Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 3317
Sitat VG:
''Staten skal hjelpe kriminelle som har gjeld når de slipper ut av fengsel. Det kan bli aktuelt å slette gjeld delvis, hvis man slutter med kriminalitet.''

Personlig synes jeg dette er helt usmakelig! Hvorfor i all verden skal våres skattepenger gå til å slette gjelden til kriminelle?

De får da komme seg ut av den knipa de er inne ,i uten å begå nye lovbrudd.
Alternativt kunne staten orden med en arbeidsplass eller noe lignende for de? Slik at de hvert fall gjør en innsats for de pengene de skal få.

Men det er vel sånn det skal være da; At det siste som lønner seg er og være ærlig.

Hva mener dere andre om dette?
Men det er vel sånn det skal være da; At det siste som lønner seg er og være ærlig.

Det er jo akuratt motsatt av hva du sier. Dersom de slutter med kriminalitet så vil det lønne seg. Altså lønner det seg å være ærlig. Sammfunnet er mer tjent med å ha en mindre kriminell og en ekstra arbeidstaker enn en kriminell. Kriminelle koster samfunnet mye mer enn å slette/redusere en gjeld.
Det kanskje ikke "rettferdig", men om man kan la være å sutre over det og heller ser på de mulige fordelene som tiltaket vil føre til, så er det kanskje ikke så ille allikevel. Se på det som penger vi investerer i å holde kriminaliteten her nede, og landet vårt tryggere..
Sitat av RichiRich
Sitat VG:
''Staten skal hjelpe kriminelle som har gjeld når de slipper ut av fengsel. Det kan bli aktuelt å slette gjeld delvis, hvis man slutter med kriminalitet.''

Personlig synes jeg dette er helt usmakelig! Hvorfor i all verden skal våres skattepenger gå til å slette gjelden til kriminelle?
Vis hele sitatet...
For at det skal bli lettere å bli ærlig.

Sitat av RichiRich
De får da komme seg ut av den knipa de er inne ,i uten å begå nye lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Lettere sagt enn gjort. Hvis man først er kriminell er det lettere å prøve seg på en smart løsning enn en lovlig løsning. Du bør kanskje skjønne deg litt mer på kriminell tankegang før du uttaler deg. Ja, folk har ansvar for seg selv, men mange ganger gjør folk feil handlinger uten ekstern innblanding.

Sitat av RichiRich
Alternativt kunne staten orden med en arbeidsplass eller noe lignende for de? Slik at de hvert fall gjør en innsats for de pengene de skal få.
Vis hele sitatet...
Oppfølging etter fengsel er en god idé og har alltid vist seg å hindre mange i å bli gjengangere. Det er dog vanskelig for mange å akseptere et liv i gjeld etter endt soning.

Sitat av RichiRich
Men det er vel sånn det skal være da; At det siste som lønner seg er og være ærlig.
Vis hele sitatet...
Urettferdig, ikke sant? Som skattebetaler og lønnstaker synes jeg det er kjedelig å vite at sosialklienter får prosentvis mer i penger, bare for å sitte på ræva. Noe får man allikevel tåle, samfunnsproblemer er til for å løses. Det aller smarteste er jo selvfølgelig å hindre at så mange blir kriminelle i utgangspunktet, men med dårlig skolepolitikk og feilslått narkotikapolitikk er vi langt fra noen løsning.
Enig med mentalmelt og nichotin.

Om man er kriminell har man gjerne mulighet til å tjene en månedslønn på rema på noen dager med f.eks å selge hasj.

Etter soning er man kanskje innstilt på å prøve å bli en lovlydig borger igjen. Når du da har gjeld fra "tidligere" liv er det så og si ikke et valg, men noe vedkommende gjerne kan oppleve som en tvungen kriminell handling for å komme seg på rett kjøl igjen, paradoksalt nok. Da er det faktisk bedre at skattepengene våre dekker det.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Så... om jeg tar opp ett helvete med lån, og deretter fyrer igang med kriminelle handlinger kan jeg sone ett par år og slippe unna all gjelda mi?
Sitat av Acidous
Så... om jeg tar opp ett helvete med lån, og deretter fyrer igang med kriminelle handlinger kan jeg sone ett par år og slippe unna all gjelda mi?
Vis hele sitatet...
Hvis du tror "et par år" er noe man tar på strak arm, så sett i gang med denne flotte planen din
Dette er et typisk eksempel på at folk har helt feil fokus...

Det som er viktig er å unngå at kriminelle forblir kriminelle etter endt soningstid. Dersom man har millioner i gjeld etter at man er ferdig å sone vil man aldri kunne begynne et normalt liv. Da tvinges man tilbake til kriminaliteten. Hva har da samfunnet tjent?

Uten sammenligning forøvrig er dette samme misslykkede logikk FrP bruker når de henger seg på nok en populistbølge og skriker etter strengere straffer og mindre permisjoner. Det er ikke mange ukene siden det ble debatt rundt at drapsmannen i "Dereka saken" skulle få permisjon etter bare fire år. FrP var på hugget å ropte etter at man måtte kreve at alle innsatte skulle sitte fulltid og at man ikke skulle få permisjon før 5/6 av straffen var sonet.

Det hjelper fint lite at den kriminelle må sitte lenge i fengsel dersom han blir så soningsskadet av det at han aldri vil kunne leve et normalt liv på utsiden...
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg er helt i mot å "slette gjelden", men veldig, veldig for personlig oppfølgelse, gjeldssanering, rentefritak, økonomisk rådgivning og andre tiltak - som gjør at dette ikke blir et urettferdig tiltak overfor "Ola Nordmann" som tjener 95 kr i kassa på Rema1000 (og har 1 mill i lån) - men heller et støtte-tilbud til eks-kriminelle som ønsker å starte på ny.
Godt med smør
Sitat av Acidous
Så... om jeg tar opp ett helvete med lån, og deretter fyrer igang med kriminelle handlinger kan jeg sone ett par år og slippe unna all gjelda mi?
Vis hele sitatet...
Haha, vist du vil i fengsel i et par år er det bare å kjøre på.

Hvor stort lån tenkte du på uansett? er det et par hundre tusen er det sikkert mye billigere å bare holde seg ut av fengsel å betale lånet. Hey kan godt være en million, du klarer kanskje ikke å tjene pengene opp så jævlig fort, men du har fortsatt friheten din.

Vil tro att du vil foretrekke alternativ 1 så sant du ikke har FLERE milloner i lån, og husk rullebladet ditt får du ikke fikset/endret på uansett.


Tenk på hvor mye du kan tjene på et par år?. Og husk går du i fengsel kommer det på rullebladet ditt så er du permanent fucked.

Det er ikke noen billig utvei å bare fare i fengsel.


Greit. Hold deg ut av fengsel betal lån på skikkelig måte, null prikk på rullebladet, du beholder friheten din. Alt går greit

Eller vær en drittsekk som du vil, gå i fengsel, mindre kontakt med venner, famillie, rullebladet ditt, og friheten din. Legge seg tidlig, stå opp tidlig, spise samme maten, samme rutine i flere år. Og såklart, går du i fengsel er det flere enn bare deg som soner tid

Fengsel er ingen fuckings lek, så argumentet ditt er kort og godt DRITT. Tror ikke dette systemet kommer til å bli misbrukt av noen. I så fall vil de som gjør det bare for å fjerne lånet sitt angre halveis i tiden sin i fengsel.
Sist endret av Apeloff; 19. mars 2008 kl. 14:22.
Hehe, det er ikke under noen som helst tvil at dette tiltaket vil bli utnyttet på det groveste på en eller annen måte.
Om dette blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, så kan det vere bra saker. Hvis det er snakk om å først og fremst å hjelpe eks-kriminelle til å få arbeid, så dem kan betale hele/deler av gjelda selv, og fullstendig sletting kun gjelder for dem som virkelig viser vilje til å begynne ett nytt liv, så er det bra. Så kan det lages noen form for ordninger, så en slipper billigere unna renter og slikt, så en ikke blir gjeldsslave resten av livet.

Om det blir slik at gjelda blir sletta og ikke noe mer oppfølging, og dette liksom blir vanlig praksis, så er det ikke bra. Om det kommer masse regler som gjør at dem får krav på å få dekt gjeld o.l, på en måte alla trygd og sykemeldinger, kommer det nok til å bli missbrukt masse! Må liksom ikke bli slik at det lønner seg å bli kriminell og komme i fengsel heller.
Eller det tror nå værtfall jeg da
Godt med smør
Vil dog tro att før staten går med på noe sånt program, gjør de det såpass "bullet proof" att det ikke kan slå feil eller misbrukes, så det tror jeg ikke vi trenger å spekulere på :P
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Apeloff
Vil dog tro att før staten går med på noe sånt program, gjør de det såpass "bullet proof" att det ikke kan slå feil eller misbrukes, så det tror jeg ikke vi trenger å spekulere på :P
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er et relevant krav, og jeg ville generellt sett vært forsiktig med å anta at alt staten vedtar/iverksetter er gjennomtenkt. Se bare på narkotikapolitiken, skjerpingen av åndsverksloven ol.

Må si meg enig med de som stiller seg bak forslaget. Dersom det gjennomføres på en fornuftig måte vil det utvilsomt hjelpe folk ut av den onde sirkelen som lovbrudd > fengsel > lovbrudd > ... kan være. Selv en gjeld på 3-400 000 gjør livet surt etter endt soning. Kan man ved å slette den, unngå lovbrudd, vil man spare de pengene som det ville kostet å ha personen i fengsel igjen.
Om man har stor gjeld, enten på grunn av kriminelle saker eller ikke, så vil det være vanskelig å nedbetale den. Har du kjennskap til kriminelle handlinger som gir deg penger (som kanskje også har skaffer deg denne gjelden pga straff), så er det lett å fortsette å tjene disse ulovlige pengene - fordi det er eneste mulighet til å skaffe penger.
En ond sirkel.
Jeg støtter ordningen fullt ut med å slette gjeld til ekskriminelle.
Godt med smør
Sitat av SilverKhan
Jeg synes det er et relevant krav, og jeg ville generellt sett vært forsiktig med å anta at alt staten vedtar/iverksetter er gjennomtenkt. Se bare på narkotikapolitiken, skjerpingen av åndsverksloven ol.

Må si meg enig med de som stiller seg bak forslaget. Dersom det gjennomføres på en fornuftig måte vil det utvilsomt hjelpe folk ut av den onde sirkelen som lovbrudd > fengsel > lovbrudd > ... kan være. Selv en gjeld på 3-400 000 gjør livet surt etter endt soning. Kan man ved å slette den, unngå lovbrudd, vil man spare de pengene som det ville kostet å ha personen i fengsel igjen.
Vis hele sitatet...
Narkotikapolitikken er dog gammel og indoktrinert, tror att de fleste politikere er vasket av propaganda selv, du kan jo tenke deg hvordan det var den tiden de vokste opp

+ legalisering av cannabis eller annet narkotikum er i dag politisk selvmord å gjennomføre

Dette tiltaket kan de være litt mer objektive på, og skal godt gjørest å ha ett så stort smutthul att hvem som helst kan utnytte det :P

Er dog enig med deg i det faktumet att politkere som andre mennesker driter seg ut på en del ting. Og att ikke alt er så skuddsikkert som det burde være.

Tja nå var jo jeg rimelig iskald på de første setningene der. Kunne egentlig like så greit skrevet att jeg ikke antar att alt staten gjør er gjennomtenkt, men ja gidder ikke å viske ut :P

Tilgi meg
Sist endret av Apeloff; 20. mars 2008 kl. 00:11.
Jeg er imot og slette gjelden, de kriminelle har ikke gjort seg fortjent til slettet gjeld. Tenk vis en mann skaper bevisst gjeld før han begår et lovbrudd og etter dette så blir gjelden slettet. Det er helt på trynet etter min mening.

Eller at en kriminel får slettet gjeld, men han fortsetter med kriminelle handlinger og tjener fett på dette. Ja la oss si at han blir tatt en dag da, tror det ikke blir så lett og få tilbake den millionen han skylder da.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Ja, det er seriøst verdt det å sitte 5 år i fengsel for å få slettet en gjeld på en million. Og hvor står det at offeret får slettet all gjelda med en gang? Hvor står det at ingen kommer til å kreve noen som helst form for sikkerhet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Parkett
Jeg er imot og slette gjelden, de kriminelle har ikke gjort seg fortjent til slettet gjeld. Tenk vis en mann skaper bevisst gjeld før han begår et lovbrudd og etter dette så blir gjelden slettet. Det er helt på trynet etter min mening.

Eller at en kriminel får slettet gjeld, men han fortsetter med kriminelle handlinger og tjener fett på dette. Ja la oss si at han blir tatt en dag da, tror det ikke blir så lett og få tilbake den millionen han skylder da.
Vis hele sitatet...
Ja, du kjem ut av fengsel, med gjeld. Du har ikkje utdanning utover ungdomsskulen, og en dom ser ikkje pent ut på CVen. Då har du valget mellom kassa på rimi og kriminalitet...

Slett gjelda, så er brått viareutdanning ei mulighet, som kan føre til at han på sikt kan føre meir tilbake til samfunnet i form av skatt når han får jobb andre plasser enn kassa på rimi...

Det er heller ikkje vanskelig å sette ei prøvetid på det. Unngå kriminalitet utover trafikkbøter i 5 år - så tar staten regninga. Bryter du avtalen har du gjeld til staten, og må betale den på vanlig måte. Tar du viareutdanning i fengsel får du kutta n% av gjelda per fag du tar. Får du deg jobb utenfor fengselet, uavhengig av kas jobb, betaler staten n% av gjelda di så lenge du har jobb... Mange muligheter, som eg er ekstremt overbevist om at vil vere eit gode om ein ønsker eit straffesystem som rehabiliterer folk - istadenfor å straffe dei blindt.

Rimelig enkelt regnestykke i mitt hovud.
Sist endret av vidarlo; 25. mars 2008 kl. 00:40.
Trenger jo ikke ta utgangspunkt i at man bare får en bråte med cash i hånden fordi man sier man har gjeld etter 2 år i fengsel.

Hva med å f.eks fryse gjelden til en som har sonet dommen sin, og straks han har tatt en utdanning, eller komt seg og holdt seg i arbeid en stund begynne å betale den ned for han.

Med andre ord gi kriminelle mulighet til å komme tilbake i samfunnet. Har du inkassokrav liggende når du kommer ut er det faktisk ingen andre atlernativer enn kriminalitet igjen.

Er enkelt å skape et system som gavner de som trenger det, og som ikke er lukrativt å forsøke å utnytte i denne sammenheng. Mye sikkrere system enn f.eks trygd
Gjeldssanering for narkokmane burde virke bedre i praksis enn det nå ser ut til å gjøre, det mener jeg politikerne burde ta fatt i.. To lange ord : sammfunnsøkonomisk kostnadseffektivitet - men det er visst ikke så lett : http://narkoman.net/modules.php?op=m...id=28&tid=1175
De aller fleste kriminelle med stor gjeld gidder da ikke å begynne å jobbe nettopp fordi de har gjeld som da vil bli trukket av lønna slik at det ikke engang blir et alternativ å bli lovlydig...

men det er jo litt tankevekkende at en som blir dømt for vold eller voldtekt også blir idømt erstatning til ofrene på kanskje flere hundre tusen kroner og hvis han da lover at dette skal han aaaaaldriiii gjøre mer så får han altså ettergitt erstatninga han er idømt av retten....så det er mange aspekter i en sak som denne og politikere har som kjent en evne til å ikke tenke seg om før de kommer med idiotiske forslag...
Fint å høre at når jeg vokser opp kan jeg ta opp lån skaffe hus bil båt og hytte å rane en bank så er livets lån nedbetalt, og jeg kan leve på en 50%''s job som vil dekke alt jeg kommer til å trenge mest sansynlig ...............
Sitat av Bluesius
Fint å høre at når jeg vokser opp kan jeg ta opp lån skaffe hus bil båt og hytte å rane en bank så er livets lån nedbetalt, og jeg kan leve på en 50%''s job som vil dekke alt jeg kommer til å trenge mest sansynlig ...............
Vis hele sitatet...
Fint å se at du er en forutinntatt idiot uten perspektiv på ting...

------


Du kan være helt sikker på at myndighetene tar pant i alle dine eiendeler og selger dem før de eventuelt hjelper deg med gjeldsordninger. Slik vil det også være i fremtiden!

Det vi snakker om her er en ordning som skal sørge for at det blir mulig for kriminelle å komme tilbake til et lovlydig liv og slik spare samfunnet for millioner ved å redusere kriminaliteten.
Jeg synes dette kan være en god idé, men bare hvis man utelukkende velger å hjelpe dem som vil og kan komme seg videre i livet. Å ta bort gjelden til en narkoman som bare kommer til å havne på kjøret igjen, er nytteløst.
Sitat av vidarlo
Ja, du kjem ut av fengsel, med gjeld. Du har ikkje utdanning utover ungdomsskulen, og en dom ser ikkje pent ut på CVen. Då har du valget mellom kassa på rimi og kriminalitet...

Slett gjelda, så er brått viareutdanning ei mulighet, som kan føre til at han på sikt kan føre meir tilbake til samfunnet i form av skatt når han får jobb andre plasser enn kassa på rimi...

Det er heller ikkje vanskelig å sette ei prøvetid på det. Unngå kriminalitet utover trafikkbøter i 5 år - så tar staten regninga. Bryter du avtalen har du gjeld til staten, og må betale den på vanlig måte. Tar du viareutdanning i fengsel får du kutta n% av gjelda per fag du tar. Får du deg jobb utenfor fengselet, uavhengig av kas jobb, betaler staten n% av gjelda di så lenge du har jobb... Mange muligheter, som eg er ekstremt overbevist om at vil vere eit gode om ein ønsker eit straffesystem som rehabiliterer folk - istadenfor å straffe dei blindt.

Rimelig enkelt regnestykke i mitt hovud.
Vis hele sitatet...

Tror neppe dette vil funkgere så godt i praksis, uansett er jeg sterkt imot og slette gjelden til kriminelle.
Er ikke litt av vitsen at de ikke skal være kriminelle lenger ? Personlig tror jeg at gjeldssanering og en nedbetaling, kanskje under oppsyn av kriminalomsorg i frihet, elns vil være en god ting. På prøve, med forutsetninger at man ikke begår nye kriminelle handlinger, og stiller på jobb/tiltak vil være en idè.

Men da må man sørge for å ikke trekke så mye i lønn/trygd at disse menneskene mister livskvalitet, blir deprimert og tar kjappeste vei ut.. Så kunne man sanert x mye som en "belønning" etter en viss tid, hvis forholdene ligger til rette, og utsiktene er gode. Tenke litt framover kanskje ?

edit : leste faktisk ikke innlegget til vidarlo før nu, men ser dette kan se ut som plagiat..
Sist endret av pidget; 25. mars 2008 kl. 13:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Parkett
Tror neppe dette vil funkgere så godt i praksis, uansett er jeg sterkt imot og slette gjelden til kriminelle.
Vis hele sitatet...
Ja, men kvifor er du imot det, utover det at du er i mot det...? Det er jo få ting som koster samfunnet så mykje som å ha folk i fengsel, så om en kan hindre at en person faller tilbake til kriminell løpebane er det kanskje verdt å slette gjelda til 100 personer...? Samt det menneskelege aspektet i dette...
Sitat av vidarlo
Ja, men kvifor er du imot det, utover det at du er i mot det...? Det er jo få ting som koster samfunnet så mykje som å ha folk i fengsel, så om en kan hindre at en person faller tilbake til kriminell løpebane er det kanskje verdt å slette gjelda til 100 personer...? Samt det menneskelege aspektet i dette...
Vis hele sitatet...
Helt enig at VIS dette fungerer fint kommer dette til og bli mye billigere for samfunnet, men jeg er imot at kriminelle skal slettet gjeld, de har gjort noe ulovlig (nå snakker vi vel om tunge kriminelle?) DA skal de ikke få goden av og få slettet gjeld eller delvis av den. De krimminelle kommer uansett til og finne en måte og lure dette systemet på.
Sitat av Parkett
Helt enig at VIS dette fungerer fint kommer dette til og bli mye billigere for samfunnet, men jeg er imot at kriminelle skal slettet gjeld, de har gjort noe ulovlig (nå snakker vi vel om tunge kriminelle?) DA skal de ikke få goden av og få slettet gjeld eller delvis av den. De krimminelle kommer uansett til og finne en måte og lure dette systemet på.
Vis hele sitatet...
Nei, helt enig, det er mye bedre om de kriminelle ordner opp i dette selv, ved å stjele, svindle eller ved å bedrive annen kriminell virksomhet som ikke tilfører samfunnet NOE positivt.
De fortjener jo rettogslett ikke bedre.
Sist endret av Sot-Jo; 25. mars 2008 kl. 17:25.
Jeg tipper at dette ikke er ett tilbud som kommer slavisk til alle som sitter i fengsel, men til notoriske kriminelle som kanskje har vært inn og ut av fengsel i mange år. Hvis de "lurer systemet" og får slettet gjelden sin, så medfører det at de lever på riktig side av loven etter på. Hvis de må "lure systemet" for å komme på riktig side av loven, så la dem få lov til det. De tror de har lurt noen, staten har blitt kvitt en kriminell. Vinn-vinn.

Poenget er at i bunn og grunn at alle er best tjent med mindre kriminalitet. Dersom en mann lever på riktig side av loven, og klarer å tjene 200.000 årlig i rundt 30 år, så har han likevel betalt staten nærmere 4 millioner i skatt med renter. (Gikk ut i fra 25% skatt og 5% rente. Arrester meg gjerne for regnestykket om det finnes noen som er bedre med økonomi :P). Dette er penger som går rett i kassen til staten, og da er ikke penger som staten har spart tatt med i regnestykket. Blir det da dumt å slette en gjeld med, si 2millioner?

Poenget er at du ikke må tro at du kan ta opp lån, kjøpe deg ett fint hus, fin bil, knuse ei rute på en bensinstasjon, stjele noen penger, bli tatt, sone ett par år, og slippe ut som en fri gjeldsfri mann. Det er neppe så enkelt.
Sist endret av Dinithion; 25. mars 2008 kl. 18:43.
Godt med smør
Sitat av Bluesius
Fint å høre at når jeg vokser opp kan jeg ta opp lån skaffe hus bil båt og hytte å rane en bank så er livets lån nedbetalt, og jeg kan leve på en 50%''s job som vil dekke alt jeg kommer til å trenge mest sansynlig ...............
Vis hele sitatet...
Nesten helt ufattelig att jeg gidder å bruke tid på å svare deg men, here goes

Vist du tenker på att når du vokser opp skal du rane en bank og så er livet ditt fikset. Er egentlig ganske sikker på att vist det er motivet ditt å du gjennomfører en sånn plan er du vell såpass idiot att politiet knekker deg og planen din innen 6 timer med forhøring.

Og for all del kjøøøøør på, men når det kommer opp i saken og att du har tatt opp lån skaffet deg hus,båt,bil og hytte rett før du ranet en bank, så kan du krysse all hjelp fra staten av listen din.


Å ja vist du tror att du soner ett par år i storehuset, isolert fra samfunnet, isolert fra famillie, og blir behandlet som du er 6 år igjen, blir servert mat, samme leggetid hver natt, våkne opp grytidlig, og vist du fikser deg en jobb i fengsel er det under 50 kr i timen.

På toppen av kaken har du en permanent prikk på rullebladet ditt som hindrer deg å få jobb fremom Ola Nordmann og kommer derfor til å slite med økonomien framover.



SÅ LYKKE TIL OG FORTELL MEG HVOR GODT PLANEN DIN FUNGERTE.

Idiot... Det er vell sånne som deg som ikke fortjener å få hjelp med gjelden sin, folk som har voldtatt små søsken og ranet banker, som vil ha en ny sjangse fortjener det, du er en idiot kort og godt og fortjener den elektriske stolen



Have phun Apeloff ut. Sikkert mange som har kritisert personen før meg, meeeen jeeg blir pottesur over sånt

Sitat av Parkett
Helt enig at VIS dette fungerer fint kommer dette til og bli mye billigere for samfunnet, men jeg er imot at kriminelle skal slettet gjeld, de har gjort noe ulovlig (nå snakker vi vel om tunge kriminelle?) DA skal de ikke få goden av og få slettet gjeld eller delvis av den. De krimminelle kommer uansett til og finne en måte og lure dette systemet på.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke att mange faktisk ønsker seg en ny sjangse i livet? etter å ha sonet så lenge.

Vist du ikke tror att dette opplegget funker, kan vi droppe fengsel og bare gi alle den elektriske stolen, poenget med fengsel er rehab, ikke STRAFF.

Narkomane på rehab får noe for sine abstinenser, fengsel er kort tid, men de har jo fortsatt "abstinenser" når de kommer ut, sliter med å tilpasse seg samfunnet igjen, gå tilbake til sine tidligere rutiner, skaffe seg jobber, og bli sosiale.

Da er det lett å falle tilbake, og vips tilbake i fengsel og det koster masse for samfunnet.


Jeg tviler på att kriminelle kommer til å lure systemet, mange mange mange, ønsker en ny sjangse. Og regner med att å fjerne gjelden til desse her er en DEL penger, og de kommer derfor til å vurdere hver enkelt person ganske hardt. Når du har gjeld på huset du sover i bilen du kanskje kjører med, eller bare sliter med pengene og kommer ut og blir krevd penger av med en gang. Er jo det litt vell kjipt når du endelig er ute i det frie liv.



Lang lang lang lang post, men forhåpentligvis er det til noen nytte i tråden
Sist endret av Apeloff; 25. mars 2008 kl. 21:47.
Sitat av Apeloff
Nesten helt ufattelig att jeg gidder å bruke tid på å svare deg men, here goes

Vist du tenker på att når du vokser opp skal du rane en bank og så er livet ditt fikset. Er egentlig ganske sikker på att vist det er motivet ditt å du gjennomfører en sånn plan er du vell såpass idiot att politiet knekker deg og planen din innen 6 timer med forhøring.

Og for all del kjøøøøør på, men når det kommer opp i saken og att du har tatt opp lån skaffet deg hus,båt,bil og hytte rett før du ranet en bank, så kan du krysse all hjelp fra staten av listen din.


Å ja vist du tror att du soner ett par år i storehuset, isolert fra samfunnet, isolert fra famillie, og blir behandlet som du er 6 år igjen, blir servert mat, samme leggetid hver natt, våkne opp grytidlig, og vist du fikser deg en jobb i fengsel er det under 50 kr i timen.

På toppen av kaken har du en permanent prikk på rullebladet ditt som hindrer deg å få jobb fremom Ola Nordmann og kommer derfor til å slite med økonomien framover.



SÅ LYKKE TIL OG FORTELL MEG HVOR GODT PLANEN DIN FUNGERTE.

Idiot... Det er vell sånne som deg som ikke fortjener å få hjelp med gjelden sin, folk som har voldtatt små søsken og ranet banker, som vil ha en ny sjangse fortjener det, du er en idiot kort og godt og fortjener den elektriske stolen



Have phun Apeloff ut. Sikkert mange som har kritisert personen før meg, meeeen jeeg blir pottesur over sånt
Vis hele sitatet...
Ser det ut som han hadde tenkt å gjennomføre dette støntet?
Godt med smør
Sitat av spelley
Ser det ut som han hadde tenkt å gjennomføre dette støntet?
Vis hele sitatet...
Nei, men er det noe poeng i å si noe sånt rent hypotetisk sett? (bare på kødd)

Var det bare på faen?, hohoho im laughing my fucking ass off :O
Enten var det en ubrukelig post, eller så var det ett glimrende eksempel på ren idioti


Han hadde kanskje ikke tenkt å gjennomføre planen, jeg vil bare endre den stygge tankegangen hans.
Sist endret av Apeloff; 25. mars 2008 kl. 21:43.
Det meste som kan sies her er vel sagt, men kan bare tilføye (fra egen erfaring), at det er svært lite motiverende å ta seg en jobb etter en rehabilitering når en vet at n% av inntekten blir spist opp i utleggstrekk på gammel gjeld.

Så vidt jeg vet har man ikke krav på å sitte igjen med mere enn livsoppholdsnormen som sosialkontoret opererer med: 4280 kr/mnd, etter at alle faste utgifter er betalt. Dette er penger en uansett har krav på for å leve av, og har man ikke mere igjen av en månedslønning etter 37,5 timers arbeidsuke så er det bedre å bruke KUN 1-2 timer/uke på sossen for å få sine ca 1100kr i "ukepenger" enn å slite å jobbe 150 timer/mnd for å sitte igjen med det samme beløpet.

Nå skal det sies at vanlig/fast inntekt gir pensjonspoeng o.a, men hvem under 35 tenker særlig på det? Det er i nuet man lever.

Nå var jeg heldig og fikk en jobb som gir noe mere enn gjennomsnittlig lønn, så jeg lar dem trekke ca 25% av brutto inntekt uten å føle at jeg må leve noe dårligere enn de fleste andre.
Samtidig skjønner jeg jævli godt dem som faller tilbake til kriminalitet og rusmisbruk pga at evt. lønnstrekk blir så høye og langvarige at de ikke sitter igjen med mere enn livsopphold-satsen.

Og bevares som jeg gleder meg til dagen (om ca 5 år) da jeg er ferdig med de trekkene i lønna!!
Sist endret av no-aiden; 25. mars 2008 kl. 22:32.
Tror noen tok det litt bokstavelig det jeg skrev, ville bare fremme en tanke men, artige synspunkt fra folk ^^
Godt med smør
Sitat av Bluesius
Tror noen tok det litt bokstavelig det jeg skrev, ville bare fremme en tanke men, artige synspunkt fra folk ^^
Vis hele sitatet...
Som sagt, idiotisk tanke, om så posten min ble litt lang og "flame" aktig følte jeg att dette var noe som var krevd for å få vekk den tanken din.

Men hvem sitt synspunkt er artig, og hvorfor er det artig, noen spesielle du vil sikte til ^^ ?

Er så fryktelig mange måter å tolke innlegget ditt når du ikke skriver mer :P


Og akkuratt hva forventet du når du ikke tenker lenger fram før du poster? att folk skal gi deg kp i hytt og pine eller være enig med deg :S ?

eller var det bare på faen?
et skritt nærmere mot å slippe å stenge folk inne som dyr.
Sitat av Apeloff
Tror du ikke att mange faktisk ønsker seg en ny sjangse i livet? etter å ha sonet så lenge.

Vist du ikke tror att dette opplegget funker, kan vi droppe fengsel og bare gi alle den elektriske stolen, poenget med fengsel er rehab, ikke STRAFF.

Narkomane på rehab får noe for sine abstinenser, fengsel er kort tid, men de har jo fortsatt "abstinenser" når de kommer ut, sliter med å tilpasse seg samfunnet igjen, gå tilbake til sine tidligere rutiner, skaffe seg jobber, og bli sosiale.

Da er det lett å falle tilbake, og vips tilbake i fengsel og det koster masse for samfunnet.


Jeg tviler på att kriminelle kommer til å lure systemet, mange mange mange, ønsker en ny sjangse. Og regner med att å fjerne gjelden til desse her er en DEL penger, og de kommer derfor til å vurdere hver enkelt person ganske hardt. Når du har gjeld på huset du sover i bilen du kanskje kjører med, eller bare sliter med pengene og kommer ut og blir krevd penger av med en gang. Er jo det litt vell kjipt når du endelig er ute i det frie liv.
Vis hele sitatet...
Nei jeg er imot henrettelse, man ser jo at det fungerer godt i USA...
Når du har gjeld på huset du sover i bilen du kanskje kjører med, eller bare sliter med pengene og kommer ut og blir krevd penger av med en gang. Er jo det litt vell kjipt når du endelig er ute i det frie liv.
Vis hele sitatet...
Kjipt faktisk, nei det er meningen at det skal være gøy, har noen ranet et bank og har 1 million i gjeld har jeg ikke noe til overs for disse personene. De fjortjener ikke og få slettet 1 øre av gjelden sin.

Skjønner poenget ditt og andre, men har ikke noe til overs for diverse mennesker. Nå snakker jeg ikke småkrimminelle, men tunge kriminelle. Som sagt alle kan gjøre en feil, men da synes jeg at enkelte får ordne opp selv etterpå.
Sist endret av Parkett; 26. mars 2008 kl. 17:49.
Sitat av Parkett
Nei jeg er imot henrettelse, man ser jo at det fungerer godt i USA...


Kjipt faktisk, nei det er meningen at det skal være gøy, har noen ranet et bank og har 1 million i gjeld har jeg ikke noe til overs for disse personene. De fjortjener ikke og få slettet 1 øre av gjelden sin.

Skjønner poenget ditt og andre, men har ikke noe til overs for diverse mennesker. Nå snakker jeg ikke småkrimminelle, men tunge kriminelle. Som sagt alle kan gjøre en feil, men da synes jeg at enkelte får ordne opp selv etterpå.
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er at du ser på dette som "deres problem", noe som er helt feil. Ved å ikke hjelpe dem ut av gjeldskrisen skaper vi et enda større safunnsproblem enn vi allerede har. Det er altså i vår egen interesse å hjelp disse siden det vil spare samfunnet for millioner (om ikke milliarder) av kroner i året, for ikke snakke om de menneskelige problemene kriminaliteten fører med seg...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Parkett
Skjønner poenget ditt og andre, men har ikke noe til overs for diverse mennesker. Nå snakker jeg ikke småkrimminelle, men tunge kriminelle. Som sagt alle kan gjøre en feil, men da synes jeg at enkelte får ordne opp selv etterpå.
Vis hele sitatet...
Så ver egoist da, og pris deg lykkelig over at dei ikkje knerter ruta i bilen din som står parkert nede på hjørnet, for å stjele med seg 15 lucky strikes og en tjuekroning som låg i framsetet... Samt at du må betale lågare skatt, fordi dei ikkje sit i fengsel for å ha knerta bilen din.
Sitat av Apeloff
Som sagt, idiotisk tanke, om så posten min ble litt lang og "flame" aktig følte jeg att dette var noe som var krevd for å få vekk den tanken din.

Men hvem sitt synspunkt er artig, og hvorfor er det artig, noen spesielle du vil sikte til ^^ ?

Er så fryktelig mange måter å tolke innlegget ditt når du ikke skriver mer :P


Og akkuratt hva forventet du når du ikke tenker lenger fram før du poster? att folk skal gi deg kp i hytt og pine eller være enig med deg :S ?

eller var det bare på faen?
Vis hele sitatet...
Syns du tenner litt vel kjapt her Apeloff, værsåsnill og holdt ting på et saklig nivå!

Jeg for min del syns det å slette gjeld er et flott initiativ, og jeg har virkelig tro på at det kommer til å fungerere.

Dere snakker om at det er urettferdig å betale skatt for dette, hvordan er det da for de fornuftige menneskene her i landet som må betale skatt til statskirken på tross av at de er ateister? Det skal godt gjøres at alt blir rettferdig for alle i et samfunn, det er bare å ta det med en klype salt! Forresten er vi bedre tjent med mindre kriminelle og jeg tror dette er en løsning som vil tjene seg på lang sikt. Vi kaster jo ikke penger ut av vinduet heller, gjelden vil jo kun bli slettet for de kriminelle som faktisk klarer å omvende seg til å leve et normalt anstendig liv, og de må jo jobbe for det!
Man skal ikke dra alle under én kam, men det er utrolig mange eks-misbrukere som begynner å misbruke stoff igjen når de kommer ut av buret. Har en person vært misbrukt tungt over en lenger periode er det store sjanser for at de forblir likgyldige resten av livet, og dermed har UTROLIG lett for å begynne med stoff igjen. Dette hadde vært bra å prøve ut et par år, får så å se resultatene. Jeg syntes for å være ærlig at om en person driter seg ut og havner i buret pga. en stor sak, så har han missbrukt en sjanse til å leve et normalt liv, og får selv ta konsekvensene av det, mener jeg.

Sosialklienter er ille nok. Vi trenger ikke å hive flere penger etter folk som etter min mening ikke fortjener det.
Sitat av nilsern
Man skal ikke dra alle under én kam, men det er utrolig mange eks-misbrukere som begynner å misbruke stoff igjen når de kommer ut av buret. Har en person vært misbrukt tungt over en lenger periode er det store sjanser for at de forblir likgyldige resten av livet, og dermed har UTROLIG lett for å begynne med stoff igjen. Dette hadde vært bra å prøve ut et par år, får så å se resultatene. Jeg syntes for å være ærlig at om en person driter seg ut og havner i buret pga. en stor sak, så har han missbrukt en sjanse til å leve et normalt liv, og får selv ta konsekvensene av det, mener jeg.

Sosialklienter er ille nok. Vi trenger ikke å hive flere penger etter folk som etter min mening ikke fortjener det.
Vis hele sitatet...
Ah, de har seg selv å takke hva? Ja, det har de sannsynligvis men ditt perspektiv er likevel for snevert.. Er du klar over hvor mye rusmisbrukere koster samfunnet? Vi kan selvsagt gi F og overlate dem til seg selv... Hvor mye tror du ikke en eneste rusmisbruker må stjele for å kunne opprettholde et missbruk som koster ham fem seks tusen om dagen? Hvor mye penger koster ikke dette samfunnet?

Så hva om vi istedenfor å brenne masse penger på likegyldighetens bål forsøker å hive dem etter noen som kanskje kan bruke dem på en konstruktiv måte? Det vil sannsynligvis spare samfunnet for ekstremt mye penger!)

(et annet poeng er at det koster latterlig mye penger å ha folk i fengsel, mye bedre å investere i måter å unngå at dem kommer tilbake!)
Hmm, du har en del bra poenger jeg ikke hadde tenkt på der. Vet ærlig talt ikke helt hva jeg syntes. Har ikke satt meg godt nok inn i forslaget.
Sitat av vidarlo
Så ver egoist da, og pris deg lykkelig over at dei ikkje knerter ruta i bilen din som står parkert nede på hjørnet, for å stjele med seg 15 lucky strikes og en tjuekroning som låg i framsetet... Samt at du må betale lågare skatt, fordi dei ikkje sit i fengsel for å ha knerta bilen din.
Vis hele sitatet...
Syns nå du ikke kan kalle meg en egoist fordi jeg ikke vil slette gjelden til kriminelle. Og hva vet du om at jeg ikke har blitt stjelt noe fra eller hatt innbrudd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Parkett
Syns nå du ikke kan kalle meg en egoist fordi jeg ikke vil slette gjelden til kriminelle. Og hva vet du om at jeg ikke har blitt stjelt noe fra eller hatt innbrudd.
Vis hele sitatet...
Uhm, du forsto ikkje innlegget mitt ser eg. Poenget der var at eg kan sjå rimelig mange grunner for å ville ettergi gjeld til dei som sitter inne, uten å tenke på dei, altså ut fra reint egoistiske grunner: nemlig at eg har mindre risiko for å få bilen min knerta. Det vil gavne *meg* at dei får ettergitt gjelda, sjølv om det er mine skattepenger som går til det. Samfunnet betaler vedkommande litt ekstra som et incentiv til å ikkje begå kriminalitet, og forventer litt mindre kriminalitet i retur. Vinn-vinn, eventuelt vinn-gi faen.
Sitat av Apeloff
eller var det bare på faen?
Vis hele sitatet...
Til dels, ja, og forventer ikke noe KP for noe som helst, temaet intereserte meg bare, tanken er vel grei at når noen først er kriminell og ikke kommer seg ut at "den onde sirkelen" og sitter igjen med stor gjeld, og eventuell arbeid ville ikke gjort my på vei siden pengene hadde gått til å betale ned gjelden(?), men synes også at dette kan være litt idiotisk, kansje folk som har drite seg ut å tatt alle de gale valga burde fått lide for det, tanken om en ny sjanse er grei den om de bare ikke får det 3-4 ganger, I dunno hvordan dette har kommer til å funket praktisk, interesant.
Hva fan : here goes : Har levd et litt brokete liv rundt om forbi. Har hatt flaks, og muligens en intuitiv "sjette sans" - så har maks sittet 23 timer og 50 min på celle i slengen. De kan holde meg 24 timer uten planer om fremstilling for fengsling..

Har nå ryddet litt i livet, og på kottet, kjører nå praksis som "it-mekaniker."
Blir sikkert velsignet med support-jobb, Herre for en fest det blir !
Har ikke mye gjeld - under 200k, det meste til stat, bøter og lindorff++. Men har forhandlet med folk på to hjul som er lettere å ha med å gjøre..
Det som er "artig" å tenke på er når jeg begynner åfå inn lønn, får jeg x kreditorer på nakken, og de vil prøve tyne det de kan.

Pr i dag møter jeg hver dag, smiler, tar på meg mitt hyggelige ansikt på vei til bussen, utfører mine oppgaver og er lykkelig, sjøl om jeg har mindre å rutte med pr mnd enn en sosialklient..
Men jeg er heldig, har hele bein, og mine egne standarder, har ikke fengselsdom (tja ubetinget?) på bladet..
Jeg klarer meg, men å slippe ut med en bosspose med klær, 6-7 sifret gjeld til staten, og kanskje andre leie mennesker.. Det kan ikke være noe særlig..
Kjente to personer som har hengt seg "inne" da de ikke så noen framtid.

Nok om det - har "outet" meg nok her føler jeg, MEN to lenge ord : Samfunnsmessig kostnadseffektivitet !
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om du tjener en mill på å selge dop, blir tatt med penga, sitter inne i 6 år, så kommer du ut, så skylder du fortsatt norge en mill(selv om de tok penga) og pusherne en massemasse penger, lykke til med rehabelitering da, du mener man burde spille på lotto eller? Synes det meste av innkrevelser etter avsont tid er totalt latterlig.