Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 8237
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Dette er et spørsmål jeg tenkte meg frem til her forleden kveld, men irriterende nok, klarer jeg ikke å finne svaret ..

Her er spørsmålet:

Et tog som kjører vestover i 500km/t, inni dette toget så står det en mann med en pistol og sikter østover.

Mannen avfyrer pistolen, og kula flyr ut av pistolen med en fart av 500 km/t

Rett etter at kula har fysisk forlatt pistolen så bråstopper toget,
nå kommer 1000kr spørsmålet, Hva skjer så med kula?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tegn vektorer så ser du det på 0.25 sekund.

Edit: et par gode stikkord er å tenke igjennom kva referansepunkt du vel, og skrive ned alle hastigheter i forhold til referansepunktet.
Sist endret av vidarlo; 24. april 2008 kl. 00:05.
*Butcher-Lou got brainfucked*
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Har null peiling på hva en vektor er -.-
Duden tar imot kula i hånden! Sånn rent fysisk altså...
Jeg vil tro kula vil flyge fremover. (øst i 500km/t)
Uavhening av farten til toget, så går kula i 500km/t.
Og rett etter kula har forlatt løpet, så vil jo kula fortsette i samme fart.

Fint om noen med skikkelige kunnskaper kan fortelle meg svaret
Den vil gå i farten til toget + utgangs hastighet. Om toget stopper vil kulen fortsette. Den har ingen fysisk kontakt med toget eller bremser
Sitat av OoM
Jeg vil tro kula vil flyge fremover. (øst i 500km/t)
Uavhening av farten til toget, så går kula i 500km/t.
Og rett etter kula har forlatt løpet, så vil jo kula fortsette i samme fart.

Fint om noen med skikkelige kunnskaper kan fortelle meg svaret
Vis hele sitatet...
I second that.
Skulle vel tro at om personen står på et tog i 500km/t eller ikke så er fortsatt pistolen stasjonert i ro, og kulen vil forlate løpet i samme hastighet, på eller av toget.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg er heller ingen fysiker, og bør derfor ikke uttale meg - men:

I det kula blir skutt ut har den en hastighet på 500. Pistolen har en hastighet på 500 i motsatt rettning. Da får vi en differanse på 1000 kilomenter i timen. Toget stopper, pistolen stopper - men kula stopper ikke. Da halveres differansen, og kula får en hastighet på 500 kilometer i timen vekk fra pistolen. Pistolen står i ro, og dermed vil kula rase gjennom bakdøra i toget med en hastighet på... 500 kilometer i timen.

Hørtes bra ut når jeg tenkte det, i alle fall.
Jeg stiller meg bak spelleys forklaring.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Har det ikke noe å si om toget er i et lukket miljø eller er åpent?

Men har klart å komme frem til at hvis dette her skjedde i vakum,
så vil pistolen når den blir avfyrt bevege seg i en fart av 500 km/t bakover, og kula vil da få et dytt på 500 km/t fremover - disse to kraftene vil så oppheve hverandre og gravitasjonen enkelt å greit dra kula fint og pent mot bakken
åhh..hvorfor måtte jeg lese dette rett før jeg skal legge meg.. kommer til å ligge våken i helenatt og gruble på dette.

as Butcher-Lou said. I got brainfucked!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
dere må tenke dere at kula beveger seg i 500 km/t bakover idet den blir avfyrt
Glemte ett viktig element ja. Kulen går motsatt vei. Uansett hastigheten på kulen er 500. Luftmotstanden er minimal. Og det er vel ingen andre krefter som spiller inn? Ingen kinetiske . . .
Sist endret av Spelly; 24. april 2008 kl. 00:19.
Sitat av MannY
I second that.
Skulle vel tro at om personen står på et tog i 500km/t eller ikke så er fortsatt pistolen stasjonert i ro, og kulen vil forlate løpet i samme hastighet, på eller av toget.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, det er faktisk umuleg å bevisa om eit system er i ro eller om det har konstant fart med alle tenkelige eksperiment!

Det som er interesant er kva som skjer når toget får ein negativ akselerasjon, men sidan kula ikkje har kontakt med toget på nokon måte, og ingen vinduer er åpne, vil den bevege seg i 500km/t i forhold til bakken utanfor uansett
Kula vil gå østover i en fart på 500km/t iforhold til toget.
Farten iforhold til bakken fåes ved å trekke fra togetshastighet. eller er jeg helt på bærspor nå ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MannY
I second that.
Skulle vel tro at om personen står på et tog i 500km/t eller ikke så er fortsatt pistolen stasjonert i ro, og kulen vil forlate løpet i samme hastighet, på eller av toget.
Vis hele sitatet...
Om du tar deg en tur ut i bilen, og peiser på til 80km/h, og slipper ned et blylodd, så vil vel ikkje det falle rett ned?

Og kva er i ro? Står pistolen i ro? I så fall beveger jorda seg 500km/h østover. Står jorda i ro? I så fall beveger toget (og pistolen) seg vestover med 500km/h.

Du har heilt rett i at kula vil ha nøyaktig 500km/h i forhold til løpet, og det kan en kvar idiot komme fram til, men kva hastighet vil kula ha, i absoulutt størrelse, om ein definerer jorda som "nullpunkt" her, og lar alt bevege seg med hastigheter relativt til jordoverflata.
Sitat av Stone
Kula vil gå østover i en fart på 500km/t iforhold til toget.
Farten iforhold til bakken fåes ved å trekke fra togetshastighet. eller er jeg helt på bærspor nå ?
Vis hele sitatet...
bærtur, i forhold til toget vil kula ha ein fart på 1000km/t , og 500 etter det har stoppa
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Syncmaster95
Det stemmer, det er faktisk umuleg å bevisa om eit system er i ro eller om det har konstant fart med alle tenkelige eksperiment!
Vis hele sitatet...
Kva er i ro? Eg kan hevde at bilen min står i ro, og at jorda beveger seg. Det blir akkurat like fuckings korrekt å regne med som å sei at jorda står i ro og bilen beveger seg. Eller eg kan sei at jorda og bilen beveger seg, og bruke månen som nullpunkt for bevegelse...
Sitat av Syncmaster95
bærtur, i forhold til toget vil kula ha ein fart på 1000km/t , og 500 etter det har stoppa
Vis hele sitatet...
Så pistolen står i ro inne i et tog som beveger seg 500km/h? Håper det er et langt tog.
Sist endret av vidarlo; 24. april 2008 kl. 00:18.
Alt er relativt!
Sitat av OoM
Jeg vil tro kula vil flyge fremover. (øst i 500km/t)
Uavhening av farten til toget, så går kula i 500km/t.
Og rett etter kula har forlatt løpet, så vil jo kula fortsette i samme fart.

Fint om noen med skikkelige kunnskaper kan fortelle meg svaret
Vis hele sitatet...
Enig med deg der.
Bør ikke ha noe å si om toget stopper.
Sitat av slashdot
Så pistolen står i ro inne i et tog som beveger seg 500km/h? Håper det er et langt tog.
Vis hele sitatet...
Viss ein bruker toget som referansepunkt så står pistolen i ro, om ein bruker jorda, vil den bevege seg med ein fart på 500 km/t øst.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Syncmaster95
Viss ein bruker toget som referansepunkt så står pistolen i ro, om ein bruker jorda, vil den bevege seg med ein fart på 500 km/t øst.
Vis hele sitatet...
Gratulerer. Er vi einige om at kula har samme fart som pistolen før den blir fyrt av? Er vi einige om at den har -500km/h om vi definerer vest som positiv retning og definerer at toget står i ro?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
God natt folkens, dette spørsmålet har plaget meg i flere dager nå, håper noen av dere smarte her på FreakForum klarer å koke ihop et svar til imorra :P

jeg klarte det ikke =/
..Ikke at jeg svarer på spørsmålet, og ikke at jeg vet hva jeg snakker om.
Men.. Om jorden beveger seg, i 800Km/t(Noe i den duren er det ikke?)
Og En kule(Eller en lampe for denslags skyld) Blir kastet i motsat retning av den retningen jorden spinner, er dens egentlige fart da 300Km/t da?

Eller, nå stilte jeg vell bare spørsmålet til trådstarter på en annen måte?
Og.. Hva skjer med oss mennesker om jorden stopper og rotere? Blir det som om vi løper på en 3dmølle som bråstopper?

Og.. Nå er jeg bare tåpelig, og stiller spørsmål som ikke har noen nytte for tråden.
Kommer helt an på hvilken vei du fyrer. Om du fyrer motsatt vei av hva toget går vil det vére togets hastighet pluss pistolens. Om det skytes med toget vil det bare vére utganghastighet. Med andre ord. Prosjektilet vil uansett ha 500 kmt-sett bort fra den minimale luftmotstanden
om prosjektile blir skutt med toget.
Hvis vi definerer retningen toget beveger seg i som positiv vil fartverdiene være:
Toget før stopp: +500km/t
Pistolen ved skudd: +500km/t
Kula etter skudd: Pistol ved skudd pluss hastighet ift. pistol (løp) = 500km/t - 500km/t = 0km/t

Arbeidet pistolen har gjort på kula er altså lik arbeidet som kreves for å bremse den ned til 0km/t ift. jorda. Kula vil derfor falle rett ned mot jorda, og ikke bevege seg i en lengderetning etter at den er skutt ut. Dersom toget da også teoretisk sett stopper med en gang vil toget også ha 0km/t, og kula vil falle rett ned på gulvet i toget rett utenfor løpet på pistolen.
Hvis toget IKKE hadde stoppet så hadde kula gått i vanlig hastighet samme vei som toget, om toget stopper skjer akkurat det samme bare at kula går halvparten så sakte som den vanligvis ville. Hodet mitt sier det og jeg har rett (om jeg forklarte det riktig).

OT: Om toget bråstopper fra 500km/t så ville derimot alle menneskene i toget flytt i veggen/ut taket/ut vinduet og det hadde vært ganske så smertefullt.
Sitat av slashdot
Gratulerer. Er vi einige om at kula har samme fart som pistolen før den blir fyrt av? Er vi einige om at den har -500km/h om vi definerer vest som positiv retning og definerer at toget står i ro?
Vis hele sitatet...
ja, og kula vil då for ein som står utanfor og ser inn i toget stå i ro

så berre drit i det eg sa tidlegare :P
Sist endret av Syncmaster95; 24. april 2008 kl. 00:36.
ÅJA, kula gikk i 500km/t. Da hadde jeg feil, og dadyd hadde rett.
Jeg trodde at kula gikk i 1000 km/t.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Syncmaster95
ja, og kula vil då for ein som står utanfor og ser inn i toget stå i ro
Vis hele sitatet...
Sitat av Syncmaster95
Det som er interesant er kva som skjer når toget får ein negativ akselerasjon, men sidan kula ikkje har kontakt med toget på nokon måte, og ingen vinduer er åpne, vil den bevege seg i 500km/t i forhold til bakken utanfor uansett
Vis hele sitatet...
Springer personen utanfor toget 500km/h, sidan han vil oppfatte at kula står i ro?
Sitat av slashdot
Springer personen utanfor toget 500km/h, sidan han vil oppfatte at kula står i ro?
Vis hele sitatet...
nei, etter at den er skutt ut vil det sjå ut som den står i ro, eg inrømme at eg tok feil tidlegare i tråden
Hardcore; vi tenker fart i forhold til jorden, ikke effektiv fart. Jordrotasjon, rotasjon rundt sola osv gjør jo at vi beveger oss med en heidundranes fart, men dette er vel ikke relevant, eller noe å tenke over. For oss blir det riktig å bruke fartsbegrepet om vår forflytning på/i forhold til jorda.
En som står utenfor toget vil se en kule som faller rett ned. Toget kan gjøre hva det vil egentlig.

Uansett:
Vtog, 500km/t, er farten toget har. En kraft på kulen fra toget gir den en utgangshastighet på -500 km/t i forhold til toget.

1) Står du på toget med superbriller ser du en normal kulebane, dersom toget ikke stopper
2) Står du utenfor ser du en kule som faller rett ned
3) Står du på toget når det stopper, ser du en kule som stopper sin ferd østover og faller rett ned.
Sist endret av Trond; 24. april 2008 kl. 01:01.
Det har med jordrotasjonen å gjøre.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av Bombasa
Dette er et spørsmål jeg tenkte meg frem til her forleden kveld, men irriterende nok, klarer jeg ikke å finne svaret ..

Her er spørsmålet:

Et tog som kjører vestover i 500km/t, inni dette toget så står det en mann med en pistol og sikter østover.

Mannen avfyrer pistolen, og kula flyr ut av pistolen med en fart av 500 km/t

Rett etter at kula har fysisk forlatt pistolen så bråstopper toget,
nå kommer 1000kr spørsmålet, Hva skjer så med kula?
Vis hele sitatet...
Adskilt fra mannen og pistolen som hittil har vært dens liv, finner den seg forsmådd over å ha bli slynget ut i den kalde harde verden for en slik formålsløs sak.
Den begynner å røyke princesigaretter og flytter til honduras, hvor den starter en intens men dømt romanse med en av de lokale pub-eierskene, Paolina.

Romansen slutter brått da Paolina finner kulen i seng med sin mor og en av de lokale fiskerene, Juan de Vargas.

Med hjertet revet ut av kroppen bestemmer kulen seg for å ta sitt eget liv, og blir funnet død i et badekar med en tom eske valium ved siden av seg og et selvmordbrev hvor det kun står "enkelte spørsmål kan ikke besvares av forum mennesker som er mest interessert i å skrive lengre, intetsigende innlegg (forhåpentligvis med en viss underholdningsverdi)".

Kulen var ikke den beste med ord.

Vel enten det, eller så vil kulen som nevnt tidligere i tråden, fortsette østover til den faller til jorden som følge av tyngekraften og luftmotstand, eller treffer noe.
Sist endret av CaptainP; 24. april 2008 kl. 07:24.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Jord rotasjonen ser vi bort ifra i denne sammenhengen-
Kulen fortsetter å fly i 500 km/t østover (ifølge av jorden).

Om toget fortsetter 500 km/t vestover, kan det se ut som kulen flyr i 1000 km/t hvis man ser kulen forhold til bakgrunnen (utendørs).
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bombasa
Dette er et spørsmål jeg tenkte meg frem til her forleden kveld, men irriterende nok, klarer jeg ikke å finne svaret ..

Her er spørsmålet:

Et tog som kjører vestover i 500km/t, inni dette toget så står det en mann med en pistol og sikter østover.

Mannen avfyrer pistolen, og kula flyr ut av pistolen med en fart av 500 km/t

Rett etter at kula har fysisk forlatt pistolen så bråstopper toget,
nå kommer 1000kr spørsmålet, Hva skjer så med kula?
Vis hele sitatet...

Og har det noen forskjell om toget er åpent eller lukket?

for eks at toget bare er en plate på hjul med verken tak eller vegger, -åpent
eller at det er som et kompakt rør, med verken vinduer eller dører, -lukket

Og hva er forskjellen om dette hadde skjedd i vakum?
Kula er en del av togets tungdekraft og det spiller ingen rolle om toget går i 3km eller 3000,kula vil uansett ikke ha noen større hastighet enn ved avfyring uavhengig om dette skjer mot øst eller vest.
For de som står ombord på toget vil kula bevege seg ~1000Km/h (Togets hastighet + Kulas hastighet), siden deres oppfattning av 0 bevegelse er togets hastighet.
En som står utenfor vil se at kula flyr ~500Km/h, og samme om toget stopper vil de ombord se at kula har en hastighet på ~500Km/h.

Togets påvirkning til kula idet den blir avfyrt:
Kulas hastighet - togets hastighet x kulas akselerasjonstid (satt her til 1ms)
500Km/h - 500Km/h x 2,77778e-5h (1ms/36000)
500Km/h - 0,01388889Km/h
499,98611111Km/h vil kulas hastighet være rett etter den har forlatt pistolen


Edit:
Vanligvis beveger kuler seg med en hastighet på ~1Km/s = ~3600Km/h og et tog fra 80-300Km/h
Sist endret av Lanjelin; 24. april 2008 kl. 09:46.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
vet at farten på kula og toget ikke er korrekt, men dette var noe jeg kokte ihop rundt klokka 2 på natta for noen kvelder siden .. og må ærlig si at jeg ikke skjønte så altfor mye av den ligninga over der =/
Sitat av dadyd
Hvis vi definerer retningen toget beveger seg i som positiv vil fartverdiene være:
Toget før stopp: +500km/t
Pistolen ved skudd: +500km/t
Kula etter skudd: Pistol ved skudd pluss hastighet ift. pistol (løp) = 500km/t - 500km/t = 0km/t

Arbeidet pistolen har gjort på kula er altså lik arbeidet som kreves for å bremse den ned til 0km/t ift. jorda. Kula vil derfor falle rett ned mot jorda, og ikke bevege seg i en lengderetning etter at den er skutt ut. Dersom toget da også teoretisk sett stopper med en gang vil toget også ha 0km/t, og kula vil falle rett ned på gulvet i toget rett utenfor løpet på pistolen.
Vis hele sitatet...
Dette er vel den forklaringen som virker mest logisk for meg..

Men så har jeg også tenkt: kan det hende at kula går vestover? Altså i motsatt retning enn det skuddet ble avfyrt i utgangspunktet?
Når jeg tenker på bil-kræsj, så blir alt skyvd framover når bilen bråstopper/kræsjer. Føreren blir altså kastet mot frontruta med stor fart.

Er det altså bare farten her, som er 500kmt, som virker inn på kula?
Hva med vekt? Kule er lettere enn et menneske liksom..
Sitat av yosh1
Er det altså bare farten her, som er 500kmt, som virker inn på kula?
Hva med vekt? Kule er lettere enn et menneske liksom..
Vis hele sitatet...
Hvis du vil blande inn flere faktorer her, er det bare å velge og vrake:

Kulas vekt
Jordens gravitasjonskraft på akuratt det stedet (8.61?)
Vind
Vind iforhold til pistol/løputforming
Løplengde
Løputforming (mht til luftevakuering)
Kulas Utforming
Pistolens utforming (mht til luftevakuering)
Skytters skyteegenskaper
Togets utforming
Temperatur
Luftfuktighet
Andre værforhold
osv..
Sist endret av Lanjelin; 24. april 2008 kl. 10:14.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
skulle være et hypotetisk enkelt spørsmål, ikke en matteoppgave for einstein
Sitat av drmight
Hvis du vil blande inn flere faktorer her, er det bare å velge og vrake:

Kulas vekt
Jordens gravitasjonskraft på akuratt det stedet (8.61?)
Vind
Andre værforhold
Løplengde
Løputforming (mht til luftevakuering)
Kulas Utforming
Pistolens utforming (mht til luftevakuering)
Skytters skyteegenskaper
Togets utforming
Temperatur
Luftfuktighet
Vis hele sitatet...
Tja.. kulas vekt er vel både faktum og ... kanskje relevant? Du mener det ikke er det, greit.
Men vind og værforhold, og togets utforming (wtf...) virker for meg urelevant, så jeg velger å vrake det du nevner..
Jordas gravitasjon har folk tidligere sett bortifra, dette velger jeg også å gjøre.

Poenget mitt: Ifølge kjørelæreren min så vil en person i en bil som bråstopper/kræsjer ha en vekt på nesten(noen) tonn, om jeg ikke tar helt feil, det er på grunnlag av dette jeg lurer på om vekta kan ha noen innvirkning på kulas hastighet.

Hvis kula ikke har en fart da, og toget bråstopper. Vil kula få en fart på 500kmt? Den vil jo bli presset/skyvd framover når toget bråstopper!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
jorda er nullpunk
kula går med 500 km øst
toget går 500 km vest
Gravitasjonen

toget bråstopper, hva skjer så med kula?
Sitat av drmight
For de som står ombord på toget vil kula bevege seg ~1000Km/h (Togets hastighet + Kulas hastighet), siden deres oppfattning av 0 bevegelse er togets hastighet.
En som står utenfor vil se at kula flyr ~500Km/h, og samme om toget stopper vil de ombord se at kula har en hastighet på ~500Km/h.

Togets påvirkning til kula idet den blir avfyrt:
Kulas hastighet - togets hastighet x kulas akselerasjonstid (satt her til 1ms)
500Km/h - 500Km/h x 2,77778e-5h (1ms/36000)
500Km/h - 0,01388889Km/h
499,98611111Km/h vil kulas hastighet være rett etter den har forlatt pistolen
Vis hele sitatet...
Dette kan da ikke være riktig iom at toget beveger seg i det kulen blir avfyrt (og det nevner du jo selv i ligningen). Så det riktige da (ifølge ditt regnestykke) er jo at kula beveger seg i 499,98611111Km/h vekk fra toget, men vil se ut som om den går i 0,01388889Km/h for de som står å ser på.
Nå har jeg dog aldri hatt fysikk, men det du skrev hørtes ikke riktig ut iom at kulen bruker all sin energi på å bevege seg i motsatt retning.

For å sitere Illustrert vitenskap på et lignende spørsmål, som burde gi et bra svar på saken:
Sitat av Illustrert Vitenskap
Hva skjer hvis man sparker en ball fra en lastebil?

En ball sparkes med 100 km/t fra en lastebil som kjører like fort i motsatt retning. Skjer det noe, og i så fall hva?

Ballen vil bare falle rett ned på bakken idet lastebilen forflytter seg. Tenker vi oss at bilen kjører over et kumlokk i samme øyeblikk som ballen blir sparket, vil bilen umiddelbart legge både kumlokket og ballen bak seg med en hastighet på 100 km/t. Men fordi ballen også får en hastighet på 100 km/t, vil netto hastighet bli 0 km/t. Da forsøket ikke involverer andre krefter enn tyngdekraften, vil fotballen følgelig bare falle rett ned på kumlokket. Forholdet blir litt mer spesielt hvis mannen på lasteplanet sparker ballen fremover med 100 km/t. Man ville trodd at en tilskuer på fortauet fikk se en ball som føk av sted i 200 km/t. Men i realiteten er farten bare 199,999999999998 km/t. Det skyldes blant annet at sett fra fortauet, går tiden ifølge relativitetsteorien litt langsommere enn om bord i lastebilen.
nr.18/2005, side 15
Vis hele sitatet...
Håper Illustrert Vitenskap ga ett ordentlig svar, som egentlig har blitt gitt mange ganger i emnet.
Sist endret av Samohtas; 24. april 2008 kl. 10:40.
Sitat av yosh1
Tja.. kulas vekt er vel både faktum og ... kanskje relevant? Du mener det ikke er det, greit.
Men vind og værforhold, og togets utforming (wtf...) virker for meg urelevant, så jeg velger å vrake det du nevner..
Jordas gravitasjon har folk tidligere sett bortifra, dette velger jeg også å gjøre.

Poenget mitt: Ifølge kjørelæreren min så vil en person i en bil som bråstopper/kræsjer ha en vekt på nesten(noen) tonn, om jeg ikke tar helt feil, det er på grunnlag av dette jeg lurer på om vekta kan ha noen innvirkning på kulas hastighet.

Hvis kula ikke har en fart da, og toget bråstopper. Vil kula få en fart på 500kmt? Den vil jo bli presset/skyvd framover når toget bråstopper!
Vis hele sitatet...
Bilen er personens (og personens kropp) oppfattelse av 0 bevegelse.
Grunnen til at personer veier opp til flere tonn idet en bil bråstopper/kræsjer er fordi kroppen får en stor akselerasjon iforhold til bilen (en blir kastet fremover), men samtidig blir en holdt fast i bilen (bilbelte) som da vil føre til at en får en gravitasjonskraft på kroppen i samme retning bilen kjørte før den stoppte. Et krasj i 100km/h tilsvarer ca 14.2G som fører til at en person på si 100Kg vil veie 1420Kg idet bilen krasjer.

Kula derimot sitter ikke festet fast til toget, og vil derfor ikke havne i denne situasjonen.

Vind har endel å si mht både evakuering av luft fra pistol (hvis den avfyres utenfor) og påvirkning av kulas bane/motstand i flyveretning.

Værforhold pga regndråper, snø etc bremser ned på kula, om ikke mye.

Togets utforming mht til luftsrømmer og falske vindretninger
Sitat av slashdot
Tegn vektorer så ser du det på 0.25 sekund.

Edit: et par gode stikkord er å tenke igjennom kva referansepunkt du vel, og skrive ned alle hastigheter i forhold til referansepunktet.
Vis hele sitatet...
Ok, serriøst? Tegn vektor så ser du det på 0.25 sekund? Vet du kva du snakker om i det hele tatt? Ved å tegne retningsvektorene til kula, og toget, kommer du fram til ingenting, bortsett fra et bilde av situasjonen.

Toget har et fart på 500km/h, dvs 500 / 3,6 = 138,9 m/s vestover
Kula rett etter at kula avfyrt stopper toget. Da er farten til toget 0 m/s.. enig ?
Men farten til kula er jo det samme, dvs 1800m/s. /Siden du ser bort fra akselerasjonen til toget (summen av krefter = masse*akselerasjon <=> akselerasjon = summen av krefter delt på masse)) vil kula gå østover med en fart på 138,9m/s. Det som hadde vært interessant, er om toget hadde større fart enn kula. La oss si toget har 2000m/s vestover, og kula 1000m/s vestover, betyr det at kula aldri klarer å nå frem til enden/fremste setene til toget ? Hadde det vært mulig å kunne oppnå en fartsforskjell som gjør at kula er på samme stedet til enhver tid ?
Sist endret av ...|...; 24. april 2008 kl. 11:05.