Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4237
Nå er OL avstemningen over for denne gang, idretten i Oslo er superfornøyde med "første runde", og idrettstjerner og andre idrettstopper i hovedstaden jubler i media over at "folket har talt" og vil ha OL i Oslo i 2022.
Men er det virkelig slik at folket vil ha OL? Har vi fått folkets mening? Er dette det vi kaller demokrati?

Det hele startet vell for noen år siden når Tromsø kommune ønsket å søke om å avholde OL i 2018 på vegne av Norge, Tromsø og hele befolkningen. Grunnene til dette var mange, og det var mange som var enige i at det var en god ide, personlig vet jeg ikke helt hva jeg synes om denne prosessen, eller at Tromsø skulle få OL, men min mening om akkurat det er heller ikke viktig her.

Kort oppsumert ble et OL i Tromsø stemt nei og ned, det var helt uaktuelt av diverse grunner som for det meste gikk på økonomien. Istedenfor at et OL skulle komme til Tromsø skulle utbyggingen av idrettsanlegg over hele landet få fart på seg for de pengene som kunne bli brukt på OL.

Etterslepet på spillemidler var da 1,5 milliarder kroner, etterslepet er nå på 2,3 milliarder kroner. Hovedargumentet for nei til OL i Tromsø var situasjonen rundt plass, anlegg og infrastruktur. Nå er ikke jeg noen matematiker eller økonom, men ser man på de nyhetene som er rundt hvert store idrettsarrangement, OL som VM, så viser det seg gang på gang at budsjettene sprekker, så det synger etter.

Oslo OL 2022 har søkt om snaue 33 mrd i statsgaranti, forskere i England har funnet ut at i snitt sprekker OL budsjett gjevnt over med 179%, videre kan man lese at om norges budsjett for OL sprekker med gjennomsnittet kommer OL til å koste 79 milliarder kroner. Alle OL budsjett sprekker.

Med å bruke så mye penger på et arrangement i en by, vil det bety at idretten i resten av landet vil lide. Ja, det er fint for Oslo og deres utøvere at de kanskje får nye anlegg og større tilbud, men skal det gå ut over resten av landets muligheter? Når vi stemmer ned Tromsø på bakgrunn av at pengene skal gå til utbygging av idrettsanlegg over hele landet, hvorfor er det plutselig i orden når Oslo skal søke?

Noen sterke krefter i politikken og idretten har fått det presset frem at bare borgere i Oslo skulle få stemme over OL søknaden, er det dette vi kaller demokrati? Man kan jo bare anta hvor mye alle utenfor Oslo må betale om Oslo eventuelt skulle få et OL, hvorfor får ikke de være med å bestemme om de vil ha et OL?

Nå er det riktig at dette bare er en såkalt veiledende avstemning, for selv om det ble nei i Oslo, kunne fortsatt politikerne overkjørt velgerne og søkt.

Jeg vil helst unngå å diskutere hvordan Tromsø ble behandlet på sin tid i denne tråden, da det ikke er det den handler om, men rett og slett om ikke dette er dårlig demokratisk gjennomføring av våre politikere og toppidrettspersoner?

Burde Lofoten og Vesterålens innbyggere få stemme over om de synes det skal bli oljeborring uten resten av landets meninger? Eller kanskje Sør Varanger skal få ha folkeavstemning om det skal være bompenger på en ny vei i Oslo kommune?
Kanskje du skal lese deg opp litt på dette. Selv om Oslofolket sa ja i den rådgivende (og ikke bindende) folkeavstemningen som har vært, betyr ikke det at det blir sendt avgårde OL-søknad.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Kanskje du skal lese deg opp litt på dette. Selv om Oslofolket sa ja i den rådgivende (og ikke bindende) folkeavstemningen som har vært, betyr ikke det at det blir sendt avgårde OL-søknad.
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde lese hele innlegget før du sier noe.

Nå er det riktig at dette bare er en såkalt veiledende avstemning, for selv om det ble nei i Oslo, kunne fortsatt politikerne overkjørt velgerne og søkt.
Vis hele sitatet...
Poenget er uansett at idretten ser på dette som folkets mening, altså drar hele ladet under en kam, for det er jo tross alt en del skattebetalere utenfor Oslo som må være med å betale for et eventuelt OL.

Poenget var heller ikke å diskutere selve OL, men om det er rett å gjøre det på denne måten.
Nå trenger vi noen rike mesener til å sponse dette eventet.
Alle rike oppfordres til å donere sine penger til OL slik at vi andre slipper å lide for dette.
Kanskje ett salg av folkeaksjer slik at de dumme har ett greit sted å investere sine sparepenger?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Kanskje du skal lese deg opp litt på dette. Selv om Oslofolket sa ja i den rådgivende (og ikke bindende) folkeavstemningen som har vært, betyr ikke det at det blir sendt avgårde OL-søknad.
Vis hele sitatet...
Med all respekt, men det er en ganske naiv påstand... Hvor bor politikerne med mest makt? Oslo. Hvem får mest per innbygger på alle områder som tenkes kan (helse, kultur mm.)? Oslo. "Oslo-eliten" er ikke lenger et bondebrøl og en konspirasjonsteori, men et helt reelt begrep som beskriver en stadig voksende politikerkaste, som bor og lever i Oslo. Og bryr seg om Oslo, naturlig nok. Allerede har disse menneskene sett gjennom fingrene på at 130 millioner skattekroner - hvorpå brorparten kommer UTENFRA Oslo-gryten.

Du skal heller ikke skusle bort makten til idrettspampene, som også i stor grad er oppvokst og bosatt i Oslo. Se bare på hvilke verdier de greier å tilrøve "breddeidretten" hvert år over statsbudsjettet og gjennom overføringer fra Norsk Tipping. Usmakelig og skandaløst.

Ha ingen illusjoner om at de ikke greier å belaste fellesskapet med enda mer kostnader til deres egen forlystelse.
Jeg begriper ikke hvorfor folk som ikke bor her trenger å spørres om de vil ha OL. Det er ikke de som skal leve med fulle hoteller, trafikk, køer og kaos i ukesvis.

Og det er jo ikke avgjort nå. Dette er det stortinget som skal bestemme. Det kan godt hende det ikke blir sendt noen OL-søknad selv om Oslofolk har sagt at det er greit for dem.
Sist endret av Susa; 10. september 2013 kl. 18:14.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg begriper ikke hvorfor folk som ikke bor her trenger å spørres om de vil ha OL. Det er ikke de som skal leve med fulle hoteller, trafikk, køer og kaos i ukesvis.
Vis hele sitatet...
Nei, men de som bor der må lide i noen uker, men sitter igjen med mange nye/oppgraderte idrettsanlegg, trolig ny infrastruktur noen steder og det vil bli lagt igjen store mengder penger i byen.

Resten av landet vil få mye mindre både det året og de påfølgende. Fuck OL.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg begriper ikke hvorfor folk som ikke bor her trenger å spørres om de vil ha OL. Det er ikke de som skal leve med fulle hoteller, trafikk, køer og kaos i ukesvis.
Vis hele sitatet...
Vi er med på å betale regninga uten å få noe som helst tilbake. At noen unger på Grünerløkka får et fint idrettsanlegg er sikkert fint det, men hva får idrettsfolka nordpå?
Det er jo bystyret i Oslo som har bestemt at vi skal ha en folkeavstemning. Det kunne jo bystyret i Tromsø og Bergen og Voss og overalt også arrangert om de hadde ønsket. Å kalle det udemokratisk at et bystyre har en folkeavstemning blant sin egen befolkning er bare latterlig.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg begriper ikke hvorfor folk som ikke bor her trenger å spørres om de vil ha OL. Det er ikke de som skal leve med fulle hoteller, trafikk, køer og kaos i ukesvis.
Vis hele sitatet...
Ja, har ingen problemer med at Oslo får OL så lenge de i Oslo betaler, utelukkende av egen lomme. Grunnen til at folk utenfor Oslo fortjener å få være med i prosessen er fordi vi tross alt også skal betale for det.

Og det er jo ikke avgjort nå. Dette er det stortinget som skal bestemme. Det kan godt hende det ikke blir sendt noen OL-søknad selv om Oslofolk har sagt at det er greit for dem.
Vis hele sitatet...
Og det har jeg nevnt i mitt første og andre innlegg, og nå også mitt tredje, du har fått frem poenget som jeg også nevnte om at det ikke er avgjort, det er heller ikke poenget med tråden.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er jo bystyret i Oslo som har bestemt at vi skal ha en folkeavstemning. Det kunne jo bystyret i Tromsø og Bergen og Voss og overalt også arrangert om de hadde ønsket. Å kalle det udemokratisk at et bystyre har en folkeavstemning blant sin egen befolkning er bare latterlig.
Vis hele sitatet...
Jeg sender deg kontonr på PM slik at du kan overføre en pen sum som jeg kan bruke på å legge asfalt på gårdsplassen min. Det er jo ikke slik at du får bruk for den, men jeg får hvertfall godene av det. Er ikke det rettferdig i forhold til din tankegang da?
Jeg vil ikke ha OL fordi det er et hælvetes pengesluk. Vil nødig betale for det heller. Dessuten blir aldri sluttsummen den de forespeiler..

Sitat av flexx Vis innlegg
Jeg sender deg kontonr på PM slik at du kan overføre en pen sum som jeg kan bruke på å legge asfalt på gårdsplassen min. Det er jo ikke slik at du får bruk for den, men jeg får hvertfall godene av det. Er ikke det rettferdig i forhold til din tankegang da?
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært bystyrets/tingets vedtak. Jah, enig jeg.
Sitat av flexx Vis innlegg
Jeg sender deg kontonr på PM slik at du kan overføre en pen sum som jeg kan bruke på å legge asfalt på gårdsplassen min. Det er jo ikke slik at du får bruk for den, men jeg får hvertfall godene av det. Er ikke det rettferdig i forhold til din tankegang da?
Vis hele sitatet...
Dust. Jeg har da ikke lyst på OL. Men jeg synes det er greit å bli spurt før noen arrangerer fest i stua mi.
Norge har ikke søkt om OL. Oslo kommune har hatt avstemming om innbyggerne ønsker OL. Oslo kommune har i samarbeid med NIF levert søknad om statsgaranti. Tror ikke enkelte av dere er i stand til å se forskjellen på dette, men det er en stor forskjell.

Å sammenligne etterbruk av anlegg i Tromsø med etterbruk på Østlandet blir rett og slett for dumt. Hvor mange mennesker bor på Østlandet? Hvor mange bor i Tromsø?

Her kan dere se hvor mye Oslo bidrar med pr. innbygger i forhold til resten av Norge. Dere som altså føler at alle andre bidrar for at Oslo skal få et OL - hold kjeft! Hver eneste dag ellers sitter dere med sugerøret inn i Oslo-folks lommebok.

http://www.ssb.no/fnr/

Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, har ingen problemer med at Oslo får OL så lenge de i Oslo betaler, utelukkende av egen lomme. Grunnen til at folk utenfor Oslo fortjener å få være med i prosessen er fordi vi tross alt også skal betale for det.



Og det har jeg nevnt i mitt første og andre innlegg, og nå også mitt tredje, du har fått frem poenget som jeg også nevnte om at det ikke er avgjort, det er heller ikke poenget med tråden.
Vis hele sitatet...
Flott. Lar du oss samtidig beholde alle pengene vi bidrar med til andre fylker i Norge ellers i året ?
Sist endret av Freakaholic; 10. september 2013 kl. 18:37.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Dust. Jeg har da ikke lyst på OL. Men jeg synes det er greit å bli spurt før noen arrangerer fest i stua mi.
Vis hele sitatet...
OL vil jo generere masse inntekter til byen din, men regningen må vi alle dele på. Det blir litt som om dere i Oslo skulle fått satt opp noen nye bomstasjoner for å finansiere en vei en helt annen plass i landet. Når det er snakk om astronomiske beløper, slik som OL-budsjettet, så syntes jeg at det hadde vært rett og rimelig om alle kunne få avgitt en stemme.
Sist endret av caperno; 10. september 2013 kl. 18:42.
Jeg tipper finansminister Siv Jensen setter en stopper for denne OL-søknaden.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Dust. Jeg har da ikke lyst på OL. Men jeg synes det er greit å bli spurt før noen arrangerer fest i stua mi.
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? Tankegangen din er jo at det var en selvfølge at kun Oslo skulle stemme, derfor metaforen om at noen kan få goder av en ting mens resten av landet sitter med skjegget i postkassa. Les og forstå før du starter personangrep.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Norge har ikke søkt om OL. Oslo kommune har hatt avstemming om innbyggerne ønsker OL. Oslo kommune har i samarbeid med NIF levert søknad om statsgaranti. Tror ikke enkelte av dere er i stand til å se forskjellen på dette, men det er en stor forskjell.

Å sammenligne etterbruk av anlegg i Tromsø med etterbruk på Østlandet blir rett og slett for dumt. Hvor mange mennesker bor på Østlandet? Hvor mange bor i Tromsø?

Her kan dere se hvor mye Oslo bidrar med pr. innbygger i forhold til resten av Norge. Dere som altså føler at alle andre bidrar for at Oslo skal få et OL - hold kjeft! Hver eneste dag ellers sitter dere med sugerøret inn i Oslo-folks lommebok.

http://www.ssb.no/fnr/



Flott. Lar du oss samtidig beholde alle pengene vi bidrar med til andre fylker i Norge ellers i året ?
Vis hele sitatet...
Den statistikken mener jeg er misvisende, inntekter fra oljeindustrien står for over 25% av bnp. Dette er ikke tatt med her og disse inntektene er tillagt kontinental sokkelen selv om store deler av disse inntektene generes på vestlandet og da spesielt i Stavanger.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Norge har ikke søkt om OL. Oslo kommune har hatt avstemming om innbyggerne ønsker OL. Oslo kommune har i samarbeid med NIF levert søknad om statsgaranti. Tror ikke enkelte av dere er i stand til å se forskjellen på dette, men det er en stor forskjell.

Å sammenligne etterbruk av anlegg i Tromsø med etterbruk på Østlandet blir rett og slett for dumt. Hvor mange mennesker bor på Østlandet? Hvor mange bor i Tromsø?

Her kan dere se hvor mye Oslo bidrar med pr. innbygger i forhold til resten av Norge. Dere som altså føler at alle andre bidrar for at Oslo skal få et OL - hold kjeft! Hver eneste dag ellers sitter dere med sugerøret inn i Oslo-folks lommebok.

http://www.ssb.no/fnr/
Vis hele sitatet...
Hvem har sammenlignet etterbruken her? Det har ikke vært en del av temaet.

Flott. Lar du oss samtidig beholde alle pengene vi bidrar med til andre fylker i Norge ellers i året ?
Vis hele sitatet...
Så da er det greit for deg at de delene av Norge som produserer olje får tilbake alle pengene det har generert til statskassen og det som er brukt i Oslo av de pengene?
Sist endret av OnklD; 10. september 2013 kl. 18:59.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Hvem har sammenlignet etterbruken her? Det har ikke vært en del av temaet.



Så da er det greit for deg at de delene av Norge som produserer olje får tilbake alle pengene det har generert til statskassen og det som er brukt i Oslo av de pengene?
Vis hele sitatet...
Nå burde jo etterbruken være et veldig vesentlig i temaet angående OL-søknad.
Svære idrettsanlegger til flere milliarder som settes opp i Tromsø vil ikke bli brukt av i nærheten like mange som hvis det settes opp på Østlandet.

Noe som fører til at anleggene blir dyrere per. hode i nord enn i sør...
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Nå burde jo etterbruken være et veldig vesentlig i temaet angående OL-søknad.
Svære idrettsanlegger til flere milliarder som settes opp i Tromsø vil ikke bli brukt av i nærheten like mange som hvis det settes opp på Østlandet.

Noe som fører til at anleggene blir dyrere per. hode i nord enn i sør...
Vis hele sitatet...
Ja, helt enig, i en diskusjon om hvorvidt Oslo eller Tromsø er den beste OL-byen hadde det vært et helt gyldig argument. Dette er ikke en slik diskusjon, og derfor unngikk jeg å ta opp dette i det innledende innlegget.
Sitat av flexx Vis innlegg
Hva er det du snakker om? Tankegangen din er jo at det var en selvfølge at kun Oslo skulle stemme, derfor metaforen om at noen kan få goder av en ting mens resten av landet sitter med skjegget i postkassa. Les og forstå før du starter personangrep.
Vis hele sitatet...
Byrådet i Oslo har da ingen myndighet til å lage folkeavstemning i hele Norge.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Byrådet i Oslo har da ingen myndighet til å lage folkeavstemning i hele Norge.
Vis hele sitatet...
Nei, men de kunne bedt om det.

Når Tromsø OL ble nedstemt var det av idrettsledere, mange av argumentene de brukte som negativt for Tromsø OL, er like negativt for Oslo OL, men de nevnes ikke. Det var generelt ganske stor misnøye rundt OL i Tromsø i 2018, dette så kanskje også politikerne og det ble nedstemt.

Også nå er det generelt ganske stor misnøye i forhold til OL i Oslo i 2022, men det vi da velger å gjøre er å la Oslo stemme, og kalle det "folkets ønske", som om hele landet har fått være med på å bestemme dette, ettersom det strengt talt er hele landet som må betale.

Det var forresten et nei i Oslo også, helt frem til de siste dagene før avstemningen når idretten bruke omtrent 10 millioner kroner for å lobbyere rundt for å få et, JA.

Totalt har JA siden bestående av idretten på Østlandet brukt drøye 140 millioner kroner på denne avstemningen, 140 millioner som kunne gitt nytt gress til rundt 40 fotballbaner.