Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3311
Ja,
det har seg slik at jeg gjerne skulle sovet nå (kl. 9), men det bores inn i veggen fra naboen. Med en rask måling med Soundmeter, kommer jeg fram til omlag 80 desibel. De siste 4-5 hverdagene har det vært som dette, det bores og bores fra klokken 8. Er det noe jeg kan gjøre? Jeg har prøvd å finne vedtekene til sameiet her, men uten hell.

Finnes det noen lov eller norm som regulerer når de har lov til å lage sånn jævla bråk?
Kanskje dumt forslag, men har du prøvd å snakke med naboen din?
Luring du; For det første er de temmelig kjipe folk, og for det andre later det til at de har reist bort! Det har ikke vært et snev av nabovarsel eller lignende
Uten å vite hva som står skrevet ned for ditt sameie, så regner jeg nesten med at det skal være rolig fra 23.00-07.00.
Finn kontrakter og lignende og se hva det står. Snakk så med din nabo.

Det beste du kan gjøre er å bare snakke med han. Men står det i sameiet at det skal være stille mellom 23.00-07.00 så er det ikke mye du kan gjøre. Du kan selvfølgelig prate med han, men han er ikke nødt til å høre etter.
Du burde nesten være glad for at de starter klokka 8. Den tid jeg jobbet som håndverker startet vi alltid presis kl. 07:00 på morgenkvisten.

Jobbet i utallige private hjem uten at vi noen gang ble stoppet pga. bråk hos naboer. Mulig du finner noen regler på det, men jeg er av den oppfatning av at det blir tolerert på ukedager.
Men har du faktisk prøvd å ta en prat med dem? Eventuelt legge igjen et hyggelig brev til dem hvor du ber dem roe ned lyden tidlig på morgnenen?

Å dra opp kommunale vedtekter for lydbruk om morgenen eller noe sånt kan fort gjøre vondt verre, da de helt sikkert blir irritert for at du ikke bare snakket med dem først.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er ikke urimelig at naboen pusser opp nå og da, og så lenge det er stille mellom 23:00 og 01:00 er dette bare noe du må finne deg i, jfr. Støyforskrift for Oslo kapittel 2, § 15.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
To be honest er den gjennomsnittlige arbeidsdag fra 8-16, og du har ikke noe rett på å ha det stille klokka 8.
Det må da være lov å arbeide i arbeidstiden? Makan.
skal dem jobbe om kvelden da å plage alle andre som jobber på dagtid? det er jo bare å bruke ørepropper!
Sitat av Tias Vis innlegg
Det er ikke urimelig at naboen pusser opp nå og da, og så lenge det er stille mellom 23:00 og 01:00 er dette bare noe du må finne deg i, jfr. Støyforskrift for Oslo kapittel 2, § 15.
Vis hele sitatet...
Hm, jeg mener bestemt å ha hørt at det er 22:00 - 06:00 som er stilletiden i Oslo?
Det med 01:00 høres i alle fall veldig rart ut; det er for meg helt uforståelig at det ikke skal være lov å bråke før klokka ett om natta, men at det er greit etterpå. Har du en kilde på dette?
2300-0700 er tiden det skal være stille. 2300-0100 er en stille periode fordi folk skal få sovne før evt. nødvendig nattarbeid (feks. asfaltering, legge nye trikkeskinner) kan starte klokka 0100, da krever det nabovarsel i god tid, godkjenning av bydelsoverlege og såvidt jeg vet så stilles det krav til at byggherren stiller med alternativ overnattingsteder for folk som er spesielt plaget av støy.

Så for å summere opp, 2300-0700, stille for alle uten dispensasjon. 2300-0100 stille for alle. 0100-0700 her kan det søkes om dispensasjon for arbeid som ikke kan gjøres på dagtid.
Jeg tror ikke det er noe du kan gjøre. Det er lov å pusse opp så lenge man gjør det på dagtid.
Hør på høg musikk før 11, er du heldig sover de da.