Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4246
Så nettopp "Snøballkrigen" på NRK1.. I slutten fikk vi vite om Dani som hadde fått seg jobb som ambulansearbeider.. Men hvordan går det ann? Han har gått skole for å bli maskinreperatør og jobbe med hjullastere, gravemaskiner osv. Dvs. Bygg og anlegg VG1 og så Anleggsteknikk VG2 har han gått mest sannsynlig.

Om man skal bli ambulansesjåfør så må man jo gå helse og sosial VG1 hvertfall.. Er det mulig for meg å bare søke jobb som ambulansesjåfør uten noen relevant utdanning? Jeg har utdanning innen bygg og anlegg og er ikke akkurat relevant med ambulansesjåføryrket..
Sist endret av Crip; 1. mars 2011 kl. 22:35.
Feil.
Du kan ta dette på realfag kompetanse. Jeg tok dette på realfag kompetanse. Da får du godkjent helse og sosial vg 1, vg 1 ambulansearbeider og vg 2 ambulanse. Men da skal du ha en del basiskunnskaper, Du skal vite åssen du kan se hodeskader på en pasient, kunne ting ang blodtrykk og når det synker og når det øker hva dette tyder på osv. Har du ikke dette får du ikke godkjent realfagkompetanse.
Du skal også ha et prosjekt til fordypning. Selv satt jeg som nestleder i et hjelpekorps i 2 år.
Så må du to år i læra og her er det rift om lærlingsplassene. Særlig på østlandet. Ca 50% sjans.
det er vardø, det er jææævlig slapt her, er 17 år , og får kjøpt tobakk og snus uten fake legg, de har tilogme skjekka bank kort fødselsdatoen min og klarte ikke regne riktig, jeg bor i vardø som student nå og regner med at de ikke er så slappe for og jobbe med ambulanse osv, men i vardø vil jeg regne med at det holder med førerkort for og bli ambulanseskjåfør xD

kan jeg spørre hvor du er ifra? morsomt og vite hvor folk er ifra som ser på serien
Iogmed at du skal godkjennes av staten for å få lov til å bli ambulanse arbeider tror jeg nok at du vil få store problemer om du ikke har noe som helst utdannelse. Læretiden skal du også ta. Den er 2 år uansett hvordan du vrir og vender på det. Kommer du inn med relativt store hull i kunnskapen tror jeg nok de vil sette spørsmålstegn med hvordan du har bestått eksamen. Og du vil aldri bestå den muntlig og praktisk eksamen for å få bli fullverdig ambulanse arbeider om du ikke har det grunnleggende i orden
Jeg skal jobbe på ambulanse i sommer. Går sykepleien til vanlig, og har tatt et kurs på 120 timer med flere prøver underveis, samt at vi skal hospitere 7 vakter i forskjellige relevante tjenester. Kurset vil nok være hardt om du ikke har erfaring/kunnskap fra helsevesenet, de to på kurset som ikke hadde helsefaglig bakgrunn var de eneste som strøk. Men må si kurset var svært lærerikt og mye tyngre enn jeg hadde ventet som sykepleierstudent.
Jeg kan da være "andremann" sammen med en som har fagbrev i ambulansefag. Du må også ha utrykkningslappen til rundt 19.000.-kr.
Om det fins en "snarvei" til fagbrevet vet jeg ikke, vil tro det er som i andre yrkesfag, at du må være lærling i 5 år om du ikke har gått skolen i forveien?

Det er også snakk om at det skal bli/er? paramedic som høyskolegrad her til lands.

Håper dette var til hjelp.
Hva med oss med rulleblad? To saker med legemsfornærmelse, der jeg har fått forelegg på 3000 og 4500.
Sitat av rivar Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, har sett det før, MEN:
Hva defineres som god vandel?
Dramforbruk: Tror "god vandel" er en ganske åpen definisjon..

Når man blir dømt for legemsfornærmelse kan dette jo tyde på at man mangler noe evne til å handle rasjonelt og takle ekstreme situasjoner på en god måte. Altså stikk motsatt av hvordan en ambulansesjåfør burde opptre.

Men om dette ligger langt tilbake i tid, og man i den senere tid, kanskje 5+år? har vist en klart bedre oppførsel, kan det kanskje ses bort i fra. Og kanskje legges i kurven for ungdommelig dumskap, om man i tillegg var veldig ung når man fikk bøtene vil jeg tro spiller en positiv rolle. Derimot at det er to uavhengige dommer, kan nok virke noe skjerpende siden det kan virke som problemet gjentar seg.

Dette er synsing fra min del!!

Send de en mail, evt ring de å hør? De har nok noen rettningslinjer å gå ut i fra!
Sist endret av seven_up; 2. mars 2011 kl. 16:27.
God vandel som vekter er følgende.

Ikke sedelighet
Ikke vold
Ikke vinning

Resten blir sett litt ann. Men tror det uaktuelt om du er domfelt for vold uansett hvor lang tid tilbake i tid det ligger
Trådstarter
9 0
Så hvordan greide Dani å bli ambulansesjåfør? Har de lov å ansette en uten skole osv?
Du kan fint ansette en som ambulanse sjåfør uten skole så lenge han har realfag kompetanse. Men tror nok du har forvekslet det og være ambulanse sjåfør og det og være lærling. Som lærling er du med på bilen men som 3mann som regel.
Ambulanse arbeider er en beskyttet arbeidstittel
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Dramforbruk Vis innlegg
Det vet jeg, har sett det før, MEN:
Hva defineres som god vandel?
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke hatt lyst til å sette en fyr i (den fremste delen av) en ambulanse når denne fyren har påført en annen person skader ved minst to anledninger, kaller seg "Dramforbruk" og tilsynelatende reklamerer for sprit ved alle sjanser som byr seg.


Ville du?
Sitat av Abomination Vis innlegg
det er vardø, det er jææævlig slapt her, er 17 år , og får kjøpt tobakk og snus uten fake legg, de har tilogme skjekka bank kort fødselsdatoen min og klarte ikke regne riktig, jeg bor i vardø som student nå og regner med at de ikke er så slappe for og jobbe med ambulanse osv, men i vardø vil jeg regne med at det holder med førerkort for og bli ambulanseskjåfør xD

kan jeg spørre hvor du er ifra? morsomt og vite hvor folk er ifra som ser på serien
Vis hele sitatet...
Vardø er så slapt at en geit kunne vært ambulansesjåfør.
Altså Abomanatino Vardø ligg på en øde øy, uten folk, uten sygg av hva connection er, dem har tunneln som er den enneste veien ut å in, å dem kjøre ikke lengere en til Vadsø.

Så en ambulansjesjåfør i vardø kan en være en fyr med eplepsi dude med hjertefeil å er blind.

Beklager off topic
Trådstarter
9 0
Sitat av Kain Vis innlegg
Vardø er så slapt at en geit kunne vært ambulansesjåfør.
Altså Abomanatino Vardø ligg på en øde øy, uten folk, uten sygg av hva connection er, dem har tunneln som er den enneste veien ut å in, å dem kjøre ikke lengere en til Vadsø.

Så en ambulansjesjåfør i vardø kan en være en fyr med eplepsi dude med hjertefeil å er blind.

Beklager off topic
Vis hele sitatet...
Greit nok at det er slappt, men er det lovlig?


Kan jeg også bare få jobb som ambulansesjåfør på en øde plass uten noen form for skole eller kurs? Nå vet jeg ikke om Dani tok noen kurs da, men.. Om jeg får jobb og blir annmeldt pga. jeg ikke har nødvendig og riktig opplæring, kan jeg miste jobben som ambulansesjåfør?
For å bli ambulansearbeider må du ta fagbrev, raskeste veien er gjennom helse og sosial og læretid.
men for å arbeide på ambulanse varierer kravene veldig, spesielt i mindre sentrale strøk er det vanlig med kun kursing eller eventuell annen helsefaglig bakgrunn, noen steder bemanner røde kors hjelpekorps ambulanse samt at det er svært vanlig med sykepleierstudenter som vikarer i ambulansetjenestene. Man kan også jobbe på blinkebuss som sykepleier, da trenger man utrykning og intensivkurs. Det finnes også videreutdanninger for sykepleiere som gjør en veldig godt kvalifisert som ambulansepersonell. Anestesi, intensiv eller Medicutdanningen er veldig gode veier inn.

Det vil til en hvert tid være helseforetaket som er ansvarlige for at de operative tilfredstiller krav. Det vil si at normalt vil ikke crip kunne straffes for å kjøre ambulanse så framt arbeidsgiver har godkjent dette (gitt at han ikke har skrytt på seg noe han ikke har)
Røde kors bemanner en tilleggstjeneste. De har ikke lov til å sette nåler, gi morfin eller andre ting. Det er mest syketransport.
Sitat av Crip Vis innlegg
Greit nok at det er slappt, men er det lovlig?


Kan jeg også bare få jobb som ambulansesjåfør på en øde plass uten noen form for skole eller kurs? Nå vet jeg ikke om Dani tok noen kurs da, men.. Om jeg får jobb og blir annmeldt pga. jeg ikke har nødvendig og riktig opplæring, kan jeg miste jobben som ambulansesjåfør?
Vis hele sitatet...
Det har ikke slått deg at du lurer på hvordan du lettest mulig kan lure deg inn i et yrke hvor du er førstelinje som skal hente alvorlig syke mennesker, holde dem i live under turen, og levere en fornuftig rapport til sykehus/legevakt? Tror nok du da vil angre heftig når du står der med en kar med sterke brystsmerter med stråling til venstre arm, og lurer på om dette nå var symptomene på hjerteinfarkt eller lungebetennelse.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
God vandel som vekter er følgende.

Ikke sedelighet
Ikke vold
Ikke vinning

Resten blir sett litt ann. Men tror det uaktuelt om du er domfelt for vold uansett hvor lang tid tilbake i tid det ligger
Vis hele sitatet...
+ ikke narkotika.

Hva som er god vandel kommer helt ann på hvilket yrke.
At du har utøvd vold mot et annet menneske, ikke bare 1 men 2 ganger, er noe jeg ganske sikekrt kan si diskvalifiserer deg som ambulansearbeider.
Sitat av Dice Vis innlegg
+ ikke narkotika.

Hva som er god vandel kommer helt ann på hvilket yrke.
At du har utøvd vold mot et annet menneske, ikke bare 1 men 2 ganger, er noe jeg ganske sikekrt kan si diskvalifiserer deg som ambulansearbeider.
Vis hele sitatet...
Denne typen ville ikke bare kjørt fra Farah når han pissa på ambulansen