Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Vil en propell som blir dyttet fremover i verdensrommet snurre rundt?
Ja 34 12,45%
Nei 222 81,32%
Uvisst 17 6,23%
Stemmegivere: 273. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  32 3717
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Spørsmål: Hvis man setter en propell (uten motor, bare propellen) foran et romskip - som på et gammeldags fly - og kjører dette gjennom verdensrommet, vil propellen snurre rundt?
Nei. Det er luftmotstanden/vinden som gjør at en propell (uten motor) går rundt. Dette finnes ikke i verdensrommet.
Sist endret av Kinseek; 22. juni 2008 kl. 15:16.
så lenge det ikke er noe motstand vil den ikke snurre rundt ?

EDIT : to late
Sist endret av !##/; 22. juni 2008 kl. 15:16.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kommer egentlig an på hastigheten av skipet, verdensrommet er ikke totalt vakum, så med nok hastighet ville vel den totale effekten av de få partiklene som treffer propellen få den til å gå rundt.
Jeg stemmer også for teorien til Dodecha.
solseil er jo innen samme sjangeren
Nei, den vil ikke det. Det er ingen luft som kan gjøre at propellens aerodynamiske utforming gir dreiemoment og dermed egenspinn. At verdensrommet har noen knappe molekyler her og der vil nok ikke gjøre stor forskjell da de utgjør svært, svært lite bidrag og dette vil antagelig stanses opp av friksjonen i akslingen uansett hvor god propell du har.

Sitat av ЂЈД
solseil er jo innen samme sjangeren
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig. Solseil baserer seg på at fotoner, lyspartikler, har en bevegelsesmengde på tross av at de ikke har noe masse. Dermed kan man utnytte at bevegelsesmengden i støtet er bevart og at ved å sende fotonene i motsatt retning vil man få momentum selv, siden summen av seilets bevegelsesmengde og fotonets skal utgjøre den samme som den var før treffet.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Et mye mer interessant spørsmål er hva skjer hvis man prøver å drive skipet framover ved å spinne propellen. Første man tenker er kanskje at ingenting skjer, siden det ikke er noe luftmotstand. 12π poeng til den som svarer riktig
Sitat av Skyfex
Et mye mer interessant spørsmål er hva skjer hvis man prøver å drive skipet framover ved å spinne propellen. Første man tenker er kanskje at ingenting skjer, siden det ikke er noe luftmotstand. 12π poeng til den som svarer riktig
Vis hele sitatet...
Det blir jo akkurat det samme..
Sitat av Skyfex
Et mye mer interessant spørsmål er hva skjer hvis man prøver å drive skipet framover ved å spinne propellen. Første man tenker er kanskje at ingenting skjer, siden det ikke er noe luftmotstand. 12π poeng til den som svarer riktig
Vis hele sitatet...
Skipet vil begynne å snurre selv siden totalt spinn vil være bevart. Det følger av betingelsen at systemets bevegelsesmengde må bevares
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioyner
Skipet vil begynne å snurre selv siden totalt spinn vil være bevart. Det følger av betingelsen at systemets bevegelsesmengde må bevares
Vis hele sitatet...
Hmm. Interessant. Men motoren vil jo uansett rotere propellen? Hvis skipet begynner å rotere, så utlignes jo rotasjonen som motoren forårsaker? Mener du at skipet vil rotere, men i en saktere fart enn propellen? I så tilfelle klarer hjernen min å tolerere hendelsen - men i motsatt fall vil den sannsynligvis eksplodere.

Når det gjelder selve propellen, og om den vil bevege seg eller ikke, så mener jeg at den VIL rotere. Jeg sier ingenting om farten i min første post, og vi må derfor ta høyde for at den vil kunne være opptil lysets hastighet. I den farten, så mener jeg at de få partiklene som treffer propellen, vil avgi såpass kraft at de veldig enkelt roterer propellen.

Eller så ville partiklene bare sust gjennom propellen og gjort den til en gjennomhullet sveitser-ost i løpet av 0,000001 sekund.
I like turtles
Skyfex's Avatar
ivioyener: Du får poengene.. men burde i ettertid tenkt på å utelukke siv.ing. studenter i fysikk og matematikk :P
Sitat av Stormen
Hmm. Interessant. Men motoren vil jo uansett rotere propellen? Hvis skipet begynner å rotere, så utlignes jo rotasjonen som motoren forårsaker? Mener du at skipet vil rotere, men i en saktere fart enn propellen? I så tilfelle klarer hjernen min å tolerere hendelsen - men i motsatt fall vil den sannsynligvis eksplodere.
Vis hele sitatet...
Skipet vil rotere i motsatt vei, med en hastighet som gjør at skipets egenspinn vil være akkurat det motsatte i tallverdi av det propellen har. Skal ikke gå i detaljene på beregningene, men dette beror på et legemes treghetsmoment - en faktor som avgjøres av gjenstandens masse samt hvordan den er fordelt. Du vil sikkert oppleve at det er vanskeligere å snurre noe tungt rundt, og det vil bli tyngre hvis massen står langt unna rotasjonsaksen. Ganske intuitivt å forstå.

Prinsippet er i alle fall ganske greit, siden totalt spinn må være bevart i et system må systemet kompansere.

Når det gjelder selve propellen, og om den vil bevege seg eller ikke, så mener jeg at den VIL rotere. Jeg sier ingenting om farten i min første post, og vi må derfor ta høyde for at den vil kunne være opptil lysets hastighet. I den farten, så mener jeg at de få partiklene som treffer propellen, vil avgi såpass kraft at de veldig enkelt roterer propellen.
Vis hele sitatet...
Mesteparten av kraften vil gå med til å deformere. Her kan man jo gjerne trekke fram teoretiske perfekte propeller med supermaterialer osv, men jeg tviler nok litt på at den hadde spunnet. Kan jo alltids være mulig å regne på det hvis man leser litt om propeller og fastslår nøyaktig hva problemstillingen går ut på - dvs spesifiserer utforming av propell, statisk friksjon på aksen, gasstetthet i verdensrommet samt hastigheten.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Stormen
Eller så ville partiklene bare sust gjennom propellen og gjort den til en gjennomhullet sveitser-ost i løpet av 0,000001 sekund.
Vis hele sitatet...
Er nok mer sannsynlig ja.

Og ja.. skipet vil rotere tregere enn propellen. Med mindre propellen veier mer enn skipet. Altså.. det kommer ann på massen.

Tenk på helikoptere.. uten halerotoren ville de bare begynt å spinne rundt sin egen akse
når du tenker på at du er i verdensrommet, altså ingen vekt...
så skipet vil vell rotere i samme hastighet som propellen, viss det ikke er noe som gjør at propellen/skipet har større motstand enn sin motpart?
Sitat av Snurrefisk
når du tenker på at du er i verdensrommet, altså ingen vekt...
så skipet vil vell rotere i samme hastighet som propellen, viss det ikke er noe som gjør at propellen/skipet har større motstand enn sin motpart?
Vis hele sitatet...
Ting har fremdeles masse i verdensrommet selv om de ikke påvirkes av gravitasjonskrefter. Tenk deg at du står på en frossen innsjø - da virker tyngdekraften rett nedover og vil sådan ikke påvirke bevegelse i langs overflaten. Det er nesten ingen friksjon fra isen, ting vil skli rundt... Da vil det fremdeles være lettere å dytte 10 kilogram enn 50. F = ma
Skipet vil vel over tid oppnå samme hastighet som propellen, det er bare massetregheten som teller inn? Eller tar jeg feil?
Sitat av TeeBone
Skipet vil vel over tid oppnå samme hastighet som propellen, det er bare massetregheten som teller inn? Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
(Jeg går ut i fra at massen til skipet er mye større masse til propellen). Det kun under en akselerasjon at hastighetene endrer seg, og dermed må alltid propellen rotere raskere enn skipet. Dessuten så har vi action = -reaction, som fører til at momentet i skipet må være likt momentet i propellen. Hadde de rotert like raskt, ville momentet i skipet vært MYE større enn i propellen.
Sist endret av Dinithion; 22. juni 2008 kl. 18:39.
Men, si propellen spinner med 2000 RPM. Så vil jo skipet komme sakte men sikkert etter? Så er det vel et regnestykke med en del variabler som sier hvor lenge skipet vil akselerere før det stopper akselerasjonen. Eller? Ble veldig usikker her, syns det er veldig interessant, men har på langt nær mye kunnskaper når det kommer til fysikk og matte.
Hvor skulle den energien komme fra?
Akkurat, har ikke mye kunnskaper i.... ;p
Er ikke dette enkel logikk?
I verdensrommet er det vakuum("stort sett"); for at propellen skal gå rundt, så trengs luft/motstand - eller en motor, noe som da er utelukket i dette tilfellet. Ergo; propellen vil ikke bevege seg(med unntak av treff av "steiner", partikler og "annet skrot"); og selvfølgelig, heller ikke rotere.
Sist endret av adiabatic; 23. juni 2008 kl. 02:35. Grunn: Det var visst nevnt før...jaja.
tingen med propeller er at de skyver LUFT (oksygen og nitrogen og andre gasser) bakover for å få framdrift og så vidt jeg har skjønt det finnes det ikke LUFT i verdensrommet.
Sitat av -steff1-
tingen med propeller er at de skyver LUFT (oksygen og nitrogen og andre gasser) bakover for å få framdrift og så vidt jeg har skjønt det finnes det ikke LUFT i verdensrommet.
Vis hele sitatet...
Så en propell funker ikke i vann?
</sarkasme>
Hvis flyet hadde propellen som dreiet rundt siden den reiste fra jorden (som har luft), vil den fortsette å dreie rundt i verdensrommet fordi det er ingen tyngdekraft eller luft som hindrer den?
Sitat av marsboer
Hvis flyet hadde propellen som dreiet rundt siden den reiste fra jorden (som har luft), vil den fortsette å dreie rundt i verdensrommet fordi det er ingen tyngdekraft eller luft som hindrer den?
Vis hele sitatet...
Gitt at det er en superpropell uten noen form for indre friksjon så vil den vel det. Men i praksis vil friksjonen i propellen stoppe den etterhvert.
Sitat av Elefanten
Gitt at det er en superpropell uten noen form for indre friksjon så vil den vel det. Men i praksis vil friksjonen i propellen stoppe den etterhvert.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke bare med det.. Eller, du har jo rett, men det kommer også ann på hvor langt du er ifra en klode med tilstrekkelig tyngdekraft til å ha noen effekt. Månen har jo effekt på oss, så det viser jo hvor langt det går.

Men om du da er langt nok ifra noen planet, til at du ikke er påvirket, ville den da kunne f.eks holdt på i 10 år, når den på jorden ville holdt 10 minutter? Teoretisk ofc
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Xasma
Det er jo ikke bare med det.. Eller, du har jo rett, men det kommer også ann på hvor langt du er ifra en klode med tilstrekkelig tyngdekraft til å ha noen effekt. Månen har jo effekt på oss, så det viser jo hvor langt det går.

Men om du da er langt nok ifra noen planet, til at du ikke er påvirket, ville den da kunne f.eks holdt på i 10 år, når den på jorden ville holdt 10 minutter? Teoretisk ofc
Vis hele sitatet...
Stemmer det, så i mitt hodet blir det til at svaret på avstemmningen er nei, mens svaret på førsteposten er "En stund"

Om propellen blir snurret rundt på jorda for så og bli skutt opp i rommet, da vil den snurre helt til tyngdekraft fra andre planeter gjør seg gjeldene.
Heilt canooon
Propellen vil jo snurre, og det er jo gasser i rommet, men om det vil skape framdrift vet jeg ikke.

[EDIT] "Uten motor" - Nei da.. da skjer det vel ikke så mye.
Sist endret av Rindae; 25. juni 2008 kl. 06:45.
Jeg må si jeg ikke helt skjønner hva den tyngdekraften har å si. Som Elefanten sa, så trenger man en superpropell uten noen indre friksjon for at propellen hadde snurret i evigheter. Så hadde man hatt en slik propell, hadde den fortsatt fordi det er vakuum i verdensrommet.

Det jeg ikke forstår er hvordan dere kan si at tyngdekraften påvirker propellen.
Sitat av Bartulf
Jeg må si jeg ikke helt skjønner hva den tyngdekraften har å si. Som Elefanten sa, så trenger man en superpropell uten noen indre friksjon for at propellen hadde snurret i evigheter. Så hadde man hatt en slik propell, hadde den fortsatt fordi det er vakuum i verdensrommet.

Det jeg ikke forstår er hvordan dere kan si at tyngdekraften påvirker propellen.
Vis hele sitatet...
Det er tyngdekraften som drar propellen "nedover" eller til siden på "aksen" eller hva man skal kalle det inni propellen, som skaper friksjon. Det ville ikke skapt fremdrift om det ikke hadde vært friksjon, men det gjør at om du først starter den, så vil den "ikke stoppe". Den vil jo såklart stoppe, men den vil holde på adskilling lengre enn på jorden pga. mindre tyngdekraft som ikke drar den ned, slik at det blir mindre friksjon. (friskjonen på jorda er også påvirket av at det er mange molekyler, og derav gasser/lignende stoffer som vil skape enda mer friskjon. (f.eks om du var vann på stanga i midten av en propell, vil den stoppe fortere, siden vannet øker friskjonen.)
Sist endret av Xasma; 25. juni 2008 kl. 14:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xasma
Det er tyngdekraften som drar propellen "nedover" eller til siden på "aksen" eller hva man skal kalle det inni propellen, som skaper friksjon. Det ville ikke skapt fremdrift om det ikke hadde vært friksjon, men det gjør at om du først starter den, så vil den "ikke stoppe". Den vil jo såklart stoppe, men den vil holde på adskilling lengre enn på jorden pga. mindre tyngdekraft som ikke drar den ned, slik at det blir mindre friksjon. (friskjonen på jorda er også påvirket av at det er mange molekyler, og derav gasser/lignende stoffer som vil skape enda mer friskjon. (f.eks om du var vann på stanga i midten av en propell, vil den stoppe fortere, siden vannet øker friskjonen.)
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje tyngdekrafta som forårsaker friksjonen, i all hovedsak. Friksjonen kjem av at et kulelager faktisk er pressa sammen meir ellermindre.

Tyngdekrafta vil virke meir eller mindre likt på alle delar av propellen, med mindre du ser vekk ifrå at avstanden er marginalt større på eine sida iforhold til andre sida. Men når ein snakker om avstander på tusenvis av kilometer blir den forskjellen en brøkdel.
Sitat av Xasma
Det er tyngdekraften som drar propellen "nedover" eller til siden på "aksen" eller hva man skal kalle det inni propellen, som skaper friksjon. Det ville ikke skapt fremdrift om det ikke hadde vært friksjon, men det gjør at om du først starter den, så vil den "ikke stoppe". Den vil jo såklart stoppe, men den vil holde på adskilling lengre enn på jorden pga. mindre tyngdekraft som ikke drar den ned, slik at det blir mindre friksjon. (friskjonen på jorda er også påvirket av at det er mange molekyler, og derav gasser/lignende stoffer som vil skape enda mer friskjon. (f.eks om du var vann på stanga i midten av en propell, vil den stoppe fortere, siden vannet øker friskjonen.)
Vis hele sitatet...
Tyngdekraften vil jo virke begge veier og utligne påvirkelsen mer eller mindre.