Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  227 21837
I går var jeg ute på en kjøretur med madamen, vi hadde nettopp kommet til et sted der det var 50sone der vi møter en syklist som sykler på veien.
Det kommer masse biler i motsatt kjørefelt, så jeg må rulle bak denne syklisten (som forøvrig er en mann litt opp i årene, så han har ikke all verden med fart (20km/t ca) en god stund før jeg klarer å kjøre forbi ham.

Jeg kjører opp på siden av ham og opplyser han om at det er et fortau en meter til høyre for ham som han heller burde bruke istedetfor å sperre trafikken som han gjør.

Mannen blir sint og sier "Jeg skal sykle på veien din jævla drittsekk". - jeg kunne ikke gjøre annet enn å bare si wtf og kjøre videre:P

hva er det egentlig som får syklister til å tro at de er kjøretøy? hvorfor MÅ de på liv og død sette livet på spill og plage oss "ekte" trafikanter med å sykle i veien for oss?
Sist endret av RandomiZed; 28. mai 2008 kl. 07:19.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ut av nysgjerrighet, er dette i Begby/Borge-distriktet? Det er en fyr her som sykler på jobb hver dag, gjerne midt i veien og brøler til alt og alle. Han har alltid på seg gul refleksvest.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
hehe, nei, det er i Mo i Rana og mannen hadde på seg ei blå jakke :P
http://www.sykkelby.no/Sykkelfakta/135

På fortauet kan syklisten skade mennesker, i bilveien er han kun en fare for seg selv hvis bilene rundt han følger trafikkreglene.
Regler ang Sykling: Trygg Trafikk

Edit:Skriveleif
Sist endret av Lanjelin; 28. mai 2008 kl. 07:35.
Det med sykler i trafikken er definitivt en vanskelig vurdering - siden syklisten har retten på sin side, mens fornuften er på bilistenes.

Hvorfor skal syklister på død og liv:
- Sykle i veien når det er oppoverbakke og tempoet er ikke særlig høyere enn 5-6 km/t. Da er man ikke en fare for fotgjengere.
- Sykle 3 i bredden.
- Sykle i veien enda det er en utmerket gangvei som går paralelt med veien.
- Sykle strekninger som absolutt ikke egner seg til å sykle på. F.eks 80-soner med mye trafikk og smal veibane.
- Sykle midt i rushtiden.

Hadde syklister droppet de nevnte punkter tror jeg de hadde komt mye lengre med å komme overrens med resten av trafikken.

Men har man syklet nok blir man for frelst av reglemanget til å noengang bruke hodet til å vurdere har jeg inntrykk av.
Sist endret av Elefanten; 28. mai 2008 kl. 07:45.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg er enda imponert over at jeg daglig møter syklende mennesker på f.eks Ring 2 i Oslo, i rushen sykler de i 20-25km\t.
Jeg kunne godt tenkt meg å kjøre i de dersom jeg fikk lov iallefall.

Enda bedre er syklister som sykler på vinteren, på veien, skliende, bak deg, mot din bil.

Det heter faktisk "Gang og sykkelsti".
Sitat av Elefanten

Hvorfor skal syklister på død og liv:
- Sykle 3 i bredden.
- Sykle i veien enda det er en utmerket gangvei som går paralelt med veien.
- Sykle strekninger som absolutt ikke egner seg til å sykle på. F.eks 80-soner med mye trafikk og smal veibane.
- Sykle midt i rushtiden.

Men har man syklet nok blir man for frelst av reglemanget til å noengang bruke hodet til å vurdere har jeg inntrykk av.
Vis hele sitatet...
- De sykler tre i bredden fordi de er enklere å legge merke til, og det tar deg 1 / 3 av tida å kjøre forbi dem (i stedet for fem sekund per syklist tar det nå fem sekunder totalt).
- De sykler på veien fordi gangveiene ofte er dårlige, fordi de kan ikke holde høy fart på gangveien og fordi de kan komme til å skade noen på gangveien. Som sagt tidligere, de er bare til skade for seg selv på bilveien
- Hvis en skal sykle fra A til B er det gjerne ikke gang/ sykkelsti fra A til B, eller en av nevnte punkter over slår inn. Samtidig sykler de på veien fordi de kan. Ikke fordi det alltid er fornuftig
- De sykler gjerne til og fra jobb som du kjører til og fra jobb Derfor midt i rushen.

Syklister er innmari plagsomme om en har dårlig tid, men de har kommet for å bli.
Sitat av AtXbYeA
Jeg er enda imponert over at jeg daglig møter syklende mennesker på f.eks Ring 2 i Oslo, i rushen sykler de i 20-25km\t.
Jeg kunne godt tenkt meg å kjøre i de dersom jeg fikk lov iallefall.

Enda bedre er syklister som sykler på vinteren, på veien, skliende, bak deg, mot din bil.

Det heter faktisk "Gang og sykkelsti".
Vis hele sitatet...

Så når en person bestemmer seg å sykle til jobben mener du han skal velge gang og sykkelsti og må bremse ned i gangfart hver gang han møter et menneske?

Ja fint det og bruke unødvendig mye tid til jobb.
Hvorfor skal bilister på død og liv:
- Ignorere vikeplikten de har mot andre syklister.
- Alltid kjøre over fartsgresen.
- Tute noe voldsomt med fløyta si hvis noen nøler ett sekund for lenge i lyskrysset.
- Anta at det går bra, og ignorerer derfor å slakke ned når noen krysser veien.
- Ignorere å sykle eller bruke kollektiv selv.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av syre
Så når en person bestemmer seg å sykle til jobben mener du han skal velge gang og sykkelsti og må bremse ned i gangfart hver gang han møter et menneske?

Ja fint det og bruke unødvendig mye tid til jobb.
Vis hele sitatet...
Så du mener de som er påkrevd å kjøre på jobb skal lage store køer bak syklister som sykler i 20km\t hver morgen?

Ofte kan det ta både 10 og 20 minutter før man kommer til en tofelts kjørebane så man kommer seg forbi.
Sykkelen har jo retten på sin side. Syklister har like mye rett til å bruke veiene så hvorfor hisse seg opp? Jeg kjører en rimelig sliten scooter og lurer på de samme spørsmålene som raze gjør. Bilister gir generelt sett faen i syklister og de som kjører moped og jeg kommer daglig opp i farlige situasjoner som følge av dødfødt kjøring fra billister... Av denne grunn legger jeg meg aldri inn i kanten så fremt jeg ikke kjører på ring 3. Hvis man kjører midt i veien er bilene tvunget til å foreta en "ordentlig" forbikjøring. At jeg ved å kjøre slik provoserer enkelte kortluntede billister får heller være.
Sist endret av Halalgeir; 28. mai 2008 kl. 08:25.
Syklister provoserer meg så utrolig til tider, bare fordi de slenger på seg den gule trøya tror "alle" at de blir Lance Armstrong og legger seg midt i veien. Når det eksisterer utmerkede gang- og sykkelstier(ja, jeg sykler selv til tider).

Greit hvis de klarer å holde flyt med trafikken, men når de ligger i 20km/t i 50soner så skaper det en del unødvendige forbikjøringer som skaper størrre risiko for andre i trafikken(forutsetning at det eksisterer gang og sykkelsti).
Jeg synes det er helt greit med syklister i veibanen så lenge de godtar at de da faktisk må følge de reglene som gjelder. Irriterer meg grenseløst at syklister skifter mellom å være fotgjengere og "biler". Senest i går kjørte jeg forbi en syklist før ett lyskryss, jeg stoppet på rødt lys og hva ser jeg i speilet: jo, syklisten kommer seilende forbi meg på høyresiden og over lyskrysset på rødt lys.
Sist endret av newsflash; 28. mai 2008 kl. 08:35.
Det morsomte jeg har opplevd er enhjulssykkel i 70 sonen. Det gikk heller ikke fort, å han vingler så sinnsykt så man blir litt redd for å kjøre forbi
Neutral Good
Mith's Avatar
Irriterer meg mer over syklister som holder på å kjøre meg ned når jeg går stille og rolig på fortauet. Det er ikke bare bare å bli truffet av en racer på 100kg som kjører i 20-30km/t i nedoverbakke. Hold syklistene på veien og unna oss som trasker og går.
Syklistene hører da absolutt til i veien, det er raskerere for syklister og fjerner faren for fotgjengere. Jeg er selv billist, men tar hensyn til syklende i veien. Jeg opplever at folk tuter selv om man følger trafikkreglene, særlig om det har noe med hastighet å gjøre.

Skulle jeg "gitt lydsignal" hver gang noen rundt meg gjorde noe farlig galt hadde sikkert bilens batteri blitt utladet før generatoren lader nok.. (med fare for overdrevelser)

Rundkjøringer er det værste som finnes..
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Monkey_drone
Jeg opplever at folk tuter selv om man følger trafikkreglene, særlig om det har noe med hastighet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg for står syklister som sykler på E6 der det ikke er noe fortau / gang og sykkelsti. Men når det er klokka 9 på kvelden, på en traffikert vei. MED gang og sykkelsti.. Jeg kjenner jeg vil eksplodere.
Jeg personlig bruker fortauet så mye som mulig.. MEN hvis man f.eks er på en treningstur på sykkel, og det er mennesker på dette fortauet hele tiden, så går det sakte. For det er VELDIG få av de gående som faktisk gidder å lage en pasasje til syklistene, og dermed må vi sakke ned.

Og nr. 2. For de som bruker landeveis sykkel (noe lignende til Tour De France syklene), så er det umulig å kjøre på mange fortau pga. grus. Det gjør det både farlig og dårlig å sykle der. Jeg ville nå si at det er bedre at en syklist kjører i veien, enn at han kjører på et fortau med grus, så hjulet sklir og han detter ut i veien, foran en bil.
Jeg sykler selv..

Og har forståelse for mange av syklistene, men ikke de som holdet 20km/t i oslo?

Noe som er helt forståelig er hvis de sykler i 80sone, holder 40km/t..
Det kalles faktisk trening!
Jeg er heller ikke spesielt glad i syklister som sykler i veien. Før jeg fikk lappen så syklet jeg alltid på fortauet så lenge det fantes dit jeg skulle. Det som irriterer meg mest er den typen syklister som av en eller annen grunn ikke gidder å svinge inn på busstopp når jeg kommer kjørende bak, slik at jeg kan komme forbi, og de finnes det desverre mange av.

Når det er sagt så har jeg selvfølgelig full forståelse for at syklister sykler i veien der det ikke er sykkelsti/fortau. (så lenge de gidder å svinge inn på eventuelle busstopp når det kan vise seg å være nødvendig)
Klag heller på staten.. det er de som bruker over 50% av veiavgift på noe helt annt enn vei, bil og trafikk.

De pengene kunne lett gått til å f.eks. å gjøre veiene breiere og markere opp sykkelfelt.
Jeg sykler hver eneste dag i Oslo, og er enig med Raze og Mith. Defor sykler jeg på veien, og ter meg litt som en bil. I byen sykler jeg fortere enn bilene, så der har det ikke noe å si - Men jeg kan se irritasjonen der det ikke er sykkelvei/ut på landet. Men, det finnes andre ting å irritere seg over som er viktigere.

Sitat av sykkelby
3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg sykkelen har svært lite å gjøre på et fortau. Vi kan skade folk, og vi tar mye plass i forhold til gående. Skal vi sykle på gangfelt, tar det lang tid. I veien kan vi bare skade oss selv, og de fleste syklistene kan å oppføre seg skikkelig.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Dere syklister sier at "dere kan bare skade dere selv" når dere ferdes på veien, men det er jo bilistene det går utover uansett.

Om det hadde vert min feil eller ikke, så hadde ikke jeg greid å sove om natten viss jeg hadde kjørt på og skadet en annen person på sykkel eller til fots.


Men jeg skjønner den at dere ikke har noen andre plasser å sykle enn på veien. Så problemet ligger vel lenger oppe i systemet og det kan ikke noen av oss gjør noe med.
Det er bare synd at det trengs en ulykke til for at noen skal reagere..
MINST 12år
tore-'s Avatar
Sitat av Elefanten
[...]
Hvorfor skal syklister på død og liv:
[...]
- Sykle midt i rushtiden.

Hadde syklister droppet de nevnte punkter tror jeg de hadde komt mye lengre med å komme overrens med resten av trafikken.

Men har man syklet nok blir man for frelst av reglemanget til å noengang bruke hodet til å vurdere har jeg inntrykk av.
Vis hele sitatet...
Du har herved skutt deg selv i foten. All kudos til de som sykler i rushtiden, noe jeg selv gjør. Kanskje det blir bygget flere sykkelveier da, noe norge desperat trenger. Ja, jeg har blitt irritert på syklister selv, men det går over. Slutt og syt og tenk på andre enn deg selv.
Skjønner godt at syklister vil holde seg unna gangveien når det er folk som går der, men det blir bare så alt for irriterende at de ikke bruker den når det er mye trafikk og ingen folk på gangveien.

Likevel klarer jeg å styre meg, og prøver så godt jeg kan å ikke tenke på det. Det er når syklistene plutselig kaster seg over gangoverfelt slik at man må bråbremse at hatet kommer frem. Syklister kan gjerne få oppføre seg som kjørende for meg - da de faktisk _er_ regnet som kjørende, bare de ikke tar på seg å være fotgjengere også.

Har en ganske blandet følelse over dette emnet, da jeg skjønner hvorfor syklistene gjør som de gjør, men også hvorfor mange bilister har utviklet et syklisthat.
Har irritert meg sinnsykt over dette selv, det er greit nok med vanlige folk som sykler i kanten av vegen om det er mye folk som går i gangstien.

Det som irriterer meg, er de ca 100 mennene i thights, solbriller og rosa vest som sykler på veiene overalt i mitt distrikt, Sportsykklere er det vel de kaller seg.

Til dere som hisser dere opp over sykelister i vegbanen, det hjelper å stille spylevæskespyleren ut til høyre. Gi dem ett sprut i det du kjører forbi, så skal dere se at dere føler dere mye bedre, i tilegg får dere en fuckefinger i retur, det varmer godt=).
Pass på å ikke gjør det rett før lyskryss, ikke så gøy å stoppe på rødt lys da.
Syklister har vel ikke lov å ferdes på veien om det er til hinder for øvrig trafikk.
Mange syklister begrunner vel hvorfor de gjør det med at fordelen når andre biler har vikeplikt osv.
Er nok syklistens navn som kommer på gravsteinen og ikke bilførerens om noe går galt.
Sist endret av kristoffer2200; 28. mai 2008 kl. 12:51.
Når fortauet er tom, sykler jeg der. Når fortauet er full av folk, sykler jeg på veien.

Men jeg tror fleste av dere generaliserer alle syklister. Dere legger jo bare merke til de treginger som sykler midt i veien, mens det er mange flinke syklister som tar hensyn til bilister. De tar hensyn fordi de vil ikke bli påkjørt mens de bilister sitter trygt i tusen kilo av metall.

Hvis dere syns at syklister har det altfor bra, kan dere jo begynne å sykle?

BoinTjau: Så kul du er.
Sist endret av marsboer; 28. mai 2008 kl. 13:01.
for all del. la folk sykle å bilistene som klikker vinkel klikke vinkel. de klikker somregel vinkel uansett hva som hindrer deres 10 km/t over fartsgrensen fart igjennom landet.

MEN

sykler selv og der det er gang å sykkelsti så sykler jeg faktisk på den å sykler heller inn på veien når folk kommer iveien for meg der. såfremst det ikke er full trafikk da.

en annen ting er at det somregel er mange veier til samme plass. noen er roligere og kansje kortere men med lavere fartsgrense. disse veien skjønner jeg ikke hvorfor folk ikke bruker.

er så mange eksempler på at syklister sykler midt på riksveien når det er småvei o.l som tar mindre tid, mindre risiko rett ved siden.
for å pressierer så gjelder det "cowboyene" som har brukt mye penger på selvlysende klær å trange klær. hastigheten og farten deres hadde uansett ikke overskredet fartsgrensen. men de velger fortsatt å sykle vaglende midt på en hovedvei.
det er disse som bør få opp øyene for de oppfører seg prikk likt de som ikke skjønner at det er fult mulig å kjøre under fartsgrensen å ikke 10 over og fortsatt komme seg fram.


til notis: både sykler å kjører. men hensyn bør følge BEGGE. spesielt når veiene er så dårlig tilrettelagt som de er i norge
Blir jo en uendelig diskusjon uten løsning. Sykler man hater man selvfølgelig bilistene som suser forbi. Kjører man ligger hatet på de trege syklistene som ligger i veibanen. Regner med det er mange her som både sykler og kjører, kan hjelpe om du neste gang tenker på hvordan du selv hadde det sist du ble forbikjørt/plassert bak en treg sykkel.

marsboer: Tror ingen synes syklistene har det altfor bra, man kan da irritere seg over noe uten å være misunnelig?

Opplever det sånn at de fleste som sykler til jobb tar det som en slags trening, skjønner ikke helt at man kan klage over å måtte bremse ned for fotgjengere da, du får da en ekstra treningsøkt når du må trå deg opp i fart igjen
o shit waddup
Det som irriterer meg mest er syklister som bryter grunnregelen i trafikken; Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Bare fordi man har lov til å sykle i veien betyr ikke det at man har lov til å sykle i veien når man ligger der 40 km/t saktere enn fartsgrensa, og man blokkerer hele veien.

Greit at man sykler i veien, men når noen sier ifra så er det meningsløst å være arrogant og jævlig tilbake og si at "jeg har lov til å sykle her". Greit. Du har lov, men du har ikke lov til å oppføre deg som en idiot.
Sist endret av ulldott; 28. mai 2008 kl. 13:37.
Sitat av kristoffer2200
Syklister har vel ikke lov å ferdes på veien om det er til hinder for øvrig trafikk.
Mange syklister begrunner vel hvorfor de gjør det med at fordelen når andre biler har vikeplikt osv.
Er nok syklistens navn som kommer på gravsteinen og ikke bilførerens om noe går galt.
Vis hele sitatet...
En sykkel har på vanlig vei akkurat de samme reglene som en bil - Også vikeplikten. Det artige er at biler har i teorien ikke vikeplikt for folk som sykler over gangfelt, da må sykkelen trilles. Det kan nok friste et par bilsjeler.
Det ligger jo mye tanke i bysykling også. Jeg pleier ofte å legge meg midt i kjørefeltet i kryss og rundkjøringer, fordi bilister ikke skal kjøre forbi meg og skape fare i trafikken. De bak kan gjerne tute (fordi jeg stjal plassen deres, wtf?), men så lenge jeg kommer meg helskinnet ut av krysset er jeg fornøyd. Og ja, det finnes MANGE slike sjåfører også.
Det er lovlig for sykler og sykle i veien. Farligere på fortauet enn i veien vist syklisten passer på.
Jeg sykler også til jobben hver dag. Strekket er fra Tøyen til Skøyen, ca 8 km/+-18 min/i snitt 26 km/t. Heldigvis for meg og mine medtrafikkanter så er det sykkelvei hele strekket. Uansett så må jeg ut i bilfeltet i rundkjøringene men det har hittil aldri bydd på ulykker eller nestenulykker. Jeg har heller aldri blitt tutet på.

Det har skjedd flere ganger at bussen bruker lengre tid enn nødvendig pga. en syklist som ligger foran og holder "sykkelfart". En ting er at det er lovlig, fordelsmessig og mest behaglig for syklisten, men til sjenanse og provokasjon for bilister burde ungås. Om man ikke følger flyten i trafikken så bør man legge seg til siden og sleppe forbi de bilene/bussen som er mulig. Man kan bruke kryss, busslummer, brede felter av veien, korte strekninger av gangfelt osv...

For de som har muligheten til det; sykling til f. eks. jobben er en fantastisk start på dagen.
Jeg sykla en del før jeg også, og spesielt på vårtidende er sykkelstiene fult med grus og stein.
Altså jeg har ingen mulighet til å sykle der uten å mulig ødelegge dekk. Snakker om landeveissykkel nå.

Men uansett, ble jeg tuta på, vinka på og relativt sikker på at en finger kom opp til tider også, svært provoserende for min del når jeg ikke har mulighet til å sykle på gangveiene.

Men jeg tror begge parter kan gjøre en del.

- oppoverbakker går det sakte å sykle, evt smågrus og turgåere er inget problem.
- syklister må følge trafikkregler.
- billister kan vise litt mer forståelse, dere eier ikke veien.

Men må si meg enig, uansett om jeg sitter på eller kjører selv, gamle folk, eller treige folk generelt på en sykkel som går i 10 km/t paralelt med en sykkelsti, er irriterende.
Sist endret av Kugie; 28. mai 2008 kl. 14:11.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg sykler selv, sykler langs fortauskanten. Ingen biler har problemer med å passere meg, jeg dreper ingen hunder på fortauet og ingen har noen gang skreket til meg.
Jeg er ingen perfekt syklist, leier ikke sykkelen over gangfelt f.eks, men jeg merker meg mange som sykler midt i veien og/eller på fortauet.

Plager egentlig ikke meg siden jeg ikke sykler, men det som er dumt med det er at jeg er redd for at bilistene skal få påkjørsrett på syklister som sykler i veien om syklistene fortsetter på denne måten.

Tar bussen da jeg.
Selv om jeg forsvarte syklister i trafikken tidligere vil jeg komme med en appell til alle dere med sprettrompe og gummidress i veivesenfarger: Det er greit at dere sykler både på gangsti og hovedvei, så fremt dere

1 - går av sykkelen og triller den over gangfeltet. Dere er livsfarlige når dere hiver dere uti gangfelt i høy fart rett foran en bil. Det hadde vært fint om dere fant ut om dere ville være kjørende eller gående.

2 - for all del bruker veiskulderen i motbakker med sving. Holdt på å gå forferdelig galt da min kjære kom kjørende i motsatt fil, og lastebilen som kom bak syklisten la seg litt inn mot midten (for å ikke kjøre ned kreket i kondomdrakt. Store biler krever jo en viss bremselengde). Sjåføren la seg ut igjen da møtende bil kom rundt svingen og syklisten gikk i grøfta. Jeg håper seriøst syklisten tok lærdom av hendelsen....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miss M
2 - for all del bruker veiskulderen i motbakker med sving. Holdt på å gå forferdelig galt da min kjære kom kjørende i motsatt fil, og lastebilen som kom bak syklisten la seg litt inn mot midten (for å ikke kjøre ned kreket i kondomdrakt. Store biler krever jo en viss bremselengde). Sjåføren la seg ut igjen da møtende bil kom rundt svingen og syklisten gikk i grøfta. Jeg håper seriøst syklisten tok lærdom av hendelsen....
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet er det jo faen så enkelt - lastebilen *SKAL IKKJE* kjøre forbi med mindre det er plass til det. Om han må ut midt i vegen før en sving, så er det ikkje plass, og ergo skal han ikkje kjøre forbi. Syklisten holdt seg derimot til vegtrafikklova.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av BoinTjau
Til dere som hisser dere opp over sykelister i vegbanen, det hjelper å stille spylevæskespyleren ut til høyre. Gi dem ett sprut i det du kjører forbi, så skal dere se at dere føler dere mye bedre, i tilegg får dere en fuckefinger i retur, det varmer godt=).
Pass på å ikke gjør det rett før lyskryss, ikke så gøy å stoppe på rødt lys da.
Vis hele sitatet...

Dersom du i det hele tatt har lappen håper jeg den blir inndratt sporenstreks.
Sitat av slashdot
I dette tilfellet er det jo faen så enkelt - lastebilen *SKAL IKKJE* kjøre forbi med mindre det er plass til det. Om han må ut midt i vegen før en sving, så er det ikkje plass, og ergo skal han ikkje kjøre forbi. Syklisten holdt seg derimot til vegtrafikklova.
Vis hele sitatet...
Så han skulle pynte grillen med syklisten i stedet da syns du? Smale veier på vestlandet
Sist endret av Miss M; 28. mai 2008 kl. 15:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miss M
Så han skulle pynte grillen med syklisten i stedet da syns du? Smale veier på vestlandet
Vis hele sitatet...
Han skal kjøre slik at han greier å stoppe i et slikt tilfelle. Om det betyr svidd gummi, let that be it. Om det betyr redusert fart, let that be it.
Sitat av slashdot
Han skal kjøre slik at han greier å stoppe i et slikt tilfelle. Om det betyr svidd gummi, let that be it. Om det betyr redusert fart, let that be it.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lappen på lastebil og antar at ikke du har det heller. Men som sagt, svære greier og vanskelige å stoppe. På tross av at syklisten har retten på sin side er det greit å tenke seg litt om når du sykler i motbakke, mot en sving og med en lastebil rett bak....
Jeg er enig med Miss_M. Å kjøre slik at en kan stoppe for hver teoretisk mulig hindring er praktisk sett umulig. - Spesielt om en kjører lastebil.
Sitat av Miss M
Jeg har ikke lappen på lastebil og antar at ikke du har det heller. Men som sagt, svære greier og vanskelige å stoppe. På tross av at syklisten har retten på sin side er det greit å tenke seg litt om når du sykler i motbakke, mot en sving og med en lastebil rett bak....
Vis hele sitatet...
Nei, lastebiler er ikke spesielt vanskelige å stoppe, og det skal overhodet ikke være noe problem å bremse ned farten slik at man kan legge seg bak en syklist til veien er bra nok for forbikjøring. Syklisten gjør helt rett i å bruke hele fila si, å ligge i grøfta provoserer bare til farlige forbikjøringer.

Edit: ql1rz: Nei, det er overhodet ikke praktisk umulig, det er faktisk svært gjennomførbart. Hvis du tror det er umulig har du ikke peiling på bremselengde, eller så har du for vane å kjøre alt for fort.
Sist endret av kyrre12; 28. mai 2008 kl. 16:11.
Syns det er bra at folk sykler til jobben, og er sportye. Men hvis de skal sykle på veien bør de faktisk holde en viss hastighet; bilister kan bli bøtelagt for å hindre trafikken og det burde syklister også kunne bli. Ser altfor mange feite 50 åringer i grilldress som drar ser bortover veien i 15km/t med en rusten og sliten offroadsykkel. Det er ikke de som sykler i 55 i en 60 sone som er problemet.

Tobbelulle
Sitat av tobbelulle
Syns det er bra at folk sykler til jobben, og er sportye. Men hvis de skal sykle på veien bør de faktisk holde en viss hastighet; bilister kan bli bøtelagt for å hindre trafikken og det burde syklister også kunne bli. Ser altfor mange feite 50 åringer i grilldress som drar ser bortover veien i 15km/t med en rusten og sliten offroadsykkel. Det er ikke de som sykler i 55 i en 60 sone som er problemet.

Tobbelulle
Vis hele sitatet...
Alder og vekt er totalt irrelevant. Men er for at de skal kunne bøtlegges om de farlige i trafikken. En trafikkhindring er de så å si uansett, men de farlige syklistene bør kunne bøtlegges i langt større grad. Er antagelig bot for å sykle over gangfelt, uten hjelm og så videre - men tror ikke den håndheves i stor grad. Selv om de skader bare seg selv kan de påvirke yngre syklister som ikke har samme erfaring i trafikkbildet.
Sitat av Tryggtrafikk.no
Påbudt utstyr på sykkel
- To bremser som virker uavhengige av hverandre, en på forhjulet og en på bakhjulet.
- Rød refleks bak på sykkelen
- Hvite eller gule reflekser på pedalene
- På klikkpedaler skal refleksene monteres på pedalarmen.
- Signalklokke, det vil si en ringeklokke. Pling, pling!
- Og dersom du skal sykle i mørket eller i dårlig sikt, må du ha rød lykt bak og hvit eller gul lykt foran. Det er lov å ha blinkelys.
Vis hele sitatet...
Det er uansett for liten håndheving av dette, det er jeg enig i. Det finnes tullinger over alt, men pr. dags dato så regnes ikke en syklist som et hinder/trafikkfarlig. Problemet her, slik jeg ser det, er syklister som ikke kan trafikkloven. Om noen må kjøre litt saktere et lite stykke, driter jeg oppi. Velger de å kjøre forbi i en sving istedenfor å vente med forbikjøring til det er trygt, som lastebilsjåføren du viste til, illustrerer dette bare hvor ivrige enkelte er i trafikken.
Sist endret av Keyser Söze; 28. mai 2008 kl. 16:57.
Marshboer og fabianca:
Det var vel heller ment som en spøk, men jeg skjønner at dere ikke er spekket med ironisk sans her, ser jeg.

Jeg skrev jo over at jeg ikke hadde noe problem med sykelister i vegbanen sålenge de ikke har noen andre alternaltiver eller gansti er befolket, men at jeg irriterte meg over alle sportsyklere som erobrer veiene i mitt distrikt.

Det jeg skrev under var som sagt ment som spøk, jeg har da ikke på ett eneste punkt i mitt innlegg sagt at jeg har gjort det selv, men jeg vet om andre som gjør det, og det er ikke mitt problem.

Når det er sagt må jeg si at dere er veldig tøffe dere også.
Nå er det vel nok offtopic her?.

Mvh
BoinTjau
Sitat av tobbelulle
...Det er ikke de som sykler i 55 i en 60 sone som er problemet.

Tobbelulle
Vis hele sitatet...
Da er jeg redd jeg er et stort trafikkproblem...