Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2586
I jula glemte jeg laptopen i senga, med dyna liggende i en haug bak så den tettet luftutblåse. Den lå der sikkert et døgn påskrudd, og den var JÆVELSK varm da jeg oppdaget den og fikk lagt den på terassen så den fikk kjølt seg ned.


Det jeg lurer på nå er om skjermkortet kan ha tatt skade av dette, da Call of duty begynte å lagge som faen da jeg prøvde å spille her isted. Er sjangsene stor?
Absolutt kan det ha skjedd, og sjansen er ganske stor. Sjekk temperaturen på komponentene mens du tar et game. Hører du mer viftestøy nå enn før?
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av RaiserTeos Vis innlegg
Absolutt kan det ha skjedd, og sjansen er ganske stor. Sjekk temperaturen på komponentene mens du tar et game. Hører du mer viftestøy nå enn før?
Vis hele sitatet...

Kanskje litt, men den har ikke vært stille siiden den var ny ca. Skal kjøre temp. sjekk senere ikveld, og se hva jeg finner ut. Jævla kjedelig, laptop til 14k hadde man jo håpet holdt i ihvertfall to fulle år, selv med en stor brukerfeil som hele jeg er.
Sitat av RaiserTeos Vis innlegg
Absolutt kan det ha skjedd, og sjansen er ganske stor. Sjekk temperaturen på komponentene mens du tar et game. Hører du mer viftestøy nå enn før?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er sjansen stor?
De aller fleste PCer vil slå seg automatisk av dersom temperatur på CPU eller GPU blir faretruende høy.
Jeg tviler på at varmen har ødelagt noe som helst.

Det at du la PCen utenfor var derimot ikke noe sjakktrekk. Dersom PCen var svært varm og det var kaldt ute, vil det ha dannet seg kondens på komponentene...
Sist endret av Spelly; 9. januar 2014 kl. 18:28.
Du kan vell kanskje klare og lure til deg noe på garantien?
Om laptopen har lagt med luftinntaket inntil dynen, så kan det godt være at viftene er blitt full av "støv" fra denne, og dermer klarer den ikke å kjøle grafikkortet og cpuen skikkelig.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Har hatt problemer selv hvor fpsen går fra 200 ned til 40 på LoL. Tar bare å reinstalerer driverne så er det fiksa.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spelly Vis innlegg
Hvorfor er sjansen stor?
De aller fleste PCer vil slå seg automatisk av dersom temperatur på CPU eller GPU blir faretruende høy.
Jeg tviler på at varmen har ødelagt noe som helst.

Det at du la PCen utenfor var derimot ikke noe sjakktrekk. Dersom PCen var svært varm og det var kaldt ute, vil det ha dannet seg kondens på komponentene...
Vis hele sitatet...

Ble jo ikke født igår, så tenkte jo over det. Var vell en 16 grader, en del av verandaen er skjermet med et glasshus der en ovn kontinuerlig varmer rommet litt opp så det er ikke mange gradene under romtemperatur.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Det at du la PCen utenfor var derimot ikke noe sjakktrekk. Dersom PCen var svært varm og det var kaldt ute, vil det ha dannet seg kondens på komponentene...
Vis hele sitatet...
Nei: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensering
Sitat av epifant Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jo?

Hvis du mener den linken forteller noe annet bør du gjerne legge ved en forklaring, for jeg ser det ikke.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jo?

Hvis du mener den linken forteller noe annet bør du gjerne legge ved en forklaring, for jeg ser det ikke.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig nødvendig med en forklaring? Har du aldri brukt mobilen din ute? Tror du ikke vi ville hørt noe mer om slike tilfeller, dersom det var skadelig å ha elektronisk utstyr ute?

Det skal mye fuktighet til før det tar skade. I en datahall f.eks med utstyr til milliarder av kroner, så er luftfuktigheten så høy at du kjenner den når du puster (i best cases).


Til trådstarter:
Pcen din bør ha en form for diagnostikk. Kjør denne og meld ifra til leverandøren om du finner noe. Eventuelt forklar problemene dine at spill som tidligere har fungert før lagger. Da vil de rette opp feilene via garantien du skal ha i 3 år.
Sitat av Alec Vis innlegg
Er det virkelig nødvendig med en forklaring? Har du aldri brukt mobilen din ute? Tror du ikke vi ville hørt noe mer om slike tilfeller, dersom det var skadelig å ha elektronisk utstyr ute?
Vis hele sitatet...
Jo, men mobilen min er ikke på kokepunktet når jeg tar den ut. Det er en veldig stor forskjell. Likevel har jeg hørt om veldig mange tilfeller hvor elektronisk utstyr har fått påvist fuktskade uten å ha vært i nærheten av vann. Har du virkelig ikke hørt om dette før? Det kommer også opp ganske mange tråder om dette på forumet med jevne mellomrom. Dette skyldes veldig ofte kondens.

Sitat av Alec Vis innlegg
Det skal mye fuktighet til før det tar skade. I en datahall f.eks med utstyr til milliarder av kroner, så er luftfuktigheten så høy at du kjenner den når du puster (i best cases).
Vis hele sitatet...
Jaha? Hvilke datahaller med milliarder av kroner i datautstyr er det som har så høy luftfuktighet?
Sist endret av Realist1; 9. januar 2014 kl. 21:06.
Sitat av Alec Vis innlegg
Er det virkelig nødvendig med en forklaring? Har du aldri brukt mobilen din ute? Tror du ikke vi ville hørt noe mer om slike tilfeller, dersom det var skadelig å ha elektronisk utstyr ute?

Det skal mye fuktighet til før det tar skade. I en datahall f.eks med utstyr til milliarder av kroner, så er luftfuktigheten så høy at du kjenner den når du puster (i best cases).


Til trådstarter:
Pcen din bør ha en form for diagnostikk. Kjør denne og meld ifra til leverandøren om du finner noe. Eventuelt forklar problemene dine at spill som tidligere har fungert før lagger. Da vil de rette opp feilene via garantien du skal ha i 3 år.
Vis hele sitatet...
Du har jammen meg mye peiling!

1. Selvfølgelig er det nødvendig med en forklaring. Du motsier jo både fysikk og sunn fornuft.
2. Kan du vise til en datahall med så stor luftfuktighet som du vil ha det til? Enda bedre, kan du vise til kilder som viser fuktig luft er gunstig for datakomponenter?

enda bedre:
Den optimala driftsmiljön brukar vara 16–24 °C och med 40–55% luftfuktighet. För hög temperatur leder till att komponenter överhettas och går sönder. För låg temperatur eller för hög luftfuktighet leder till kondens och kortslutningar.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorhall

Vet du kommer til å kommentere på luftfuktighet, for å spare deg for ydmykelse anbefaler jeg deg å tenke deg om 2 ganger før du sier noe svada ang det. F.eks: 40-55 er så høy fuktighet at du kjenner det når du puster.
Sist endret av Spelly; 9. januar 2014 kl. 21:15.
Har personlig montert befukter anlegg i 3
server haller.
Ett av anleggene er Digiplex(gamle IBM bygget)
Dette for og forhindre for lav fuktighet.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Fikk nå tilnærmet lik FPS som før med reinstallerte drivere, men har enda et irriterende problem med plutselige FPS-drop. Jaja, er vell snart på tide å svi vekk nye 14k på et stasjonært beist!
THIS IS WHY WE CAN'T HAVE NICE THINGS!

Nedtur, skal nok ikke se bortifra at skjermkortet har tatt litt skade ja...
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jo?

Hvis du mener den linken forteller noe annet bør du gjerne legge ved en forklaring, for jeg ser det ikke.
Vis hele sitatet...
Kondens oppstår når varm luft treffer en kald flate - kjøleskapskald pils på stuebordet for eksempel - fuktigheten i lufta kjøles ned så mye at den går over fra gassform til væskeform. Men jeg sliter med å finne noen linker som forklarer det godt og jeg er elendig på eksempler, så fritt frem om noen andre kan finne noe bedre
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jo?

Hvis du mener den linken forteller noe annet bør du gjerne legge ved en forklaring, for jeg ser det ikke.
Vis hele sitatet...
Det er feil, fordi varm luft/gass kan løse opp mere vann/væske enn kald luft/gass.

Så hvis du kommer med en varm gjenstand i kald gass, vill denne gjenstanden varme opp gassen, til gjenstanden og gassen får samme temperatur. Og gassen like inntil gjenstanden vil absorbere mest varme, og vil heller absorbere fuktighet. Derfor kan du bl.a. tørke håret med en hårføner, som blåser oppvarmet luft.

Hvis du derimot tar med deg en kald gjenstand inn i en varm gass, så vil denne gassen avgi varme til gjenstanden. Og gassen like inntil gjenstanden vil avgi mest varme. Denne gassen kan bli kjølt ned så mye, at den frigir oppløst vann. Dette er grunnen til, at du f.eks. kommer fra en tur ute i kulden med briller, og dem begynner å dugge, når du kommer inn.

Så varm gjenstand ut i et kalt rom = OK.
Mens kald gjenstand inn i et varmt rom = kondens.
Send PC'n på reperasjon. Vi kan ikke vite veldig mye, med mindre vi får sett på den. alle PC'er er litt forskjellige. Tror det er det lureste, Håper du får den til å funke normalt igjen!
Sitat av Alec Vis innlegg
Det skal mye fuktighet til før det tar skade. I en datahall f.eks med utstyr til milliarder av kroner, så er luftfuktigheten så høy at du kjenner den når du puster (i best cases).
Vis hele sitatet...
Hvilke "datahaller" er det du har vært i? Den største jeg har vært i, er TG. Der var det "bare" noen få tusen deltakere. Så la oss for enkelheten si hver datamaskin koster 10 000,- kr og det er 1 000 datamaskiner. 10 000*1 000=10 000 000=1% av 1 000 000 000.