Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 16766
Hei jeg trenger hjelp! jeg har en kodelås på fire siffer som jeg ikke vet hva er.. låsen er vridd slik at "hanken" sitter fast utenfor låsen (hvis det ga mening). Låsen er ikke min og jeg trenger hjelp med hvordan jeg skal fikse den
Sist endret av fotballelsker12; 8. mars 2018 kl. 09:45.
Regner med det er en hengelås.
Dra i bøylen samtidig som du vrir på hjulene med tall. Ta ett og ett hjul av gangen. Ofte vil du kjenne et ekstra tydelig "knepp" ved riktig siffer når du drar i bøylen samtidig. Hvor lett det er kommer selvfølgelig ann på kvaliteten på låsen.

Hvis det ikke virker, ligger det tutorials for mange forskjellige låser på YouTube.
Kodelås med 4 siffer har 10000 muligheter på kobinasjon. Enkleste er å sette alle tallene i 0 og begynne å vri seg oppover. Gjør dette mens du har et lett trekk i låsen. Den vil da åpne seg når du har kommet til rett kombinasjon. Er du heldig er den lav, er du uheldig er den 9999.
Sitat av fotballelsker12 Vis innlegg
låsen er vridd slik at "hanken" sitter fast utenfor låsen (hvis det ga mening).
Vis hele sitatet...
Det ga ikke noe mening nei.

Et bilde kunne vært nyttig.
Sist endret av mentalmelt; 8. mars 2018 kl. 11:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han mener vel at låsen er låst, men at bøylen er vridd 180* før den ble presset ned til låst posisjon.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trenger ikke være 180 grader, det er vel ofte sånn man stiller inn en ny kode, og da ser jeg ikke problemet.

Noen mer shoddy kodelåser (type biltema-shite) lar deg "låse" selv når bøylen er utenfor.

Som sagt over, dra bøylen oppover mens du cycler gjennom alle sifferne til du treffer noe som føles annerledes. På de helt shitty kan du tydelig merke at noe gir litt etter når du treffer riktig siffer på en posisjon. Begynn nedenfra (lengst unna bøylen) og gå oppover.
Sitat av robhol Vis innlegg
På de helt shitty kan du tydelig merke at noe gir litt etter når du treffer riktig siffer på en posisjon. Begynn nedenfra (lengst unna bøylen) og gå oppover.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg fått til på dyrere kombinasjonslåser også faktisk. En fundamental designsvikt, som mange låsprodusenter har rettet opp i.

Litt avhengig av størrelsen på låsen kan man forsøke å ødelegge den med to fastnøkler, som vist på denne videoen:

https://m.youtube.com/watch?v=1jJP0CcuJyE
Sitat av Pope Vis innlegg
Litt avhengig av størrelsen på låsen kan man forsøke å ødelegge den med to fastnøkler, som vist på denne videoen:
Vis hele sitatet...
Alternativt kan jeg foreslå vinkelsliper, boltekutter, hammer, brannslukningsapparat, garotte, slepetau og bil, baugfil, skjærebrenner, hagle, termisk lanse, eller eksplosiver. Å, vent:
Sitat av fotballelsker12 Vis innlegg
Låsen er ikke min og jeg trenger hjelp med hvordan jeg skal fikse den
Vis hele sitatet...
TS: Best bet er nok å finne kombinasjonen. robhols forslag er et naturlig sted å starte, hvis ikke må du nesten bare prøve deg frem. Hvis du vet hva ett eller flere tall er, så prøver du alle kombinasjoner med disse først. Forøvrig skriver du at låsen ikke er din, kanskje låsens eier har kombinasjonen? Alternativt får du bare kjøpe en ny lås; de koster ikke all verden.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis du har et tynt metallblad (typ bladsøker e.l) så kan du som oftest dekode låsen ved å føre den inn vedsiden av hjulene og vri til du kjenner at den setter seg
Deretter vet du hvilken rad av siffer du skal bruke.
Dette finner du youtube.

Hvis du finner et navn på låsen kan du prøve å Google etter bypass, evt shimse den hvis den ikke bruker kulelager i sjakkelen.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Alternativt kan jeg foreslå vinkelsliper, boltekutter, hammer, brannslukningsapparat, garotte, slepetau og bil, baugfil, skjærebrenner, hagle, termisk lanse, eller eksplosiver. Å, vent:
.....


Alternativt får du bare kjøpe en ny lås; de koster ikke all verden.
Vis hele sitatet...
Det at låsen ikke tilhører ts betyr ikke nødvendigvis at den ikke kan åpnes med makt, som du i grunn også insinuerer i slutten av ditt innlegg

Å "fikse" en lås er ikke ensbetydende med å finne låskombinasjonen.
Sist endret av Pope; 8. mars 2018 kl. 22:05.
Høres ut som den ikke er låst fast i noe. Isåfall oppnår man lite ved å bruke makt annet enn å ødelegge en lås.