Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3861
Virkelig, hva gjør de? Har prøvd å google men det står ingenting om det. Noen her inne som er dataingeniør?

Takk.
En data ingeniør jobber med data, og som regel med systemutvikling og forskning. Men også å bygge og vedlikeholde maskiner.

Vanlige arbeidsoppgaver til dataingeniøren er å utvikle komponenter til datastyrte maskiner, samt å montere, drifte og vedlikeholde datastyrte maskiner.
Vis hele sitatet...
Kilde.
Fattern er dataingeniør, han jobber med datasystemer på større tankbåter og cruiseskip. Han får propeller til å reagere som de skal når de på brua trykker på maskinene.
En dataingeniør er en maskin som forvandler Coca Cola om til datakode

Men seriøst, hva de gjør kommer litt an på hvor du får jobb. Men du lærer mye koding og kan bl.a. utvikle dataprogrammer eller lage animasjonsfilmer som istid eller lage spill. Krever litt spesiell interesse utover å like å spille spill.

Står litt mer her:
http://www.jobbfeber.no/yrker/?id=28368
Programmerer stort sett. Noen jobber selvsagt i administrative stillinger, men de aller fleste starter med utvikling...
Jeg driver med litt utvikling, litt forsking på ny teknologi og har ansvar for noen systemutviklere.
Fjellmannen
ragedAsian's Avatar
Trådstarter
Hvorfor er snittet på data og elektronikk så lavt?(bor i Rogaland)
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Hvorfor er snittet på data og elektronikk så lavt?(bor i Rogaland)
Vis hele sitatet...
Warning: Only guessing!
Fordi datanerdene sitter ved PC-en og gir faen i å lese / gjøre lekser?
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Hvorfor er snittet på data og elektronikk så lavt?(bor i Rogaland)
Vis hele sitatet...
Et snitt styres vel generelt av hvor populært studiet er? Godt mulig jeg tar grundig feil
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Hvorfor er snittet på data og elektronikk så lavt?(bor i Rogaland)
Vis hele sitatet...
fordi det ikke er nok søkere til å fylle opp studiet. Realfag er ikke så veldig populære studier for tiden, og inntakskravet står derfor ikke i relevans med vanskeligheten til faget.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Hvorfor er snittet på data og elektronikk så lavt?(bor i Rogaland)
Vis hele sitatet...
Fordi data og elektronikk (VG2-linja, med mindre et eller annet ingeniørstudium plutselig også har dette navnet) er noe dritt. For å få noe som faktisk har med DATA å gjøre, må du nesten nødvendigvis opp i enten informatikk (gen. studiekomp.) eller dataingeniørstudiet (GS, evt. forkurs).

Data og elektronikk er et svært misnomer, data-delen er svært grunnleggende og relativt lite nyttig. Programmering ser man ikke mye til, bortsett fra mikroprosessorprogrammering i mitt tilfelle. Lite nyttig, selv om det er gøy å pusle med sånt. Hoveddelen er elektronikken, og jeg tror "data og elektronikk" er et veldig bevisst navnevalg.

Hvis du nærer en dyp interesse for å mekke strømforsynere og forsterkere i et helt år, go for it. Du kan alltids ta forkurs etterpå (krav om bestått VG2).
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Hvorfor er snittet på data og elektronikk så lavt?(bor i Rogaland)
Vis hele sitatet...
Fordi jeg er mer glad i å feste, kjøre snowboard, spille gitar og generelt kose meg med den lille tiden jeg har i 20-årene, enn å sitte inne med nesen i bøkene hele dagen. Selv om jeg kjenner mange som satser all fritid på studiene er ikke det noe jeg har lyst til å bruke ungdommen min på. Jeg lever livet nå mens jeg enda kan, så kan jeg nerde foran PC'en senere.

Det er min grunn til å trekke ned snittet til resten av klassen ihvertfall (ligger på rundt C-D, btw)
Sitat av Dramforbruk Vis innlegg
Warning: Only guessing!
Fordi datanerdene sitter ved PC-en og gir faen i å lese / gjøre lekser?
Vis hele sitatet...
Idiot.

Dataingeniør (sivil) på ntnu, er høyt. På høgskolene er det lavere fordi folk stort sett i landet er lite interressert i realfag.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva ligger snittet på for å komme inn på datateknikk linja på NTNU egentlig?
49. Pluss at du må ha rett fagkombinasjon og minst 4 i matte.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
49. Pluss at du må ha rett fagkombinasjon og minst 4 i matte.
Vis hele sitatet...
49 tilsvarer hva da? 5/6 i snitt?
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
49 tilsvarer hva da? 5/6 i snitt?
Vis hele sitatet...
4.9 tror jeg?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
4.9 tror jeg?
Vis hele sitatet...
Så simpelt? jaja, mulig jeg kan klare å komme inn! Da må jeg kanskje gjöre lekser though!
Sitat av Bombasa Vis innlegg
4.9 tror jeg?
Vis hele sitatet...
Karakterkoden er snittet ditt*10 + div. poeng som realfagspoeng. Har man fullt opp med realfag på videregående får man 4 poeng. Altså kommer man inn med 4.5 i snitt.

Andre bonuspoeng kan være kjønnspoeng, aldersoeng m.m.

Husk at for alle linjer er det alltid 2 opptak: Primær- og sekunderopptak. De som kommer rett fra videregående søker på primæropptaket, mens de som har tatt opp fag eller liknende søker på sekundæropptaket. Derfor er sekundærsnittet som regel alltid litt høyere.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
lage animasjonsfilmer som istid eller lage spill.
Vis hele sitatet...
Det er da virkelig ikke noe en dataingenør gjør?
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Karakterkoden er snittet ditt*10 + div. poeng som realfagspoeng. Har man fullt opp med realfag på videregående får man 4 poeng. Altså kommer man inn med 4.5 i snitt.

Andre bonuspoeng kan være kjønnspoeng, aldersoeng m.m.

Husk at for alle linjer er det alltid 2 opptak: Primær- og sekunderopptak. De som kommer rett fra videregående søker på primæropptaket, mens de som har tatt opp fag eller liknende søker på sekundæropptaket. Derfor er sekundærsnittet som regel alltid litt høyere.
Vis hele sitatet...
ahh, okey, takk! Mulig jeg kommer inn etter vidregående om det er 4,5 i snitt jeg trenger!