Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2469
Hei alle medfreaks, håper alle har hatt en flott påske!


Jeg bare har et par spørsmål som jeg lurte på om dere hadde noe kjennskap til her inne;

For dere som fikk det med dere så sluttet jeg å røyke cannabis etter en ganske uheldig episode i August i fjor som utløste ganske kjipe angst og depresjons-følelser..jeg har da altså ikke rørt urten siden den gang, men nå i helgen var det så flott vær, og mine psykiske problemer har merkbart bedret seg den siste tiden så jeg bestemte meg for å prøve en joint sammen med en kompis

Dette gikk veldig fint i den grad at jeg ikke fikk angst, alt var litt som første gang jeg røyket og jeg lo godt og spilte basket med noen venner, før jeg senere sluknet på sofaen til artige YouTube-klipp. Våknet med en litt rar og sliten følelse, men ingen angst eller negative tanker forbundet med selve røykinga.

Nå i dagene etterpå derimot, så har jeg blitt forkjølet og har fått litt varierende feber som kommer og går (er gjerne mest fremtredende på nattestid).

I natt fikk jeg ikke sove, jeg lå og svetta en del og var generelt sett rastløs etter å ha tilbrakt hele dagen mer eller mindre i senga..er dette noe jeg kan kreditere cannabisen, eller er det kanskje vanlig ved feber/forkjølelse?

Uansett, det merkeligste som skjedde i natt var følelsen av at når jeg først sovnet så våknet jeg hele tiden..og hver gang jeg våknet var det akkurat som at jeg hørte lyder som ikke var der (en ringeklokke den ene gangen, en stemme eller hvertfall en slags vocal-sound den andre gangen) - husker jeg ikke feil så var disse relatert til ting jeg drømte om rett før jeg "våknet".

Har hatt hypnagogiske tendenser før når jeg har vært veldig sliten/trøtt i den grad at jeg har sett/lettere kunne sett for meg ansikter, steder osv. når jeg lukker øyene men denne gangen viste det seg å være kun lyd, og det gikk over iløpet av 5-10 sekunder etter jeg våknet.

Noen som har noe kjennskap til dette?

Am I going crazy?


Virket som det var litt delte meninger om dette på nett, så er spent på å høre om noen har erfart det samme.

Ha en god dag videre
Sist endret av Realitybend3000; 29. mars 2016 kl. 15:11.
Jeg har røyket så og si daglig i to år nå, og hvis jeg tar noen dagers pause begynner jeg å svette som faen, får ikke sove og våkner hele tiden. Jeg får også syke drømmer og av og til mareritt. Men jeg får ikke auditive halliser. Det har hendt noen ganger at jeg har røykt store mengder og da har det hørtes ut som om noen skriker navnet mitt mens jeg ligger i senga
Struktur ☸
Fire's Avatar
43 8
Ikke røyk mer før du har gått til legen og forhørt deg om schizofreni. Finn ut om noen i familien din har hatt det. Jeg kan ikke bevise det, men cannabis svekker immunsystemet med røyking, jeg fikk alltid forkjølelse etter perioder med mye røyking. Svettingen og rastløsheten kommer fra milde abstinenser av å ikke ha røykt. Jo, cannabis gir abstinenser men det varierer veldig fra person til person.

Og rett etter du har våknet fra søvn, så kan man få hallusinasjoner uten at det trengs å skyldes rus på noen måte.


http://freak.no/forum/showthread.php...52#post3299052

Det ser jo ut til at du allerede vet at av å opphøre cannabis-røyking medfører svette o.l.
Sist endret av Fire; 29. mars 2016 kl. 16:45.
At Cannabis påvirker søvn og søvnmønstre hersker det liten tvil om, i alle fall. Det er absolutt ikke bare du som opplever dette femomenet, og du er heller ikke i ferd med å bli gal. Pot gjør mer enn bare å få deg til å sovne lettere (gitt at det er riktig strain). Faktisk er hele prosessen veldig involvert, og syklusen mellom de ulike stadiene blir påvirket gjennom hele natten. Som sagt, Cannabis kan påvirke både varigheten og intensiteten av hver av disse fasene. Kan blant annet fortelle at f.eks ved det siste stadiet av de ulike søvnsyklusene (REM-fasen, der den drømmende sover) vil cannabis gjerne redusere forekomsten av drømmer. En teori går ut på at det har en tendens til å dempe dopaminrespons. Dopamin dirigerer jo oppmerskomheten samt at det spiller en viktig rolle under søvn ved å skape drømmer (ikke minst å få deg til å være oppmerksom på dem!). Det kan jo forklare hvorfor drømmene trer tilbake i så voldsom kraft når man slutter å røyke. At man igjen blir sensitiv til dopamin. Du nevner at du har vansker med å sovne samt å forbli sovende. Det er helt vanlig når man slutter å røyke. Veldig livaktige drømmer (REM-bound) er også noe mange rapporterer. At du svetter på nattestid er jo også en klassiker. Det kan med andre ord så klart være abstinenser. Men, slike fenomener som Hypnagogia kan også knyttes til søvndeprivasjon, utmattelse, sensorisk deprivasjon, meditasjon, stress og så videre. Jeg vet fint lite om du faktisk er syk eller om det er en kombinasjon. Sånt kjenner du best på selv. Anbefaler deg å lese litt om Cannabis og søvn. Gjerne også litt informasjon om de ulike søvnsyklusene slik at du kan gjøre deg litt kjent med det. Det er nå i alle fall mange som opplever disse tingene du nevner (auditive hallusinasjoner ved Hypnagogia f.eks). Bare søk litt på nettet så ser du.

Personlig får jeg dette støtt og stadig. Både med og uten Cannabis. Dog, det har blitt verre og mer intenst ved abstinenser fra stoffer (benzodiazepiner). Er nok grunnet nevrokjemisk aktivitet i hjerneområder. En trigger kan så klart ha vært stress og søvnmangel da jeg sliter med insomnia og andre søvnforstyrrelser.
Du er helt trygg. Da jeg våkner kan jeg løpe rett inn i veggen fordi jeg ser en portal og er virkelighetsfjern uten å overdrive. Jeg har hatt det lenge og er ikke psykotisk enda. Deler av hjernen kan våkne før andre, og du ender opp i en halveis drømmetilstand der et virrvarr av komplekse mekanismer kan utspille seg på millioner av måter. Jeg vil tro du er helt trygg.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Sitat av Fire Vis innlegg
Ikke røyk mer før du har gått til legen og forhørt deg om schizofreni. Finn ut om noen i familien din har hatt det. Jeg kan ikke bevise det, men cannabis svekker immunsystemet med røyking, jeg fikk alltid forkjølelse etter perioder med mye røyking. Svettingen og rastløsheten kommer fra milde abstinenser av å ikke ha røykt. Jo, cannabis gir abstinenser men det varierer veldig fra person til person.

Og rett etter du har våknet fra søvn, så kan man få hallusinasjoner uten at det trengs å skyldes rus på noen måte.


http://freak.no/forum/showthread.php...52#post3299052

Det ser jo ut til at du allerede vet at av å opphøre cannabis-røyking medfører svette o.l.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Dette må ingen ta seriøst! Gutten har feber og hans søvn er preget av merkelige opplevelser som han ikke skjenner igjen. feber kan føre til slike tilstander, det går en forferdelig influensa for tiden, han har spilt basket i solen og blitt svett i den kalde vår luften.. joda sikkert Schizofren !

Til TS: Slapp av mann, du er blitt syk og det har ingen sammenheng med den ene jointen what so ever! Drikk te med ingefær og hakk opp hvitløk i store bite, svelg de med ett glass vann og la kroppen jobbe i fred med viruset uten å freak ut for alt mulig annet
prater bare piss
HelloInsomnia's Avatar
Det har jeg hatt veldig lenge, kanskje siden jeg var 13! Hvis jeg fokuserte på en sang lenge nok mens jeg sov i tankene mine, kunne denne sangen bli avspilt rett før jeg sovnet og jeg kunne til og med bli litt skremt men igjen lei meg for at jeg ikke hørte den lenger. Har hatt det i flere år, og kommer under stressa perioder. Har opplevd mye av de i det siste med tanke på at jeg har slutta med hasj, pleier å høre for eksempel en kamerat si "haha søt katt", "Hahahaha", "ØY" osv. En veldig enkel problemløsning på dette er å kjøpe en CD spiller som spiller av regnskog lyder, eller regn, eller whatever eller enkelt og greit spille av musikk fra telefonen din!

Auditive hallisuasjoner før søvn er litt mer sjeldnere, men du er nok helt trygg! Få vekk stresset i livet ditt, når du kommer over kneika så vil du se det går bort av seg selv.

Jeg kan ha det for eksempel et par ganger i uken 3 måneder, så kan jeg gå et helt år uten det, så 1 måned osv osv. Sjeldent lengre enn 3 måneder, har også vært hos legen angående det og han sa det var ingenting å være redd for!

Husk schizo stemmer som oftest ber deg gjøre ting, ikke at du hører en ringeklokke fordi du er på vei til å sovne.
Do Not Conform
oriento's Avatar
HelloInsomnia: Godt å se at du har kommet deg ut av "Tåka" som var for noen uker siden og tenker klart. Dine erfaringer er verdifulle for andre

Opplevelser som virker ekte i en søvn/drømme situasjon er en spennende fenomen, der hjernen "roter" med våken og søvn tilstand. Det er ikke farlig og ingen krise så sant hjernen din klarer innen rimelig tid å catch up. med rimelighetens tid mener jeg inne samme døgnet som du våkner... går du over et døgn og tror kompisen din var der og sa "haha søt katt" og til og med ringer kompisen din og snakker om den søte katten ... ja da må man tenke psykose og ta kontakt med lege.

Jeg ser for meg mye ille ansikter rett før jeg sovne, da mener jeg så ille at de har gått gjennom en forråtnings prosess, mange ganger skvetter jeg til når det virker som de hugger etter meg og våkner, våkner da med hjertebank, svette, og hyperventilerende pust... tar max ett min så vet jeg at det var ren fantasi. Men selv om hjernen vet det, så har den sendt ut noen signaler til resten av kroppen som ikke deaktiveres like raskt som "våken" "søvn" tilstanden... så uroen varer gjerne utover dagen, noe jeg kaller angst. men egentlig er det kun litt treghet i signaliseringen mellom "fare" og "trygghet". jeg har ikke røyka på 27 mnd, og litt vin en kveld der jeg går i koma, fører til merkelige opplevelser nesten 4 døgn etterpå :/ s
prater bare piss
HelloInsomnia's Avatar
Pleier å skjønne at det var søvnfasen innen 2 minutter og legger svært lite tanke i det siden jeg har hatt det så lenge, den tåka jeg var gjennom var konstant frykt om at jeg skulle høre stemmer eller lyder i løpet av dag - ikke når jeg la meg vel og merke! Og takk takk!

Med de ansiktene så kan det hjelpe deg at før du legger deg hvis dette er et hyppig fenomen, at du sier til deg selv at hvis det skulle komme ansikter så skal det være koselige og vennlige - husk å brenn denne tanken inn i deg! Eller så hjelper det også og tenke på sex med en jente, og se for deg sexen og sove med en halvboner. Bare ting jeg har plukket opp etter å ha blitt plaget med dette før, haha!

Prøv å unngå alkohol før du legger deg hvis du har problemer med angst, fordi når alkoholen går ut så blir kroppen urolig og du kan opplevd angst og da sliter du litt ekstra med å sove!
Det som fungerer best for meg er å sette på en youtube spilleliste med et talkshow eller noe som en har på lav lyd og følger med på med lukkede øyne. Før du vet ordet av det ringer alarmen og det er morgen. Selv om en ikke skulle sovne med en gang går det jo fint, da en koser seg der en ligger.
Sist endret av Relevant; 29. mars 2016 kl. 20:18.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Sitat av HelloInsomnia Vis innlegg
Pleier å skjønne at det var søvnfasen innen 2 minutter og legger svært lite tanke i det siden jeg har hatt det så lenge, den tåka jeg var gjennom var konstant frykt om at jeg skulle høre stemmer eller lyder i løpet av dag - ikke når jeg la meg vel og merke! Og takk takk!

Med de ansiktene så kan det hjelpe deg at før du legger deg hvis dette er et hyppig fenomen, at du sier til deg selv at hvis det skulle komme ansikter så skal det være koselige og vennlige - husk å brenn denne tanken inn i deg! Eller så hjelper det også og tenke på sex med en jente, og se for deg sexen og sove med en halvboner. Bare ting jeg har plukket opp etter å ha blitt plaget med dette før, haha!

Prøv å unngå alkohol før du legger deg hvis du har problemer med angst, fordi når alkoholen går ut så blir kroppen urolig og du kan opplevd angst og da sliter du litt ekstra med å sove!
Vis hele sitatet...
Fantastisk gode råd venne, med unntak fra at jeg er en dame og ikke lesbisk og har sjeldent en boner... hehe! men skjønner tegningen. Og tar til meg rådet ved å å begynne å tenke deilige tanker par timer før leggetid.
Alkohol eller thc må være med meg videre, (dessverre) vin er noe jeg drikker torsdager, og bruker resten av helgen på "angst" og "uro". Thc er noe jeg ikke tørr røre igjen fordi jeg fikk så store problemer med systemet når jeg ble tatt.. kan ikke jobbe innen utdannelsen min på 5 år da politiattesten min ikke vil være fri.. og mistet lappen i ett år.. lappen er på plass nå men resten er kaos. litt vin ellers blir jeg tilbudt div medikamenter fra legen som jeg takker nei til fordi har skrekken for å bli en "pille narkis"

Sitat av Relevant Vis innlegg
Det som fungerer best for meg er å sette på en youtube spilleliste med et talkshow eller noe som en har på lav lyd og følger med på med lukkede øyne. Før du vet ordet av det ringer alarmen og det er morgen. Selv om en ikke skulle sovne med en gang går det jo fint, da en koser seg der en ligger.
Vis hele sitatet...
Jeg gjør det samme, rett før jeg sovner så kobler hodet ut lyden av pc`n, alt rundt blir borte... andre ting dukker opp.. og når jeg skvetter til med div ekle bilder i hodet, og våkner til lyden av en hval som lager lyder.. så blir jeg enda mere desorientert...
for meg funker liksom dette, fordi jeg VET ting er ok i virkeligheten, alt som ikke er OK er i fantasi verden.. derfor kan jeg legge meg i foster stilling og si til meg selv " idag er du på bærtur, slapp av og bare føl at du er redd "

Røyker du enda Relevant?
Sist endret av oriento; 29. mars 2016 kl. 20:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
prater bare piss
HelloInsomnia's Avatar
Samme greia gutt eller jente, tenke på motsatt kjønn og å bli kåt gir deg finere tanker enn negative hvis du tilsfredstiller deg selv før leggetid!

Har du alltid hatt disse ekle bildene, eller er det av og på? Kan være tegn på narkolepsi hvis du alltid har hatt de, og fins veldig effektive medisiner mot denne sykdommen så er verdt og ta seg en sjekk!
Sitat av Realitybend3000 Vis innlegg
Am I going crazy?
Vis hele sitatet...
Tvilsomt. Det du beskriver opplever jeg fra tid til annen, særlig i forbindelse
med urolig søvn - ikke uvanlig ved feber/forkjølelse/influensa, eller i perioder
der man stresser og har mye å tenke på.

Tviler på at cannabis har særlig mye å gjøre med dette.

En annen faktor som kan være gjeldende i forhold til søvnkvalitet er inntak av næring i forkant av nattesøvn.

Jeg opplever ihvertfall at jeg sover urolig dersom jeg enten inntar for lite eller
helst for mye mat om kvelden - særlig hvis det er snakk om "middagsporsjoner"
rett før leggetid.
Sitat av oriento Vis innlegg
Røyker du enda Relevant?
Vis hele sitatet...
Ja, men av helsemessige årsaker kan jeg ikke lenger bli ''bakt'' som jeg likte å bli. Røyker ikke fast, gjort det i perioder før, jeg kjøper sjeldent selv, og tar meg gjerne et par trekk av en joint 2-4 ganger i måneden da jeg er omringet av mennesker som har et nærmest religiøst forhold til cannabis og hasj.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hypnagoge hallusinasjoner i forbindelse med søvn og feks søvnparalyse er rimelig normalt og helt ufarlig. Opplever du derimot lydhallusinasjoner når du er lys våken midt på dagen så kan det være et problem.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Sitat av HelloInsomnia Vis innlegg
Samme greia gutt eller jente, tenke på motsatt kjønn og å bli kåt gir deg finere tanker enn negative hvis du tilsfredstiller deg selv før leggetid!

Har du alltid hatt disse ekle bildene, eller er det av og på? Kan være tegn på narkolepsi hvis du alltid har hatt de, og fins veldig effektive medisiner mot denne sykdommen så er verdt og ta seg en sjekk!
Vis hele sitatet...
alltid hatt de foruten når jeg røyka, da husket jeg verken drømmene mine eller hva som skjedde rett før jeg sovnet. jeg har røykt siden jeg var 14 år... frem til jeg var 30 år.. så egentlig er det litt vanskelig å si med sikkerhet men husker ekle ting forbundet med søvn tidlig barne år, og de dukket opp igjen så snart jeg sluttet å røyke.. narcolepsy virker litt over the top da jeg jeg sover godt, og greit med litt fri fantasi... må ikke medisinere alt vekk noe kan få være der uten at det må diagnostiseres eller medisineres .

Sitat av Relevant Vis innlegg
Ja, men av helsemessige årsaker kan jeg ikke lenger bli ''bakt'' som jeg likte å bli. Røyker ikke fast, gjort det i perioder før, jeg kjøper sjeldent selv, og tar meg gjerne et par trekk av en joint 2-4 ganger i måneden da jeg er omringet av mennesker som har et nærmest religiøst forhold til cannabis og hasj.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne skrive noe som er relatert til din opplevelse... men kommer til kort. hvordan har du det når du når du har trekket par-tre trekk av den jointen da?
jeg begynner å bli klar for en "jomfru" trekk men har litt sperrer på hva som kan komme. så jeg driver å avtaler, bestiller, og planlegger med røykere i løpet av uken og når helgen nærmer seg så finner jeg på de dummeste grunnene til hvorfor jeg ikke kan likevel :/ så sitter jeg her med vinen min og føler med som en alkis
Sist endret av oriento; 29. mars 2016 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av oriento Vis innlegg
Vil gjerne skrive noe som er relatert til din opplevelse... men kommer til kort. hvordan har du det når du når du har trekket par-tre trekk av den jointen da?
jeg begynner å bli klar for en "jomfru" trekk men har litt sperrer på hva som kan komme. så jeg driver å avtaler, bestiller, og planlegger med røykere i løpet av uken og når helgen nærmer seg så finner jeg på de dummeste grunnene til hvorfor jeg ikke kan likevel :/ så sitter jeg her med vinen min og føler med som en alkis
Vis hele sitatet...
Av 2-4 vanlige trekk av en joint med 0,6 i føler jeg meg ikke veldig bakt, men jeg føler at verden har en svak glød, musikk er bedre, jeg zoner ut enklere og er litt tung i kroppen. Småskakk rett og slett.
Do Not Conform
oriento's Avatar
hmmm... tar du trekkene og trekker deg tilbake eller er du fremdeles i en sosial setting etterpå? småskakk ville jeg gitt mange tusen for så lenge jeg kunne slippe uroen.. :/ hvor lenge var du uten før du begynte med par trekk her og der?

Til TS, sorry for å forsøple din tråd med mine greier <3
prater bare piss
HelloInsomnia's Avatar
Har du prøvd å ta noen sipp med alkohol før du røyker? Snakker ikke om å bli driiitings, men å få en mini-buzz og ikke være så urolig?
Sitat av oriento Vis innlegg
hmmm... tar du trekkene og trekker deg tilbake eller er du fremdeles i en sosial setting etterpå? småskakk ville jeg gitt mange tusen for så lenge jeg kunne slippe uroen.. :/ hvor lenge var du uten før du begynte med par trekk her og der?

Til TS, sorry for å forsøple din tråd med mine greier <3
Vis hele sitatet...
Ikke bekymre deg for det, jeg lurer på mange av de samme spørsmålene selv - så spør i vei! <3


Tusen takk for mange svar, tror jeg bare må bli vant til ting og ikke krisemaksimere alt..har en lei tendens til det etter jeg fikk den smellen min i August - men ser lys i enden av tunellen