Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6101
Samboeren holdt rusmisbruk skjult for meg i over ett år. Så får jeg vite at han har holdt på med partydop i 4-5 år. I helger på fest, men og av og til på ukedager også. Han sier 2 ganger i måneden cirka, men jeg tror dessverre mer.

Som oftest kokain, men av og til MDMA og amfetamin også. (En gang blandet han alle disse tre på en og samme dag- hva synes dere om det? Er man en erfaren bruker da?)

På spørsmål om han er avhengig, var svaret "litt". Jeg spurte om hvor mye penger han brukte på dopen, og "rundt 3-4.000 i måneden var svaret). Hva tenker dere om dette? Vet ikke om dette er sant, da det har vært endel løgn og bortforklaringer. (Uansett, en god del av lønnen ble brukt til dop. Det var lite til overs for ferier etc.)

Han har de siste månedene lovet å slutte, men har hatt sprekk flere ganger. Mitt spørsmål er, hvor alvorlig er et slikt forbruk slik jeg beskriver det?
Sist endret av hoping; 8. juni 2016 kl. 10:05.
Hvor alvorlig det er kommer jo an på hvordan han talker det, samt din definisjon på alvorlig. Man trenger ikke mye erfaring for å ta 3 stoffer samtidig, det er bare å gjøre det, enklere enn å knyte skolissene sine. Han har nok en avhengighet, ja. Alle som bruker narkotika her og der er jo pr. definisjon narkoman. Slik jeg ser det blir det også flere sprekker og det går ikke bra ved mindre han faktisk ønsker å slutte selv.
Trådstarter
10 0
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvor alvorlig det er kommer jo an på hvordan han talker det, samt din definisjon på alvorlig. Man trenger ikke mye erfaring for å ta 3 stoffer samtidig, det er bare å gjøre det, enklere enn å knyte skolissene sine. Han har nok en avhengighet, ja. Alle som bruker narkotika her og der er jo pr. definisjon narkoman. Slik jeg ser det blir det også flere sprekker og det går ikke bra ved mindre han faktisk ønsker å slutte selv.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Jeg er litt bekymret for psyken hans og mye humørsvingninger, men han påstår det ikke skyldes rus...

Jeg synes det er så dårlig gjort å holde det skjult for meg så lenge, hva synes dere? Og 3-4.000 kr per måned, er det mye?
Er i begynnelsen av 30-åra.

Han sier at han ønsker å slutte, og feste mindre, men så er han ute igjen med kompisene, og ruser seg altså igjen.. Vil man virkelig da..?
Sist endret av hoping; 8. juni 2016 kl. 10:34.
Sitat av hoping Vis innlegg
Som oftest kokain, men av og til MDMA og amfetamin også. (En gang blandet han alle disse tre på en og samme dag- hva synes dere om det? Er man en erfaren bruker da?)
Vis hele sitatet...
Den eneste som tror det er nok han selv, det er idioti å blande slikt og det koker huet mye mer enn drogene hver for seg.

Sitat av hoping Vis innlegg
Takk for svar! Jeg er litt bekymret for psyken hans og mye humørsvingninger, men han påstår det ikke skyldes rus...

Jeg synes det er så dårlig gjort å holde det skjult for meg så lenge, hva synes dere? Og 3-4.000 kr per måned, er det mye?
Er i begynnelsen av 30-åra.

Han sier at han ønsker å slutte, og feste mindre, men så er han ute igjen med kompisene, og ruser seg altså igjen.. Vil man virkelig da..?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skyldes det ikke rus, sikkert de samme årsakene til at han ruser seg? ;-)

Dårlig gjort ja, men det er også sånn det er med avhengighet. 3-4000 er ikke mye, hvorfor sku han fortelle deg hvor mye han bruker?

Er ikke så god på samboing og slikt men kan bare anbefale deg å være mer kritisk for å beskytte deg selv.
Trådstarter
10 0
Sitat av Yalla Vis innlegg
Den eneste som tror det er nok han selv, det er idioti å blande slikt og det koker huet mye mer enn drogene hver for seg.

Selvfølgelig skyldes det ikke rus, sikkert de samme årsakene til at han ruser seg? ;-)

Dårlig gjort ja, men det er også sånn det er med avhengighet. 3-4000 er ikke mye, hvorfor sku han fortelle deg hvor mye han bruker?

Er ikke så god på samboing og slikt men kan bare anbefale deg å være mer kritisk for å beskytte deg selv.
Vis hele sitatet...
Ja, du har nok rett. Jeg tror nok han bruker langt mer enn 3-4.000, da lønna er god, men han likevel virket blakk hver eneste måned.

Jeg lurer på, tror dere dette er partydop en gang iblant, eller mer alvorlig enn som så? Vet at det iblant skjer på vennebesøk i ukedager, er dette vanlig?
Partydop i 4-5 år, er det alvorlig?
Det er vel ikke noen objektiv skala for når narkotikamisbruk er ok eller alvorlig. Du må vel vurdere hva du synes er greit og hvilket type liv du ser for deg for deg utover 30-årene. Hvis du drømmer om A4-liv med unger og stasjonsvogn og han vil feste med partydop på ukedager så er dere kanskje ikke en super match. Det mest vanlige er selvsagt å ikke ta partydop på ukedager. Om det er ok å gjøre det likevel, får du vurdere.
4.000 kroner i kokain er ikke veldig mye kokain, blir knapt nok til helgegøy, og er ikke stort forbruk. Men du får større mengde amfetamin for den summen, nok til å dra linjer utenom helga. Ser vel ikke for meg at han bruker MDMA noe utover helger. Men cola og pepper kan jo lett brukes mer enn i helgene.

Så da er det vel amfetamin som er ulven da? Er han utredet for ADHD forresten?
Trådstarter
10 0
Sitat av entropi Vis innlegg
Det er vel ikke noen objektiv skala for når narkotikamisbruk er ok eller alvorlig. Du må vel vurdere hva du synes er greit og hvilket type liv du ser for deg for deg utover 30-årene. Hvis du drømmer om A4-liv med unger og stasjonsvogn og han vil feste med partydop på ukedager så er dere kanskje ikke en super match. Det mest vanlige er selvsagt å ikke ta partydop på ukedager. Om det er ok å gjøre det likevel, får du vurdere.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske liberal og skjønner at folk ønsker å teste litt, men avhengighet er jeg skeptisk til. Nå er vi ikke så unge lenger heller. Hvordan det skal bli i fremtiden liksom, både økonomisk og alt annet... Jeg har ikke så mye greie på hva som er innafor "partymessig", så jeg tenkte det var fint å spørre her

Er det vanskelig å slutte med et sånt forbruk? Det jeg ikke liker er lyvingen. Hvorfor ikke bare være åpen om at man ruser seg?

Sitat av frtoretang Vis innlegg
4.000 kroner i kokain er ikke veldig mye kokain, blir knapt nok til helgegøy, og er ikke stort forbruk. Men du får større mengde amfetamin for den summen, nok til å dra linjer utenom helga. Ser vel ikke for meg at han bruker MDMA noe utover helger. Men cola og pepper kan jo lett brukes mer enn i helgene.

Så da er det vel amfetamin som er ulven da? Er han utredet for ADHD forresten?
Vis hele sitatet...
Takk for svarene deres! Hva koster det å bruke kokain cirka 2 kvelder i uka da? Dette viser jo igjen at han lyver til meg.

Han sier jo det er cola han bruker mest, og har innrømmet å være "litt avhengig".

Mulig det er amfetamin (ser det ofte ligger Rizla hjemme, er dette til å droppe amfetamin? De røyker ikke noe.) Men han sover jo godt om nettene og er ikke blitt tynn. Man kan ikke se det på han at han bruker. Tror ikke han har Adhd, er ikke hyper.
Sist endret av hoping; 8. juni 2016 kl. 11:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Koster 40 kroner dagen å være rusa på speed.. Du må slå en strek over bruken hans, eller over forholdet deres ( med mindre du er bruker selv )
cola koster ca 1000 kroner grammet.. (går lett på en kveld på byen)
Folkene han blander seg med er ustabile mennesker som man ikke vil ha noe med å gjøre. Han er helt klart narkoman i mine øyne.

Lykke til, ha en fin dag
Trådstarter
10 0
Sitat av apekatten Vis innlegg
Koster 40 kroner dagen å være rusa på speed.. Du må slå en strek over bruken hans, eller over forholdet deres ( med mindre du er bruker selv )
cola koster ca 1000 kroner grammet.. (går lett på en kveld på byen)
Folkene han blander seg med er ustabile mennesker som man ikke vil ha noe med å gjøre. Han er helt klart narkoman i mine øyne.

Lykke til, ha en fin dag
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke bruker selv. Slå en strek, mener du å gjøre det slutt? Han sier jo han skal slutte (påstår at han allerede har sluttet, men jeg ser jo at det ikke stemmer), så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Jeg skulle gjenre ha slått en strek over bruken hans, men jeg får jo ikke kontrollert hva han gjør..

Oi, er det så billig med amfetamin, det visste jeg ikke... takk for svar.
Sist endret av hoping; 8. juni 2016 kl. 12:19.
Det kommer bare til å fortsette, spessielt om alle vennene hans også gjør det. Siden han lyver om det, må kanskje du også slå hardt mot hardt og si hva du virkelig mener. Å hva han må gjøre for å kunne være med deg.
Du fortjener bedre enn en narkoman, det er jeg 100% sikker på!
Det legger mye stress på dine skuldre, å det ser ikke han fra dine sko.
Himla vanskelig situasjon kan jeg se for meg.

(er gutt, ble dumpet på samme grunnlag, altså stoff) Jeg er cleen i dag og skal fortsette å være det.
Han ser ikke virkeligheten før den gir han en rett venstre. You dont know what you have, until you lose it..
Kanskje en pause fra han? Treffe han om noen mnd, se hvordan det går. For jeg er sikker på at du er veldig glad i han, og han deg. Han har bare rotet seg opp i et dårlig eksperiment, med deg på slep.
Sist endret av apekatten; 8. juni 2016 kl. 12:32.
Trådstarter
10 0
Sitat av apekatten Vis innlegg
Det kommer bare til å fortsette, spessielt om alle vennene hans også gjør det. Siden han lyver om det, må kanskje du også slå hardt mot hardt og si hva du virkelig mener. Å hva han må gjøre for å kunne være med deg.
Du fortjener bedre enn en narkoman, det er jeg 100% sikker på!
Det legger mye stress på dine skuldre, å det ser ikke han fra dine sko.
Himla vanskelig situasjon kan jeg se for meg.

(er gutt, ble dumpet på samme grunnlag, altså stoff) Jeg er cleen i dag og skal fortsette å være det.
Han ser ikke virkeligheten før den gir han en rett venstre. You dont know what you have, until you lose it..
Kanskje en pause fra han? Treffe han om noen mnd, se hvordan det går. For jeg er sikker på at du er veldig glad i han, og han deg. Han har bare rotet seg opp i et dårlig eksperiment, med deg på slep.
Vis hele sitatet...
Ja, de fleste vennene hans driver også med det, har jeg inntrykk av. Han har sagt at "vi skal alle sammen slutte", men det har ikke blitt noe av ser jeg, og nå har det gått noen måneder siden han sa det! Så dette var altså også en løgn!

Takk for råd Men, er jo så glad i han. Når du ble dumpet på grunnlag av stoff, var det dét som ga deg motivasjon til å slutte?
Fyren har nok ruset seg i flere år før han traff meg. Tenk at han klarte å holde det skjult, og at jeg aldri oppdaget noe..! (vi fester ofte hver for oss).
Sitat av hoping Vis innlegg
Han har sagt at "vi skal alle sammen slutte", men det har ikke blitt noe av ser jeg, og nå har det gått noen måneder siden han sa det! Så dette var altså også en løgn!
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Kan jo hende alle mente det og hadde diskutert det seriøst. Tar også fort årevis å slutte selv om man bruker all tiden sin på det. Noen ganger går det ikke heller. I en gruppe er det ett svakt ledd som skal til for å ødelegge for resten. Et vagt eksempel er alle røykekjerringene i 40-50 åra som går sammen å skal slutte å røyke. Men det går ikke, selv om alle vil. Du spør 1 år senere, og alle røyker naturligvis som de gjorde året før.
Trådstarter
10 0
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ikke nødvendigvis. Kan jo hende alle mente det og hadde diskutert det seriøst. Tar også fort årevis å slutte selv om man bruker all tiden sin på det. Noen ganger går det ikke heller. I en gruppe er det ett svakt ledd som skal til for å ødelegge for resten. Et vagt eksempel er alle røykekjerringene i 40-50 åra som går sammen å skal slutte å røyke. Men det går ikke, selv om alle vil. Du spør 1 år senere, og alle røyker naturligvis som de gjorde året før.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan jo godt hende... Liten sjanse for å slutte for en som har brukt det jeg beskriver i 4-5 år? (sannsynligvis mer, han prøvde første gangen for over 10 år siden). Altså, tror du det kan ta årevis å slutte selv om man ikke har brukt stoff daglig?

Enig med deg i det eksempelet!
Sitat av hoping Vis innlegg
Ja, det kan jo godt hende... Liten sjanse for å slutte for en som har brukt det jeg beskriver i 4-5 år? (sannsynligvis mer, han prøvde første gangen for over 10 år siden). Altså, tror du det kan ta årevis å slutte selv om man ikke har brukt stoff daglig?

Enig med deg i det eksempelet!
Vis hele sitatet...
Jada, det kan ta årevis å slutte og han kan få valget/kniven på strupen.

Jeg begynte selv med eksperimentering i 18 års alderen og er visst ikke ferdig enda. Jeg har holdt på som typen din. Fyller snart 35.

Jeg har nå valget om å forandre meg og skal i behandling.
Men jeg er veldig positivt innstilt og veit det går bra.

Lykke til med å få typen på rett kjør, enten kutter du ellers har han jo valget, dopet eller en fremtid med deg.
Trådstarter
10 0
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Jada, det kan ta årevis å slutte og han kan få valget/kniven på strupen.

Jeg begynte selv med eksperimentering i 18 års alderen og er visst ikke ferdig enda. Jeg har holdt på som typen din. Fyller snart 35.

Jeg har nå valget om å forandre meg og skal i behandling.
Men jeg er veldig positivt innstilt og veit det går bra.

Lykke til med å få typen på rett kjør, enten kutter du ellers har han jo valget, dopet eller en fremtid med deg.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvis jeg gir han det valget - hvordan kan jeg vite at han faktisk har sluttet? Jeg mener, han har jo holdt det skjult for meg i over ett år, uten at jeg oppdaget noe.

Så da kan han jo fint si til meg at han ruser seg, men gjøre det likevel når jeg ikke er til stede?

Jeg er skuffet over at han lyver. Sier han har sluttet og holdt seg ren i over en måned, så viser det seg å ikke stemme likevel...

Takk for virkelig nyttige svar her inne!

Masse lykke til med behandling! Med rett innstilling som du sier, så går det bra
Jeg er litt redd for at typen min ikke har den rette innstillingen...

Og påstår at han ihvertfall ikke trenger hjelp. Med kokainbruk ukentlig over flere år, kan man egentlig klare å slutte uten hjelp?
Sist endret av hoping; 8. juni 2016 kl. 15:23.
Sitat av hoping Vis innlegg
Ja, men hvis jeg gir han det valget - hvordan kan jeg vite at han faktisk har sluttet? Jeg mener, han har jo holdt det skjult for meg i over ett år, uten at jeg oppdaget noe.

Så da kan han jo fint si til meg at han ruser seg, men gjøre det likevel når jeg ikke er til stede?

Jeg er skuffet over at han lyver. Sier han har sluttet og holdt seg ren i over en måned, så viser det seg å ikke stemme likevel...

Takk for virkelig nyttige svar her inne!

Masse lykke til med behandling! Med rett innstilling som du sier, så går det bra
Jeg er litt redd for at typen min ikke har den rette innstillingen...

Og påstår at han ihvertfall ikke trenger hjelp. Med kokainbruk ukentlig over flere år, kan man egentlig klare å slutte uten hjelp?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lett å vite at han gjør noe med det og liksom skal mene det han sier. Jeg har selv løyet til familie og arbeidsgiver og gjort alt for å holde missbruket mitt skjult.

Du må sette krav om ting:

Be han skaffe hjelp hos fastlege, be om å få se på økonomien hans, og be om beviser på det.

Du har selvfølgelig ikke rett til det uten hans samtykke, men om han selv vil og mener alvor bør det ikke være et problem.

Be han være mer med deg enn narkogjengen sin..

Se an hvordan det går, ingen slutter på dagen og det å lyve er lett så lenge man er avhengig.

Si at du må forlate han om det fortsetter uten at han skaffer hjelp å tar tak i problemet. Du skal jo også leve, og ting har en tendens til å virkelig kunne bli ille å skli ut om han ikke har en gulerot hengende foran nesa.

Det er nok ikke lett for deg, ikke for han heller, men han må ta noen valg om han ikke skal dra deg inn i shiten, det være seg økonomiske tap, politi, og generelt det et liv med narko rundt seg innebærer.

Takk for at du ønsker meg lykke til. Det setter jeg pris på

Altså, jeg var ikke spesielt keen på å slutte, og har aldri sett på meg selv som fullblods narkoman da jeg har klart å ta lengre pauser underveis i missbruket.

Det som uansett skulle til for meg var en kjip psykose, valget å ha jobb og kontakt med familie. En håpløs økonomi.

Han må jo ville det, eller er det ikke håp enda er jeg redd...
Sist endret av BrewGrow; 8. juni 2016 kl. 15:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er veldig stor forskjell på bruk og missbruk. Når man ruser seg hver eneste helg i 4-5 år, så vil det være vanskelig å drikke med vennene sine uten å ta noe rusmiddler. Det jeg ville prøvd i første omgang hadde vært å få han til å slutte å feste så mye og heller henge mer med deg i helgene. Hvis du åpenbart ser at han lyver videre og svir bort pengene sine, så hadde jeg gitt han ett ultimatum om å enten slutte med rusmiddler eller at du går fra han.

Ser at det er mye partydop som er problemet her, da amfetamin, kokain eller mdma. Disse tingene går hånd i hånd med alkohol. Så å få han til å slutte å drikke så mye ville vert første skritt mot en renere livsstil.

Det er mye verre hvis det viser seg at han bruker amfetamin daglig. Da er sitter han mye dypere i det enn med mdma/kokain på fylla.

Snakk med han og prøv å finn ut i hvilke sammenhenger han bruker disse stoffene, og ta tak i det på den måten. Prøv å få han til å slutte med all festingen og heller ta det derfra. Slik som jeg forstår så er det partydop han bruker så en direkte avhengighet er det ikke sikkert han har. Kokain er veldig dyrt å være avhening av. Da snakker vi hvertfall 15-20 tusen i mnd.

Ikke gi opp forholdet deres enda, men be om at han er ærlig med deg og vis han at du bryr deg om han slik at han forstår at det står mellom festing og deg.
Hvis du tar han i å lyve mer så får du han til å levere urinprøve til deg gjennom legen sin. Da vil du for finne ut av om han lyver eller ikke. En annen måte er at han forklare pengebruken til deg.

Jeg tror ikke at han har ett veldig stort rusproblem hvis han er i full jobb og fungerer i ukedagene. Men ting kan eskalere veldig fort og bruket kan gå over i mer enn bare helgene.

Lykke til og ikke gi opp forholdet før du har alle fakta på bordet. Spør han hvorfor han ruser seg og hva som skal til for at han skal kutte ned/gi seg. Han har mest sannsynlig holdt det skjult for deg for at han vil ha deg som kjæreste og er redd for at du skal finne ut om dette partydop missbruket hans.
Du kan jo foreslå urintester ukentlig eller noe, for å opprette tillitt. Men kan nok fort bli overformynderi, og at du får kontrollbitch rolle. Men er han genuint interessert i å slutte er det mulig en slik ordning kan hjelpe han, og at han er med på det selv.

Ellers vil typen din garantert få lyst på kokain hver gang han fester. Det er typisk for kokain-brukere at man får enormt lyst på kokain med noen enheter innabords. Fest uten kokain eller andre stimulanter er ikke like moro lengre.

Dømmekraften går jo også fort rett ut av vinduet når man blir rusa på alkohol. Så driter man i gode fortsett og kjæreste idet kompiser legger liner med god kokain på bordet
Sist endret av Bearass; 8. juni 2016 kl. 16:03.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Du kan jo foreslå urintester ukentlig eller noe, for å opprette tillitt. Men kan nok fort bli overformynderi, og at du får kontrollbitch rolle. Men er han genuint interessert i å slutte er det mulig en slik ordning kan hjelpe han, og at han er med på det selv.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig i dette. Viktig å ikke falle i rollen som vaktbikkje, men han har ødelagt tilliten mellom dere, og det er han som må gjøre en jobb for å reparere den igjen. Urinprøver i en periode kan hjelpe både ham til å holde seg nykter, og det kan hjelpe deg til å få troen på ham igjen.
Men jeg ville plassert disse urinprøvene litt tilfeldig i uka med tanke på hvilke stoffer han bruker. Eventuelt hatt en Mandag og en Fredag. 2 ganger i uken, og det vil begynne å bli jævlig problematisk å bruke mye dop. Det er også lett å skaffe fake piss, eller få clean kompis til å pisse på en flaske for deg. En til to ganger i uka mot betaling. Dette kan du se deg sikker i at han kjenner til om han har drevi med rus og vært i rusmiljø hele livet. Spørsmålet er hvor mye du stoler på han.
Sist endret av Relevant; 8. juni 2016 kl. 16:41.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Men jeg ville plassert disse urinprøvene litt tilfeldig i uka med tanke på hvilke stoffer han bruker.
Vis hele sitatet...

Helt klart. Og ikke bli overraska om han skulle prøve å jukse på noen eller alle måter.
Trådstarter
10 0
Takk for svar, så hjelpsomme folk her inne!
Betyr det at jeg evt. må se på at han tar urinprøvene, for å forsikre meg om at det ikke blir jukset med? Takk for gode forslag, han må jo lure på hvor jeg har fått kunnskapen fra Mandag & fredag høres lurt ut å kreve (hvis han ruser seg en fredag, vil det vises på en mandags-prøve?)

Han er i jobb hver dag, men jeg synes han har lite energi osv, så det er absolutt noe som ikke stemmer. Men han sier jo at dette ikke skyldes rus. Jeg tror nok ikke at det gjelder amfetamin daglig, men helt ærlig så kan jeg jo ikke være sikker. (Men ville han ikke da vært veldig tynn, og ikke sovet?)
Jeg har jo ihvertfall skjønt at det skjer en gang iblant på ukedager også, og det bekymrer meg jo... For da ligger det jo noe mer i det, enn partybruk. Om det er en veldig sjelden ukedag, eller om dette er sjeldne unntak, vet jeg ikke.

Helt enig i at jeg ikke bør bli noen vaktbikkje... Han får en veldig fort en angreps-posisjon-holdning når jeg vil snakke om hans rusbruk, han ønsker ikke å snakke om det. Sier bare at han har sluttet, men jeg tror ikke det er sant. Og han har innrømmet sprekket som han først nektet for.

Jeg vil jo bare hjelpe han (og meg selv, jeg vil jo helst at livet vårt skal være økonomisk sikret fremover, og at jeg kan stole på han). Synes det er et faresignal at han liksom ikke vil snakke?

Og hvorfor nekter han å oppsøke hjelp? Kan han ikke bare fortelle fastlegen alt, om han virkelig ønsker å slutte? Vil dette si at han ikke VIL slutte? Eller kan det være realistisk å tro at han klarer det på egen hånd? (Etter 4-5 år med partybruk. Tror ikke det har vært hver eneste helg, for noen ganger har vi to vært sammen hele helga. Men jeg tror nok at det har vært ganske mange helgedager, om ikke alle).
Sist endret av hoping; 8. juni 2016 kl. 17:02.
Du sier selv at du anser deg selv som liberal, og etter hva jeg har skjønt har dere snakket litt om rusbruken - bra! Men ettersom typen din prøver å skjule det, og kommer med løgn på løgn er det tydelig at han skammer seg. Fra ditt ståsted kan dette virke veldig irriterende, sårende og ikke minst gjøre en veldig usikker. Da er vi brått inne i en ond sirkel med påfølgende løgner, unnskyldninger, vantro og krangler. Når slike følelser og temaer trumfer samlivet, blir veien til et avbrekk med rus og fest kortere og kortere.

Narkotika kan for utenforstående virke meningsløst og destruktivt, mens for andre er det berikende og veldig gøy. I mine øyne er rus veldig situasjonsbestemt og må brukes med hensikt. Det som uten tvil virker destruktivt på kropp og sinn er å leve i et usikkert parforhold og i en løgn. Å gå rundt å føle seg skyldig og stigmatisert nærmest konstant går utover humør, energi og selvbilde. Jeg tenker at det er her det største problemet ligger, uten at rusbruken til vedkommende skal bagatelliseres.

Misforstå meg rett. Det er ikke meningen å gå i mot konsensus om at det kan være veldig skummelt å ruse seg hyppig. Men så lenge lovgivningen er slik den er og samfunnets generelle oppfatning av dop er på steinaldernivå, er det viktig å komme med et svar som en slags motvekt.

Det er utrolig lettvint og feigt å gi skylda på psykoaktive substanser som sådan.
Altså i mine øyne er ikke at man kan ta et dop en gang i hverdagen innimellom noe problem.. Hvorfor er dette annerledes enn å ta seg en pack? Jeg ser ikke på det som noe problem i seg selv at det er på _EN_ HVERDAG eventuelt en 2 dagers (langhelg). Det er et problem hvis det må skje hver dag eller hver eneste fredag uansett (ting går ikke rundt uten en liner på fredag-sændag).

Å dra til fastlege å utbrede om sitt narkotikamisbruk er noe jeg selv aldri ville funnet på med mindre jeg sitter med nåla (typ heroin) i armen. Det er mange muligheter som kjapt forsvinner hvis du snakker om noe slikt til feil person, eksempel; kompis ville bli henvist til spesialist, og fortalte om sitt selvmedisinering av cannabis, og vipps der røyk lappen og han ble satt på pissings (forbruk var typ 3-5 ganger i uka sporadisk når deperesjonen/angsten kicka. Han liker ikke tilværelsen sin 9 måneder inn).

Kanskje han har mangel på noe(vitamin dopamin serotonin, u name it), eller har dype indre problemer som han sliter å kope med? Kanskje ikke fastlege er greia, men heller psykolog? Altså en person som er totalt utenforstående og generelt ikke dømmende til å høre på problemene hans. Du er jo dama, og han er nok veldig redd for å miste deg. I narkotikamiljøer kan jeg skrive under på det skjer mye som man ikke ønsker en nykter kjæreste skal vite om. Heck jeg har ekstremt mange ting fra utenom et slikt miljø jeg ikke ville fortalt min kjære. Med det sagt så ville jeg nok ikke ljugd, men en hvit løgn om hva jeg har gjort i Amsterdam i mine yngre dager er ikke umulig.

Partybruk er hardt og han må nok kjøre nykter i god tid uten å bruke andre midler som f.eks. alkohol (pga ting nevnt over). Kanskje han kan gunne på hvis han er med deg, men uten bånd er nok dette som å gi baby en ladd pistol.

Hvordan er ditt forhold til vennene hans? Hverdagsnarkiser? Heroinister?
Tenk hvor kjipt hvis det du har vært vandt med flere år av livet ditt og har sveisa en gjeng sammen så kommer virkeligheten og drar deg vekk fra alt du kjenner til. Det er ganske hardt og jeg vil kanskje si han har en vanskeligere fremtid i vente enn deg. Du kan jo alltids dumpe han

EDIT; etter å ha sett innlegget over så legger jeg meg etter at han skammer seg. Jeg har skammet meg gode deler av livet (dog ganske ubegrunnet iflg diverse kilder) og det er lett å se på slike diskusjoner som veldig prakkende, hvor kommer du fra som vet om livet hans og valga hans bedre enn seg selv?

Prøv å få han på en hobby som krever at han er ute i natur (fotografi, løping, fjelltur) eller kjøp han en hund han kan bli glad i som støttespiller (pass på at det ikke blir kampbikkje da )
Sist endret av Dictum Factum; 8. juni 2016 kl. 17:16.
Å se på er en mulighet, bedre at du gjør det enn ei dame på legekontoret. Etter min erfaring er det også lettere å jukse hos legen, vertfall i en periode.

Kokain og amfetamin kan jo brukes lurt om man er slu, og kan påvises 3-4 dager etter inntak. Faste prøver og uanmeldte stikkprøver ville jeg gått for.
Hjemmetester er uansett lettere å lure enn legens.

Han må ikke være tynn fordi om han bruker amfetamin om han vet hva han driver med, han kan også bruke sovepiller for å få sove.
Om han er rusa med deg, kan man ofte se det pga store pupiller.

Det er et faresignal at han er i angrepsposisjon og ikke vil snakke om det, det er også helt vanlig... Det tar tid, spesielt om han tenker og tror at du er ute etter å ta han, noe han sikkert gjør, samtidig som han er redd for å miste deg.

Det er dessverre altfor lett å overbevise seg selv (og andre) om at man ikke har noe problem, de tankene vil uansett dukke opp med gjevne mellomrom om han har det vanskelig, eller om han må bevise at han er rein.

Det ER vanskelig å søke hjelp, fornektelse og psykiske problemer/sperrer som angst osv. Kan spille inn, og gjør ofte det.

Han kan klare det på egenhånd, men statistikken taler jo ikke for det, da må han jo vise vilje først, bli litt mer åpen, dra mindre ut, slutte å lyve til deg osv.
At urinprøver i det hele tatt blir vurdert som "virkemiddel" for
å få et forhold til å fungere, vitner etter mitt skjønn om at det
allerede er på tide å avslutte. Man er ikke sin partners eiendom.

Hvis det ikke fins gjensidig tillit i et forhold, er det like greit å
avvikle før man korker det til enda mer.
Trådstarter
10 0
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
At urinprøver i det hele tatt blir vurdert som "virkemiddel" for
å få et forhold til å fungere, vitner etter mitt skjønn om at det
allerede er på tide å avslutte. Man er ikke sin partners eiendom.

Hvis det ikke fins gjensidig tillit i et forhold, er det like greit å
avvikle før man korker det til enda mer.
Vis hele sitatet...
Nei, man er ikke det. Men hvis han faktisk ønsker å slutte selv (noe han sier, men jeg vet jo ikke helt) så kan det vel faktisk være til hjelp å være "litt under oppsyn"?

Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Altså i mine øyne er ikke at man kan ta et dop en gang i hverdagen innimellom noe problem.. Hvorfor er dette annerledes enn å ta seg en pack? Jeg ser ikke på det som noe problem i seg selv at det er på _EN_ HVERDAG eventuelt en 2 dagers (langhelg). Det er et problem hvis det må skje hver dag eller hver eneste fredag uansett (ting går ikke rundt uten en liner på fredag-sændag).

Å dra til fastlege å utbrede om sitt narkotikamisbruk er noe jeg selv aldri ville funnet på med mindre jeg sitter med nåla (typ heroin) i armen. Det er mange muligheter som kjapt forsvinner hvis du snakker om noe slikt til feil person, eksempel; kompis ville bli henvist til spesialist, og fortalte om sitt selvmedisinering av cannabis, og vipps der røyk lappen og han ble satt på pissings (forbruk var typ 3-5 ganger i uka sporadisk når deperesjonen/angsten kicka. Han liker ikke tilværelsen sin 9 måneder inn).

Kanskje han har mangel på noe(vitamin dopamin serotonin, u name it), eller har dype indre problemer som han sliter å kope med? Kanskje ikke fastlege er greia, men heller psykolog? Altså en person som er totalt utenforstående og generelt ikke dømmende til å høre på problemene hans. Du er jo dama, og han er nok veldig redd for å miste deg. I narkotikamiljøer kan jeg skrive under på det skjer mye som man ikke ønsker en nykter kjæreste skal vite om. Heck jeg har ekstremt mange ting fra utenom et slikt miljø jeg ikke ville fortalt min kjære. Med det sagt så ville jeg nok ikke ljugd, men en hvit løgn om hva jeg har gjort i Amsterdam i mine yngre dager er ikke umulig.

Partybruk er hardt og han må nok kjøre nykter i god tid uten å bruke andre midler som f.eks. alkohol (pga ting nevnt over). Kanskje han kan gunne på hvis han er med deg, men uten bånd er nok dette som å gi baby en ladd pistol.

Hvordan er ditt forhold til vennene hans? Hverdagsnarkiser? Heroinister?
Tenk hvor kjipt hvis det du har vært vandt med flere år av livet ditt og har sveisa en gjeng sammen så kommer virkeligheten og drar deg vekk fra alt du kjenner til. Det er ganske hardt og jeg vil kanskje si han har en vanskeligere fremtid i vente enn deg. Du kan jo alltids dumpe han

EDIT; etter å ha sett innlegget over så legger jeg meg etter at han skammer seg. Jeg har skammet meg gode deler av livet (dog ganske ubegrunnet iflg diverse kilder) og det er lett å se på slike diskusjoner som veldig prakkende, hvor kommer du fra som vet om livet hans og valga hans bedre enn seg selv?

Prøv å få han på en hobby som krever at han er ute i natur (fotografi, løping, fjelltur) eller kjøp han en hund han kan bli glad i som støttespiller (pass på at det ikke blir kampbikkje da )
Vis hele sitatet...
Takk for gode svar. Jeg er helt enig i at om det skjer på en ukedag eller helgedag, ikke spiller noen rolle, men hyppigheten. Men det at man bruker en ukedag og skal på jobb dagen etter, kan være en indikasjon på at rusen ikke er "bare en festgreie" synes jo jeg, eller? Når man drar på besøk og tar seg litt partydop, er jo noe annet enn om dette er noe man bruker unntaksvis på store fester? Jeg synes det tyder på avhengighet om man gjør det som en hverdagsgreie?

Ja, ser den om legen... at han ikke vil det, det er jo sant....

Ja, jeg lurer jo litt på hva mer han har holdt skjult for meg.. Siden han tydeligvis synes det er så lett å lyve og å holde unna sannheter.

Vennene hans er kjempehyggelige. Men vi henger mest med hver våre vennegjenger, jeg er opptatt med venninner og han gjør sitt. Tror ingen av dem er hverdagsnarkomane, og ihvertfall er ingen heroinister, da alle har bra jobber osv. Men jeg tror at flesteparten kjører partydopet ganske hardt og har gjort i mange år, hvs jeg skal gjette.

Egentlig burde jeg ha gjettet dette for lenge siden, men jeg var visst litt naiv...

Du har helt rett - han har en skummel fremtid dersom det er sånn at dette er en godt innarbeidet greie hos vennegjengen... Skulle ønske han kunne fortelle meg mer:

Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Å se på er en mulighet, bedre at du gjør det enn ei dame på legekontoret. Etter min erfaring er det også lettere å jukse hos legen, vertfall i en periode.

Kokain og amfetamin kan jo brukes lurt om man er slu, og kan påvises 3-4 dager etter inntak. Faste prøver og uanmeldte stikkprøver ville jeg gått for.
Hjemmetester er uansett lettere å lure enn legens.

Han må ikke være tynn fordi om han bruker amfetamin om han vet hva han driver med, han kan også bruke sovepiller for å få sove.
Om han er rusa med deg, kan man ofte se det pga store pupiller.

Det er et faresignal at han er i angrepsposisjon og ikke vil snakke om det, det er også helt vanlig... Det tar tid, spesielt om han tenker og tror at du er ute etter å ta han, noe han sikkert gjør, samtidig som han er redd for å miste deg.

Det er dessverre altfor lett å overbevise seg selv (og andre) om at man ikke har noe problem, de tankene vil uansett dukke opp med gjevne mellomrom om han har det vanskelig, eller om han må bevise at han er rein.

Det ER vanskelig å søke hjelp, fornektelse og psykiske problemer/sperrer som angst osv. Kan spille inn, og gjør ofte det.

Han kan klare det på egenhånd, men statistikken taler jo ikke for det, da må han jo vise vilje først, bli litt mer åpen, dra mindre ut, slutte å lyve til deg osv.
Vis hele sitatet...
Takk for kjempegode innlegg og tips! Jeg trekker til meg kunnskapen

Skjønner at det kan være vanskelig å søke hjelp...
Føler meg litt kjip som må be han være mer hjemme, holde han under oppsyn osv. Samtidig vil jeg jo gjerne at det skal bli bedring... Ønsker meg også mere tid sammen.

Sitat av LUClFER Vis innlegg
Du sier selv at du anser deg selv som liberal, og etter hva jeg har skjønt har dere snakket litt om rusbruken - bra! Men ettersom typen din prøver å skjule det, og kommer med løgn på løgn er det tydelig at han skammer seg. Fra ditt ståsted kan dette virke veldig irriterende, sårende og ikke minst gjøre en veldig usikker. Da er vi brått inne i en ond sirkel med påfølgende løgner, unnskyldninger, vantro og krangler. Når slike følelser og temaer trumfer samlivet, blir veien til et avbrekk med rus og fest kortere og kortere.

Narkotika kan for utenforstående virke meningsløst og destruktivt, mens for andre er det berikende og veldig gøy. I mine øyne er rus veldig situasjonsbestemt og må brukes med hensikt. Det som uten tvil virker destruktivt på kropp og sinn er å leve i et usikkert parforhold og i en løgn. Å gå rundt å føle seg skyldig og stigmatisert nærmest konstant går utover humør, energi og selvbilde. Jeg tenker at det er her det største problemet ligger, uten at rusbruken til vedkommende skal bagatelliseres.

Misforstå meg rett. Det er ikke meningen å gå i mot konsensus om at det kan være veldig skummelt å ruse seg hyppig. Men så lenge lovgivningen er slik den er og samfunnets generelle oppfatning av dop er på steinaldernivå, er det viktig å komme med et svar som en slags motvekt.

Det er utrolig lettvint og feigt å gi skylda på psykoaktive substanser som sådan.
Vis hele sitatet...
Takk for innlegget ditt, jeg ønsker jo å høre alle sider av saken, bra!
Ja, synes jeg er liberal ift utprøving av ting, men jeg synes det er skummelt hvis det blir en fast greie, og hvis det eskalerer... Jeg skjønner godt de som tester en god del ting i 20-årene, men foretrekker kanskje om han hadde kuttet det ut nå som vi er blitt "voksne".... Det kan jo ikke foregå de neste 20 årene liksom, eller hva?

Jeg er helt enig med deg, det største problemet er at vi ikke snakker åpent og ærlig sammen. Jeg føler det ikke noe ålreit at han har holdt rusbruken som en hemmelighet for meg så lenge. Ville ha foretrukket at han fortalte om det.
Sist endret av hoping; 8. juni 2016 kl. 17:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å ta opp dette med Fastlegen, vil si at førerkortet kan ryke, og hvis han har en jobb som krever legeerklæring, så kan den ryke også, og det kan det kan også være at ting ryker ved å si noe slikt til psykolog.
De har visstnok meldeplikt ved rusmisbruk de også. (Ble fortalt meg av en som jobber som psykolog, under en diskusjon angående inndragning av førerkort i tide og utide).
Nå vil nok mange si at selvfølgelig skal man ikke ha førerkort hvis man bruker kokain, men jeg tar jo da forbehold om at han ikke tar kokain, mdma og amfetamin, som han høljer ned med 5 øl, før han kaster seg inn i bilen med 3 unger i baksetet og svigermor i passasjersetet . Jeg er av den mening at man ikke bør miste førerkortet hvis man bruker narkotika, men at man selvfølgelig bør miste lappen hvis man kjører mens man er påvirket.
Man kan jo gå til legen og si man sliter med depresjon eller liknende, og få henvisning til psykolog, der man tar opp de tingene som plager en,
men at han utelater rusbruken sin, eller sier alkohol, isteden for kokain.
Synes det er bra at du ikke gir opp typen din for lett, man bør holde sammen i gode og onde dager. Lykke til!
Sist endret av doctor; 8. juni 2016 kl. 18:24.
Sitat av hoping Vis innlegg
Takk for innlegget ditt, jeg ønsker jo å høre alle sider av saken, bra!
Ja, synes jeg er liberal ift utprøving av ting, men jeg synes det er skummelt hvis det blir en fast greie, og hvis det eskalerer... Jeg skjønner godt de som tester en god del ting i 20-årene, men foretrekker kanskje om han hadde kuttet det ut nå som vi er blitt "voksne".... Det kan jo ikke foregå de neste 20 årene liksom, eller hva?

Jeg er helt enig med deg, det største problemet er at vi ikke snakker åpent og ærlig sammen. Jeg føler det ikke noe ålreit at han har holdt rusbruken som en hemmelighet for meg så lenge. Ville ha foretrukket at han fortalte om det.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår deg veldig godt! Mulig det ble litt mye synsing i min forrige post, så her kommer et forsøk på å gjøre inputen min litt lettere å fordøye:

Hvis du vil få noe konstruktivt ut av dialog bør du droppe enhver fiendtlig tilnærming til festvanene hans. Vis heller respekt og aksept ovenfor valgene han tar i livet, at du ser han i et helhetlig lys. Ingen mennesker skal defineres ut i fra rusbruk.

Ta ting sakte, start for eksempel med et kompromiss og ta det der i fra. Sett han i fokus, det er han som har et problem, om ikke annet er det han som er roten til det.

Lykke til
Han er vel ikke noe mer narkoman enn andre som drar ukentlig på byen er alkoholikere? Enkelte i tråden her overdriver noe voldsomt, bruk av ulovlige rusmidler tilsier ikke automatisk misbruk. Ja, rusbruket som skisseres er i overkant høyt, men det trenger absolutt ikke å være noe alvorlig eller avhengighet som ligger bak.

Hvorfor er målet at han skal slutte helt? Målet bør vel heller være å ha et sunt forhold til rusmidler, uavhengig av om de er lovlige eller ulovlige.

Hva med å flytte fokuset fra nettopp det med at han må slutte helt til at han heller bør få en litt mer fornuftig bruk? Nulltoleranse og ultimatum bør unngås, det øker konfliktnivået og fører sjelden til noe konstruktivt.

Kanskje det vil være nyttig om han får noe annet å drive med som han trives med, en ny hobby, trening, dere kan gjøre ting sammen, osv. Ikke minst bør du snakke med han om at du ønsker at han skal være ærlig, selv om det innebærer at han forteller om ting som gjør deg bekymret.

Personlig bruker jeg rusmidler et par ganger i mnd (MDMA og psykedelia) og går også daglig på amfetamin (resept). Selv om jeg utelukkende bruker ulovlige rusmidler har jeg et sunt forhold til rus og jeg har faktisk et langt lavere rusmiddelbruk enn det som er normalen for folk på min alder (ref. helgefyll). Jeg har også venner som bruker (ulovlige) rusmidler langt oftere enn meg, men som fremdeles har et sunt forhold til rusmidler. De fleste mennesker klarer faktisk å ha et sunt forhold til rusmidler.