Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2183
For 3 år siden kjøpte jeg en sittegruppe (rotting) på Europris til 2000.- (veldig rimelig). For 2 uker siden oppdaget jeg at rottingen hadde begynt å gå i oppløsning, og tenkte at dette måtte være en reklamasjonssak.

Når jeg kontaktet butikken så informerte de meg at den aktuelle gruppen var en "billiggruppe" som ikke var ment å vare så lenge, derfor hadde den kun 2 års reklamasjon.

Dette høres helt absurd ut, hva tenker dere?
Sist endret av Spelly; 6. mai 2015 kl. 15:03.
Slitasje skader etter 2år på en sofa til 2000,- høres igrunn rimelig ut i mine ører. Loven sier vell også 2år såvidt jeg vet.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Nei, loven sier 5 år på noe som er ment å vare vesentlig lengre. Slitasje er en ting, produktfeil er noe annet. Dette er produktfeil.
Jeg har veldig vondt for å tro at en sofa ikke er ment for å vare vesentlig lengre enn to år, så det tror jeg nok de vil tape med glans på om du går videre med saken. En kjapp telefon til forbrukerrådet vil kunne gi deg et skikkelig svar.

Det er riktig at verdien av varen kan si noe om forventningene til hvor lenge tingen er ment å vare, men 2000,- er på ingen måte så billig for en sofa at man må forvente at den går i stykker etter to år.
Sitat av NRK
Sofa: En sofa har alltid fem års reklamasjonstid.
Vis hele sitatet...
Artikkel.

Send en mail til forbrukerrådet og be om å få det skriftlig. Jeg kan ikke se hvordan pris er relevant for holdbarheten sett i lovsammenheng, da det er absurd, iom. at mobiler, batterier o.l. har en fastsatt tid på 5 år. At de selger billigvarer som ikke holder normert brukstid er deres problem, ikke ditt.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takker for gode svar. Virker ikke som dette får butikksjefen til å endre mening. Han argumenterer med at det finnes unntak i loven og at billige mobiler har to års reklamasjonsrett...
Sitat av Spelly Vis innlegg
Takker for gode svar. Virker ikke som dette får butikksjefen til å endre mening. Han argumenterer med at det finnes unntak i loven og at billige mobiler har to års reklamasjonsrett...
Vis hele sitatet...
Be han å vise til disse unntak'ene i loven, ellers tar du saken videre.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Be han å vise til disse unntak'ene i loven, ellers tar du saken videre.
Vis hele sitatet...
Idioti. Det eneste som han bør gjøre er å sende en epost der han informerer at dersom reklamasjonen ikke blir godkjent oversendes saken til Forbrukertivsutvalget eller tingretten om 14 dager. Dersom butikken ikke gir seg da sender han saken til FTU, der får han en rettskraftig dom og det koster han ingenting. Hvorfor kaste bort tid på å lære opp en daglig leder i butikkdrift? Dess fortere saken er hos FTU des fortere får TS ny vare eller pengene tilbake. Dersom butikken er uenig med FTU kan de ta det til tingretten, dersom det mangler rettspraksis kan det hende forbrukerrådet er villige til å betale saken helt til høystrerett.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Takker for gode svar. Virker ikke som dette får butikksjefen til å endre mening. Han argumenterer med at det finnes unntak i loven og at billige mobiler har to års reklamasjonsrett...
Vis hele sitatet...
Pris skal ikke ha noe med saken å gjøre. Er det meningen at varen skal vare mer enn 2 år så skal du ha 5 års reklamasjonsrett uavhengig av hva du kjøpte den for.
http://www.dinside.no/930577/du-har-...aren-er-billig
Folk blander ofte dette en god del.

Dersom varen er ment til å vare vesentlig lengre enn 2 år, er det 5 års reklamasjonsfrist. En sofa er ment til å vare lengre enn 2 år, og derfor har du 5 års reklamasjonsfrist. Dvs, du har lov til å få reklamere på varen du har kjøpt i opp til 5 år fra kjøpsdato.

Så er det det som folk blander. At du er innenfor reklamasjonsfristen er ikke det samme som at du får rett, og reparert varen/rettet mangelen. Bare at du kan reklamere. Og at du har fem års reklamasjonsfrist betyr ikke at produktet har en forventet levetid i hele reklamasjonsfristperioden.

Deretter må mangelen ved varen ses opp i mot varens verdi og hva kunden burde ha grunn til å forvente. En dyr sofa vil ha høyere kvalitet blant annet, og det vil derfor være grunn til å forvente at en billig/rimelig sofa vil ha en kvalitet som tidligere gir bruksmerker/slitasje og ha kortere levetid som en følge av bruken. Dette blir en vurdering i hvert tilfelle. Selv en billig sofa må en kunne forvente at har en rimelig levetid, men det betyr ikke at det er det samme som at sofaen ser like fin ut i hele dens levetid.

Bare for å nevne, selv bananer har to års reklamasjonsfrist. Det betyr ikke at du kan reklamere på råtne bananer etter 1 år og 6 måneder.