Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3358
I leiligheten jeg bor er det altfor mange spotter i taket, det er ubehagelig lyst der.

Først tenkte jeg å sote glasset, men det er jo ikke LED pærer så det vil jo smelte eller ta fyr før eller senere.

Bytte alle pærene er jo et alternativ, men det er utrolig mye jobb.

Jeg har også google etter "skjermer" til spotter men jeg finner absolutt ingen ting.

Er det noen som har tips?
kan du ikke bare kjøpe en dimmer
Sterol: Det er en leilighet, kan jo hende at OP ikke kan sette inn dimmere hvis han leier.

OP: jeg ville ha kjøpt noe ala Philips Hue, for så å satt inn dimmerne deres. Da får du jo også muligheten til å endre lystemperaturen (dersom det er ønskelig) samt dimming på alle lysa. Meg bekjent varer også Hue-pærene rimelig lenge, så det burde jo fungere greit - dersom spottene har plass til de da.

Det er en litt overkill løsning, men da får du jo dimmere i ettertid, så det er jo verdt noe
Sist endret av Freddy_fred5; 6. desember 2016 kl. 17:37.
Her er det bare å sette inn en dimmer, alt annet er meningsløst spør du meg.
Er taket bombandert med halogenspotter så blir det jævlig varmt om sommeren og.
Sist endret av ID-Brikke; 6. desember 2016 kl. 18:03.
Sett inn en vanlig dimmer, hvis ikke kan du kjøpe pærer med lavere lumen.
Du synes det er veldig mye jobb å bytte lyspærer, men du vurderer å sote alle glassene, eller montere skjermer over hver enkelt? Hvor mange lyspærer er det snakk om? 20? Tar deg en drøy halvtime til førti min.
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Hadde samme problem for en del år tilbake, fikset det med en flaske brennevin og en luftpistol.
Vis hele sitatet...
Omg. Var det verdt det, mon tro...

Hvis du leier kan du spørre huseier. Fortell at en dimmer også sparer penger på strømregningen, hvis du har inkludert strøm e.l.

Altså dimmer er svaret her altså, ikke noe soting tull...
Sist endret av Spaceman; 7. desember 2016 kl. 06:56. Grunn: Kom på noe mer å skrive
Han har installert dimmer i stua og kjøkkenet, men ikke på soverommet. Så da er det helt sikkert en grunn til det.. ?
Sitat av mæcern Vis innlegg
Han har installert dimmer i stua og kjøkkenet, men ikke på soverommet. Så da er det helt sikkert en grunn til det.. ?
Vis hele sitatet...
Ja, at han er gnien. Prisforskjellen på en dimmer og en normal bryter er høy i prosent, og dersom du som leieboer betaler strømregningen(?) tar nok ikke utleier økningen i strømregningen så tungt.
Enkleste løsningen må vel enda være å skru ut noen av pærene, til du har det lysnivået du ønsker.
En løsning er jo å spørre om du får lov til å bytte fra bryter til dimmer? Nå er det en del fallgruver med dimmere og spotter, så kan være greit å sjekke litt på nett om hva som passer til hva.