Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2742
Hei alle freakere det har seg sånn at foreldrene mine ransaker rommet mitt når jeg ikke er hjemme har de lov til det? har også tatt de mens de gjennomgår telefonen min og de tar alltid posten min og gjennomgår den før eg får den og vis de ikke liker det de finner i posten så kaster de det i bosset.
Eg har egentlig fått nokk fordi jeg ikke har noe privatliv. jeg kan ikke ha venner hjemme får da står de å hører på hva vi snakker om og eg har sakt det til de men de bare sier at siden de er foreldrene mine har de lov. Men har de egentlig lov til det
Mvh peder
Hvor gammel er du?
Ingen nekter deg vel og flytte?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Hvor gammel er du?
Ingen nekter deg vel og flytte?
Vis hele sitatet...
Er 14 snart 15
Som alle andre foreldre ønsker de å sikre best mulig vilkår for avkommet sitt. Det ser ut til at de er bekymra for deg og tror at de kan beskytte deg ved å opptre slik. Nærmest som fangevoktere.

Så lenge du bor hjemme så har du nok ikke så mye du kan si på det. Du regnes ikke som voksen enda.

Har du tatt samtalen med de og spurt etter det konkrete årsaken til deres oppførsel?

Om du ikke vet det selvsagt.
Der er tungt å ha så strenge restriksjoner, vis de at du klarer deg og at ting går bra så vil de nok slappe litt mer av..?
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Som alle andre foreldre ønsker de å sikre best mulig vilkår for avkommet sitt. Det ser ut til at de er bekymra for deg og tror at de kan beskytte deg ved å opptre slik. Nærmest som fangevoktere.

Så lenge du bor hjemme så har du nok ikke så mye du kan si på det. Du regnes ikke som voksen enda.

Har du tatt samtalen med de og spurt etter det konkrete årsaken til deres oppførsel?

Om du ikke vet det selvsagt.
Der er tungt å ha så strenge restriksjoner, vis de at du klarer deg og at ting går bra så vil de nok slappe litt mer av..?
Vis hele sitatet...
Jeg har spurt de om koffor de gjør det og de sa at det er fordi de ikke stoler på meg, men de fleste gangene finner de ingen ting på rommet eller i kamerarullen på mobilen så jeg vet ikke koffor de fortsetter.
Du har gitt dem en grunn til å ikke stole på deg regner jeg med da.

Du sier jo selv at dei finner ting innimellom..
Du sier jo selv at dei finner ting innimellom..[/quote]

Det de finner innimellom er en tomm snusboks fra en venn eller en tom ølboks etter vi har kost oss litt. Det er jo ikke våpen eller narkotika(bortsett fra de snusboksene).
Det finnes da faktisk lover og regler på det foreldrene dine gjør: http://barneombudet.no/dine-rettighe...meg/privatliv/
Du bor under deres tak og er under 18. De kan gjøre hva de vil i deres hus, selv på "ditt" rom.

Er ikke rart de er bekymret når du har som vane å stjele scootere i en alder av 14 år.
Fight for your right to PARTY! Neida, tror jeg ville flytta ut fort som juling når jeg ble 16 år om jeg var deg.

Pass på internett-loggen nå da, så de ikke ser det her.

s
Sist endret av saviour; 24. mars 2018 kl. 12:13.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Du bor under deres tak og er under 18. De kan gjøre hva de vil i deres hus, selv på "ditt" rom.
Vis hele sitatet...
Det er ikke riktig. Det å ha et privatliv er viktig for et menneske, og når man er 14-15 er man ikke lenger ett lite barn. Det å frarøve noen retten til privatliv er en form for trakkasering, og bør ikke skje. Jeg mener ikke at barn skal være myndige før de er det, men det bør ligge til grunne en god basis før foreldre begår komplett rov av privatlivet til en 14-åring.

Lenken til meitemark over er absolutt verdt å trykke på, TS. Anbefaler også en liten tekst om barnekonvensjonen.
Sitat av Pederdenkule Vis innlegg
Jeg har spurt de om koffor de gjør det og de sa at det er fordi de ikke stoler på meg, men de fleste gangene finner de ingen ting på rommet eller i kamerarullen på mobilen så jeg vet ikke koffor de fortsetter.
Vis hele sitatet...
Hvis de ikke finner noe «de fleste gangene», betyr det at de innimellom gjør det. Dermed gjør foreldrene dine jobben sin iflg. meitemarks link.

Du er 14, drikker og kjører rundt på scooter - dette er bare ikke normalt(eller innafor), og det er helt på sin plass at de sjekker tingene dine. Det du gjør er ikke kult, det er idioti, og du kaster bort ungdomsårene dine på drit når du kunne drevet med så mye mer interessante ting. Senere i livet har du nemlig ikke tiden til det.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis de ikke finner noe «de fleste gangene», betyr det at de innimellom gjør det. Dermed gjør foreldrene dine jobben sin iflg. meitemarks link.

Du er 14, drikker og kjører rundt på scooter - dette er bare ikke normalt(eller innafor), og det er helt på sin plass at de sjekker tingene dine. Det du gjør er ikke kult, det er idioti, og du kaster bort ungdomsårene dine på drit når du kunne drevet med så mye mer interessante ting. Senere i livet har du nemlig ikke tiden til det.
Vis hele sitatet...
Ja eg e ganske dum men eg har sluttet no. inså endelig at dette kunne fakke opp framtiden min.
Har du prøvd å ta et lite møte med familien og forklare hvorfor dette plager deg? Kanskje dere kan komme til en enighet sammen.
Jeg skjønner at det kan være slitsomt med foreldre som "spionerer" på deg. Jeg ville rett og slett bare bedt dem om å ikke gjøre det noe mer, og se om de respekterer valget ditt.
Sitat av Freefalling Vis innlegg
Har du prøvd å ta et lite møte med familien og forklare hvorfor dette plager deg? Kanskje dere kan komme til en enighet sammen.
Jeg skjønner at det kan være slitsomt med foreldre som "spionerer" på deg. Jeg ville rett og slett bare bedt dem om å ikke gjøre det noe mer, og se om de respekterer valget ditt.
Vis hele sitatet...
Hadde et lite møte for et år siden og de sa de skulle kjerpe seg men de gjorde ikke det. Ska prøve å snakke til de i dag
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pederdenkule Vis innlegg
Hadde et lite møte for et år siden og de sa de skulle kjerpe seg men de gjorde ikke det. Ska prøve å snakke til de i dag
Vis hele sitatet...
Snakke til nokon er noko du gjer i ein autoritetssituasjon. Det er du ikkje. Du må snakke med dei.

Forøvrig. Utifrå aktiviteten din på nFF å dømme så har ikkje du gitt dei grunnar til å stole på deg akkurat, det siste året. Det kan gjerne vere medverkande til tillitsproblemet?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis de ikke finner noe «de fleste gangene», betyr det at de innimellom gjør det. Dermed gjør foreldrene dine jobben sin iflg. meitemarks link.

Du er 14, drikker og kjører rundt på scooter - dette er bare ikke normalt(eller innafor), og det er helt på sin plass at de sjekker tingene dine. Det du gjør er ikke kult, det er idioti, og du kaster bort ungdomsårene dine på drit når du kunne drevet med så mye mer interessante ting. Senere i livet har du nemlig ikke tiden til det.
Vis hele sitatet...
Er det ikke det ungdomsårene er til? drikke litt med kompiser, kødde rundt på en scooter, med andre ord - ha det gøy. Safety first så klart, men vil ikke påstå at det han gjør/gjorde er helt utenfor rimelighetens grenser.
Sitat av ronny23 Vis innlegg
Er det ikke det ungdomsårene er til? drikke litt med kompiser, kødde rundt på en scooter, med andre ord - ha det gøy. Safety first så klart, men vil ikke påstå at det han gjør/gjorde er helt utenfor rimelighetens grenser.
Vis hele sitatet...
Kan se at for noen så er drikking i ungdomsårene noe man gjør, litt for å være kul, litt for å være rebel. Men det å kødde rundt på en scooter? Der går grensen... da setter du faktisk liv i fare.

I tillegg er det noe helt annet å ta seg en øl eller to på fest når man er 16, og det å drikke og kjøre scooter når man er 14.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Kan se at for noen så er drikking i ungdomsårene noe man gjør, litt for å være kul, litt for å være rebel. Men det å kødde rundt på en scooter? Der går grensen... da setter du faktisk liv i fare.

I tillegg er det noe helt annet å ta seg en øl eller to på fest når man er 16, og det å drikke og kjøre scooter når man er 14.
Vis hele sitatet...
Det er ganske normalt og drive med sånt her hvor jeg bor det finnes jo 12åringer som røyker liksom
Sitat av Pederdenkule Vis innlegg
Det er ganske normalt og drive med sånt her hvor jeg bor det finnes jo 12åringer som røyker liksom
Vis hele sitatet...
Da har du mistet poenget. Selv om du lever med 9 åringer som skyter heroin og dreper katter er det fremdeles ikke mer akseptabelt for deg å kjøre i fylla. Ikke mål deg med tapere, da kommer du ikke langt her i livet. Du kan jo tenke sjæl, du er jo ikke et lite barn. Synes du det er uskyldig moro å kjøre skuter i fylla?

Jeg er med på at foreldrene dine kanskje er litt for strenge, men jeg synes ikke du kan legimitere det å gjøre idiotiske ting fordi kids i området ditt røyker. Eller for noen som helst årsak.