Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2447
Hei!
I helgen hang jeg med noen venner og vi drakk litt, blant annet. Mye er blurry for meg, og saken er at jeg hadde en sekk liggende ved siden av sofaen, ikke godt synlig. Helt på bunnen av den, under alt rotet, har jeg pleid å ha kodebrikken min, siden jeg bruker den aldri pga jeg bruker bankid på mobil.

Så i løpet av den helgen befant plutselig kodebrikken min seg på bordet, og den var skitten og hadde fått en ny tråd knytt på seg - noe som selvfølgelig er utrolig rart. Prøver fortsatt å finne ut av hvem som kan ha gravd i sekken min og leitet etter den, tuklet med den, for så å legge den tilbake igjen, men det er vanskelig når alt er blurry og flere forskjellige folk gikk inn og ut av leiligheten den dagen.

Å logge inn med bank id på mobil som vanlig funket fint, men da jeg prøvde å logge inn med kodebrikken, så kom det opp at PASSORDET mitt var feil.
Det passordet hadde jeg hatt i mange år og aldri endret på, så jeg kontaktet banken via tlf med en gang og fikk endret det.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, eller hva som har blitt gjort, eller hvilke farer jeg eventuelt kan være utsatt for med tanke på id-tyveri, kontoen min osv.

Hadde ingen penger på kontoen den dagen så ingenting forsvant da, og det har ikke vert noen endringer der foreløpig.

Takk for at du tok deg tid til å lese dette, og håper at noen kan hjelpe meg.
Kan det rett og slett være at du den kodebrikken du fant ikke er din? Kanskje noen glemte igjen sin egen kodebrikken? Og at din kodebrikke fortsatt er der du la den sist?

For at kodebrikken skal virke så må det vel også tastes inn en personlig kode i nettbanken? Tror du at noen av de du hadde over i helgen også hadde kjennskap til din personlige kode? Om det virker lite sannsynlig så har neppe noen klart å gjøre noe med din kodebrikke, og bankene har såvidt jeg vet et system som gjør at du ikke kan brute force log in, fordi du får kun et bestemt antall forsøk på å taste korrekt kode, så blir det ventetid el noe slikt.

Om du tror at noen også har hatt kjennskap til din personlige kode og har hatt tilgang til kodebrikke så er det i utgangspunktet nærmest ikke grenser for hva de kan ha gjort - alt fra å søke lån i ditt navn til å opprette nye kontoer, søke kredittkort etc. I utgangspunktet så skal jo feks lån i eksisterende bank eller en nyopprettet bank ikke være mulig å få ut eller få overført til annen konto uten at de fortsatt har tilgang til din kodebrikke. Nå sier du at du har endret ditt personlige passord så da er vel alt greit nå? Du bør nok være raskt ute å hente posten de neste ukene, dersom noen har feks bestilt kredittkort i ditt navn så sendes jo de til din adresse, men slikt kan jo snappes opp av kjeltringer.

Lykke til, og er du usikker eller synes dette blir uhyggelig så ta kontakt med banken din en gang til, forklar dem situasjonene og eksakt hva du frykter kan ha skjedd og hør med banken hva som evt. kan bli worst case scenario og hva dere kan gjøre for å sikre at slikt ikke skjer.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Kan det rett og slett være at du den kodebrikken du fant ikke er din? Kanskje noen glemte igjen sin egen kodebrikken? Og at din kodebrikke fortsatt er der du la den sist?
Vis hele sitatet...
Vil tro dette er helt korrekt.
Du bruker jo fortsatt passord når du logger inn med bankID på mobil så det sier seg jo egentlig selv at den du har som ikke engang ligner din egen ikke er din.

Klassisk lokeform?
Hadde det vært en annen sin kodebrikke skulle OP vel ikke engang kommet seg til passordet? Du skriver inn fødselsnummer og så blir man bedt om å skrive inn engangskoden. Feil brikke ville gitt deg feil kode.
Sitat av SajN Vis innlegg
Hadde det vært en annen sin kodebrikke skulle OP vel ikke engang kommet seg til passordet? Du skriver inn fødselsnummer og så blir man bedt om å skrive inn engangskoden. Feil brikke ville gitt deg feil kode.
Vis hele sitatet...


Ikke sist jeg sjekka. Du skriver inn fødselsnummer og kode så passord. Samsvarer ikke passord med kode + fødselsnummer får du feil.

Tviler på at noen har tatt brikken og byttet tråd. De får uansett ikke endret passordet uten det personlige passordet. Så her er det nok tatt en brikke som ikke er OP sin.