Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  220 65355
bukker for deg, utidetfri.
lucky lucky you, utidetfri
Sitat av Shadows84 Vis innlegg
lucky lucky you, utidetfri
Vis hele sitatet...
Det er ikke luck, når du har jobbet så godt med et prosjekt som dette.
Sitat av Shadows84 Vis innlegg
lucky lucky you, utidetfri
Vis hele sitatet...
Jeg føler meg faktisk glad og heldig

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det er ikke luck, når du har jobbet så godt med et prosjekt som dette.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig, men vil legge til at uflaks kan velte ett prosjekt uansett hvor godt det er gjennomført. Denne ukjente faktor X som INGEN kan forutse kan alltid forstyrre planene uansett hvor mye man jobber med det.

Jeg for min del regner med at plantene dør når det blir minusgrader. Det har blåst nesten storm iløpet av de siste dagene og været har vært så utrolig skiftende.

Men nå til dagens bilder:
http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/AK47toppskuddcloseup.jpg
Var å gav en god dose med litt sterk næring idag. Været er regn i det ene øyenblikket og sol i det neste og storm i kastene i det neste og hagl! har det også vært....men ingen minusgrader, det var 6,3 grader som minimum i natt.

http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/AK47ogstottestaker.jpg
Vinden har vært skikkelig skikkelig sterk og jeg har laget støttestaker som jeg har plassert i sirkel rundt plantene for at dem ikke skal velte. Begynner jo å bli litt vekt i toppen gitt...._j


http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/AK47oct07.jpg
Gult er kult, men dem har fått både hønsemøkk og bioCanna Flores i store porsjoner, bør jeg også gi dem biocanna Vega? eller kansje litt aske ??
Sist endret av utidetfri; 7. oktober 2009 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
selvfølgelig all props for innsats og dyktighet også. Og det ser virkelig snadder ut... skjønner du er bekymret for været
Hvor lenge igjen antar du?
fire fem uker kansje. midten av november....
kult.. gleder vmeg til å se resultater.. har du gjort deg noen formening om hvor mye du vil sitte igjen med? Kan jo i hvertfall virke som det blir en fin liten avkastning
Jeg ville bare presisere det. Såklart kan ting skje som kan ødelegge alt. Og har du SKIKKELIG pels så kan det jo altids bli bra uten å være flittig og.

Tydelig at du gjør dette med hjertet, så synes ikke det ga deg PR en du fortjener å kalle det for luck
Hehe. Takker og bukker. Jeg har lært utrolig mye av denne første growen. Neste gang blir det enda smoothere. Kunnskap om biologi planter og naturens sykluser har beriket livet mitt og nå skal jeg kose meg med en liten smaksprøve. Tsjill aåutt ænnd stei koool.
Fra du har planta, plantene hvor lang tid tar det til dem er ferdig?
fra du la ut det første frøet?
Disse er 22 uker gamle. De tre første ukene var under sparepærer. Deretter har de vært ute å nyter sommeren og nå altså høsten også.
Ok, er dette standard uansett hvor i verden du planter?
Si om du planter et sted det er konstant er varm og lyst?
Er det konstant lys vil plantene bli i sin vegitative fase og gro seg til store grønne busker uten buds.
Settes lyset til tolv timer mørke og tolv timer lys vil de begynne å blomstre uavhengig om dem er gamle, unge, store eller små.

21. September bar det høstsolverv. Dem dagen er natta like lang som dagen. Her på 60 grader nord vil tiden etter være mørkere enn steder som ligger lenger syd. FØR dette tidspunktet er det lysere her enn steder lenger syd.

Ang. temp vil jeg si at dem tåler 5 grader om natta minst.
Har vært noen kalde netter og dager i det siste, har plantene tatt noen skader av det? eller holder de fortsatt stand?
De holder stand så lenge det ikke blir under null grader.
Litt off topic, men: Jeg må virkelig si at jeg beunder verket ditt utidetfri.

Jeg håper du får noe ut av det. Hvis ikke har det uansett vært en lærerik periode for deg, og en spennende/underholdene periode for oss andre her på freakforum.

Cred for skikkelig bra arbed. Alle kompisene mine(inkl. meg) heier på deg og plantene dine!

Dette på være en av de trådene jeg har besøkt mest hittil! Helt klart fortjent alt skrytet du får
Det var skikkelig koselig å høre VinumSabbathi, takk skal du ha.

Det begynner nok å bli for kaldt, men det blir ihvertfall en "godbusk" med noe som begynner å ligne bødds.
Plantene lever, men den lave temperaturen hemmer nok veksten noe tror jeg. Vil bare nevne at de to AK47ene har navn, Kassiopeia og Kleopatra.

http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/_MG_7238.jpg

Kleopatra til venstre har nok kommet til veis ende. Det er mye mindre trikomproduksjon enn på Kassiopeia til høyre. Etter at Kleopatra veltet og knakk i stormen har den mistet mye blader, og solbladene henger.
Kassiopeia til høyre begynner å bli litt vel gul og toppskuddene tetter seg til med flere og flere trikomer for hver dag som går. Temperatur om natta er rett over null grader. huff.



http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/_MG_7237.jpg
Begynner å ligne noe, men fortsatt for mange uker igjen til "ferdig" pot til at jeg tror det går. Men jeg inkluderer ønsker om varmt vær, litt vind, bitte litt regn og sol, i aftenbønnen min. Hver kveld.


http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/_MG_7244.jpg
Nærbilde av Kassiopeia sine deilige... vekstpunkter.



http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/_MG_7247.jpg
Sola står lavere og lavere på himmelen.
De to "autoblomstrende dvergplantene" foran skal rett i gumbygryta med en gang de viser baller eller begynner å dø.
Den sativadominerte hunnplanten "Kamilla" har såvidt begynt blomstringen. Blir gumbygryte før kuldedød.
Må bare si som resten her, Imponerende det du har gjort og lykke til videre
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg føler for å spørre litt mer om gumbyproduksjonen din.

Du sier at du lager det av toppskuddene når du topper planten (for de uinvidde: kutter av toppspiren for at de to greinene lengre nede skal bli nye toppskudd, flere topper = mere buds) har du gjort dette igjennom vekstfasen?
Jeg trodde det ikke var noe vits før blomstringen var godt i gang, har aldri hørt om noen som har laget hasj fra planten i vekstfasen.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg føler for å spørre litt mer om gumbyproduksjonen din.

Du sier at du lager det av toppskuddene når du topper planten (for de uinvidde: kutter av toppspiren for at de to greinene lengre nede skal bli nye toppskudd, flere topper = mere buds) har du gjort dette igjennom vekstfasen?
Jeg trodde det ikke var noe vits før blomstringen var godt i gang, har aldri hørt om noen som har laget hasj fra planten i vekstfasen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke toppet plantene for å lage gumby, men som du sier for å fremme buskete vekst.
Første gang jeg laget gumby lagde jeg den av ca 50-70 gram plantemateriale, (hunner og hanner i vegitativ fase). Dette gav ett utbytte på ca 0,7-1,2 gram gumby av medium kvalitet.

Så om "det er noen vits" avhenger av hvor mye man ønsker å røyke seg en liten kortreist jonas. I mitt tilfelle var denne trangen svært stor, så ja, det var "vits" i. Men om du er en skikkelig innrøyka bonghitter som røyker fem om dagen kan det hende at du ville ledd av "sommer" gumbyen min. (veit at du ikke er "sånn" Dodecha )
Det blei ikke akkurat noe å invitere over Bill Clinton og Arnold Schwarsznegger for å røyke.

Det som skjer under gumbyproduksjonen er at plantematerialet kjøles ned. Jo kaldere det blir, jo stivere blir trikomene (de "dråpene" som tyter ut av vekstpunktene). Disse knekker lettere når de er kalde og stive. Deretter synker de til bunnen, og man bruker hevert får å fjerne vannet over...

En annen metode er å bruke butangass, da faller også temperaturen og trikomene knekker og renner ut som "honeyoil".

Gumbymetoden brukes vanligvis på avklippet når man høster modne, ferdige planter med buds. Man klipper og tørker budsene og lager gumby av avklippet. Men det er virkestoffer i plantene også i den vegitive fasen (men bare i svært liten grad).

Hadde jeg hatt en innendørsgrow ville jeg aldri gjort dette. Har bare laget gumby av planter som "må" taes av div grunner.

Nå er det bare en busk som KANSJE blir ferdig... Resten skal gå i gumbybøtta.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ah, dette klarte opp i ting ja.
Jeg har hørt om å lage hasj fra avklippet ja, men da med disse baggene som har filter i bunnen, gumby er omtrent samme metode, men uten å filtrere vannet.

Men det er, som du sier, en fin metode for å få noe ut av eventuelle mislykkede planter.
Istedet for dyre "hashmaking"-filter bruker man gravitasjonskraften til jordkloden for å skille skitt fra kanel. Kanel blir liggende helt på bunnen av bøtta. Gravitasjonskrafta er for alle ( og den er gratis).
den rød/lilla fargen ved budsa. jeg regner med at det er kulden som begynner å sette spor?

må si at jeg har fulgt med en stund og er meget imponert. jeg vet hva jeg skal neste sommer
du har virkelig satt i gang min lyst til å prøve meg neste sommer... tenkte gå til innkjøp av ett litedrivhus som jeg skal ha i hagen (skal ha litt tomater og andre grønnsaker og urter oxo).. noen som har noen gode forslag til hva slags type?
Til dere som vil prøve dette selv vil jeg anbefale å bruke strains som heter noe med "early". Feks early misty, early girl, early bud el lignende. Andre strains er danske utendørs strains som feks leb27 eller royale dane.

Dere må selvsagt spire frøene og ha dem under sparepærer til de er omtrent tre-fire uker gamle. Mot slutten av denne perioden bør plantene toppes eller bindes ned (såkalt LST) for å fremme buskvekst.

Det er nervepirrende å ha en såpass "seintblomstrende" type ute nå, og alle tankene om det blir "ferdig". Nå har det jo begynt å svinge litt av basilikumen, så noe blir det nok til slutt. AK47 er som nevnt tidligere i tråden en veldig stabil og tidligblomstrende type (men ikke tidlig nok for Norge). Av erfaring vil jeg fraråde autoblomstrende typer og feminiserte frø.

Jeg har ihvertfall sikret meg disse typene til neste år fra Nirvana seeds....:Early girl, Early bud, durban poison og early special.
Når sånn ca. burde man begynne å plante? Syntes du det var litt for sent å begynne slik du begynte i år?
Hva med å dyrke de første mnd innendørs, for så og flytte de/den utendørs? Er dette mulig?
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Når sånn ca. burde man begynne å plante? Syntes du det var litt for sent å begynne slik du begynte i år?
Vis hele sitatet...
Blomstring utendørs trigges av synkende dagslengde og ikke av plantens alder. Vil du ha store busker bør du velge en tidligblomstrende type og spire frøene i mars/april/mai (frostnetter vil drepe plantene dine, så her er timing alfa og omega). For du vil gjerne ha dem ute i skogen lengst mulig. Mens du har dem inne i skapet ditt kan du binde dem ned og toppe dem for ett buskete resultat.

Været er akkurat nå vind og sol(nedgang), ute er det nå 8,8 grader. Yr melder om vind og sol i dagene som kommer og mellom 5-12 om dagen og 5-2 om natten.

Var i skogen og kikket på plantene men det hadde overaskende nok ikke kommet en eneste tomat !!!

Det så derimot slik ut:

http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/_MG_7253.jpg

http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/_MG_7257.jpg

http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/_MG_7260.jpg

Godt å leve ett sted med såpass mildt mikroklima. "Der ingen skulle tro at noen kunne gro"....
har vanskelig for å skjønne hvor du bor. her på østlandet nær oslo(er vel noe av det varmeste områdene man kommer i norge? antar bare) har det vært langt under minus hver natt den siste/2siste ukene.
Her i Larvik også.. Vært nede i -7 noen steder også.
Dere blei nysgjerrig nå?
Utifra hva jeg har gjettet meg til at du bor langt unna meg ihvertfall.
Kansje om vi hadde bodd litt nærmere hverandre hadde vi kansje blitt kjent med hverandre for lenge siden og etter hvert utviklet ett dypt og gjensidig vennskap pga vår felles interesse.
Kansje hadde vi truffet hverandre hos en eller annen rastakamerat en gang og gått ut for å drikke en pils eller to og oppdaget at den andre også røkte. Kansje etter et par tre år hadde vi røpet våre dyrkekunnskaper.
Kansje hadde du kommet over på en kopp kaffe og vi kunne sitte ved kjøkkenvinduet og snakke om løst og fast og diskutert blomstringsteorier. Kansje hadde det blitt sånn at vi til slutt hadde hatt ett prosjekt sammen, og var ganske gode "buddies". Bare deg og meg hadde visst om det da, bare deg og meg.
Men slik er det ikke, og jeg røper intet annet enn tittelen på tråden. Slik må det være og jeg håper du forstår hvorfor det er slik, og at vi fortsatt kan være venner her på forumet.

"It aint over til its over"

Alt dette hemmligholdet fører til at jeg opplever å leve ett "dobbeltliv". Cannabisinteressen er i ett eget univers og resten av livet mitt er i ett annet (eller kansje flere...)

Her er bildet i 100% strøelse og zooma litt inn...

http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/Naerbilde.png

Nå skal jeg jammen meg røke litt av en hurtigtørka smaksprøve til. Det svinger som faen og jeg gleder meg til curinga. Den skal bli langsom og mild. Har tenkt endel på det. Plantene skal trimmes ferdig RETT etter at de er kuttet. Trimmet skal i gumbybøtta med en gang og kjøres til en megagumby. Toppene skal henge til tørk i ett luftig og tørt rom (uten noen vifte, eller med en vifte helt i andre enden av rommet for svak sirkulasjon). Når de knekker og ikke bøyer seg skal de klippes i praktiske størrelser og legges på tette syltetøyglass som skal luftes to ganger om dagen de første dagene. Deretter en gang om dagen og deretter en gang i uka........

God curing skal visst gjøre påtten mere jazzete...noen som vet noe om dette?
Sitat av utidetfri Vis innlegg
Plantene skal trimmes ferdig RETT etter at de er kuttet. Trimmet skal i gumbybøtta med en gang og kjøres til en megagumby
Vis hele sitatet...
Skal du ikke fryse trimmet først?
Dere blei nysgjerrig nå?
Utifra hva jeg har gjettet meg til at du bor langt unna meg ihvertfall.
Kansje om vi hadde bodd litt nærmere hverandre hadde vi kansje blitt kjent med hverandre for lenge siden og etter hvert utviklet ett dypt og gjensidig vennskap pga vår felles interesse.
Kansje hadde vi truffet hverandre hos en eller annen rastakamerat en gang og gått ut for å drikke en pils eller to og oppdaget at den andre også røkte. Kansje etter et par tre år hadde vi røpet våre dyrkekunnskaper.
Kansje hadde du kommet over på en kopp kaffe og vi kunne sitte ved kjøkkenvinduet og snakke om løst og fast og diskutert blomstringsteorier. Kansje hadde det blitt sånn at vi til slutt hadde hatt ett prosjekt sammen, og var ganske gode "buddies". Bare deg og meg hadde visst om det da, bare deg og meg.
Men slik er det ikke, og jeg røper intet annet enn tittelen på tråden. Slik må det være og jeg håper du forstår hvorfor det er slik, og at vi fortsatt kan være venner her på forumet.

"It aint over til its over"

Alt dette hemmligholdet fører til at jeg opplever å leve ett "dobbeltliv". Cannabisinteressen er i ett eget univers og resten av livet mitt er i ett annet (eller kansje flere...)


Haha, prøver for all del å ikke få tak i plantene dine ettersom jeg ikke røyker selv, bare lurer på hvem heldiggriser i Norge som slipper denne glatte asfalten om morgenen og isete bilruter. :P
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Skal du ikke fryse trimmet først?
Vis hele sitatet...
Har ikke noe å si så lenge det er nok isbiter i gumbyvannet til å holde det skikkelig kaldt. Uansett vil fryste blader umiddelbart smelte ved kontakt med vann. Kunne kansje tørket det først, men har ikke så mye å si for utbyttet.

jeg skriver "smelte" men mener selvfølgelig "tine"...
Såvidt jeg har forstått er hele vitsen med curing at budsene blir tørket sakte av flere grunner, men stort sett for at all næring får trekt ut av planten før den røykes, dette resulterer i en mildere røyk og en bedre smak på det hele.

Hvis du skal cure, så vil jeg anbefale å legge budsene i glassene før de er ferdig tørket.. Og på den måten vil tørkeprosessen ta lengere tid og mer næring kan vaporere...

Er jo også de som "tar ann helt ut" og vanntørker den....
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Er jo også de som "tar ann helt ut" og vanntørker den....
Vis hele sitatet...
Hvordan foregår denne prosessen?



Utidetfri:Tar du noen bilder av "gumby" prosessen?
Man legger de ferske, fintrimmede og klipte, bøddsene UNDER vann (1/4 bødds 3/4 vann). Bruk en rist eller lignende for å holde alt under vann. Skift vann tre fire ganger den første dagen, deretter to ganger om dagen de neste dagene og deretter en gang om dagen. Dette skal gjøres i halvannen uke. Deretter hurtigtørker man bøddsa i en urtetørker (varm luft som sirkulerer). Denne siste tørkinga kan gå så fort som mulig. "Godsakene" er ikke løslige i vann, derfor vasker man ut alle vannløslige stoffer som man egentlig ikke trenger å få i seg. Vanncura / vanntørka pått er ganske mye mer mørkebrun i fargen enn luft tørka pått. Dette er fordi den lufttørka påtten ikke har gitt fra seg like mye klorofyll. Vekta blir mye mindre, men funken den samme. Så det er nok bare noe folk gjør til eget bruk.
Jeg snakker ikke av erfaring, men av andres erfaring som jeg har lest meg til på nettet.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvordan foregår denne prosessen?
Vis hele sitatet...
Utidetfri kom meg i forkjøpet=) Regner med du har sett brun weed? Den er visstnok curet slik Utidetfri forklarer=)
Dette er vakker lesning og vakre bilder, utidetfri!

Du er herved min helt
Da er godsakene høstet inn og melder om at det er takk for i år.
Blir bra når det blir cura det her, en skikkelig "godgumby" står å venter på siste hevert før mild tørking. Klipt av alle store blader og bare "godsaker" henger til tørk. Ble mange mange popcornstørrelse + bødds. Blir spennende å cure det her. Er i hvertfall skikkelig god i farta nå så med forsiktig curing har jeg ett resultat. Koselig at så mange har fulgt loggen. Sees neste vår. Note to self "Huske å bestille en tidligblomstrende strain..." "Finne egnet sted.."
Du må ikke stikke av før du har tatt bilde av resultatet da!
Hadde vært kult å sett hvordan det endelig resultatet blei, etter å ha fulgt med på tråden så lenge. Hvor mange gram ca blei det egentlig?
Hadde satt pris på bilde.
Bra jobba, har vore interesangt lesestoff for å sei da mildt.
Blei litt gumby som jeg røyker mens jeg venter på at godsakene skal cures.
Det blei nok ikke så innmari mye, men nok til at jeg kan utføre mine shamanistiske ritualer utover vinteren.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vil bare si 2 ting.
Takk for en spennende time, da jeg satt og leste prosjektet ditt nå
Var en veldig interesant historie, forde om jeg ikke røyker eller har noen assosiasjoner med det.
Og den andre tingen er: Fantastisk arbeid!
Jeg vil ha bilde! NÅ!

Takk for alle timene du har underholdt meg :P
woah. Takk for utrulige bilder, tips og triks. Prøvde selv å dyrke litt i år. Ble til at jeg dyrket 2 planter opp til 15cm for så å flytte dem utendørs i sommertider (pga jeg ikke hadde tid til å passe på dem i 2uker). Satt dem ut rundt tornebusker for beskyttelse. Men var ikke klar over det gikk sauer der. Når jeg kom tilbake var begge plantene spist opp. Veldig kjipt, men lærte leksen min. Nesteår blir det kanskje et nytt prosjekt
Takker for god underholdning utidetfri, har kost meg med å lese hele tråden din nå, litt kjipt at det ikke var bilder på de 6 første sidene, men var utrolig fine bilder, bra skrevet og ser ut som du har mye kunnskap om dette emnet og at du har lært mye. Er bra å se at det er noen som virkelig prøver ut ting, jeg personlig hadde ikke troen på at dette gikk ann i norsk natur. Men får vel se om kanskje jeg kan få prøvd ut dette her til våren
http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/Utennavn.jpg
Det er ca 50 ganger så mye som detta.

Sikkert mange som lurer på hvordan det gikk. Frosten dreper plantene ved at cellene sprenges når de fryser. Resultatet er buds som henger slapt og har en gråaktig grønnbrun mlrk farge. Disse lukter også surt. Frosten tok omtrent 3-4 toppskudd av totalt ca 100. Har tatt foto av to oppklipte "medium" store toppskudd. Som dere ser er det ikke blitt ferdige buds, men det har såvidt begynt. Smiler bredt jeg for det funker som faen. Trenger ikke lenger dra inn til nærmeste storby for å handle gall. Har nok for en god stund nå.


http://i650.photobucket.com/albums/uu226/nogodelme/Mengde.jpg
Ser du inne i sola på fyrstikkesken. Der ligger en liten gumby bit som jeg røyker mens jeg skriver dette. Sammen med det toppskuddet som ligger ved siden av er det mer enn nok for meg. Selv om en innrøyka vannbong innegrower sikkert ville ledd av "styrken" på sakene. Hehe. KoZer meg nå, neste år skal det bli enda bedre. Satser på "Early Misty" eller tidlige dansker.....
Super tråd. Trodde jeg kunne det meste om dyrking, men der tok jeg feil gitt.
Bra kommentarer og bra bilder. Spennende og miljø bevist. Kp`lerer