Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 5213
Den gamle ungdomsskolen min brant ned i morges
VG Nett

http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2008/03/16/1205674511895_67.jpg
http://static.nettby.no/users/i/d/a/idaapida90/files/DSC02032.jpgGamle klasserommet mitt

http://static.nettby.no/users/t/o/n/tonjeholm/files/DSC00269.jpg
http://static.nettby.no/users/t/o/n/tonjeholm/files/brann3.jpg

Sykt at noen tør å sette fyr på en skole :s
jeg hadde blit så taknemlig vist det dær var min skole

men det er sykt ja, og vist det var noen elever som f.eks ikke ville tilbake så burde de gjort det siste dag i ferien så skolen ikke hadde rukket å finne ny skole å plasere dem på før de begynner på igjenn
Trådstarter
27 0
Tror ikke det var noen som gikk der som tok fyr på den;o
Du er helldig Dette skulle bare vært like populært som kirker.
Trådstarter
27 0
Må sies at jeg ikke går på skolen der;p Gikk der fra 1. til 7., så det er vel 5 år siden det
Hvorfor det? Skulle jeg ha tent på noe hadde det nokk vært ungdomsskolen min, reine helvette der.
Digital nomade
trippy's Avatar
[quote=spaceinvader]Du er helldig Dette skulle bare vært like populært som kirker.[/QUOTE

Hvorfor er han helldig? "Den gamle ungdomsskolen min brant ned i morges " ???
Heldig? Jeg tror dere undervurderer kommunene dere bor i.

Når slike ting skjer ender det opp med at dere blir omplassert til en annen skole eller andre lokaler, med:
- For små klasserom (timer sammen med andre klasser på andre skoler)
- For lite utstyr
- For få lærere
- Lengre skolevei.

Jeg ser ikke hvor "hurra"-faktoren er. Det svir dypt for kommunen, som må bruke masse penger på en ny skole. Det går også utover bla a. ungdomshus, som kanskje mister støtte, kulturtilbud og lignende.

Tenk litt mer før dere roper hurra.

edit[
Jeg skjønner jo at det er "kult" og "alle elevers drøm" og sånn, but still.
Sist endret av Makk; 16. mars 2008 kl. 20:12. Grunn: La til litt.
Man er jo ikke heldig om ungdomsskulen sin brenner ned. Det er jo obligatorisk å gå på skole, så om den brenner ned må alle elevene mest sannsynlig møte på kveldsskole i andre elendige lokaler inntil en ny skole er bygget.
De vill få en mye bedre skole, og antagelig vis mer lærere og bedre skole miljø. Staten har penger nok til det så ikke whine.
Antageligvis ?
Går ikke på hva staten har, men kommunen..

edit: leif..
Sist endret av FyFaen; 16. mars 2008 kl. 20:20.
Sitat av spaceinvader
De vill få en mye bedre skole, og antagelig vis mer lærere og bedre skole miljø. Staten har penger nok til det så ikke whine.
Vis hele sitatet...
Staten har mye penger ja, men det er ikke slik at de kan bruke alt av pengene. Og har kommunen mye penger? Er det ikke de som er ansvarlige for skolebygg?
Er jo litt rart hvis de ikke får dette dekt av staten og forsikringer? Nå er jo jeg egentlig ikke rette mannen til å utdype meg om dette, men det virker jo logisk.
Dette var trist
Logikk er savnet her i landet, anyways har vi ikke backup penger i tilfelle en skole skulle brenne ned..

Er ikke hverdag for og si det slik..
Barne- og ungdomsskole er kommunens ansvar, så er av kommunekassa pengene går tipper jeg. Mest sannsynlig tar gjenoppbygging så lang tid at kun de yngste på skolen får oppleve de nye byggene, mens de andre må gå 1-2 år på en midlertidig drittskole. Vi måtte gå ett år på noe sånn pga. ombygging, og jeg hadde et fint år, men det kan like godt bli drittlokaler
Det er et privilegie å i det hele tatt få lov til å gå på gratis skole. ikke "kult" eller "heldig"
Skole er en nødvendighet. Tjener ingen at en skole brenner ned. Tvert om. Elevene komme kanskje til å ligge bak fremdriftsplanen pga. at de må organisere nye undervisningslokaler og administrative oppgaver som kommer til å komme etter brannen.
Sitat av spaceinvader
Er jo litt rart hvis de ikke får dette dekt av staten og forsikringer? Nå er jo jeg egentlig ikke rette mannen til å utdype meg om dette, men det virker jo logisk.
Vis hele sitatet...
Jo, men kun så og så mye får man igjen, og den nye skolen må nok være både avansert og fancy, så det går en del penger. Staten skyter nok ikke inn så mye nei, dette er kommunekassen som forsvinner.

Og til han som spurte,
Barneskoler - Kommune
Ungdomsskoler - Kommune
Videregående Skoler - Fylke
Universitet - Stat
Høyskoler - Stat
mener jeg å huske at vi lærte.
Sitat av spaceinvader
Du er helldig Dette skulle bare vært like populært som kirker.
Vis hele sitatet...

hmm.. så du er imot skoler? imot vitenskap? imot historie? imot å bli klok?

Go ahead, forbli en ape og ikke gå skole, så får vi se hva det blir av deg
Kan ikke si at ungdomsskolen var nyttig i det hele tatt for meg, lærte bare surr som jeg kunne/ikke trenge, utrolig mye repetering og alt for lett/slappt nivå i de fleste fag. VGS er mye bedre.
Lærerene våres var jo ikke no særlig motiverende da.
Sist endret av estragon; 16. mars 2008 kl. 22:12.
Jeg tror et forsikringsselskap tar regningen jeg, ikke kommunen!
Trådstarter
27 0
***mener at det var den gamle barneskolen min, ikke at det har så mye å si for dere
Det var ihvertfall helt sykt å se det bygget brent ned til grunnen så og si.. Broren min går der nå, lurer på hva som skjer med han etter ferien nå, kanskje de må busses langt avgårde, eller kanskje det blir satt opp brakker, ikke vet jeg..
Sitat av [GC/Betater]
Dette var trist
Vis hele sitatet...
Det som er trist her er alle barna på forumet som roper "hurra!"
Jeg hadde vært orntli skuffa hadde jeg vært deg
Yeees! Skolen brant ned.. Synd du ikke går der lengre

BTW: Hvis noen driver og brenner skoler, send meg en PM så får dere oppgitt adresse.
Sist endret av Blå Gummitenner; 16. mars 2008 kl. 23:57.
Bah Uffda....
Sist endret av _haha_; 16. mars 2008 kl. 23:44.
Det var faktisk min store drøm gjennom hele skoletiden, at hele dritten skulle brenne ned. Dessverre var jeg aldri så heldig. Men jeg kan tenke meg det går noen lykkelige sjeler rundt kongerød for tia hehe
Omg! Jeg er sjokkert! Jeg trodde ærligtalt det mentale nivået på nFF var bedre enn dette. Jeg trodde virkelig en gjennomsnitts nFFer hadde bedre moral enn som så. Jeg hadde blitt dritt sur hvis ungdomskolen min hadde brent ned. Ikke at jeg var glad i ungdomskolen. Jeg var vel over gjennomsnitts skolelei. Men allikevel. Å gå på en annen skole midlertidig er ihvertfall pain. Bli splittet opp i små grupper og preset inn i andre klasser man ikke kjenner, bli uglesett, lenger skolevei.

Nei, kan ikke dere som synes dette er så bra forklare HVORFOR det er bra. Jeg skjønner ikke hva som er så positivt med dette? Opplys meg!
Fordi man hater den skolen man går på, ikke skoler generelt. man hater lærerne sine, ikke lærere generelt. kanskje folk ser på det som en frisk forandring.
Dinithion: Jeg kan forklare hvorfor!

Det kalles sarkasme (hvertfall fra min side) over alle som jubler og sier han er heldig.

Det kommer ikke noe positivt ut av det, og ting som gratis skolemat som kommuner prøver å få til kan man hvertfall se lenge etter.
Tar et par år å bygge opp en skole, og skoler er ikke billig.
I overkant av 50 mill. fra kommunekassa kommer nok alle til å merke, og til de som jubler og skulle ønske det var deres skole:

Jeg tror dere hadde blitt dritt-lei av det nye opplegget etter en uke.
Sist endret av Blå Gummitenner; 16. mars 2008 kl. 23:58.
Sitat av dagfinmikkel
Fordi man hater den skolen man går på, ikke skoler generelt. man hater lærerne sine, ikke lærere generelt. kanskje folk ser på det som en frisk forandring.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du må ta en liten reality check. Enn så kult det er med "drømmen", det er nok ikke snakk om noen frisk forandring. Det er en kjip forandring. Som nevnt, det er snakk om sannsynligvis dårligere reservelokaler, splitting av klasser, masse papirarbeid, flytting, miksing, nye folk, færre ressurser og mye mer.

Tenk litt, ikke gå "loool nå blir det langferie"
Det kommer an på hvor gammel man er. Man vet ikke hva som er best i lengden før ut i tjueårene. som tenåring tenker men kortvarig lykke. en brent skole er nettopp det:kortvarig lykke.
Sitat av dagfinmikkel
Det kommer an på hvor gammel man er. Man vet ikke hva som er best i lengden før ut i tjueårene. som tenåring tenker men kortvarig lykke. en brent skole er nettopp det:kortvarig lykke.
Vis hele sitatet...
jeg er fortsatt tenåring. Er akuratt begynt på mitt 17. år.
Jeg synest ikke dette er det spor morsomt, og absolutt ingeting å le av.
Så, det at du feier alle under en kam synest jeg er ganske teit av deg.
Sitat av OoM
jeg er fortsatt tenåring. Er akuratt begynt på mitt 17. år.
Jeg synest ikke dette er det spor morsomt, og absolutt ingeting å le av.
Så, det at du feier alle under en kam synest jeg er ganske teit av deg.
Vis hele sitatet...
Helt enig med OoM her, er selv bare 18 år. Ja, selvfølgelig når jeg var 13 så var den store drømmen at skolen brant ned å at lærerne fikk influensa i 4 uker osv, men dette forsvant fort når jeg ble 16 å fikk helt andre syn på ting.
Sist endret av Volch0k; 17. mars 2008 kl. 00:28.
Sitat av dagfinmikkel
Det kommer an på hvor gammel man er. Man vet ikke hva som er best i lengden før ut i tjueårene. som tenåring tenker men kortvarig lykke. en brent skole er nettopp det:kortvarig lykke.
Vis hele sitatet...
Det var da fryktelig generaliserende. Man må vel ikke være 20 for å ha noenlunde perspektiv på ting.
Sitat av spaceinvader
De vill få en mye bedre skole, og antagelig vis mer lærere og bedre skole miljø. Staten har penger nok til det så ikke whine.
Vis hele sitatet...
Så smart du der! La oss alle ta dette eksempelet å brenne ned alle skolene i Norge for å endre det norske skolemiljøet drastisk. Staten har penger serru
som så mange andre sier, idioti og for det første gjøre dette mot et offentlig bygg, tenk alle middlene som må brukes for å så istand skolen, (ikke det at de ikke er forsikkra, men det koster masse alikevel) og dere som elever kommer til å enten ha "brakke" skoler, eller bli sendt langt faenivold med buss for å gå et annet sted.

Lykke til med det idiotiske pyroman.. (skal du først brenne ned noe, velg noe ingen liker, en kirke eller børsen f.eks..)

Edit: ser at det siste jeg skreiv kanskje kom litt feil ut, jeg har ikke noe imot kirker, det er flotte bygg for det meste, det er kristne jeg ikke liker, brenn noen av dem..
Sist endret av BuzzR; 17. mars 2008 kl. 00:32.
Jeg er 14. Hadde kanskje kødda litt med det i starten, men det hadde ikke vært fest og lykkerus i flere uker.. Første dagen litt tøft, resten tragisk.

Fører til at kommunen får mindre penger, dårligere vedlikehold av veger, skitne gater, dårlig snø-brøyting osv. osv.

Edit: bruker selv tilsammen rundt 15 timer på transport til og fra skolen hver uke. Litt over 2 timer hver dag. Rimelig kjett, hvertfall når man egentlig har lyst til å gå på en annen skole
Sist endret av Blå Gummitenner; 17. mars 2008 kl. 00:36.
Sitat av BuzzR
som så mange andre sier, idioti og for det første gjøre dette mot et offentlig bygg, tenk alle middlene som må brukes for å så istand skolen, (ikke det at de ikke er forsikkra, men det koster masse alikevel) og dere som elever kommer til å enten ha "brakke" skoler, eller bli sendt langt faenivold med buss for å gå et annet sted.

Lykke til med det idiotiske pyroman.. (skal du først brenne ned noe, velg noe ingen liker, en kirke eller børsen f.eks..)

Edit: ser at det siste jeg skreiv kanskje kom litt feil ut, jeg har ikke noe imot kirker, det er flotte bygg for det meste, det er kristne jeg ikke liker, brenn noen av dem..
Vis hele sitatet...
Du sier at det siste du sa kom litt feil ut, så legger du på til at kristene folk skal brennes istedet?

Trådstarter
27 0
Hørte akkurat at politiet var på døra til en mistenkt.. Han går ikke på skolen der.. Han blir sikkert eid, det er han alle mener det er.
Hvor var du den dagen kl ettellerannet?

Øhhhmm.. Ute og brant skoler

Tror ikke det blir så lett. Hvorfor er du så sikker på at det er en han?

Kjenner EI som har brent ned en skole (uhell xD)

Uansett. Vedkommende kommer til å nekte for det helt til politiet kommer med håndfaste bevis.
jeg er inne på samfunn og etikk... beklager mine tidligere uttalelser da jeg skjønner at dette er forumet for de skoleglade. (trode jeg var på kontrakultur vertfall)
Ingen som har sagt at du ikke skal få si dine meninger
Vi kommer bare med våre. Stå for det du mener og brenn så mange skoler du vil.
Gjør freakforum stolt!
Trådstarter
27 0
Sorry hvis det er feilpost, men leste bare "nyhetsbildet" så, det passa sånn vagt inn..

Nei jeg er ikke sikker, bare spekulerer
Vet ingenting
Sitat av spaceinvader
Du er helldig Dette skulle bare vært like populært som kirker.
Vis hele sitatet...
Typisk holdning til en nordmann. Vi eier for mye. Faen heller, slutt å vær så jævlig bortskjemt å vær takknemlige for at dere får gå på skole GRATIS samt at dere lærer noe. Hadde det ikke vært for skolen ville du neppe hatt venner, og du ville mest sannsynlig vært en evneveik idiot.

Makan til bortskjemte fjols. God natt.
Sist endret av margido; 17. mars 2008 kl. 00:56.
jeg må uansett trekke tilbake det med tjueårene. selvfølgelig går det ikke an å si at alle over tjue tenker sånn og alle under tjue tenker på en annen måte. Det jeg egentlig mente var at når jeg gikk på barneskolen (frem til jeg var 12) så var min drøm at skolen skulle brenne ned. Nå er jeg eldre og klokere men skjønner fortsatt hvorfor noen syns dette er lættis.
Et enkelt spørsmål: Er det staten\kommunen eller et privat forsikringselskap som kommer til og dekke kostnadene for å bygge ny skole?
Sitat av torsken
Et enkelt spørsmål: Er det staten\kommunen eller et privat forsikringselskap som kommer til og dekke kostnadene for å bygge ny skole?
Vis hele sitatet...
For meg virker det logisk at staten både straffer, og dekker slike kostnader.
Shoot me if i'm wrong.
alle skoler er forsikret gjennom en slags boligforsikring. Staten dekker egenandelen.
Sitat av margido
Typisk holdning til en nordmann. Vi eier for mye. Faen heller, slutt å vær så jævlig bortskjemt å vær takknemlige for at dere får gå på skole GRATIS samt at dere lærer noe. Hadde det ikke vært for skolen ville du neppe hatt venner, og du ville mest sannsynlig vært en evneveik idiot.

Makan til bortskjemte fjols. God natt.
Vis hele sitatet...
Hehe, de vennene jeg har er for det meste via skoler, men kan ikke si jeg har lært så mye mer enn å gange med 2 og knyte mine sko på skolen.

Vi fikk bygget ny skole siden den gammle var råtten, dette var den beste tiden på skolen vår. Mye selvstendig arbeid og mye utenom det vanlige sitte-inne-å-lese-i-en-bok programet som vanlig vis er