Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 8990
Her i bergen står Autopass stasjonene tettere enn sauer i regnvær.
Sånn som jeg har forstått det så går disse bomstasjonene på 5,8ghz, det leg lurer på er om hvis jeg hadde laget meg en sender på 5,7-5,9 ghz med litt sender effekt og antenne på utsiden av bilen kunne jeg da ha støyet ned senderen/motakeren i bomstasjonen når jeg kjørte forbi?
Og hvor mye sender effekt bør man ihverfall ha?

Jeg tenker da at bilen er omringet av støy så den ikke får kontakt med brikke i bilen eller bare la vær og ha brikke i det hele tatt, noen som har noe tips til om det i det hele tatt vil virke?
Om du vil unngå at bomstasjonen skal få kontakt med brikken din, er det jo bare å pakke den inn i aluminiumsfolie. (Eller bare legge den hjemme, som du sier). Men man unngår ikke noe annet enn at bomstasjonen tar bilde av skiltet på bilen din. Da kan du betale på en esso-stasjon eller du kan få regning i posten. Det koster mer enn å bruke brikke.
Ja men de tar vel bildet av bilen hvis ikke brikken svarer, jeg lurte på om man kan bruke støy til og "kamuflere" bilen så ikke de tar bilde av deg når du kjører igjennom. Lurer og på hva som er prosedyre for kontrollsystemet i stasjonen når den blir påvirket av støy, kan jo hende at den tar bilde uansett og da er jeg jo like langt.
Hvorfor skal du blokkere ut brikken hvis du først har betalt for en? Det er jo den som lar deg kjøre gjennom uten å bli tatt bilde av..
Sist endret av mentalmelt; 14. juni 2008 kl. 04:45. Grunn: skrivef.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Tror det han mener er at han vil ha en sender til å sende falsk data til leserene så det blir oppfattet som et ekte?
Mulig han mener det, men det er ikke det han sier..

Uansett, selv om stasjonen ikke registrerer brikken pga støy så registrerer den jo bilen, og da tar den selvsagt et bilde også..
Ok, har vel forklart meg litt dårlig, vil jukse meg gjennom bomstasjonen. Men det som du sier mentamelt at når man kjører forbi så tar den bilde hver gang det ikke blir registret en brikke i bilen, det jeg lurer på om det går an og "lure" stasjonen med støy men det er vel heller lite trolig da?
Kansje jeg bare skal lage meg en sender og forsøke.
Du kan jo forsøke med litt reverse engineering og lage din egen brikke xD

(med noen andre sin "kode" så de må betale)
Sist endret av xzyz39; 14. juni 2008 kl. 05:00.
Brikken inneholder jo en elektronisk nøkkel som stasjonen gjenkjenner. Hvis man har peiling nok og utstyr til det kan man forfalske en slik kode, men støy vil ikke fungere som erstatning for koden. Det vil være omtrent det samme som å kaste masse metallbiter på et nøkkelhull og håpe på at det tilfeldigvis passer sammen..
Ok, takk for hjelpen
Tar ikke bomstasjonen bilde av skiltet i samme passering da? Er vel en grunn til at man må registrere skiltnummeret når man får autopasset!
Skal ikke si dette bombesikkert men trodde at de bare tok bilde når stasjonen "merker" at du ikke brikke i bilen, blir jo sinnsykt mye fotografering hvis den tar bilde av hver bil som passerer.
Sitat av eL Bohondo
Skal ikke si dette bombesikkert men trodde at de bare tok bilde når stasjonen "merker" at du ikke brikke i bilen, blir jo sinnsykt mye fotografering hvis den tar bilde av hver bil som passerer.
Vis hele sitatet...

jeg tror at de tar bilder men at de blir slettet når betalingen registreres men skal ikke si noe sikkert da. siden de må vel ha noe form for bevis for at det er den bilen som har pasert?
oky for og ta en del oppklaringer her.
1. dem saver bilde veldig lenge, var retsak i tønsberg der skatte etaten skule sjekke om fyren brukte bile privat, og da fikk dem bilde fra bommfirma. det var liksom 3mnd etter. purkern har og stadig hentet ut bilder selv om du har brikke.

2. hvis du skal lage en sender motaker autopass brikka, så anbefaler jeg heller og faktisk rappe en.
den har bare vanelig lan port på bak siden. det er en rotenna hvis du skal google det opp.

3. ja du kan programere om chip'en inni autopassbrikka. via 5ghz motakern, eller via den ttl porten den har.

4. hva består auto pass brikka av : 1, antenne linka til en logisk krets som blir brukt som sender og forsterker. som i gjen er linka til autopassbrikka. auto pass chipen er så linka ned til minne brikka(noen model har den intigerte i autopass chipen. + batter på 3,7volt som holder liv i alt sammen. + en tamper bryter så autopass skal vite når du har tatt den ut av vinduet så den slår av (den plast greia du limer i vinduet.)

5. kamera er ir kamera , som filmer både i front og bak siden av bilden.

6. ja det står en normal pc i skapet ved siden av alle autopass bommstatsjoner.

7. dem bruker adsl,wlan,fiber osv... for og snakke med veievesnet.

8. kan jeg snike ved og clone enn annen brikke: svar NEI, for dem tar forsatt bilde av skilta dine.

9. du kan snike hvis du dekker til skilta OG faker brikka ja, men på den andre siden hvorfor ikke bare dekke til skilta da?


edit: skal du rappe en og ikke orker og bli oppdaget, få noen til og ta den autopass stajsonen her :
http://www.gulesider.no/kart/?ps=2&c...lX=0&scrollY=0

den er helt øde og ingen kan se noen ting. VELDIG lite traffik der.
Sist endret av ranvik; 14. juni 2008 kl. 09:36.
Den e go, takk for god info ranvik
det som er det meste morro da, er at først 1/2 dem hadde autopass sa dem: umulig å hacke.
det endra seg når jeg posta FULL bruker manaulen som autopass hadde sende til chip produsentern i kina. var 86stk som rakk og leech den full pdf fila. der står det akuratt hvem bits du skule få osv...
fikk desvere litt advokat bråk for den så måtte slette den :-/ MEN finnes sikert noen som har den og vil dele. (jeg kan desvere ikke)
Veldig synd det der med advokaten, har et par steder som jeg kansje kan få fatt i den pdfen, nå er ikke verdensmester i hacing men jeg er racer i og lese bruksanvisning og tror ikke så mye på den umulig teorien, skal lære meg en ny skill i sommer må bare bestemme meg for hva og den bompengebrikken ser veldig innbydene ut.
finner du den pdf'en står det liksom på vær 3-4 side , står det liksom "do not publish this"

men du må kune litt digital elektronik er veldig fordel.
hvis du skal finne ut noen flere exploits til den, så vil jeg anbefale og ta en pc og lodde på inngangen og ut gangen på en autopassbrikke. da vile du får alle singalen inn på pc'en. disse er digitale (mellom logisk kretsen og autopass chip'en. så kan du starte en logisk sniffer på laptopen. så kjøre mellom bomstasjonen. da vil du først få "handshake" så kommer data etter det. har du bruker manaulen så blir ting veldig enkelt.

NB: skal du mellom bomstajsoner gratis, så vil jeg heller tatt og modda en lcd skjerm og satt i front, så du kan slå av/på skilte ditt inne fra bilen.
Sist endret av ranvik; 14. juni 2008 kl. 11:27.
Den tok jeg ikke, modda lcd skjerm? Få skjermen til og se ut som skiltet på bilen min?

Kan endel elektronikk men mangler litt på biten fra logiske kretser og inn på pcen men hurra for NFF og Google.
Sist endret av eL Bohondo; 14. juni 2008 kl. 11:34. Grunn: mer info
hvis du stripper en gammle lcd skjerm så ser du den består av en plast plate + focus plater på baksiden + til slutt en lys plate + lyset i bunne. dette lyset lyser helle tiden. så når du setter strøm på ting så blir dem svart, eller den fargen du vil.

det vil si pell vekk alt som er av plater og sånt så du kun sitter i gjen med plast platen i fronten den er ca 1mm tykk. og en flat kabel ut i toppen normalt.

så er det bare sette strøm på den, defalt på alle skjermer er at dem er svarte hvis dem ikke får noe singal. så derfor bil den helt svart umulig og se mellom.

NB: uten strøm er platen helt gjenomsiktig.
Sist endret av ranvik; 14. juni 2008 kl. 11:40.
Aha, takker. Og der røk 2 skjermer fra boden til bilen min, det der skal jeg lage.
det som er greit oppløsning er ikke viktig, men husk noen skjermen slår seg av hvis du ikke gir dem noe singal. men lodde bolt kan gjøre undrer på vga porten. noen skjermer kan du bare sende like strøm 1,5volt trur jeg det var. andre skjermer må du mekke et singal på synk H og synk V . du kan og bare lage en egen kontroler si du skal bare ha lys(svart) på alt. siden du skal jo bare sende strøm på alt.
Sist endret av ranvik; 14. juni 2008 kl. 12:08.
Denne metoden skal forsøkes i testbenk først, eneste jeg er litt bekymret for er steinsprut o.l.
Må finne noe og ha utenpå så den ikke blir ødelagt etter første tur
dem fleste nå om dagen er ikke glass plater men plast plater, og dem tårler det meste :-)
det finnes og skjermer som har plast i front og glass på baksiden, veldig gammle lcd'er var bare glass alt sammen, men nye er bare plast.
Når jeg tenker meg om går det jo fin an og bruke slik tynn pleksiglass som du bruker i båter og slikt, den blir ikke skjoldet eller misfarget sånn som vanlig pleks har en tendes til og bli.
Sitat av eL Bohondo
Når jeg tenker meg om går det jo fin an og bruke slik tynn pleksiglass som du bruker i båter og slikt, den blir ikke skjoldet eller misfarget sånn som vanlig pleks har en tendes til og bli.
Vis hele sitatet...
har desvere ikke teste over lengre tid. så kan ikke si noe om det.
Kjøpte en vindskjerm til båten for 3-4 år siden, den er laget i sånn "spesiell" pleksi. Helt fin enda og den er jo utsatt for skikkelig slitasje.
lurere er å kjøre seg en halv meter fra bilen foran seg å bare følge etter den gjenom stasjonen, da vil sensoren oppdage "bil med tillhenger"....dette funker fett vist du legger deg bak lasebiler, men funker også bak vanlige person biler....
Sitat av mac 11
lurere er å kjøre seg en halv meter fra bilen foran seg å bare følge etter den gjenom stasjonen, da vil sensoren oppdage "bil med tillhenger"....dette funker fett vist du legger deg bak lasebiler, men funker også bak vanlige person biler....
Vis hele sitatet...
har du testa det siste året ? for dem har faktisk fixset det med og sette kamera i front og på bak siden. den sjekker bare alle skilt som går mellom. (ikke om det er betalt eller ikke)
henger har faktisk 1 mindre tall i seg, så derfor blir dem ikke registrert.

NB: dem bruker IR-camera..
nb: snur du skilte på hode skjønner den ikke en dritt :-) og du kjører gratis , den klarer heller ikke registrer mer enn 3 skilt på enn gang innen for 1 camera.
Sist endret av ranvik; 16. juni 2008 kl. 23:57.
Men ranvik... Hvilken måte kan vi kjøre gjennom bommen uten å betale da? Tenker da på bommene ved oslo...
Hva med å ha en liten knapp inni bilen som på en eller annen måte skjuler skiltnummeret?

EDIT: Ranvik; God idè!
Sist endret av Tapio; 17. juni 2008 kl. 02:06.
Sitat av sandkasse
Men ranvik... Hvilken måte kan vi kjøre gjennom bommen uten å betale da? Tenker da på bommene ved oslo...
Vis hele sitatet...
er desvere ikke fra oslo, så kan ikke si deg noe konkret. borset fra lcdskjerm foran skilte da.
Hva med EMP, en stor elektromagnetisk puls.
Nok til å indusere høy spenning i alle spolene som finnes rundt omkring i pcen på stasjonen.
Induseres høy nok spenning vil vel det meste ta kveld.
Men du kan risikere at stuff i bilen din lider samme skjebne..

Finnes EMP våpen?
Hva med å ta delene fra en microbølgeovn og sikte på kamera?

En annen løsning kan være å bruke en laser med scannere på, og få til et tracking system som tracker kameralinsene. Vil da sende en stråle konstant mot linsen samme hvor bilen er.
Vil tippe et ir kamera sliter med å vise noe som helst med en IR laser mot linsen.

Mulig det går an å bruke kraftige IR dioder på skiltene for å vaske de ut med lys


Den beste løsningen er jo at bilen ikke blir detektert i det hele tatt.
Pnaumatiske dempere som trekker hjulene fra bakken når du passerer føleren. (highjackers)
Et kamera i front av bilen som beregner når de skal trekkes opp.
Sist endret av Taerc; 17. juni 2008 kl. 14:38.
Hvis du bruker EMP så tar du vel knekken på all elektronikk i din egen bil og.
Sitat av Atle
Hva med EMP, en stor elektromagnetisk puls.
Nok til å indusere høy spenning i alle spolene som finnes rundt omkring i pcen på stasjonen.
Induseres høy nok spenning vil vel det meste ta kveld.
Men du kan risikere at stuff i bilen din lider samme skjebne..

Finnes EMP våpen?
Hva med å ta delene fra en microbølgeovn og sikte på kamera?

En annen løsning kan være å bruke en laser med scannere på, og få til et tracking system som tracker kameralinsene. Vil da sende en stråle konstant mot linsen samme hvor bilen er.
Vil tippe et ir kamera sliter med å vise noe som helst med en IR laser mot linsen.

Mulig det går an å bruke kraftige IR dioder på skiltene for å vaske de ut med lys


Den beste løsningen er jo at bilen ikke blir detektert i det hele tatt.
Pnaumatiske dempere som trekker hjulene fra bakken når du passerer føleren. (highjackers)
Et kamera i front av bilen som beregner når de skal trekkes opp.
Vis hele sitatet...
Først av alt EMP, er veldig dårlig, siden bilen i front vil stoppe siden du ikke kan skjerme den. (og liksom brann/purken kommer vær gang du skal kjøre mellom.... alt for mistenkelig)
mirco iden: nei funker ikke og modde den til emp, micro går på 1,875ghz(orker ikke google det, står og bak på alle mircoer)
emp funker ved og sende ut en puls akuratt som en spark sender, og ikke en ocilerende frekvens som micro.

bruke en ir stråle som traker linsa funker ræv i praksis, for bilen din hopper for mye opp ned(ikke noe stabil platform, ja veit du kan få den grei stabilt, men ikke godt nok for siket en laser på 1x1cm ca 20-30m unna)
bruke ir led vil ikke funke alt for lite lys, dem har nok lumina kontrol slått på så den vil autop matisk stille ned lys så den ser skilte innen liksom 1sek.
lyse opp skilte er jo veldig smart, for da ser den det bare enda bedre, test med ir-cam selv så kan du se.

hvorfor skal det hjelpe og løfte opp jula ? du veit det ikke er noe trykk sensor i bakken.
den står og logger alle skilta bare helle tiden, max 3 skilt på enn gang innen for 1 skjerm.

og hvis du tenker på og ha sånn "ir-filter glass i front av skilte" funker det og ræv. siden dem fleste har og en ir-strobe, hvis den ser beveglse i bilde. når dem akuratt satt opp stasjonen pleier den stå på av og til. hvis du har veldig uklare skilter.
det er vell ikke noe backup funksjon t om datamaskina ike klarer å lese skiltene, så blir bildet sendt til et menneske som kontrollerer bilen manuelt, og evt. annmelder det om persjonen ikke greier å se nummret?
hmmmm, kom til å tenke på en ting:

husker det gikk et rykte rundt (i de gamle moped-tider) hvor det var en "uthuling" i skiltet, som visstnok skulle inneholde en brikke som hadde samme info som på skiltet, og at man måtte "operere" ut denne hvis man ikke skulle bli tatt i kontroller (sett at man sotet til skiltet o.l.)

sett at dette er sant, så vil de jo kunne få info uansett ! (om man ikke lager papp-skilt eller noe da, man da er det like greit å kjøre uten? :P )

har ingen garanti for dette, er som sagt et rykte vet ikke om det hjalp noe men...


-Tommen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
_tommen_: det er purt bullshit. Det er først dei siste par åra at RFID-brikker har blitt små nok til dette. Og om ei RFID-brikke var plassert inne i et perfekt faraday-bur ville eg ikkje vore så veldig bekymra for det.
Sitat av PAO87
det er vell ikke noe backup funksjon t om datamaskina ike klarer å lese skiltene, så blir bildet sendt til et menneske som kontrollerer bilen manuelt, og evt. annmelder det om persjonen ikke greier å se nummret?
Vis hele sitatet...
det veit jeg ikke noe om, men vil ippe at det er noen som sjekker hvis det går under en vis prosent, trur det var 97% eller noe sånt. men har ikke noen som kan bekrefte/avkrefte det.

ser den ikke slikte så dropper den nok bare deg. det som er mer risky er hvis du faker brika til noen andre , og så dem får regning på 1000pasering og da sjekker dem nok opp.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av ranvik
det veit jeg ikke noe om, men vil ippe at det er noen som sjekker hvis det går under en vis prosent, trur det var 97% eller noe sånt. men har ikke noen som kan bekrefte/avkrefte det.
Vis hele sitatet...
Blir sjekka manuelt ja. En i Trondheim fikk ei rimelig saftig bot etter en zillion passeringer.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Får jo ikke programmert om brikken uten krypteringsnøklene?
I Trondheim kunne man kjøre utenfor den hvite stripen da man kjørte igjennom bomstasjonen. Da ble ikke bilen registrert i hele tatt, heller ikke noe bilde. Men den stasjonen har blitt fjernet og det ser ut som de nye har blitt "trangere".

Det jeg ikke får til å stemme som noen sier her, er at stasjonene tar bildet uansett og sjekker den opp med bilnummeret. Men jeg har opp gjennom tiden byttet forskjellige brikker mellom forskjellige biler. Sist utført for noen dager siden bare, men jeg har aldri hørt noen klager fra de
hva med å ha denne i nærheten av bilskiltet??
denne kan blende ir kameraet-
noen som har testet om en slik ir "blind"-er virker?

her er i hvertfall linken:

http://www.hacknmod.com/hack/use-inf...urity-cameras/
Hvis du klarer å synke en laser fra bil i fart perfekt mot linsen så kunne det gått. I praksis vil du aldri få akkurat det til uten å legge ut enorme beløp, kanskje ikke da engang. Sier seg selv.
Sitat av pidget Vis innlegg
Hvis du klarer å synke en laser fra bil i fart perfekt mot linsen så kunne det gått. I praksis vil du aldri få akkurat det til uten å legge ut enorme beløp, kanskje ikke da engang. Sier seg selv.
Vis hele sitatet...
Les hva som står på hacknmod da.. Poenget der er at man ikke bruker en laser, men sterke IR-dioder som lager et utbrent område i bildet.
Om det vil funke eller ikke er jeg ikke sikker på. Kanskje vil skiltet bare reflektere IR-lyset over alt? Det blir uansett lettere enn en laser.
Var kanskje litt kjapp i trekket der, sjekket ikke ut alle videoene der inne. Lett for når det med laser har vært debattert og lagt dødt av meg og mine.. Men jo det ser jo faktisk ut som en metode å kikke litt nærmere i sømmene. Må definitivt testes ut. Lurer på hva blåmann sier om man blir stoppa med noe som ikke lyser, men ser ut som juletrepynt rundt begge skilta da Men sånn er det jo med lcd-løsningen og. Godt det ikke er meg som betaler uansett atm.
Hvorfor er det ingen som har nevnt "glansing" av bilskiltene? Skiltene ser helt vanlige ut men de reflekterer så mye lys at de blir helt hvite på bildet, må pusses temmelig jevnlig, men er kanskje verdt det?
Kanskje ikke nevnt, men der har vært forsøk med sånne magiske plastplater utenpå skiltene som skulle gjøre mye samme nytten. Disse var bestilt fra sverige, husker ikke fra hvem. Men de virket tydeligvis ikke, ihvertfall ikke på alle passeringer. Prøvde å justere de og skiltet i vinkel, men han fikk fremdeles regninger. Så den gamle `lakk de med klarlakk`taktikken får desverre tommelen ned.

En annen ting med de plastgreien er at det er alt for lett å se at det er noe snusk, om man står litt ved siden av bilen, og ikke ser rett på. Så det er egentlig litt for lett å bli ferska. Hadde de riktignok på i en stopp og regnet med at dette gikk filleveien, men klarte å mumle oss vekk. Men enten var han politimannen stril, dum, eller dreit han i det.

Men lcd trikset virker, og kanskje diodetrikset. Så er det bare å finne et ehhm, litt anonymt (!) sted å sette diodene da, på en bil der skiltet er veldig markant i et spisst bilfjes. He he - innspill noen ?
Ingen som har sett på James Bond eller Taxi filmene ? Tror kanskje jeg ville gått for Q's hardware hack her, flipp skilt og noe å skjule tryne med i det man passerer ( en buff og caps skulle holde, kanskje sammen med sol skjermen )

Men det er gratis å passere med motorsykkel de fleste steder......
▼ ... over et år senere ... ▼
Vist det er AutoPass i en 2 feltsvei som går samme retning (som på den ene siden av fløyfjellstunnellen) kan man kjøre mitt i mellom disse, det er en klarering der på ca 20cm hvor du må få brikken din, om du blir avbildet vil ikke skiltene dine bli sett heller =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Apoxxit Vis innlegg
Vist det er AutoPass i en 2 feltsvei som går samme retning (som på den ene siden av fløyfjellstunnellen) kan man kjøre mitt i mellom disse, det er en klarering der på ca 20cm hvor du må få brikken din, om du blir avbildet vil ikke skiltene dine bli sett heller =)
Vis hele sitatet...
Det høres bogus ut - det finst da langt bedre måter enn så retningsbestemte antenner for å forhindre at en registrerer ei passering to ganger. Har du ei kilde på den påstanden din?