Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1409
Tittelen snakker vel for seg selv. Lurer på hva man gjør under en nevropsykologisk test (adhd-utredning)
Sette sammen "puslespill", huske tekst som du leser, komme på mest mulig ord på forskjellige bokstaver, reaksjonstest, og endel mere som jeg ikke kommer på i farta.
Sitat av Revklo Vis innlegg
Tittelen snakker vel for seg selv. Lurer på hva man gjør under en nevropsykologisk test (adhd-utredning)
Vis hele sitatet...
Kan sikkert være litt ulike ting, men jeg fikk i alle fall noen standard IQ-oppgaver med mønster og rekker og sånn, hukommelsesoppgaver som å gjenta mange siffer i omvendt rekkefølge, huske en rekke med ord både med en gang og lenge etterpå, huske en figur sammensatt av ulike geometriske former og tegne den etc. Så var det noe oppmerksomhetsgreier, trykk space når du ser ditt og datt på skjermen. Noe ordforrådsgreier tror jeg. Var sikkert mye mer, det tok et par timer i alle fall.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det noen som kan si noe om hvorvidt disse testene er alfa-og-omega for å få diagnosen? Jeg er en mann på 40 som nå betaler for privat utredning, da den jeg fikk av det offentlige ikke kunne konstatere ADHD. Jeg har omfattende problemer med prokrastinering og manglende evne til å samle meg om noen som helst kognitiv eller "kjedelig" aktivitet over tid - og det har fått alvorlige konsekvenser på jobb og i samliv. Ingen annen diagnose gir særlig mening for meg, så prøver derfor på nytt privat.

Jeg mistenker imidlertid at disse korte 10-15 minutters testene på om jeg klarer å huske rekkefølgen på ting og tegne geometriske former scorer jeg bra/normalt på. Problemet er liksom ikke at jeg ikke klarer å tegne noen trekanter etter å ha sett tegningen for et par minutter siden. Vil ikke at disse testene som jeg opplever som irrelevante for mitt symptombilde skal blokkere videre utredning.
Sitat av Slapstick83 Vis innlegg
Er det noen som kan si noe om hvorvidt disse testene er alfa-og-omega for å få diagnosen? Jeg er en mann på 40 som nå betaler for privat utredning, da den jeg fikk av det offentlige ikke kunne konstatere ADHD. Jeg har omfattende problemer med prokrastinering og manglende evne til å samle meg om noen som helst kognitiv eller "kjedelig" aktivitet over tid - og det har fått alvorlige konsekvenser på jobb og i samliv. Ingen annen diagnose gir særlig mening for meg, så prøver derfor på nytt privat.

Jeg mistenker imidlertid at disse korte 10-15 minutters testene på om jeg klarer å huske rekkefølgen på ting og tegne geometriske former scorer jeg bra/normalt på. Problemet er liksom ikke at jeg ikke klarer å tegne noen trekanter etter å ha sett tegningen for et par minutter siden. Vil ikke at disse testene som jeg opplever som irrelevante for mitt symptombilde skal blokkere videre utredning.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at de legger alt for mye i de testene der. Jeg fikk høre at jeg var ansiktsblind å prøvde å forklare at jeg gidder da for faen ikke sitte å huske ansikt på masse små barn jeg blir vist. Det handler om motivasjon. Så det er litt svart-hvitt men kanskje du er heldig.
Jeg er litt i samme båt som deg, gikk også privat men det tar tiiid.
Og hvis ikke du går til privat med refusjon så koster det skjorta.
Har time til privat men har ikke råd, kommer litt an på. Hvor mange timer må man regne med til psykiater ca, etter man har vært til nevropsykolog.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Min erfaring er at de legger alt for mye i de testene der. Jeg fikk høre at jeg var ansiktsblind å prøvde å forklare at jeg gidder da for faen ikke sitte å huske ansikt på masse små barn jeg blir vist. Det handler om motivasjon. Så det er litt svart-hvitt men kanskje du er heldig.
Jeg er litt i samme båt som deg, gikk også privat men det tar tiiid.
Og hvis ikke du går til privat med refusjon så koster det skjorta.
Har time til privat men har ikke råd, kommer litt an på. Hvor mange timer må man regne med til psykiater ca, etter man har vært til nevropsykolog.
Vis hele sitatet...
Mange takk for svar! Det koster mer å bli skilt og miste jobben, så det er litt sånn at jeg gir blanke i kostnaden. De tusenlappene får jeg bare ta meg råd til. Og ja, testene reflekterer jo ikke de faktiske oppgavene vi har i hverdagen, som å sitte å skrive dørgenes kjedelige rapporter på jobben. Nå skal jeg ikke forhåndsdiagnostisere meg for mye, men håper Volvat er grundige siden de tross alt tar seg godt betalt - og at testene ikke anses som 100% prediktive sannhetsverktøy.
De la ikke avgjørende vekt på det i mitt tilfelle, fikk jeg inntrykk av. Mer utelukkende, at det ikke har andre grunner til vanskene, at du f eks er dement eller har svake evner generelt. At du gjør det bra på deler av testen kan f.eks. forklare det hvis du har gjort det "for" bra på skole/studier for en typisk ADHDer. Det er i alle fall ikke en bestemt score som sier ditt eller datt, de vurderer deltestene mot hverandre og opp mot resten av informasjonen.

Jeg vet jo ikke nøyaktig hvordan vurderingen deres foregikk, men fikk inntrykk av at min beskrivelse av vaskenene var viktigst, og det at de hadde startet så tidlig som barneskolealder.

Sitat av Slapstick83 Vis innlegg
Og ja, testene reflekterer jo ikke de faktiske oppgavene vi har i hverdagen, som å sitte å skrive dørgenes kjedelige rapporter på jobben.
Vis hele sitatet...
Noen av dem var åpenbart designet for å være dørgende kjedelige, og det fikk de til.
Sist endret av *pi; 12. september 2023 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Testene har ingenting med IQ å gjøre, du er ikke dummere fordi du har adhd/add. Testene er lagt på vekt til din kognitive forståelse og oppfatning. Dette er en snarvei for å gi ikke-adhd en elendig(eller veldig bra) resultat. Svært mange har utnyttet deg i dette i form for å få adhd medisin som hovedsakelig er amfetamin og lignende stoffer.

Jeg tenker selv, og er under utdanning å bli en sånn type nevropsykolog. Hvis du vil ha adhd diagnose med medikamenter så er det bare å være så mongo som du kan i disse. Og på 1-2-3 så har du ritalin eller attentin på listen din
Sitat av noguhso Vis innlegg
Testene har ingenting med IQ å gjøre, du er ikke dummere fordi du har adhd/add. Testene er lagt på vekt til din kognitive forståelse og oppfatning. Dette er en snarvei for å gi ikke-adhd en elendig(eller veldig bra) resultat. Svært mange har utnyttet deg i dette i form for å få adhd medisin som hovedsakelig er amfetamin og lignende stoffer.

Jeg tenker selv, og er under utdanning å bli en sånn type nevropsykolog. Hvis du vil ha adhd diagnose med medikamenter så er det bare å være så mongo som du kan i disse. Og på 1-2-3 så har du ritalin eller attentin på listen din
Vis hele sitatet...
Jo, IQ-relaterte oppgaver er relevant for differensialdiagnose, og fir barn er evnetest vesentlig for å avdekke eventuelle komorbide lærevansker. Det betyr selvsagt ikke at folk med ADHD eller spesifikke lærevansker er dummere enn andre, tvert imot er det rn indikasjon dersom du skårer uforholdsmessig lavt på noen ting i forhold til det generelle evnenivået. Skårer du ekstremt lavt over hele fjøla slik du oppfordrer til, vil de trolig (dersom de da ikke avslører bløffen når de ser på livet ditt ellers) tenke at her er det generelt lavt evnenivå og ikke ADHD som gir utfordringer med daglig fungering. Skårer du derimot veldig høyt på det meste, kan en gjennomsnittlig skåre på en deltest være en indihasjon på en vanske. Høyt evnenivå kan også forklare at du klarer noen ting veldig bra til tross for ADHD. Det er f eks vanlig å avfeie ADHD hvis du har gjort suksess i høyere utdanning, men hvis du faktisk er veldig smart så trenger du ikke de helt store eksekutive funksjonene for å lande et akademisk studium som andre måtte ha jobbet veldig målbevisst med. Du kan likevel ha problemer med mye annet, og trenge behandling for ADHD.

OP: Gjør testen etter beste evne, det er ikke i din interesse å bli feiltolket. Vær tydelig på hva som er utfordringene dine.
Sist endret av *pi; 12. september 2023 kl. 15:50.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Jeg tenker selv, og er under utdanning å bli en sånn type nevropsykolog. Hvis du vil ha adhd diagnose med medikamenter så er det bare å være så mongo som du kan i disse. Og på 1-2-3 så har du ritalin eller attentin på listen din
Vis hele sitatet...
testene er for å avdekke om du har ett "normalt" intelligens nivå.
scorer du veldig lavt så er nok adhd symptomene dine pga Psykisk utviklingshemming, eller lignende.

har du forholdsvis normal intelligens sammen med de vanskeligheter som adhd kommer med så indikerer det att man er på rett spor.

Man blir analysert mens man gjør testene(jeg ble det), pluss at det er visse testresultater som er særegne for ADHD.
Sitat av magnet Vis innlegg
testene er for å avdekke om du har ett "normalt" intelligens nivå.
scorer du veldig lavt så er nok adhd symptomene dine pga Psykisk utviklingshemming, eller lignende.

har du forholdsvis normal intelligens sammen med de vanskeligheter som adhd kommer med så indikerer det att man er på rett spor.

Man blir analysert mens man gjør testene(jeg ble det), pluss at det er visse testresultater som er særegne for ADHD.
Vis hele sitatet...
Det kan forsåvidt også gi deg svar på hva du spesifikt sliter lest med innenfor en adhd-diagnose, som også kan være nyttig i info når du skal lære å håndtere det. Adhd varierer ganske mye i uttrykket.

Jeg vet ikke resultatet på alle deltestene mine, men barnet mitt skåret i alle fall ikke under snittet på noen deltester, derimot såpass høyt på en del at de normale ble tolket som påfallende lave. De var ikke i tvil om ADHD-diagnose der i alle fall.
Sist endret av *pi; 12. september 2023 kl. 15:58.