Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2413
Anonym bruker
"Lysten Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

For en tid tilbake skjedde en hendelse jeg husker lite eller tilnærmet ingenting av, og som jeg i tillegg til dette ikke er særlig stolt av. Jeg ber derfor om at moralpreken ekskluderes fra denne tråden da jeg er fullt klar over idiotien bak dette.

Jeg har slått til en person på byen, og politiet ringte til meg og fortalte at jeg har blitt anmeldt. Jeg skal i avhør om kort tid. Jeg husker veldig lite av hendelsen og vil derfor ikke forklare meg noe særlig til politiet i avhøret, da jeg ikke har noe å si.

Det jeg vet om saken, er at vedkommende oppsøkte nærmeste patrulje, og jeg snakket med politiet like etter hendelsen, og de påla meg å forlate stedet, noe jeg gjorde uten å nøle.

Hensikten her, er at jeg vet (på grunn av hukommelsestap) ikke hva som er forhistorien for at jeg klappet til vedkommende, og årsaken til at valget ble tatt. Det jeg kan si, er at jeg normalt sett er en ålreit og lovlydig fyr.

Det er første gang jeg skal inn i et avhør, og jeg ber derfor om råd om hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke saker på meg fra før. Jeg har lest på forumet at jeg kan benytte meg av retten til å ikke avgi forklaring, men jeg velger å be om råd som er i tråd med dagens standard.

Takk på forhånd for svar.
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Jeg vil anbefale deg å la være å si at du ikke husker hva som har skjedd. Si så lite som mulig, men vær høflig. Snakk med en advokat om saken og hør hva han har å si. Uansett hva det koster, vil det sannsynligvis være verdt det.

Uansett vil det jo være greit å vite hva som har skjedd, så kanskje du har noen bekjente som vet hvorfor du gjorde det du gjorde?

men si for all del ikke at du ikke husker noe!
Anonym bruker
"Lysten Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for raskt svar. Det var ikke noen bekjente i nærheten dessverre, da jeg var alene.

Kan jeg ta kontakt med advokat før eller etter avhøret?
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Hvis du kjenner en jurist er det jo enkelt og greit. Bare snakk med vedkommende før avhøret og hør hvordan du skal te deg.

Hvis ikke finens det vel alternativer. (det ser hvertfall sånn ut hvis du søker på "advokat" eller "rettshjelp" på google)
Nekt. Nekt. Det var ikke du som slo ham, du vet ingenting om det. Hvis saken eskalerer, og blir tatt til retten, så kan du vurdere i samråd med advokat å tilstå, for at det skal gå som tilståelsesdom.

Gjentar: I avhør nekter du. NEKT.
Slik du fremstiller det virker det ikke som om fornærmede ble skadet. I så fall kan det hende du slipper med en bot.

Rådfør deg med kompetente folk før avhøret.
Du har slått en person på byen, og husker lite? Det er jo han som er offeret, kan du ikke se vekk fra de "nekt, nekt, nekt" og møt opp for å få en bedre forståelse av situasjonen. For all del kan han du slo kan være en helt vanlig sivilist - slik du beskriver. Legg det flat og si unnskyld. Normal høflighet.
Anonym bruker
"Lysten Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar. Jeg vet ikke om jeg har nervene til å nekte, men tanken på å benytte retten til å ikke avgi noen forklaring har jeg tenkt litt på.

Får jeg vite eventuell straff før jeg avgir forklaring?
Du husker absolutt ingenting? Selv ikke som anonym-poster på et anonymt forum?
Det må da være noe du husker, du husker at du forlot stedet etter pålegg fra politiet?
Av erfaring, kan det noen ganger lønne seg å tilstå og vise anger. avhør er ikke kult, men heller ikke noe å frykte. De må jo gjerne danne seg et bilde av som kan ha skjedd, husker du ikke noe, er det jo bare å si det?
Men, viser det seg at det blir rettsak ut av det, får du trolig en advokat oppnevnt. Forelegg er vel det vanligst i slike saker og 6000,- +/- er vel også vanlig "takst", jeg fikk nettopp 6000,- i forelegg for vold mot off. tj. mann - jeg husker ikke å ha rørt han en gang, men sa meg skyldig fordi har ofte ikke så mye man skulle sagt i slike saker.
Anonym bruker
"Lysten Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Du husker absolutt ingenting? Selv ikke som anonym-poster på et anonymt forum?
Det må da være noe du husker, du husker at du forlot stedet etter pålegg fra politiet?
Vis hele sitatet...
Jeg husker bare at det var en hendelsen, og at jeg var i dialog like etter, i tillegg til pålegget om å forlate området med umiddelbar virkning. Det er min sannhet. Om den virker troverdig eller ei, får være opp til hver enkelt å bedømme, men jeg kan ikke gi mer detaljer utover dette da jeg ikke vet mer.

Sitat av Semikolonet Vis innlegg
Av erfaring, kan det noen ganger lønne seg å tilstå og vise anger. avhør er ikke kult, men heller ikke noe å frykte. De må jo gjerne danne seg et bilde av som kan ha skjedd, husker du ikke noe, er det jo bare å si det?
Men, viser det seg at det blir rettsak ut av det, får du trolig en advokat oppnevnt. Forelegg er vel det vanligst i slike saker og 6000,- +/- er vel også vanlig "takst", jeg fikk nettopp 6000,- i forelegg for vold mot off. tj. mann - jeg husker ikke å ha rørt han en gang, men sa meg skyldig fordi har ofte ikke så mye man skulle sagt i slike saker.
Vis hele sitatet...
Tanken er god, men jeg mener at det å legge seg flat for politiet, uten å selv være klar over hva som er skjedd blir noe feil. Ville det ikke vært mer naturlig å svare "ingen kommentar" på spørsmål man enten ikke kan svare, eller er usikker på?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hør jeg var i en lignende hendelse en gang, trodde det gikk greit og si alt som det var uten forsvarer tilstede.

Endte med soning, erstatning og masse stress.

Ikke forklar deg uten forsvarer, få vite alt de sitter på osv. Ikke gjør noe forhastet, du har krav på gratis forsvarer.

Husk politiet maser, lyver og tror de bestemmer, ikke la de stresse deg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg husker bare at det var en hendelsen, og at jeg var i dialog like etter, i tillegg til pålegget om å forlate området med umiddelbar virkning. Det er min sannhet. Om den virker troverdig eller ei, får være opp til hver enkelt å bedømme, men jeg kan ikke gi mer detaljer utover dette da jeg ikke vet mer.



Tanken er god, men jeg mener at det å legge seg flat for politiet, uten å selv være klar over hva som er skjedd blir noe feil. Ville det ikke vært mer naturlig å svare "ingen kommentar" på spørsmål man enten ikke kan svare, eller er usikker på?
Vis hele sitatet...
Det jeg mener og sier er at om du ikke husker noe, så sier du det - mer kan de uansett ikke forlange. Blir det en sak ut av det, har du krav på å få oppnevnt en advokat mener jeg. lykke til hvertfall!