Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 36606
For snart 2 år siden mistet jeg lappen.
Jeg ble tatt for rus-påvirket kjøring, alkohol rus. Dagen jeg ble tatt hadde jeg ikke førerkortet på meg, jeg hadde mistet det et par uker før.

Nå er straffen min snart ferdig, og jeg har tenkt å ta lappen på nytt. Jeg gikk inn på Statens Vegvesen sine nettsider for å søke om nytt førerkort.

Jeg fikk da dette opp etter å ha trykt inn person-nummer osv:
Eksisterende førerkort
Moped (klasse AM)
Person-/varebil (klasse B)


Kan det være slik at politiet har glemt å slette meg/fjerne førerkortet mitt fra systemene? Hvordan skal jeg i isåfall gå fram for å søke om nytt? Eller trenger jeg egentlig ikke det? Kan jeg bare dra til vegvesenet å be om at de skriver ut et nytt førerkort til meg og si at jeg har mistet mitt forrige? Kan jeg slippe å kjøre opp på nytt pga en glipp i systemene? Er det slik at jeg ligger inne i systemene til vegvesenet med registrert førerkort? :S
Har en god venn som "mistet" lappen, men når han sjekket litt rundt med politi og biltilsynet fant han ut at han egentlig aldri mistet den. Mister du lappen så er det noe andre etater som har oversikt over får automstisk beskjed om. Ta en telefon til biltilsynet og hør med de
Hadde et lignende problem en gang.
Ringte vegvesenet å spurte hvorfor jeg ikke kunne søke på nett, fikk til svar at det bare er mulig første gangen du søker om førerkort.
Mao. må du dra innom biltilsynet for å søke på nytt. For min del var det nok å ringe dit, så tok en av de der borte av seg resten
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av eplesin Vis innlegg
Hadde et lignende problem en gang.
Ringte vegvesenet å spurte hvorfor jeg ikke kunne søke på nett, fikk til svar at det bare er mulig første gangen du søker om førerkort.
Mao. må du dra innom biltilsynet for å søke på nytt. For min del var det nok å ringe dit, så tok en av de der borte av seg resten
Vis hele sitatet...
Høh. Ringte nettopp, og dama var ikke veldig behjelpelig. Forklarte at jeg ønsket å melde meg opp til teoriprøven, førekort klasse B. Hun sa at jeg ikke hadde sendt søknad, og at; "Eh kan itje søkje for dæj, det må du gjære shæl". Forklarte at det ikke var mulig for meg å søke på nett. "Kvifor itje det då? Har du lappen frå før då?" Hun ba meg om å søke skriftlig, eller dra innom Biltilsynet å fylle ut et skjema. jeez.
Sist endret av kn^tte; 31. januar 2014 kl. 13:00.
Kanskje jeg misforstår, men;
Om jeg var deg ville jeg søkt om et nytt førerkort og latet som du har mistet det. Altså ikke fratatt av politiet.

Om du da vil få et nytt/eller ikke i posten vil det bekrefte at du har/ikke har fratatt deg førerretten.
Tror du uansett må melde kortet mistet hos politiet før vegvesenet kan gi deg nytt
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av WayGone Vis innlegg
Kanskje jeg misforstår, men;
Om jeg var deg ville jeg søkt om et nytt førerkort og latet som du har mistet det. Altså ikke fratatt av politiet.

Om du da vil få et nytt/eller ikke i posten vil det bekrefte at du har/ikke har fratatt deg førerretten.
Vis hele sitatet...
Er det ulovlig på et vis? Hvilke konsekvenser kan det eventuelt få om de sender meg et nytt, og jeg ikke har tatt oppkjøring på nytt?
Sist endret av kn^tte; 31. januar 2014 kl. 15:04.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Er det ulovlig på et vis? Hvilke konsekvenser kan det eventuelt få om de sender meg et nytt, og jeg ikke har tatt oppkjøring på nytt?
Vis hele sitatet...
Altså, hvis politiet ikke registrerte det så har du jo teknisk sett aldri mistet førerretten din. Sender de deg et nytt førerkort så betyr jo det nettopp det, du mistet aldri førerretten. Politiet gjorde en feil, og derfor kan du kjøre bil, slipper å kjøre opp igjen osv.
Jeg mistet førerkortet i 6 måneder(i prøveperioden) og fikk opp samme resultatet som deg.

Jeg måtte ta kontakt med vegvesenet da søkefunksjonen på nettsiden kun viser korrekt informasjon dersom du søker deg opp første gang. Noe som de også fortalte meg på telefon.
Sist endret av MrCryptical; 31. januar 2014 kl. 15:30.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Altså, hvis politiet ikke registrerte det så har du jo teknisk sett aldri mistet førerretten din. Sender de deg et nytt førerkort så betyr jo det nettopp det, du mistet aldri førerretten. Politiet gjorde en feil, og derfor kan du kjøre bil, slipper å kjøre opp igjen osv.
Vis hele sitatet...
I dommen min står det at jeg har mistet førerretten i 2 år.
Regner med at du ikke vil ha noe moralpreken, så jeg sparer meg.

Tror du bare kan si at du har mistet det
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kriis Vis innlegg
Regner med at du ikke vil ha noe moralpreken, så jeg sparer meg.
Vis hele sitatet...
Jeg spør bare rent hypotetisk.
Er det faktisk mulig for meg å gjøre noe sånt? Er politiets rutinesystemer så utrolig dårlig, virkelig?
Det er en helt latterlig svikt i systemet om så tilfelle.

Selvfølgelig har jeg tenkt å kjøre opp på nytt, gjøre opp for meg osv. Jeg er et ærlig og redelig menneske vel.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg spør bare rent hypotetisk.
Er det faktisk mulig for meg å gjøre noe sånt? Er politiets rutinesystemer så utrolig dårlig, virkelig?
Det er en helt latterlig svikt i systemet om så tilfelle.

Selvfølgelig har jeg tenkt å kjøre opp på nytt, gjøre opp for meg osv. Jeg er et ærlig og redelig menneske vel.
Vis hele sitatet...
Ærlig kan du være med å si at du mistet førekortet, du "mista" jo førekortet.
Haha, jeg søkte også etter nytt førerkort og dette kom opp:

Eksisterende førerkort

Moped (klasse AM)
Person-/varebil (klasse B)


Politiet tok i fra meg lappen for noen måneder siden. Mulig de har glemt å registrere fratagelsen av mitt førerkort også? Skal ta meg en tur på biltilsynet eller ringe de, og si at jeg har mistet lappen og trenger et nytt
Sist endret av Mexxy; 31. januar 2014 kl. 16:56.
Du må vel uansett leie en kjøreskolebil for å ta ny oppkjøring så hvorfor ikke svinge innom din favoritt kjøreskole å spørre/bestille?
Jeg har noe av det samme problemet, jeg mistet lappen for ca 8mnd'er siden pgr av Hasj røyking. Fikk brev fra fylkeslegen om at jeg måtte bevise meg edruelig for og beholde førerretten. Ettersom jeg ikke beviste meg edruelig, ble jeg stoppet ett par mnder i ettertid av onkel blå, de sa jeg ikke hadde ett gyldig førerbevis og jeg måtte etterlate bilen på stedet.
De har prøvd å tatt førerkortet mitt fysisk men jeg har aldri gitt det ifra meg så det ligger fortsatt hjemme.
Sjekket meg også opp på biltilsynet sin side der det også står at jeg fortsatt har registrert førerkort klasse b.

Saken har aldri kommet opp i retten, har ikke hørt noe om saken i ettertid.
Mener jeg har lest i norske lover at de ikke har fullmakt til og holde førerkortett mitt i over 3uker hvis saken ikke har kommet opp i retten.

Så det jeg lurer på. Har jeg fortsatt førerrett til bil?
Setter veldig stor pris på svar!
Selv om du fremdeles har plastikken i lomma så betyr ikke det at den er gyldig.
Det med de 3 ukene tror jeg er at dersom du nekter å godta at dem inndrar førerretten din så kan du etter 3 uker gå å hente førerkortet ditt på politihuset dersom dem ikke har tatt ut tiltale. Lengden av inndragelsen blir lik uansett så om du henter det ut etter 3 uker, beholder det i 2mnd før dem tar ut tiltale og får dom på at du mister førerretten i 6mnd så inndrar de førerretten din i 6mnd-3uker som allerede er "sonet"
Dersom du har fått lappen og deretter mistet den, vil du alltid stå oppført som at du allerede har førerkort. Dette er bare en "feil" av systemet, eller bare at det ikke er implementert i systemet å fjerne dette dersom du mister rett til å føre motorvogn.

tjokk1; Selv om du har lappen i hånden din, kan du slippe unna på kontroller hvor de kun ser på den og lar deg gå.
Dersom de tar et utvidet søk derimot, vil det nok stå oppført at du har mistet førerett og at førerkort ikke enda er levert inn.

Det enkleste du kan gjøre, er forsåvidt å ringe inn til førerkortkontoret hos ditt politidistrikt og høre hva status det er på deg. Du trenger ikke nevne at du har selvet kortet.
I verste fall sier dem "Du har ikke førerett på Klasse B, men ser at du ikke har levert inn førerkortet ditt", og da kan du enkelt og greit si at det har du ikke lenger. (Dersom det skulle falle seg inn for deg å kjøre med dette ugyldige førerkortet).
Sist endret av MrCryptical; 31. januar 2014 kl. 18:25.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av laxzzi Vis innlegg

Det enkleste du kan gjøre, er forsåvidt å ringe inn til førerkortkontoret hos ditt politidistrikt og høre hva status det er på deg.
Vis hele sitatet...
Må man da ringe til det politidistriktet som førerkortet ble utsendt på, eller har alle politidistriktene tilgang på den type informasjon?
Sist endret av kn^tte; 31. januar 2014 kl. 19:21.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Må man da ringe til det politidistriktet som førerkortet ble utsendt på, eller har alle politidistriktene tilgang på den type informasjon?
Vis hele sitatet...
Det er på ditt lokale politidistrikt, som såvidt jeg vet er fordelt inn i fylker.
Usikker på om de sitter på informasjon på tvers av fylker.
Sist endret av MrCryptical; 31. januar 2014 kl. 19:32.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kjørte motorsykkel uten lappen 2 uker før oppkjøring og ble tatt. Fikk etter mye diskusjon og argumentasjon, 6måneder (istedenfor 2år) utsettelse på moped- og billappen. Dette ble ikke gjennomført et sted i prosessen og fikk både kjørt opp og lappen i posten.

Fikk høre i etterkant at utsettelsen ironisk nok, bare gjaldt bil; selv om jeg ble tatt på sykkel. Fantastisk system som reddet den sommeren!
Du må nå søke om å få tilbake førerkortet, det er en egen rute du skal krysse av på i skjemaet du får på vegvesenet, samt hvilket politidistrikt som tok førerkortet.

Da blir det ny vandelsjekk osv. så får du brev i posten etter ca. 4 uker. Teorien kan du ta etter 2 uker uansett, den er gyldig i 3 år om jeg ikke husker feil. (I tilfelle du skulle få avslag er jo det greit å ha den i boks uansett)
Sist endret av Naturgrønn; 9. juni 2014 kl. 00:42.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Haha, jeg søkte også etter nytt førerkort og dette kom opp:

Eksisterende førerkort

Moped (klasse AM)
Person-/varebil (klasse B)


Politiet tok i fra meg lappen for noen måneder siden. Mulig de har glemt å registrere fratagelsen av mitt førerkort også? Skal ta meg en tur på biltilsynet eller ringe de, og si at jeg har mistet lappen og trenger et nytt
Vis hele sitatet...
Du har mistet lappen og før du får nytt førerkort vil biltilsynet sjekke med politiet og se at du ikke har førerkort.
Det står på alle som har mistet førerkortet at man "har" det. Og da man skal ha det tilbake må man søke om det.
Er du sikker på at du har mistet førerkortet?
Kan hende jeg er på bærtur, men jeg tror det er blitt midlertidig beslaglagt eller midlertidig tilbaketrukket (eller lignende passende ord etter midlertidig)...

Jeg tror at når man mister førerkortet så får man ikke tilbake mopedlappen ved å ta kjøreprøve på bil, men de jeg kjenner som har mistet lappen i 6-24måneder har tatt oppkjøring på bil, også har de fått tilbake alle autorisasjonene de hadde på sertifikatet før de mistet det...

Så om jeg forstår det rett så har ikke du mistet førerkortet, og førerkortet ditt er derfor fortsatt registrert..
Men du hadde midlertidig mistet retten til å bruke førerkortet ditt, og du må derfor si ifra om det når du ringer, eller aller helst bare møt opp personlig (folk er snillere og mer hjelpsomme med folk de kan se)...
Systemet til politiet er jo helt latterlig. Far'n min hadde mista lappen, han fikk en fartsbot (Uten lappen, viste gammelt førerkort) og han fikk kjøre videre liksom.. haha
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Novice Vis innlegg
Er du sikker på at du har mistet førerkortet?
Kan hende jeg er på bærtur, men jeg tror det er blitt midlertidig beslaglagt eller midlertidig tilbaketrukket (eller lignende passende ord etter midlertidig)...

Jeg tror at når man mister førerkortet så får man ikke tilbake mopedlappen ved å ta kjøreprøve på bil, men de jeg kjenner som har mistet lappen i 6-24måneder har tatt oppkjøring på bil, også har de fått tilbake alle autorisasjonene de hadde på sertifikatet før de mistet det...

Så om jeg forstår det rett så har ikke du mistet førerkortet, og førerkortet ditt er derfor fortsatt registrert..
Men du hadde midlertidig mistet retten til å bruke førerkortet ditt, og du må derfor si ifra om det når du ringer, eller aller helst bare møt opp personlig (folk er snillere og mer hjelpsomme med folk de kan se)...
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har vært i retten og fått det skriftlig at jeg har mistet førerkortet i 2 år. Har dog enda ikke gjennomført straff, men kan altså nå ta lappen på nytt. Jeg dro til Biltilsynet/Vegvesenet og sendte inn en søknad. De sender videre til politi hvor man da får et skriv tilbake hvor det står om man kan ta lappen på nytt. I mitt tilfelle må jeg ta teori og oppkjøring på nytt.

Ettersom jeg enda ikke har gjennomført straff synes jeg det er ganske merkelig at jeg kan ta lappen på nytt. Men ettersom disse sakene tydligvis havner nederst i sakbunkene, og ikke blir prioritert satser jeg bare på at det går i glemmehylla. Ellers må jeg i fengsel i 29 dager på et eller annet tidspunkt..
Sist endret av kn^tte; 10. juni 2014 kl. 11:10.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av kn^tte Vis innlegg
For snart 2 år siden mistet jeg lappen.
Jeg ble tatt for rus-påvirket kjøring, alkohol rus. Dagen jeg ble tatt hadde jeg ikke førerkortet på meg, jeg hadde mistet det et par uker før.

Nå er straffen min snart ferdig, og jeg har tenkt å ta lappen på nytt. Jeg gikk inn på Statens Vegvesen sine nettsider for å søke om nytt førerkort.

Jeg fikk da dette opp etter å ha trykt inn person-nummer osv:
Eksisterende førerkort
Moped (klasse AM)
Person-/varebil (klasse B)


Kan det være slik at politiet har glemt å slette meg/fjerne førerkortet mitt fra systemene? Hvordan skal jeg i isåfall gå fram for å søke om nytt? Eller trenger jeg egentlig ikke det? Kan jeg bare dra til vegvesenet å be om at de skriver ut et nytt førerkort til meg og si at jeg har mistet mitt forrige? Kan jeg slippe å kjøre opp på nytt pga en glipp i systemene? Er det slik at jeg ligger inne i systemene til vegvesenet med registrert førerkort? :S
Vis hele sitatet...
Hei, hvordan gikk det, har du prøvd å dra til vegvesenet å søkt/fått førekort ? Har samme situasjon som deg, og får opp at jeg har gyldige førekort selv om jeg har mistet den...
Du har førerkort for
■Moped (AM)
■Person-/varebil (B)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvordan gikk det? Er i samme situasjon. Ble fratatt lappen for 3 år siden. Ønsker nå å ta den opp igjen.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Engangsgrill Vis innlegg
Hvordan gikk det? Er i samme situasjon. Ble fratatt lappen for 3 år siden. Ønsker nå å ta den opp igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått nytt førerkort.
Tok teorien i fjor sommer.
Kjørte opp nå i Januar.

All good. Dog enda ikke sonet straff som nå er på 18 dager fengsel.
Må inn i DNA register også. Ingen oppfølging, og jeg gidder ikke å mase. Stikker til Nederland snart og kan ikke ha en fillesak som dette hengende over meg i all evighet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så bra! Da var det kun teori og oppkjøring du måtte ta? Du måtte ikke igjennom glattkjøring etc?
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Engangsgrill Vis innlegg
Så bra! Da var det kun teori og oppkjøring du måtte ta? Du måtte ikke igjennom glattkjøring etc?
Vis hele sitatet...
Kun det ja.
Er vel det som er normalt.
Dersom man mister lappen mindre enn 6mnd trenger man ikke å kjøre opp på nytt eller ta teorien.
Du må gjøre søkingen om vandelsgodkjenning i person når du tar lappen opp igjen.

Søknaden på statens vegvesen sine sider fungerer bare første gang.
Sist endret av Tøffetom; 23. juli 2015 kl. 05:22.
Tøffetom har rett, du må enten møte opp evt. sende sailmail.
Det er jeg klar over. Var å sendte søknaden mandag forrige uke. Får man svar i posten eller hvordan fungerer det?
Samma skjedde meg. Mista lappen, sto på vegvesen siden at jeg fortsatt hadde førerkort, gikk til biltilsynet å sa at jeg hadde rota det bort, fikk et midlertidig førerbevis som varte i 1 mnd, og da fikk jeg kortet tilbake.

Jeg blei deretter stoppet av politiet med det midlertidige førerkortet mitt, og det var ikke noe stress whatsoever.

Bare å gunne på.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
KittenOnRehab
31 1
Dette gjelder moped også? Altså.. og gå til biltilsynet og søke ? Eller statens vegvesen? Ble noe forvirra her jeg kjenner jeg..?
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Jeg mista lappen for mange år siden. Noen uker etterpå gikk jeg inn på biltilsynet å fikk skrevet ut en kjøretillatelse. Må sies at jeg ble stoppa noen uker etter dette å denne ikke var gyldig
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, vet det er en litt gammel tråd men satser på svar. Har en lignende situasjon, bare at lappen min ble inndratt pga manglende edruelighet, med den straffen at jeg måtte bevise rusfrihet i en lengre periode. Har nå gjort det, og fikk et vedtak fra politiet om at jeg måtte ta en ny praktisk førerprøve. Men når jeg skulle inn på vegesen.no og bestille oppkjøring fikk jeg til min forbauselse opp at jeg hadde gyldig førerkort og at det ikke gikk an å søke.

Så jeg søkte litt å så denne tråden og tenkte egentlig og ringe en trafikkstasjon og si at jeg rota bort førerkorte mitt og få de til å bestille nytt. Men når jeg går på "Meld tapt eller gjenglemt førerkort" inne på Din Side på vegvesen.no får jeg beskjed om at "Du har ingen førerkort eller YSK-bevis som kan meldes tapt". Betyr dette at politiet faktisk har meldt fra til vegvesenet om at jeg har inndratt førerkort så jeg må ringe vegvesenet og forklare situasjonen slik den er på en ærlig måte eller skal jeg bare gjennomføre planen om å ringe og si at jeg har rota det bort? Setter pris på alle gode svar!
Sist endret av balubahopp; 23. januar 2018 kl. 13:04.
Det er ikke den plastdingsen man får utlevert som er beviset på at man har rett til å føre motorvogn. Den informasjon ligger i et register som politi og statens vegvesen benytter. Man kan helt fint miste førerretten samtidig som man får beholde sertifikatet.

Raskeste måte å få sertifikatet tilbake er å prate med en kjøreskole. De tar seg av alt av søknader.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Har vært ute for det samme selv. Det er egentlig ikke så veldig spesielt det her, det er slik for alle.
Du har fått utstett førerkortet av statens veivesen, men politiet har inndratt førerkortet ditt. Du har altså førerkortet, men politiet har indratt rettighetene dine til og bruke det. Du må få tilsendt en PDF eller finne den ved hjelp av en link helt nederst på veivesenet sine sider, deretter sende dokumentene inn i papirform. Det er ganske tåpelig i 2018, men sånn er det det.