeg antar det kan være både fysiske og psykiske årsaker til at noen ikke fikser bilbeltet.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å ligge noen personlige årsaker bak heller. Eldre biler som er produsert uten setebelte kan registreres og brukes uten.
Sist endret av Buddapower; 27. september 2014 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har kjørt hjullaster uten å bruke belte. Det var en dum ide, for det viste seg at under snøen jeg skuffet vekk, var det frossen stein og jord. Da fant jeg ut at frontruten smakte askebeger. Også fant jeg ut at frossen stein og jord, helt fint klarer å få 30kmt til å bli 0, selv om kjøretøyet er på 15 tonn eller mer. Frontruten derimot er solid nok til å stoppe meg (den er betydelig tykkere enn på en bil).

Når det kommer til bil tar jeg på meg beltet når jeg setter meg inn i bilen.
Sist endret av meitemark; 27. september 2014 kl. 22:33.
Da jeg var yngre brukte jeg aldri bilbelte, men så ble jeg tatt i kontroll og måtte betale noen hundre. Etter det har jeg liksom bare konsekvent tatt det på first thing når jeg setter meg i bilen

Hvorfor jeg ikke brukte det vet jeg ikke, men er jo viktigere å være kul enn i live, så det kombinert med komfort kan jo være noe.
Sist endret av random42099; 27. september 2014 kl. 22:42.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
[list][*]Beltet stopper deg! Dette er jo så klart poenget med et belte, men noen ganger stopper det deg når det ikke skal. Jeg opplever ofte at jeg må kaste meg fram for å titte til siden eller sjekke blindsone, og blir stoppet av setebeltet pga. for brå bevegelse. Dette har skapt trafikkfarlige situasjoner for meg, da jeg f.eks må bytte fil pga veiarbeid, men ikke får sjekket blindsone. Jeg kan umulig være den eneste her som har opplevd å bli stoppet av setebelte på et ubekvemt tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Kjenner godt til denne! Er spesielt eit kryss eg virkelig sliter med dette. Når eg bremser ned for krysset, så bremser eg hardt nokk for at beltet låser seg, må da nærmest stoppe bilen, lene meg tilbake i setet for å bøye meg fram igjen for å sjå til sidene.
Sitat av Alden Vis innlegg
Samme med bussen. Hvorfor skal det være greit å ikke bruke belte på bussen når de fleste busser har det i dag. De henger ikke der til pynt. Jeg bruker belte på bussen daglig på vei til jobb. Dumskap å ikke bruke belte. Spesielt rett bak midtgangen der man får ett kast ned til gulvet. Der har de også fleste busser 3 punkt seler.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det jeg har tenkt på, er at de gangene jeg tar buss, sier busssjofør alltid på høgtaleren at det er påbudt å ha på belte under turen, men ser aldri at det hjelper. Så min mening er at sjofør bør gå gjennom bussen før avgang å dobbelsjekke folk, spesielt om det er barn ombord.

"Krav om bruk av sikkerhetssbelte
Seter hvor sikkerhetsbelter er montert er passasjeren pålagt å bruke dette. Jfr. Vegtrafikkloven § 23a, samt forskrift av 21/9 1979 nr. 7 "Bruk av verneutstyr under kjøring av motorvogn". Ved kontroll blir passasjeren bøtelagt dersom dette ikke etterfølges."

Å "skremme" med bot er ikke nok. Vil tru dersom en alvorlig sjofør går gjennom bussen å ber folk ta på seg belte, vil ikke alle ta det av seg igjen etter han har gått.
Jeg kræsja uten bilbelte med beholdt tennene mine, forstuet bare hånden. Hadde jeg brukt bilbelte hadde jeg ikke forstuet hånden eller fått blod i ansiktet. Dette var i lav fart, bilbelte er billig forsikring mot å miste tennene... Har ikke slurvet siden.
Sist endret av Tekniker2; 28. september 2014 kl. 11:31.
I bil har jeg alltid på meg beltet, men i yrket mitt, anleggsmaskinfører, er det så mye ut og inn at det gidder jeg ikke.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er ren refleks her.

Artig nok så kjørte samboeren til min samboers mor oss til en 50årsdag og jeg og min samboer hadde begge bilbelte, dette var litt ut på landet i tillegg. Plutselig spretter en fyr med måleutstyr ut fra bak noen trær, og jeg har aldri glist så bredt i mitt liv. Sjåføren prøvde å lire av seg en svak "jeg er i det frivillige brannvesenet utpå her.." og ble bare møtt med "loven er lik for alle", det var noen sure kroner å betale tenker jeg...
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Beltet stopper deg! Dette er jo så klart poenget med et belte, men noen ganger stopper det deg når det ikke skal. Jeg opplever ofte at jeg må kaste meg fram for å titte til siden eller sjekke blindsone, og blir stoppet av setebeltet pga. for brå bevegelse. Dette har skapt trafikkfarlige situasjoner for meg, da jeg f.eks må bytte fil pga veiarbeid, men ikke får sjekket blindsone. Jeg kan umulig være den eneste her som har opplevd å bli stoppet av setebelte på et ubekvemt tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Har aldri merket noe til dette. Går da fint an å få oversikt til siden og alle speil uten å "kaste meg fram". Mulig din bil har en spesiell plassering av sete/vinduer
Jeg bruker i alle fall alltid bilbelte uansett hvor langt (eller kort ) tur jeg skal ut på..

Jeg husker en gang skulle jeg være sjåfør for to personer på en ganske lang tur. Den ene personen var under femten år gammel. Og den andre bekjente påstod at denne personen som var under femten år ikke behøvde å ta på seg bilbelte "for hvis bilen blir stoppet av politiet, så er det sjåføren (altså jeg) som får straffen".
Sitat av Fishface Vis innlegg
Den ene personen var under femten år gammel. Og den andre bekjente påstod at denne personen som var under femten år ikke behøvde å ta på seg bilbelte "for hvis bilen blir stoppet av politiet, så er det sjåføren (altså jeg) som får straffen".
Vis hele sitatet...
Dette er en sannhet med modifikasjoner, om du som sjåfør har med deg passasjerer under 15 år, er det ditt ansvar å sørge for at alle under 15 har på bilbelte.
Det betyr ikke at alle under 15 år kan droppe å ha på bilbelte, det betyr at du for eksempel kan velge å nekte å kjøre før alle under 15 har på belte.

Sitat av statens vegvesen
Bilens sjåfør er ansvarlig for at passasjerer under 15 år er sikret i bilen, og kan straffeforfølges når slike passasjerer er usikret. Foreleggets størrelse er på kr 2000, og forholdet registreres med to prikker på førers førerkort.
Vis hele sitatet...
Statens vegvesen
og dette gjorde jeg jo også. Hvis jeg skal være sjåfør for noen, så krever jeg at alle som sitter i bilen tar på seg bilbeltet sitt før jeg begynner å kjøre. Dersom noen ikke gidder eller nekter å ta på seg bilbeltet, så kommer jeg til å nekte å starte bilen. Dermed blir vi stående der, frem til alle sammen har fått på seg bilbeltet sitt. Men det eneste argumentet som enkelte bruker for å ta på seg bilbeltet er at hvis dem blir stoppet i politi-kontroll, så får dem bot for manglende bilbelte. Dette sier vel litt om tankegangen deres...

Heile poenget med å bruke bilbelte er vel i tilfelle man havner i en bilulykke eller krasjer inn i noe. Selv om man alltid er en veldig forsiktig sjåfør i trafikken, så kan man fremdeles være uheldig og havne i en ulykke. Plutselig kan det komme en fyllekjører, eller det kan være veldig glatt i veibanen så man sklir av veien. Da er man ille ute. Hvis man tar på seg bilbeltet før man begynner kjøreturen, så har man i det minste gjort sitt hvis det skulle skje noe...
Sitat av Fishface Vis innlegg
og dette gjorde jeg jo også. Hvis jeg skal være sjåfør for noen, så krever jeg at alle som sitter i bilen tar på seg bilbeltet sitt før jeg begynner å kjøre. Dersom noen ikke gidder eller nekter å ta på seg bilbeltet, så kommer jeg til å nekte å starte bilen. Dermed blir vi stående der, frem til alle sammen har fått på seg bilbeltet sitt. Men det eneste argumentet som enkelte bruker for å ta på seg bilbeltet er at hvis dem blir stoppet i politi-kontroll, så får dem bot for manglende bilbelte. Dette sier vel litt om tankegangen deres...

Heile poenget med å bruke bilbelte er vel i tilfelle man havner i en bilulykke eller krasjer inn i noe. Selv om man alltid er en veldig forsiktig sjåfør i trafikken, så kan man fremdeles være uheldig og havne i en ulykke. Plutselig kan det komme en fyllekjører, eller det kan være veldig glatt i veibanen så man sklir av veien. Da er man ille ute. Hvis man tar på seg bilbeltet før man begynner kjøreturen, så har man i det minste gjort sitt hvis det skulle skje noe...
Vis hele sitatet...
Ut fra teksten jeg siterte, kunne det nesten virke som du godtok denne unnskyldningen, men veldig bra at jeg tok feil.

Selv har jeg alltid brukt bilbelte og føler at noe mangler hvis jeg ikke har det på.
Det er for meg den største selvfølge å bruke bilbelte og oppfordrer all passasjerer jeg har med til å ta på belte, om de ikke selv gjør det uoppfordret.
Jeg har liten til ingen forståelse for folk som nekter å bruke bilbelte, da det finnes svært få gode grunner til ikke å bruke bilbelte.