Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 16452
Hei,

Skal om noen uker/måneder inn på Fossumkollektivet, mest sannsyneligvis i Østfold (forhåpentligvis). Grunnen er rus/selvmedisinering og psykiske plager.

Noen her som har vært på Fossum? Hva kan jeg forvente meg? Hvor strenge er de? Har jeg fri utgang? Eget rom? Streng på benzo/medisiner generelt? Og blir jeg kastet ut om jeg tar meg en joint?
Sist endret av Mexxy; 20. februar 2014 kl. 20:11.
Fossumkollektivet!

Jeg har ikke personlig erfaring, men er ofte borti dem. Altså... Fossumkollektivet finner jeg ofte når jeg er på en DNT-hytte og leser i hytteboka. Tyeligvis bruk av friluftsliv i opplegget deres.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hei,



Og blir jeg kastet ut om jeg tar meg en joint?
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å ta plassen til noen hvis du ikke har tenkt til å slutte med dop ?


for mange år siden så husker jeg at dem som var der/hadde vært der skrøyt av Fossum kollektivet og at det var sikkel bra der om det gjelder enda vet jeg ikke
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Hva er vitsen med å ta plassen til noen hvis du ikke har tenkt til å slutte med dop ?


for mange år siden så husker jeg at dem som var der/hadde vært der skrøyt av Fossum kollektivet og at det var sikkel bra der om det gjelder enda vet jeg ikke
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt å slutte å misbruke rusmidler og medikamenter, og få hjelp med de psykiske plagene. Jeg legger meg ikke inn/søker hjelp for å slutte å røyke rev. Hvorfor skulle jeg det? Klart det finnes individer som klarer å ødelegge seg på cannabis, men jeg er ikke en av de.

Men det er klart at hvis cannabisen blir et hinder for utdanning og behandling, så kutter jeg det ut.
Sist endret av Mexxy; 20. februar 2014 kl. 21:32.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg har tenkt å slutte å misbruke rusmidler og medikamenter, og få hjelp med de psykiske plagene. Jeg legger meg ikke inn/søker hjelp for å slutte å røyke rev. Hvorfor skulle jeg det? Klart det finnes individer som klarer å ødelegge seg på cannabis, men jeg er ikke en av de.

Men det er klart at hvis cannabisen blir et hinder for utdanning og behandling, så kutter jeg det ut.
Vis hele sitatet...
hvis du har psykiske plager så er ikke hasj bra for deg i det hele tatt .. , det er ikke alltid at du vet best selv !
Men uansett lykke til og oppdater med hvordan det går
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
hvis du har psykiske plager så er ikke hasj bra for deg i det hele tatt .. , det er ikke alltid at du vet best selv !
Men uansett lykke til og oppdater med hvordan det går
Vis hele sitatet...
Du vet nok heller ikke alltid best. Cannabis skrives ut mot angst- og depresjonslidelser i flere land hvor medisinsk marijuana er lovlig.

I tilfelle du nå tenker: "Men, jammen! Hasj fører til psykiske plager slik som schizofreni og psykoser!", så kan jeg fortelle deg at dette også er feil.(1) (2)
Sist endret av caperno; 20. februar 2014 kl. 22:23.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du vet nok heller ikke alltid best. Cannabis skrives ut mot angst- og depresjonslidelser i flere land hvor medisinsk marijuana er lovlig.

I tilfelle du nå tenker: "Men, jammen! Hasj fører til psykiske plager slik som schizofreni og psykoser!", så kan jeg fortelle deg at dette også er feil.(1) (2)
Vis hele sitatet...
så medisinsk marihuana er det samme som illegal hasj
Er andre ting som fører til værre psykiske plager enn litt bønne røyking, alkohol foreksempel.
Men tilbake til det du spurte om, har aldri vært der selv, men kjenner en som har vært der å hadde ikke noe negativt å si om stedet.
Gi det en sjanse, blir det for mye/for kjipt så er det ikke værre enn å dra hjem, eventuelt søke seg inn et annet sted.

Sitat av SleggeFett Vis innlegg
så medisinsk marihuana er det samme som illegal hasj
Vis hele sitatet...
I mange tilfeller, ja!
Sist endret av KjellFresh; 20. februar 2014 kl. 22:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du vet nok heller ikke alltid best. Cannabis skrives ut mot angst- og depresjonslidelser i flere land hvor medisinsk marijuana er lovlig.

I tilfelle du nå tenker: "Men, jammen! Hasj fører til psykiske plager slik som schizofreni og psykoser!", så kan jeg fortelle deg at dette også er feil.(1) (2)
Vis hele sitatet...
Diverse piller skrives også ut til folk med psykiske lidelser, uten at det betyr at man ikke bør passe på..
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
så medisinsk marihuana er det samme som illegal hasj
Vis hele sitatet...
Ja, de inneholder de samme virkestoffene. De medisinske egenskapene er de samme uavhengig av lovlighetsgraden.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Diverse piller skrives også ut til folk med psykiske lidelser, uten at det betyr at man ikke bør passe på..
Vis hele sitatet...
Dette er riktig. At piller skrives ut for slike lidelser betyr heller ikke at pillene er det eneste som fungerer, ei heller at pillene er mindre skadelige enn cannabis.
Sist endret av caperno; 20. februar 2014 kl. 22:32.
Sitat av caperno Vis innlegg
Ja, de inneholder de samme virkestoffene. De medisinske egenskapene er de samme uavhengig av lovlighetsgraden.
Vis hele sitatet...
vel den illegale er vel mye sterkere eller hva ? men uansett hvordan du vrir å vender på det så er det noe helt annet å bli medisinert med medisink stoff skrevet ut av lege enn å selv medisinere deg med ett illegalt stoff som du ikke vet styrken på eller hva det inneholder
Du burde i det minste vente til du er ute av kollektivet igjen før du fyrer opp. Kan umulig se for meg at de ser på det som positivt om du fyrer under oppholdet på et sted de behandler personer med psykisk sykdom og rusmisbruk.

Cannabis er tross alt ulovlig i Norge enn så lenge.
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette er riktig. At piller skrives ut for slike lidelser betyr heller ikke at pillene er det eneste som fungerer, ei heller at pillene er mindre skadelige enn cannabis.
Vis hele sitatet...
Det betyr heller ikke at cannabis er uskadelig, og er et rusmiddel det er særlig smart å benytte dersom en allerede sliter med psykiske lidelser.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
vel den illegale er vel mye sterkere eller hva ? men uansett hvordan du vrir å vender på det så er det noe helt annet å bli medisinert med medisink stoff skrevet ut av lege enn å selv medisinere deg med ett illegalt stoff som du ikke vet styrken på eller hva det inneholder
Vis hele sitatet...
Den illegale er ikke nødvendigvis sterkere, nei! Det blir som å si at ølet man brygger hjemme alltid er sterkere enn det man kjøper på polet...

Hypotetisk scenario: Jeg har resept på cannabis som er skrevet ut av en tysk lege, og kan derfor innføre cannabis for inntil tre måneders bruk hjem til Norge. Etter at tre måneder er gått, så velger jeg å dyrke den samme cannabisen privat, slik jeg slipper å hente nytt fra Tyskland. Dette er ulovlig. Jeg lurer på hvordan dette, rent medisinsk, er "noe helt annet" enn å hente ut medisinen lovlig på apoteket i Tyskland?

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det betyr heller ikke at cannabis er uskadelig, og er et rusmiddel det er særlig smart å benytte dersom en allerede sliter med psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Det har jeg heller aldri påstått. Faktum er likevel at cannabis kan være angst- og depresjonshemmende. Med det sagt så betyr det selvsagt ikke at det vil passe for alle, akkurat som at ikke alle piller passer for alle. Det er derfor det finnes så mange medisiner, og ikke kun en medisin som skrives ut til alle. Mitt førsteinnlegg var bare ett svar til SleggeFett som skriver at hasj "ikke er bra for deg i det hele tatt", noe som ikke stemmer ettersom det er bevist at det kan være bra for noen.
Sist endret av caperno; 20. februar 2014 kl. 22:47.
Sitat av caperno Vis innlegg



Det har jeg heller aldri påstått. Faktum er likevel at cannabis kan være angst- og depresjonshemmende. Med det sagt så betyr det selvsagt ikke at det vil passe for alle, akkurat som at ikke alle piller passer for alle. Det er derfor det finnes så mange medisiner, og ikke kun en medisin som skrives ut til alle. Mitt førsteinnlegg var bare ett svar til SleggeFett som skriver at hasj "ikke er bra for deg i det hele tatt", noe som ikke stemmer ettersom det er bevist at det kan være bra for noen.
Vis hele sitatet...
Nå er all Rus gift for kroppen og ikke bra.. så hvorfor er dere hasjrøykere bestandig så ivrigi på å uskadligjøre hasj ? jeg snuser og vet jo selv at det er skadelig for kroppen..
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Nå er all Rus gift for kroppen og ikke bra.
Vis hele sitatet...
Hvordan definerer du "gift for kroppen" da? Er det noen LD50-grense, eller er det en slags psykisk giftighet du snakker om eller hva? Alt vi har i oss her i verden er skadelig i for store doser. Så det blir en litt merkelig påstand..
Sist endret av legalize_it; 20. februar 2014 kl. 23:01.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Nå er all Rus gift for kroppen og ikke bra.. så hvorfor er dere hasjrøykere bestandig så ivrigi på å uskadligjøre hasj ? jeg snuser og vet jo selv at det er skadelig for kroppen..
Vis hele sitatet...
Hva er poenget ditt? Svært mange legemidler kan man ruse seg på, og svært mange legale legemidler omsettes illegalt. Sier du at disse legemidlene er gift for kroppen og ikke bra, og at det er en konstant sannhet? Jeg forsøker ikke å uskadeliggjøre hasj, men å fortelle deg at det ikke er så sort/hvitt som du later til å tro. Selv om jeg ikke har røyket hasj i år, så skal du få lov til å få kalle meg for en hasjrøyker dersom det får deg til å føle deg bedre.
Sist endret av caperno; 20. februar 2014 kl. 23:05.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
vel den illegale er vel mye sterkere eller hva ? r
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra? De desidert sterkeste sakene jeg har røyket har vært kjøpt legalt, fullstendig uten unntak. Man får ikke skikkelig potent hasj/marihuana før man kan kjøpe det lovlig (påstand).
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hei,

Skal om noen uker/måneder inn på Fossumkollektivet, mest sannsyneligvis i Østfold (forhåpentligvis). Grunnen er rus/selvmedisinering og psykiske plager.
Vis hele sitatet...
Grip sjansen du har fått til å snu om på livet ditt. Istedenfor å tenke på hvordan du kan bende reglene, prøv å motivere deg selv til å lære å leve uten rus ved å tenke på helsa di, familien din, livet ditt.

Jeg håper du lykkes!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Nå er all Rus gift for kroppen og ikke bra.. så hvorfor er dere hasjrøykere bestandig så ivrigi på å uskadligjøre hasj ? jeg snuser og vet jo selv at det er skadelig for kroppen..
Vis hele sitatet...
Jeg ufarliggjør ikke hasj. Jeg skrev tidligere i tråden at enkelte individer ikke tåler cannabis, men for min del, etter 4 år med røyking, samtidig som jeg har hatt psykiske plager og personlighetsforstyrrelser hele livet mitt, så tåler jeg cannabis ganske greit. Sopp, LSD, MDMA, DMT, 2C-x, MXE også for den saks skyld.

Men nå laget jeg ikke denne tråden for å diskutere hvor farlig tjall er, men hvordan erfaringer og opplevelser enkelte har med Fossum.

Det med hasjen var bare et spørsmål om hvor strenge de var. Har ikke planer å røyke inne på selve kollektivet, men heller ute på byen eller hos andre folk.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Grip sjansen du har fått til å snu om på livet ditt. Istedenfor å tenke på hvordan du kan bende reglene, prøv å motivere deg selv til å lære å leve uten rus ved å tenke på helsa di, familien din, livet ditt.

Jeg håper du lykkes!
Vis hele sitatet...
Det var kun tjall jeg tenkte på. Psykadeliske stoffer også, siden det er en del av meg, men blir selvsagt ikke å ta en tripp under oppholdet

Her er det snakk om å slutte skyte pepper, pakke i seg RC coctailer, benzo og opiater. Har ingen planer om å bli frelst og leve helt A4.

Og selvsagt få hjelp til de psykiske plagene, få hjelp til utdanning og eget bosted.
Sist endret av Mexxy; 21. februar 2014 kl. 09:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Poenget til sleggefett er at selvmedisinering med cannabis fort blir uoversiktlig. I land der medisinsk marihuana benyttes mot psykiske plager er helsepersonell innblandet. Medisin mot tilsvarende plager her i Norge benyttes også i samråd med helsepersonell. At substanser ulovlige i Norge kan ha helsebringende effekt på flere områder er jeg overbevist om, men de samme stoffene kan også gjøre minst like mye skade ved uvettig bruk. Når man er kommet til det punktet hvor man velger å dra på rusklinikk for å få skuta på rett kjøl er bruk av psykadelika og cannabis noe man bør være ytterst forsiktig med. Trådstarter har psykiske problemer, har ramset opp et utall sterkt avhengighetsskapende og\eller psykisk tærende stoffer han har brukt de siste årene. Amfetaminbruk f.eks er kjent for å ende med psykoselignende tilstander etter lang tids bruk. Dette er noe trådstarter har funnet ut at han må slutte med. Bra, da det kan hende amfetaminbruk har en sammenheng med de psykiske plagene hans. Jeg tror de fleste ser hvilket idiotisk sjansespill det er for trådstarter å bruke psykadelika og cannabis under oppholdet sitt på Fossum.
Har ikke hatt noe kontakt med Fossum selv, men har hørt et foredrag om det på skolen. Tror de opererer med 5 trinn, hvor det siste trinnet har som mål at brukeren skal klare seg selv. Bo i egen leilighet, greie de dagligdagse gjøremålene osv. Hvis du blir tatt i å benytte et rusmiddel, går du tilbake på trinn 1 og må gå hele veien en gang til. Evt mister du plassen din til noen andre som er mer motivert. Lykke til.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Bra, da det kan hende amfetaminbruk har en sammenheng med de psykiske plagene hans. Jeg tror de fleste ser hvilket idiotisk sjansespill det er for trådstarter å bruke psykadelika og cannabis under oppholdet sitt på Fossum.
Vis hele sitatet...
Plagene kom før rusbruket. Jeg sa at jeg ikke kom til å bruke psykadelika under oppholdet, men heller ikke at jeg kom til å slutte med det. Var bare hvor streng de var på en joint i ny og ne, utenfor kollektivet vel å merke.

Vi er ikke her for å diskutere hva som er bra/ikke bra for meg eller hvor farlig hasj er. Jeg ville bare vite erfaringer om Fossum.
Sist endret av Mexxy; 22. februar 2014 kl. 07:09.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Plagene kom før rusbruket. Jeg sa at jeg ikke kom til å bruke psykadelika under oppholdet, men heller ikke at jeg kom til å slutte med det. Var bare hvor streng de var på en joint i ny og ne, utenfor kollektivet vel å merke.

Vi er ikke her for å diskutere hva som er bra/ikke bra for meg eller hvor farlig hasj er. Jeg ville bare vite erfaringer om Fossum.
Vis hele sitatet...
Hva faen for noen mirakler tror du de gjør når du ikke selv er villig? Hvordan skal noen kunne hjelpe deg med psyken mens du fortsetter å ruse deg?

Erfaringer fra stedet blir jo totalt irrelevante når du ikke er villig til å slutte ruse deg. "Jeg vil slutte med A og fortsette med B".. Smart.

Skjønner godt at du ikke får svarene du ønsker her, gi plassen til noen som trenger den og vil ha den. Eller ta deg inn på ett av de private behandlingstedene hvor du må betale selv. Du kan komme inn på dagen mange steder men du vil vel at staten skal betale for deg. Alternativt har du også scientologkirken, Hank von helvete er jo ett unntak som syns det er greit å drikke og ruse seg litt så lenge han ikke skyter H.
Sist endret av Yalla; 22. februar 2014 kl. 09:48.
Det Bacongull sier er riktig. Med din holdning vil du ikke holde lenge på Fossumkollektivet, men bli kasta ut temmelig raskt. På Fossumkollektivet lever man såpass tett innpå hverandre at dine små hemmeligheter enkelt vil bli avslørt (og de bruker selvfølgelig pisseprøver).
Når det er sagt, så er det mange som kommer til behandlingssteder med samme holdning som deg, men som faktisk klarer å lære noe viktig under oppholdet: Erfaring viser - med svært få unntak - er du rusavhengig så har du to valg: Fortsette som før eller kutte alle rusmidler.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Hva faen for noen mirakler tror du de gjør når du ikke selv er villig? Hvordan skal noen kunne hjelpe deg med psyken mens du fortsetter å ruse deg?

Erfaringer fra stedet blir jo totalt irrelevante når du ikke er villig til å slutte ruse deg. "Jeg vil slutte med A og fortsette med B".. Smart.

Skjønner godt at du ikke får svarene du ønsker her, gi plassen til noen som trenger den og vil ha den. Eller ta deg inn på ett av de private behandlingstedene hvor du må betale selv. Du kan komme inn på dagen mange steder men du vil vel at staten skal betale for deg. Alternativt har du også scientologkirken, Hank von helvete er jo ett unntak som syns det er greit å drikke og ruse seg litt så lenge han ikke skyter H.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet mitt var i grunn om de så på cannabis i ny og ne som alvorlig. Hvis det er tilfelle, så greit, da skal jeg holde meg unna det.

Og kom ikke her med frekke kommentarer. Hva vet du om meg? Hva vet du om mitt forhold til rusmidler? Er det virkelig sånn at enten så må man kutte ut alt for alltid eller være helt narkoman? Er det virkelig så svart/hvitt?

Og som jeg har sagt tidligere, så har tråden sporet helt av pga mødre og streitinger som hisser seg opp fordi noen liker å fyre litt rev. Jeg legger meg da faen ikke inn på noe kollektiv eller avrusning for å slutte å røyke tjall. Det klarer jeg på egenhånd. Jeg vil ha hjelp til å slutte å misbruke harde stoffer, medikamenter, få hjelp med de psykiske plagene og hjelp til å få rett utdanning.

Er det så jævlig vanskelig å forstå? Klarer dere ikke å lese innleggene mine før dere kommer med oppgulp og irriterende moraldritt?

Sitat av eppen Vis innlegg
Det Bacongull sier er riktig. Med din holdning vil du ikke holde lenge på Fossumkollektivet, men bli kasta ut temmelig raskt. På Fossumkollektivet lever man såpass tett innpå hverandre at dine små hemmeligheter enkelt vil bli avslørt (og de bruker selvfølgelig pisseprøver).
Når det er sagt, så er det mange som kommer til behandlingssteder med samme holdning som deg, men som faktisk klarer å lære noe viktig under oppholdet: Erfaring viser - med svært få unntak - er du rusavhengig så har du to valg: Fortsette som før eller kutte alle rusmidler.
Vis hele sitatet...
Det var kun cannabisen jeg hadde spørsmål om. Hvis de virkelig er så strenge, så får jeg vel bare holde meg unna det, selv om røykingen ikke er relevant til problemene mine.
Sist endret av Mexxy; 22. februar 2014 kl. 10:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når man har rusa seg lenge og mye, bygger man hele identiteten sin rundt det. Det blir hvem man er. Når du Muradi sier at tjall og psykedeliske stoffer er en del av deg, så tenker jeg at det er jo sikkert riktig det. Det er helt vanlig å mene det, det er det som gjør rehabilitering så vanskelig når man først har pådratt seg et rusproblem. Folk leter etter en måte å fortsette med rusen uten avhengigheten, skadevirkningene, livsstilen og alt som følger med. Det er den avhengige personligheten som snakker.

Jeg tror ikke man nødvendigvis må slutte med alt for alltid. Men jeg tror at man ihvertfall er nødt til å slutte for en god stund. Rehabilitering er tidkrevende og krever engasjement, ellers virker det rett og slett ikke. Det holder ikke å bare slutte, det holder ikke å droppe noen stoffer og fortsette videre med samme selvbilde og livsstil. Dessverre. Da går man på viljestyrke alene, og det er bare et spørsmål om tid før man ramler utpå igjen.

Man er nødt til å jobbe med det som gjør at man trenger rus, og man må bli kjent med seg selv uten rus. Man må like seg selv uten rus. Så - etter noen år når man har bena trygt plantet på jorda, kan man kanskje ta en tur i ny og ne. Kanskje. Men det er noe man eventuelt må ta stilling til når man har gjort hele den store jobben som må til. Når man først har kommet dit kan det godt hende man har funnet ut at det ikke er så viktig lenger.

Jeg bråsluttet og av ulike grunner ble jeg nødt til å fortsette å slutte. Jeg hadde sluttet i et helt år uten å være noe annet enn en aktiv misbruker som ikke brukte noe akkurat da. Det ville gått galt før eller siden, for jeg var så utrolig svak og sliten av alt. Ulykkelig, rett og slett. Så skjedde det ting som tvang meg til å ta et oppgjør med meg selv og fortiden, og først der startet rehabiliteringen. Det er beinhardt, men det man bygger kan ingen ta fra en etterpå.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Susanna Vis innlegg
Når man har rusa seg lenge og mye, bygger man hele identiteten sin rundt det. Det blir hvem man er. Når du Muradi sier at tjall og psykedeliske stoffer er en del av deg, så tenker jeg at det er jo sikkert riktig det. Det er helt vanlig å mene det, det er det som gjør rehabilitering så vanskelig når man først har pådratt seg et rusproblem. Folk leter etter en måte å fortsette med rusen uten avhengigheten, skadevirkningene, livsstilen og alt som følger med. Det er den avhengige personligheten som snakker.

Jeg tror ikke man nødvendigvis må slutte med alt for alltid. Men jeg tror at man ihvertfall er nødt til å slutte for en god stund. Rehabilitering er tidkrevende og krever engasjement, ellers virker det rett og slett ikke. Det holder ikke å bare slutte, det holder ikke å droppe noen stoffer og fortsette videre med samme selvbilde og livsstil. Dessverre. Da går man på viljestyrke alene, og det er bare et spørsmål om tid før man ramler utpå igjen.

Man er nødt til å jobbe med det som gjør at man trenger rus, og man må bli kjent med seg selv uten rus. Man må like seg selv uten rus. Så - etter noen år når man har bena trygt plantet på jorda, kan man kanskje ta en tur i ny og ne. Kanskje. Men det er noe man eventuelt må ta stilling til når man har gjort hele den store jobben som må til. Når man først har kommet dit kan det godt hende man har funnet ut at det ikke er så viktig lenger.

Jeg bråsluttet og av ulike grunner ble jeg nødt til å fortsette å slutte. Jeg hadde sluttet i et helt år uten å være noe annet enn en aktiv misbruker som ikke brukte noe akkurat da. Det ville gått galt før eller siden, for jeg var så utrolig svak og sliten av alt. Ulykkelig, rett og slett. Så skjedde det ting som tvang meg til å ta et oppgjør med meg selv og fortiden, og først der startet rehabiliteringen. Det er beinhardt, men det man bygger kan ingen ta fra en etterpå.
Vis hele sitatet...
Fint at noen kommer med konstruktive og informerende innlegg. Det er klart at jeg må endre en del holdninger, særlig misbruk av narkotika. Om det er problematisk å kunne røyke litt ved siden av, selv om det ikke er relevant til det jeg trenger hjelp til, så er det klart at jeg holder meg unna tjallen og prioriterer rehabliteringen.

Så kan vi gå tilbake til hva tråden handler om; altså erfaringer med Fossum? Orker ikke å diskutere med fremmede hvor farlig hasj er og, hva jeg tåler og ikke tåler. Det var bare et spørsmål om de var strenge på røykings, ikke noe mer. Unødvendig å lage en stor diskusjon på et enkelt ja/nei spørsmål.

Og jeg kan betrygge dere skattebetalere at jeg kommer til å holde meg 100% streit hvis det er det som må til for at jeg skal kunne få hjelp og få en bedre hverdag. Der har dere det. Ikke noe mer å diskutere om det nå.
Sist endret av Mexxy; 22. februar 2014 kl. 10:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Muradi og alle andre som digger rus: Hvis du leser denne tråden om nervekjemi, så ser du hvordan de enkelte rusmidlene påvirker de forskjellige nervotransmitterene osv. Og mange her påstår at cannabis ikke påvirker depresjoner og andre psykiske plager, noe jeg er totalt uenig i! For cannabis er ikke cannabis!

For det er mange forskjellige "sorter" cannabis, der banasen mellom virkestoffene er forskjellig. De jeg kjenner til er THC (TeraHydroCannabinol) og cannabidiol. Der cannabidiol faktisk motvirker psykoser og virker beroligende. Mens THC er akkurat motsatt, den forårsaker psykoser og gir angst. Så har du da "sorter" som inneholder absolutt mest THC. Og en "sort" med navn 'Scunk', har nesten bare THC. Og selvsagt vil noe slikt som dette påvirke deg psykisk, uansett! Det er gjort forsøk, der personer har fått en dose med uttynnet THC intravenøst. Ser blir personer under rusen intervjuet, og svarene fylt ut i et skjema. Og sympomene er ganske mye lengre forbi, en "poengsummen" til schizofreni under rusen. Du ser hvordan forsøket er gjort her ca 45 min ut i filmen, men jeg anbefaler deg å se hele, denne også! Og når du kjøper cannabis eller hasj på gata, vet du hvilken "sort" dette er lagd av? Og det er ikke umulig, at dette er forskjellig gang for gang. Og jeg kjenner nå en, som begynte å røyke hasj når han var 13 år gammel. Psykiateren hans sier det er hasjen, som er skylden i hans schizofreni. Og jeg antar at psykiateren vet mer om hva som skjer i hjernen med og uten div. stoffer, enn de fleste av oss!

Og er det en som sliter med å ha riktig forståelse og/eller tolkning av virkeligheten. Så jeg tror neppe et stoff, som fjerner deg litt eller mye fra virkeligheten, hjelper deg med forståelse og/eller tolkning av virkeligheten! Eller? Kjenner også ei dame litt i Sarpsborg, som jobber mye med folk som ruser seg. Hun sa også til meg, at det er ca. 20 av disse, som antageligvis er blitt schizofren av cannabis eller hasj. Så ubetydelig for den psykiske helsen, tror jeg det absolutt ikke er!


Og ellers så mimikerer mange psykedeliske stoffer serotonin i hjernen. Depresjoner er rent fysisk sett en ubalanse mellom serotonin, dopamin og andre nevrotransmittere.
Hvis en tar et stoff, som øker produksjonen av en av disse stoffene, vil kroppen prøve å kompansere for akkurat dette. Dette ses med mange stoffer. Der f.eks opiater gir treg mage i begynnelsen, mens magen blir mer normal etter varig bruk. Mens hvis du bråslutter får du rennarumpe, som gir seg etter hvert. Og det motsatte med koffein, som er i kaffe og te. Og dette kommer av hvordan disse stoffene øker (koffein) eller minsker (opiater) mengder med nevrotransmittere i synapsene.

Dette skjer også ved langvarig bruk på mange rusmidler. Der MDMA bl.a. øker utskillelsen av serotonin, og sentralstimulerende øker utskillelsen av dopamin. Det er derfor en kommer i en kjempedepresjon, etter langvarig bruk av disse!
Og langvarig bruk av serotoninhermere, skal også logisk sett senke serotoninproduksjonen i hjernen, sammen med at de gjør en elendig jobb som serotonin. Og det er derfor du er så lykkelig, etter en god tripp psykidelika.
Og som du ser, så har ALLE disse stoffene, en direkte lenke til din psykiske helse. Så det at du prøver å argumentere noe av disse stoffene som ubetydelige, blir bare for dumt!

Og jeg har gått i psykodynamisk samtaleterapi selv i over 6 år. Så jeg vil si, at jeg har et "ørlite" innblikk i hva dette angår! Og å dope seg vekk fra smerten og problemene, minsker virkningen av denne terapien. Ja den kan til og med fjerne effekten.

For poenget med denne terapien, er at du skal endre deg selv, dine handlingsmønstere, og bearbeide evt. dritt ifra din barndom. For det er kun igjennom dette, du får fjernet dette "drittlasset" fra ditt liv. Og det er å dra rundt på dette "drittlasset", som gjør en så forbanna sliten!
Sist endret av aluminiumfluorid; 22. februar 2014 kl. 14:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Så det at du prøver å argumentere noe av disse stoffene som ubetydelige, blir bare for dumt!
Vis hele sitatet...
Vi er alle forskjellige. Og jeg har bare sagt at visse typer psykadelika og et moderat forbruk av cannabis ikke er relevant til min behandling og fremtid. Alt du sier er riktig, men jeg har på ingen måte ufarliggjort verken psykadelika eller cannabis. Jeg ville bare ha et svar på om Fossum ser på en joint i ny og ne utenfor kollektivet som alvorlig eller ikke. Jeg startet ikke denne tråden for å diskutere hva som er bra for meg, hvor farlig cannabis/psykadelika er (for jeg vet dette fra før, men takk for opplysningen alikevel), men for å høre andres erfaringer fra dette kollektivet. Det virker som at mesteparten her hengte seg opp i den lille biten om det er greit å ta seg en blås eller ikke, altså et enkelt ja/nei spørsmål, men hva faen skjer? Hele tråden er sporet helt av nå med moralisme.

Og selvsagt, hvis Fossum har nulltoleranse for røykings, så skal jeg heller ikke røyke. Kan ikke folk lære seg å lese igjennom tråden før man begynner å kommentere?
Sist endret av Mexxy; 22. februar 2014 kl. 15:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Vi er alle forskjellige. Og jeg har bare sagt at visse typer psykadelika og et moderat forbruk av cannabis ikke er relevant til min behandling og fremtid. Alt du sier er riktig, men jeg har på ingen måte ufarliggjort verken psykadelika eller cannabis. Jeg ville bare ha et svar på om Fossum ser på en joint i ny og ne utenfor kollektivet som alvorlig eller ikke. Jeg startet ikke denne tråden for å diskutere hva som er bra for meg, hvor farlig cannabis/psykadelika er (for jeg vet dette fra før, men takk for opplysningen alikevel), men for å høre andres erfaringer fra dette kollektivet. Det virker som at mesteparten her hengte seg opp i den lille biten om det er greit å ta seg en blås eller ikke, altså et enkelt ja/nei spørsmål, men hva faen skjer? Hele tråden er sporet helt av nå med moralisme.

Og selvsagt, hvis Fossum har nulltoleranse for røykings, så skal jeg heller ikke røyke. Kan ikke folk lære seg å lese igjennom tråden før man begynner å kommentere?
Vis hele sitatet...
Og hva tror du? Når Fossumklinikken er en klinikk for rusavhengige. Da har egentlig du spurt et spørsmål, som vanlig oppegående folk har sett svaret på, når de har sett ditt spørsmål. Kutt ut hele dritten nå du! For er de positive effektene av disse (hvis noen?) så bra, at dem forsvarer at du understøtter organisert kriminalitet, og være i klammeri med loven p.g.a. dette?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og hva tror du? Når Fossumklinikken er en klinikk for rusavhengige. Da har egentlig du spurt et spørsmål, som vanlig oppegående folk har sett svaret på, når de har sett ditt spørsmål. Kutt ut hele dritten nå du! For er de positive effektene av disse (hvis noen?) så bra, at dem forsvarer at du understøtter organisert kriminalitet, og være i klammeri med loven p.g.a. dette?
Vis hele sitatet...
Det er flere klinikker og i noen tilfeller LAR som ser forbi cannabis. Derfor spør jeg. Jeg har ingen erfaring med Fossum. Men nå har jeg sikkert nevnt i flere innlegg at jeg ikke vil ha noe mer diskusjon ang. dette. Jeg har fått svaret for lenge siden. Kan vi gå on-topic nå?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er flere klinikker og i noen tilfeller LAR som ser forbi cannabis. Derfor spør jeg. Jeg har ingen erfaring med Fossum. Men nå har jeg sikkert nevnt i flere innlegg at jeg ikke vil ha noe mer diskusjon ang. dette. Jeg har fått svaret for lenge siden. Kan vi gå on-topic nå?
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at flere klinikker ser gjennom cannabis? Det er vel heller snakk om at flere klinikker sliter med mye misbruk blant brukerne. Det er ikke dermed sagt at det er hverken anbefalt eller akseptert. Det er bare opp til deg hva du vil få ut av oppholdet. Du har fått mange gode svar her, ingen moralprekener og de burde tenke litt nøyere over.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du har fått mange gode svar her, ingen moralprekener og de burde tenke litt nøyere over.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått gode svar angående misbruk av cannabis og psykadelika, men veldig lite om erfaringer/informasjon om Fossum generelt. De fleste hengte seg opp i det lille spørsmålet om cannabis var greit eller ikke, og jeg har svart flere ganger at jeg prioriterer behandlingen foran tjallen, men fremdeles holder folk på.
ArbeidsledigProletar
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
så medisinsk marihuana er det samme som illegal hasj
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk i veldig mange tilfeller VELDIG feil. Medisinske strains, som faktisk er for medisin har ofte nesten ikke THC i seg, men mange av de andre cannanobiodene.

Det sier seg selv at de ikke bruker strains med høy THC-verdi for å behandle psykiske lidelser.

Du slokker ikke et bål med bensin.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Fossum har flere avdelinger. Ruud er bare gutter, Primæren er for folk med større psykiske issues, Gården er folk mer vanlige folk med et rusproblem. Kan fortelle om hvordan det var der. Du bor der med ca 12-13 andre i alderen 16-23 tror jeg, de fleste er gjennom barnevernet. Er et fasesystem som du klatrer oppover etterhvert. Er rimelig strengt de første par ukene, du har ingen tlf eller pc, du kan ikke være alene så om du skal ta en røyk må du spørre om noen kan bli med deg. I fase 1 kan du gå rundt på området alene, i fase 2 kan du søke om en tur til Oslo etc med en annen i fase 2, i fase 3 kan du reise ut alene, i fase 4 bor du med 3-4 andre i et hus nedi Spydeberg, i fase 5 får du egen leilighet der. Tar et år for de fleste å nå fase 5.

Det er frokost kvart over 7. Så er det morgenmøte, hvor de sies hva som skjer den dagen, i tillegg kan folk dele hva de vil. Så er det arbeidsoppgaver, som å vaske dass, vask, gulv, ta kjøkken, lage mat etc frem til 5, men med mye pauser. Gym 2 ganger i uka, skole 4 timer i uka.

Er noen rom som er delte, andre ikke. Er ca 50/50. Du har ikke fri utgang før etter et halvt år minst, men hvis du går opp i faser kan du dra steder etter å ha søkt om det. Benzo er ikke lov, er vel stort sett bare c-preparater man kan bruke der. Blir du tatt i å ruse deg blir du enten kasta ut, eller dra på en hytte i noen dager før du kan komme tilbake.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Fossum har flere avdelinger. Ruud er bare gutter, Primæren er for folk med større psykiske issues, Gården er folk mer vanlige folk med et rusproblem. Kan fortelle om hvordan det var der. Du bor der med ca 12-13 andre i alderen 16-23 tror jeg, de fleste er gjennom barnevernet. Er et fasesystem som du klatrer oppover etterhvert. Er rimelig strengt de første par ukene, du har ingen tlf eller pc, du kan ikke være alene så om du skal ta en røyk må du spørre om noen kan bli med deg. I fase 1 kan du gå rundt på området alene, i fase 2 kan du søke om en tur til Oslo etc med en annen i fase 2, i fase 3 kan du reise ut alene, i fase 4 bor du med 3-4 andre i et hus nedi Spydeberg, i fase 5 får du egen leilighet der. Tar et år for de fleste å nå fase 5.

Det er frokost kvart over 7. Så er det morgenmøte, hvor de sies hva som skjer den dagen, i tillegg kan folk dele hva de vil. Så er det arbeidsoppgaver, som å vaske dass, vask, gulv, ta kjøkken, lage mat etc frem til 5, men med mye pauser. Gym 2 ganger i uka, skole 4 timer i uka.

Er noen rom som er delte, andre ikke. Er ca 50/50. Du har ikke fri utgang før etter et halvt år minst, men hvis du går opp i faser kan du dra steder etter å ha søkt om det. Benzo er ikke lov, er vel stort sett bare c-preparater man kan bruke der. Blir du tatt i å ruse deg blir du enten kasta ut, eller dra på en hytte i noen dager før du kan komme tilbake.
Vis hele sitatet...
Fy faen, kødder du? Jeg er glad jeg valgte rehabilitering her i området jeg bor. Snart ferdig med institusjonsdelen og klar for å komme meg videre ute i samfunnet.

Her får man gå ut etter avtale etter kun 3 uker. Blir man tatt for å ruse seg, så må man være isolert fra de andre pasientene til man er edru. Man blir ikke kastet ut pga sånt, for det er derfor vi er her, nettopp fordi vi har et rusproblem. Tar man rusmidler inn i avdelingen eller deler/selger til andre pasienter, så blir det utskrivelse.

Alle har en individuell plan. Noen vil bli helt rus-fri, mens andre vil redusere bruken/få kontroll. Noen trener på studio, mens andre går tur.

Helt ærlig, det der Fossum-opplegget hørtes sinnssykt nazi ut.
Det var rimelig nazi ja. :P Men et sted som heter Phoenix Haga er enda verre, der må man sitte med rett rygg og shit... Skal selv på et nytt sted snart i Oslo hvor jeg kan gå ut når jeg vil!! Fy faen det blir sweet, i forhold til å være innelåst i fuckings Spydeberg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei,har en gutt som jeg prøver å få inn på et av disse. Det har gått i hasj,som jeg vet,da. MYE, over et par år. Nei,kanskje dere som ufarliggjør hasjen har rett i at den verken er dødelig,og "liksom" ikke gjør deg avhengig! Men på sikt gjør den noe med viljen din til å ta tak i livet ditt,få det opp å gå. Som regel dropper man ut av skole grunnet dette. Da sliter man. Jeg er ikke fagmann på området, og vil IKKE ha en diskusjon om hvor ufarlig dette er. Den overlater jeg til dere eksperter på området. Det jeg ville frem til er at jeg har forstått at du skriver deg inn frivillig (over 18), og du kan skrive deg ut igjen frivillig. De har NULLTOLERANSEGRENSE for rus,både legale og illegale. Vil bare spørre litt ironisk? Hvis hasj/marihuana er så ufarlig,og bare er supert,hvorfor bygges det stadig nye Fossumkollektiv,rundt i hele landet,overalt finnes det hasjavvenningskurs, og blandingsdiagnoser som angst/depresjon/psykoser OG rus dominerer innenfor psykiatriomsorgen?
Sitat av mamma97 Vis innlegg
Hei,har en gutt som jeg prøver å få inn på et av disse. Det har gått i hasj,som jeg vet,da. MYE, over et par år. Nei,kanskje dere som ufarliggjør hasjen har rett i at den verken er dødelig,og "liksom" ikke gjør deg avhengig! Men på sikt gjør den noe med viljen din til å ta tak i livet ditt,få det opp å gå. Som regel dropper man ut av skole grunnet dette. Da sliter man. Jeg er ikke fagmann på området, og vil IKKE ha en diskusjon om hvor ufarlig dette er. Den overlater jeg til dere eksperter på området. Det jeg ville frem til er at jeg har forstått at du skriver deg inn frivillig (over 18), og du kan skrive deg ut igjen frivillig. De har NULLTOLERANSEGRENSE for rus,både legale og illegale. Vil bare spørre litt ironisk? Hvis hasj/marihuana er så ufarlig,og bare er supert,hvorfor bygges det stadig nye Fossumkollektiv,rundt i hele landet,overalt finnes det hasjavvenningskurs, og blandingsdiagnoser som angst/depresjon/psykoser OG rus dominerer innenfor psykiatriomsorgen?
Vis hele sitatet...
Rus og ungdom er en dårlig kombinasjon, uansett hvilken rus det er snakk om. Misbruk av rusmidler, er en forferdelig dårlig ide, uavhengig av rusmiddel og alder. I denne personens tilfelle, ser det ut som om det både er snakk om ungdom og misbruk, og jeg tror ingen er uenig med deg om at dette er en fryktelig dårlig ide.
Kjenner faktisk tre stykker som er der. Hun ene trivdes ikke så godt i Østfold, og flyttet nordover etter 5 måneder eller noe rundt der. Kjenner to andre som er i Østfold ATM; respektivt halvannen og en halv måned på vei. Hittil har de kun positive ting å si om det - mye bedre enn forrige behandlingssted for begge parter.
Nå har jeg ikke lest alle svarene her, men kjenner en som kom derfra for en månedes tid siden, grunnen var at han ikke trivdes der, men det betyr ikke at du ikke skulle trives der. Men Benzodiazepiner kan du vist bare glemme der, uansett om du fikk det fra legen før man do dit eller ikke.

Tror ikke jeg har hørt om rehabilitering der man får dette i grunn heller, men på avrusningen før man havner der kan man nok få det om det var noe man missbrukte før innleggelse, men da er det jo bare snakk om nedtapping.
haha, jeg er på Fossum Gården as we speak jeg!

Så lenge du tar plassen og behandlinga seriøst er det helt topp, men hvis du gir faen ogsånn er det ikke fet i det hele tatt.
Lest gjennom tråden nå, men er nok ikke sånn at du kan røyke bønner og/eller ta psykedelia når du har eventuell perm.
Er jo ikke sånn at du kan "gjøre hva du vil" når det kommer til permisjoner for så beholde plassen, eller hvetfall sette den i fare.
Der jeg var sist satt man på noe som het skjeming i 4-5 uker før man kunne prøve seg på helgeperm, det var nulltolleranse så det holdt der.
Var 2 stykker som ble kastet ut der fordi de hadde vært på fylla i helgepermen sin mens jeg var der, pluss ei som kom dritafull og på gud veit hva var når hun kom tilbake. Da var det ikke snakk om å snakke seg ut av den.

Trodde ikke alkohol hang igjen så lenge, men urinprøvene ble jo sendt inn til et sted der de tydligvis kunne finne ut det meste.
Men har fremdeles tilgode å høre at noen har blitt kastet ut etter buk av Fleinsoppn når de har vært på perm.