Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1727
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hva mener du er de beste fagene for å fylle opp stp. kvota på en bachelor i informatikk? Tenker da på relevans mht. faget og evnt. jobbmuligheter.

Hvis man f.eks. tar Kalkulus 1, 2 og 3 vil dette være noe som kan gi et positivt utslag på utdanningen eller bare masse, masse arbeid for ingenting? (ingenting er det jo ikke, men sånn utdanningsmessig sett)

Graden blir jeg å ta ved UiT, men hvis det er enkeltemner som er interessante uten noen form for møteplikt så kan jeg jo ta flyet ned til f.eks. Oslo for å ta eksamen.

Trenger 5x10stp. fag.

Takker på forhånd for alle tips.
Spørs jo veldig hvilke type jobber du ønsker - om du ønsker normale utviklerjobber så handler det bare om å få mest mulig erfaring med programmering, og da er det greit å heller bare fylle på med ting du synes er litt enkelt så du kan få gode karakterer og gjøre en god innsats i informatikk-fagene.

Ønsker du mer forskningrelaterte jobber (og da burde du uansett ta master) vil jo matematikk komme veldig godt med. Veldig mye research innen informatikk tar i bruk ting du lærer om i diskret matematikk og lineær algebra. Men i et slikt tilfelle er det ofte uansett forventet at du har en master. (og veldig mange bedrifter rekrutterer nesten kun folk med mastergrad for tiden, litt inflasjon i utdanning)

Uansett, første semester i informatikk kan du velge mellom "brukerkurs" og "Kalkulus". Hvis du føler du har grei kontroll på matematikken burde du her velge kalkulus, da det åpner opp for å kunne ta linær-algebra senere.
Informatikk er et bredt fagfelt, så hva som er "best" avhenger av egne interesser. Noen liker drift, noen liker programmering, og noen liker å være passe slaskestudente og bare fylle opp med "enkle" humanoira-fag for å få samlet nok studiepoeng til å ikke påkalle seg Lånekassens vrede
Problemet ved UiT er at det er veldig få muligheter for å ta ekstra informatikk-fag som valgfag. Det nærmeste man kommer er som oftest noen spesialiseringsgrad som er ment for 4.års studenter. Så alternativene er egentlig bare andre realfag eller gå over til et helt annet fagfelt.

Så, som en person som har likt studie ved UiT utrolig godt - og mener mange av fagene er utrolig bra. (F.eks. Operativsystemer og Distribuerte systemer er veldig gode fag) så må jeg si jeg angrer litt på at jeg ikke studerte ved UiO, hvor man hadde stort utvalg i valgfag man kunne ta.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Planen etter den bacheloren, som jeg har tenkt litt på i det siste, var egentlig å gå videre til UiO for en master i nanoelektronikk - programmering og fikling med CMOS brikker. Jeg regner med det er mye forskning innenfor dette og regner med at det er mye gøy programmering, forskning og what not. Noen som vet noe håndfast? Bare kjøre på med matematikk så busta fyker fra dag 1?

Sitat av etse Vis innlegg
Problemet ved UiT er at det er veldig få muligheter for å ta ekstra informatikk-fag som valgfag. Det nærmeste man kommer er som oftest noen spesialiseringsgrad som er ment for 4.års studenter. Så alternativene er egentlig bare andre realfag eller gå over til et helt annet fagfelt.

Så, som en person som har likt studie ved UiT utrolig godt - og mener mange av fagene er utrolig bra. (F.eks. Operativsystemer og Distribuerte systemer er veldig gode fag) så må jeg si jeg angrer litt på at jeg ikke studerte ved UiO, hvor man hadde stort utvalg i valgfag man kunne ta.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett dette også, derfor jeg spurte om noen viste om enkeltemner uten møteplikt ved UiO som kunne vært av interesse.
Sist endret av uaexed; 20. mai 2014 kl. 14:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om nanoelektronikk er det du ønsker å gå videre på vil jeg anbefale å ta litt matematikk (i hvertfall kalkulus og linær-algebra), og statestikk. (altså ikke velg den lette varianten). Hiv gjerne på med et par fysikkfag i tillegg. Å bygge på med Diskret2 kan også være greit.

Anbefaler deg uansett å høre med UiO om de har noen anbefalinger om forkunskaper til en master i nanoelektronikk, de vil nok kunne gi deg et godt svar.
I elektronikk bruker du i alle fall mye kalkulus. Ville tatt både 1 og 2 om det finnes ved UiT. I tillegg må du nesten kunne Laplacetransformasjoner om du skal holde på med kretser, å ikke bruke det er å skyte seg selv i foten og be om mangedobling av antall sider for utregninger.