Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  155 344971
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Men alle kan bli enig i at apple er overprisa

Da tenker jeg mest på macene de selger. Jeg selv har innstalert snow leopard og win 7 på acer 5737z pcen. Måtte sefølgelig tweake drivere " kernels " til å få alt til å fungere men nå fungerer alt som det skal. Men når man tenker seg om så er apple operativsystemet lagd for idioter og designere ( no offence men sånn oppfatter jeg det )
Vis hele sitatet...
Nix, ikke pokker om mac er overprisa. Hvor lang tid brukte du på å tweake kernels for å få det til å funke? For det første tviler jeg sterkt på at acern din er like gjennomsyra av kvalitet som det apples maskiner er, og for det andre er det totalt økonomisk galskap for de av oss som har maskinen som levebrød å bruke massevis av timer på å knote med å få ting til å funke, og på å knote med alle mulige antivirus/antimalware/antidittendattenhælveteprogrammer. Der alene sparer man inn tusenvis på 1-2-3, for ikke å snakke om hvor hemningsløst dyrt det kan bli hvis data blir borte på grunn av tabber man har gjort når man tulla med kernel. Og til syvende og sist - hvis man i stedet for å kjøpe noe billigdrit kjøper en top end "windowspc", som tilsvarer en eller annen mac, så blir prisen veldig veldig lik. Men - apple har ingen skikkelige billig-maskiner, så hvis man skal ha noe billig søppel må man nok holde seg til windowsvarianter.

Operativsystemet er absolutt ikke laget for idioter og designere, operativsystemet er laget for folk som heller vil bruke tid på å jobbe med inntektsbringende arbeid, studier og liknende, enn å knote med å få ting til å funke, som man kan få inntrykk av at windows er ment for. Men, hvis du faktisk vil, så er det utrolig mye som kan tweakes i OS X, det er tross alt basert på unix, og alle unixmulighetene ligger bare noen tastetrykk unna.
Sist endret av atomet; 6. juli 2010 kl. 19:16.
Sitat av atomet Vis innlegg
Nix, ikke pokker om mac er overprisa. Hvor lang tid brukte du på å tweake kernels for å få det til å funke? For det første tviler jeg sterkt på at acern din er like gjennomsyra av kvalitet som det apples maskiner er, og for det andre er det totalt økonomisk galskap for de av oss som har maskinen som levebrød å bruke massevis av timer på å knote med å få ting til å funke, og på å knote med alle mulige antivirus/antimalware/antidittendattenhælveteprogrammer. Der alene sparer man inn tusenvis på 1-2-3, for ikke å snakke om hvor hemningsløst dyrt det kan bli hvis data blir borte på grunn av tabber man har gjort når man tulla med kernel. Og til syvende og sist - hvis man i stedet for å kjøpe noe billigdrit kjøper en top end "windowspc", som tilsvarer en eller annen mac, så blir prisen veldig veldig lik. Men - apple har ingen skikkelige billig-maskiner, så hvis man skal ha noe billig søppel må man nok holde seg til windowsvarianter.

Operativsystemet er absolutt ikke laget for idioter og designere, operativsystemet er laget for folk som heller vil bruke tid på å jobbe med inntektsbringende arbeid, studier og liknende, enn å knote med å få ting til å funke, som man kan få inntrykk av at windows er ment for. Men, hvis du faktisk vil, så er det utrolig mye som kan tweakes i OS X, det er tross alt basert på unix, og alle unixmulighetene ligger bare noen tastetrykk unna.
Vis hele sitatet...
Kan du Windows slipper du knoting. Unix-brukere basher Windows å klager på at det er for enkelt, OS X brukere sier windows er tungvint.
Er du kyndig kan du bruke alle operativsystemene uten problemer.

OS X sikter seg inn på personer som ønsker et enkelt, men dessverre lukket system. Det krever f.eks spesifikk hardware for å fungere.

Det er mange personer som driver inntektsbringende arbeid på Windows. Det du kaller knoting er big business for de som kan systemet. Dessuten hadde OS X vært mer utsatt for ondsinnet kode hadde det hadt like stor markedsandel som Windows.

Etter min mening er Windows både enkelt og intuitivt. Feilen sitter som regel mellom tastaturet og stolen.
Og ingen forstår at Linux os er bedre enn både osx og windows

Men, Apple er gode de og. Og sisteplassen får vinduene.
Det du kaller knoting er big business for de som kan systemet
Vis hele sitatet...
Garantert... og dermed er det også en tilsvarende stor utgiftspost for alle som ikke har som jobb å "kunne systemet", men helst bare vil at det skal funke så de kan konsentrere seg om sin normale jobb.

Ja, jeg vet at det er mange som bruker windows til inntektsbringende arbeid også, og siden jeg har jobba på steder der man har brukt begge deler (f.ex. journalister som bruker windows, mens desken brukte mac), så har jeg også lagt merke til at windowsbrukerne hadde mye mer trøbbel med ting som ikke funka enn og at selv maskiner som var relativt nye, allikevel brukte håpløst lang tid på selv de enkleste ting fordi de måtte kjøre massevis av antivirus og faan veit hva....

Selvsagt - hvis man LIKER å knote med innstillingene i windows, å skru hardware, skal bruke maskinen til å spille, eller liknende, så er ikke mac noe å satse på, men for resten av oss, som primært vil ha en maskin som FUNKER uten at vi må bruke halve arbeidsdagen på å få den til å funke, så tviler jeg ikke et sekund på at mac og osx er totalt overlegent. Har brukt windows i ganske mange år (siden før store deler av forumbrukerne her ble født) før jeg hoppa over til mac, og tror faktisk jeg tør å påstå at jeg på tidspunktet da jeg hoppa over hadde ganske mye mer peil på windows enn de fleste, men å gå over til mac var rett og slett som å komme til en annen verden.
Sist endret av atomet; 6. juli 2010 kl. 20:25.
Jeg kan bare si at iPad har endret mitt bruksmønster både i jobb og privat. Med VGA-tilkobling er den flott å kjøre presentasjoner på i møter. Den har en veldig bra mailfunksjon som i kombinasjon med 3G gjør den til en fullblods arbeidsstasjon for de av oss som jobber med å sitte på ræva og ta avgjørelser.

På hjemmefronten er den blitt fast inventar i sofakroken.

Jeg er veldig fornøyd med bokfunksjonen, videofunksjonen og musikkfunksjonen.

Min iPhone, iPad og jeg; sammen er vi dynamitt.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Og ingen forstår at Linux os er bedre enn både osx og windows

Men, Apple er gode de og. Og sisteplassen får vinduene.
Vis hele sitatet...
Vel...

Linux er best på servere
Mac er best på arbeidsstasjoner

Windows er vel ikke så veldig bra på noe som helst? Med mindre det å få brukt opp tida til brukeren er en bra ting?

Også har vi facebook da, som egentlig er ganske likt Windows; I’m on a facebook diet, I just lost 2 hrs.
Sist endret av fxxked; 6. juli 2010 kl. 22:22.
Eneste brukbare Windows har som jeg savner på de andre er spill. Windows eier hardt på spill.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Eneste brukbare Windows har som jeg savner på de andre er spill. Windows eier hardt på spill.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Bare i praksis. Teknisk er Mac OS X og Linux like egnet for spill. Problemet ligger ikke i det systemtekniske, men utbredelsen.
Det hadde vært digg om Apple og Nintendo samarbeider. Mac mangler gode spill og Nintendo trenger bedre hardware.
Har ikke lest gjennom hele tråden men det meste. Jeg foretrekker selv Mac med OS X fremfor noe annet. Jeg bruker mye Windows og, til nedlastning, skoledrit og enklere ting. Vil ikke forsøpple min hellige Mac, selv om det skal noe til å lage ei søppeldynge av en sånn maskin! Skriving, surfing, motion graphics, redigering, overføring og mye mer er mye enklere å få gjort fort, riktig og clean i Mac.

Akkurat dette med Apple Incs store utvikling har tenkt mye på selv. Jeg liker å tenke konspirasjonsteorier, så jeg har forestilt meg om mange år at Apple Inc blir som "Umbrella coprp" i Resident Evil spill eller Megacorp i Ratchet and Clank spill. Altså et firma som har tatt over all industri og leverer alle slags varer, elektronikk, farmacuticaler, møbler etc. . Ting kan gå steg for steg og man skal absolutt ikke se bort ifra det!
Jeg skjønner ikke trådtittelen. Hva er det du spør om Apple Inc. virkelig vil gjøre?
Sist endret av Gamgee; 7. juli 2010 kl. 00:05.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Eneste brukbare Windows har som jeg savner på de andre er spill. Windows eier hardt på spill.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg veldig lite forhold til spill. Men en annen ting jeg selv synes Microsoft brilljerer på er verktøy for arbeiding mot databaser, debugging og programanalyse, og for ikke å snakke om utviklerverktøy i seg selv som er totalt overlegent alt annet jeg har prøvd på andre OS.
Sist endret av m0b; 7. juli 2010 kl. 00:23.
Sitat av Shittles Vis innlegg
Gleder meg til de kommer med iMat, jeg
Vis hele sitatet...
Personlig venter jeg fremdeles på Macbook Wheel
http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Jeg skjønner ikke trådtittelen. Hva er det du spør om Apple Inc. virkelig vil gjøre?
Vis hele sitatet...

 Det er ikke hva Apple vil gjøre. Det er hva du vil gjøre med Apple. 
Sitat av atomet Vis innlegg
Personlig venter jeg fremdeles på Macbook Wheel
http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA
Vis hele sitatet...
<3 onion news network!

Denne debatten hadde kanskje passet bedre i en "Apple Friend Bar" http://www.theonion.com/video/new-ap...e-to-ta,17693/
ooooohhhh... iStore...
Sitat av Viper33 Vis innlegg

La oss hørre hva folket sier!
Vis hele sitatet...
Mitt syn kan oppsummeres via futurama episode 3, sesong 6. Episoden heter " Return of the killer App" Ganske vittig harselering med Jobs og gutta..
Sitat av slashdot Vis innlegg
IMHO er det bedre å fokusere på det virkelige problemet - Ipad og iphone er *totalt* lukka økosystemer.
Vis hele sitatet...
Dette er jo virkelig ikke et problem. Forbrukeren VET jo dette nå h*n kjøper produktet. Det er en del av pakken. Har man noe i mot det så kjøper man ikke det produktet. Det er ikke sånn at noen tvinger noen til å kjøpe Apple-produkter.

Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
En ting jeg frykter med Apple sine produkter er at de gjør brukerene til IDIOTER når det gjelder pc. Folk som har brukt Apple fra de var liten klarer ikke å bruke noe annet å blir ikke interessert i å gjøre ting bedre ved å lage egne programmer etc etc etc...
Vis hele sitatet...
Hva er du rabler om ? Ikke interessert i å gjøre bedre ting ? Programmering står like høy på Mac som på Win.


En annen ting jeg misliker sterkt er markedsføringen dies + denne fyren: http://www.youtube.com/user/AppleSoldier

La oss se på :
http://www.youtube.com/watch?v=FHngLJ0RlNg

Dette skal vist nok være en revolusjon med "FaceTime"
Dette reagerte 4Chan på, ser du på liker/liker ikke ser du hvorfor.

Grunnen er rett og slett de kaller 4år gammel teknologi nytt, dette har vert i bruk LENGE men det er rett og slett ingen som har brukt det. Det andre er at du må ha Internet via WiFi for å bruke FaceTime.
4år siden hadde de akkurat det sammen men det funket over EDGE nettverket!

De løy og om skjermen på presentasjonen, ifølge bilde er skjermen 4ganger bedre mens den egentlig bare er 2ganger bedre.

Det andre de gjør er at de gir ut produkter med STORE mangler, se forskjellen på 1g iPhone og 3g iPhone. 7måneder seinere kom 3GS litt bedre kamera og bedre CPU, dette kunne de ha fått inn 7måneder før. Men de viste at folk kom til å kjøpe 3GS pga dette.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe bare Apple driver på med. Det handler om å tjene penger.
De har begrunnet det med at batteriene ikke var gode nok til kraftigere CPU (blandt annet)


Hvis du hører på de som snakker om iPhonen ser du at de skryter noe så sykt om telefonen.
Vis hele sitatet...
Det er en god grunn til det

Noe annet som jeg hater er at de ikke har giddet og finne en bedre løsning for synkronisering, Alt må igjennom iTunes.... jeg har begynt å misslike itunes sterkt. Brukte det før men har gått over til winamp pga synes det er mye bedre.
Vis hele sitatet...
Ikke gidder ? De ønsker nok ikke å gjøre det. Winamp er en veldig god medieavspiller, men hvis du kjøper en iPod/iPad/iPhone så vet du at du må bruke iTunes. Jeg bruker iTunes kun til å oppdatere og ta sikkerhetskopi av telefonen min, og det fungerer programmet helt perfekt til.

Savner drag and drop for alt som ligger innpå telefonen.
Savner og støtte for andre formater en: .mp3 .mp4 .acc .avi støtter er vel ikke så vanskelig for apple å legge til?

Andre jeg misliker med apple er at de er NAZI på systemene dies, de vet hva som er best for oss, virker som om de skal ha kontroll over alt. En ting jeg vil peke ut på MacBook Pro... hvorfor går det ikke an og velge hva maskinen skal gjøre hvis lokket blir lukket?
Vis hele sitatet...
Det er på grunn av kjøling.

MEN... har aldri hatt en mobil med bedre kvalitet en iPhone 3G men har lyst på en HTC.
Har og en MacBook Pro og er veldig fornøy med den med untaken ved driver støtte for windows... tok veldig lang tid for å få fikset mousepad driveren...

MagicMouse er noe boss... mus med multitouch? Til 659kr? Den er ubehagelig å bruke å føler den knuses med en gang den fyker i bakken.

Kjøpte for 4år siden Razer DeathAdder til 599kr, denne funker fortsatt like bra! Og har like mange muligheter som magic mouse!

Siste jeg skal si er om iMacene... folk kjøper en stasjonær maskin pga de skal stå ett sted og ikke flyttes, eller de trenger kraften som den kan levere.
iMacene har ikke noe serlig kraft eller mobilitet, det går heller ikke an og oppgradere noe annet en Ram og HD som jeg vet om.
Vis hele sitatet...
iMac har ikke kraft ? Intel i7, vanskelig å si at det ikke er kraft i den.

Alt i alt Apple lager produkter som passer for komplette idioter når det gjelder pc/mobiler. Ser for meg en framtid med flere dumme mennesker som ikke vet hvordan en pc fungerer. Ser å for meg at det kommer mer og mer viruser og malware til OS X

Foreløbig brukt Macen brukt som en vanlig browser maskin mens dekstopen med Win7 + ubuntu + BackTrack 4 blir hoved systemet.
Vis hele sitatet...
Apple lager produkter som plasser til folk flest. Man trenger ikke store IT-kunnskaper for å kunne bruke det. Ønsker man å utforske mer så er det store muligheter for det.

Det er nok desverre en stor fare for at det komme mer virus og annet drit til OS X-systemet. Det kommer med antall brukere.
http://www.youtube.com/watch?v=kf8OD8VM5s4
Sist endret av telebohrian82; 10. juli 2010 kl. 11:38.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av djxfade Vis innlegg
Egentlig ikke. Bare i praksis. Teknisk er Mac OS X og Linux like egnet for spill. Problemet ligger ikke i det systemtekniske, men utbredelsen.
Vis hele sitatet...
Vel.... ikke helt. Windows har faktisk målbart bedre ytelse på OpenGL enn både Linux og Mac: http://www.phoronix.com/scan.php?pag...ws_part3&num=1

Men det er neglisjerbart, og det kan jo være testen har feil. Men det kan virke som det er teknisk sett vanskelig å oppnå like god ytelse. Ikke det at det har noe å si egentlig.

Valve kommenterte forresten at de hadde dårligere ytelse på Mac enn på Windows. Men at spillene kræsjet mye sjeldnere på Mac Men tror de sa at ytelsesproblemet kunne være mest fordi de ikke har hatt så mye tid til å optimalisere enda.

Det at Steam og Source Engine har kommet til Mac er jo forresten fantastisk egentlig. Portal og Team Fortress 2 er det eneste jeg har savnet på Mac. Ikke det at jeg spiller noe særlig på Mac uansett.. men kjekt å ha muligheten.

---

Litt mer on-topic. Det er nesten litt absurd å se Apple vokse seg så stor så fort. Virker ikke så lenge siden jeg kjøpte 2. generasjons iPod, og en PowerBook litt etter det. Da jeg først kastet meg på Apple vogna var det jo litt "mot strømmen", og Apple virket som the underdog. Nå er de jo større en Windows-baserte systemer i flere markeder. Ganske absurd. Linux har jo også vokst litt på forbrukersiden, og jeg håper det vokser enda mer. Det er sundt med tre forskjellige dominerende operativsystem, det oppfordrer til standarisering.

Jeg har forresten stor tro på iPhone/iPad. Jeg tror det de gjør er genialt. Windows prøvde jo i årevis å gjøre tablets en suksess, men skønte ikke at det var behov for en platform skrevet fra bunnen av (UI-messig) for touch. Det at Apple har klart å lage et nytt operativsystem (fra brukerens siden) og gjort det til en suksess er jo egentlig en ganske stor bragd. Jeg tror de kommer til å fortsette å skalere opp iOS til nye og spennende enheter.. jeg bare håper de åpner det opp litt mer langs veien.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
For å sette ting litt i perspektiv. Jeg jobber som tekniker. Jeg er borti servere med Mac OS og Windows samt linux. Jeg bruker 99% av tiden min på windows servere. Apple serverne blir satt opp og fungerer. Den siste Apple serveren jeg så på hadde stått på siden 2006 og hadde ikke vært oppdatert siden 2007. 40 minutter med oppdateringer og den var good to go. En tilsvarende windows server bruker jeg ca 1-2 timer i måneden på å vedlikeholde for å underdrive litt. Og til slutt er det linux servere som bare settes opp, tweakes og glemmes, mye likt Mac OS.

Det koster litt ekstra med produkter fra Apple, men hvem faen bryr seg om 40-50% mer pris pr. server da man slipper unna med 50 ganger mindre vedlikehold? Alle firmaer med en potent økonom burde synes at det valget er veldig enkelt uansett formål.
Sitat av T.J. Vis innlegg
For å sette ting litt i perspektiv. Jeg jobber som tekniker. Jeg er borti servere med Mac OS og Windows samt linux. Jeg bruker 99% av tiden min på windows servere. Apple serverne blir satt opp og fungerer. Den siste Apple serveren jeg så på hadde stått på siden 2006 og hadde ikke vært oppdatert siden 2007. 40 minutter med oppdateringer og den var good to go. En tilsvarende windows server bruker jeg ca 1-2 timer i måneden på å vedlikeholde for å underdrive litt. Og til slutt er det linux servere som bare settes opp, tweakes og glemmes, mye likt Mac OS.

Det koster litt ekstra med produkter fra Apple, men hvem faen bryr seg om 40-50% mer pris pr. server da man slipper unna med 50 ganger mindre vedlikehold? Alle firmaer med en potent økonom burde synes at det valget er veldig enkelt uansett formål.
Vis hele sitatet...
Koffor gå for Apple når linux er et like godt eller bedre alternativ?
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Koffor gå for Apple når linux er et like godt eller bedre alternativ?
Vis hele sitatet...
Dette var jo kun server-wise. I en situasjon hvor det er en rekke forskjellige brukere med forskjellige bakgrunner og kunnskaper er det neppe fordelaktig å ta i bruk Linux. Man kan vel ikke akkurat anklage selv de beste linuxdistribusjoner der ute for å være ekstremt brukervennlige

Apple har en rekke gode produkter, og eksellerer i mine øyne virkelig dersom man tar i bruk flere av dem i lag med hverandre. Et eksempel er iPhone sammen med Mac OS og MobileME. Du låser deg ganske til Apple, men får også produkter som utfyller hverandre godt
Sitat av Glykose Vis innlegg
Dette var jo kun server-wise. I en situasjon hvor det er en rekke forskjellige brukere med forskjellige bakgrunner og kunnskaper er det neppe fordelaktig å ta i bruk Linux. Man kan vel ikke akkurat anklage selv de beste linuxdistribusjoner der ute for å være ekstremt brukervennlige

Apple har en rekke gode produkter, og eksellerer i mine øyne virkelig dersom man tar i bruk flere av dem i lag med hverandre. Et eksempel er iPhone sammen med Mac OS og MobileME. Du låser deg ganske til Apple, men får også produkter som utfyller hverandre godt
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig, kan du ikke bruke terminalen i linux er det noe annet... men tar ikke så veldig lang tid før du kan konfigurere "basics" på serveren.
Eks: adde brukere på ftp server.

Men no vil no jeg si at alle IT ansvarlige i bedrifter burde ha en viss kunskap innenfor alle typer systemer + fordeler/ulemper med de.

Har ikke prøvd server siden til OS X men ser for meg at den er veldig lik resten av produktene dies... ikke mye konfigurasjons muligheter.
Men Windows Server er vel bare besj vil jeg si... mangler stabiliteten + må ha vedlikehold.
Har en ubuntu server her no som har stått på i 25dager uten noen som helst med problemer.

Med OS X server oset må du vel ha apple hardware og tipper jeg...
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Mac OS var allerede valgt i de tilfellene. Og jeg tror ikke de som valgte serverne angrer den dag idag. Er jo selv enig i at hvis Linux er tilgjengelig som et alternativ så er det veien å gå hvis man har kunnskapen.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Har ikke prøvd server siden til OS X men ser for meg at den er veldig lik resten av produktene dies... ikke mye konfigurasjons muligheter.
Vis hele sitatet...
Har ikke direkte erfaring selv, men fra screenshots så ser en jo at konfigurasjons-GUI'ene er ganske enkle. Tipper de har samme strategi som ellers.. gjør det enklest og best mulig for 80% av brukerne. Men det meste av server-softwaren er jo standard open-source løsninger som f.eks. Apache, og det er null problem å dykke ned i konfigurasjonsfilene. Samme gjelder jo på vanlig Mac OS X. Du har en webserver som du kan skru på med ett trykk, og deler en mappe i hjemmemappen din under http://ip/~bruker/. Noe mer en det er det ikke. Men hvis man vil styre mer (som jeg vil) så er det jo bare å dykke ned i /etc/apache2/.


Med OS X server oset må du vel ha apple hardware og tipper jeg...
Vis hele sitatet...
Åpenbart. Apple er hovedsakelig en hardware-produsent. Men de har skjønt at skal man lage bra produkter må man innse at hardware og software må samarbeide tett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
@Bekks

Dette er sant... men for å bruke en mac trengs det null å niks med forståelse for pc eller internett og hvordan dette fungerer. Dette vil gjøre brukere dumme når det gjelder pcer noe som er negativt siden pcer blir mer å mer en del av hverdagen til alle personer over kloden!
---
Jaha ikke bra nokk batteri? Kan ikke ha vert så stort frammskritt på et halvt år?
---
iTunes fungerer fint ja til å ta sikkerhetskopi men hater å måtte starte programmet bare for å legge over musikk...
Apple VIL at du skal bruke iTunes det vet jeg men jeg mener det blir feil å låse folk til en mediaspiller + å slette all musikk hvis du skal legge inn musikk fra en annen pc.
---
Pga kjøling? Bruker jeg Macen til cpu krevende programmer går tempen opp til 90-100 grader så vil kalle det dårlig argument.
---
Når du må ut med 17k for å få en iMac med i7 vil jeg si det er litt overpriset, iMacene mangler og et skjermkort som er i litt større ytelse klasse....
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
@Bekks

Dette er sant... men for å bruke en mac trengs det null å niks med forståelse for pc eller internett og hvordan dette fungerer. Dette vil gjøre brukere dumme når det gjelder pcer noe som er negativt siden pcer blir mer å mer en del av hverdagen til alle personer over kloden!
Vis hele sitatet...
Det er en ting du glemmer, som jeg har prøvd å påpeke tidligere, og som i bunn og grunn er mye det samme som T.J. nevnte litt lenger opp her. Ta meg som eksempel: Jeg jobber for meg selv (enkeltpersonforetak) med å lage logoer, websider og liknende. Hvis jeg jevnt og trutt må bruke masse tid bare for å få dataen min til å funke, så er det jevngodt med å tape MYE penger. Det samme gjelder dersom jeg må bruke massevis av tid på å lære meg ting for å få dataen til å funke. Jo mindre tid jeg må bruke på dette, jo mer penger har jeg til mat og pils.

Det samme er på sett og vis tilfelle for de aller fleste andre - jobben vår er ikke å holde en datamaskin i gang, jobben vår er å BRUKE datamaskinen til det den er ment til i hvert enkelt tilfelle, enten det vil si å skrive, lage grafikk, film, eller pokker vet hva.

Sannsynligvis kan du heller ikke gjøre noen større reparasjoner på en TV, en bil, eller en mobiltelefon, men alle tre er sannsynligvis ganske viktige ting i livet ditt, og du har sannsynligvis aldri tenkt på det at du egentlig ikke har noen dypere innsikt i hvordan alt inni dem funker som noe problem heller, rett og slett fordi det ikke er noe problem. En snekker vet sikkert grovt sett hvordan en drill funker, men ikke noe mer enn det heller, selv om dette er noe han er helt avhengig av å bruke på daglig basis. Er det noe problem? Nei.

På samme måte er det med en datamaskin for de aller fleste av oss. Datamaskinen er bare et arbeidsredskap, ikke arbeidet.
Sist endret av atomet; 20. juli 2010 kl. 15:19.
Skjønner hva det er du skal fram til... men no mener jeg at fok burde få en viss Generell forståelse av hva de bruker! Å ikke tro at det bare er magi!!

Regner med at de fleste her har en generell forståelse på hvordan en bil/pc/ eller andre ting som du bruker daglig fungerer.
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Skjønner hva det er du skal fram til... men no mener jeg at fok burde få en viss Generell forståelse av hva de bruker! Å ikke tro at det bare er magi!!

Regner med at de fleste her har en generell forståelse på hvordan en bil/pc/ eller andre ting som du bruker daglig fungerer.
Vis hele sitatet...
Jeg aner knapt nok hvordan kaffetrakteren fungerer.
Sitat av commie Vis innlegg
Jeg aner knapt nok hvordan kaffetrakteren fungerer.
Vis hele sitatet...
Vann går igjennom et slaks system som varmer opp vannet for så å sende det igjennom kaffe filteret?

(Jeg bruker ikke kaffetrakter)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noe jeg elsker her i verden, så er det Apple. Det har svært lite med det faktum at det er det største selskapet innenfor mobile gadgets (henviser til apples egne tall), men rett og slett det at det funker så utrolig bra. Gjennom alle produktene ser man en jevn strøm perfeksjonisme. Både software og hardware er innenfor den beskrivelsen. Materialene Apples produkter er laget av, er så godt som perfekt til å definere dem soms elskap. Sinn-Sykt-Stilig. (Litt dumt med riper i bakpanelene på produktene, men alle duppeditter får riper).

Personlig føler jeg meg ikke handikappet av alle restriksjonene Apple har lagt inn i systemet sitt. Tvert i mot føler jeg meg beskyttet og sikker, så alt jeg foretar meg på Apple produkter vet jeg ikke gir meg malware. Selv om jeg skulle ønske at de kunne være litt lettere på adult-innhold i App Store.

Den superbe kombinasjonen av design og brukervennlighet, gjør at jeg holder meg til iPhone helt til det finnes noe bedre, hvilket sannsynligvis ikke vil intreffe så lenge Apple har de økonomiske fordelene de har i dag.

Jeg må si at jeg er en person som lett påvirkes av pressens slue knep. Når de skriver nedlatende om Apple, tar jeg det på en måte personlig, samtidig som jeg blir litt skuffet over Apple, for det pressen skriver er jo oftest sant. Som antenne-problemet med iPhone 4.

Jeg ble fortvilet over at de kunne overse en så grov feil, og hvordan de kan forsvare seg med at det er et nytt design (som ikke funker?) og at man får et gratis deksel(?). Etter pressens ord å dømme er Apples nye design et par steg bak andre mobiler, med tanke på mottakingen av mobilsignal (slik jeg oppfattet det da jeg leste Gizmodo o.l.) MEN når jeg begynte å se litt på egen hånd, skjønte jeg jo at etter iOS 4.0.1 (signalsøyle-korrigeringen) så er signalstyrke-forhåndsvisningen mye riktigere i forhold til det faktiske signalet, og da er iPhone 4 sin mottakerstyrke bedre enn veldig mange andre mobiler. Jeg tror ikke Apple feilet på denne designen, men at de uheldigvis har ett meget sensitivt område som forårsaker dårligere signalstyrke ved enkel berøring, og at likevel er signalet bedre enn på andre mobiler.

Som oppsummering må jeg bare sitere en forumbruker fra et annet forum, som sa at "teknologi-industrien hadde ikke vært der de er i dag, hadde det ikke vært for Apple" noe han har helt rett i. Alle har opp-og-nedturer. Apple har hatt en nedtur nå de siste ukene, men nå ser det ut til at "antennagate" ikke er så interessant lenger. Da kan Apple fokusere på å hjelpe kundene, ikke forsvare seg i media. OG husk: Det er i motbakke at det går oppover.
▼ ... flere år senere ... ▼
Joda! Masse spennende responser å lese her! Tok med tid til å lese igjennom de meste av innleggene her, og mange har klart sterke meninger i sine standpunkt! Kjempegøy!

Prøver å starte tråden litt opp igjen med å tømme litt bensin på bålet! Noen som har endret mening i nyere tid om Apple?

Det virker som Apple har endret strategi voldsomt og har gått over på å være et mer "mobilt" selskap. Steve har takket fint for seg, og har tatt turen videre til etterlivet (iWorld?). iPod og stasjonære macer er på vei ut, iPhone, iPad og bærbare maskiner er på vei inn som det suser! Så til slutt; Apple Watch? What? Mye misfornøyde Apple fans har sett seg misfornøyde med Apple's satsning av nye produkter som dette. Noen skylder på avgangen til Steve, som har tatt med seg mye av gløden firmaet i sin tid hadde. Andre mener Apple er på sitt høyeste. Apple TV har også fått et nytt ansikt for en gang skyld.

Men jeg kan likevel godt huske fra 2007, når Apple (sammen med gamle Steve) introduserte iPhone for første gang. "Haha!" ropte konkurrentene! "En mobiltelefon til 500 dollar?!". Men det var da. iPad Pro har jammen meg også fått seg en såkalt "Apple Pen". Noe av det jeg husker mest fra Steve's presentasjon fra 2007 var nettopp; "A stylus. We're gonna use a stylus. No! Who wants a stylus?".

Hva er fremtiden for Apple? Stadig flere oppgraderte og tynnere produkter? Hva er fremtidens teknologi? Jeg tror fremtiden ikke lenger ligger i designet, men i OS'et. Virtuell virkelighet, "artificial intelligence" (Siri) og et mer personifisert brukergrensesnitt som kommer til å sprenge grenser man bare kunne drømme om! Eller så tar jeg kanskje feil der også!

Hva tror dere? Er vi komfortable der vi er, eller er det noe som enda mangler?
Sist endret av Viper33; 9. april 2016 kl. 01:44.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Hvordan i all verden kunne et så misforstått selskap vokse så drastisk på en slik kort periode? iPoder har ikke bare blitt et supert underholdningsprodukt. Det har blitt en mote. Det samme med iPhones og muligens (snart) iPads. Hvordan i all verden?! Noen mener at media har hatt en stor påvirkning siden iPod ble introdusert. Andre vil kanskje si at alt er tilfeldigheter. Ikke vett jeg, men en ting er jeg sikker på! Apple Inc. vokser finansielt med farlig fart. Spørsmålet er bare hvordan dette sikusset fløy til værs. (???) Selger egentlig bare Apple på reklame og mediaoppmerksomhet? Kjøper du som person deres produkt av interesse eller av hva du har lest i avisene?
Vis hele sitatet...
Folk kjøper det fordi det er bra produkter, og de forteller gjerne andre at det er bra produkter.

Sitat av Viper33 Vis innlegg
Mye misfornøyde Apple fans har sett seg misfornøyde med Apple's satsning av nye produkter som dette.
Vis hele sitatet...
Jasså? Hvilke fans er det da?

iPad Pro har jammen meg også fått seg en såkalt "Apple Pen". Noe av det jeg husker mest fra Steve's presentasjon fra 2007 var nettopp; "A stylus. We're gonna use a stylus. No! Who wants a stylus?".
Vis hele sitatet...
Du sammenligner to helt forskjellige kontekster. Jobs' uttalelse om stylus var i forhold til å styre telefonen med det. Når iPad Pro nå har fått en stylus så er det ikke nødvendigvis fordi den skal være primærmåten å navigere en iPad på. Tvert imot er vel stylusen ment for profesjonelle som har behov for det i jobben sin (designere m.m.).

Det er altså ingen motsetning mot å fnyse av stylus som styremåte på iPhone, og å innføre det som et arbeidsverktøy på iPad.

Hva var det forresten du lurte på om Apple "virkelig vil gjøre" da du startet tråden?
Viper33's Avatar
Trådstarter
"Folk kjøper det fordi det er bra produkter, og de forteller gjerne andre at det er bra produkter." Klart folk gjør det. Det gjør jeg også. Men Apple bruker milliarder på å finansiere reklame og produktplasseringer i filmer osv. Nå skal jeg ikke uttale meg mer detaljert på innlegget jeg skrev for 6år siden på denne tråden heller da.

"Jasså? Hvilke fans er det da?" Jeg har sett flere reviewere på Youtube samt andre artikler som uttrykker misnøye og hvorfor man egentlig trenger en pencil. Spesielt siden den bare blir brukt til et formål; design og tegning. Og ikke minst meg selv som fan. Jeg har absolutt ingenting å bruke dette produktet mot. Personlig syntes jeg dette er et produkt uten formål for min egen del. Som student ville jeg heller brukt Macbooken min til notater. Ikke en Apple Pencil sammen med en iPad Hva andre syntes er en annen sak.

Her er eks på dette;
https://www.youtube.com/watch?v=GTWJoc-3C3w

En ganske seriøs Youtube-bruker innenfor teknologibruk og tips. Ut i fra statistikken på "likes" og commentsfeltet, er mange enige, men også uenige.

http://www.cio.com/article/3036754/i...in-ios-93.html

En OK artikkel skrevet av Jim Lynch.

Personlig liker jeg også Apple Pencil, siden den åpner opp bedre muligheter for de som driver med kunst o.l.. Også noe som er vell verdt å nevne er hvor mange tusen dollar Apple bruker til utvikling av disse appene som skal forbedre brukervennligheten til de som velger å bruke appene. Altså; Det er billigere for en som tegner å kjøpe Apple Pencil, en å måtte kjøpe utstyr i en dyr "kunstbutikk" om jeg tørr å kalle det for det....

Du sammenligner to helt forskjellige kontekster. Jobs' uttalelse om stylus var i forhold til å styre telefonen med det. Når iPad Pro nå har fått en stylus så er det ikke nødvendigvis fordi den skal være primærmåten å navigere en iPad på. Tvert imot er vel stylusen ment for profesjonelle som har behov for det i jobben sin (designere m.m.). Godt poeng! Men det er også nødvendig å sammenligne disse kontekstene opp imot hverandre. Hva er virkelig forskjellen mellom en iPhone og en iPad utenom størrelse? Er dette et produkt som burde sammenlignes på lik linje med iPhone og iPad? For meg blir det simpelt et produkt i samme klasse som tileggsproduktene Apple har. Mao. tastatur, mus, iPad-cover, adapters osv. Da syntes jeg nesten 100 dollar er mye for et biprodukt å være.

Det er altså ingen motsetning mot å fnyse av stylus som styremåte på iPhone, og å innføre det som et arbeidsverktøy på iPad. Sant det. Men det er fortsatt bare siktet mot en bestemt gruppe brukere. Hvilke formål har jeg som student f.eks? For meg blir Apple Pencil noe jeg ikke har bruk for i noe sammenheng. Men hvilke arbeidsgrupper utenom arkitekter, designere og kunstnere /tegnere er den rettet mot?

Hva var det forresten du lurte på om Apple "virkelig vil gjøre" da du startet tråden? Mener du mitt første innlegg for 6 år siden, eller mitt nyere innlegg fra i går? Ut ifra mitt aller første innlegg, så har vi jo allerede sett mye av hva Apple har gjort. Tror ikke jeg nevner så mye annet i mitt seneste innlegg om det, utenom å fundere på hva fremtidens produkt vil bringe til teknologi-markede.
Sist endret av Viper33; 10. april 2016 kl. 17:57.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Aninne Vis innlegg
Det med at den er så lett å bruke har du helt rett i(ipod en).
har en lillesøster på 6 år, da hun var 4år fikk hun min ipod touch og den lærte hun seg lett av seg sjøl å høre på musikken hun likte! hun bladde i coverflow? og fant artisten hun likt å hørte på den, tru det eller ei! hun lærte seg å skrive på den og i søkefunksjonen i dag er hun 6år å skriver på ipoden!
Vis hele sitatet...
Dette er grunnen til at alle mine besteforeldre har iPad. Forøvrig installerte jeg Moto Racer på PC-en vår i 1998 uten hjelp. Pilene på "Next >"-knappen gjorde det ikke akkurat til en hard nøtt å knekke. Ble tvunget til å bruke Mac når jeg gikk medier og kommunikasjon, for å si det slik er jeg glad jeg kan bruke PC nå. Det eneste Apple etter min mening gjør bedre er valget av materialer (ikke design, er rett og slett kjedelig).
Folk er hjernevasket av Apple sin markedsføring Apple har tidligere reklamert for at de aldri får virus som er totalt bullshit. Eneste grunnen til at de ikke har like mye virus er fordi de ikke har like mange brukere som Windows. Men når OS-X faktisk får påvist exploits blir flere prosent av brukerne av OS-X infisert fordi brukerne ikke har noen type for anti virus. Sannhetene er at det finne flere hundre tusen brukere som er infisert av virus på OS-X men ikke vet det fordi det finnes nesten ingen anti virus programmer til OS-X som kan informere om dette.

OS-X er operativsystemet som får mest kritiske virus en noen andre operativsystemer. Men folk som kjøper Apple fornekter forsatt dette.

Apple produkter bruker også de verste komponentene som finnes bruker billig komponenter som går i stykker etter 3-5år. Apple produkter har høye failrates på alle produktene fordi de bruker den verste fabrikken i China Foxconn.
http://www.reuters.com/article/us-ap...85R0EA20120628
http://www.macworld.com/article/2012...-to-apple.html


På grunn av at de er elendig kvalitet på produktene går de i stykker hele tiden.
Er det samme problemet hele tiden batterier som går i stykker varme problemer etc.
Men forsatt kjøper sauene produktene deres de klager når de prøver en Windows maskin fordi de kjøpte den for 4000 på Elkjøp og sammenligner det mot en mac til 18k dette ser jeg hele tiden blant Apple kunder.

Det verste Apple gjør er sensurering av av ting de ikke liker dette er alt fra abort til politikk.

Hjernevasking av alle brukerne sine:
http://gizmodo.com/5938323/how-to-be...raining-manual
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Veys Vis innlegg
OS-X er operativsystemet som får mest kritiske virus en noen andre operativsystemer. Men folk som kjøper Apple fornekter forsatt dette.
Vis hele sitatet...
Og du samanlikner epler og bananer.

Om 100% av virusa er 'kritiske' (kva det no enn måtte bety), så vil ikkje det sei at dei nødvendigvis er meir eksponert enn Windows, om windows er 100 ganger så utsett samla sett.

Angåande påstanden om at Apple bruker kjipe komponenter så forstår eg ikkje den heller. Byggkvalitet på t.d. macbooks slår meg som rimelig lik t.d. Thinkpads. At fabrikken bryt fundamentale rettigheter er beklageleg, men det gjer ikkje nødvendigvis at produktet er dårlegare. Kun at det er meir etisk tvilsomt.

At markedsføringa til apple handler om imagebygging stemmer forsåvidt, men det gjeld mange aktører, m.a. Microsoft, Google (Don't be evil?) og mange andre. Kanskje går apple for langt i delar av markedsføringa, men det er ikkje unikt.

Om nokon framstår som hjernevaska her er det heilt ærleg deg. Så om målet ditt er å kritisere apple... vel, kom med sakleg kritikk. Som at dei utnytter arbeidskraft på ein kjip måte.

Med helsing ein som ikkje bruker OSX, og hater det grafiske grensesnittet OSX har.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
"Folk kjøper det fordi det er bra produkter, og de forteller gjerne andre at det er bra produkter." Klart folk gjør det. Det gjør jeg også. Men Apple bruker milliarder på å finansiere reklame og produktplasseringer i filmer osv. Nå skal jeg ikke uttale meg mer detaljert på innlegget jeg skrev for 6år siden på denne tråden heller da.
Vis hele sitatet...
I følge denne bruker ikke Apple så fryktelig mye på reklame:

http://www.cbsnews.com/news/apple-wa...in-the-bucket/

"Jasså? Hvilke fans er det da?" Jeg har sett flere reviewere på Youtube samt andre artikler som uttrykker misnøye og hvorfor man egentlig trenger en pencil. Spesielt siden den bare blir brukt til et formål; design og tegning. Og ikke minst meg selv som fan. Jeg har absolutt ingenting å bruke dette produktet mot. Personlig syntes jeg dette er et produkt uten formål for min egen del. Som student ville jeg heller brukt Macbooken min til notater. Ikke en Apple Pencil sammen med en iPad Hva andre syntes er en annen sak.

Her er eks på dette;
https://www.youtube.com/watch?v=GTWJoc-3C3w

En ganske seriøs Youtube-bruker innenfor teknologibruk og tips. Ut i fra statistikken på "likes" og commentsfeltet, er mange enige, men også uenige.
Vis hele sitatet...
Du skrev om at noen er misfornøyde med nye produkter som Apple Watch. Denne YT-fyren ser bare ut til å være misfornøyd med hvordan det gjøres, ikke selve produktene.

Og når han starter videoen med å klage over "det eneste som er forandret er alt" så lover det ikke godt, forresten. Poenget med det "slagordet" er at iPhone 6S kanskje ser lik ut på utsiden, men omtrent hele innmaten er byttet ut, og det er lagt til ny funksjonalitet som 3D Touch. Han trekker altså "slagordet" ut fra konteksten - en reklame som går gjennom mye av det som er endret.

Og så klager han over at stylusen koster 100 dollar ekstra. Har han noen gang sjekket prisene på profesjonelle tegneplater? De koster mange, mange tusenlapper.

Uansett er det jo strengt tatt ikke relevant hva du personlig ønsker eller har behov for. Det er ikke sikkert du er i målgruppen uansett.

http://www.cio.com/article/3036754/i...in-ios-93.html

En OK artikkel skrevet av Jim Lynch.
Vis hele sitatet...
Den er vel heller ikke relevant for spørsmålet mitt. Dessuten var det snakk om en beta, og funksjonaliteten kom tilbake i en senere beta.

Du sammenligner to helt forskjellige kontekster. Jobs' uttalelse om stylus var i forhold til å styre telefonen med det. Når iPad Pro nå har fått en stylus så er det ikke nødvendigvis fordi den skal være primærmåten å navigere en iPad på. Tvert imot er vel stylusen ment for profesjonelle som har behov for det i jobben sin (designere m.m.). Godt poeng! Men det er også nødvendig å sammenligne disse kontekstene opp imot hverandre. Hva er virkelig forskjellen mellom en iPhone og en iPad utenom størrelse? Er dette et produkt som burde sammenlignes på lik linje med iPhone og iPad? For meg blir det simpelt et produkt i samme klasse som tileggsproduktene Apple har. Mao. tastatur, mus, iPad-cover, adapters osv. Da syntes jeg nesten 100 dollar er mye for et biprodukt å være.
Vis hele sitatet...
Du ser ikke helt ut til å ta poenget mitt, som er at stylusen til iPad Pro ikke er ment å være en stylus av den tradisjonelle typen som Steve Jobs kritiserte. Jobs kritiserte bruken av stylus til å styre telefonen med, som er noe helt annet enn den som kommer for iPad Pro (og du selv linket til en artikkel som omhandlet det at navigering med stylus ble deaktivert av en beta av iOS 9.3 - i tillegg til at den ikke følger med men må kjøpes separat).

Det er altså ingen motsetning mot å fnyse av stylus som styremåte på iPhone, og å innføre det som et arbeidsverktøy på iPad. Sant det. Men det er fortsatt bare siktet mot en bestemt gruppe brukere. Hvilke formål har jeg som student f.eks? For meg blir Apple Pencil noe jeg ikke har bruk for i noe sammenheng. Men hvilke arbeidsgrupper utenom arkitekter, designere og kunstnere /tegnere er den rettet mot?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke trenger den så kjøper du den ikke. Den følger jo ikke med engang, men må kjøpes separat. Så hva er poenget ditt?

Sitat av Veys Vis innlegg
Folk er hjernevasket av Apple sin markedsføring
Vis hele sitatet...
Så de har egentlig elendige og ubrukelige produkter?

Apple produkter bruker også de verste komponentene som finnes bruker billig komponenter som går i stykker etter 3-5år. Apple produkter har høye failrates på alle produktene fordi de bruker den verste fabrikken i China Foxconn.
http://www.reuters.com/article/us-ap...85R0EA20120628
http://www.macworld.com/article/2012...-to-apple.html
Vis hele sitatet...
Ingen av linkene dine ser ut til å støtte påstanden din om at de bruker de verste komponentene. Hvor har du dette fra?

Litt søking på nettet tilsier at Apple-produkter er mer holdbare enn andre produkter:

http://betanews.com/2014/05/20/apples-ipad-problem/
http://dealnews.com/features/Why-Do-...s/1304677.html

Du påstår at Apple har høy failure rate på produktene sine, men denne rapporten sier noe annet:

http://www.computerworld.com/article...ity-crown.html

Eller iPhone:

http://bgr.com/2016/02/23/iphone-vs-...failure-rates/
http://www.squaretrade.com/cell-phon...n-study-nov-10

På grunn av at de er elendig kvalitet på produktene går de i stykker hele tiden.
Er det samme problemet hele tiden batterier som går i stykker varme problemer etc.
Men forsatt kjøper sauene produktene deres de klager når de prøver en Windows maskin fordi de kjøpte den for 4000 på Elkjøp og sammenligner det mot en mac til 18k dette ser jeg hele tiden blant Apple kunder.
Vis hele sitatet...
Mine funn over indikerer at Apple-produkter slett ikke har elendig kvalitet og at de slett ikke går i stykker hele tiden. Hva baserer du påstandene dine på egentlig?

Det verste Apple gjør er sensurering av av ting de ikke liker dette er alt fra abort til politikk.

Hjernevasking av alle brukerne sine:
http://gizmodo.com/5938323/how-to-be...raining-manual
Vis hele sitatet...
Hva slags sensurering tenker du på? Linken din handler såvidt jeg kan se ikke om sensur av tingene du nevner, og heller ikke hjernevasking av alle brukerne sine.

Det er en tynn suppe av Apple-hat du koker opp her, må jeg si.
Sist endret av hemmeligegreier; 10. april 2016 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Viper33's Avatar
Trådstarter
*hemeligegreier.

Du ser ikke helt ut til å ta poenget mitt, som er at stylusen til iPad Pro ikke er ment å være en stylus av den tradisjonelle typen som Steve Jobs kritiserte. Jobs kritiserte bruken av stylus til å styre telefonen med, som er noe helt annet enn den som kommer for iPad Pro (og du selv linket til en artikkel som omhandlet det at navigering med stylus ble deaktivert av en beta av iOS 9.3 - i tillegg til at den ikke følger med men må kjøpes separat).

Anbefaler at du leser biografien om Steve Jobs. Står mye interessant der. Som f.eks;

Here's Jobs talking about a Microsoft employee he was friendly with: "This guy badgered me about how Microsoft was going to completely change the world with this tablet PC software and eliminate all notebook computers, and Apple ought to license his Microsoft software. But he was doing the device all wrong. It had a stylus. As soon as you have a stylus, you’re dead. This dinner was like the tenth time he talked to me about it, and I was so sick of it that I came home and said, 'Fuck this, let’s show him what a tablet can really be.'"

Her er en annen;

“My job is to say when something sucks rather than sugarcoat it."

I følge denne bruker ikke Apple så fryktelig mye på reklame

38 millioner dollar på bare AppleWatch. Og du sier dette ikke er så fryktelig mye. What?! Leste du artikkelen i det hele tatt?

"But those amounts are drops in the bucket. In the fiscal year that ended in September 2014, Apple's advertising costs were $1.2 billion, according to the company's public filings. That was up from 2012, when the company's ad budget hit $1 billion for the first time, and a comparatively paltry $206 million in 2004."

Som f.eks dette?
Sist endret av Viper33; 10. april 2016 kl. 21:44.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
*hemeligegreier.

Du ser ikke helt ut til å ta poenget mitt, som er at stylusen til iPad Pro ikke er ment å være en stylus av den tradisjonelle typen som Steve Jobs kritiserte. Jobs kritiserte bruken av stylus til å styre telefonen med, som er noe helt annet enn den som kommer for iPad Pro (og du selv linket til en artikkel som omhandlet det at navigering med stylus ble deaktivert av en beta av iOS 9.3 - i tillegg til at den ikke følger med men må kjøpes separat).

Anbefaler at du leser biografien om Steve Jobs. Står mye interessant der. Som f.eks;

Here's Jobs talking about a Microsoft employee he was friendly with: "This guy badgered me about how Microsoft was going to completely change the world with this tablet PC software and eliminate all notebook computers, and Apple ought to license his Microsoft software. But he was doing the device all wrong. It had a stylus. As soon as you have a stylus, you’re dead. This dinner was like the tenth time he talked to me about it, and I was so sick of it that I came home and said, 'Fuck this, let’s show him what a tablet can really be.'"

Her er en annen;

“My job is to say when something sucks rather than sugarcoat it."
Vis hele sitatet...
Du tar fortsatt ikke poenget. Er det bare jeg som ikke klarer å gjøre det forståelig?

Det er forskjell på stylus som eneste måte å navigere en telefon/tablet på (som Jobs kritiserte), og å ha det som et valgfritt ekstra tilbehør til konkrete bruksområder. På produktene Jobs kritiserte var stylus måten man navigerte på generelt. På iPad Pro er stylus ment for f.eks. designoppgaver, og som du selv påpekte så sluttet stylusen å virke til navigering i en iOS-beta (før det ble skrudd på igjen i en senere beta).

Leser du ikke et ord at det jeg skriver eller?

I følge denne bruker ikke Apple så fryktelig mye på reklame

38 millioner dollar på bare AppleWatch. Og du sier dette ikke er så fryktelig mye. What?! Leste du artikkelen i det hele tatt?

"But those amounts are drops in the bucket. In the fiscal year that ended in September 2014, Apple's advertising costs were $1.2 billion, according to the company's public filings. That was up from 2012, when the company's ad budget hit $1 billion for the first time, and a comparatively paltry $206 million in 2004."

Som f.eks dette?
Vis hele sitatet...
Det er massevis av firmaer som bruker mer på reklame enn Apple, inkludert Samsung. Og sammenligner man hvor mye som brukes på reklame mot inntekter totalt sett bruker Apple forsvinnende lite sammenlignet med andre.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
I følge denne bruker ikke Apple så fryktelig mye på reklame:

http://www.cbsnews.com/news/apple-wa...in-the-bucket/



Du skrev om at noen er misfornøyde med nye produkter som Apple Watch. Denne YT-fyren ser bare ut til å være misfornøyd med hvordan det gjøres, ikke selve produktene.

Og når han starter videoen med å klage over "det eneste som er forandret er alt" så lover det ikke godt, forresten. Poenget med det "slagordet" er at iPhone 6S kanskje ser lik ut på utsiden, men omtrent hele innmaten er byttet ut, og det er lagt til ny funksjonalitet som 3D Touch. Han trekker altså "slagordet" ut fra konteksten - en reklame som går gjennom mye av det som er endret.

Og så klager han over at stylusen koster 100 dollar ekstra. Har han noen gang sjekket prisene på profesjonelle tegneplater? De koster mange, mange tusenlapper.

Uansett er det jo strengt tatt ikke relevant hva du personlig ønsker eller har behov for. Det er ikke sikkert du er i målgruppen uansett.



Den er vel heller ikke relevant for spørsmålet mitt. Dessuten var det snakk om en beta, og funksjonaliteten kom tilbake i en senere beta.



Du ser ikke helt ut til å ta poenget mitt, som er at stylusen til iPad Pro ikke er ment å være en stylus av den tradisjonelle typen som Steve Jobs kritiserte. Jobs kritiserte bruken av stylus til å styre telefonen med, som er noe helt annet enn den som kommer for iPad Pro (og du selv linket til en artikkel som omhandlet det at navigering med stylus ble deaktivert av en beta av iOS 9.3 - i tillegg til at den ikke følger med men må kjøpes separat).



Hvis du ikke trenger den så kjøper du den ikke. Den følger jo ikke med engang, men må kjøpes separat. Så hva er poenget ditt?



Så de har egentlig elendige og ubrukelige produkter?



Ingen av linkene dine ser ut til å støtte påstanden din om at de bruker de verste komponentene. Hvor har du dette fra?

Litt søking på nettet tilsier at Apple-produkter er mer holdbare enn andre produkter:

http://betanews.com/2014/05/20/apples-ipad-problem/
http://dealnews.com/features/Why-Do-...s/1304677.html

Du påstår at Apple har høy failure rate på produktene sine, men denne rapporten sier noe annet:

http://www.computerworld.com/article...ity-crown.html

Eller iPhone:

http://bgr.com/2016/02/23/iphone-vs-...failure-rates/
http://www.squaretrade.com/cell-phon...n-study-nov-10



Mine funn over indikerer at Apple-produkter slett ikke har elendig kvalitet og at de slett ikke går i stykker hele tiden. Hva baserer du påstandene dine på egentlig?



Hva slags sensurering tenker du på? Linken din handler såvidt jeg kan se ikke om sensur av tingene du nevner, og heller ikke hjernevasking av alle brukerne sine.

Det er en tynn suppe av Apple-hat du koker opp her, må jeg si.
Vis hele sitatet...
Linkene jeg viste til var mer ment til og vise informasjon om foxconn.

Angående kvaliteten på komponentene de bruker på hovedkortet finnes det lite informasjon unntatt fra teknikere. https://www.youtube.com/user/rossmanngroup

Mine påstander om kvaliteten på produktene til Apple kommer fra personlig erfaringer med reparasjon av produktene deres.
Du har eksempel batteriet som buler på grunn av feil på lade kretsen dette opplever jeg på nesten alle pcene deres som er eldre en 3-5 år. Jeg har aldri hatt noen annen pc som har hatt samme problem.

Hjernevasking delen du kan lese litt her:
http://connectedmonster.com/2012/04/...shed-by-apple/
http://techcrunch.com/2012/09/13/jim...the-brainwash/

Det er hjernevasking igjennom reklame der folk blir lurt til og tro at Apple produkter ikke kan få virus. Apple produkter bringer bane brytende ny teknologi til markede når dette er totalt bullshit. De rebrander andre sin teknologi og markedsførere det som sin egen. Sånn som force touch som ikke engang var først ute med denne teknologien men som Huawei kom med først. Hadde det vært motsatt hadde Apple saksøkt Huawei.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og du samanlikner epler og bananer.

Om 100% av virusa er 'kritiske' (kva det no enn måtte bety), så vil ikkje det sei at dei nødvendigvis er meir eksponert enn Windows, om windows er 100 ganger så utsett samla sett.

Angåande påstanden om at Apple bruker kjipe komponenter så forstår eg ikkje den heller. Byggkvalitet på t.d. macbooks slår meg som rimelig lik t.d. Thinkpads. At fabrikken bryt fundamentale rettigheter er beklageleg, men det gjer ikkje nødvendigvis at produktet er dårlegare. Kun at det er meir etisk tvilsomt.

At markedsføringa til apple handler om imagebygging stemmer forsåvidt, men det gjeld mange aktører, m.a. Microsoft, Google (Don't be evil?) og mange andre. Kanskje går apple for langt i delar av markedsføringa, men det er ikkje unikt.

Om nokon framstår som hjernevaska her er det heilt ærleg deg. Så om målet ditt er å kritisere apple... vel, kom med sakleg kritikk. Som at dei utnytter arbeidskraft på ein kjip måte.

Med helsing ein som ikkje bruker OSX, og hater det grafiske grensesnittet OSX har.
Vis hele sitatet...

Når jeg snakker om kritiske sårbarheten snakker jeg om sårbarheten som gjør systemet ditt ubrukelig eller bruker store mengder ressurser.

OSX har mer virus som gjør systemet totalt ubrukelig. Mens windows har virus som stjeler informasjon.

Det finnes flere ukjente sikkerhets brudd i OSX enn i windows av den enkle grunn av at Apple holder kjeft om feil de finner og at det ikke finnes like mange selskaper som jobber med anti virus programvare til OSX. Dette fører til at OSX er mer utsatt for og bli infisert av farlige virus.

Jeg finner informasjon om at Apple har lav fail rate her har jeg tatt feil. Har opplevd mye problemer med produktene deres i lang tid virker som at jeg er veldig uheldig med Apple produkter eller bare veldig heldig med alle andre produkter jeg har brukt.


Man kan sitte og diskutere Apple vs Windows hele dagen resten av livet sitt.
Viper33's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du tar fortsatt ikke poenget. Er det bare jeg som ikke klarer å gjøre det forståelig?

Det er forskjell på stylus som eneste måte å navigere en telefon/tablet på (som Jobs kritiserte), og å ha det som et valgfritt ekstra tilbehør til konkrete bruksområder. På produktene Jobs kritiserte var stylus måten man navigerte på generelt. På iPad Pro er stylus ment for f.eks. designoppgaver, og som du selv påpekte så sluttet stylusen å virke til navigering i en iOS-beta (før det ble skrudd på igjen i en senere beta).

Leser du ikke et ord at det jeg skriver eller?



Det er massevis av firmaer som bruker mer på reklame enn Apple, inkludert Samsung. Og sammenligner man hvor mye som brukes på reklame mot inntekter totalt sett bruker Apple forsvinnende lite sammenlignet med andre.
Vis hele sitatet...
Hehe, joda, jeg leser hvert ord du skriver.

Man kan jo bare forestille seg va Steve Jobs selv ville sagt hadde han levd den dag i dag. Kanskje den hadde kommet uansett. Who knows...

Gaming-kontroll for iPad er også en kjempeidé for alle som liker å spille? Eller 3D-briller for alle som liker å se film? Jo, dette er unødvendige produkter som man ikke trenger til en iPad. Konseptet til nettbrett er å kunne bruke Apple's avanserte OS på en mye enklere måte. Hovedformålet var at den skulle være bedre en én PC eller iPhone til internett browsing, bilde-fremvisninger, musikk, ebøker, email, videofremvisning og spill. Jo, folk lager stilige bilder på disse appene med Apple Pencil, men jeg har sett dette utallige mange ganger fra før. Jeg tror ikke en virkelig seriøs kunstner/maler ville brukt det til sitt fulle potensial. Album-design og plakat-design er nok kulere å lage på iPaden. Jeg tror heller ikke profesjonelle arkitekter har ekstrem bruk for dette. Syntes det er morsomt at den ikke funker til noen som helst andre iPader/iPhoner utenom iPad Pro. Genial markedsføring spør du meg! Men herregud... Syntes du det er kjekt å tegne på nettbrett er jo det bare kult!

Nei, kanskje Apple ikke bruker like mye penger som Samsung bruker. Jeg har ikke satt meg inn i det skikkelig. Men de bruker fortsatt enorme summer på reklame. Hands down. Utgangspunktet må være tatt ut ifra hvilken kapital selskapet har og hvor mye av disse som går til finansiering til reklame. Men som sagt, jeg er ingen økonom eller matematiker, så jeg skal ikke uttale meg som ekspert på dette.

Sitat av Veys Vis innlegg
Folk er hjernevasket av Apple sin markedsføring Apple har tidligere reklamert for at de aldri får virus som er totalt bullshit. Eneste grunnen til at de ikke har like mye virus er fordi de ikke har like mange brukere som Windows. Men når OS-X faktisk får påvist exploits blir flere prosent av brukerne av OS-X infisert fordi brukerne ikke har noen type for anti virus. Sannhetene er at det finne flere hundre tusen brukere som er infisert av virus på OS-X men ikke vet det fordi det finnes nesten ingen anti virus programmer til OS-X som kan informere om dette.

OS-X er operativsystemet som får mest kritiske virus en noen andre operativsystemer. Men folk som kjøper Apple fornekter forsatt dette.

Apple produkter bruker også de verste komponentene som finnes bruker billig komponenter som går i stykker etter 3-5år. Apple produkter har høye failrates på alle produktene fordi de bruker den verste fabrikken i China Foxconn.
http://www.reuters.com/article/us-ap...85R0EA20120628
http://www.macworld.com/article/2012...-to-apple.html


På grunn av at de er elendig kvalitet på produktene går de i stykker hele tiden.
Er det samme problemet hele tiden batterier som går i stykker varme problemer etc.
Men forsatt kjøper sauene produktene deres de klager når de prøver en Windows maskin fordi de kjøpte den for 4000 på Elkjøp og sammenligner det mot en mac til 18k dette ser jeg hele tiden blant Apple kunder.

Det verste Apple gjør er sensurering av av ting de ikke liker dette er alt fra abort til politikk.

Hjernevasking av alle brukerne sine:
http://gizmodo.com/5938323/how-to-be...raining-manual
Vis hele sitatet...
At Apple i sin tid sa at OSX ikke hadde skapte virus o.l. er til dels sant vis man tar standpunkt i den tid der nesten ingen brukte Apple's maskiner. Men det sier jo seg selv egentlig. Man infiltrer jo de systemer som folk flest bruker. I dag er Apple-maskiner like utsatt som andre PC'er. Eneste forsåvidt trygge systemet jeg vett om er Linux. Men det er nok pga. det jeg nevnte tidligere, at ytterst få bruker det (i tillegg til at de finnes utrolig mange versjoner av Linux).

Personlig har jeg aldri hatt problemer med noen av Apple's produkter utenom iPod Classic (som er tidenes forbruksvare spør du meg). Byttet nettopp ut Macbook Air fra late 2010 med Macbook 12". 6 år uten noe problem. Det samme med iPhone og iPad. Den verste telefonen jeg hadde var Galaxy S3. Ekstremt bra hardware og design, men softwaren var grusom over tid! Ble tregere og tregere over en tidsperiode på 1år. Da gikk jeg over til iPhone igjen. Det bare funker rett og slett!

Men ja, Apple har også sine skelletter. Dårlige arbeidsplasser, dårlig kundevennlighet når man vil reparere eller fikse et problem, misvisende presentasjoner har også mange kritisert og veldig overprisede produkter.

Den sistnevnte kan diskuteres. Apple har ekstremt godt material i sine produkter. Når det kommer til specs, kan man også diskutere, siden specsa er lagt ut i fra hvilket OS man bruker og hva det krever av RAM, grafikk, prossess osv.
Sist endret av Viper33; 11. april 2016 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Hehe, joda, jeg leser hvert ord du skriver.

Man kan jo bare forestille seg va Steve Jobs selv ville sagt hadde han levd den dag i dag. Kanskje den hadde kommet uansett. Who knows...

Gaming-kontroll for iPad er også en kjempeidé for alle som liker å spille? Eller 3D-briller for alle som liker å se film? Jo, dette er unødvendige produkter som man ikke trenger til en iPad. Konseptet til nettbrett er å kunne bruke Apple's avanserte OS på en mye enklere måte. Hovedformålet var at den skulle være bedre en én PC eller iPhone til internett browsing, bilde-fremvisninger, musikk, ebøker, email, videofremvisning og spill. Jo, folk lager stilige bilder på disse appene med Apple Pencil, men jeg har sett dette utallige mange ganger fra før. Jeg tror ikke en virkelig seriøs kunstner/maler ville brukt det til sitt fulle potensial. Album-design og plakat-design er nok kulere å lage på iPaden. Jeg tror heller ikke profesjonelle arkitekter har ekstrem bruk for dette. Syntes det er morsomt at den ikke funker til noen som helst andre iPader/iPhoner utenom iPad Pro. Genial markedsføring spør du meg! Men herregud... Syntes du det er kjekt å tegne på nettbrett er jo det bare kult!

Nei, kanskje Apple ikke bruker like mye penger som Samsung bruker. Jeg har ikke satt meg inn i det skikkelig. Men de bruker fortsatt enorme summer på reklame. Hands down. Utgangspunktet må være tatt ut ifra hvilken kapital selskapet har og hvor mye av disse som går til finansiering til reklame. Men som sagt, jeg er ingen økonom eller matematiker, så jeg skal ikke uttale meg som ekspert på dette.



At Apple i sin tid sa at OSX ikke hadde skapte virus o.l. er til dels sant vis man tar standpunkt i den tid der nesten ingen brukte Apple's maskiner. Men det sier jo seg selv egentlig. Man infiltrer jo de systemer som folk flest bruker. I dag er Apple-maskiner like utsatt som andre PC'er. Eneste forsåvidt trygge systemet jeg vett om er Linux. Men det er nok pga. det jeg nevnte tidligere, at ytterst få bruker det (i tillegg til at de finnes utrolig mange versjoner av Linux).

Personlig har jeg aldri hatt problemer med noen av Apple's produkter utenom iPod Classic (som er tidenes forbruksvare spør du meg). Byttet nettopp ut Macbook Air fra late 2010 med Macbook 12". 6 år uten noe problem. Det samme med iPhone og iPad. Den verste telefonen jeg hadde var Galaxy S3. Ekstremt bra hardware og design, men softwaren var grusom over tid! Ble tregere og tregere over en tidsperiode på 1år. Da gikk jeg over til iPhone igjen. Det bare funker rett og slett!

Men ja, Apple har også sine skelletter. Dårlige arbeidsplasser, dårlig kundevennlighet når man vil reparere eller fikse et problem, misvisende presentasjoner har også mange kritisert og veldig overprisede produkter.

Den sistnevnte kan diskuteres. Apple har ekstremt godt material i sine produkter. Når det kommer til specs, kan man også diskutere, siden specsa er lagt ut i fra hvilket OS man bruker og hva det krever av RAM, grafikk, prossess osv.
Vis hele sitatet...
Spec på Apple produkter er jo dårlige det koster jo oftest 1k usd mer for enn macbook en en windows pc med bedre specs. Når det også er varme problemer på meste parten av laptopene deres som igjen førere til throttling av ytelsen.

Samsung telefoner er ufattelige dårlige, de bruker egen software som er treg og tar opp mye unødvendig plass, de har ødelagt android opplevelsen

Du burde sjekke Nexus telefoner de er av høy kvalitet. Billigere en alt annet på marked i forhold til hva du får.

Folk som kjøper iphone bruker jo telefonene sin til enkle ting som snapchat,facebook,telefon,meldinger,internett,spill.
En android telefon gjør jo akkurat det samme men du får muligheten til og redigere totalt alt i operativsystemet hvis du bruker Cyanogenmod.

Batteri kapasiteten med bruk av cyanogenmod og litt under klokking er fra 2 dager stock android til 3-4dager med cyanogenmod. Nesten alle iphone brukere jeg har møtt drasser med seg en lader fordi de går tom på 6-8 timer med bruk.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk forsetter og kjøpe telefonene når de blir etter min mening dårligere? Dere får tynner telefoner med dårligere batteri spesifikasjonen på telefonene forandrer seg nesten ikke.

Jeg har 1440p skjerm på telefonen min og får 2-3dager batteri levetid mens en iphone med 1080p har 6-8 timer hvordan er dette mulig? Enkel grunn optimalisering av operativsystemet manuelt med et open source operativsystem dette er fremtiden etter min mening.
Viper33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Veys Vis innlegg
Spec på Apple produkter er jo dårlige det koster jo oftest 1k usd mer for enn macbook en en windows pc med bedre specs. Når det også er varme problemer på meste parten av laptopene deres som igjen førere til throttling av ytelsen.

Samsung telefoner er ufattelige dårlige, de bruker egen software som er treg og tar opp mye unødvendig plass, de har ødelagt android opplevelsen

Du burde sjekke Nexus telefoner de er av høy kvalitet. Billigere en alt annet på marked i forhold til hva du får.

Folk som kjøper iphone bruker jo telefonene sin til enkle ting som snapchat,facebook,telefon,meldinger,internett,spill.
En android telefon gjør jo akkurat det samme men du får muligheten til og redigere totalt alt i operativsystemet hvis du bruker Cyanogenmod.

Batteri kapasiteten med bruk av cyanogenmod og litt under klokking er fra 2 dager stock android til 3-4dager med cyanogenmod. Nesten alle iphone brukere jeg har møtt drasser med seg en lader fordi de går tom på 6-8 timer med bruk.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk forsetter og kjøpe telefonene når de blir etter min mening dårligere? Dere får tynner telefoner med dårligere batteri spesifikasjonen på telefonene forandrer seg nesten ikke.

Jeg har 1440p skjerm på telefonen min og får 2-3dager batteri levetid mens en iphone med 1080p har 6-8 timer hvordan er dette mulig? Enkel grunn optimalisering av operativsystemet manuelt med et open source operativsystem dette er fremtiden etter min mening.
Vis hele sitatet...
Nexus er fantastiske mobiler! Clean Android direkte fra Google er en drøm å bruke. Jeg tror folk kjøper iPhone mest fordi de vett hva de får fra iOS-systemet. Det er simpelt dog avansert som betyr at det er stabilt. Personlig så må jeg vær ærlig å si at jeg ikke bruker mobilen lenger til annet en å ringe, sende sms, ta bilder/video et par sjeldne ganger og surfe på toget om jeg skulle kjede meg. Resten har iPaden erstattet.
Sitat av Veys Vis innlegg
Linkene jeg viste til var mer ment til og vise informasjon om foxconn.

Angående kvaliteten på komponentene de bruker på hovedkortet finnes det lite informasjon unntatt fra teknikere. https://www.youtube.com/user/rossmanngroup
Vis hele sitatet...
Du mener ikke seriøst at jeg skal se gjennom haugevis av videoer for å finne ut om du faktisk har noe reelt å fare med, eller om du bare kommer med påstander du har funnet på selv?

Mine påstander om kvaliteten på produktene til Apple kommer fra personlig erfaringer med reparasjon av produktene deres.
Du har eksempel batteriet som buler på grunn av feil på lade kretsen dette opplever jeg på nesten alle pcene deres som er eldre en 3-5 år. Jeg har aldri hatt noen annen pc som har hatt samme problem.
Vis hele sitatet...
Personlige anekdoter er dessverre lite nyttige når det er statistikk som viser noe annet enn du påstår. All saklig og objektiv informasjon jeg kan finne tyder på at Apple-produkter er holdbare og varer lenge.

Hjernevasking delen du kan lese litt her:
http://connectedmonster.com/2012/04/...shed-by-apple/
Vis hele sitatet...
En artikkel fra 2012 fra en som åpenbart ikke skjønner at det ikke er megapiksler og slikt som er viktig. De som er fryktelig opptatt av selve teknologien skjønner ikke hva som gjør at ting selger. Det er de samme personene som bare ikke klarer å skjønne hvordan Wii klarte å knuse PS3 og Xbox 360 til tross for at de to sistnevnte var mye kraftigere og hadde bedre specs på alle måter.

En humorvideo som er laget spesielt for å være tøysete og tullete. Alt du ser på TV er helt ekte, vet du jo. Du tror vel at reality-TV er helt ekte også.

Det er hjernevasking igjennom reklame der folk blir lurt til og tro at Apple produkter ikke kan få virus. Apple produkter bringer bane brytende ny teknologi til markede når dette er totalt bullshit. De rebrander andre sin teknologi og markedsførere det som sin egen. Sånn som force touch som ikke engang var først ute med denne teknologien men som Huawei kom med først. Hadde det vært motsatt hadde Apple saksøkt Huawei.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte hva slags sensurering du tenkte på. Hvorfor svarer du ikke på det jeg faktisk skriver?

Hvis det å skryte av seg selv er hjernevasking av brukerne sine så er alle firmaer skyldige i hjernevasking. Men det Apple jo er dyktige til er å ta teknologi andre har feilet med og polere og sette det sammen på en slik måte at det faktisk blir brukervennlig og attraktivt.

Når det gjelder Force Touch, så var det vel Apple som avdekket funksjonaliteten først. Etter at Apple hadde kunngjort funksjonaliteten for verden kom Huawei og klart å få ut en telefon med noe lignende før Apple. Huawei var kanskje først med et produkt, men de var tilsynelatende ikke først med ideen. I det minste ikke offentlig.

Sitat av Veys Vis innlegg
Spec på Apple produkter er jo dårlige det koster jo oftest 1k usd mer for enn macbook en en windows pc med bedre specs.
Vis hele sitatet...
Der kommer feiloppfatningen om at det er spesifikasjoner som er det viktige igjen.

En android telefon gjør jo akkurat det samme men du får muligheten til og redigere totalt alt i operativsystemet hvis du bruker Cyanogenmod.
Vis hele sitatet...
Du tenker som en IT-mann, ikke som mannen i gata. Mannen i gata er bare interessert i noe som fungerer. Han gidder ikke å fikle med alle mulige slags merkelige innstillinger.

Apple skjønner hva som appellerer til folk flest i et produkt. Alle hermer jo også etter Apple nå.
Sist endret av hemmeligegreier; 12. april 2016 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Veys Vis innlegg
Når jeg snakker om kritiske sårbarheten snakker jeg om sårbarheten som gjør systemet ditt ubrukelig eller bruker store mengder ressurser.

OSX har mer virus som gjør systemet totalt ubrukelig. Mens windows har virus som stjeler informasjon.
Vis hele sitatet...
For det første kjem du ikkje med kjelder for påstanden din. For det andre vil eg påstå at det er langt betre at det er åpenbart at eit system har malware, enn at det i stillhet, og over tid, lek informasjon til ein tredjepart. Det er dei fleste klassifiseringer av sårbarheiter einig i - DDoS har langt lågare impact rating enn information disclosure.
Sitat av Veys Vis innlegg
Det finnes flere ukjente sikkerhets brudd i OSX enn i windows av den enkle grunn av at Apple holder kjeft om feil de finner og at det ikke finnes like mange selskaper som jobber med anti virus programvare til OSX.
Dette fører til at OSX er mer utsatt for og bli infisert av farlige virus.
Vis hele sitatet...
OSX si kjerne er basert på BSD, som har omfattande sikkerhetsarbeid. Svært mykje av grunnkomponentane til Apple her henta frå BSD, som har god sikkerhet. Apple patcher OSet sitt regelmessig. Dei har ein fornuftig brukertilgangsmodell.

Du bør underbygge påstanden din meir solid enn svada.
Sitat av Veys Vis innlegg
Jeg finner informasjon om at Apple har lav fail rate her har jeg tatt feil. Har opplevd mye problemer med produktene deres i lang tid virker som at jeg er veldig uheldig med Apple produkter eller bare veldig heldig med alle andre produkter jeg har brukt.
Vis hele sitatet...
Er heller ingen Apple-fan, og har ingen eple-produkter, men det du driv med er enkelt og greit å spre FUD. Du kjem med påstander, og når du får kritikk for det ignorerer du kritikken og kjem med nye påstander. Kjeldene du har vist til har ingen samanheng med påstadane dine.
Sitat av Veys Vis innlegg
Spec på Apple produkter er jo dårlige det koster jo oftest 1k usd mer for enn macbook en en windows pc med bedre specs. Når det også er varme problemer på meste parten av laptopene deres som igjen førere til throttling av ytelsen.
Vis hele sitatet...
Og igjen kjem du med tomme påstander uten oppbacking og argumentasjon. Du kan ikkje samanlikne plastic-fantastic craptop med unibody alu. Samanlikner du t.d. Thinkpads og Macbook så er neppe prisane så himla ulike for system som er samanliknbare på punkt utover at det er i7 i dei.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Hehe, joda, jeg leser hvert ord du skriver.

Man kan jo bare forestille seg va Steve Jobs selv ville sagt hadde han levd den dag i dag. Kanskje den hadde kommet uansett. Who knows...
Vis hele sitatet...
Hvis du faktisk hadde lest det jeg skriver så ville du ha visst at Steve Jobs ikke hadde sagt noe spesielt fordi stylus på iPad Pro ikke er i nærheten av å være det Jobs kritiserte stylus-baserte telefoner for. Skjønner du det, eller må jeg forklare det ti ganger til? Du ignorerer fullstendig konteksten Jobs uttalte seg i, og hva Apple Pencil faktisk er ment som (ikke en måte å navigere iPad Pro på, men som et verktøy for f.eks. designere).

Jeg ser at flere rundt på nettet trekker frem både gamle og "nyere" sitater fra Jobs, men de overser alle konteksten.

Husk at Jobs også uttalte seg negativt om større skjermer på iPhone. Men ting forandrer seg, og større skjermer på andre mobiler gjorde at flere brukte telefonen til underholdning de tidligere hadde brukt nettbrett til. Telefoner med større skjermer begynte altså å spise av markedet til nettbrett. Denne utviklingen fikk Jobs aldri opplevd, men hans etterfølger tok tak og slapp iPhone med større skjerm.

En logisk fortsettelse av dette var å følge opp med et nettbrett som er av en kategori som ikke så lett kan kannibaliseres av store telefoner, nemlig et nettbrett med stor skjerm og nok maskinkraft til å kunne utføre tyngre oppgaver man ellers kanskje ville brukt PC til. Og dermed kommer iPad Pro.

Er det så forbannet vanskelig å skjønne konseptet med at markedet ikke er statisk, og at ting kan forandre seg? At noen uttalte seg om noe i en helt annen kontekst (f.eks. ingen stylus eller ingen større skjerm) betyr ikke at det samme ville blitt sagt i en ny kontekst.

Gaming-kontroll for iPad er også en kjempeidé for alle som liker å spille? Eller 3D-briller for alle som liker å se film? Jo, dette er unødvendige produkter som man ikke trenger til en iPad. Konseptet til nettbrett er å kunne bruke Apple's avanserte OS på en mye enklere måte. Hovedformålet var at den skulle være bedre en én PC eller iPhone til internett browsing, bilde-fremvisninger, musikk, ebøker, email, videofremvisning og spill. Jo, folk lager stilige bilder på disse appene med Apple Pencil, men jeg har sett dette utallige mange ganger fra før. Jeg tror ikke en virkelig seriøs kunstner/maler ville brukt det til sitt fulle potensial. Album-design og plakat-design er nok kulere å lage på iPaden. Jeg tror heller ikke profesjonelle arkitekter har ekstrem bruk for dette. Syntes det er morsomt at den ikke funker til noen som helst andre iPader/iPhoner utenom iPad Pro. Genial markedsføring spør du meg! Men herregud... Syntes du det er kjekt å tegne på nettbrett er jo det bare kult!
Vis hele sitatet...
Hvorfor sammenligner du Apple Pencil med en spillkontroller eller 3D-briller? Apple Pencil er rettet mot profesjonelle brukere. For å sitere Wikipedia:

"The Apple Pencil is designed to work with the iPad Pro from the ground up for creative work."

Hvis man jobber med f.eks. design eller arkitektur så er en stylus/tegnepenn en nødvendighet. Med iPad Pro kan man tegne som på papir og se det man gjør akkurat der man gjør det, i stedet for å bruke en separat tegneflate for så å se resultatet på en separat skjerm. Designere verden over bruker separate tegnebrett for profesjonelt design. Hvorfor skulle de ikke kunne bruke iPad Pro med Apple Pencil til det samme? For du er klar over at tegnebrett er helt vanlig ved alle mulige typer design utført av profesjonelle designere?

Du jobber åpenbart ikke med noe som er relevant for Apple Pencil, men hvordan i all verden klarer du å komme derfra, og til at fordi du ikke har behov så har ingen i verden et profesjonelt behov for et slikt designverktøy?

Sitat av Veys Vis innlegg
Hvis du leser overskriftene på et par av videoene så ser du fort at det som regel er de samme problemene som oppstår. Lade kretsen, LCD kretsen, Feedback fra jord til IC er det som oppstår ofte men det er snakk om flere generasjoner med laptoper de er ikke interessert å fikse problemene fordi de oppstår etter garantien har gått ut. De tjener masse penger med å reparere maskinene når det er snakk om enkle ting som ikke tar lang tid og det koster ingen ting å reparere.
Vis hele sitatet...
Akkurat, så ditt verdensbilde er basert på overskrifter fra et par videoer du har funnet? Beklager, men det holder ikke. Påstandene dine om at de bruker de verste komponentente som finnes er fortsatt bare en påstand fra deg uten fnugg av bevis.

Du sammenligner kvaliteten med en mac til 18k mot en haug av billige Windows pc-er som ikke koster halvparten engang. Det er ikke gyldig statistikk når du skal teste kvaliteten.
Vis hele sitatet...
Du hadde kanskje hatt et poeng hvis ikke du hadde gått skyhøyt ut og påstått at Apple bare bruker komponenter av elendig kvalitet. La oss friske opp hukommelsen med noen ganske klare og entydige uttalelser fra deg:
  • "Apple produkter bruker også de verste komponentene som finnes bruker billig komponenter som går i stykker etter 3-5år. Apple produkter har høye failrates på alle produktene fordi de bruker den verste fabrikken i China Foxconn."
  • "På grunn av at de er elendig kvalitet på produktene går de i stykker hele tiden."

Her er en eldre statistikk utført med å teste 30k laptoper: http://www.squaretrade.com/htm/pdf/S...ility_1109.pdf
Vis hele sitatet...
Denne viser at det er ganske liten forskjell på failrate på budsjett-PCer kontra premium-PCer (s. 5). Apple kommer også godt ut, og er åpenbart ikke kompatibel med dine påstander om at Apple bruker "de verste komponentene som finnes" og "har høye failrates på alle produktene" og "elendig kvalitet på produktene" og at de går i stykker "hele tiden".

Du forstår jo ikke tydeligvis hva artiklene i det hele tatt snakker om, du kommer med megapiksler som ikke har noe med dette å gjøre. Du fornekter at det er hjernevasking å reklamere for et produkt med et annen navn når folk ikke er klar over hva de kjøper.

Er jo ikke hjernevasking når du bruker reklame som retina som i den virkelige verden bare er oppgradering av skjermen med en bedre PPI.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke helt du vet hva hjernevasking er. Kanskje du burde lære deg det før du sier mer om det?

Hvilket produkt med et annet navn?

Forbrukeren vet jo ikke noe om dette her, reklamene får dem til å tro at alle andre skjermer er dritt i forhold. Derfor øker sjansen får at forbrukeren kjøper neste telefon igjen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det hjernevasking når Apple gjør det, men ikke når alle andre gjør det? Eller er det alltid hjernevasking, men det er greit når alle andre gjør det, bare ikke Apple? Det er jo ikke akkurat som om Apple er det eneste firmaet som driver med markedsføring.

Og forresten: Hvis du mener markedsføringen er villedende så er ikke det det samme som hjernevasking.

Wii solgte mer av den enkle grunn av at det var en bra konsoll. Den appellerte til voksen personer som spiller engang i blant og barn. Den hadde motion tracking som funket bra i spillene som wii har.

Det er ikke magi som er grunnen til at den solgte mer det var en konsoll som var laget for familien.
Vis hele sitatet...
Nettopp, grunnen til at den solgte var ikke specs, men at den hadde andre fordeler som de langt kraftigere konkurrentene ikke hadde (primært flere svært populære spill som appellerte til hele familien). Og det er poenget mitt - tekno-fyren som klaget over specs på Apple-produkter er fullstendig ute av stand til å forstå hva folk liker, og hva som selger et produkt. Dermed er din bruk av denne personen som kilde rett og slett tøysete.

Så det er ikke virkelig folk som tror på alt om guden apple.
Må jo være betalte skuespillere som gjør dette her da.
Er sikkert ikke ekte mennesker engang er sikkert animasjon.

Du forstår ikke poenget de tror på hva som helst om Apple men aner ikke hva som er nytt de gir faen de skal den nye telefonen uansett fordi det er mote og status.
Vis hele sitatet...
Poenget er at du sier hva som helst for å sverte Apple. Du er fullstendig ute av stand til å utvise dømmekraft og kildekritikk når det gjelder Apple.

To artikler om et spamfilter, to artikler om at Apple må gi etter for kinesiske myndigheter (som alle andre - så hvorfor rakker du bare ned på Apple her?), og et tre artikler om at Apple fjerner apps som ikke følger retningslinjene dine.

Hvor står det om abort, siden du konkret nevnte det?

Apple har jo funnet opp absolutt alt de bruker apple's new revolutionary product.
Apple fant jo opp tablets også..........
Touchtelefonen også...........
Datamaskin også....

Forbrukeren tolker dette som at de har laget det, enkle reklame triks som burde vært ulovlig.
Første som oppfant GUI også musen.............
Vis hele sitatet...
Hvem sier at de har funnet opp absolutt alt? De har funnet opp mye, men det de også er flinke til er å gjøre teknologi tilgjengelig for folk flest. Se på touchtelefoner som du nevner. Flere hadde prøvd dette før Apple, men ingen fikk det helt til. Så kom Apple med en telefon som gjorde touch helt annerledes enn eldre telefoner, og det slo an.

De stjelte ingen ting fra Xerox absolutt ingen ting

https://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0
Vis hele sitatet...
Kanskje, kanskje ikke. Hva er relevansen? Har noen påstått at Apple har funnet opp absolutt alt?

Force touch har vært på marked lenge første telefonen kom i 2008....
http://www.chipworks.com/about-chipw...ty-perspective
Vis hele sitatet...
Det er kanskje litt som å si at touchtelefoner hadde vært på markedet lenge før iPhone kom. Det stemmer sikkert det, men det er liksom litt irrelevant. Måten Apple gjorde touch på var ny.

Hvorfor kjøper du ny iphone vært år?
Trenger jo ikke specs i det hele tatt er helt ubrukelig....
Hva skal du med i7 til videoredigering kan jo bare bruke en intel atom funker helt fantastisk
Hvorfor kjøper du en mac til 18k hvis du skal sitte på vg ?
Ingen andre ting fungerer for å sitte på vg bare dyre produkter.
Vis hele sitatet...
Jeg har Android-telefon. Kjøper kun ny telefon når den gamle tar kvelden.

Specs er ikke ubrukelige, men det er ikke de som selger. Det er nyttig med en kraftig maskin til å redigere video, men hvor mange sitter med tung videoredigering?

Hvor er kilder for at ALLE stjeler etter Apple?
Er jo stjeling å bruke en firkantet telefon med firkantet ikoner.
Vis hele sitatet...
Hvordan ser mobiltelefoner ut i dag? Ser de ikke ut som den type touchtelefon som Apple var først på markedet med?

Hva er Ultrabooks? Et forsøk fra Intel på å oppfordre PC-makere til å lage små, lette laptops som Apple hadde slik suksess med.

Du elsker Apple for høyt til å sannheten at du betaler masse penger for et produkt som er overpriset og kan ikke brukes til noe mer en nettleser og video.
Vis hele sitatet...
Nå sitter jeg på Windows-PC og Android-telefon, men så lever jo du i en alternativ virkelighet også. Og du driver fortsatt på med å sammenligne specs direkte, som om det er det eneste som har noe å si i et produkt. Du er klar over at ting som design, integrering, osv. også koster noe for en bedrift?

Det er det umulig å si noe om siden påstanden kun er basert på rene specs og ikke hele pakken.

Se for eksempel på tastaturet og pekeflaten på Macbook sammenlignet med Windows-PCer. Det er ingen konkurranse engang. Macbook knuser samtlige Windows-PCer. Enkelte kommer nesten i nærheten av kvaliteten Mac har på tastatur og pekeflate, men det er alltid veldig merkbart når man sammenligner dem direkte.

Jeg personlig bruker et stort fysisk tastatur og vanlig mus, men jeg har brukt Mac-laptops en del ganger og det er en skam hvor elendige Windows-PCer er når det kommer til tastatur og pekeflate.

Bare et eksempel på hvordan GHz, RAM og alle mulige slags tekno-betegnelser alene ikke gir et godt bilde av situasjonen.

Hvis du ser på Reddit-linken din så er det forresten flere kommentarer der som forklarer hvorfor Mac egentlig ikke er overpriset.
Sist endret av hemmeligegreier; 12. april 2016 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Viper33's Avatar
Trådstarter
Sier du det?! Å tegne med? Det var jeg ikke klar over. Ville du betalt 100 dollar for dette produktet selv?


Kontekst kan vi gjerne diskutere. Du er jo kanskje expert innenfor dette siden jeg ikke skjønner noe som helst? Må gjerne forklare det 20 ganger til om du vil. Vis du i hele tatt leste hva jeg skrev først til å begynne med, tar jeg absolutt ingen standpunkter! Vil snarere kalle det for spekulativt og åpne spørsmål. Du legger ord i munnen min. JA, jeg sammenligner to kontekster opp mot hverandre. Jeg sammenligner et sitat med et produkt. Hva er problemet med det? Jeg syntes det er nødvendig å se flere sider av saken, så lenge det har noe med Apple samt teknologiverden å gjøre.

I et senere innlegg så sier jeg meg selv enig i at Apple Pencil selvfølgelig er et bra produkt for de som måtte trenge det, men at den også har sine begrensinger samt at de fleste egentlig ikke trenger denne.
Sist endret av meitemark; 14. april 2016 kl. 01:11. Grunn: sitat av an gigantpost
2 av innleggene mine der jeg faktisk prøver å forklare meningene mine har blitt slettet virker som at moderator liker Apple.


Først forstå at jeg ikke bryr meg om produsent.
Eneste grunn til at jeg diskuterer Apple i denne tråden er på grunn av at tråden handler om Apple.

Jeg misliker en god del produsenter på grunn av mange grunner som kvaliteten, pris, reparasjons muligheter.

Jeg misliker: Apple, Sony, Samsung, Toshiba, Dell, HP, MSI, Acer, Nvidia.
Men jeg synes Apple er en av de verste.


Kvaliteten på Apple kommer fra min personlige mening, jeg trodde virkelig at Apple hadde høyere fail rate på grunn av så mye problemer jeg har hatt med produktene deres. Statistikk viser at Apple har lav fail rate jeg hadde feil.
Men min personlige erfaring fra spesielt Apple endrer seg forsatt ikke på grunn av at 90%(nesten alle) av macbook jeg har reparert har alltid de samme problemene der problemet har vært batteriet som buler og kortslutting i lade kretsen.

Jeg har testet nesten alle laptopene, ipadene, telefonen til Apple.
Jeg sitter alltid igjen med den samme følelsen der jeg synes produktet ikke er bra nok for prisen. Men dette forandrer seg avhengig av hva brukeren har lyst på.

Mest sannsynlig er det jeg som som regel kjøper produkter jeg vet er av kvalitet. Jeg kjøper ikke noe uten å bruke god tid på å finne ut hva jeg kjøper.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Akkurat, så ditt verdensbilde er basert på overskrifter fra et par videoer du har funnet? Beklager, men det holder ikke. Påstandene dine om at de bruker de verste komponentente som finnes er fortsatt bare en påstand fra deg uten fnugg av bevis.
Vis hele sitatet...
Du kan jo ikke forvente at jeg skal klippe opp alle videoen og vise deg alle problemene som han reparerer.
Det er du som ikke gidder å bruke tid på forstå hva jeg mener det er ikke jeg skal som mate deg informasjon igjennom en teskje.

Jeg har hatt sett nesten alle videoene du har ikke engang sett på en.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du hadde kanskje hatt et poeng hvis ikke du hadde gått skyhøyt ut og påstått at Apple bare bruker komponenter av elendig kvalitet. La oss friske opp hukommelsen med noen ganske klare og entydige uttalelser fra deg:
"Apple produkter bruker også de verste komponentene som finnes bruker billig komponenter som går i stykker etter 3-5år. Apple produkter har høye failrates på alle produktene fordi de bruker den verste fabrikken i China Foxconn."
"På grunn av at de er elendig kvalitet på produktene går de i stykker hele tiden."
Vis hele sitatet...
Jeg overdrev nok litt ja, men foxconn er det dårligste fabrikken som setter sammen elektronikk.
Store deler av produktene er satt sammen av studenter som blir tvunget til å jobbe der.
http://www.theguardian.com/commentis...ur-china-apple
Dette gjelder ikke bare Apple men de er den største bedriften som får produktene sine satt sammen hos foxconn.



Jeg har et poeng:

Er en stasjoner, laptop mac bedre til: Videoredigering, Photoshop, Spill Rendering, Prosessering hastighet. En en Windows laptop, stasjoner?
Hvis du sammenligner prisen på en desktop pc mot en mac desktop så får du mindre ytelse fra Apple enn Windows.

Du kan ikke spille noen nye grafikk krevende spill på en mac som koster i de fleste tilfeller dobbelt så mye som en Windows pc.

En desktop pc slår jo en desktop mac til Apple på både pris og ytelse.

Dette er ren fakta: http://www.cnet.com/how-to/performan...-snow-leopard/

Testen sammenligner bare operativsystemet.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Denne viser at det er ganske liten forskjell på failrate på budsjett-PCer kontra premium-PCer (s. 5). Apple kommer også godt ut, og er åpenbart ikke kompatibel med dine påstander om at Apple bruker "de verste komponentene som finnes" og "har høye failrates på alle produktene" og "elendig kvalitet på produktene" og at de går i stykker "hele tiden".
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var bare at Apple ikke er best på kvalitet til alle tider.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg tror ikke helt du vet hva hjernevasking er. Kanskje du burde lære deg det før du sier mer om det?

Hvilket produkt med et annet navn?
Vis hele sitatet...
Ordet jeg egentlig mente var manipulering min feil.

Produktet er skjermen.
Retina Display reklameres for å være en skjerm der du ikke kan se piksler.
Dette er bare tull da det eneste de har gjort er å øke PPI tettheten på skjermen som teoretisk ikke lar deg se piksler i en viss avstand.

Retina display blir markedsført kraftig for å få forbrukeren til å tro at skjermer på telefonen til Apple er bedre en andre sine produsenter sine.
skjermer.

Nesten alle andre produsenter har høyere PPI på skjermene sine enn det Apple bruker. Dette kan du se her: http://dpi.lv/


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvorfor er det hjernevasking når Apple gjør det, men ikke når alle andre gjør det? Eller er det alltid hjernevasking, men det er greit når alle andre gjør det, bare ikke Apple? Det er jo ikke akkurat som om Apple er det eneste firmaet som driver med markedsføring.

Og forresten: Hvis du mener markedsføringen er villedende så er ikke det det samme som hjernevasking.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke bare Apple som driver med det nesten alle store selskaper driver med det til en grad eller annen. Reklame handler mer om manipulering av underbevisstheten din enn det gjør om å informere forbrukerne.
Jeg har aldri antydet til at det bare er Apple som gjør dette. Eneste grunnen til at jeg tar dette er at Apple driver mye mer med dette en andre selskaper.

De brukere en annen metode som jeg personlig synes er mye verre enn mange andre selskaper.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nettopp, grunnen til at den solgte var ikke specs, men at den hadde andre fordeler som de langt kraftigere konkurrentene ikke hadde (primært flere svært populære spill som appellerte til hele familien). Og det er poenget mitt - tekno-fyren som klaget over specs på Apple-produkter er fullstendig ute av stand til å forstå hva folk liker, og hva som selger et produkt. Dermed er din bruk av denne personen som kilde rett og slett tøysete.
Vis hele sitatet...
Husker du wii i det hele tatt? Den alle nesten hadde men som etter et par måneder bare ble liggende å samle støv under stuebordet: http://www.nielsen.com/us/en/insight...eo-gaming.html

Du tar hele tingen ut av perspektiv, en windows pc som kan gjøre akkurat dette samme som en mac til 18k betyr at det er greit at den koster så ufattelig mye mer? Ikke ta dette ordrett det er et eksempel.

Apple er et premium merke det koster mer på grunn av små detaljer som trackpaden, tastaturet. Det koster også en god del mer bare på grunn av at det er en eple logo på produktene deres det er som Razer det koster mer på grunn av flashy lys med en Razer logo.
Du har beats by dr dre som Apple kjøpte for ikke så lenge siden. Dette er et merke som produserer søppel, de lever av reklamering og av at forbrukerne tror de kjøper et kvalitets produkt men produktet er overpriset søppel i forhold til andre merker for under halve prisen. https://i.imgur.com/WB2kIwB.png

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
To artikler om et spamfilter, to artikler om at Apple må gi etter for kinesiske myndigheter (som alle andre - så hvorfor rakker du bare ned på Apple her?), og et tre artikler om at Apple fjerner apps som ikke følger retningslinjene dine.

Hvor står det om abort, siden du konkret nevnte det?
Vis hele sitatet...
Tråden handler om Apple ikke alle andre produsenter.

Litt mer sensurering:
http://www.macworld.com/article/2033...bookstore.html
http://www.theguardian.com/commentis...ductive-rights

Abort:
http://www.alternet.org/story/153248...ad_of_abortion
http://www.dailymail.co.uk/sciencete...ude-words.html
https://www.itsgoodfor.biz/case-stud...ortion-content

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er kanskje litt som å si at touchtelefoner hadde vært på markedet lenge før iPhone kom. Det stemmer sikkert det, men det er liksom litt irrelevant. Måten Apple gjorde touch på var ny.
Vis hele sitatet...
Touchtelefoner fantes helt tilbake til 1994..
Multi touch var der Apple var en av de første.


Ja iphone var en av de første smart telefonen som solgte bra å satt en standard.

Jeg har Android-telefon. Kjøper kun ny telefon når den gamle tar kvelden.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Specs er ikke ubrukelige, men det er ikke de som selger. Det er nyttig med en kraftig maskin til å redigere video, men hvor mange sitter med tung videoredigering?
Vis hele sitatet...
Bedre specs gir deg kjappere datamaskin som gjør datamaskinen bedre å bruke generelt sett. Det er en grunn til at det kommer nye teknologier hele tiden det er nødvendig når man trenger å gjøre mer avanserte oppgaver med datamaskinen.

Du forstår jo ikke at en mac til 18k er dyrt for å ikke kjøre noen ting som krever bedre hardware?

Kjøper du en mac til 18k til bestemoren din som skal sitte på Internett og Netflix? det handler om å kjøpe et produkt som passer behovet ditt.

At folk gir blanke faen i spesifikasjoner er en dårlig unnskyldning for å bruke så mye penger.


Da kjøper du jo bare produktet på grunn av merke og operativsystemet eventuelt utsende.

Du kjøper deg ikke en Ferrari for å dra til jobb hver dag. Du kjøper en bil som holder til ditt bruk til en rimelig pris.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nå sitter jeg på Windows-PC og Android-telefon, men så lever jo du i en alternativ virkelighet også. Og du driver fortsatt på med å sammenligne specs direkte, som om det er det eneste som har noe å si i et produkt. Du er klar over at ting som design, integrering, osv. også koster noe for en bedrift?
Vis hele sitatet...
Til en liten grad ja, men det er forsatt totalt overfladiske ting.
Det er penger som kunne blitt brukt på bedre måter.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er det umulig å si noe om siden påstanden kun er basert på rene specs og ikke hele pakken.

Se for eksempel på tastaturet og pekeflaten på Macbook sammenlignet med Windows-PCer. Det er ingen konkurranse engang. Macbook knuser samtlige Windows-PCer. Enkelte kommer nesten i nærheten av kvaliteten Mac har på tastatur og pekeflate, men det er alltid veldig merkbart når man sammenligner dem direkte.

Jeg personlig bruker et stort fysisk tastatur og vanlig mus, men jeg har brukt Mac-laptops en del ganger og det er en skam hvor elendige Windows-PCer er når det kommer til tastatur og pekeflate.

Bare et eksempel på hvordan GHz, RAM og alle mulige slags tekno-betegnelser alene ikke gir et godt bilde av situasjonen.

Hvis du ser på Reddit-linken din så er det forresten flere kommentarer der som forklarer hvorfor Mac egentlig ikke er overpriset.
Vis hele sitatet...
Apple har bedre trackpad en de fleste andre maskinen. Men dyrere windows maskiner har nesten et like bra system.

Tastaturet på mac er ikke noe å skryte av det er små knapper som vingler når du trykker på dem. Laptop tastaturer er dårlig på nesten alt produsenter.

Men virker veldig som at du bare kjøper fra billigere produsenter som ikke lager bra kvalitets produkter å sammenligner dem utifra det.

Det rettferdiggjøres uansett ikke at maskinene skal koste 10k mer, det er små detaljer som ikke er kritiske til å faktisk gjøre noe med maskinen.

Du kan ikke gjøre nesten noe med et Apple produkt i forhold til en Windows pc. Du kan ikke oppgradere RAM, i noen tilfeller ikke SSD.



Hvis du skal skrive oppgaver i Word og gjøre enkle oppgaver som ikke krever maskin ytelse da vill en mac fungere. Men til alt annet er en mac nesten ubrukelig hvis du skal gjøre arbeidet effektivt.

Har du masse penger å har lyst på et produkt alle kjenner igjen kjøp en mac.

Har du lyst på en maskin med bra ytelse muligheten for å oppgradere som kan gjøre alt en mac kan til under halvparten av prisen kjøp windows.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvordan ser mobiltelefoner ut i dag? Ser de ikke ut som den type touchtelefon som Apple var først på markedet med?

Hva er Ultrabooks? Et forsøk fra Intel på å oppfordre PC-makere til å lage små, lette laptops som Apple hadde slik suksess med.
Vis hele sitatet...
Apple fant jo ikke opp ultrabook konseptet, det ble mer populært etter macbook air ja. https://en.wikipedia.org/wiki/Netbook

Iphone revolusjonerte mobil markedet det skal de ha, alle har kopiert en god del av det konseptet.


Tror jeg skal ha svart på alt
Sist endret av Veys; 13. april 2016 kl. 19:50.