Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 999
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Hallo

jeg har tenkt jeg skal gå over til ubunto på dataen min, men har noen spørsmål

1. hvordan gjør jeg det med de windowsfilene som ligger inne på hardisken fra før av?

2. hvordan er dette med nett, hørt at en ikke får trådløst nett(?)

3. åssen er dette emd oppdateringer?

og hadde vært fint om noen her ute kunne lagd en fin liten og overskikkelig bruksanvisning for meg om åssen man innstalerer dette

på forhånd takk
Sikkerhetsklarert
Først det heter Ubuntu, ikke ubunto

1. ) Ubuntu oppdager windowsinstallasjonen og lar deg bruke dualboot, ikke noe blir slettet om du velger dette.

2.) Tull, de fleste wlan adaptere fungerer med en gang du har startet opp.

3.) Oppdateringer er som på windows, du får enn liten "popup" ballong i oppgavelinjen som sier ifra når det er oppdateringer tilgjengelig, du kanogså kjøre "sudo apt-get update" i terminalen for å sjekke dette manuelt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Feil kategori, det skulle vært i kategorien UNIX, siden Ubuntu er UNIX-basert. Nåvel;
1) Du gjør ikke det. Du laster ned en ISO-fil som du brenner og starter opp PC'en med.
2) Trådløst nett kan funke, men det kommer kanskje litt an på hva slags kort du bruker.
3) Ubuntu har eget oppdateringssystem.

Setter en del cash på at du kan finne absolutt alt du spør om her på fem minutter (til sammen!) på Google...
Naxos, ekstremt innsiktsfull post det der.

Sitat av sengetøv
Hallo

jeg har tenkt jeg skal gå over til ubunto på dataen min, men har noen spørsmål

1. hvordan gjør jeg det med de windowsfilene som ligger inne på hardisken fra før av?

2. hvordan er dette med nett, hørt at en ikke får trådløst nett(?)

3. åssen er dette emd oppdateringer?

og hadde vært fint om noen her ute kunne lagd en fin liten og overskikkelig bruksanvisning for meg om åssen man innstalerer dette

på forhånd takk
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt Ubuntu i ca. 2 år nå, og det fungere helt fint synes jeg. Hva angår dine spørsmål:
1. Det spørs om du har en eller to partisjoner, har du bare en partisjon må du ta backup av alle filene du har lyst å ta vare på. Har du 2 partisjoner må du flytte over alle filene som du vil ta vare på til den partisjonen som du ikke har windows på før du installerer, installasjonen vil formatere den partisjonen du velger å installere på.

2.Trådløst nett har jeg lite erfaring med, men så langt jeg vet skal det fungere fint i nyeste versjon av Ubuntu.

3. Pc-en din vil sjekke for oppdateringer hver dag (også for de programmene du har installert), og gi deg beskjed om desse når den finner noen. Da vil du få muligheten til å velge å oppdatere.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
kk, takk for kjappe svar

ok, var ikke helt sikker på skrivemåten

jeg har belkin adapter..
ikke helt sikker på hva det heter men..

jeg veit jeg kan bruke den j**** søkemotoren "google" men jeg spørr her på nFF, og da ser jeg helst ikke at dere ska henvise til google for hver minste lille ting..

ble forumet laget for at brukerene skal be alle gå til google om de trenger hjelp til noe?
Enkel fremgangsmåte:

1) Sørg for at du har en del ledig plass på harddisken din (20+ GB).
2) Last ned Gparted Live-CD, brenn ut.
3) Boot opp med Live-CD-en i (pass på at CD-ROM er først i boot-sekvensen, dette kan stilles inn i BIOS)
4) Bruk Gparted til å krympe Windows-partisjonen med omtrent like mye som du har plass ledig på disken. Ikke lag noen nye partisjoner der, la plassen være "unallocated."
5) Last ned nyeste Ubuntu Live-CD, brenn ut.
6) Boot opp med Ubuntu-CD-en i maskina. Når den booter inn i Ubuntu, velg en snarvei som heter "install" e.l. Under installasjonen, når den spør deg hvor du vil installere, velg "største sammenhengende ledige plass" (eller noe i den duren).
7) Voila - du har Ubuntu i dualboot med Windows.

Og ja, det er sant at ikke alle trådløse nettverkskort fungerer med Linux. Mange gjør det, men ikke alle. Om det er noe du trenger hjelp til innen Linux har alle distroer sine egne forum, hvor folk har svært god peiling på hvordan man løser nybegynnerproblemer. Mange distroer har også forum på norsk, dersom språk er et problem.

Forøvrig vil jeg anbefale Mandriva, en distro jeg for øyeblikket kjører i dualboot med Vista, som fungerer strålende, er veldig lett å installere, lettfattelig og brukervennlig - selv for meg som for en uke siden aldri hadde tilbragt mer enn en time i Linux. Mandriva One-versjonen inneholder "ikke-åpne" drivere fra f.eks. ATI og Nvidia, noe som gjør det lettere å få skjermkort osv. til å fungere med en gang. Dersom du er opensource-fantast og kun vil bruke opensource-drivere har du Mandriva Free.
Sitat av sengetøv
kk, takk for kjappe svar
jeg veit jeg kan bruke den j**** søkemotoren "google" men jeg spørr her på nFF, og da ser jeg helst ikke at dere ska henvise til google for hver minste lille ting..

ble forumet laget for at brukerene skal be alle gå til google om de trenger hjelp til noe?
Vis hele sitatet...
Med den holdningen der, kommer du ikke til å få like god hjelp her på forumet. Man forventer at folk gjør leksa si selv. Det minste vi kan forvente av folk før vi donerer bort dyrbar tid, er at dere gjør en innsats og i det minste PRØVER å finne svaret på egenhånd.

Nei, forumet er ikke her for å henvise folk til google, men forumet er DEFINITIVT ikke her for å svare på de samme tingene om og om igjen.
Jeg trodde nyeste Ubuntu hadde Windows-installer og uninstaller jeg...

Som installerer på samme partisjon hvis du vil...

Last ned nyeste og kjør den i Windows du.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av sengetøv
kk, takk for kjappe svar

ok, var ikke helt sikker på skrivemåten

jeg har belkin adapter..
ikke helt sikker på hva det heter men..

jeg veit jeg kan bruke den j**** søkemotoren "google" men jeg spørr her på nFF, og da ser jeg helst ikke at dere ska henvise til google for hver minste lille ting..

ble forumet laget for at brukerene skal be alle gå til google om de trenger hjelp til noe?
Vis hele sitatet...
Forumet ble laget for at folk skal kunne diskutere ting, såvidt jeg vet, det er greit å spørre om hjelp, men skjønner du ikke at folk kan bli litt irriterte når folk spør om ting de kunne ha funnet enkelt ut ved et google-søk?
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dinithion
Med den holdningen der, kommer du ikke til å få like god hjelp her på forumet. Man forventer at folk gjør leksa si selv. Det minste vi kan forvente av folk før vi donerer bort dyrbar tid, er at dere gjør en innsats og i det minste PRØVER å finne svaret på egenhånd.

Nei, forumet er ikke her for å henvise folk til google, men forumet er DEFINITIVT ikke her for å svare på de samme tingene om og om igjen.
Vis hele sitatet...

Sitat av robhol
Forumet ble laget for at folk skal kunne diskutere ting, såvidt jeg vet, det er greit å spørre om hjelp, men skjønner du ikke at folk kan bli litt irriterte når folk spør om ting de kunne ha funnet enkelt ut ved et google-søk?
Vis hele sitatet...

ok, kanskje litt rask i svingene der med å svare, men er det noen som ser poenget mitt?
jeg syns det er greit at folk skal skjekke opp med google og søke på forumet før de spørr om hjelp osv, men jeg gjør som regel dette..

men takk for alle svar i allefall
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hei sengetøv, flott at du går bort fra loosetendo.

Du sier det ville vært fint om folk kunne skrevet en gaid til deg, saken er den at det finnes maaaaaaange gaider ut der allerede. Søk på YouTube (brukeren mepislinux elns. har en meget forståelig gaid, som absolutt er anvendelig til ubuntu), søk på Wikipedia, søk med Google, du slipper ventetid og kommentarer.

1. Du kan enten dualboote (når du støvler vil du få valget mellom loosetendo og Linux, om du spiller en del spill er dette kanskje en fordel)
Du kan installere Linux på hele maskinen (dermed sletter du alle filene på den (Merk: avhenger av partisjonering))
Du kan kjøre ubuntu i Widows, dette heter wubi

2. Linux Mint, som er bygd på Ubuntu, skal visstnok ha enda bedre WLAN-støtte. Check it out. (Mål: Være så brukervennlig som mulig)
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta
Hei sengetøv, flott at du går bort fra loosetendo.

Du sier det ville vært fint om folk kunne skrevet en gaid til deg, saken er den at det finnes maaaaaaange gaider ut der allerede. Søk på YouTube (brukeren mepislinux elns. har en meget forståelig gaid, som absolutt er anvendelig til ubuntu), søk på Wikipedia, søk med Google, du slipper ventetid og kommentarer.

1. Du kan enten dualboote (når du støvler vil du få valget mellom loosetendo og Linux, om du spiller en del spill er dette kanskje en fordel)
Du kan installere Linux på hele maskinen (dermed sletter du alle filene på den (Merk: avhenger av partisjonering))
Du kan kjøre ubuntu i Widows, dette heter wubi

2. Linux Mint, som er bygd på Ubuntu, skal visstnok ha enda bedre WLAN-støtte. Check it out. (Mål: Være så brukervennlig som mulig)
Vis hele sitatet...
takker for svar

men du har ingen sider med gaider å henvise til?
samme om de er på engelsk elr norsk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://help.ubuntu.com/community/Installation - fin guide. All dokumentasjonen du vil trenge finner du ved hjelp av help.ubuntu.com og google
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
http://youtube.com/user/mepislinux

Om du ser på alle videoene her og fortsatt ikke forstår det, tja... (Merk: Denne funker utrolig bra på Ubuntu, selv om den er beregnet på Mepis. Wubi og dualboot blir ikke forklart)

http://youtube.com/results?search_qu...&search=Search
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
har ikke sider der det er tekst a?
sry hvis du syns jeg maser
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av sengetøv
har ikke sider der det er tekst a?
sry hvis du syns jeg maser
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot
https://help.ubuntu.com/community/Installation - fin guide. All dokumentasjonen du vil trenge finner du ved hjelp av help.ubuntu.com og google
Vis hele sitatet...
Er du blind gutt ?
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Er du blind gutt ?
Vis hele sitatet...
beklager, så ikke denne
takk for at du hjalp meg iallefall da