Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 15071
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Uh.

For det første kaster dei ut tall, utan referanser. I tillegg er det ikkje heilt naturleg å ta med f.eks. gullutvinning som energibruk; gullstandarden vart så vidt eg veit avskaffa for ei god stund tilbake.

Det er heller ikkje rett å samanlikne energibruken til ein, relativt liten, valuta som bitcoin om mot energibruken til langt større valutaer. Artikkelen svarer heller ikkje på ting som energibruk per transaksjon, som ikkje er heilt uvesentleg. Bitcoins har trassalt veldig få transaksjoner, samanlikna med f.eks. amerikanske dollar.

Kanskje går det meir energi på å trykke papirpenger enn på bitcoin, men det er irrelevant om papirpengane har mindre energiforbruk per transaksjon (i.e. vert brukt meir enn en gang).

Går ein til Bloomberg-artikkelen står det at Bitcoins p.t. konsumerer 8.27TWh, mens produksjon av papirpenger bruker 11TWh. Om det stemmer er det oppsiktsvekkande. For eit par milliarder mennesker bruker sedler dagleg. Det er ikkje eit par milliarder mennesker som bruker bitcoins dagleg.
Sist endret av vidarlo; 10. desember 2017 kl. 15:08.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er Bitcoin ikke fiat?
@Realist1 jeg vet ikke med andre banker, men DNB bryr seg hvertfall om ransomware-overføringer med bitcoins. Fordi før kunne de stoppe overføringen selv om det var i land som Luxuembourg. Nå får de ikke gjort det på samme måte. :P
Tross det høye strømforbruket er nettverket utrolig tregt. Akkurat nå er det 100000 transaksjoner som ikke er bekreftet og avgiften pr transaksjon er oppe i 16 dollar.
Bitcoin er ikke i nærheten av å være funksjonell...
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av BAN Vis innlegg
Tross det høye strømforbruket er nettverket utrolig tregt. Akkurat nå er det 100000 transaksjoner som ikke er bekreftet og avgiften pr transaksjon er oppe i 16 dollar.
Bitcoin er ikke i nærheten av å være funksjonell...
Vis hele sitatet...
Det er mange som jobber på spreng for å redusere transaksjonstiden til Bitcoin. Her er en artikkel og en video for interesserte.

https://e24.no/boers-og-finans/bitco...oblem/24207079

https://www.youtube.com/watch?v=a73G...x1_ldwio4pZ5iw
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er mange som jobber på spreng for å redusere transaksjonstiden til Bitcoin. Her er en artikkel og en video for interesserte.

https://e24.no/boers-og-finans/bitco...oblem/24207079

https://www.youtube.com/watch?v=a73G...x1_ldwio4pZ5iw
Vis hele sitatet...
Det sier jo litt når han som første artikkel handler om velger å få lønnen ut i kroner i stedet for bitcoins og at han heller ikke har tro på "valutaen"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er mange som jobber på spreng for å redusere transaksjonstiden til Bitcoin. Her er en artikkel og en video for interesserte.

https://e24.no/boers-og-finans/bitco...oblem/24207079
Vis hele sitatet...
Men merk at det er i utgangspunktet utanpåliggande mekanismer, der to parter vert einige om å avstemme handelen seg i mellom via eksterne mekanismer, og synkronisere mot blockchain sjeldnare. Det fører til eit paralellt nettverk av bitcoins, med sine eigne utfordringer. Bitcoins du har fått via det nettverket kan du ikkje umiddelbart bruke i transaksjoner til andre, utanfor, det nettverket.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av BAN Vis innlegg
Det sier jo litt når han som første artikkel handler om velger å få lønnen ut i kroner i stedet for bitcoins og at han heller ikke har tro på "valutaen"
Vis hele sitatet...
Forstår godt at han velger NOK > BTC når Bitcoins stiger og faller så mye for tiden - ustabil inntekt. Hvis den klarer å stabilisere seg og vi får raskere transaksjonstider så begynner vi å snakke. Fortsatt en god del tid for vi når det målet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forstår godt at han velger NOK > BTC når Bitcoins stiger og faller så mye for tiden - ustabil inntekt. Hvis den klarer å stabilisere seg og vi får raskere transaksjonstider så begynner vi å snakke. Fortsatt en god del tid for vi når det målet.
Vis hele sitatet...
I tillegg har du eit problem til: eg har inntekt i kroner og utgifter i kroner. Dvs. at kurssvingninger på kort sikt ikkje påverkar utgiftene mine i vesentleg grad. Med bitcoin vil eg måtte veksle for minst 50% av utgiftene mine (mat og bolig), og det er åpenbart risikomoment ved kurssvingninger. Det er enkelt og greit å foretrekke å ha inntekter i samme valuta som majoriteten av utgiftene.

Det ser ein ofte ved internasjonal handel; ein forsikrer seg på ulike måter mot valutasvigninger for å redusere eksponeringa. Det er upraktisk som privatperson...

Kort sagt framstår bitcoin, i større grad enn i 2010, som eit reint spekulasjonsobjekt som er upraktisk som valuta. Det er ikkje spesielt positivt for bitcoin som betalingsmiddel.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men merk at det er i utgangspunktet utanpåliggande mekanismer, der to parter vert einige om å avstemme handelen seg i mellom via eksterne mekanismer, og synkronisere mot blockchain sjeldnare. Det fører til eit paralellt nettverk av bitcoins, med sine eigne utfordringer. Bitcoins du har fått via det nettverket kan du ikkje umiddelbart bruke i transaksjoner til andre, utanfor, det nettverket.
Vis hele sitatet...
Hva skal motivere minerne hvis de ikke får tilgang på transaksjonsavgiftene? Hvis minerne ikke lenger får inntekter vil de raskt flytte seg over på altcoins. De fleste minerne driter en lang faen i bitcoin og driver med dette for å tjene penger.

Slik jeg ser det er bitcoins inne i en catch22 situasjon der man er nødt til å ha overdrevet mye hashpower for å sikre nettet samtidig som avgiftene stiger voldsomt for å betale minere for å opprettholde hashpower.
Slik sett kan en vel si at BTC kun har funksjon som spekulasjon i dag ? Transaksjonene går for tregt og koster for mye til å bruke til mindre kjøp samt at ingen har noe ansvar for å opprettholde hashpower (og synker hashpower blir transaksjonstidene helt ubrukelige, og skal dei opprettholdes så øker transaksjonskostnadene for at folk skal tjene penger ..).

Sier ikke at en har nådd toppen, men ser bare ikke hva poenget med valutaen er ut over rein spekulasjon.
Sitat av rfa Vis innlegg
Transaksjonene går for tregt og koster for mye til å bruke til mindre kjøp samt at ingen har noe ansvar for å opprettholde hashpower (og synker hashpower blir transaksjonstidene helt ubrukelige, og skal dei opprettholdes så øker transaksjonskostnadene for at folk skal tjene penger ..)
Vis hele sitatet...
Ser ut til at folk har innsett dette og går nå over til Litecoin som er raskere og billigere
Synkende
sinkpad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Ser ut til at folk har innsett dette og går nå over til Litecoin som er raskere og billigere
Vis hele sitatet...
Hoppet på Litecoin i går tidlig, tjente noen hundre dollar på det gitt! Solgte meg ut igjen, er ikke der jeg vil ha pengene mine, men ville ha noen raske kroner.
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Ser ut til at folk har innsett dette og går nå over til Litecoin som er raskere og billigere
Vis hele sitatet...
Det er bare fordi Litecoin ikke er så utbredt ennå, hvis Litecoin oppnår samme popularitet og like mange kjøper Litecoin som Bitcoin, så vil man ha problemet med treig transaksjonstid, så fremt hashpoweren er like.

Og Litecoin bruker Scrypt fremfor SHA256 som hashing algorithme. Scrypt er generelt en treigere algorithme enn SHA256, og ikke minst så krever Scrypt vesentlig mer minne enn SHA256.

EDIT: Og kan du dokumentere påstanden din om at «folk har innsett dette og går nå over til Litecoin», kjenner du eller vet du om mange som har gjort dette? Det er ikkje mange dagene siden jeg leste samme påstanden, bare at da var det snakk om Altcoin.
Sist endret av 0xFF; 12. desember 2017 kl. 01:29.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
EDIT: Og kan du dokumentere påstanden din om at «folk har innsett dette og går nå over til Litecoin», kjenner du eller vet du om mange som har gjort dette? Det er ikkje mange dagene siden jeg leste samme påstanden, bare at da var det snakk om Altcoin.
Vis hele sitatet...
Litecoin er altcoin. Altcoin er 'alternativ coin' (altså all annen crypto enn BTC foreløpig)


Screenshot fra Bitcoin overføring (funnet på nett, ikke min)
https://scontent-arn.xx.fbcdn.net/v/...20&oe=5AD6E1D9

Litecoin har vel samme fee uansett hvor mye du overfører, som nå er rundt 4 kr
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Ser ut til at folk har innsett dette og går nå over til Litecoin som er raskere og billigere
Vis hele sitatet...
Er nok mer det at det har kommet enormt mye nye penger inn i crypto verden generelt. Siste 7 dagene har market cap'en økt med 100 milliarder $. Litecoin selv har gått fra ~5.5 milliarder $ til 12.

Er det ingen side som selger mange av topp 13 coins på https://coinmarketcap.com

Se bort fra dem 3 coinbase har, så ønsker jeg å hive inn non dollars i toppen.