Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6545
Hei, blei tilfeldigvis stoppet av politiet da jeg var ute og kjørte for en stund siden. Etter litt øyelysing og prat så var politimannen bombesikker på at jeg var høy (noe jeg absolutt ikke var)..deretter bar det til legevakta i baksetet på en politibil for blodprøver, urinprøve, spyttprøve og vurdering av legen. Legen vurderte meg til edru og null tegn til påvirkelse så det var jo godt, jeg nektet også for røyking av noe slag, men kan ha fått i meg noe cannabis på fest et par uker tidligere.

Det er ikke umulig at denne potensielle røykingen slår ut på prøvene. Jeg vet at du kan miste lappen for manglende edruelighet, men hvis jeg bare røyket denne ene gangen, kan jeg miste lappen da? De sa også at kompisen min (som de også var sikre på var høy) som innrømte røyking kunne komme å hente nøkkelen min på politistasjonen og hente bilen dagen etter. Altså hadde de ikke tenkt til å ta lappen hans selv for innrømmelse av røyking..?
Du mister ikke lappen pga. dette så bare slapp av. Hvis du har fått i deg noe cannabis for et par uker tidligere så vil nok alle prøvene være negative. Vil anbefale sterkt å lese deg litt opp om lover og slikt, ikke la purken gjør som de vil, ikke faen. Dette her er trakassering i mine øyne, hvis jeg var deg og jeg visste at jeg var edru hadde jeg kranglet som faen, bedt han om tjenestenummer og klaget på fyren.
Sitat av Trooploop Vis innlegg
hvis jeg var deg hadde jeg kranglet som faen
Vis hele sitatet...
Ville nok gjort situasjonen verre. Politiet tar det på skjønn om du virker beruset og har loven i hånd om han tar deg med til legevakten.
Sant nok jeg blir bare provosert og irritert når jeg leser slike historier, tingen med purken er at de kan gjør akkurat så de vil. Dem sier bare at du har røde øye, virker beruset eller at de lukter hasj, så har de loven i hånd som du sier, men ja, kan ikke forandre verden eh.
Hvis du har røykt bare en gang noen uker før skal det gå bra. Men hvis det mor formodning skulle dukke opp noe på blodprøven så klag det inn så fort som mulig. De prøvene de bruker er ikke 100% sikker og har en feilmargin.
Trådstarter
6 0
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Sant nok jeg blir bare provosert og irritert når jeg leser slike historier
Vis hele sitatet...
Jeg er rimelig irritert og provosert sjæl. Jeg har snart vært 2mnd uten lappen pga dette røret. Skulle aldri godtatt i beslag..politimannen sa det tok 2 uker. Skal aldri stole eller samarbeide med politiet på samme måte igjen, det har jeg lært.

Men okey det er litt betryggende det dere sier. Satser på at de ringer og sier jeg er good to go snart.
Har en god kamerat som mista lappen i et år fordi han hadde rizla i bilen og ble stoppet.
Dette var ''brukerutstyr'' men selv hadde han aldri røyket før.
Jeg håper ikke du sa til politiet at du "kan ha fått i deg litt cannabis" ?
Det kan du vente med å si til evt prøvene viser noen resultater. Å si slikt til politi er bare dumt. De er jo ute etter å ta deg, og å gi dem noe slik informasjon er bare å utlevere seg selv. Du sparer ingenting på å gjøre det, selv om de kanskje "later som" at det var ålreit av deg.
Hvis du faktisk sa dette til politiet, vil jeg råde deg sterkt til å holde poker-gamet neste gang.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Har en god kamerat som mista lappen i et år fordi han hadde rizla i bilen og ble stoppet.
Dette var ''brukerutstyr'' men selv hadde han aldri røyket før.
Vis hele sitatet...
Sorry ass, men det høres alt for sykt ut til å være sant. I såfall burde han kompisen din stå litt mer på krava, for det der høres rett og slett illegalt ut.
Ingen som kan si at rizla har blitt brukt til å røyke hasj, selv om dem dem er lange. (oi, jeg må ha kjøpt feil, "jeg liker å røyke lange sigaretter" ).
eller det kan ha vært noen andre som har lagt dem der...
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Jeg håper ikke du sa til politiet at du "kan ha fått i deg litt cannabis" ?
Det kan du vente med å si til evt prøvene viser noen resultater. Å si slikt til politi er bare dumt. De er jo ute etter å ta deg, og å gi dem noe slik informasjon er bare å utlevere seg selv. Du sparer ingenting på å gjøre det, selv om de kanskje "later som" at det var ålreit av deg.
Hvis du faktisk sa dette til politiet, vil jeg råde deg sterkt til å holde poker-gamet neste gang.


Sorry ass, men det høres alt for sykt ut til å være sant. I såfall burde han kompisen din stå litt mer på krava, for det der høres rett og slett illegalt ut.
Ingen som kan si at rizla har blitt brukt til å røyke hasj, selv om dem dem er lange. (oi, jeg må ha kjøpt feil, "jeg liker å røyke lange sigaretter" ).
eller det kan ha vært noen andre som har lagt dem der...
Vis hele sitatet...
Det er en grunn til at folk går til søksmål mot politiet pga dette, eller har du ikke fått med deg dette?
Trådstarter
6 0
Sitat av KaiN Vis innlegg
Kjære TS: Hvis du er bombesikker at du faktisk var EDRU! Du gjør saken verre av og lyge her i tråden, så går du innom politistasjon på mandag og trekk sam tykkelsen !
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du mener med at det gjør det verre for meg selv å lyve i denne tråden. Uansett, jeg var 100% edru, men som sagt, kan ha fått i meg noe cannabis et par uker før dette. Hvis jeg trekker samtykkelsen til førerkortbeslaget nå er det veldig lite verdt det om jeg skulle teste positivt og de vil ta fra meg lappen i et år. Er jo bare 10mnd igjen nå, hvis de gjør det. De ringer sikkert snart med resultatet uansett. Håper bare ikke jeg mister lappen for å ha bittelitt cannabis i meg fra jeg potensielt røykte to uker tidligere...

Du høres ut som purk btw. Paranoian min sier at du har tracka meg og er han som etterforsker meg...uff. VPN og litt godsaker fra nå av.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Jeg håper ikke du sa til politiet at du "kan ha fått i deg litt cannabis" ?
Det kan du vente med å si til evt prøvene viser noen resultater. Å si slikt til politi er bare dumt.
Vis hele sitatet...
Jeg skal holde kjeft til en ev. nestegang.
Det er tilnærmet 100% sikkert at et engangstilfelle med noen trekk fra en joint for 2 uker siden ikke dukker opp på verken blodtest eller urintest. Så lenge de ikke tok hårprøve er du in the clear.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Nether Vis innlegg
Det er tilnærmet 100% sikkert at et engangstilfelle med noen trekk fra en joint for 2 uker siden ikke dukker opp på verken blodtest eller urintest. Så lenge de ikke tok hårprøve er du in the clear.
Vis hele sitatet...
Og skulle prøven mot all formodning slå ut positiv så krever du bare ny prøve med en gang da den forrige må det ha vært noe feil med! Du har jo aldri røyket cannabis i hele ditt liv.

Null stress.
Sist endret av Bombasa; 8. mai 2016 kl. 20:02.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Og skulle prøven mot all formodning slå ut positiv så krever du bare ny prøve med en gang da den forrige må det ha vært noe feil med! Du har jo aldri røyket cannabis i hele ditt liv.

Null stress.
Vis hele sitatet...
I alle fall ikke med vilje og viten. Kanskje tok du et trekk på en fest, men du kunne da vitterlig ikke ane at den skulle inneholde cannabis.
Dette er en artikkel fra 2014 og det kan hende noe har endret seg, men det skal sies at mange har mistet lappen siden man "kjører i påvirket tilstand."
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slap...n-3178106.html
Hvis jeg ikke tar feil, vil det ta en stund før politet får resultatene fra blodprøven siden den må sendes til laboratorium. Hvis den er positiv vil du i beste tilfelle få en bot, eller i verste tilfelle bli rettsak og dom. I tillegg til dom må du antagligvis til psykolog og regelmessig urinprøve. Siden psykologen vet at du har brukt cannabis, sier du at du har fått i deg passivt. "Du har sittet på en fest der andre har røyket." Da kan det hende du slipper urinprøver og kanskje få tilbake lappen raskere. Ikke innrøm at du har brukt andre stoffer. Det kan ende i flere urinprøver. Psykologer og leger kan bryte taushetsplikten hvis du innrømmer at du har brukt andre stoffer, avhengig av hvem du får som psykolog. Noen er mer liberale enn andre. Lykke til!
Nå vet jeg ikke hvorfor mitt innlegg ble slettet...... Skrev uansett om en akkurat lik historie, og du TS siterte meg. Hvis du vet du var edru, hvorfor samtykker du beslaget av førekortet? Det jeg skal fram til at så lenge legen har sin avgjørelse at du var edru, så har du god sjanse på å vinne hos juristen. Du kan selvsagt vente de ukene eller mnd på svar, så lenge du har samtykket beslaget kan politiet vente i evig tid. Trekker du din samtykke så har politiet 2 uker (kan ta litt feil på tid) til og sende over saken til politi juristen.

Politiet kan ta førekortet om de frykter du er en gjenganger evt har rusproblemer.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...re/a/23377135/

"Bråkmakere risikerer også å miste førerkortet, selv om de ikke blir tatt for lovbrudd i trafikken. Ifølge Vegtrafikkloven skal førerkortinnehavere være edruelige og ha god vandel. Hvis ikke, kan føreretten tilbakekalles."
Sist endret av Hoarse; 10. mai 2016 kl. 12:59.
Dette finner du mye nyttig informasjon om på norcan.org.

Rettsikkerheten er fjernet. politiet bruker § 34 - 4.ledd mot stort sett alle de kan. Slik opprettholder de både sin egen latskap og en OK oppklaringsprosent.
Vi snakker om mange tusen nordmenn hvert år. Fleste er vanlige oppegående samfunnsborgere som enkelt å greit har innrømt å ruse seg mer enn 3 ganger de siste 2 år. Uavhengig av rusmiddel.

Det brukes stort sett mot unge som klarer å innrømme å ha røkt cannabis 2-3 ganger tidligere. Da ryker lappen, om politiet vil. Jeg kjenner kanskje ett titalls personer som har gått igjennom 12 mnd med ukentlige tisseprøver for å få igjen lappen. Dette har dramatiske konsekvenser for unge. Her trenger ikke politiet bevis. En innrømmelse holder og det er derfor, i og med at vi snakker om unge mennesker, stort sett bare opp til hvor kreativ og motivert politimannen er. En slik innrømmelse sitter ikke så alt for langt inne i dagens ungdomsmiljø og oppleves ikke som å inkriminere seg selv.

Det samme idiotiet gjelder promillekjøring:
Cannabis gir rus i mellom 2-5 år timer, men kan spores i blodet i opptil 12 timer. Dette er ett vel akseptert medisinsk fakta. Til og med galehuset SIRUS er enig i det.
I sjeldene tilfeller sporbart i blod opptil 24 timer. Dette fører til at man kan røyke en fredags kveld og miste lappen på vei til kiwi kl.1300, på lørdagen. 30 000 kr i bot, 12-16mnd uten lappen og 2-3 uker betinget.
HER KOMMER DET SKUMLE: Det jeg beskriver over er en automatisk dom. Du SKAL dømmes til minimum 12 mnd, om den blodprøven kalkuleres til over 0,5 i promille. Tingretten har ikke noe valg. slik er loven. Helt uavhengig av om du var beruset når du førte motorvognen. Og helt uavhengig av om du kan bevise uskyld, eller om aktor kan bevise skyld. Rettstaten Norge har fjernet rettssikkerheten på de sakene det er flest av, for å spare penger.

For at rettsvesenet skal ha mindre belastning med førerkortsaker trenger det ikke lenger bevises over enhver tvil at du kjørte i beruset tilstand. Det trenger ikke en gang være sannsynlig. -Det holder med en blodprøve som kalkuleres til over 0,5 i promille. Dagens promillekontroll fungerer utmerket med Alkohol. Det er idioti å tro at det skal fungere med cannabis. Det du med nogenlunde sikkerhet kan fastslå er at vedkommende har røyket cannabis ila de siste 24 timene. Med urinprøve ila de siste 1-4 ukene. Helt meningsløs bevisføring som river førerkortet ut av hendene på tusenvis av flotte nordmenn.

Tips: Ikke si noe som helst. Det er politiets oppgave å etterforske/bevise. Det de ikke vet fortjener de ikke vite.
Trådstarter
6 0
Oppdatering:

Takk for alle støttende svar i tråden her! Hjalp meg med å slappe av. De har ringt meg. Gjett hva. Saken er henlagt! Fantastisk. Dette er en god dag. Prøvene var rene og pene Håper nesten på at de stopper meg igjen nå med samme regla, da blir det ikke mye godkjenning til noe som helst eller en trivelig behjelpelig kar de må drasse med opp til legevakta Selv om jeg har vært nesten 2mnd uten lappen har jeg stressa meg til unnskyldninger og det ene og det andre for å unngå å kjøre bil eller hente folk. Det er ikke mye samfunnsvern de har drevet med med tanke på hvor mye kjipt jeg har vært igjennom pga dette. Jeg håper politifolka får vite resultatet, så utrolig flaut for dem.

"Jeg kan GARANTERE, jeg er HELT sikker på at dere har røyka i kveld"
"Det beste er å bare legge alle korta på bordet her..."

Ja den var god du..
Nå har du da på en måte satt presidens fremover, slik at neste gang de mistenker deg så kan du henvise til denne saken, ta med deg henleggelsesbrevet i bilen når du kjører.
Sist endret av Hoarse; 11. mai 2016 kl. 03:13.